Gå til innhold

Pappa lenger permisjon og mamma kortere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er konservativ og mener at ordningen er bra som den er i dag - og det gjør mannen min også.

Hvis det skulle bli slik at permisjonen skal deles mellom mor og far, synes jeg det blir feil om mor må gå ut i jobb før 6 måneder av barnets liv er gått, spesielt mtp amming. Jeg synes også det er viktig at en eventuell ny ordning ikke gjør at man taper på det øknonomisk. Her i huset ville det blitt et problem i og med at far tjener nesten dobbelt så mye som mor! En økonomisk kompensesjon ville derfor være nødvendig for å få det hele til å gå rundt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er: Lenger permisjon til far, men ikke la dette gå utover mors permisjon. Vi alle vet der er vikitig og amme frem til de er ca 8 mnd og dette er ikke lett å gjennomføre hvis vi skal i arbeid fra de er 6mnd. Om du ammer eller ikke er det vikitg at vi mødre ikke blir presset ut for tidlig i arbeid, men kan velge dette selv.

Skrevet

Jeg er veldig for at pappaen skal få mer permisjon, skal ut i permisjon nå og her i huset skal vi dele på det. Men å lovbestemme en tredeling er vel kanskje litt drøyt. I såfall ville ejg syntes en firedeling ville vært bedre. Men at det blir gjort noe for å sikre fars permisjon bedre håper jeg.

Skrevet

Her i huset er vi begge to fulltidstudenter, og begge har igjen litt over 3 år. Far har i tillegg en ekstrajobb. En tvungen 3deling ville vært katastrofal for oss. Hadde da betydd at jeg måtte funnet meg en fulltidsjobb mens jeg er i permisjon, og at far måtte stått over et helt år!! Han kan ikke bare ta 17ukers permisjon for så å gå tilbake der han slapp. Nei da hadde ikke han hatt grunnlag for å fått resten av året godkjent, og vi må isteden vente i 4 år før han kan få seg en godt betalt jobb fremfor 3 år. Er dette riktig?

Det er studenter og småbarnsfamilier som i all hovedsak vil tape på en slik løsning. Er Norge egentlig tjent med en befolkning som ikke klarer å nedbetale lånene sine?

Man kan ikke likestille på alle punkter. Det er og vil for alltid forbli kvinnen som må bære frem et barn, føde barnet og amme.

La den enkelte familie bestemme hva som er best for seg selv, og ikke ta alle under en kam. For da vil flertallet tape!!!

Skrevet

Jeg mener at å bestemme hvem som skal ha hva av permisjonen er VELDIG galt...

Å tvinge fedrene til å ta lengre permisjon er en ting..

Forstår tanken bak det og den er ikke dum, men den passer ikke for alle...

+ at jeg syns det er utrolig teit at fars omsorg for sine egne barn skal måles opp imot hvor lenge han er hjemme med barna.

Far til mine barn har tatt ut sin kvote mens jeg har ferie noe som også mange velger å gjøre. Men det betyr ikke at han ikke kan å ta seg av sine egene barn. Når jeg leser/ hører fra venner om hva fedrene gjør er jeg veldig sikker på at han er over gj.snittet flink til dette...

Da vi fikk vårt første barn tenkte jeg å være hjemme i 5 mnd ekstra slik at vi slapp dagmamma og at barne kunne starte direkte i barnehage.. siden jeg jobber på en liten plass.. kun meg og sjefen var ikke ideen om at jeg skulle komme tilbake i 4 uker for så å gå ut i ny permisjon noe særlig populær... så da var det mest praktisk at far tok permisjon sammen med min ferie..

+ at vi har familie langt unna som gjorde det mulig at vi kunne være mer sammen med dem...

Jeg syns nemlig at besteforeldre også skal få bli kjent med sine barnebarn..

Da jeg kom tilbake og ble gravid med nr 2 kom jeg i en arb.konflikt... nå er jeg i permisjon igjen, men kan aldri gå tilbake til denne arbeidsplassen og er nødt til å si opp jobben min.

Å fordele 6 uker permisjon inne i min permisjon har blitt et puslespill men vi har fått det til... for jeg har ikke noen jobb å gå tilbake til nå..

En annen ting er amming... hadde jeg skulle kommet tilbake på min arbeidsplass og krevd ammepauser.. ja da hadde det blitt liv... nå har jeg jobbet gratis overtid uten lunsjpauser i flere år... Dette har ingenting med konflikten jeg kom i, men jeg vet hvordan reaksjonen hadde blitt om jeg hadde prøvd meg på noe annet...

Jeg har strevd med å få til amming.. syns amming er veldig viktig og innføre noe slikt som dette forslaget vil være et stort steg TILBAKE. Hvis man fullammer i 6 mnd som er anbefalingene så tar det fortsatt flere mnd før man kan slutte å amme på dagtid.. og ikke alle bor i nabohuset til arb.plassen og kan springe hjem og amme hver tredje time heller...

og ang flaske.. joda man kan pumpe seg og gi på flaske også.. men ikke alle tar flaske.. jeg for min del har slitt veldig for å få til amming, men har klart det.. så flaska har på en måte blitt min fiende og kuttet den helt ut når jeg ikke lengre har hatt behov for den.. mulig det er dumt, men barna mine har jo fått pupp som er det beste en mor kan gi til dem når det fungerer...

Og hva med nattsoving.. min første sov ikke hele natta igjennom før han var nesten 2 år.. ikke uvanlig det... Jeg nattammer fortsatt han på 7 mnd, men er godt igang med avvenning nå..

Men for meg er amming så viktig at hadde jeg vært tvunget til å si opp jobben for å kunne få lov å amme barnet mitt så hadde jeg gjordt det.. men etter å ha jobbet 100% i så mange år og planer om å gjøre det i mange år til syns jeg at jeg bør få lov å ha permisjonen min...

Men ha de som har en annen familiesituasjon enn meg og ønsker at fedrene skal være hjemme så er det også kjempeflott.. men la oss velge selv hva som passer oss best...

SÅ PLEASE LA FORELDRENE VELGE SELV. Fedre blir ikke dårlige fedre av å ikke gå hjemme hver dag. Som mor må vel også du se at permisjon er ikke eneste måten å få fedre til å bry seg om sine egne barn...

Skrevet

Jeg er også student, og samboeren min er i full jobb. Jeg har et fag og 6mnd med masteroppgave igjen når dette barnet kommer til verden. Det ideelle for oss hadde jo vært om far kunne tatt permisjon, mens jeg fortsatt studiene de siste 6 mnd.Men for at det skal kunne gå så må jeg ha opparbeidet meg rett til foreldrepenger, og det er jo ikke så lett som fulltidsstudent. Burde bli sånn at også fars lønn kunne vært grunnlag for foreldrepenger, iht til navnet hadde jo også det være naturlig, ellers burde det jo hett morspenger?

Situasjonen vår er den at min samboer, har nærmere to hundre reisedager i året, slik at jeg i praksis blir alene med barnet, i det minste store deler av tiden. Og da MÅ jeg ta ett års permisjon, inntil barnet er stort nok til bhg. Hadde han kunnet være hjemme, så kunne vi delt på "ansvaret" slik at det ville vært mulig for meg å gjøre meg ferdig på skolen, samtidig som han var hjemme.

Ikke er det mulig på det fakultetet hvor jeg går å ta bare f.eks. 6 mnd permisjon, her er regelen at tar man perm så må den var et skoleår (hæst/vår) og man får ikke avlegge eksamen under permisjon.

Så da sitter vi der da. Jeg i praksis alenemor, og en far som gjerne vil og nesten kan være hjemme.

Så det er jo kanskje en idè og også gjøre noe med permisjonen i forhold til studenter? Menn som får barn med studenter får jo INGENTING. Foreldrepenger burde da nettopp være foreldrepenger, og ikke kun basere seg på mors inntekt.

Håper det ordner seg for oss.

Skrevet

Hei!

Så flott at du spør folk som er midt i permisjonsproblematikken!

Mitt svar er kanskje litt på siden av det du spør om, men er likevel relevant for mange.

Jeg er student og synes det er flott at vi får fødselsstipend fra Lånekassen. Men bestemmelsen om at pappaen ikke får permisjon etter sin egen ansenitet, men morens, virker merkelig og er ikke minst veldig diskriminerende mot mannen. Selvfølgelig kan han søke om (velferds-) permisjon direkte fra jobben, men da uten lønn. Det er ikke mange som har mulighet til det! Her må det vel være et hull i regelverket? Synes det er rart at det finnes et så bakvendt system i likestillings-2008.

En bedre samkjøring av NAVs og Lånekassens opplegg for barselpermisjon, hadde også vært flott. Nå er de på hver sin planet og har ikke oversikt over hva den andre instansen driver med. Det blir derfor en skikkelig jungel å navigere i, spesielt for oss som ikke følger den vanlige malen (der begge foreldrene er i jobb...). Absurd nok, siden det antagelig er mange som er i samme situasjon som oss, der én jobber og én studerer.

På forhånd takk for hjelpen!

Skrevet

jeg mener at og ta fra den ene og gi til den andre er feil. gi pappa lenger permisjon!!! ikke ta fra mor...

Skrevet

Som høyt utdannet kvinne og småbarnsmor er jeg utvilsomt for likestilling i samfunnet. Likevel tror jeg ikke at det å tvungent dele den eksisterende permisjonen i tre er veien å gå. Her må en heller begynne å jobbe med de klare lønnsforskjellene mellom kvinner og menn, og oppvurdere såkalte 'kvinnejobber', også lønnsmessig. Jeg synes ikke vi skal måtte handle og velge som en mann for å bli lønnet som en mann, for å si det sånn.

Men jeg ønsker gjerne å utvide den eksisterende farspermisjonen med noen uker til (altså å utvide den totale permisjonslengden) da jeg tror dette vil gi mange positive gevinster. Det er helt klart at fars oppfølging av barna tidlig i livet henger sammen med hans tilstedeværelse i deres liv videre. Det er klart det er kostnader forbundet med dette, men det vil være verdt det. Og når det er sagt er det ingen som jobber så konsentrert og effektivt i den tiden de er på jobb som småbarnsforeldre, så jeg tror heller ikke de reelle omkostningene vil bli så store som en kan frykte.

Skrevet

Det er helt vanvittig å foreslå at mor skal bli tvunget ut i arbeid når barnet er bare 6 måneder!! Vi har en flott ordning her i landet nå og etter min mening blir dette å gå flere steg tilbake i forhold til mors rettigheter. Vi blir jo oppfordret på det sterkeste å amme til barnet er 1 år, hvordan skal vi da få til dette? Ja! - vi kan amme på natten og før/etter jobb - men ser ikke for meg at man blir veldig opplagt til å gå på jobb hver dag etter å ha ammet en eller flere ganger ila natten. Jeg tror at dette kommer til å føre til at flere slutter å amme tidligere og også mister melken pga stress/vanskelig å få til.

Dessuten er den første tiden viktig for mor/barn. Det er faktisk vi som går 9 måneder med de i magen, flere med tunge svangerskap og trenger absolutt den tiden etterpå til å komme seg ordntelig. Flere sliter også med feks depresjoner og ellers komme inn i de nye rutinene. Dårlig gjort om vi blir frarøvet året (minus 9 uker) sammen med barnet vårt - De som har hatt svangerskapspermisjon før vet hvor fort denne tiden går.

Jeg tror også at dette fører til at flere barn begynner tidligere i barnehagen eller at mor tar ut ulønnet permisjon pga at far ikke tar sin 1/3. Da er vel lpoenget med å hjelpe oss "lønnstapere" borte alikevel..?

Nei! Ikke lag hverdagen mer stressende og slitsom for småbarnsfamiliene, la OSS bestemme selv. La far få mulighet til å være mer hjemme men IKKE på bekostning av mors permisjon.

Skrevet

Tror du virkelig det å tvinge menn som kanskje egentlig ikke vil være hjemme til det har noe for seg? (ref til typen i innlegget ovenfor) Hva slags kvalitetstid vil dette bli for barnet? Da er det vel heller bedre at mor er mest hjemme..

Skrevet

I dag kan man jo velge at far skal ha mer enn 6 uker,, men at man skal bli tvunget til det er et vanvittig påfunn. Stikkordet er valgfrihet.

Jeg er så heldig å ha en mann som får 2 uker permisjon med lønn i forbindelse med fødsel, men det er det ikke alle som får. Syns det er temmelig urettferdig at dette skal være opp til arbeidsgiver, og politikerne burde heller finne en løsning på denne urettferdige ordningen enn å bruke krefter på å endre noe som folk faktisk er fornøyd med!

Skrevet

Jeg syntes det er kjempe flott at denne debatten kommer opp men det er viktig å se alle sidene av saken. Vi er faktisk noen som faller litt igjennom. Vi har opplevd det å få et prematurt barn og tilbragte lang til på sykehuset. Slik som regelene er i dag har bare den ene foreldren rett til pleiepenger når barn er på sykehus og det blir som regel mor siden det er mer praktisk med tanke på pumping osv. Det betyr at mor sitter alene i situsjon der hverdagen fra time til time skifter mellom liv og død uten noe som helst støtte fra far. Har man flere barn må de disse overlates til naboer, bestefoeldre osv fordi far til alle døgnets tider blir ringt etter som situsjonen på sykehuset forandres. Er så heldig at man kommer igjennom den perioden blir man så fort som overhodet mulig skrevet ut av sykehuset, ofte med medesinsk utstyr og før barnet har mulighet til å ta til seg mat selv.(de får mat igjennom sonde)

Denne dagen som barnet blir skrevet ut, begynner mors permisjon.

Man er fullstendig utkjørt etter lang tid på sykehus, enten med masse pendling frem og tilbake fordi helse Norge ikke har foreldrerom til syke barn eller at man har fått en skumgummi madrass på gulvet i gangen på nyfødt avd. Man kommer hjem med et lite barn på 2 kg som enda ikke skulle kommet til verden, det takler ikke alle inntrykkene de får inn over seg, man kan ikke gå ut blant folk pågrunn av smittefare og de har ekstremt behov for nærhet 24/7.

Er det riktig at vi jenter som har født premtaure barn skal miste enda mer permisjon???Og at våre barn må begynne enda tidligere i barnehage?? Man må gå nøye igjennom et slik forslag slik at enkelte grupper ikke nok en gang faller utenom.

Skrevet

Det er et tankekors at man vil innføre tredeling for å fremme likestilling, når hensynet til barna bør veie tyngst i spørsmålet om deling av permisjonen.

Jeg mener familien selv må få bestemme hvor lenge mor og far skal være hjemme.

Flott om pappaens kvote økes, og det må være i tillegg til dagens 44 uker.

Jeg har behov for å være hjemme med barnet mitt i hvert fall det første året, og vil muligens være hjemme til han er 3 år.

Skrevet

Men hvorfor skal dette tas fra mor? Jeg tenker på da jeg var i permisjon sist hadde jeg virkelig ikke vært i stand til å gå ut i jobb noe før enn det jeg gjorde (far hadde sin del av permisjonen på slutten av tiden). Folk er forskjellige og mange sliter med både depresjoner, nattevåk osv som man kanskje vil komme seg opp og ut av før man skal yte noe i arbeidslive igjen. Dette er ikke noe mennene våre sliter med. Joda, kan ta sin del av nattevåken, men han kan ikke amme.

Men helt topp at mennene får lengre tid med barna sine, men ikke la det gå utover mors permisjon.

Skrevet

Vi trenger mer permisjon til far, uten at det skal gå på bekostning av mor!!! Vi trenger uansett ingen tvang...Vi vet hva som fungerer best for oss!!!

Og de 2 første ukene etter fødsel, bør være lønnet for far!!

Skrevet

Tanken er god om at far skal få flere uker med barnet i starten av barnets liv.

For min egen families del vil en 3 - deling eller 4- deling av de nåværende ukene innebære at min manns enkeltmansforetak må legges ned, og at han må bygge opp kundekrets fra bunnen av etter disse månedene. Siden firmaet er nytt vil heller ikke den kompensasjon han vil få utbetalt jmf ny lov juni 08 samsvare med den lønn han får i firmaet.

Dette er jo helt klart ikke gunstig for hverken økonomi eller stressnivå, og for oss er dette i ferd med å bli ett stort irritasjonsmoment i den tiden som skal være koselig og fredelig. ( termin i august)

jeg mener derfor at hver enkelt familie må få lov å bestemme selv hvor mange uker far skal være hjemme, vi lever tross alt i 2008 og etter min oppfatning er man voksen nok til å styre dette når man er voksen nok til å ta ansvar for sine barn!

Samtidig ser jeg for meg at det dersom bestemmelsen blir tatt om 3 eller 4 deling av permisjonstiden vil bli enda flere tilfeller av spekulasjon i å være "enslig" når barnet blir født, hvor barnets mor og far er registrert på hver sin addresse slik at mor får de økonomiske "godene" dette innebærer;

Da jeg selv jobber på føde/barsel vet jeg at dette foregår i utstrakt grad allerede i dag, og hører flere tilfeller av dette ukentlig.

Dette viser bare at om man vil omgår man systemet uansett, og da kan jeg ikke forstå at det skal være så viktig for staten å gå inn i den enkelte familie og styre struktur og permisjonsfordeling!

La voksne mennesker vokse med tilliten, sats heller på utvikling av det økonomiske grunnlaget slik at det ikke er ufordelaktig uansett hvem som er i permisjon, så må familiene selv bestemme når alt kommer til alt!

Skrevet

Hei!

Jeg bare lurer på en ting. Nå gjelder ikke dette meg, men var et spørsmål vi stilte mange da jeg gikk gravid.

Jeg var student, og tok permisjon ifra skolen. Far har da ikke rett til permisjon. Det som vi da gjorde, var at jeg MÅTTE sykemelde meg for å få far hjemme. Som student kan man ikke gå tilbake til studie i 6 uker eller 3mnd, for så å gå hjemme igjen... Da bør de 3mnd til far komme i tillegg til mors 10 eller 12 mnd...

Jeg er for at far skal få være mer hjemme. Men isteden for at far skal være hjemme fra barnet er f.eks 6-9 mnd, kan far og mor få bestemme selv når disse månedene skal tas.. Eller at mor og far kan få ta disse ukene/månedene sammen...

Skrevet

Jeg er enig med deg at det blir for lite permisjon til mor med denne tredelte modellen. Men aller viktigst; ikke glem at vi er voksne og trenger å få bestemme livet vårt selv. Hvorfor må alt reguleres av politiske beslutninger??? Det er ikke alle kvinner som tenker på karriere. Jeg lever ikke for å arbeide, jeg arbeider for å leve. Og det viktigste i livet mitt er mine barn og familien. Arbeidet er der for å skaffe de pengene man trenger for å leve, skaffe mat og klær til husstanden.

Viktig poeng; vi trenger tid til våre barn, både far og mor. Etter permisjonstiden ser de aller fleste lite til sine barn i hverdagen...

Skrevet

Jeg er enig i at far kan få lenger perm.

Men jeg mener IKKE at det skal gå på bekostning av mors sin permisjon.

Vi går faktisk gravid i 9 hele mnd.Og det er vi som føder,vi som ammer og vi som har meste parten av omsorgen den føste tiden.Skal ikke vi også få lov til og hente oss inn og ha litt tid med barnet hjemme????

La det være som det er i dag,di som ønsker og dele 50/50 kan jo bare gjøre det.

Hos oss,taper pappan masse,masse penger på om han MÅ ta ut permisjon.Heller ikke ett stort ønske for han eller meg.

Så mitt råd er:

LA FORELDERENE BESTEMME SELV,MEN IKKE TVING MOR UT I JOBB ETTER 6MND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hei

Jeg limer inn det en av tråene som er på bim. Her står det også mye om hvordan vi vil ha det.

Jeg synes at mannen skal ha mer permisjon, men ikke ta fra oss kvinner uten å gi noe tilbake. Jeg skulle ønske at det var 12 mnd fra fødsel med 100% lønn, og at far hadde sin egen opptjeningsrett. Og at det nå være høyere en 6g.

Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:22 4.03.2008

Selv synes jeg det er en god idé!

callmebecka

[svar på dette innlegget]

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:33 4.03.2008

Jeg er ikke for det. Sist jeg var gravid kom jeg meg ikke før det hadde gått 6 måneder..og det hadde vært trist hvis jeg måtte tilbake igjen i jobb da. Dessuten ønsker jeg å amme, og det blir jo ikke noe ok for pappa å kjøre baby påjobb til meg hele tiden for at jeg skal få gitt babyen mat? Min mann er veldig glad i barn, og flink med barn, men han innrømmer at det er litt mer stas når barnet blir litt større da ikke alt dreier seg om soving og pupp. Nå er det en gang slik at puppen henger på mor.

Jeg er for at pappa skal ha lenger permisjon, ikke missforstå, men mener da at de kan få mer i tillegg til det de har i dag, men ikke ta fra mors permisjon. For oss hadde det også blitt kritisk øknomisk hvis far skulle vært hjemme lengst. Jeg syns at muligheten for en tre/firedeling skal være der, så får et hvert individuelt par bestemme dette selv. Helt tragisk hvis de skal tvinge parene til dette. Ikke sikkert like mange får barn da. Det er også som regle de som opplever et helt fint svangerskao og en fin barsel/ettertid som syns dette er helt fint, men slik er det neimen ikke for alle.

MÅtte bare få sagt det.

Vær78

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:54 4.03.2008

signerer vær78..

Jojo79

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:36 4.03.2008

Jeg synes ikke det er en god idé å tvinge noe på noen, det minner om kommunistregime. Jeg synes det er kjempebra at fedrene ønsker en større del av omsorgen og ansvaret, men la nå heller foreldrene bestemme selv hva som er best for dem og deres familie!

et stort lite mirakel

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:40 4.03.2008

Tjajonei, jeg er litt delt. For barnet og pappaen sin del er det kanskje greit, men jeg tenker også på min egen form etter forrige gang. GRØSS.. Å måtte gå ut i jobb etter bare noen måneder, med melkespreng, lekke bryster, fremdeles litt av en hormonbombe.. nei huff. Men i veldig mange land er det jo slik at man får minimal permisjon i det hele tatt da.. Og det går jo greit, tydeligvis. Eller så slutter kvinnene i jobb, ganske enkelt, og det går ikke i Norge.

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:41 4.03.2008

Tredelingen mener jeg er altfor drøy, men firedelingen derimot synes jeg høres mye mer fornuftig ut! Men det forutsetter to ting - først og fremst at de øker utbetalingene slik at familien ikke taper så mye på at far går hjemme. Det er jo fortsatt sånn at far ofte tjener mer enn mor idag... Samtidig mener jeg at de må øke permisjonstiden med 100% lønn til 52 uker i stedet for 44..

Jeg er i utgangspunktet FOR frivillighet rundt dette, men det vises jo gang på gang at dette ikke funker så bra i praksis.. Mange menn ønsker mer permisjon men blir nektet det av sine damer - dessverre.. Derfor er det kanskje greit å øke fars andel av permisjonen litt :-)

Kompani Orheim

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:47 4.03.2008

Både ja og nei...

Men like viktig som hvor skillet går i antall uker er jo fars selvstendige opptjeningsrett.

Det er mye som avgjør hva som er riktig for enhver familie, men økonomi er viktig for alle.

Likevel; synd å si det - men det ser faktisk ut til at vi må presses litt på å få far til å ta ut mer enn minimumet.

En firedeling, kanksje??

Krusemynthe

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 14:56 4.03.2008

Er for hvis far får egen opptjeningsrett. Og at det må være 52 uker med 100% lønn. Hvis reglen om at far får penger hvis mor har opptjent nok blir det feil.

Er også for fordi at mange menn ike fårlov av sine kvinner selv om de så gjerne vil, synes ogaå at likestillingen går veldig mye på kvinners betingelser og at mannen blir satt litt i bakgrunden. Vi vil ha alt mannen har men vil ikke gi fra oss noe.

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 15:03 4.03.2008

Jeg er for!!!! Jajajajajajajajaja!

Abigail

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 15:34 4.03.2008

Jeg er for!

Mary Poppins

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 15:49 4.03.2008

Her er vi begge imot at staten skal tvinge oss til en bestemt form for deling av permisjonen. ser at det nevnes at mor noen ganger nekter far mer permisjon enn lovpålagt,og da mener jeg at den faren bør være den som faktisk sier fra om at han vil ha lenger permisjon enn de 6 ukene. Far må tørre å stå opp for sine meninger om dere skjønner.

Men hva likelønnsdebatten har med permisjonsfordelingen i hjemmet å gjøre, skjønner ikke jeg. Synes det blir så feil at de skal "løse" problematikken rundt likelønn ved å presse på oss småbarnsforeldre en slik ordning som denne tredelingen er. Dersom det skal bli økonomisk mulig for de aller fleste å dele permisjonen mer "likt" er det jo grensa på 6 x grunnbeløpet, og opptjeningsretten de må gjøre noe med! Hva skal det hjelpe på likelønna at de fleste familiene må leve 3 måneder + - med mange tusen kroner mindre enn vanlig? Vi har huslån osv som må betales uansett hvem av oss som går hjemme med barna.

bebii kommer 08.06.08

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 17:23 4.03.2008

Bebi kommer ... : Enig i at far må si fra! Når det gjelder likelønn, mener jeg at vi må tenke mer langsiktig. Hvis det blir mer vanlig at foreldrene deler permisjonen 50-50, er det ikke lenger noen grunn til å diskriminere kvinner i arbeidslivet, med tanke på at en mann like gjerne som en kvinne kan bli borte et halvt år. Hvis far kommer tidligere på banen, kan det kanskje være enklere for han å være hjemme med syke barn, gå ned i stillingsprosent hvis det skulle være nødvendig osv.

Barbalib

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 15:47 4.03.2008

Åjoda! Jeg synes det er helt greit at staten legger noen føringer bak slike utbetalinger. Hvis du fortsatt ikke er i form etter et halvt år bør du kanskje sykmeldes? Jeg trodde det var fulltidsjobb å gå hjemme med barn også, jeg?

Samtidig er jeg for at far kan tjene opp egne rettigheter, og at maxutbetalingen høynes før man øker permisjonstiden.

Jeg ser ikke på permisjon som kvinnens rettighet, det er en rettighet som tilhører hele familien.

Barbalib

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 17:24 4.03.2008

eh ... Hvorfor kom mitt siste innlegg lenger opp enn mitt første?

Barbalib

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 18:00 4.03.2008

Jeg er for, men det krever at far har selvsendig opptjensingsrett!

Hvorfor er jeg for?

-Pr i dag har mange menn vanskligheter med å få lov til å ta ut mer enn sine obligatoriske seks uke, pga mor. Det kan nok være vanskelig for en mann å "stå opp for seg selv" når mor argumenterer med at hun ikke orker fysisk, sier de ammer flere ganger på dagtid, og at du ikke bare kan slutte med det (jeg kjenner ingen som har fullammet etter 6mnd) etc... og som fler her over sa -at far skal ha tre mnd permisjon bør ikke taes fra MORSPERMISJON (noe den IKKE gjør). -Dette sier en hel del om folks holdninger!

- Mange fedre har også problemer med arbeidsgivere... Ja de er nødt, men man ender også med å jobbe ved siden av permisjon om de tar mer enn disse 6ukene.

- Det vil gjøre en hel masse med likestillingen i norge. Som høyt utdannet barnløs kvinne er det det helt klart vanskeligere å få seg jobb enn for gutta i samme posisjon. Og jeg skjønner arbeidsgiver'ne godt! -Først er vi høyst ustabile i fhb med svangerskap, og så skal vi være borte nesten et år.... pr barn.

-Folk argumenterer pga av lønn og sier de vil tape masse penger hvis far skal være hjemme... Her i hus taper vi mest på at jeg skal være hjemme, men jeg har da tenkt til å være hjemme med baby'n min for det! Da må man heller se på om man kanskje bør heve grensa på 6G... -de fleste som har høyere utdanning tjener faktisk over denne grensa.

Makko med Mini i magen

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 18:42 4.03.2008

Enig med deg over her som påpeker at mange sier at man ikke må ta fra MORS perm.tid. Denne holdningen hører ikke hjemme i dagens Norge, men likevell er jeg IMOT denne tredelinga pga at den skal presses på oss, slik at hver enkelt familie ikke får velge selv. Denne gangen passer det ikke for samboern min å ta ut mer enn 6 uker pga ny jobb der han i tillegg er sjef. Det vi gjør er at han tar ut en dag i uka så lenge det er lov.(fordelt over max 30 uker) Slik får han delta mer i det daglige da vi skal prøve å få til fri mandag eller fredag slik at vi får langhelger sammen. Denne muligheten vil staten ta fra oss ved en slik tvungen tredeling.

Jeg er student, og dersom jeg blir gravid før studieslutt neste gang, kan det godt være at det passer oss best at pappan er hjemme størsteparten av barnets første leveår.

jeg er ikke imot å gi far mer tid med barnet sitt, det er det at vi skal påtvinges en "optimal løsning! fra staten som provoserer meg.

bebii kommer 08.06.08

Jeg er enig. 19:08 4.03.2008

Mye av de samme grunnene som Makko med mini skriver over her.

I en tidligere link var det jeg og ei til som våget å si at vi var for denne delingen, og da ble vi slaktet for våre holdninger. Hyggelig å se at vi to ikke var de eneste som tenker slik.

NrToKommerIJuli

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 19:19 4.03.2008

Jeg er for at pappa skal have merer permisjon. Men ikke på bekostning av mammas.

Der er ikke nogen politiker der skal komme og fortelle os hvad der er bedst for vores enkelte familier. Jeg synes det er kjempe viktigt at fedre får lengerer permisjon. Men nu har de endelig fået mødre til at forstå hvor vigtigt det er at amme lenge. Nu skal det så nedprioters. Det er langt fra alle der har mulighet for at pappa skal kører frem og tilbake så mamma får amme. Dette er bare en av grundene til at jeg er i mot.

solstråle-juli

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 19:34 4.03.2008

Jeg er for en tredeling. Skulle ønske det var slik at likestilling hjemme kom av seg selv, men det tror jeg bare ikke lenger. Det betyr ikke at man MÅ dele 50-50; den siste tredelen er jo valgfri. Jeg mener også at det bør være unntakstilfeller slik at man kan søke om fritak i spesielle livssituasjoner. Mannens rett til å selvstendig tjene opp svangerskapspenger mener jeg bør være en selvsagt ting i likestillingspolitikken.

*bubbs*

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 19:56 4.03.2008

Så deilig at det ikke bare er meg som er for dette, begynte å lure et sekund...

Det er jo slik med forandring at den ofte ikke kommer av seg selv, hvor mye man enn skulle ønske det.

Jeg (HI) mener at den knyttningen som skjer mellom barn og foreldre på dette punktet i barnets liv er like viktig ift begge foreldre! Det er ikke snakk om hva som er best for mor eller far, men barnet!

Med yngstejenta begynte jeg å jobbe etter 5 1/2 mnd. Det var drit vondt, hadde kjærlighets sorg i flere uker, men når jeg ser hvor mye det har hatt å si for deres knytning er jeg ikke i tvil om at det var et riktig valg!

Jeg synes allikevel det er rett og rimelig at mor får en større del av permisjonstiden enn far, det tar jo faktisk litt tid å komme seg etter en graviditet og fødsel. Men det er jo allikevel bare snakk om noen få uker.

Når det gjelder amming, det er vel ingenting som sier at man må slutte å amme selv om man jobber? Å pumpe er no' dritt, men det er faktisk mulig!

Jeg er helt klart for at hver av foreldrene skal motta fødselspenger basert på den inntekten de faktisk har, noe annet er jo meningsløst. Men jeg tror ikke det å vente på at dette skal skje er den riktige veien å gå. Presset for denne forandringen vil bli mye større i det øyeblikket pappa faktisk må være hjemme et visst antall uker.

Og for alle oss som får barn nå vil det jo være for sent når dette går gjennom på et eller annet senere tidspunkt, for sent til at far og barn skal kunne få denne verdifulle tiden sammen!

Ja, det må kunne gå an å søke fritak, alle liv er ikke like.

Det hadde gledet meg enormt om vi klarte å slutte med tankebaner som at man fratar mor permisjon, det er snakk om å gi noe til barnet. Det oppleves faktisk som ganske egoistisk å høre dette argumentet.

Jeg håper vi om noen år sitter i den situasjonen at det ville være utenkelig for far ikke å ta minimum 11 uker permisjon, og jeg tror det kommer til å skje. For selv om ikke disse forandringene kommer av seg selv, så er menneslket i alle fall i stand til å tilpasse seg ;o)

Og en fortsatt god kveld til dere alle, om dere er for eller imot,

heldige er vi uansett, som får disse deilige barna!

callmebecka

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 19:48 4.03.2008

Jeg er absolutt for en lovfestet tredel til far. Tror dette er fordelaktig av hensyn til flere ting:

- På lang sikt utjevning mellom lønnsforskjeller, fordi kvinner vil stille mer likt med menn på arbeidsmarkedet, det vil ikke være en så stor ulempe/usikkerhet for en arbeidsgiver å ansette en kvinne som det kanskje oppleves som i per i dag.

- Kvinner som er hjemme fra yrkeslivet kanskje i tre år tilsammen mister ansinitet, og får dermed mindre mulighet til forfremmelser og høyere lønn

- Far er en like viktig omsorgsperson for et barn for mor, og det er flott at han får en mulighet til å tilbringe mye tid med barnet og bli kjent med det allerede det første leveåret.

Ser selvfølgelig også at det er ulemper med en slik løsning. I Sverige har de en annen løsning som er interessant: Der får familien en kompensasjon med opp til tre tusen kroner i måneden ettersom hvor mye far går hjemme. Sikkert en god motivasjon i de familier hvor far tjener best.

Heia mannspanelet!

1222

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 20:56 4.03.2008

syns det skal være vagfritt. Jeg er hjemmeværende, har ett dagbarn 4 dager i uka. Venter nr fire. Denne gangen blir det kun engangstønad på meg. Dermed får heller ikke far sine seks uker, selv ikke om jeg går ut i jobb. Utrolig dårlig. Han straffes fordi vi har valgt at jeg er hjemme m barna. vi lever på hans lønn, og det hadde ikke gått bra for oss økonomisk m tvungen tredeling. da måtte de isåfall høynet grensen på 6G. Far må få egen opptjeningsrett først og fremst. Er nok mer for 4deling. En ting til, er mor så uheldig å være ufør ( de aller fleste har ikke valgt det selv) får ikke far sine 6 uker.

mammatil3søtesmå

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? 21:11 4.03.2008

Jeg er i mot tvang!!!

Kan ikke se at det skal føre noe godt med seg.. Folk må få velge det som passer for seg og sin familie!!

Argumentet med at far ikke slipper til, synes jeg ikke er godt nok for å inføre tvang. Far må da jaggu klare å si i fra hvis han vil ha permisjon!?? Eller??

Første permisjonen hadde jeg hele, siden far hadde begynt i ny jobb, og han VILLE jobbe... Og jeg ville være hjemme!

Neste permisjon skal far ha HELE permisjonen, mens jeg studerer.

En tvungen deling hadde ødelagt dette studieåret, og ført til at jeg måtte være hjemme i flere mnd uten 'lønn'.

JA til valgfrihet og til at alle klarer å ta fornuftige valg for seg og sin familie!

¤ Nurk ¤

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 11:59 5.03.2008

De skriker likestilling, kanskje de kan tvinge far til å gå 1/3 av svangerskapet også?? oops! det går ikke det nei... Det kommer aldri til å bli 100% likestilling, det er fortsatt forskjell på mann og kvinne! Lik lønn for likt arbeid osv er flott. Men tving for all del ikke familier inn i noe sånt som dette for at man skal fremme likstiling mellom kjønnene! Dette har ingenting med likestilling å gjøre! Det er snakk om forskjellene på mann og kvinne. Har da aldri sett noen lovpåbud om hvem som skal gjøre husarbeidet hjemme, eller hvor mye mannen skal gjøre og hvor mye kvinnen skal gjøre! Det er opp til hver enkelt familie, og sånn burde det være med permisjon også! Smak og behag og individuelle forskjeller på mennesker. Beklager men blir så ubeskrivelig irritert over ting som skal bli tredd ned over hodene på folk av politikerne. Masse mye mere jeg kunne lirt av meg her men føler jeg har rast fra meg nå... Flere her inne som har gode argumenter. Lenge Leve Rettet til å velge!

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 12:30 5.03.2008

det blir litt feil å tvinge at man skal ha det sånn og sånn, men er samtidig enig i at fedre burde få mer tid med barnet, at vi kvinner kanskje tar over pga vi vil ha lengre fri og mer tid med babyen. men i mitt tilfelle skal ikke min smboer ha mer enn de 6 ukene pga han synes det er best at jeg er hjemme. men hvis han ville hatt lengre perm så skulle han selvfølgelig ha fått det=)

**(:babyboom:)**

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 12:47 5.03.2008

det er jo tross alt staten som betaler ut disse pengene, så klart de kan legge føringer for "hvordan pengene skal brukes" slik de gjør med alt mulig annet....

Anonym 11:59 5.03.2008 Tror nok alle her veit at far ikke kan gå gravid, men kan du med hånden på hjerte si at det å ha en gravid samboer IKKE er en belastning for mannen din? - OG vil han være enig?

-Jeg veit iallefall at min er bekymret for å reise fra meg over flere dager, fordi jeg enkelte dager er så dårlig. -Det er han som står for det meste i huset om dagen, all matlaginga. Orker ingenting når jeg kommer hjem så alt ligger på han, presser jeg meg til å gjøre noe, spyr jeg...

Makko med Mini i magen

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 13:18 5.03.2008

Jo, jeg er for, men fikk veldig mye pepper for det sist jeg ytret min mening... Likevel står jeg for min mening!

Og jeg synes fortsatt argumenter som at far går ikke gravid, og at mor trenger tid på å komme seg osv er helt idiotiske. Er man ikke frisk nok til å jobbe etter 6 mnd så er det faktisk noe som heter sykemelding!

Permisjonen er ikke til for mor, men for familien med barnet i sentrum!

Og da synes jeg det er veldig viktig at far skal få lov å ta del i omsorgen på et tidlig tidspunk slik at de og kan knytte bånd som varer livet ut og som gjør at et barn forholder seg til både mamma og pappa - ikke bare mamma, som faktisk er tilfellet i mange familier.

Jeg jobber i en bedrift som betaler ut full lønn i permisjonstiden, dvs at om man tjener over 6G så har dette ingen betydning. Denne trenden blant firmaer er økende. Og jeg håper at staten også følger på etter hvert!

Noen skriker opp etter lengre permisjon, og ja, det er kanskje det beste for noen, men tenk på bedriften Norge, vi har nok mangel på arbeidskraft som det er. Hallo!? Vi har det faktisk godt nok i Norge!

Og jo lengre permisjon, jo større risiko er det for bedrifter å ansette både mødre og fedre i den fruktbare alderen.

Fint for dere som synes det å dulle hjemme er det beste i verden, men det hadde vært synd om deres holdning skal ødelegge for dem som vil utrette noe i arbeidssammenheng! Og for de familier som vil likestille mor og far i forhold til det barnet de har satt til verden.

Å ta en tredeling gjør det kanskje vanskelig for "fattige" familier, men i stede for å skrike opp om at far ikke skal få mere, se heller på andre grep som kan gjøres for at alle kan få mulighet til å ta ut full lengde på permisjonen uten å tape noe lønn på dette. Og se heller på løsninger som bedrer kårene for begge parter.

Det er mange familier i ulike situasjoner her i Norge, noen har argumenter som lang vei til jobb, noen tjener dårlig, noen er studenter, noen har fedre som ikke vil, noen har sjefer som ikke vil. Lista er lang, og årsakene gjør at vi alle har ulike meninger fordi vi har ulike utgangspunkt.

Jeg gikk nettopp glipp av en stilling fordi jeg er gravid selv om jeg var kvalifisert. Kommentaren til sjefen min da jeg konfronterte han med dette var -"Men du skal jo være borte i ett år"

-Nei!! Jeg skal ikke være borte i ett år, her skal far ta sin del etter 6 mnd.

Så da må jeg nå lide karrieremessig fordi samfunnet vårt har denne holdningen!

Jeg håper denne holdningen vil forsvinne slik at mor og far får like "rettigheter" og møter like holdninger om de vil være hjemme med barn eller vil komme tilbake til jobb etter fullammingstiden!

For vi kvinner blir møtt med at vi skal være hjemme i ett år, og far blir møtt med holdningen at de skal ta ut minst mulig permisjon. Og det er ingen bra holdning!

Derfor håper jeg det blir en tvunget deling på en eller annen måte, og at det samtidig blir gjort noe med opptjeningsreglene og det økonomiske aspektet vedrørende permisjonen. For det bør heller ikke være slik at det er kun de rikeste som har råd til permisjon!

Ørneredet

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 13:10 5.03.2008

Jeg er for!

Kamsen

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 15:43 5.03.2008

jeg er mot. Og det er ikke fordi jeg vil ha alt selv, men jeg syns at det må faktisk være opp til hver enkelt familie og velge.

Hvis min mann vil ha tre mnd så er jo det noe vi kan bli enige om uten at staten skal bry seg.

Det er opp til hver familie.

Og for de pappaene som tjener veldig mye vil de tape stort på at far går lenge hjemme.

allegodetinger3pådet4skaldskje

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 19:03 5.03.2008

Jeg er for.

Det er vel normalt at man hører mest fra dem som protesterer mot et nytt forslag. De som er for har jo ingen grunn til å rope ut. Syns likevel det er synd hvis inntrykket som skapes er at menn er for og kvinner mot. Skal jo ikke bli noen krig dette.

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 19:28 5.03.2008

Jeg er IKKE for!! Sist jeg var gravid så var pappan under omskolering, han gikk på skole å kunne selvfølgelig ikke ta flere uker fri fra skolen. Han skal jo ha en mulighet til å få seg jobb etter skolen, å det hadde han ikke fått med så mye fravær. Jeg fikk ikke fedrekvoten pga. at han fikk sykepenger mens han var under omskolering, og han hadde derfor rett på fedrekvoten.

Hadde det vært tvungen tredeling/firedeling av permisjon, så måtte vi sendt barnet i barnehage når hun bare var 5 mnd eller noe sånt!?!

Hvis de skal innføre tredeling/firedeling, så må de endre reglene for når mor kan overta fedrekvoten.

På an igjen!!

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 20:25 5.03.2008

Nå er det faktisk mange forskere som sier at det er altfor lite forskning på dette området, om det er bra for barn og mor. Det er jo en biologisk grunn til at mor tradisjonelt har vært hjemme med barnet i starten, ikke bare fordi det er mest praktisk.

Jeg er ikke for tredeling, firedeling kan jeg gå med må, men det er altfor tidlig for mor og barn å "skilles" etter 5 mnd. Og jeg tror også far vil ha mindre utbytte av å være hjemme med barnet så tidlig. Det er alltid mer spesielt med mor/barn enn far/barn i starten.

Jeg kjenner flere som har tatt ut fedrekvoten når barnet er 7-8-9 mnd og de sier at det var da det begynte "skje" ting, og både far og barn får mye mer glede av hverandre da enn når barnet er 5 mnd.

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 20:36 5.03.2008

jeg er rett og slett ikke for tvang/detaljstyring. Dette må være opp til hver enkelt, og tror ikke det har noe for seg med tanke på lønnskampen....

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 21:12 5.03.2008

Jeg er etter mye tankevirksomhet mer for enn mot. Jeg tenker spesielt paa de langsiktige strukturene i samfunnet, arbeidslivet, balansen i ansvarsfordelingen i familielivet og mye annet som noedvendigvis vil tvinge seg fram som en konsekvens av tredeling (eller lignende deling) naar jeg lander paa for.

Selv om jeg helt personlig oensker helt fritt valg, saa mener jeg det er viktigere aa legge tilrette for en hoeyere aksept og respekt for far som omsorgsperson i tidlig alder - det er i denne tiden man leggger til grunn for hvordan barn, hus og hjem skal passes - og ikke minst er det viktig at arbeidsgivere maa innrette seg etter muligheten for at far skal vaere borte noen mnd for aa passe egne barn.

Jeg er til og med villig til aa gaa saa langt at jeg mener fullamming til 5-6 mnd er mer enn bra nok, saa faar man amme ettermiddager og kveld/morgen naar far tar over. Jeg mener det holder i massevis med saa lang fulltidsamming, og at balansen i barnepasset er viktigere enn at man ammer barn i et helt aar. (Det er brannfakkel, og det vet jeg)

Paa sikt vil alle kvinner faa mer innflytelse, det noedvendige rommet som maa til for at de skal faa de stillingene de egentlig er kvalifiserte til osv osv osv (her kunne jeg holdt paa i timesvis) med en slik modell.

Jeg er altsaa villig til aa gi opp store deler av min permisjon for at far skal komme til, selv om jeg personlig og rent egoistisk - som jo er helt uinteressant i den store sammenhengen - setter pris paa 7-8 mnd hjemme.

Vi skal (som jo ogsaa paa mange maater er helt uinteressant i den store sammenhengen for hva samfunnet skal velge) ha 7-8 mnd til meg i denne runden og saa mannen min ta 3-4 mnd. Forrige gang delte vi 50/50, blant annet var mannen min hjemme et helt aar foer hun var 2,5 aar. Og hvem er vinneren i den kabalen? Datteren min, som fikk begge tett innpaa tidlig, jeg - fordi jeg kunne takke ja til en spennende jobbmulighet som var bare der og da og mannen min, som ender opp som et like naturlig foerstevalg for datteren min - som det jeg som mor er. En win-win-win situasjon altsaa... =o)

Femina

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 09:44 6.03.2008

pappaen må gjerne få lengre permisjon, men det må ikke kuttes fra mamma sin. jeg syns mamma bør ha et helt år med full lønn, og så kan pappa få tre mnd etterpå, tilsammen 15 mnd permisjon med full lønn.

for mange som får barn tidlig på året blir de tvunget til å ta et halvt år uten lønn frem til barnet kommer inn i barnehage på høsten. det er ikke god familiepolitikk. mange sliter økonomisk i denne tiden.

så jeg ønsker en 15 mnd permisjonstid med lønn, men med mulighet til å dele for de som ønsker det selv.

jeg ser at denne løsningen selvfølgelig er dyr å gjennomføre, men i skatt og avgifts-norge burde vi få noen goder igjen også.

det aller viktigste er uansett å ha valgfrihet!!! siden jeg ønsker å amme mitt barn så lenge som mulig, blir det uaktuelt å gå tilbake til turnusarbeid etter bare 6-8 mnd.....

Anonym

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 10:45 6.03.2008

JA JA JA!

Og så hyggelig å se at så mange er for. Har fått ganske mye pepper fra andre - særlig kvinner når jeg har argumentert for.

Har selv god erfaring med deling av permisjon. Gikk selv ut og jobbet anna hver uke da gutten min var 5 mnd gammel. Fungerte perfekt - spesielt fordi jeg ble svært syk i samband med fødselen. Dette gjorde faktisk at del ble veldig tungt å gå hjemme. Det krever ganske mye å være hjemme med et lite barn, og det å gå på jobb å gjøre noe annet og snakke med andre som ikke tenker barn, mens barnet har det godt hjemme med barnefaren var reine ferien!

Denne gangen planlegger vi å gjøre det samme - selv om vi har jobber som gjør det mer utfordrende. Klart det krever at man må pumpe seg, men rundt 6 mnd alderen kan far tilby anna mat enn bare melk mens mor er på jobb.

Og dette med at far taper så mye; naturligvis må han få egen opptjeningsrett! Det burde far ha fått for mange år siden. Men det er ikke slik at det er en selvfølge at far taper mest. I vårt tilfelle jobber far i staten og får dekket hele lønna, mens jeg ikke gjør det. Dette blir forsterket av at jeg tjener over 6G også, og taper enda mer pga. dette. For oss er det faktisk slik at vi tjener på at mor er minst mulig heime! Og jeg tror ikke vi er spesielle når det gjelder dette. For høyt utdanna har mor ofte like god lønn eller bedre enn far.

Så ja jeg er for tredeling - av og til må vi tvinges litt for at verden skal gå framover- se bare på røykeloven og 40% kvinner i styrene - hvem argumenterer mot dette nå?

Ryfylke

Sv: Er det INGEN som er FOR tvungen tredeling/firedeling av permisjonen? NYTT 11:16 6.03.2008

3 Deling ,4 Deling .......................

Hva med og først og fremst sikkre ALLE pappaer 2+ 6 uker permisjon MED lønn ?!

Pr dags dato er det faktisk 8.000 pappaer her i landet som IKKE har krav på en eneste permisjonsdag med lønn!

Anonym

Skrevet

Hei

Jeg har 80% lønn i ett år (dvs vi!) og hvis jeg skulle begynt å jobbe i beynnelsen av februar da jenta mi var 8 mnd, ville jeg syntes det ble vanskelig og antakelig da velge å ta ulønnet permisjon frem til sommeren. Er det riktig? Er det karrierefremmende? Jeg tror ikke det. Nå er vi i mars og jeg ammer fortsatt om natta, og om dagen, noe som ville gitt meg noe ammefri. Nå jobber jeg ikke så langt unna arbeidstedet, men det er det jo mange kvinner som gjør, dermed ville de kanskje ha avsluttet ammingen. Alle får ikke barn som sover hele natta fra de er noen få uker, alle har ikke A4-barn som man kan amme litt om morgenen og litt om ettermiddagen. Dessuten er 8-mnd-alderen en alder der svært mange barn gjennomgår seperasjonsangst, det synes derfor ufornuftig at i denne måneden skal mamma forlate det i kanskje 8 timer i strekk.

At far skal ha lengre permisjon er fint, men da må hele permisjonstiden utvides til f.eks 14 mnd eller mer. Det koster penger. Det kan synes som om hele forslaget om å gi far mer permisjon kan være et "pengeinnsparingsforslag", for mange kommer garantert til å takke nei, familien mister den delen av permisjonen (for jeg regner med at fars del mistes slik som nå dersom han ikke tar den ut) og dermed sparer staten penger.

Et annet moment er at svært mange har over 6 G i lønn. Det har både mannen min og jeg, dvs at vi taper svært mye penger på dette året. Når far skal ha sine 6 uker, taper han omtrent 50% av inntekten sin. Da vil mange si at det vi råd til, men det er nå tross alt en del av hele historien og må tas med i betraktning.

Jeg tror også at det er i de første ukene at far burde vært hjemme sammen med mor, mange får ikke 2 uker engang, her burde man jobbe for at far kunne ta minst en måned med lønn SAMMEN med mor. Igjen: ikke alle har A4-barn, noen har en tøff start på livet, der både mor, far og barn har vært gjennom store påkjenninger, da er det unaturlig at far skal måtte gå på jobb etter 2 uker.

Nå det er sagt, vil jeg gjerne påpeke at jeg synes det er fantastisk å leve i et land der jeg kan få være hjemme sammen med barnet mitt i nesten ett år og i tillegg få lønn for det. Da jeg fikk mitt føste barn på 80-tallet, var det 16 uker permisjon, da valgte jeg å slutte i jobben.

Skrevet

Syn alle må få velge selv. For min del er det uaktuelt med flere barn hvis jeg bare kan være hjemme så lite.

Skrevet

enig!!

Vi bør kunne bestemme selv.

eg har en gutt på 7 mnd.. hadde en ekstrem tøff fødsel, gutten har kolikk,rs-virus,astma,mm..

eg hadde blitt sykmeldt på dagen om eg hadde MÅTTA gått ut i jobb pr,idag!!

eg personlig trenger noen mnd på å bearbeide fødselen og bli kjent med barnet. ( tror det vil gjelde det fleste)

-og det er først nå etter 7 mnd ting begynner å falle på plass og eg kan nyte å gå hjemme.

-hadde blitt skuffa om det plutselig var far sin tur nå, når barnet og rutinene er endelig litt i rute.

la heller far få noen uker EKSTRA!! -ikke "stjel" frå mor

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Gratulerer med ny jobb!

Jeg er for at pappa skal få mulighet til å ta ut mere permisjon, men tror ikke at en tvungen deling er løsningen.

Det er derimot viktig å legge til rette for dette ved at pappa får egen opptjening av permisjon utover 6G. Pappa bør også som mange har nevnt få lønnet permisjon i de 2 første ukene etter fødsel.

Jeg har et helt annet spørsmål.

Hva med oss som har født prematurt? Vi har barn med større behov enn andre, disse barna har lengre periode med fullamming og er altfor små til å begynne i barnehagen når de er 1 år.

Guttungen her ble fullammet til han var 6mnd korrigert (8mnd) og delammet til han var litt over året korrigert. Jeg valgte å ta ut permisjon uten lønn slik at jeg ikke begynte å jobbe før guttungen var 1 år korrigert.

Det burde absolutt vært en bedre ordning for oss med premature barn. Pappaene bør også få utvidet sin permisjon da og bør få være hjemme i omsorgspermisjon med lønn de første månedene.

Det tæret veldig på mannen min å løpe mellom jobben og sykehuset frem til vi kom hjem fordi han ville spare sine 2 uker etter fødsel til vi faktisk var hjemme for å kunne avlaste meg.

Vår premature gutt spiste hver 3.time hele døgnet til han var 4mnd. Da endelig begynte det å gå så "lenge som" 5-6 timer før første måltid på natten. Deretter var det hver 3.time.

Hadde ikke mannen min jobbet kveld noen dager i uken slik at han kunne stå opp og gi guttungen mm på flaske slik at jeg kunne sove, hadde jeg ikke overlevd den tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...