lilletass og meg Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #101 Skrevet 11. oktober 2007 nå motsier du deg selv veldig her... kan han kjede seg eller ikke? når er grensa for for at de KAN kjede seg forresten?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 11. oktober 2007 #102 Skrevet 11. oktober 2007 Så det er bedre for snulla å være her hjemme der mens jeg er opptatt med vesla? For vesla bruker lang tid på å die, og da kan jeg ikke gjøre noe med snulla samtidig. Altså har hun et mye større utbytte av å være i barnehagen der hun alltid har noen som er der for henne enn å være her hjemme med en mamma midt i ammetåka.
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #103 Skrevet 11. oktober 2007 Synes nesten det er like rart at du fikk plass til han så tidlig jeg da. Jeg søkte om plass fra snuppa var 9 mnd. Fikk ikke fordi en så liten unge krever nesten 1 ansatt alene og det hadde ikke bhg ressurser til. Og at en unge på 6 mnd kjeder seg blir litt for dumt argument. Ja en baby på 6 mnd begynner å titte på verden, nysgjerrig på hva den har å by på. Ikke aner han at i nabokommunen har de både babysvømming og sang for de små. Henger i beina på mamman sin for å vise at han er der, få oppmerksomhet og kanskje en kos eller ti. Det kalles utvikling ikke kjedsomhet. Men du har jo rett til å gjøre dine valg for ditt barn.....
Nickeguri Skrevet 11. oktober 2007 #104 Skrevet 11. oktober 2007 Babyer på 6 mnd kjeder seg ikke, med mindre de ikke får den omsorgen og stimulien de trenger. Jeg tror du misforstår sutringen hans og tror det er fordi han kjeder seg. Men det er vanlig for babyer å sutre i den alderen rett før de når et nytt utviklingstrinn. De vil og vil, men får det ikke til. Så vidt jeg husker, fortalte du jo selv over her at babyen din begynte å krabbe rett etter at han begynte i bhg. Da er det jo ikke rart om han sutret før han begynte! Norske barnehager er ikke særlig godt tilpasset babyer på 6 mnd. I andre land, med mange babyer samlet, blir det jo en helt annen rutine på dagene. Det blir altfor mye inntrykk og stimuli for en 6 mnd gammel baby i bgh her i Norge. Og da vil han jo stadig kreve mer og mer; han blir vant til at andre skal ta initiativet for ham. Med den konsekvens at han lett vil kjede seg. Dessuten trenger faktisk unger å kjede seg også, for å oppøve kreativitet etc. Babytiden er utrolig viktig for tilknytingen mellom foreldre og barn. Og vi har jo pappapermisjon fordi barnet skal knyttes enda sterkere til far. Dette ser jo ikke ut til å ha vært tilfelle i deres situasjon, hvis far har gått hjemme mens babyen har vært i barnehage. Et barn som ikke har en god tilknytning de to første årene, får ofte en dårlig tilknytning senere også. Jeg tror du gjør mye av det du gjør i uvitenhet. Jeg vil anbefale deg å lese litt om oppdragelse og pedagogikk.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 11. oktober 2007 #105 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er nesten mer skeptisk til noen har som virker som er her dag og natt. Hvor er ungene deres når dere sitter ved dataen? Tror ikke ungene har det værre i barnhage om man har en mor som sitter ved dataen hele dagen. Har selv tulla hjemme hun er 16 måneder. Alle kan desverre ikke det. Ha litt empati for andre enn en selv. Ikke dømme kom dere ut av deres 4 vegger møt folk =0(. GRRRRR
trollmamma Skrevet 11. oktober 2007 #106 Skrevet 11. oktober 2007 Trur ho meinte større barn. Altså at når barn blir så (over)stimulert heilt frå dei er så små, så kjeder dei seg lettare og forvente at andre skal finne på ting for dei når dei blir eldre. Har gjort litt samme feilen med førstemann sjølv eg. Var toltalt oppslukt i ungen fra dag ein og gjorde ting med han heile tida. Han er nå litt sånn at det må skje noko heile tida. Den feilen har eg ikkje gjort med dei to andre, og jo dei er meir kreative, tar meir ansvar for eige vellvære og kjedar seg ikkje så lett.
Nickeguri Skrevet 11. oktober 2007 #107 Skrevet 11. oktober 2007 Bare et tillegg; hvis han sutrer etter bgh, så er vel ikke det så rart. Han er vel sliten av mange inntrykk og kanskje lite søvn. Kanskje også en reaksjon overfor dere på at han ikke får være hjemme i stedet.
lilletass og meg Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #108 Skrevet 11. oktober 2007 her har de en ansatt på han:) men han er nå så innkjørt at han ikke trenger bare hu, går fint om han blir behandlet som en av de andre! det jeg mente med at han kjeda seg var at lekene ble litt for kjedelige, omgivelsene hadde blitt utforsket litt for mange ganger, han ville nok ha not nytt. han får mye flere koser en 10 om dagen, selv om han nå er i bhg 5 timer! han har fått/får mye oppmerksomhet oxo! og det er godt mulig de har babysvømming i nabokommunen, men med liten inntekt er det ikke alltid så greit å betale for både babysvømming og bensin... hvertfall ikke akkurat nå! men ønska faktisk at han skulle gå på babysvømming, men ble aldri noe av desverre...
Helnøtt med spire:) Skrevet 11. oktober 2007 #109 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg hadde minste jenta vår i barnehage når hun var 7mndr. Det gikkkjempe fint! Men klart jeg likte det ikke:( Skulle gjort mye for å få muligheten til og være hjemme med henne, men slik var ikke situasjonen:( Så til deg HI, synes jeg det er helt feil av deg å sende ungen i barnehagen fordi du trenger litt tid for deg selv?!? Og at ungen kjeder seg?? off, nei. Må legge til at vi måtte pga jeg var blitt alenemamma og har ikke jobd på lenge og ble gravid kjapt da eldstejenta var 4 mndr. Og jeg fikk barn da jeg var veldig ung så gikk bare på skole så måtte komme meg ut i jobb, for å få inntekter. Så igjen, hvis du har sjangs så håper jeg du tar barnet dit utav barnehagen om du kan, og nyter hver time, ja minutt med barnet ditt. Tiden får du desverre aldri igjen. Skulle som sagt gjort mye for å gå hemme med mine to små. Må mann så må mann, men ungå det om du kan.
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #110 Skrevet 11. oktober 2007 Skeptisk?? Hehe,jeg satt her i natt ja,og da sov mine søte små,mens jeg ventet på å få hjem mannen min. Og siden minsten var oppe kl 06,så sover han duppen sin midt på dagen nå... Men nå stikker jeg herfra,skal vaske :-))))
Helnøtt med spire:) Skrevet 11. oktober 2007 #111 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg kan snakke for meg selv, er her kun når de hviler, eller om kvelden når de er i seng og det bare er meg. Det kan jo (solsikke) tenkes at det er andre også som er her når de sover?
trollmamma Skrevet 11. oktober 2007 #112 Skrevet 11. oktober 2007 Eg har sjølv vore heime med alle mine til dei var nesten 3 år, eg er kjempe heldig og veldig takknemleg overfor det. Har full forståelse for det, og da er bhg det nest beste etter foreldrene. Heilt klart. Men er jo ikkje det det er snakk om her. Her er jo babyen i bhg, mens far er heime og mor jobber. Med den begrunnelse at det er til det beste for babyen. Er vell ikkje så rart folk reagerer da? Eining i det med dataen. Men eg aner jo ikkje kor mykje andre sitter på dataen da, følger ikkje med på det.
Nickeguri Skrevet 11. oktober 2007 #113 Skrevet 11. oktober 2007 Vel, poenget her er vel at hovedinnlegger og far har hatt all verdens med anledning til å gå hjemme, men har valgt å sende barnet i barnehage for så å gå hjemme selv. Fordi barnet liksom kjeder seg hjemme. Og det syns jeg IKKE er greit når babyen er 6 mnd. Ja, det er nok mange grunner til at folk sitter ved dataen også. Ofte sover jo barna da. For mitt vedkommende er jeg sykemeldt, og kjeder meg litt hjemme. Og jeg kommer meg ikke så mye ut nettopp pga sykemeldinga. Jenta mi er i bgh nå, og hun er forøvrig over to år.
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 11. oktober 2007 #114 Skrevet 11. oktober 2007 Hva når barnet er ett år, to år, tre år? De stopper ikke å utvilke seg etter det første året hjemme. De trenger fortsatt trøst når de gråter. Når er det da greit å ha barnet i bhg?
snowstorm73 Skrevet 11. oktober 2007 #115 Skrevet 11. oktober 2007 Jenta, du virker som et barn som fikk barn. Ikke nok leker? Har utforsket hjemmet? Du må være hjerneamputert når du ikke klarer å skaffe noe å utforske for en 9 mnd baby. Og hvorfor får han ikke nok oppmerksomhet hjemme? Sitter du på sofa, foran pc og med playstation hele dagen? Du er ikke moden nok til å ha barn, kanskje du mangler mer enn det i tillegg.
Ebbalille Skrevet 11. oktober 2007 #116 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg synes det er rart at du tror din 6 måneder gamle baby kjeder seg så forferdelig hjemme. Etter en times tid på gulvet med leker kan min snart 6 måneder gamle jente bli litt utolmodig, da legger jeg meg ved siden av henne og prater, og hun lyser opp som en sol. Det skal ikke mer til mange ganger, enn å se mammas ansikt som smiler og prater. Så kanskje vi går en tur, så er hun sulten, så skal hun sove litt. Det er jo bare en liten baby, det er ikke så mange timene hun er våken av gangen. Nå er ikke jeg av den oppfatning av at babyen din tar skade av å være i barnehagen altså. Men jeg tror utviklingen hans hadde vært like bra selv om han hadde vært hjemme, og fått litt stimuli da vel og merke. Den eneste forskjellen er at du ikke får ta del i utviklingen, og det er jo synd. Jeg syns du har fått litt hard medfart her, så selv om jeg er enig i mye av det som er sagt, tror jeg du er en god mor og har gjort det du tror er det beste for barnet ditt!
trollmamma Skrevet 11. oktober 2007 #117 Skrevet 11. oktober 2007 Viss me hadde levd i ein ideel verden, hadde ingen barn måtta i barnehagen før mellom 2-3 år. Men sånn er det jo ikkje. Men du er vell einig i at det er lettere for eit barn på 1, 2, 3 år og forholde seg til andre enn foreldrene enn ein baby på 6 mnd? At det er lettare å forstå kva eit barn vil og uttrykker enn ein baby som kun har gråt å formidle seg gjennom?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 11. oktober 2007 #118 Skrevet 11. oktober 2007 En baby kjeder seg ikke. Det er noe du har fått inn i hodet ditt at han gjør. Du merker at han kjeder seg, barn kjeder seg ikke med å være hjemme heller skal jeg si deg. Jeg har sønnen min på 3 år hjemme i dag og han kjeder seg ikke. Han elsker og aktivisere seg selv, når han vil jeg skal være med kommer han bort til meg, men ellers liker han å leke seg selv. Jeg synnest du virker en smule egoistisk jeg. Dere går hjemme for å få permisjonspenger og sender ungen i bhg. Jeg sier ikke at dere er dårlige foreldre, men dere er ganske egoistiske som tenker på deres behov før barnets. For en baby kjeder seg ikke. Et barn trenger ro rundt seg også, og det går an å sitte litt på gulvet med babyen og aktivisere han med babyleker. Du tror vel ikke at en av de i bhg sitter å aktiviserer kun dit barn hele dagen fordi du ikke gidder å gjøre det selv. Jeg synnest det er trist jeg at folk får barn for så å sende i bhg når de er små babyer. Jeg hadde ikke annet valg enn å sende lillegutt i bhg da han var 1 år, jeg ønsket å være hjemme enda lengere med han men jeg hadde ikke noe annet valg enn å sende han i bhg. Når vi får nr 2 i april så må vi gå hjemme noen mnder uten min inntekt men tror det skal gå bra, jeg skal spare opp så godt jeg kan av penger til ungen begynner i bhg når h*n er 1,4 år. Men dere hadde faktisk et valg og dere sendte deres lille baby i bhg. Mens dere bruker permisjonen på å kose dere selv hjemme.
lilletass og meg Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #119 Skrevet 11. oktober 2007 men...igjen...hovedgrunnen til at vi tok han med i bhg, var for å se hvordan han taklet det, ikke BARE fordi han kjeda seg da! hadde jeg vært arbeidsløs, hadde jeg da ikke satt ungen i bhg så tidlig. men i og med at han syns lekene er kjedelig og leiligheten har lite nytt å tilby, så hadde jeg ikke sendt han i bhg, BARE pga det da!! om gubben velger å ha ungen hjemme, eller ikke er da hans eget valg igjen! personlig har jeg jobba i en mnd nå, og har ikke stor mulighet til å ha han hjemme. den uka (denne) jeg jobber seint har jeg han hjemme til over lunsjen, for å få mest mulig tid med han! hadde han ikke lenge i bhg (syns jeg) før jeg begynte å jobbe... var max 4 timer på det lengste! og når ungen trivdes så godt etter bare 2 uker, ser jeg ikke noen grunn til å ha han hjemme hvor det ikke er like utfordrende for han!
Stratos med 3 barn Skrevet 11. oktober 2007 #120 Skrevet 11. oktober 2007 Oi her var det mange sinte mødre!!!! Jeg vil bare si at jeg nok ikke hadde valgt som deg, men når det er sakt synes jeg kanskje ikke dette er en sak som alene gjør deg til en dårlig mor heller. Finnes tilbudet til så små barn kan man ta seg faen på at det er sjekket ut i "hue og ræva" om er forsvarslig, om ikke hadde det jo ikke vært et tilbud, alternativt ville barnevernet reagert. Nei, jeg vet om ørten andre ting å heller reagere på enn akuratt dette når en dårlig mor skal betegnes. Dessuten er det da mange barn i denne verden som vokser opp med tidlig arbeidende mødre og slik var det jo i dette landet tidligere også. Ja, vi er heldige som kan være lenge hjemme! Men om barnet tar direkte skade av å være i bhg fra ung alder, det ville jeg ikke si på et generelt grunnlag (så lenge bhg er tilrettelagt for så små sef)!
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 11. oktober 2007 #121 Skrevet 11. oktober 2007 hva med å kjøpe nye leker til han, ta han med på tur, se på fugler, mate endene. mangler dere oppfinnsomhet??? skjønner ikke hvorfor barnefaren heller velger å gå hjemme alene enn å være sammen med barnet sitt. hvorfor jobber ikke han? er jo ikke noen grunn til at han skal loffe hjemme når ungen er i barnehagen dag ut og dag inn. synes synd på han stakars. hvordan skal dere klare å aktivisere han når han blir 2-3 år, når dere ikke engang klarer det når han er langt under året?
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #122 Skrevet 11. oktober 2007 " ser jeg ikke noen grunn til å ha han hjemme hvor det ikke er like utfordrende for han! " Tenk å ikke se annen grunn til å ha sin egen sønn hjemme da... Uff:-(
Stratos med 3 barn Skrevet 11. oktober 2007 #123 Skrevet 11. oktober 2007 Du har jo ikke vært der og vet hvordan sønn hun har heller da..... Jeg ville ikke valgt som henne, men jeg fatter ikke at dere kan fyre dere opp så til de grader heller!
snowstorm73 Skrevet 11. oktober 2007 #124 Skrevet 11. oktober 2007 Stratos, de fleste her inne reagerer ikke på at ungen er i bhg. Det er grunnen hun oppgir. Det virker veldig lite engasjert, mest lettvinte løsning (for henne) å sende ungen i bhg i stedet for å komme på noe selv. Og som flere her sa før - hva gjør hun når barnet er 3 eller 4?
Stratos med 3 barn Skrevet 11. oktober 2007 #125 Skrevet 11. oktober 2007 Det er ikke alle som er SÅ flinke med babyer, men er det en grunn til ikke å få barn da? Kan ta min far som et eksempel jeg, han er altfor utolmodig med små babyer og vet nesten ikke hva han skal gjøre med de, men gi han et barn på et par tre år og han kan underholde de i timesvis. Våre avkom er lengre barn enn babyer...... Synes dere trekker altfor forhastede slutninger og kommer med alvorlige anklager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå