Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #101 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (4 minutter siden): Jeg snakker om å gå til angrep på person fremfor sak. Jeg går ikke til angrep på folk. Jeg kan KRITISERE det de GJØR og måten de takler eller IKKE takler ting på i ulike settinger, som jeg dels gjør i tråden her når det gjelder hvor lite mange tåler, og at mas om et glass vin bør være glemt etter 5 min. Det er liksom det saken dreier seg om her. Hvordan folk oppfører seg i en viss kontekst. Kjære vene… HI tåler da maset! Det var en erfaringsbasert situasjon som startet spørsmålet om hvorfor det er så mye sosialt press til å drikke alkohol. Som faktisk er et reelt problem i samfunnet, og man ser det særlig blant ungdommene. De som ikke ønsker å drikke blir ikke invitert på fest etc. Jeg prenter inn til mine ungdommer at de velger om de SELV ønsker å drikke, og ikke andre. De skal ikke legge press på andre som ikke ønsker å drikke. Dette gruppepresset er helt idiotisk. Så kommer du og mener at hun skulle gjort som de andre sa. Er det løsningen? Du skriver at man må akseptere at man har forskjellige meninger - gjelder ikke dette også da rundt middagsbordet? Du skriver at man bør følge flertallet, så hvis flertallet ikke ønsker å drikke vin, kan ikke den ene som ønsker seg et glass vin ta seg et glass vin? Anonymkode: 3d631...da9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #102 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Vel, det er en rekke emosjonelle reaksjoner her. Det er jo ikke bare du i denne tråden og jeg har ikke brukt pronomenet "du" i forbindelse med det du mener er hersketeknikk. Når folk går til angrep på person fremfor sak, så er det følelsene som tar over intellektet. Jeg skrev en kommentar som respons på hi, og så tok det helt av. Og selv om noen ER saklige her, så vil jeg ikke akkurat si at flesteparten er det, og da lurer jeg på hvorfor flere blir så oppbragt over at jeg syns hi burde takket ja til det glasset med vin. Da er det liksom ikke en bagatell lenger.. Jeg synes det er snodig at HI skal takke ja fordi noen andre ønsker det. Ok, om det var myntet på noen andre. For min del er det ingen ømme tær eller kjeller her. Anonymkode: bd7e2...db8
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #103 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (16 minutter siden): Jeg snakker om å gå til angrep på person fremfor sak. Jeg går ikke til angrep på folk. Jeg kan KRITISERE det de GJØR og måten de takler eller IKKE takler ting på i ulike settinger, som jeg dels gjør i tråden her når det gjelder hvor lite mange tåler, og at mas om et glass vin bør være glemt etter 5 min. Det er liksom det saken dreier seg om her. Hvordan folk oppfører seg i en viss kontekst. Men de masa jo mer enn 5 minutter! Da er det jo DE som ødelegger. Ikke hun som sa nei takk Mas hører ikke hjemme noe sted! Kjøper du alt gateselgere vil selge deg bare fordi de forventer å få gjennom ett salg? Nei? Så da er det greit at de fortsetter å mase? Det er jo tross alt jobben dems. Anonymkode: 37077...a3f
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #104 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Kjære vene… HI tåler da maset! Det var en erfaringsbasert situasjon som startet spørsmålet om hvorfor det er så mye sosialt press til å drikke alkohol. Som faktisk er et reelt problem i samfunnet, og man ser det særlig blant ungdommene. De som ikke ønsker å drikke blir ikke invitert på fest etc. Jeg prenter inn til mine ungdommer at de velger om de SELV ønsker å drikke, og ikke andre. De skal ikke legge press på andre som ikke ønsker å drikke. Dette gruppepresset er helt idiotisk. Så kommer du og mener at hun skulle gjort som de andre sa. Er det løsningen? Du skriver at man må akseptere at man har forskjellige meninger - gjelder ikke dette også da rundt middagsbordet? Du skriver at man bør følge flertallet, så hvis flertallet ikke ønsker å drikke vin, kan ikke den ene som ønsker seg et glass vin ta seg et glass vin? Anonymkode: 3d631...da9 Jeg reagerer på alle de som "hevder sin rett" til å si nei, og som forventer aksept, toleranse og respekt for alle mulige slags små hendelser- som jeg også syns dette er. Og at de blir så indignerte og også sinte for at alle ikke syns dette er så viktig, langt mindre noe å ta på vei for. Jeg tror også det er lurt å se hva jeg har svart hver av de jeg har svart her, siden forskjellige kommer med ulike argumenter eller spørsmål. Det man ser særlig blant ungdom nå er mer inntak av andre rusmidler, men nå handler ikke dette om ungdom. Jeg skille voksne fra ungdom altså, og tråden handler ikke om press blant unge. Ungdom og alkohol har blitt tatt opp her inne flere ganger, og jeg har skrevet hva jeg mener i de trådene jeg har deltatt i. Endret 5. juni 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #105 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (5 minutter siden): Jeg reagerer på alle de som "hevder sin rett" til å si nei, og som forventer aksept, toleranse og respekt for alle mulige slags små hendelser- som jeg også syns dette er. Og at de blir så indignerte og også sinte for at alle ikke syns dette er så viktig, langt mindre noe å ta på vei for. Jeg tror også det er lurt å se hva jeg har svart hver av de jeg har svart her, siden forskjellige kommer med ulike argumenter eller spørsmål. Det man ser særlig blant ungdom nå er mer inntak av andre rusmidler, men nå handler ikke dette om ungdom. Jeg skille voksne fra ungdom altså, og tråden handler ikke om press blant unge. Ungdom og alkohol har blitt tatt opp her inne flere ganger, og jeg har skrevet hva jeg mener i de trådene jeg har deltatt i. Så konklusjon er: man maser ikke på 18-åringer som ikke vil drikke, men kun på «voksne». Hvor vil du si aldersgrensen er? Du gjør om innstillingen din om at dette ikke er noe å ta på vei over, og at dette er en liten ting. Det er ikke det vi diskuterer. Vi diskuterer et samfunn hvor det omtrent er sosialt uakseptabelt å ikke drikke. Og ditt første svar var at hun var frekk og uhøflig som ikke drakk. Litt av et samfunn vi lever i. Også lett å lære ungdommene at de ikke trenger å gi inn for press og kun gjøre det man selv er komfortabel med, men at vi foreldrene skal følge andre regler. Anonymkode: 3d631...da9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #106 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (13 minutter siden): Jeg reagerer på alle de som "hevder sin rett" til å si nei, og som forventer aksept, toleranse og respekt for alle mulige slags små hendelser- som jeg også syns dette er. Og at de blir så indignerte og også sinte for at alle ikke syns dette er så viktig, langt mindre noe å ta på vei for. Jeg tror også det er lurt å se hva jeg har svart hver av de jeg har svart her, siden forskjellige kommer med ulike argumenter eller spørsmål. Det man ser særlig blant ungdom nå er mer inntak av andre rusmidler, men nå handler ikke dette om ungdom. Jeg skille voksne fra ungdom altså, og tråden handler ikke om press blant unge. Ungdom og alkohol har blitt tatt opp her inne flere ganger, og jeg har skrevet hva jeg mener i de trådene jeg har deltatt i. Nei - det er en komplett setning. Sosialt inkompetente mennesker skjønner visst ikke det. Man har alltid rett til å si nei til alkohol. Alltid. Anonymkode: a81c0...9ed
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juni 2024 #107 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (21 minutter siden): Jeg reagerer på alle de som "hevder sin rett" til å si nei, og som forventer aksept, toleranse og respekt for alle mulige slags små hendelser- som jeg også syns dette er. Og at de blir så indignerte og også sinte for at alle ikke syns dette er så viktig, langt mindre noe å ta på vei for. Jeg tror også det er lurt å se hva jeg har svart hver av de jeg har svart her, siden forskjellige kommer med ulike argumenter eller spørsmål. Det man ser særlig blant ungdom nå er mer inntak av andre rusmidler, men nå handler ikke dette om ungdom. Jeg skille voksne fra ungdom altså, og tråden handler ikke om press blant unge. Ungdom og alkohol har blitt tatt opp her inne flere ganger, og jeg har skrevet hva jeg mener i de trådene jeg har deltatt i. Jeg klarer ikke forstå hvorfor du ikke forsvarer voksne menneskers rett til å si nei til alkohol…
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #108 Skrevet 5. juni 2024 (endret) ReneRene skrev (23 timer siden): Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det. Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Så konklusjon er: man maser ikke på 18-åringer som ikke vil drikke, men kun på «voksne». Hvor vil du si aldersgrensen er? Du gjør om innstillingen din om at dette ikke er noe å ta på vei over, og at dette er en liten ting. Det er ikke det vi diskuterer. Vi diskuterer et samfunn hvor det omtrent er sosialt uakseptabelt å ikke drikke. Og ditt første svar var at hun var frekk og uhøflig som ikke drakk. Litt av et samfunn vi lever i. Også lett å lære ungdommene at de ikke trenger å gi inn for press og kun gjøre det man selv er komfortabel med, men at vi foreldrene skal følge andre regler. Anonymkode: 3d631...da9 Det over er min første kommentar her. Og derfra tok det helt fyr, med rydding av tråden to ganger pga angrep ( mot meg ) osv. Den kommentaren hadde fint stått med muligens et par reaksjoner, men siden det tok fyr i tråden tyder alt på at dette er noe mange tar på vei for. Jeg syns fremdeles ikke det er en stor sak, tvert i mot, og akkurat det er liksom ikke mer å diskutere. De som velger å ikke drikke har som regel noen moralske motsigelser, så jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt må menge seg med folk som drikker og som ikke setter pris på at de er avholds. Da bør de heller invitere selv og så får de som vil komme. Ikke mas om problemer, løs dem. Og innse at noen ganger er det ganske nytteløst å endre noe særlig på div. Endret 5. juni 2024 av ReneRene
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #109 Skrevet 5. juni 2024 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Jeg klarer ikke forstå hvorfor du ikke forsvarer voksne menneskers rett til å si nei til alkohol… Jeg tror ikke jeg har flere måter å forklare mitt syn om dette på nå..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #110 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (1 minutt siden): Det over er min første kommentar her. Og derfra tok det helt fyr, med rydding av tråden to ganger pga angrep ( mot meg ) osv. Den kommentaren hadde fint stått med muligens et par reaksjoner, men siden det tok fyr i tråden tyder alt på at dette er noe mange tar på vei for. Jeg syns fremdeles ikke det er en stor sak, tvert i mot, og akkurat det er liksom ikke mer å diskutere. De som velger å ikke drikke har som regel noen moralske motsigelser, så jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt må menge seg med folk som drikker og som ikke setter pris på at de er avholds. Da bør de heller invitere selv og så får de som vil komme. Ikke mas om problemer, løs dem. Og innse at noen ganger er det ganske nytteløst å endre noe særlig på div ting. Herrejesus på sykkel… Anonymkode: 3d631...da9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #111 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (47 minutter siden): Det over er min første kommentar her. Og derfra tok det helt fyr, med rydding av tråden to ganger pga angrep ( mot meg ) osv. Den kommentaren hadde fint stått med muligens et par reaksjoner, men siden det tok fyr i tråden tyder alt på at dette er noe mange tar på vei for. Jeg syns fremdeles ikke det er en stor sak, tvert i mot, og akkurat det er liksom ikke mer å diskutere. De som velger å ikke drikke har som regel noen moralske motsigelser, så jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt må menge seg med folk som drikker og som ikke setter pris på at de er avholds. Da bør de heller invitere selv og så får de som vil komme. Ikke mas om problemer, løs dem. Og innse at noen ganger er det ganske nytteløst å endre noe særlig på div. Så jeg kan ikke henge med venner, familie eller kolleger siden jeg ikke drikker når de gjerne koser seg med et glass? Men hvis jeg inviterer (enten hjem eller ut på middag), da er det greit at jeg ikke drikker? Syns du ikke det er greit at min omgangskrets og jeg nyter hverandres selskap uavhengig av individuelle preferanser for innhold i glasset? Du hadde nok fått et veldig tydelig og klart svar fra meg om du hadde kommet med dette å "forstå og innrette seg etter sosiale koder i en gitt setting". Og jeg er ganske så sikker på at jeg hadde fått støtte fra alle jeg kjenner og omgås. Det er ingen sosiale settinger som krever at man drikker alkohol, om man ikke har lyst til det. Det var sånt man gjorde da man mente det var kult å drikke. Anonymkode: d13ab...c27
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #112 Skrevet 5. juni 2024 Jeg skjønner ingenting i denne tråden 😳🤔 Det er vel det samme hva folk drikker eller spiser. Anonymkode: 7b525...594
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #113 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ingenting i denne tråden 😳🤔 Det er vel det samme hva folk drikker eller spiser. Anonymkode: 7b525...594 For de aller fleste av oss er det revnende likegyldig. For HI sine venner, og ett menneske i denne tråden, så er det uhøflig og sært å avstå fra alkohol. Med mindre man er avholds, blir syk av det eller er ungdom. Anonymkode: 37077...a3f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #114 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): For de aller fleste av oss er det revnende likegyldig. For HI sine venner, og ett menneske i denne tråden, så er det uhøflig og sært å avstå fra alkohol. Med mindre man er avholds, blir syk av det eller er ungdom. Anonymkode: 37077...a3f Det var veldig spesielt synes jeg. Anonymkode: 7b525...594
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #115 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det var veldig spesielt synes jeg. Anonymkode: 7b525...594 Det er vi helt enige om! Når det er sagt er det nok ikke så uvanlig, dessverre. Jeg opplever det samme om jeg Gud forby sier ja til en fest uten å drikke. På jobb opplever jeg også kommentarer om hva jeg spiser, når og omtrent hvordan. Dette er godt voksne damer. Det har blitt så ekstremt at min nærmeste leder skal gripe inn neste gang hun hører det. Så det å henge seg opp i ting man ikke har noe med, er visst vanlig for endel Anonymkode: 37077...a3f
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #116 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Så jeg kan ikke henge med venner, familie eller kolleger siden jeg ikke drikker når de gjerne koser seg med et glass? Men hvis jeg inviterer (enten hjem eller ut på middag), da er det greit at jeg ikke drikker? Syns du ikke det er greit at min omgangskrets og jeg nyter hverandres selskap uavhengig av individuelle preferanser for innhold i glasset? Du hadde nok fått et veldig tydelig og klart svar fra meg om du hadde kommet med dette å "forstå og innrette seg etter sosiale koder i en gitt setting". Og jeg er ganske så sikker på at jeg hadde fått støtte fra alle jeg kjenner og omgås. Det er ingen sosiale settinger som krever at man drikker alkohol, om man ikke har lyst til det. Det var sånt man gjorde da man mente det var kult å drikke. Anonymkode: d13ab...c27 Er din familie, dine venner og dine kolleger relevante her, sånn at de driver med drikkepress, mas eller oppfatter deg som kjedelig og uønsket hvis du ikke drikker? Det er jo innlysende at det er kontekster hvor andre forventer at man drikker. Det er det hi handler om, og flere her snakker om at drikkepress eller "drikkepress" er utbredt. Endret 5. juni 2024 av ReneRene
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #117 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): For de aller fleste av oss er det revnende likegyldig. For HI sine venner, og ett menneske i denne tråden, så er det uhøflig og sært å avstå fra alkohol. Med mindre man er avholds, blir syk av det eller er ungdom. Anonymkode: 37077...a3f Det er riktig, men prøv å få med kontekst siden jeg har gjentatt det.. en del ganger her.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #118 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vi helt enige om! Når det er sagt er det nok ikke så uvanlig, dessverre. Jeg opplever det samme om jeg Gud forby sier ja til en fest uten å drikke. På jobb opplever jeg også kommentarer om hva jeg spiser, når og omtrent hvordan. Dette er godt voksne damer. Det har blitt så ekstremt at min nærmeste leder skal gripe inn neste gang hun hører det. Så det å henge seg opp i ting man ikke har noe med, er visst vanlig for endel Anonymkode: 37077...a3f Det er synd at det skal være sånn og at du har opplevd det. Som du påpeker dette er jo noe andre ikke har noe med. Eneste jeg hadde synes var synd var om det var fest/party og jeg hadde vært eneste som drakk vin, men hadde aldri sagt noe om det til noen er lagt meg opp i hva andre gjorde. Anonymkode: 7b525...594
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #119 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (1 minutt siden): Det er riktig, men prøv å få med kontekst siden jeg har gjentatt det.. en del ganger her. Jeg har ikke lest alt her så vet ikke hva den er. Anonymkode: 7b525...594
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #120 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er synd at det skal være sånn og at du har opplevd det. Som du påpeker dette er jo noe andre ikke har noe med. Eneste jeg hadde synes var synd var om det var fest/party og jeg hadde vært eneste som drakk vin, men hadde aldri sagt noe om det til noen er lagt meg opp i hva andre gjorde. Anonymkode: 7b525...594 Ja jeg syns det er merkelig at folk skal påpeke ting de ikke har noe med. Om man er én av alle som drikker så kan det jo føles litt feil for egen del kanskje, men om jeg er på fest hvor det er alkohol så tenker jeg ikke over de som evt ikke drikker Er vi ute og spiser er det heller ingen som bryr seg om noen tar ett glass vin eller brus, heller. Som seg hør og bør Anonymkode: 37077...a3f
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #121 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke lest alt her så vet ikke hva den er. Anonymkode: 7b525...594 ? Du har vel lest hi? Og jeg har også i flere kommentarer skrevet at kontekst er relevant for hva jeg mener om dette. Men dette skjer så ofte i tråder- at folk kommenterer uten å ha a) fått med seg hva som faktisk står, eller b) ikke har lest alt før de likevel konkluderer.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #122 Skrevet 5. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg syns det er merkelig at folk skal påpeke ting de ikke har noe med. Om man er én av alle som drikker så kan det jo føles litt feil for egen del kanskje, men om jeg er på fest hvor det er alkohol så tenker jeg ikke over de som evt ikke drikker Er vi ute og spiser er det heller ingen som bryr seg om noen tar ett glass vin eller brus, heller. Som seg hør og bør Anonymkode: 37077...a3f Ja, det tilfellet jeg skissert var for egen del. Ellers enig i at det har ingen betydning. Anonymkode: 7b525...594
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #123 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (Akkurat nå): ? Du har vel lest hi? Og jeg har også i flere kommentarer skrevet at kontekst er relevant for hva jeg mener om dette. Men dette skjer så ofte i tråder- at folk kommenterer uten å ha a) fått med seg hva som faktisk står, eller b) ikke har lest alt før de likevel konkluderer. Jeg er ofte enig i argumentasjonene dine selvom mange ikke er det, men her er du på viddene. Beklager. Press er aldri greit. Noensinne Anonymkode: 37077...a3f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2024 #124 Skrevet 5. juni 2024 ReneRene skrev (3 minutter siden): ? Du har vel lest hi? Og jeg har også i flere kommentarer skrevet at kontekst er relevant for hva jeg mener om dette. Men dette skjer så ofte i tråder- at folk kommenterer uten å ha a) fått med seg hva som faktisk står, eller b) ikke har lest alt før de likevel konkluderer. Jeg har lest hi, men ikke alle sidene med diskusjonen, men jeg er enig i at jeg skjønner ikke hva problemet var og hvorfor det var galt å takke nei til alkohol her. Anonymkode: 7b525...594
ReneRene Skrevet 5. juni 2024 #125 Skrevet 5. juni 2024 (endret) Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ofte enig i argumentasjonene dine selvom mange ikke er det, men her er du på viddene. Beklager. Press er aldri greit. Noensinne Anonymkode: 37077...a3f Jeg tror det er definisjonen på "press" jeg er uenig med andre om her, og hvor lite man egentlig skal tåle som voksen uten å klage, "ta opp"og snakke om. Det er så rart at "alle", også her, er enige i at mennesker er flokkdyr ( er rimelig lei det utsagnet men ) og at "folk er forskjellige" ( enda mer lei det utsagnet ), men ingen skjønner at det alltid er en grense for hvor avvikende du skal kunne være i en setting og likevel insistere på å være velkommen og bli satt pris på- av flokken. Uten å vike fra et prinsipp eller gjøre noe man "ikke har lyst til" Endret 5. juni 2024 av ReneRene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå