Gå til innhold

Om å si nei til alkohol, mye sosialt press

Anbefalte innlegg

Skrevet
☆☆☆ skrev (4 minutter siden):

Det er jo eit håplaust premiss. Om ein klarer å øydelegge stemninga basert på mangelen på alkohol i glaset til den andre, kven er det då som er sær?

Er det håpløst å tenke sosialt fremfor prinsipp i slike kontekster? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde ikke være nødvendig å forklare for andre hvorfor man ikke velger alkohol. 

Jeg har hatt kollega med store alkoholproblemer, for denne personen ville press fra andre kollegaer om å "bare" ta et glass, kunne være utslagsgivende for igjen å begynne å drikke for mye. Videre har det å være vitne til nære som har alkoholutfordringer, gjort meg mer forsiktig med alkohol. 

Anonymkode: 93d88...1b3

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Er det håpløst å tenke sosialt fremfor prinsipp i slike kontekster? 

Det er håplaust å legge som premiss at det å velge bort alkohol treng å vere eit prinsipp, og like håplaust å tru at det må legge ein dempar på det sosiale. Det å la andres val av alkoholfri drikke øydelegge steminga er eit aktivt val, og ikkje eit sjarmerande val på noko sett og vis.

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Akkurat i de eksemplene syns jeg kanskje du var den uhøflige. Sitter man sammen med flere, og de vil ha et glass vin, så er det ganske sært av deg å si nei. Det er ingen som blir slått ut av et glass vin, og i slike sosiale settinger med såpass få, så er man gjerne med med flertallet istedenfor å være den som punkterer stemningen. Hadde du vært avholds så ville det vært noe annet, om det er nødvendig å legge til det.

Jeg er uenig. Må man bestille lik mat også eller er det bare drikken som må være lik? Etter at jeg fylte 40 har jeg store problemer ned å sove om jeg drikker alkohol. Drikker jeg et glass vin på kvelden går jeg maks to timer søvn den natten. 

Anonymkode: a81c0...9ed

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er uenig. Må man bestille lik mat også eller er det bare drikken som må være lik? Etter at jeg fylte 40 har jeg store problemer ned å sove om jeg drikker alkohol. Drikker jeg et glass vin på kvelden går jeg maks to timer søvn den natten. 

Du er ikkje aleine om det. Faktisk er det den verknaden alkohol har på dei aller fleste. Ikkje nødvendigvis i like stor grad, men ei eller anna grad av redusert søvnkvalitet må ein rett og slett rekne med allereie etter første glaset. 

Og så er det opp til kvar enkelt vaksenperson om ein synes det er verdt det og i kva situasjon det er verdt det.

Endret av ☆☆☆
Skrevet (endret)
☆☆☆ skrev (7 minutter siden):

Det er håplaust å legge som premiss at det å velge bort alkohol treng å vere eit prinsipp, og like håplaust å tru at det må legge ein dempar på det sosiale. Det å la andres val av alkoholfri drikke øydelegge steminga er eit aktivt val, og ikkje eit sjarmerande val på noko sett og vis.

Når voksne skriver "jeg bestemmer selv" så fortoner valget seg absolutt som et prinsipp, mens hi sitt "jeg har ikke lyst" er mer sært. 

Jeg syns ikke noe om at folk maser, men jeg syns like lite om de som ikke kan være med av prinsipp eller særhet. Hva som  er minst sjarmerende vet jeg ikke helt. 

Endret av ReneRene
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva hadde du tenkt om en av tre bestilte forrett, og de to andre noe mer sofistikert? 

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Nå er ikke hi avholds. Hun sa bare nei "fordi hun ikke hadde lyst" der og da. De andre ga uttrykk for at hun var kjedelig, og spurte flere ganger om hun ikke ville ha. Ergo punkterte hun stemningen, og jeg syns det er unødvendig.

Det var jo de som maste som eventuelt punkterte stemningen. Det er ufint å mase på andre. 

Anonymkode: e044a...df0

Skrevet
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Hva hadde du tenkt om en av tre bestilte forrett, og de to andre noe mer sofistikert? 

Mener du seriøst at man skulle tenke noe om det??

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Når voksne skriver "jeg bestemmer selv" så fortoner valget seg absolutt som et prinsipp, mens hi sitt "jeg har ikke lyst" er mer sært. 

Jeg syns ikke noe om at folk maser, men jeg syns like lite om de som ikke kan være med av prinsipp eller særhet. Hva som  er minst sjarmerende vet jeg ikke helt. 

Igjen utmerkar du deg med di unike situasjonsforståing. HI skriv at ho ganske enkelt takka nei og ikkje ville gjere noko sak ut av det. Noko som ikkje vart akseptert. Kven er det som rir prinsipp? 

Det er aldri sært å takke nei til alkohol. Derimot er det alltid sært å avkreve forklaring når nokon ikkje ønskar å drikke.

Igjen har eg latt meg sjølv gå inn i kveruleringa di og hjelpt deg å ta over ein tråd. Skal prøve å la det bli lenge til neste gong..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mener du seriøst at man skulle tenke noe om det??

Ja. Men du hadde seriøst ikke tenkt over det?

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ja. Men du hadde seriøst ikke tenkt over det?

Nei, det hadde jeg oppriktig talt ikke. Jeg skjønner ikke engang hva jeg skulle tenkt om det. På samme måte som jeg ikke tenker over hva de jeg er sammen med drikker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det hadde jeg oppriktig talt ikke. Jeg skjønner ikke engang hva jeg skulle tenkt om det. På samme måte som jeg ikke tenker over hva de jeg er sammen med drikker. 

Nei, det er nok ikke alle som tenker over sånt. Ikke alle.

Skrevet

Her er det jo de som utøver drikkepresset som punkterer stemningen. Hvorfor i huleste kan ikke folk bare oppføre seg! Og nei, jeg hinter ikke til deg som ikke ønsket et glass vin. 

Anonymkode: 62cca...015

Skrevet
ReneRene skrev (8 minutter siden):

Nei, det er nok ikke alle som tenker over sånt. Ikke alle.

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at svært få voksne som er vant å spise på resturant legger merke til hva andre bestiller eller drikker. Det er helst de som er usikre på egne valg som titter over til naboen og sjekker hva hn har. Det er jo greit det, ikke alle føler seg vel i alle sosiale settinger. Men la vær å mas om andres valg, det er bare dårlig stil!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at svært få voksne som er vant å spise på resturant legger merke til hva andre bestiller eller drikker. Det er helst de som er usikre på egne valg som titter over til naboen og sjekker hva hn har. Det er jo greit det, ikke alle føler seg vel i alle sosiale settinger. Men la vær å mas om andres valg, det er bare dårlig stil!

Hva er det du snakker om nå egentlig? Det er ingen som snakker om å se over til noen nabo her, for vi snakker da vitterlig om å sitte ved samme bord. Ikke bare er det vanlig å se hva andre ved bordet får servert, men like vanlig er det faktisk å diskutere menyen med de du sitter med. Det er også ganske vanlig å drikke vin, og som regel sitter ikke en alene og sier "nei, jeg har ikke lyst", men tvert om "ja, jeg kan ta et glass med dere" med et smil. Tror ikke engang hun hadde trengt å gjøre annet enn å nippe til det, og det ville ikke blitt ett problem ut av dette. 

Men for all del. Lag gjerne ett hvis du vil liksom.

Skrevet
ReneRene skrev (7 minutter siden):

Hva er det du snakker om nå egentlig? Det er ingen som snakker om å se over til noen nabo her, for vi snakker da vitterlig om å sitte ved samme bord. Ikke bare er det vanlig å se hva andre ved bordet får servert, men like vanlig er det faktisk å diskutere menyen med de du sitter med. Det er også ganske vanlig å drikke vin, og som regel sitter ikke en alene og sier "nei, jeg har ikke lyst", men tvert om "ja, jeg kan ta et glass med dere" med et smil. Tror ikke engang hun hadde trengt å gjøre annet enn å nippe til det, og det ville ikke blitt ett problem ut av dette. 

Men for all del. Lag gjerne ett hvis du vil liksom.

Du skjønte ikke at jeg mente sidemannen? Jeg beklager, jeg regnet med at leseforståelsen var bedre. Min feil. 

Å diskutere menyen er noe helt annet enn å reagere på det som var ditt utgangspunkt i #32.

Å være interessert i menyen er noe annet enn å reagere på hva andre bestiller, både av mat og drikke.  Hvorfor er det viktig for deg at andre drikker alkohol? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du skjønte ikke at jeg mente sidemannen? Jeg beklager, jeg regnet med at leseforståelsen var bedre. Min feil. 

Å diskutere menyen er noe helt annet enn å reagere på det som var ditt utgangspunkt i #32.

Å være interessert i menyen er noe annet enn å reagere på hva andre bestiller, både av mat og drikke.  Hvorfor er det viktig for deg at andre drikker alkohol? 

Du må se hva du skriver selv istedenfor å skylde på andres leseforståelse, og så kan du med fordel lese hva jeg har svart her i tråden, så ser du sikkert at det handler om kontekst. Ikke handler det om meg heller, for ordens skyld.

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (9 minutter siden):

Du må se hva du skriver selv istedenfor å skylde på andres leseforståelse, og så kan du med fordel lese hva jeg har svart her i tråden, så ser du sikkert at det handler om kontekst. Ikke handler det om meg heller, for ordens skyld.

Jada, det var min feil. Jeg beklager at jeg utrykket meg feil. 

Det handler om at du mener at folk skal bestille ting for å tilfredsstille andre. Det syns jeg er veldig merkelig og jeg antar at du ikke er så ofte ute og spiser (på resturant altså, ikke ute som i friluft. Her er det best å fastslå det åpenbare, skjønner jeg). Det anses som svært uhøflig å mase på andres valg. 

Skrevet
ReneRene skrev (6 timer siden):

Noe mer sofistikert enn forrett? Er det hovedrett eller dessert det da? Du fåe unnskylde min uvitenhet. Jeg er tydeligvis ikke oppdatert på hva som et sofistikert.

Det hender rett som det er at jeg er ute med andre og spiser. Noen bestiller en fortett. Andre forrett og dessert. Andre igjen bare hovedrett osv. Aldri har jeg tenkt noe særlig over det. Aldri har jeg tenkt at noen ødelegger stemningen med hva de spiser.

I min bok er det uhøflig og manglede folkeskikk å sette spørsmålstegn ved at noen ikke drikker. Man har lov til å takke nei uten å måtte oppgi en begrunnelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noe mer sofistikert enn forrett? Er det hovedrett eller dessert det da? Du fåe unnskylde min uvitenhet. Jeg er tydeligvis ikke oppdatert på hva som et sofistikert.

Det hender rett som det er at jeg er ute med andre og spiser. Noen bestiller en fortett. Andre forrett og dessert. Andre igjen bare hovedrett osv. Aldri har jeg tenkt noe særlig over det. Aldri har jeg tenkt at noen ødelegger stemningen med hva de spiser.

I min bok er det uhøflig og manglede folkeskikk å sette spørsmålstegn ved at noen ikke drikker. Man har lov til å takke nei uten å måtte oppgi en begrunnelse. 

Hvis du ikke har tenkt til å spise middag, så må du takke nei til invitasjon da det er intensjonen med å bli bedt med. Det er noe som heter sosiale normer, og det går blant annet ut på å gjøre en felles greie sammen uten å være den som boikotter det som var planlagt. Og ja, man har lov til å takke nei til å drikke. Jeg tenker igjen kontekst og sier heller at det er også lov til å si ja.  

Skrevet
ReneRene skrev (13 minutter siden):

Hvis du ikke har tenkt til å spise middag, så må du takke nei til invitasjon da det er intensjonen med å bli bedt med. Det er noe som heter sosiale normer, og det går blant annet ut på å gjøre en felles greie sammen uten å være den som boikotter det som var planlagt. Og ja, man har lov til å takke nei til å drikke. Jeg tenker igjen kontekst og sier heller at det er også lov til å si ja.  

Har du drukket eller? Voksne mennesker som syns det er greit med drikkepress er virkelig helt ute å sykler. Om noen ikke vil drikke alkohol til maten er det vel ingen i hele verden som må mene noe om det??

Anonymkode: c88be...5f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har du drukket eller? Voksne mennesker som syns det er greit med drikkepress er virkelig helt ute å sykler. Om noen ikke vil drikke alkohol til maten er det vel ingen i hele verden som må mene noe om det??

Anonymkode: c88be...5f0

Jeg orker ikke denne dramatiseringen av alt mulig. Drikkepress? Jeg vil si at voksne bør godt vite hva som påvirker et lite selskap, og gjøre sitt for at det skal være hyggelig for alle. Når man ikke er avholds og alle sikkert vet det i bla disse kontekstene, så er det i mitt syn unødvendig og sært å si nei til et glass. Hvis man likevel gjør det og får reaksjoner, så blir det for dumt å klage på etterpå. 

Skrevet

Du får gå ut med folk som innehar et minimum av sosial kompetanse, hi. Det hjelper. Hva folk drikker er virkelig aldri et tema.

Skrevet

Det var selvsagt kollegaene som punkterte stemningen med sitt insisterende drikkemas, ikke hi. Det er direkte ufint å avkreve forklaring på hvorfor noen ikke drikker. Det kan være  årsaker man ikke har lyst til å fortelle alle om. Og det at man ikke har lyst på er faktisk grunn god nok. 

Heldigvis er det stadig mer akseptert og vanlig (og til og med trendy! Mange kjendiser som står fram med at de har sluttet med alkohol) å drikke alkoholfritt. 

I min vennegjeng har det tidligere vært rimelig høyt inntak, men nå er det flere som har sluttet helt å drikke av ulike grunner. Det er selvsagt helt greit, og ingen "punkterer stemningen" av den grunn. 

Og at "den sosiale settingen" skulle kreve at man drikker alkohol? Tida har løpt ifra slike settinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...