Gå til innhold

Barn på trampolinen om morgenen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har selvsagt folkeskikk , vi oppdrar barna og vi lærer de å ta hensyn og derfor får infen ut før 10 i helgene.

Anonymkode: 73d21...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

☆☆☆ skrev (På 21.4.2024 den 13.54):

Men vis meg den avgjerda der leikande barn er definert som "utilbørlig larm".

Dette er og blir ei sak som ikkje løysast med lovverket i hand. Her må begge partar vege eiga interesse opp mot ønsket om eit godt naboskap. Det er ikkje gitt at den som furtar mest har rett.

Som trampolineeigar ville eg føyd meg eit stykke om naboen klaga. Men likevel, eg er glad eg ikkje har slike naboar.

Å jeg er  glad jeg bor i nabolag hvor vi tar hensyn til hverandre 

Anonymkode: 73d21...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 14.14):

Ikke minst, bosetter man seg i et boligfelt med barnefamilier så ligger det i kortene at dette kommer til å skje. Det er jo bare å bosette seg vekk fra mennesker, hvis man ikke takler mennesker.

De som synes at unger er kjipt å våkne til, skulle forøvrig prøvd å ha en nabo med hane…

Anonymkode: dd07b...27e

Nei for de fleste klarer å ta hensyn til hverandre og da skjer ikke dette

Anonymkode: 73d21...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jovisst, og hvem som helst kan jo lese innleggene og se selv. Det er i all hovedsak to (kanskje tre) som mener barna skal ta hensyn til de voksne, mens det store flertallet mener at man bør tåle såpass og ta ansvar for seg selv, om man vil bo i nærheten av mennesker. 

Anonymkode: dd07b...27e

Nei det stemmer ikke 

Anonymkode: 73d21...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Siden så mange er så opptatt av regelverk, søndager kan dere pusse politiet på dem i henhold til norsk lov om helligdager og helligdagsfred:

§ 2.Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a. vanlige søndager

§ 3.Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

§ 6.Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 3 til 5 i denne lov, eller bestemmelser gitt i medhold av disse paragrafene, straffes med bøter.

 

Jeg mener, siden HI skal respektere naboene resterende dager av uka, har hun vel sin fulle rett å benytte loven på søndagene når naboungene bråker, også kalt utilbørlig larm? Tipper en saftig bot får naboene til å holde ungene innendørs ;)

Anonymkode: 563b3...234

Gjør det, ring politiet. 
 

Hva er problemet? Utilbørlig larm, naboungene leker ute 😅 

Anonymkode: a1e2c...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Å jeg er  glad jeg bor i nabolag hvor vi tar hensyn til hverandre 

Anonymkode: 73d21...f55

Vi tek omsyn til kvarandre i nabolaget. Vi har berre aldri opplevd klager på leikande barn. Det blir ikkje sett på som ulyd, tvert imot.

Det er gleda ved å vere omringa av pensjonistar og andre med barn i samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Siden så mange er så opptatt av regelverk, søndager kan dere pusse politiet på dem i henhold til norsk lov om helligdager og helligdagsfred:

§ 2.Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a. vanlige søndager

§ 3.Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

§ 6.Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 3 til 5 i denne lov, eller bestemmelser gitt i medhold av disse paragrafene, straffes med bøter.

 

Jeg mener, siden HI skal respektere naboene resterende dager av uka, har hun vel sin fulle rett å benytte loven på søndagene når naboungene bråker, også kalt utilbørlig larm? Tipper en saftig bot får naboene til å holde ungene innendørs ;)

Anonymkode: 563b3...234

Politiet ville aldri bøtelagt lekende barn. MEN de ville nok kunne tatt en prat med barnas foreldre om at trampoline-støy så tidlig på morgenen i helga ikke akkurat er å tilpasse seg og ta hensyn. 

Det er nok en langt større andel som ønsker litt ro på søndag morgen enn som digger trampoline-støy på samme tidspunkt. Det er uansett stor forskjell på 07 og 09 også. 

Jeg skal innrømme at min terskel for å kappe stein med vinkelsliper fredag kveld mens naboen med trampoline-støy hadde selskap på terrassen, ville vært svært lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (2 timer siden):

Vi tek omsyn til kvarandre i nabolaget. Vi har berre aldri opplevd klager på leikande barn. Det blir ikkje sett på som ulyd, tvert imot.

Det er gleda ved å vere omringa av pensjonistar og andre med barn i samme alder.

Eh rart svar 

Anonymkode: 73d21...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bosatt seg i et boligområde med barn, så er lekende barn ikke regnet som utilbørlig larm - i alle fall ikke på dagtid, klokken 07:00.

Men det er kanskje like greit om dere ringer politiet, så kan de fortelle dere dette, samt føre dere opp på listen over sutrekopper som man ikke behøver å ta på alvor.

Forresten, kanskje politiet ikke er på jobb klokken 07:00 på en søndag. De vil sikkert også ha lov til å sove bort dagen sin. Og Karen, som bor ved politihuset, har klaget på at politisirenene er utilbørlig larm. Det samme har Karen som bor over 7eleven, hun har klaget på at politiet som står i kø for å kjøpe donuts, er utilbørlig larm. Dessuten har mobiloperatørene måttet legge ned telefonnettet etter at en hel flokk med kvinner ved navn Karen, klaget over ringende telefoner på morgenkvisten. Utilbørlig larm, kalte de det.

Men hver mandag er politiet på jobb igjen. De holder nå på å avlive måker og skjærer som lager bråk hver søndag. Det neste de vurderer, er om de skal be hundeeierne holde hundene inne på helligdagene, eller bare ta kverken på bråkmakerne med det samme. De kan jo uansett ikke jobbe på søndagene, og dermed ikke få gjort stort på søndagene.

Er dere riktig heldige, så vurderer de nok å gjøre det samme med barna i nabolaget!

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gjør det, ring politiet. 
 

Hva er problemet? Utilbørlig larm, naboungene leker ute 😅 

Anonymkode: a1e2c...bdf

Ja, man må nok låse inn ungene i kjelleren fra klokken 00:00-24:00 hver helligdag. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra Prøvedukke skrev (1 time siden):

Politiet ville aldri bøtelagt lekende barn. MEN de ville nok kunne tatt en prat med barnas foreldre om at trampoline-støy så tidlig på morgenen i helga ikke akkurat er å tilpasse seg og ta hensyn. 

Det er nok en langt større andel som ønsker litt ro på søndag morgen enn som digger trampoline-støy på samme tidspunkt. Det er uansett stor forskjell på 07 og 09 også. 

Jeg skal innrømme at min terskel for å kappe stein med vinkelsliper fredag kveld mens naboen med trampoline-støy hadde selskap på terrassen, ville vært svært lav. 

Hvis noen hadde ringt politi fordi barn lekte på trampoline klokken 7 på en søndag morgen, tviler jeg på at de hadde gjort noe som helst. Og jeg tviler også på at den som ringte politi hadde blitt særlig populær i nabolaget. Vi bor ikke i USA der de ringer for hver minste lille ting vel?

Anonymkode: 434c9...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har man bosatt seg i et boligområde med barn, så er lekende barn ikke regnet som utilbørlig larm - i alle fall ikke på dagtid, klokken 07:00.

Men det er kanskje like greit om dere ringer politiet, så kan de fortelle dere dette, samt føre dere opp på listen over sutrekopper som man ikke behøver å ta på alvor.

Forresten, kanskje politiet ikke er på jobb klokken 07:00 på en søndag. De vil sikkert også ha lov til å sove bort dagen sin. Og Karen, som bor ved politihuset, har klaget på at politisirenene er utilbørlig larm. Det samme har Karen som bor over 7eleven, hun har klaget på at politiet som står i kø for å kjøpe donuts, er utilbørlig larm. Dessuten har mobiloperatørene måttet legge ned telefonnettet etter at en hel flokk med kvinner ved navn Karen, klaget over ringende telefoner på morgenkvisten. Utilbørlig larm, kalte de det.

Men hver mandag er politiet på jobb igjen. De holder nå på å avlive måker og skjærer som lager bråk hver søndag. Det neste de vurderer, er om de skal be hundeeierne holde hundene inne på helligdagene, eller bare ta kverken på bråkmakerne med det samme. De kan jo uansett ikke jobbe på søndagene, og dermed ikke få gjort stort på søndagene.

Er dere riktig heldige, så vurderer de nok å gjøre det samme med barna i nabolaget!

Anonymkode: dd07b...27e

En ny runde med usakligheter på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

En ny runde med usakligheter på gang?

Ja, det er voldsomt. De ser det ikke selv en gang. Tviler nok også på at mitt innlegg får de til å se det…

…men der er litt underholdende å følge tankerekkene til de her inne, og se hvor man ender.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er voldsomt. De ser det ikke selv en gang. Tviler nok også på at mitt innlegg får de til å se det…

…men der er litt underholdende å følge tankerekkene til de her inne, og se hvor man ender.

Anonymkode: dd07b...27e

Nei. Tenkte på ditt svar. Det var veldig lite saklig. Dropp forresten det Karen tullet. Vi trenger ikke holde på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Nei. Tenkte på ditt svar. Det var veldig lite saklig. Dropp forresten det Karen tullet. Vi trenger ikke holde på sånn.

Å næmmen jøje meg, var det MITT svar du siktet til? DET skjønte jeg ikke altså!!

:ironi: 

Jo, vi trenger faktisk å holde på sånn.

Den holdningen hvor vi føler oss som de eneste menneskene i verden, og hvor alle andre bare er statister i en film hvor vi har hovedrollen, og vi føler oss privilegerte og selvrettferdige og tramper over andre mennesker, bare fordi vi er norske og hvite og rike, den behøver faktisk å utfordres. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å næmmen jøje meg, var det MITT svar du siktet til? DET skjønte jeg ikke altså!!

:ironi: 

Jo, vi trenger faktisk å holde på sånn.

Den holdningen hvor vi føler oss som de eneste menneskene i verden, og hvor alle andre bare er statister i en film hvor vi har hovedrollen, og vi føler oss privilegerte og selvrettferdige og tramper over andre mennesker, bare fordi vi er norske og hvite og rike, den behøver faktisk å utfordres. 

Anonymkode: dd07b...27e

Tråden handler om hvorvidt det er ok med trampolinestøy klokken 07:00 på en søndag. Punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å næmmen jøje meg, var det MITT svar du siktet til? DET skjønte jeg ikke altså!!

:ironi: 

Jo, vi trenger faktisk å holde på sånn.

Den holdningen hvor vi føler oss som de eneste menneskene i verden, og hvor alle andre bare er statister i en film hvor vi har hovedrollen, og vi føler oss privilegerte og selvrettferdige og tramper over andre mennesker, bare fordi vi er norske og hvite og rike, den behøver faktisk å utfordres. 

Anonymkode: dd07b...27e

Men da er det vel helt ok at jeg sager plank og bruker høytrykksspyler klokka 07:00 på en lørdag eller søndag da? Siden all støy er greit. Eller er det forbeholdt barn som MÅ shoppe på trampolina som eneste mulige aktivitet? 

Anonymkode: 39f1f...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men da er det vel helt ok at jeg sager plank og bruker høytrykksspyler klokka 07:00 på en lørdag eller søndag da? Siden all støy er greit. Eller er det forbeholdt barn som MÅ shoppe på trampolina som eneste mulige aktivitet? 

Anonymkode: 39f1f...d2b

Ja, det er greit

Anonymkode: 4bc27...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er greit

Anonymkode: 4bc27...8f0

Nei, dette faller inn under helligdagslovgivningen. Å utføre støyende arbeid på søndager er ikke lov. Lørdag er en annen sak, lørdag er en hverdag. 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er greit

Anonymkode: 4bc27...8f0

For deg, kanskje. Loven sier noe annet 

Anonymkode: 39f1f...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For deg, kanskje. Loven sier noe annet 

Anonymkode: 39f1f...d2b

Lov på lørdag

Anonymkode: 4bc27...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Lov på lørdag

Anonymkode: 4bc27...8f0

Ja, absolutt lov. Absolutt unødvendig 

Ett lite sidespørsmål, hvorfor sender man unger ut klokka 7 på morningen om man er så innmari glad i å gripe dagen? Bør man ikke da ha pakka bagen og kommet seg på tur? Eller sender man ungene ut fordi man selv vil slappe av?

Anonymkode: 39f1f...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Eh rart svar 

Anonymkode: 73d21...f55

Du om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 22.4.2024 den 10.38):

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal irritere så mye mer enn måker som skriker om dagen eller katter som sloss om natten. Du våkner like fint av det også. 
 

Men det finnes en enkel løsning: 

Loop earplugs. Funker til og med når partneren snorker. 

Anonymkode: a1e2c...bdf

Har noen skrevet at de ikke irriterer seg over måker og katter her?

Og forøvrig er dette en veldig merkelig tråd. Å sende unger ut på trampoline klokken 07 om morgenen i helger er vel kort og godt et tydelig signal om manglende sosial kompetanse. 

Anonymkode: 5040b...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (50 minutter siden):

Tråden handler om hvorvidt det er ok med trampolinestøy klokken 07:00 på en søndag. Punktum. 

Ja?

Tråden handler om hvem som er mest verdt, er det

- eldre velstående hvite damer som er vant med å få det som de vil her i verden, eller er det

- små barn som ønsker å ut i vårsolen og leke og utvikle sin helse og sine sosiale personligheter

Noen mener det er de eldre damene. Noen mener det er barna.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...