Gå til innhold

Barn på trampolinen om morgenen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når har deres barn lov til å begynne å hoppe på trampolinen om morgenen i helgen?

Har en nabo som sender barna på trampolinen allerede kl 07 om morgenen i helgene.
Noen andre av naboene har bedt den om ikke å sende ut barna så tidlig siden det er flere som ønsker å sove litt lenger i helgene.
Dette avviser dem og sikter til reglene om at det skal være ro mellom kl 23-06 og at det å sende barna på trampolinen kl 07 er lov.

Hvordan hadde dere tatt det opp med dem?

Anonymkode: edbbf...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok prøvd å snakke med dem. Søndager hadde jeg vært hard på. Mine har ikke fått hoppe før klokken 10:00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt det opp med dem ettersom jeg er enig med dem. Ingen bør trenge å være stille fordi andre vil sove bort dagen. Hvis folk absolutt vil ha ro på soverommet etter at dagen har begynt får de lukke vinduet og lydisolere.

Anonymkode: 06a41...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg egentlig ikke. Har man valgt å bo i byggefelt må man tåle såpass. 

Anonymkode: b37ac...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får ikke bråke ute før kl 10 uansett dag, men naboen har retten på sin side og jeg hadde ikke sagt noe. Folkeskikk og omtanke er mangelvare hos noen. 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er normal folkeskikk å holde ro fram til rundt klokken 10 om morgenen, spesielt på søndager. Og på samme måte dempe seg fra klokken 22 av om kvelden. Å ta hensyn til folk rundt seg er en sympatisk ting å gjøre, og vil i lengden betale seg for de fleste. Vil man gjøre seg upopulær og forhatt, så for all del, men du vil sannsynligvis få igjen for det senere. 

Anonymkode: 71483...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen holder seg innenfor regelverket, så slik sett har dere ingen grunn til å klage. At naboen viser dårlig folkeskikk er en helt annen greie. 

Jeg ville holdt ut, og tenkt at karma nok vil komme og bite naboen i baken før eller senere. Helst før. 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan hadde dere tatt det opp med dem?

Anonymkode: edbbf...4f4

Hadde selvfølgelig ikke tatt dette opp med de, ettersom de har rett og du har feil.

Er du vant med å alltid få det som du vil her i livet, siden du tror at det hjelper å spørre på en annen måte, når det ikke går på første forsøk?

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

At naboen viser dårlig folkeskikk er en helt annen greie. 

Jeg ville holdt ut, og tenkt at karma nok vil komme og bite naboen i baken før eller senere. Helst før. 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Det er omvendt, det er HI som mangler folkeskikk. De har allerede regler, og HI mener de skal høre på henne og ikke på reglene.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes det er normal folkeskikk å holde ro fram til rundt klokken 10 om morgenen, spesielt på søndager. Og på samme måte dempe seg fra klokken 22 av om kvelden. Å ta hensyn til folk rundt seg er en sympatisk ting å gjøre, og vil i lengden betale seg for de fleste. Vil man gjøre seg upopulær og forhatt, så for all del, men du vil sannsynligvis få igjen for det senere. 

Anonymkode: 71483...b40

Helt riktig, det er derfor man har regler. Når da dine regler (22-10) avviker fra fellesskapets (23-06), er det du som må ta hensyn til fellesskapet og ikke omvendt. Hadde fellesskapet vært enig med deg, hadde reglene vært annerledes.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt riktig, det er derfor man har regler. Når da dine regler (22-10) avviker fra fellesskapets (23-06), er det du som må ta hensyn til fellesskapet og ikke omvendt. Hadde fellesskapet vært enig med deg, hadde reglene vært annerledes.

Anonymkode: dd07b...27e

Det går an å vise omtanke selv om man har loven på sin side. Men skjønner du ikke det, så nytter det ikke å få deg til å skifte mening. 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er omvendt, det er HI som mangler folkeskikk. De har allerede regler, og HI mener de skal høre på henne og ikke på reglene.

Anonymkode: dd07b...27e

Neida. Det er en sak at naboen har retten på sin side , men dette handler om mer enn hvem som har juridisk rett. Når man bor tett så bør man både ta hensyn og være raus. Sammen kunne de kanskje finne regler alle kunne godta. Er man godt oppdratt så sender man ikke ungene ut klokken 07:00 for å hoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er omvendt, det er HI som mangler folkeskikk. De har allerede regler, og HI mener de skal høre på henne og ikke på reglene.

Anonymkode: dd07b...27e

Æhh... Å sende unger ut på trampolina kl 07 er helt innafor på en søndag? Ifølge lovverket, ja, men er det virkelig nødvendig å ødelegge en stille søndagsmorgen for et helt nabolag? 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det går an å vise omtanke selv om man har loven på sin side. Men skjønner du ikke det, så nytter det ikke å få deg til å skifte mening. 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Poenget mitt er at det er ikke omtanke. Det å nekte naboens barn å bruke trampolinen er pur egoisme fra én eller to personer, ikke flertallet.

Hadde det ikke vært det, hadde reglene vært annerledes.

Her er det ikke jeg som ikke forstår.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Sammen kunne de kanskje finne regler alle kunne godta.

Det er noe helt annet enn å braute seg frem og kalle sin egen bøllete oppførsel for ‘hensyn og sympatisk oppførsel’. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Æhh... Å sende unger ut på trampolina kl 07 er helt innafor på en søndag? Ifølge lovverket, ja, men er det virkelig nødvendig å ødelegge en stille søndagsmorgen for et helt nabolag? 

Anonymkode: dfeb1...2b2

‘Æhh…’

Skriv norsk, hvis du vil ha svar.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov er en ting. folkeskikk og det å ta hensyn til andre er en annen ting.  Og i mitt hode er det hensyntaken som er det viktigste når man bor tett oppå andre.  De morgenene jeg vet at naboen har vært på nattevakt, sørger jeg for at ungene ikke leker og herjer på den siden der naboen har soverom for litt lenger ut på dagen. Det koster så lite og gjør det så mye hyggeligere å leve tett innpå hverandre.  Men dessverre er det noen som trenger en lov for alt.  

Anonymkode: 0ede2...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Helt riktig, det er derfor man har regler. Når da dine regler (22-10) avviker fra fellesskapets (23-06), er det du som må ta hensyn til fellesskapet og ikke omvendt. Hadde fellesskapet vært enig med deg, hadde reglene vært annerledes.

Anonymkode: dd07b...27e

Dere er garantert naboer fra helvete.

Anonymkode: 8e83f...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Poenget mitt er at det er ikke omtanke. Det å nekte naboens barn å bruke trampolinen er pur egoisme fra én eller to personer, ikke flertallet.

Hadde det ikke vært det, hadde reglene vært annerledes.

Her er det ikke jeg som ikke forstår.

Anonymkode: dd07b...27e

Som sagt. Du har det ikke i deg å skjønne samfunnets normer. Det er kun ditt tap. 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

‘Æhh…’

Skriv norsk, hvis du vil ha svar.

Anonymkode: dd07b...27e

Hahahaha... Du skjønte ikke teksten? 

Du ble med andre ord svar skyldig! 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

‘Æhh…’

Skriv norsk, hvis du vil ha svar.

Anonymkode: dd07b...27e

Hvilket språk kommer «æhh» fra? 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Lov er en ting. folkeskikk og det å ta hensyn til andre er en annen ting.  Og i mitt hode er det hensyntaken som er det viktigste når man bor tett oppå andre.  De morgenene jeg vet at naboen har vært på nattevakt, sørger jeg for at ungene ikke leker og herjer på den siden der naboen har soverom for litt lenger ut på dagen. Det koster så lite og gjør det så mye hyggeligere å leve tett innpå hverandre.  Men dessverre er det noen som trenger en lov for alt.  

Anonymkode: 0ede2...082

Dette er jeg enig. Det at du holder deg innenfor lovens rammer betyr ikke nødvendigvis at du oppfører deg med normal folkeskikk. Det er ingen lov mot å være uforskammet, men det er dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 3dee7...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Lov er en ting. folkeskikk og det å ta hensyn til andre er en annen ting. 

Anonymkode: 0ede2...082

…sa den kriminelle.

Det stemmer altså ikke. En lov er et uttrykk for fellesskapets mening om hva som er greit og hva som ikke er det. En lov er i endring gjennom historien etterhvert som flertallets mening endres. Det vil alltid finnes de som ikke helt klarer å være enig med flertallet og med loven, derfor han man sanksjoner.

Er man uenig i regelverket, men av noen grunn ikke ønsker å endre dette formelt, så bør man se på egen oppførsel og innse at den ikke er hensynsfull.

Eller man kan vente litt, så kommer det gjerne for en dag hvor ekte og dyptfølt det hensynet og den folkeskikken egentlig er;

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dere er garantert naboer fra helvete.

Anonymkode: 8e83f...77f

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Som sagt. Du har det ikke i deg å skjønne samfunnets normer. Det er kun ditt tap. 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hahahaha... Du skjønte ikke teksten? 

Du ble med andre ord svar skyldig! 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket språk kommer «æhh» fra? 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jeg enig. Det at du holder deg innenfor lovens rammer betyr ikke nødvendigvis at du oppfører deg med normal folkeskikk. Det er ingen lov mot å være uforskammet, men det er dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 3dee7...4cc

Riktig.

Og folkeskikk er som regel bare en manipulativ evfemisme for ‘slik som JEG vil ha det’.

Å huffameg å huffameg, jeg er så sint som fy…hvis bare alle var som meg, da ville alt blitt bra…osv.

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

…sa den kriminelle.

Det stemmer altså ikke. En lov er et uttrykk for fellesskapets mening om hva som er greit og hva som ikke er det. En lov er i endring gjennom historien etterhvert som flertallets mening endres. Det vil alltid finnes de som ikke helt klarer å være enig med flertallet og med loven, derfor han man sanksjoner.

Er man uenig i regelverket, men av noen grunn ikke ønsker å endre dette formelt, så bør man se på egen oppførsel og innse at den ikke er hensynsfull.

Eller man kan vente litt, så kommer det gjerne for en dag hvor ekte og dyptfølt det hensynet og den folkeskikken egentlig er;

Anonymkode: dd07b...27e

Man kan velge å tviholde på sin rett, men det fører sjelden til godt naboskap. Det er det mange prøver å formidle her. Hvis naboen har små barn som legger seg tidlig så KAN jeg velge å spyle hellene i hagen med høytrykksspyler klokken 22:30 rett ved vinduet der den lille har rommet sitt. Jeg kan også velge å ta hensyn til den lille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...