Gå til innhold

Barn på trampolinen om morgenen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Riktig.

Og folkeskikk er som regel bare en manipulativ evfemisme for ‘slik som JEG vil ha det’.

Å huffameg å huffameg, jeg er så sint som fy…hvis bare alle var som meg, da ville alt blitt bra…osv.

Anonymkode: dd07b...27e

Du er jo bare det lille vante kranglevorne trollet, som er best å ignorere.

Anonymkode: 8e83f...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke tatt det opp noe mer, men de hadde jo blitt de irriterende naboene da, og det gir ikke mye good-will tilbake.

Mine barn har ikke vært ute før 10 i helgene.

Anonymkode: 14236...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Man kan velge å tviholde på sin rett, men det fører sjelden til godt naboskap. Det er det mange prøver å formidle her. Hvis naboen har små barn som legger seg tidlig så KAN jeg velge å spyle hellene i hagen med høytrykksspyler klokken 22:30 rett ved vinduet der den lille har rommet sitt. Jeg kan også velge å ta hensyn til den lille. 

Jo, men det er jo ikke det det er snakk om her. Det du snakker om, er voksne som tar hensyn til barn.

Det de snakker om i tråden, er barn som må ta hensyn til den ene voksne. I et boligfelt med barn…

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre før ikke ut før kl.10. Selv om de står opp mellom kl.6 og 7. 

Her hadde arbeidsfolk som jobbet i gata vår i jula, fått forespørsel om de kunne begynne senere. Kl.7 ble for tidlig..... og det var en vanlig arbeidsdag i jula.

Anonymkode: a2d5a...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men det er jo ikke det det er snakk om her. Det du snakker om, er voksne som tar hensyn til barn.

Det de snakker om i tråden, er barn som må ta hensyn til den ene voksne. I et boligfelt med barn…

Anonymkode: dd07b...27e

Nei. Det handler om hensyn. At voksne mennesker tar hensyn til naboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, er man så overbevist om at man har rett i sin sak, om at stillhet klokken 7 er til felles beste, så er det jo bare å tromme sammen til allmøte.

Regner med at alle er enig i at tante Britt skal få sin tiltrengte søvn hver søndag, siden hun ikke er i stand til å ivareta sin helse på daglig basis, selv om dette går på bekostning av den oppvoksende slekt, de 20 naboungene som vil ut og leke i vårsolen. De skal tross alt bygge seg opp et nagende hat mot den eldre generasjon, slik at de aldri i verden orker å ivareta sine foreldre når den tid kommer. Innen den tid kommer, husker de barndommen som en mørk kjeller de ble låst inne i, og ikke fikk forlate før den voksne kom med den store nøkkelen.

Og som kvinner har man tross alt en forpliktelse til å stelle dårlig med egen helse, helt til den er så dårlig at man kan belemre alle andre med den. Hva ellers skulle man gjort liksom, skulle man ivaretatt seg selv slik at man fungerte smidig i samfunnet uten sutring og konstant følelse av å være krenket?

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du treng meir irritasjon i livet ditt, HI, om det er leikande barn i sin eigen hage du velger å fokusere den negative energien din på. 

Om naboar hadde uttrykt ønske om at ungane ikkje var på trampolina søndags morgon ville eg nok bedt ungane finne på noko anna. Men det har dei heldigvis aldri gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i ett tett nabolag, men har greit med luft mellom. Likevel har aldri mine unger fått gå ut å støye så tidlig. De hyler ikke på trampolina, men trampolina knirker. Jeg foretrekker ro på morningen i helgene så de har fått gå ut fra klokka 10 

Anonymkode: 39f1f...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

…sa den kriminelle.

Det stemmer altså ikke. En lov er et uttrykk for fellesskapets mening om hva som er greit og hva som ikke er det. En lov er i endring gjennom historien etterhvert som flertallets mening endres. Det vil alltid finnes de som ikke helt klarer å være enig med flertallet og med loven, derfor han man sanksjoner.

Er man uenig i regelverket, men av noen grunn ikke ønsker å endre dette formelt, så bør man se på egen oppførsel og innse at den ikke er hensynsfull.

Eller man kan vente litt, så kommer det gjerne for en dag hvor ekte og dyptfølt det hensynet og den folkeskikken egentlig er;

Anonymkode: dd07b...27e

Tenker du at all folkeskikk er unødvendig fordi det ikke er nedfelt i loven? Å takke for maten, holde døren for noen, hjelpe folk med tunge løft, ikke klippe gresset når naboen har grillselskap +++, alt det bør man ikke gjøre fordi det ikke er lovpålagt? Du bryr deg rett og slett ikke om å være hyggelig?

Anonymkode: 2d0b9...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men for all del, er man så overbevist om at man har rett i sin sak, om at stillhet klokken 7 er til felles beste, så er det jo bare å tromme sammen til allmøte.

Regner med at alle er enig i at tante Britt skal få sin tiltrengte søvn hver søndag, siden hun ikke er i stand til å ivareta sin helse på daglig basis, selv om dette går på bekostning av den oppvoksende slekt, de 20 naboungene som vil ut og leke i vårsolen. De skal tross alt bygge seg opp et nagende hat mot den eldre generasjon, slik at de aldri i verden orker å ivareta sine foreldre når den tid kommer. Innen den tid kommer, husker de barndommen som en mørk kjeller de ble låst inne i, og ikke fikk forlate før den voksne kom med den store nøkkelen.

Og som kvinner har man tross alt en forpliktelse til å stelle dårlig med egen helse, helt til den er så dårlig at man kan belemre alle andre med den. Hva ellers skulle man gjort liksom, skulle man ivaretatt seg selv slik at man fungerte smidig i samfunnet uten sutring og konstant følelse av å være krenket?

Anonymkode: dd07b...27e

Det er altså snakk om å hoppe/ikke hoppe på trampoline kl 07 en søndagsmorgen. Hvorfor trenger du å lage så mange stråmenn ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Tenker du at all folkeskikk er unødvendig fordi det ikke er nedfelt i loven? Å takke for maten, holde døren for noen, hjelpe folk med tunge løft, ikke klippe gresset når naboen har grillselskap +++, alt det bør man ikke gjøre fordi det ikke er lovpålagt? Du bryr deg rett og slett ikke om å være hyggelig?

Anonymkode: 2d0b9...34f

Nei, jeg oppfører meg fint og flott mot mennesker som oppfører seg fint og flott mot meg.

Det er narsissisme/offerrolle/manipulasjon jeg ikke biter på. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (24 minutter siden):

Du treng meir irritasjon i livet ditt, HI, om det er leikande barn i sin eigen hage du velger å fokusere den negative energien din på. 

Om naboar hadde uttrykt ønske om at ungane ikkje var på trampolina søndags morgon ville eg nok bedt ungane finne på noko anna. Men det har dei heldigvis aldri gjort. 

👏🏻👏🏻👏🏻 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Her hadde arbeidsfolk som jobbet i gata vår i jula, fått forespørsel om de kunne begynne senere. Kl.7 ble for tidlig..... og det var en vanlig arbeidsdag i jula.

Anonymkode: a2d5a...de1

😱

Hvor skulle de arbeidsfolkene jobbe i mellomtiden da? I et fattig nabolag hvor mennesker ikke er så vant med å kreve å være først i køen?

Det man kaller folkeskikk i denne tråden er egentlig vare at man skal ta hensyn til noen få, og det skal gå på bekostning av alle andre; barn som vil ut og leke, voksne som vil ut å leve, mennesker som sliter og strever for tak over hodet og mat på bordet. Dette er IKKE folkeskikk, det er å være en Karen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Karen_(slang)

Det er den hvite middelaldrende mannen, bare i kvinnelig drakt. Hun som tror hun kan ture frem og at det er noe feil et sted, hvis hun ikke kan det. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

😱

Hvor skulle de arbeidsfolkene jobbe i mellomtiden da? I et fattig nabolag hvor mennesker ikke er så vant med å kreve å være først i køen?

Det man kaller folkeskikk i denne tråden er egentlig vare at man skal ta hensyn til noen få, og det skal gå på bekostning av alle andre; barn som vil ut og leke, voksne som vil ut å leve, mennesker som sliter og strever for tak over hodet og mat på bordet. Dette er IKKE folkeskikk, det er å være en Karen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Karen_(slang)

Det er den hvite middelaldrende mannen, bare i kvinnelig drakt. Hun som tror hun kan ture frem og at det er noe feil et sted, hvis hun ikke kan det. 

Anonymkode: dd07b...27e

Hvordan er det mulig å misforstå noe så enkelt? 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det mulig å misforstå noe så enkelt? 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Hun gjør jo ikke det, hun kverulerer for å kverulere.

Anonymkode: 8e83f...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg oppfører meg fint og flott mot mennesker som oppfører seg fint og flott mot meg.

Det er narsissisme/offerrolle/manipulasjon jeg ikke biter på. 

Anonymkode: dd07b...27e

Jeg skjønner ikke hva som er greia her. Så lenge alle oppfører seg fint og flott så er det jo ingen problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det mulig å misforstå noe så enkelt? 

Anonymkode: 2d0b9...34f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hun gjør jo ikke det, hun kverulerer for å kverulere.

Anonymkode: 8e83f...77f

Hadde jeg misforstått noe som helst, så hadde dere hatt et svar på hvor arbeidsfolkene skulle gjort av seg, all den tid de i det fine hvite nabolaget ville sove og leke julenisse og engler.

Dere forstår tydeligvis ikke at maten ikke kommer dalene på bordet, til alle mennsker i verden, eller at klærne ikke kommer magisk i posten til alle, men at mennesker må fysisk jobbe for å få penger slik at de kan kjøpe dette.

Og det skal man altså nekte de å gjøre i julen, fordi da vil man ha fred til å spise skinke og glitre. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva som er greia her. Så lenge alle oppfører seg fint og flott så er det jo ingen problemer?

Det stemmer.

Men HI vil jo ikke forholde seg til reglene, enda hun selv har valgt å bosette seg et sted de gjelder. Ei heller vil hun ta opp reglene med fellesskapet og utarbeide nye. Hun vil kun ‘ta opp’ det hun mener et problem, helt til naboen gjør som HUN vil.

Har hun i det hele tatt gjort noe som viser naboene at hun tar hensyn?

Både HI og store deler av resten av gjengen fremstår som noen overmåte bortskjemte og selvrettferdige damer, som ikke evner å forstå at det de synes er fint, ikke nødvendigvis er det andre synes er fint. 

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer.

Men HI vil jo ikke forholde seg til reglene, enda hun selv har valgt å bosette seg et sted de gjelder. Ei heller vil hun ta opp reglene med fellesskapet og utarbeide nye. Hun vil kun ‘ta opp’ det hun mener et problem, helt til naboen gjør som HUN vil.

Har hun i det hele tatt gjort noe som viser naboene at hun tar hensyn?

Både HI og store deler av resten av gjengen fremstår som noen overmåte bortskjemte og selvrettferdige damer, som ikke evner å forstå at det de synes er fint, ikke nødvendigvis er det andre synes er fint. 

Anonymkode: dd07b...27e

Reglene sier noe om dette; 

Støy på søndager og helligdager: Hva sier loven? 

På søndager gjelder loven om helligdagsfred. Loven fremmer et forbud mot «utilbørlig larm» på helligdager. Her er søndager inkludert. 

I hellidagsfredloven står det i § 3:

«På helligdag fra kl. 00 til kl. 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl. 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.»
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

som ikke evner å forstå at det de synes er fint, ikke nødvendigvis er det andre synes er fint. 

Oi, der singlet det høyt i kverulantglasset ditt gitt.

Anonymkode: 8e83f...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer.

Men HI vil jo ikke forholde seg til reglene, enda hun selv har valgt å bosette seg et sted de gjelder. Ei heller vil hun ta opp reglene med fellesskapet og utarbeide nye. Hun vil kun ‘ta opp’ det hun mener et problem, helt til naboen gjør som HUN vil.

Har hun i det hele tatt gjort noe som viser naboene at hun tar hensyn?

Både HI og store deler av resten av gjengen fremstår som noen overmåte bortskjemte og selvrettferdige damer, som ikke evner å forstå at det de synes er fint, ikke nødvendigvis er det andre synes er fint. 

Anonymkode: dd07b...27e

Du misforstår jo fullstendig og fantaserer fram din egen versjon, som vanlig. 

Hi spør om hvordan hun kan ta opp dette og hva som er vanlig, hun har ikke nektet for at naboen har retten på sin side i forhold til loven. 

Men dette er tydeligvis et problem for flere av naboene. 

Det er vanlig å vise hensyn til naboer når man bor i nærheten av folk. 

Hvis naboen f. eks har kaffeselskap står man ikke med den motordrevne hekkesaksa rett bak hekken akkurat da - og roper at loven sier at man har retten på sin side. 

Dette er å ta hensyn. 

Anonymkode: a0897...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Reglene sier noe om dette; 

Støy på søndager og helligdager: Hva sier loven? 

På søndager gjelder loven om helligdagsfred. Loven fremmer et forbud mot «utilbørlig larm» på helligdager. Her er søndager inkludert. 

I hellidagsfredloven står det i § 3:

«På helligdag fra kl. 00 til kl. 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl. 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.»

Men vis meg den avgjerda der leikande barn er definert som "utilbørlig larm".

Dette er og blir ei sak som ikkje løysast med lovverket i hand. Her må begge partar vege eiga interesse opp mot ønsket om eit godt naboskap. Det er ikkje gitt at den som furtar mest har rett.

Som trampolineeigar ville eg føyd meg eit stykke om naboen klaga. Men likevel, eg er glad eg ikkje har slike naboar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (25 minutter siden):

Reglene sier noe om dette; 

Støy på søndager og helligdager: Hva sier loven? 

På søndager gjelder loven om helligdagsfred. Loven fremmer et forbud mot «utilbørlig larm» på helligdager. Her er søndager inkludert. 

I hellidagsfredloven står det i § 3:

«På helligdag fra kl. 00 til kl. 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl. 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.»

👏🏻👏🏻👏🏻

Nå begynner det å komme seg her! 😊

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (12 minutter siden):

Men vis meg den avgjerda der leikande barn er definert som "utilbørlig larm".

Dette er og blir ei sak som ikkje løysast med lovverket i hand. Her må begge partar vege eiga interesse opp mot ønsket om eit godt naboskap. Det er ikkje gitt at den som furtar mest har rett.

Som trampolineeigar ville eg føyd meg eit stykke om naboen klaga. Men likevel, eg er glad eg ikkje har slike naboar.

Godt argument! ☺️

Anonymkode: dd07b...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Æhh... Å sende unger ut på trampolina kl 07 er helt innafor på en søndag? Ifølge lovverket, ja, men er det virkelig nødvendig å ødelegge en stille søndagsmorgen for et helt nabolag? 

Anonymkode: dfeb1...2b2

Lyden av gade unger på trampoline ødelegger jo ikke morgenen.  Det er jo hyggelige lyder å våkne til.  I tillegg er litt lyd bra om det gjør at folk våkner om morgenen. Å sove lenge i helgene ødelegger bare døgnrytmen til folk så det blir hardt å stå opp i uka.

Anonymkode: 06a41...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...