Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #26 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du har sikkert penger nok til å klare det viktigste du også (du har jo nok til alkohol). Da gjør det vel ikke noe om jeg stjeler fra deg heller? Hvis alle i Norge snøt staten for 300 kr 2 ganger i året betyr det tapte inntekter på over 3 miliarder. Anonymkode: 8e4ae...c65 Det er aldri "alle" eller "ingen", så det argumentet faller bort. Du ser jo at flertallet bare her aldri gjør sånt. Dere er nok ikke alene om det, men om folk flest er like nøye med å følge regler, eller om flertallet ikke tar alt så alvorlig vet jeg ikke. Tror nok vi har penger nok, og jeg betaler ganske mye i skatt også. Jeg kjøper bare ikke to vin over kvota og kjører på rødt. Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #27 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er jo ikke tyveri. Varene er betalt for. Jeg er snill, sjenerøs, behandler folk bra, er høflig og en person det er lett å få støtte og forståelse av. Det er den slags person jeg vil være. Ikke fordømmer jeg folk om de ikke er skadelige for andre heller. Jeg tror ikke at jeg ved å smugle litt over kvoten blir et så mye verre menneske altså. Anonymkode: c2aac...72c Det tror ikke jeg heller. Men jeg personlig ønsker å være et menneske som, i tillegg til de tingene du nevner, følger lover og regler. Det betyr ikke at jeg fordømmer de som tenker/handler annerledes enn meg. Jeg kjenner fantastiske mennesker som pleier å ha med seg litt over kvoten. Det bryr jeg meg ikke noe om, men jeg ønsker ikke å gjøre det selv. Anonymkode: 98c73...224
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #28 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Jeg har ikke nasket noe. Jeg ville syns det var flaut å løpe tilbake med en 50-lapp. Da ville jeg følt meg ganske...dum rett og slett. Er redd andre tilstede også ville syntes det, uten at det teller mest. Anonymkode: c2aac...72c Jeg mente ikke at du nasket, poenget mitt var egentlig at det er noe du sikkert ikke gjør. Selv om Rema har plenty med penger føles det galt å stjele der. For meg føles det like unaturlig å ta med mer enn kvota over grensa som det føles å med vitende og vilje la være å legge alle varene på kassabåndet på supermarkedet. Begge deler er stjeling, enten det er fra staten eller private bedrifter. Anonymkode: 3facf...42f
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #29 Skrevet 13. juli 2022 At noen tar med seg en flaske eller to for mye over grensa er virkelig ikke verdens undergang. Jeg har nok gjort det selv, når jeg var yngre. Nå er jeg mer regelrytter 🙈 Og på butikken, så lenge jeg har lagt alle varene på båndet, og det er butikken som gjør en feil, så er det ikke sikkert jeg hadde gått tilbake for en småsum som kasserer har glemt å slå inn. Men ved en større sum ville jeg nok, og jeg ville aldri tatt noe fra en butikk uten å forsøke å betale for det. Ligger noe igjen i vogna, eller jeg har noe hengende rundt armen, går jeg så klart inn igjen for å betale for det. Skjer nok oftere at jeg glemmer en vare, eller får kjøpt noe som er ødelagt, så butikken lider nok ikke voldsomme tap på det, er som regel jeg som får smellen 😅 Er jo ikke sånn at jeg ser over kvittering alltid heller, så hadde mest sannsynlig ikke fått det med meg hvis kasserer ikke hadde slått inn noe. Har selv jobbet i butikk i mange år, og det er et mye større problem med alle de som ombestemmer seg i matbutikken, så de slenger kjøle eller frysevarer rundt omkring i butikken, eller slenger tørrvarer i frysa. Dette er varer som blir ødelagt og må kastes. Så for butikken blir tapet som om noen stjeler det, og er faktisk enda mer irriterende. For det handler kun om latskap, likegyldighet og null respekt for butikken. Så ombestemmer du deg (ihvertfall når det gjelder kjøle og frysevarer), legg varene tilbake der du fant de eller gi de til kasserer eller en annen ansatt. Og for ikke å snakke om de som gir den stakkars sultne ingen sin en banan mens de går å tusler i butikken. Frukt må veies, det er litt vanskelig når ungen din har spist den opp. Frista veldig å legge hele vekta mi på vekta for å slå inn en banan da. Verdens dyreste banan. Skal man forsyne seg av noe i butikken før man betaler for det, ta ihvertfall noe som har strekkode. Anonymkode: ca30c...705
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #30 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg syns du dramatiserer. Jeg går jo ikke inn i en butikk og putter en ting i lomma og tar den. En feil blir gjort, og det er ikke verdens undergang. Det er jo egentlig en bagatell spør du meg. Ser jo helst at det ikke skjer, men jeg løper virkelig ikke tilbake og betaler. Anonymkode: c2aac...72c Spiller det noen rolle for butikken om hvordan stjelingen skjer? Med vilje eller ved en feil? I butikker står det ofte at alle tyveri blir anmeldt - både små og store. Altså også 50 kroner. Jeg synes det vitner om dårlig moral at du ikke drar tilbake og betaler for deg. Og at du ved å unnlate å gjøre det er å regne som en tyv. Anonymkode: 81798...046
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #31 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg mente ikke at du nasket, poenget mitt var egentlig at det er noe du sikkert ikke gjør. Selv om Rema har plenty med penger føles det galt å stjele der. For meg føles det like unaturlig å ta med mer enn kvota over grensa som det føles å med vitende og vilje la være å legge alle varene på kassabåndet på supermarkedet. Begge deler er stjeling, enten det er fra staten eller private bedrifter. Anonymkode: 3facf...42f Jeg er jo ikke enig i den sammenligningen da. Å unndra noen få kroner i avgift/toll ser jeg virkelig ikke på som å stjele. At noen vil definere det som det er jo deres sak. Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #32 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Spiller det noen rolle for butikken om hvordan stjelingen skjer? Med vilje eller ved en feil? I butikker står det ofte at alle tyveri blir anmeldt - både små og store. Altså også 50 kroner. Jeg synes det vitner om dårlig moral at du ikke drar tilbake og betaler for deg. Og at du ved å unnlate å gjøre det er å regne som en tyv. Anonymkode: 81798...046 Jeg hadde ikke blitt anmeldt om jeg ikke gikk tilbake med 50-lappen når butikken gjorde en feil altså. Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #33 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke blitt anmeldt om jeg ikke gikk tilbake med 50-lappen når butikken gjorde en feil altså. Anonymkode: c2aac...72c Nei, fordi de ikke visste om det. Vanskelig å bli kalt for tyv? Anonymkode: 81798...046
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #34 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, fordi de ikke visste om det. Vanskelig å bli kalt for tyv? Anonymkode: 81798...046 Nei hva du kaller meg betyr jo ingenting. Jeg kaller ingen her noenting jeg, og det er jo det som er viktig for meg. Å behandle andre ordentlig. Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #35 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ville syns det var flaut å løpe tilbake med en 50-lapp. Da ville jeg følt meg ganske...dum rett og slett. Er redd andre tilstede også ville syntes det, uten at det teller mest. Anonymkode: c2aac...72c Du går tøft ut og kaller andre livredde, og samtidig avslører du her at egentlig så er du en ganske så usikker person selv, som er redd for å bli sett på som dum for å være ærlig og gjøre det riktige... O' the irony... Anonymkode: decd0...10e
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #36 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg er jo ikke enig i den sammenligningen da. Å unndra noen få kroner i avgift/toll ser jeg virkelig ikke på som å stjele. At noen vil definere det som det er jo deres sak. Anonymkode: c2aac...72c Men hva definerer du det som? Å ta ting man skulle betalt for? Anonymkode: 976fe...77d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #37 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du går tøft ut og kaller andre livredde, og samtidig avslører du her at egentlig så er du en ganske så usikker person selv, som er redd for å bli sett på som dum for å være ærlig og gjøre det riktige... O' the irony... Anonymkode: decd0...10e Tøft?? Nå var det flere i den andre tråden som skrev de var veldig redde da. Et par som tvangsdrakk ei flaske vin fordi mannen var livredd for å smugle bla. Så hva du mener med tøff går ihvertfall over hodet mitt. Jeg er ikke særlig usikker av meg, men jeg ville følt det ubehagelig om folk tenkte at jeg var dum eller prektig. Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men hva definerer du det som? Å ta ting man skulle betalt for? Anonymkode: 976fe...77d Å unndra noen kr i avgift og toll er ikke å ta ting. Jeg betaler for dem. Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #38 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): jeg ville følt det ubehagelig om folk tenkte at jeg var dum eller prektig. Anonymkode: c2aac...72c Og igjen bekrefter du det jeg skrev. Du er så usikker på deg selv at du velger å heller ikke være ærlig og heller underslå penger fra butikken, bare for å slippe at du selv føler deg "dum eller prektig". Anonymkode: decd0...10e
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #39 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og igjen bekrefter du det jeg skrev. Du er så usikker på deg selv at du velger å heller ikke være ærlig og heller underslå penger fra butikken, bare for å slippe at du selv føler deg "dum eller prektig". Anonymkode: decd0...10e Jeg vet seriøst ikke hva en skal svare på sånt som dette. Hvis du vil tro at jeg er usikker så må du jo bare tro det! Noen ganger blir argumentene ganske håpløse her... Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #40 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Å unndra noen kr i avgift og toll er ikke å ta ting. Jeg betaler for dem. Anonymkode: c2aac...72c Blir stadig forundret over hvor firkantede enkelte er. Selv skatteetaten evner å skille mellom sporadisk/systematisk og vesentlig/uvesentlig. Jeg tror de fleste i livet, bevisst eller ubevisst, har unndratt ett par kroner i skatt eller avgift. Igjen, uvesentlig og sporadisk er ikke den store problemstillingen i verden. Nok annet å ta av hvis en vil engasjere seg for ett velfungerende samfunn. Anonymkode: da5f7...440
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #41 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tøft?? Nå var det flere i den andre tråden som skrev de var veldig redde da. Et par som tvangsdrakk ei flaske vin fordi mannen var livredd for å smugle bla. Så hva du mener med tøff går ihvertfall over hodet mitt. Jeg er ikke særlig usikker av meg, men jeg ville følt det ubehagelig om folk tenkte at jeg var dum eller prektig. Å unndra noen kr i avgift og toll er ikke å ta ting. Jeg betaler for dem. Anonymkode: c2aac...72c Men hvorfor tror du at noen tenker du er dum som gjør opp for deg? Du vil heller fremstå som tøff og en som gir litt faen enn å fremstå som prektig? Du betaler jo ikke det du skal når du unnlater å fortolle det du kjøper. Og du vil heller ikke gjøre opp for deg om en butikkansatt gjør en feil eller at du glemmer å betale for deg, det er faktisk definert som å stjele. Anonymkode: 976fe...77d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #42 Skrevet 13. juli 2022 Vi er ikke livredde. Vi er bare ikke undermåls småkjeltringer. Anonymkode: bf4f9...30c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #43 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor tror du at noen tenker du er dum som gjør opp for deg? Du vil heller fremstå som tøff og en som gir litt faen enn å fremstå som prektig? Du betaler jo ikke det du skal når du unnlater å fortolle det du kjøper. Og du vil heller ikke gjøre opp for deg om en butikkansatt gjør en feil eller at du glemmer å betale for deg, det er faktisk definert som å stjele. Anonymkode: 976fe...77d Jeg tenker jo selvfølgelig at andre syns det fordi jeg syns det er dumt selv. Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #44 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg vet seriøst ikke hva en skal svare på sånt som dette. Hvis du vil tro at jeg er usikker så må du jo bare tro det! Noen ganger blir argumentene ganske håpløse her... Anonymkode: c2aac...72c Les hovedinnlegget ditt en gang til. Der kommer du med en mengde fordommer i spørsmålsform til personer du mener er livredde eller redde for å bli tatt for å smugle. Og så innrømmer du at du selv er minst like redd for å gjøre den ærlige handlingen det er å gå tilbake til en butikk når du oppdager at du ikke har betalt for en vare, og at grunnen til at du heller gjør deg selv til tyv i disse tilfellene er fordi du er redd for å bli sett på som "dum og prektig". Men, jeg antar at du heller ikke nå ser ironien i det du selv skriver... Anonymkode: decd0...10e
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #45 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Blir stadig forundret over hvor firkantede enkelte er. Selv skatteetaten evner å skille mellom sporadisk/systematisk og vesentlig/uvesentlig. Jeg tror de fleste i livet, bevisst eller ubevisst, har unndratt ett par kroner i skatt eller avgift. Igjen, uvesentlig og sporadisk er ikke den store problemstillingen i verden. Nok annet å ta av hvis en vil engasjere seg for ett velfungerende samfunn. Anonymkode: da5f7...440 Slik jeg ser det er det en stor moralsk forskjell på å bevist unndra skatt og avgifter for eksempel ved å ta med seg for mye over grensen med vilje eller å la vær å sjekke fordi man ikke vil vite svaret og å komme til å gjøre feil. Alle gjør feil noen ganger. Det er mennesklig og har ikke med moral å gjøre. Å smugle og stjele med vilje tilhører en helt annen jstegori, selv om det er små beløp. Beløpet har betydning. Om jeg tapper kontoen din for 100.000 er det værre enn om jeg tar 100 kr, men begge deler er galt. Anonymkode: 8e4ae...c65
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #46 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Les hovedinnlegget ditt en gang til. Der kommer du med en mengde fordommer i spørsmålsform til personer du mener er livredde eller redde for å bli tatt for å smugle. Og så innrømmer du at du selv er minst like redd for å gjøre den ærlige handlingen det er å gå tilbake til en butikk når du oppdager at du ikke har betalt for en vare, og at grunnen til at du heller gjør deg selv til tyv i disse tilfellene er fordi du er redd for å bli sett på som "dum og prektig". Men, jeg antar at du heller ikke nå ser ironien i det du selv skriver... Anonymkode: decd0...10e Fordommer i spørsmålsform? 🙂 Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #47 Skrevet 13. juli 2022 Det handler mye om hvilket samfunn man ønsker seg også, og jeg vil ha et trygt og demokratisk et. Hvis nok personer henfaller til anarki og mener lover ikke gjelder dem, så trues samfunnet. Og hvor skal da grensen gå, om ikke de samfunnet som helhet er enige om? Hva gjør at du føler at det er greit å bryte en lov, og hvor langt og på hvilke områder kan ulike lover brytes før du er enig om at det bør bli konsekvenser? Selv om jeg ikke hadde vært redd for å bryte en lov litt innimellom, så ønsker jeg rett og slett ikke å gjøre det fordi jeg har god moral. Anonymkode: 9769a...970
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #48 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker jo selvfølgelig at andre syns det fordi jeg syns det er dumt selv. Anonymkode: c2aac...72c Men da kan du kanskje skjønne at de som er redde for å bli tatt for smugling syns det er pinlig og flaut? Jeg ville personlig heller blitt sett som dum (?) for å gjøre opp for meg enn som dum for å prøve å stjele og snike. Anonymkode: 976fe...77d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #49 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det handler mye om hvilket samfunn man ønsker seg også, og jeg vil ha et trygt og demokratisk et. Hvis nok personer henfaller til anarki og mener lover ikke gjelder dem, så trues samfunnet. Og hvor skal da grensen gå, om ikke de samfunnet som helhet er enige om? Hva gjør at du føler at det er greit å bryte en lov, og hvor langt og på hvilke områder kan ulike lover brytes før du er enig om at det bør bli konsekvenser? Selv om jeg ikke hadde vært redd for å bryte en lov litt innimellom, så ønsker jeg rett og slett ikke å gjøre det fordi jeg har god moral. Anonymkode: 9769a...970 Det er snakk om å la være å fortolle et par flasker vin, og ikke løpe tilbake til butikken med en 50-lapp. Og nå begynner du å snakke om at hvis nok mennesker hendelser til..anarki? Anonymkode: c2aac...72c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2022 #50 Skrevet 13. juli 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er snakk om å la være å fortolle et par flasker vin, og ikke løpe tilbake til butikken med en 50-lapp. Og nå begynner du å snakke om at hvis nok mennesker hendelser til..anarki? Anonymkode: c2aac...72c Du synes det høres søkt ut fordi du har rettferdiggjort ditt lille lovbrudd overfor deg selv i en så stor grad at du mener alle burde kunne bryte den loven uten dårlig samvittighet. Problemet er når mange nok gjør dette om mange nok lover. Hvor skal da grensen gå? Anonymkode: 9769a...970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå