Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #126 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Kanskje du kunne komme med eksempler på matretter som er innafor og eksempel på tøysemat? Du illustrerer på en glimrende måte det jeg har forsøkt å belyse! Det er jo nettopp denne kunnskapen du som mor til to (?) store barn burde sørge for å inneha for mange, mange år siden. Som pedagog tenker jeg den måten du lærer dette best er å gå på biblioteket, lån noen bøker om kosthold og ernæring. Det finnes mye bra på Internett, men vær kildekritisk: det florerer av "småjenter" som med sin kokkelering driver direkte vranglære. Det viktigste er at du ønsker å lære, og innser viktigheten av å virkelig kunne kosthold og ernæring. Lykke til! Anonymkode: fc895...2eb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #127 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du illustrerer på en glimrende måte det jeg har forsøkt å belyse! Det er jo nettopp denne kunnskapen du som mor til to (?) store barn burde sørge for å inneha for mange, mange år siden. Som pedagog tenker jeg den måten du lærer dette best er å gå på biblioteket, lån noen bøker om kosthold og ernæring. Det finnes mye bra på Internett, men vær kildekritisk: det florerer av "småjenter" som med sin kokkelering driver direkte vranglære. Det viktigste er at du ønsker å lære, og innser viktigheten av å virkelig kunne kosthold og ernæring. Lykke til! Anonymkode: fc895...2eb Du vil ikke svare. Ok 😊
Kira Skrevet 5. februar 2021 #128 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden): Hehe!!! Setter pris på en god pizza jeg også altså men foretrekker aller helst at den blir servert av enten mamma eller en italiener og at den blir servert sammen med en iskald øl. Utsikt utover Middelhavet er også helt innafor 😊 Definitivt enig med deg der! Har aldri spist bedre pizza enn i Italia. Sitte på Piazza Bra i Verona, bli servert av en kjekk italiener og titte på folket. Det gjør jeg gjerne flere ganger 😍
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #129 Skrevet 5. februar 2021 Kira skrev (Akkurat nå): Definitivt enig med deg der! Har aldri spist bedre pizza enn i Italia. Sitte på Piazza Bra i Verona, bli servert av en kjekk italiener og titte på folket. Det gjør jeg gjerne flere ganger 😍 På ingen måte feil🇮🇹🇮🇹🇮🇹
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #130 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Da bør det være lett å svare? Istedenfor å gjenta seg selv liksom. Hvis du/dere bryr dere så mye om hva folk spiser så føler dere vel på en slags opplysningsplikt? Eller vil dere bare få frem at dere er best? Ingen har kommet med eksempler på skikkelig og tøysemat Tøysemat er f eks grandiosa, baguetter, pasta, nudler, halvfabrikata, mat som inneholder stor andel mettet fett og salt. Dette gjelder så utrolig mange matvarer at det går ikke an å liste opp alle. Skikkelig mat inneholder deler av dagsbehovet for protein, karbohydrater, fett (minst mulig mettet fett), vitaminer, mineraler og sporstoffer. Hvilke mat som inneholder hva er ikke mulig å list opp her, det må faktisk hver og en lære seg selv. Lån bøker om temaet. Du må også kunne sette sammen disse næringsstoffene til et fullverdig måltid. Google tallerkenmodellen og matpyramiden. Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #131 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Du vil ikke svare. Ok 😊 Jeg tror du blander anonymkoder. Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #132 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Da bør det være lett å svare? Istedenfor å gjenta seg selv liksom. Hvis du/dere bryr dere så mye om hva folk spiser så føler dere vel på en slags opplysningsplikt? Eller vil dere bare få frem at dere er best? Ingen har kommet med eksempler på skikkelig og tøysemat Skikkelig mat vil jeg si er mat som gjør at du totalt sett, gjennom døgnet ig uka, oppyller de nasjonale anbefalingene for hva du bør få i deg, uten å overskride anbefalingene hverken for kalorier eller annet. For de fleste er middagen den viktigste kilden til proteiner og grønnsaker. En skikkelig middag bør derfor inneholde en god proteinkilde og normalt sett nærmere 300g grønnsaker for en voksen person. Anonymkode: 973fd...182
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #133 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Skikkelig mat vil jeg si er mat som gjør at du totalt sett, gjennom døgnet ig uka, oppyller de nasjonale anbefalingene for hva du bør få i deg, uten å overskride anbefalingene hverken for kalorier eller annet. For de fleste er middagen den viktigste kilden til proteiner og grønnsaker. En skikkelig middag bør derfor inneholde en god proteinkilde og normalt sett nærmere 300g grønnsaker for en voksen person. Anonymkode: 973fd...182 Da er vi godt innafor gitt😊
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #134 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Skikkelig mat vil jeg si er mat som gjør at du totalt sett, gjennom døgnet ig uka, oppyller de nasjonale anbefalingene for hva du bør få i deg, uten å overskride anbefalingene hverken for kalorier eller annet. For de fleste er middagen den viktigste kilden til proteiner og grønnsaker. En skikkelig middag bør derfor inneholde en god proteinkilde og normalt sett nærmere 300g grønnsaker for en voksen person. Anonymkode: 973fd...182 Sitter og lurer på hvordan man i alle dager skal klare å få i seg både proteiner OG 300 g grønnsaker i et måltid. Syns over 300 g mat i et måltid høres fryktelig mye ut.... Anonymkode: 704db...dd5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #135 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Tøysemat er f eks grandiosa, baguetter, pasta, nudler, halvfabrikata, mat som inneholder stor andel mettet fett og salt. Dette gjelder så utrolig mange matvarer at det går ikke an å liste opp alle. Skikkelig mat inneholder deler av dagsbehovet for protein, karbohydrater, fett (minst mulig mettet fett), vitaminer, mineraler og sporstoffer. Hvilke mat som inneholder hva er ikke mulig å list opp her, det må faktisk hver og en lære seg selv. Lån bøker om temaet. Du må også kunne sette sammen disse næringsstoffene til et fullverdig måltid. Google tallerkenmodellen og matpyramiden. Anonymkode: fc895...2eb Tror forøvrig du fornærmer både franskmenn og italienere her altså. 😅
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #136 Skrevet 5. februar 2021 I dag blir det vegetarquesedilla med guacamole, salsa, mango, rømme og salat Anonymkode: 2b982...805
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #137 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Tror forøvrig du fornærmer både franskmenn og italienere her altså. 😅 Som med de fleste dietter, fungerer det sjelden bra å blande goder fra flere forskjellige. Du kan ikke både spise baguetter og pasta samtidig med de "synder" som det norske kosthold har. Middelhavets kosthold består av mye større andel av grønnsaker og flerumettet fett en vårt kosthold. Anonymkode: fc895...2eb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #138 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Som med de fleste dietter, fungerer det sjelden bra å blande goder fra flere forskjellige. Du kan ikke både spise baguetter og pasta samtidig med de "synder" som det norske kosthold har. Middelhavets kosthold består av mye større andel av grønnsaker og flerumettet fett en vårt kosthold. Anonymkode: fc895...2eb Derfor spiser vi Middelhavsmat ofte. Mange retter i bagasjen både fra oppvekst, reiser og familien. Vokst opp med slik mat selv.
Spurvugla Skrevet 5. februar 2021 #139 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Som med de fleste dietter, fungerer det sjelden bra å blande goder fra flere forskjellige. Du kan ikke både spise baguetter og pasta samtidig med de "synder" som det norske kosthold har. Middelhavets kosthold består av mye større andel av grønnsaker og flerumettet fett en vårt kosthold. Anonymkode: fc895...2eb Men nå kritiserer du folk for å ha et tradisjonelt norsk kosthold, samtidig som du kritiserte folk for å ikke spise tradisjonell norsk mat tidligere i tråden. Hva mener du, egentlig?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #140 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Derfor spiser vi Middelhavsmat ofte. Mange retter i bagasjen både fra oppvekst, reiser og familien. Vokst opp med slik mat selv. Ofte betyr at det kombineres med det norske kostholdet, det betyr at dere får for mye av noe og for lite av andre stoffer. Det er derfor man fraråder å velge goder fra ulike "dietter" Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #141 Skrevet 5. februar 2021 Spurvugla skrev (Akkurat nå): Men nå kritiserer du folk for å ha et tradisjonelt norsk kosthold, samtidig som du kritiserte folk for å ikke spise tradisjonell norsk mat tidligere i tråden. Hva mener du, egentlig? Nei, det er blanding av ulike kosthold som ikke nødvendigvis blir bra! Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #142 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): "En grandis i uka" viser seg i de fleste tilfeller å ikke bare være en grandis i uka. Det viser seg dessverre at om man først lett tyr til lettvintløsninger, gjelder det på andre områder i kostholdet også! Husk også at det er ikke slik at hvis man er normalvektig er alt greit! Slanke og tynne mennesker har akkurat like mye bruk for riktig ernæring. Spesielt tynne barn kan være under/feilernært på lettvintmat! Mange kunne vært forskånet mot f eks konsentrasjonsproblemer om foreldre hadde hatt kunnskap om ernæring! Det skrives her innimellom om at foreldre med overvektige barn bør meldes til barnevernet. Det gjelder jo da i høyeste grad også foreldre som ikke sørger for godt kosthold! Anonymkode: fc895...2eb Hva som viser seg bryr meg ingenting. Jeg vet hva vi spiser og hvor sunne mine barn er, frossenpizza til tross 🤪 Tipper barnevernet hadde hatt litt å slite med om frossenpizza hadde vært bekymringsgrunn Anonymkode: e4c39...f3e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #143 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ofte betyr at det kombineres med det norske kostholdet, det betyr at dere får for mye av noe og for lite av andre stoffer. Det er derfor man fraråder å velge goder fra ulike "dietter" Anonymkode: fc895...2eb Vi kombinerer ofte med mat fra andre kulturer. Elsker feks indisk mat. Vi spiser variert. Mye frukt og mye grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #144 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Det undrer meg at du ikke forstår hva begrepet innebærer? Næringsstoffer, energigivende, vitaminer, mineraler, sporstoffer. Og hvilke mat som inneholder disse. Hvordan sette sammen kosthold slik at man får dekket dagsbehovet. Og sist, men ikke minst: kunnskap om tøysemat og hvordan den tar opp plassen til skikkelig mat! Anonymkode: fc895...2eb Det er jo ingen her som vet hav din definisjon er. Så når du ikke kan komme med et eneste eksempel, så tenker jeg det er bare prat og lite handling med deg. Anonymkode: ecc8b...872
Spurvugla Skrevet 5. februar 2021 #145 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er blanding av ulike kosthold som ikke nødvendigvis blir bra! Anonymkode: fc895...2eb Hvilke "synder" er det du snakker om, da? Lite grønnsaker utenom middagen? For mye brød? For mye smør? Du er så vag at det er vanskelig å skjønne hva du vil fram til, bortsett fra at det er for gæli at to brukere her inne serverer frossenpizza en torsdag i februar. Jeg vokste opp på 80-tallet, og tror knapt vi hadde annet enn torogryter, pølser og fiskekaker til middag til hverdags. Det var, tro det eller ei, vanlig den gangen også.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #146 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo akkurat dette jeg forsøker å belyse: Dagens yngre generasjoner har ikke kunnskap om hva som er "skikkelig" mat!! At skikkelig mat skal inneholde en viss sum av næringsstoffer, hvor finnes de ulike næringsstoffer, og hvorfor er dette så viktig! At alle blir mette er langt fra tilstrekkelig, selv kan jeg spise meg stappmett på hveteboller. Grandiosa stiller i samme klasse som en stor pose potetgull: om man visste det, ville det fortsatt bli sett på som grei middag? Anonymkode: fc895...2eb Jeg opplever derimot dagens foreldre som svært kostholdsbevisste. De fleste vet nok også at Grandiosa ikke er et fullverdig middagsmåltid, men de skjønner at det går helt greit en gang i blant. Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Du illustrerer på en glimrende måte det jeg har forsøkt å belyse! Det er jo nettopp denne kunnskapen du som mor til to (?) store barn burde sørge for å inneha for mange, mange år siden. Som pedagog tenker jeg den måten du lærer dette best er å gå på biblioteket, lån noen bøker om kosthold og ernæring. Det finnes mye bra på Internett, men vær kildekritisk: det florerer av "småjenter" som med sin kokkelering driver direkte vranglære. Det viktigste er at du ønsker å lære, og innser viktigheten av å virkelig kunne kosthold og ernæring. Lykke til! Anonymkode: fc895...2eb Er du pedagog? Det hadde jeg ikke tippet på en million forsøk! Anonymkode: e4c39...f3e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #147 Skrevet 5. februar 2021 (endret) Spurvugla skrev (3 minutter siden): Hvilke "synder" er det du snakker om, da? Lite grønnsaker utenom middagen? For mye brød? For mye smør? Du er så vag at det er vanskelig å skjønne hva du vil fram til, bortsett fra at det er for gæli at to brukere her inne serverer frossenpizza en torsdag i februar. Jeg vokste opp på 80-tallet, og tror knapt vi hadde annet enn torogryter, pølser og fiskekaker til middag til hverdags. Det var, tro det eller ei, vanlig den gangen også. Jeg husker jeg misunnte de som hadde mexicansk gryte og pølser til middag 😅. Mamma lagde bare stifado, lam, kylling, lasagne og masse fisk. Ingen pose i sikte 😊😊😊 Endret 5. februar 2021 av mamma til adhd gutt<3
*Miss Marple* Skrevet 5. februar 2021 #148 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Jeg husker jeg misunnte de som hadde mexicansk gryte og pølser til middag 😅. Mamma lagde bare stifado, lam, kylling, lasagne og masse fisk. I en pose i sikte 😊😊😊 Meksikansk gryte fra Toro var fast campingmat da ungene var små. Stekte kjøttdeigen hjemme, frøs den ned og lagde gryterett når den tinte🙈og vi anså det som luksusmat på primusen 😂
Spurvugla Skrevet 5. februar 2021 #149 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden): Jeg husker jeg misunnte de som hadde mexicansk gryte og pølser til middag 😅. Mamma lagde bare stifado, lam, kylling, lasagne og masse fisk. Ingen pose i sikte 😊😊😊 Du ville ha vært velkommen til middag hos oss 😁
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #150 Skrevet 5. februar 2021 *Miss Marple* skrev (3 minutter siden): Meksikansk gryte fra Toro var fast campingmat da ungene var små. Stekte kjøttdeigen hjemme, frøs den ned og lagde gryterett når den tinte🙈og vi anså det som luksusmat på primusen 😂 Herlig!!! Jeg kunne ikke forstå hvorfor mamma insisterte på lammestek en lørdagskveld når bestevenninna fikk mexikansk gryte eller lørdagskylling ( sånn i foliebrett ) 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå