Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #101 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er mye man kan, men vi liker frossenpizza, vi, så da velger vi det noen ganger. Jeg hverken bortforklarer eller påstår at det kun er en dag det skjer. Noen ganger spiser vi noe bare fordi det er godt, gjør du aldri det? Anonymkode: e4c39...f3e Men da gjelder det jo ikke deg det jeg sa da, jeg snakker om de som kun sier de lager junk fordi de ikke har tid til annet og at det skjer så sjeldent når det åpenbart er regelmessig. Hadde de bare sagt at det er for å kose seg og vært ærlige på hvor ofte osv, driver de jo heller ikke med bortforklaringer. Å kose seg av og til er helt innafor, men da kaller man jo en spade en spade også😊 Anonymkode: a7751...c8a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #102 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Trenger man så tungtveiende grunner, altså? Mye kan man jo få til med annen prioritering, men om man ikke tror at fast food er djevelens verk kan man gjerne velge det i blant. Har man et fedmeproblem er det neppe en grandis, om det så er en i uka, som er problemet? Anonymkode: e4c39...f3e Neida, man kan godt velge noe "lettvint" en sjelden gang bate fordi det er det man har lyst på, men her ble det brukt et argument om at de ikke kunne rekke annet enn frossenpizza og ikke feølesmiddag fordi mor jobbet sent. Jeg kritiserer ikke pizzaen i seg selv, men argumentasjonen. Anonymkode: 973fd...182
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #103 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Trenger man så tungtveiende grunner, altså? Mye kan man jo få til med annen prioritering, men om man ikke tror at fast food er djevelens verk kan man gjerne velge det i blant. Har man et fedmeproblem er det neppe en grandis, om det så er en i uka, som er problemet? Anonymkode: e4c39...f3e Blir jo litt teit da når man først sier man ikke kan lage skikkelig mat fordi mor jobber, og så plutselig er det slik at barna lager mat hver sin dag. Burde jo ikke være avansert da å legge de dagene til da mor jobber og det er mest travelt for de voksne..? Anonymkode: a7751...c8a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #104 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Trenger man så tungtveiende grunner, altså? Mye kan man jo få til med annen prioritering, men om man ikke tror at fast food er djevelens verk kan man gjerne velge det i blant. Har man et fedmeproblem er det neppe en grandis, om det så er en i uka, som er problemet? Anonymkode: e4c39...f3e "En grandis i uka" viser seg i de fleste tilfeller å ikke bare være en grandis i uka. Det viser seg dessverre at om man først lett tyr til lettvintløsninger, gjelder det på andre områder i kostholdet også! Husk også at det er ikke slik at hvis man er normalvektig er alt greit! Slanke og tynne mennesker har akkurat like mye bruk for riktig ernæring. Spesielt tynne barn kan være under/feilernært på lettvintmat! Mange kunne vært forskånet mot f eks konsentrasjonsproblemer om foreldre hadde hatt kunnskap om ernæring! Det skrives her innimellom om at foreldre med overvektige barn bør meldes til barnevernet. Det gjelder jo da i høyeste grad også foreldre som ikke sørger for godt kosthold! Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #105 Skrevet 5. februar 2021 Tydeligvis et betent tema, dette her. Middag er jo bare et av dagens måltider. Man tåler fint en rask middag halv/helfabrikata etter en sunn og innholdsrik frokost og/eller lunsj altså! Anonymkode: 8a1db...d5c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #106 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Blir jo litt teit da når man først sier man ikke kan lage skikkelig mat fordi mor jobber, og så plutselig er det slik at barna lager mat hver sin dag. Burde jo ikke være avansert da å legge de dagene til da mor jobber og det er mest travelt for de voksne..? Anonymkode: a7751...c8a Hva er i grunn definisjonen på "skikkelig" mat? Hos oss er det definert som i at alle spiser seg mette på variert og stort sett sunn mat.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #107 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Hva er i grunn definisjonen på "skikkelig" mat? Hos oss er det definert som i at alle spiser seg mette på variert og stort sett sunn mat. Det er jo akkurat dette jeg forsøker å belyse: Dagens yngre generasjoner har ikke kunnskap om hva som er "skikkelig" mat!! At skikkelig mat skal inneholde en viss sum av næringsstoffer, hvor finnes de ulike næringsstoffer, og hvorfor er dette så viktig! At alle blir mette er langt fra tilstrekkelig, selv kan jeg spise meg stappmett på hveteboller. Grandiosa stiller i samme klasse som en stor pose potetgull: om man visste det, ville det fortsatt bli sett på som grei middag? Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #108 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, det er jo ironi da. Hva er sannsynligheten liksom. Anonymkode: a7751...c8a Må være utrolig kjipt å være så grinete hele tiden? Anonymkode: ecc8b...872
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #109 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er jo akkurat dette jeg forsøker å belyse: Dagens yngre generasjoner har ikke kunnskap om hva som er "skikkelig" mat!! At skikkelig mat skal inneholde en viss sum av næringsstoffer, hvor finnes de ulike næringsstoffer, og hvorfor er dette så viktig! At alle blir mette er langt fra tilstrekkelig, selv kan jeg spise meg stappmett på hveteboller. Grandiosa stiller i samme klasse som en stor pose potetgull: om man visste det, ville det fortsatt bli sett på som grei middag? Anonymkode: fc895...2eb Altså... Jeg spør igjen. Hva anser du som skikkelig mat? I forrige uke hadde vi : fleskepannekaker, torsk med italiensk grønnsaksstuing, spaghetti bolognese ( hjemmelaget av sønnen etter oppskrift fra mat og helse) grønnsaksuppe med surdeigsbrød, Taco, kyllingfilet med ris og salat og hjemmelaget lapskaus. For meg er det mer enn bra nok
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #110 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden): Hva er i grunn definisjonen på "skikkelig" mat? Hos oss er det definert som i at alle spiser seg mette på variert og stort sett sunn mat. Nå snakket vi vel om mat av typen frossenpizza og McDonald's? Mett betyr ikke at maten er noe bra altså. Mett blir man på alt som fyller opp magen. Anonymkode: a7751...c8a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #111 Skrevet 5. februar 2021 https://forskning.no/hogskolen-i-innlandet-mat-mat-og-helse/hvor-usunn-er-frossenpizzaen/286388 Så blir jo spørsmålet: Hvor ofte er "i ny og ne"? Er det faktisk bare de to gangene i året man bedyrer på ymse nettforum, eller er det - om man våger å være ærlig - hver gang mor jobber til klokka 5? Nordmenn fortærer sinnsyke mengder av dette vomfyllet, og ganske mange er nok foreldre som her inne: bedyrer at de sørger for sunn og variert mat. Da blir det fryktelig rart når noen spør hva definisjonen på "skikkelig mat er".... Anonymkode: fc895...2eb
Spurvugla Skrevet 5. februar 2021 #112 Skrevet 5. februar 2021 I dag blir det hjemmelaget fiskegrateng. Regner med at den er innafor. I går derimot, hå hå, i går var det "frokost til middag", det vil si bacon, stekte poteter og tomatbønner til middag.
Kira Skrevet 5. februar 2021 #113 Skrevet 5. februar 2021 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Tusen takk for denne kommentaren ♥️. Den fikk meg virkelig til å smile nå Så bra 👍🏻 Jeg derimot elsker Grandiosa, og kunne spist det minst en gang i uken hvis jeg hadde hatt muligheten. Ingen stor gourmet med andre ord 😂 Endret 5. februar 2021 av Kira
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #114 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): https://forskning.no/hogskolen-i-innlandet-mat-mat-og-helse/hvor-usunn-er-frossenpizzaen/286388 Så blir jo spørsmålet: Hvor ofte er "i ny og ne"? Er det faktisk bare de to gangene i året man bedyrer på ymse nettforum, eller er det - om man våger å være ærlig - hver gang mor jobber til klokka 5? Nordmenn fortærer sinnsyke mengder av dette vomfyllet, og ganske mange er nok foreldre som her inne: bedyrer at de sørger for sunn og variert mat. Da blir det fryktelig rart når noen spør hva definisjonen på "skikkelig mat er".... Anonymkode: fc895...2eb Det som er rart er at du ikke kan svare på hva din definisjon for skikkelig mat er Anonymkode: ecc8b...872
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #115 Skrevet 5. februar 2021 Kira skrev (Akkurat nå): Så bra 👍🏻 Jeg derimot elsker Grandiosa, og kunne spist det minst en gang i uken. Ingen stor gourmet med andre ord 😂 Hehe!!! Setter pris på en god pizza jeg også altså men foretrekker aller helst at den blir servert av enten mamma eller en italiener og at den blir servert sammen med en iskald øl. Utsikt utover Middelhavet er også helt innafor 😊
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #116 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Altså... Jeg spør igjen. Hva anser du som skikkelig mat? I forrige uke hadde vi : fleskepannekaker, torsk med italiensk grønnsaksstuing, spaghetti bolognese ( hjemmelaget av sønnen etter oppskrift fra mat og helse) grønnsaksuppe med surdeigsbrød, Taco, kyllingfilet med ris og salat og hjemmelaget lapskaus. For meg er det mer enn bra nok Skikkelig mat er mat med viktige næringsstoffer, noe jeg tenker må være grunnleggende kunnskap for alle. Iallefall foreldre!! Det er dessverre barna som får lide for denne manglende kunnskapen, i form av feilernæring som fører til over/undervekt, konsentrasjonsproblemer og disse "nymotens" bokstavdiagnosene. Anonymkode: fc895...2eb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #117 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Skikkelig mat er mat med viktige næringsstoffer, noe jeg tenker må være grunnleggende kunnskap for alle. Iallefall foreldre!! Det er dessverre barna som får lide for denne manglende kunnskapen, i form av feilernæring som fører til over/undervekt, konsentrasjonsproblemer og disse "nymotens" bokstavdiagnosene. Anonymkode: fc895...2eb Da er jeg helt sikkert innafor tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #118 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det som er rart er at du ikke kan svare på hva din definisjon for skikkelig mat er Anonymkode: ecc8b...872 Det undrer meg at du ikke forstår hva begrepet innebærer? Næringsstoffer, energigivende, vitaminer, mineraler, sporstoffer. Og hvilke mat som inneholder disse. Hvordan sette sammen kosthold slik at man får dekket dagsbehovet. Og sist, men ikke minst: kunnskap om tøysemat og hvordan den tar opp plassen til skikkelig mat! Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #119 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Må være utrolig kjipt å være så grinete hele tiden? Anonymkode: ecc8b...872 Aner ikke? Er sjelden grinete, jeg er ikke 5 år da. Anonymkode: a7751...c8a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #120 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det undrer meg at du ikke forstår hva begrepet innebærer? Næringsstoffer, energigivende, vitaminer, mineraler, sporstoffer. Og hvilke mat som inneholder disse. Hvordan sette sammen kosthold slik at man får dekket dagsbehovet. Og sist, men ikke minst: kunnskap om tøysemat og hvordan den tar opp plassen til skikkelig mat! Anonymkode: fc895...2eb Kanskje du kunne komme med eksempler på matretter som er innafor og eksempel på tøysemat?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #121 Skrevet 5. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Da er jeg helt sikkert innafor tenker jeg. ...eller om du tør å være ærlig: bør lære en god del mer, både om ernæring og hushold? Anonymkode: fc895...2eb
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #122 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det som er rart er at du ikke kan svare på hva din definisjon for skikkelig mat er Anonymkode: ecc8b...872 Det rare er jo at voksne folk faktisk må spørre om det.... Anonymkode: a7751...c8a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #123 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): ...eller om du tør å være ærlig: bør lære en god del mer, både om ernæring og hushold? Anonymkode: fc895...2eb Tror det står bra til på den fronten 😊
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #124 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det rare er jo at voksne folk faktisk må spørre om det.... Anonymkode: a7751...c8a Da bør det være lett å svare? Istedenfor å gjenta seg selv liksom. Hvis du/dere bryr dere så mye om hva folk spiser så føler dere vel på en slags opplysningsplikt? Eller vil dere bare få frem at dere er best? Ingen har kommet med eksempler på skikkelig og tøysemat
Spurvugla Skrevet 5. februar 2021 #125 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det rare er jo at voksne folk faktisk må spørre om det.... Anonymkode: a7751...c8a Da får du opplyse oss litt, da, siden det står så dårlig til her inne. Hva med en ukemeny?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå