Gå til innhold

Hva har dere til middag i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (32 minutter siden):

Så absolutt 😊

1/365 sjanse for at det skulle skje. Om Mis Marple serverer frossenpizza hver andre uke er det 1/9490 sjanse for at begge deler skulle skje på samme dag.

Anonymkode: 973fd...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

1/365 sjanse for at det skulle skje. Om Mis Marple serverer frossenpizza hver andre uke er det 1/9490 sjanse for at begge deler skulle skje på samme dag.

Beklager litt feil 1/5110 sjanse skulle det være.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Så ikke en eneste vanlig norsk, god gammeldags middag? Hvorfor?

Anonymkode: fc895...2eb

Så karbonader med løk og surkål, samt grønnsakssuppe på rotgrønnsaker (riktig nok med bønner) er ikke tradisjonsmat?  Det er i grunn utenfor tema, men har det slått deg at det finnes mye god mat som ikke er kjøtt med potet? Vi spiser vegetarmat minst 5 dager i uken, og er fornøyd med det. 

Anonymkode: efa6d...4cf

Skrevet

Her var det mange ømme tær, virker det som 🤭 Som en annen påpeker: nesten for usannsynlig at det akkurat denne dagen var "en sånn dag" hos så mange. Pussig! 

Å sitte sammen ved et middagsbord er viktig, i skolen i dag melder altfor mange barn og unge at familien sjelden spiser sammen på den måten. Og at det ikke alltid er barnas aktiviteter som er årsaken, selv om det synes som om foreldre skylder på det!

Halvfabrikata og "nymotens mat" inneholder f eks mye salt og tomme kalorier, og tar på den måten plassen til de livsviktige næringsstoffene. Men jeg hører og ser at mange, mange mødre - som til og med har utnevnt seg selv til nærmest kostholdseksperter - ikke vet det mest grunnleggende om næringsstoffer og opptak.

At det ikke er tid til å lage skikkelig mat, vitner om at man faktisk ikke vet hvor lang tid det i realiteten tar å koke potet, grønnsaker og fisk, f eks. Da tenker jeg at slike middager er man ikke vant å lage. Hvor mye lenger tid tar det enn å steke en ferdigpizza når du regner med tiden det tar før komfyren er varm?

Å bortforklare at barnefamilier nå til dags har dårlig kosthold er bare dumt, vi ser jo resultatet i form av barn med konsentrasjonsproblemer og overvekt! Å tro at brukerne av dette forum er "bedre" enn andre foreldre i så måte, blir jo nesten komisk.

Jeg tror derfor at "en sånn dag" dessverre er normalen for veldig, veldig mange barnefamilier i dagens samfunn. Og årsaken er IKKE utearbeidende foreldre og fritidsaktiviteter. Årsaken er manglende kunnskap om næringsstoffer, matlaging og hushold generelt!

Skrevet

I dag børster vi støv av en gammel klassiker! Det blir fondue! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her var det mange ømme tær, virker det som 🤭 Som en annen påpeker: nesten for usannsynlig at det akkurat denne dagen var "en sånn dag" hos så mange. Pussig! 

Å sitte sammen ved et middagsbord er viktig, i skolen i dag melder altfor mange barn og unge at familien sjelden spiser sammen på den måten. Og at det ikke alltid er barnas aktiviteter som er årsaken, selv om det synes som om foreldre skylder på det!

Halvfabrikata og "nymotens mat" inneholder f eks mye salt og tomme kalorier, og tar på den måten plassen til de livsviktige næringsstoffene. Men jeg hører og ser at mange, mange mødre - som til og med har utnevnt seg selv til nærmest kostholdseksperter - ikke vet det mest grunnleggende om næringsstoffer og opptak.

At det ikke er tid til å lage skikkelig mat, vitner om at man faktisk ikke vet hvor lang tid det i realiteten tar å koke potet, grønnsaker og fisk, f eks. Da tenker jeg at slike middager er man ikke vant å lage. Hvor mye lenger tid tar det enn å steke en ferdigpizza når du regner med tiden det tar før komfyren er varm?

Å bortforklare at barnefamilier nå til dags har dårlig kosthold er bare dumt, vi ser jo resultatet i form av barn med konsentrasjonsproblemer og overvekt! Å tro at brukerne av dette forum er "bedre" enn andre foreldre i så måte, blir jo nesten komisk.

Jeg tror derfor at "en sånn dag" dessverre er normalen for veldig, veldig mange barnefamilier i dagens samfunn. Og årsaken er IKKE utearbeidende foreldre og fritidsaktiviteter. Årsaken er manglende kunnskap om næringsstoffer, matlaging og hushold generelt!

De ti minuttene det tar før ovnen er varm nok + de femten minuttene det tar mens pizzaen steker seg helt selv kan man da bruke til andre ting. Jeg regner med at du ikke tror at man står og stirrer på ovenen mens pizzaen stekes? 

Jeg tror barn har mye bedre av en dårlig middag i blant enn en superstressa mor eller far som absolutt skal ha fullverdig middag mellom alle gjøremål hver eneste dag. 

Vi har en dag i uken hvor alt skal skje, det er langdag på skolen, trening for alle barna på forskjellig tidspunkt og fast møtedag for far. Da er det MYE bedre for folkehelsen å samles rundt et par frossenpizza før alle flyr til sitt enn at full middag skal trumfes gjennom uansett. 

Jeg tenker at måtehold begge veier er den beste oppskriften. 

Anonymkode: e4c39...f3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Mens noen av oss skulle ønske vi hadde barn som likte frossenpizza 😂 Tenk hvor deilig det hadde vært å bare slenge en pizza inn i ovnen! 

Skrevet
Kira skrev (Akkurat nå):

Mens noen av oss skulle ønske vi hadde barn som likte frossenpizza 😂 Tenk hvor deilig det hadde vært å bare slenge en pizza inn i ovnen! 

Tusen takk for denne kommentaren ♥️. Den fikk meg virkelig til å smile nå 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De ti minuttene det tar før ovnen er varm nok + de femten minuttene det tar mens pizzaen steker seg helt selv kan man da bruke til andre ting. Jeg regner med at du ikke tror at man står og stirrer på ovenen mens pizzaen stekes? 

Jeg tror barn har mye bedre av en dårlig middag i blant enn en superstressa mor eller far som absolutt skal ha fullverdig middag mellom alle gjøremål hver eneste dag. 

Vi har en dag i uken hvor alt skal skje, det er langdag på skolen, trening for alle barna på forskjellig tidspunkt og fast møtedag for far. Da er det MYE bedre for folkehelsen å samles rundt et par frossenpizza før alle flyr til sitt enn at full middag skal trumfes gjennom uansett. 

Dette er argumentene som brukes,  likefullt er det et faktum at barn i dag har økende problemer som tillegges kosthold. Da holder det ikke å komme med disse oppbrukte argumentene, men heller ta ansvar og sørge for å skaffe seg kunnskap og ferdigheter slik at man kan fylle en av foreldrerollens aller viktigste oppgaver: sørge for at barna får god og næringsrik mat! Dette kan simpelthen ikke lenger velges bort til fordel for aktiviteter! Fritidsaktiviteter prioriteres ETTER viktigere momenter i livet som skole, jobb og skikkelig hushold. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

At du tror at man ikke kan gjøre "andre ting" mens poteter koker, forteller at du ikke har laget særlig mange skikkelige middager, altså!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er argumentene som brukes,  likefullt er det et faktum at barn i dag har økende problemer som tillegges kosthold. Da holder det ikke å komme med disse oppbrukte argumentene, men heller ta ansvar og sørge for å skaffe seg kunnskap og ferdigheter slik at man kan fylle en av foreldrerollens aller viktigste oppgaver: sørge for at barna får god og næringsrik mat! Dette kan simpelthen ikke lenger velges bort til fordel for aktiviteter! Fritidsaktiviteter prioriteres ETTER viktigere momenter i livet som skole, jobb og skikkelig hushold. 

Så fotball, korps og all annen aktivitet må aventes til mor blir ferdig utdannet på husmorskolen? Du ser den at dersom du jobber til 5 og treningen starter klokken 6 så blir det lett enklere mat og ikke nødvendigvis hele familien samlet rundt bordet? Jeg tror ikke 7 og 9 klassingen hadde vært happy med å droppe trening fordi mannen må jobbe overtid altså. Vi lever ikke like liv og du sitter ikke på fasiten. 

Skrevet

I dag blir det quesadillas med diverse fyll

Skrevet

I dag skal vi ha fisketaco med spicy mangosalsa 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Faktum i min familie er at ingen er overvektige, ingen er passive, ingen har livsstilssykdommer. Vi spiser rimelig sunt, stort sett har vi ordentlige middager, og noen ganger velger vi lettvint. 

Jeg tar ansvar for mine egne barn, så får andre passe på sine. Jeg syns forresten at det er viktigere at tre barn kommer til trening og får opp pulsen der enn at de spiser brun saus og poteter hver dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Man kan fint lage opp mat i helgen å fryse ned, kvelden før og varme opp osv. Slow cooker/croc pot osv. Det tar heller ikke mye tid da det er som travlest. Men likevel velger man heller mat uten noen annen funksjon enn å fylle magen/stoppe sult. Greit nok det, men blir for dumt å bortforklare det med dårlig tid og at det var bare akkurat i dag det skjedde. Man bør jo kunne stå for sine valg, ellers så har man jo faktisk innsett hvor dårlige valg man tar. 

Anonymkode: a7751...c8a

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Så fotball, korps og all annen aktivitet må aventes til mor blir ferdig utdannet på husmorskolen? Du ser den at dersom du jobber til 5 og treningen starter klokken 6 så blir det lett enklere mat og ikke nødvendigvis hele familien samlet rundt bordet? Jeg tror ikke 7 og 9 klassingen hadde vært happy med å droppe trening fordi mannen må jobbe overtid altså. Vi lever ikke like liv og du sitter ikke på fasiten. 

Da tar man en skive før trening og samlet middag til kvelds. De som er hjemme samles hvertfall. Eller varmer opp noe skikkelig mat man har tilberedt på forhånd. Husmorskolen, virkelig? Er du så dårlig på matlaging at du trenger det? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg sitter på fasiten, ingen med kompetanse på kosthold og ernæring og oppvekstvilkår vil betvile dette!

Grunnen til at brukere her inne blir provosert og kommer med mer eller mindre inkompetente argumenter, er nettopp for at innerst inne erkjenner man sin egen utilstrekkelighet i forhold til den gammeldagse husmorrollens kunnskap. Viktigheten av dette ble tatt på alvor av staten på 50-60 tallet, da man gikk ut med skolering, både i form av husmorskole og reklamekampanjer, med sikte på å bedre folkehelsen. Jeg er helt overbevist om at tiden nå er inne for igjen, fra styrende myndiger, å rette fokus på ernæring og hushold. Samfunnet har ikke råd til å la flere generasjoner forfalle pga manglende  kunnskap om noe så viktig!

Skrevet
Blondzilla skrev (25 minutter siden):

I dag skal vi ha fisketaco med spicy mangosalsa 

Mmmmm! Takk for tips! Det fikk jeg lyst på

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Man kan fint lage opp mat i helgen å fryse ned, kvelden før og varme opp osv. Slow cooker/croc pot osv. Det tar heller ikke mye tid da det er som travlest. Men likevel velger man heller mat uten noen annen funksjon enn å fylle magen/stoppe sult. Greit nok det, men blir for dumt å bortforklare det med dårlig tid og at det var bare akkurat i dag det skjedde. Man bør jo kunne stå for sine valg, ellers så har man jo faktisk innsett hvor dårlige valg man tar. 

Det er mye man kan, men vi liker frossenpizza, vi, så da velger vi det noen ganger. Jeg hverken bortforklarer eller påstår at det kun er en dag det skjer. Noen ganger spiser vi noe bare fordi det er godt, gjør du aldri det? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (45 minutter siden):

I et slikt tilfelle er det en god idee å la ungdomene ha ansvaret for middagslagingen disse dagene. I 9.klasse er til og med mat og helse avgangsfag som de trenger å øvetil. Da slår du to fluer i en smekk.

Skrevet

I et slikt tilfelle er det en god idee å la ungdomene ha ansvaret for middagslagingen disse dagene. I 9.klasse er til og med mat og helse avgangsfag som de trenger å øvetil. Da slår du to fluer i en smekk.

Eller så kan man slenge en frossenpizza i ovnen eller ta med en meny fra McDonald’s 👍🏼

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De lager mat en dag hver. Ikke voldsomt avansert mat men godt blir det. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

De lager mat en dag hver. Ikke voldsomt avansert mat men godt blir det. 

Men da er det jo heller ingen grunn til å bruke at mor jobber til 5 som argument for "lettvint" middag.

Skrevet

Men da er det jo heller ingen grunn til å bruke at mor jobber til 5 som argument for "lettvint" middag.

Ungene står for middag en dag i uken hver og vi resten. Vi spiser variert og stort sett sunt. Det holder i grunn for meg. Om det tar en halvtime eller 15 min et ikke det som er viktig. Vi spiser svært lite potet og svært lite saus så tradisjonmat blir det lite av. Mye kylling og grønt. Mye mat fra andre kulturer. Ingen vits å diskutere opp og ned. Folk får spise det de liker. Det holder som regel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Trenger man så tungtveiende grunner, altså? Mye kan man jo få til med annen prioritering, men om man ikke tror at fast food er djevelens verk kan man gjerne velge det i blant. 

Har man et fedmeproblem er det neppe en grandis, om det så er en i uka, som er problemet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...