Gå til innhold

Overreagerte jeg? (avlyst bursdagsselskap)

Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei og NEI!!! Oppførselen som HI beskriver er verken naturlig eller fin! Den er totalt uakseptabel!

Så kan det være at hun "sliter" med å forholde seg til forandringer i familiesituasjonen, men det er like fullt uakseptabel oppførsel, som bør slås ned på!

Om et barn vokser opp og mener at man kan oppføre seg dårlig, og skylde andre for dette, hva blir da konsekvensen? Å lære seg å ta ansvar for egen oppførsel, og at det kan få konsekvenser, er vel noe av det viktigste vi lærer barna!

Stå på, HI! Du gjør det eneste riktige!

Anonymkode: 6f6f2...406

Såklart barna må oppdras, men ikke med usaklig straff. Det er jo poenget her.

Anonymkode: c7a23...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig tviler du og antar. Har snakket med flere kollegaer som opplevde akkurat det samme i en begrenset periode, og det bedret seg markant når jentene ble 16-17 år. Vi er visst dårlige mislykkede foreldre alle sammen gitt. Ja, vi snakker om alt. Om det vanskelige, om det som plager, om følelser som sinne, skuffelse, frykt og usikkerhet. Jeg har blant annet hjulpet henne da hun hadde en periode med mye usikkerhet rundt sin egen kropp, og det takket hun meg for. Men du har bestemt deg for at jeg er dårlig forelder, så ingenting jeg kan si som endrer din oppfatning uansett. 

Anonymkode: 9aff2...6e9

Og du har bestemt deg for at hun er en drittunge. Hvis alle har det slik, hva er problemet ditt da?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det med brev høres lurt ut. Skal foreslå det for henne.

Avsnitt to er antagelser og diktning igjen. Grenser er det jeg som setter. Samboeren min hjelper henne med lekser, kjøring osv når HUN ber om det. Han har aldri snakket hardt til henne eller "rottet seg sammen" med meg for å gi henne konsekvenser. For øvrig bor over halvparten av hennes venninner 50/50 med foreldrene, eller ikke har far i det hele tatt i bildet, så hun er ikke unik. Det kan selvfølgelig slite på henne likevel, men "hun ser hva de andre har, hun har ikke det" passer ikke her. Hun har det mer stabilt for eksempel enn de som må pendle mellom to hjem, gjerne på forskjellige kanter av byen, annenhver uke. Har snakket med flere av venninnene hennes som sliter skikkelig med ordningen. Hun har alltid bodd i det samme huset, hatt samme vennekrets og ikke trengt å "bo i en bag". 

Omg. Du er ikke sann! Stadig ny informasjon, nå har alle det som henne og alle er som henne. Så problemet er at ikke du takler det da eller? 

Skrevet

Jeg forstår deg på en måte, men jeg syns det var for mye å ta vekk feiringen hennes, akkurat den er jo mer spesiell enn mange andre ting.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig! 

Anonymkode: d48fa...ccd

Ingen mener at de skal få lov å oppføre seg slik. Men å straffe helt usaklig er aldri rett. Denne mora evner jo ikke si fra til datteren, snakke med henne om dette og roe henne. Bare straffer. Det er utrolig lite nyttig altså. Du tror hun kommer hjem i dag som en ny bedre versjon av seg selv etter dette??

Skrevet

Dette var vel overmodent. Jeg har ikke ord for hvor rasende jeg hadde blitt dersom småsøsknene her i huset ble behandlet sånn. Hadde avlyst på flekken og sendt ungdommen på rommet. 

Skrevet
7 minutter siden, mamma_bergen skrev:

Jeg forstår deg på en måte, men jeg syns det var for mye å ta vekk feiringen hennes, akkurat den er jo mer spesiell enn mange andre ting.

Nettopp derfor. Bittelitt ydmykhet er ikke for mye forlangt.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke oppførselen som var naturlig og fin, men det faktum at hun kun er sånn med moren. Det betyr jo at hun ikke "er" slik, men roper om hjelp/kontakt hjemme.

Eller at hun, som mange andre unge (og gamle) forbeholder den verste atferden til de nærmeste; fordi de der har den sterkeste relasjonen. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser ut som mange her mener at tenåringer kun oppfører seg dårlig når de har det vanskelig, alt er foreldrenes skyld og de skal kunne fortsette å oppføre seg slik videre. Forstår litt mer nå hvorfor det er så mange uoppdragne ungdommer rundt som drikker, røyker, skulker og oppfører seg idiotisk mot lærere og andre voksne.

9/10 ungdommer drikker vel før de har lov, og det har de gjort til alle tider.. Det handler om å gå fra barn til voksen og utforskertrang, og har særdeles lite med dårlig oppdragelse å gjøre. Ventet du selv til du ble 18 med å drikke? 

Absolutt alle mine venner festet i ungdomsårene, det har blitt fornuftige voksne av de aller fleste av dem. Dessuten røyker og drikker ungdommen idag mindre enn før. 

Anonymkode: f30aa...7f0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du alltid snakker rolig og behersket uten å heve stemmen oppfattes du provoserende, at du ikke bryr deg. Å heve stemmen og kjefte litt trengs av og til og er mye bedre enn "straff" tatt ut av det blå. Hun må merke at du bryr deg, at dine følelser påvirkes av dette osv. Rolig snakking av deg oppleves som kaldt, at du ikke bryr deg. 

Jøss, det blir jammen feil uansett på dette forumet...

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9/10 ungdommer drikker vel før de har lov, og det har de gjort til alle tider.. Det handler om å gå fra barn til voksen og utforskertrang, og har særdeles lite med dårlig oppdragelse å gjøre. Ventet du selv til du ble 18 med å drikke? 

Absolutt alle mine venner festet i ungdomsårene, det har blitt fornuftige voksne av de aller fleste av dem. Dessuten røyker og drikker ungdommen idag mindre enn før. 

Ja. Jeg drakk ingenting før jeg var 18. Har aldri vært full, og drikker svært lite i dag. Eldstemann som straks blir 18 har aldri drukket og har ingen interesse av det. Han har en del "nerdete" venner som fester på andre måter enn dritafylla. De gamer, trikser med sykkel, spiser pizza og prater og ler. Man trenger ikke alkohol for å ha det morsomt, og det har jeg vist ungene hele tiden. Stefar er totalavholds.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På samme måte som ingen av dem fikk Facebook før fylte 13, jeg kjøper ikke energidrikk til dem eller lar dem delta på noe som de er for unge til, for eksempel spille GTA før de er 18. 

Skrevet
8 minutter siden, Pashla skrev:

Jepp. Kjefter du på barnet, så utøver du psykisk vold. Kjefter du ikke, så er du kald fisk uten følelser. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jepp. Kjefter du på barnet, så utøver du psykisk vold. Kjefter du ikke, så er du kald fisk uten følelser. 

Du har fortsatt ikke greid å skille normal kjefting med skriking/brøling og psykisk vold? Du mener vel det du gjør hjelper også?

Skrevet

Du har fortsatt ikke greid å skille normal kjefting med skriking/brøling og psykisk vold? Du mener vel det du gjør hjelper også?

Hva mener du med kjefting da?

Skrevet
11 minutter siden, Pashla skrev:

Du synes ikke denne typen adferd krever litt streng tilsnakking? Man skal bare godsnakke for så booom straffe? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du synes ikke denne typen adferd krever litt streng tilsnakking? Man skal bare godsnakke for så booom straffe? 

Kanskje du skal lese litt mer i selve tråden før du konkluderer...?

Skrevet

Hva mener du med kjefting da?

Du må da vite hva kjefting er? Du snakker strengt, bestemt, litt hevet stemme, men ikke brøling. Irrettesetting. Det er jo tydelig at det du gjør/ikke gjør ikke hjelper? 

Og så når du har roet barnet etterpå, snakker dere om hva skjedde? Hvorfor ble det sånn? Er det noe som hun tenker på osv? Noe du kan gjøre annerledes for at dette ikke skjer igjen osv.

Skrevet

Hvor i tråden skriver jeg at jeg ikke har gitt streng tilsnakk? Skjønner du forskjellen mellom å kjefte høylytt og gi streng tilsnakk? Bruker sjefen din skrike til deg når du gjør noe feil og hun/han må påpeke det? Bruker du å kjefte på venninnene dine, mannen din eller andre voksne når de gjør noe du mener er feil eller viser dårlig oppførsel? Er du slik som skriker til folk i hverdagen, eller mener du at det er kun barn det gjelder? Hva lærer barnet av å bli skreket til?

Skrevet

Du må da vite hva kjefting er? Du snakker strengt, bestemt, litt hevet stemme, men ikke brøling. Irrettesetting. Det er jo tydelig at det du gjør/ikke gjør ikke hjelper? 

Og så når du har roet barnet etterpå, snakker dere om hva skjedde? Hvorfor ble det sånn? Er det noe som hun tenker på osv? Noe du kan gjøre annerledes for at dette ikke skjer igjen osv.

Jeg oppfatter ikke det å snakke strengt og bestemt som kjefting. Vi har hatt mange alvorlige samtaler der jeg har snakket strengt og bestemt, men på en rolig og behersket måte. Jeg ser mødre som kjefter på døtrene sine, der døtrene kjefter tilbake, springer på rommet sitt og slamrer med dørene, svarer frekt osv. Så det hjelper tydeligvis ikke heller. 

Skrevet

Det du beskriver, er egentlig en veldig velfungerende jente, som av en eller annen grunn oppfører seg fullstedig atalt hjemme. Jeg ville kontaktet helsesøster. Kanskje kan jenta di ha glede av å prate med henne, og kanskje kan du få noen råd om hvordan bedre dynamikken mellom dere, eller få vite hvor du kan få veiledning.

Nå har dere stillingkrig hjemme, og jeg er redd at den går du tapende ut av. Du avlyste bursdagsfeiringen hennes. Med advarsel, men likevel, dette er de store kanonene. Satt på spissen, har du nå gjort bortimot ditt verste, og har ikke mer å true med før om et år. Jeg er usikker på hva du egentlig har oppnådd. I hennes øyne har hun neppe særlig mer å tape. Jeg skjønner at du har forsøkt "alt", men det betyr at du trenger helt nye verktøy.

Skrevet
4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Det du beskriver, er egentlig en veldig velfungerende jente, som av en eller annen grunn oppfører seg fullstedig atalt hjemme. Jeg ville kontaktet helsesøster. Kanskje kan jenta di ha glede av å prate med henne, og kanskje kan du få noen råd om hvordan bedre dynamikken mellom dere, eller få vite hvor du kan få veiledning.

Nå har dere stillingkrig hjemme, og jeg er redd at den går du tapende ut av. Du avlyste bursdagsfeiringen hennes. Med advarsel, men likevel, dette er de store kanonene. Satt på spissen, har du nå gjort bortimot ditt verste, og har ikke mer å true med før om et år. Jeg er usikker på hva du egentlig har oppnådd. I hennes øyne har hun neppe særlig mer å tape. Jeg skjønner at du har forsøkt "alt", men det betyr at du trenger helt nye verktøy.

Hun har snakket flere ganger med helsestasjon for ungdom, men de forteller jo ikke meg hva de snakket om, det har de ikke lov til grunnet fortrolighet og taushetsplikt. Så jeg vet ikke hva de snakker om der. Jeg kan snakke med helsesøster igjen og håpe at hun har noe tips. Sist gang fikk jeg beskjed om at "alle fjortisjenter er litt drama". Veldig konstruktivt.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svarer til alle her: hun fikk advarsel i går, men jeg tror at hun oppfattet det som en tom trussel. Jeg sa til henne i går kveld at fortsetter hun i samme duren, blir bursdagen avlyst. Så det kommer ikke "ut av det blå" her. Når det gjelder inndragelse av goder, så betaler hun sin egen mobilabonnement. Så det kan jeg ikke ta fra henne, siden det er hennes private penger (som hun tjener på deltidsjobben sin). Men jeg kan nekte å kjøre hun steder hun ikke må være, for eksempel til venninner, eller nekte henne å sitte på med meg på morgenen. Hun har rett til buss, men bruker å sitte på med meg fordi skolen ligger 100 meter unna min jobb, så det passer seg sånn. Tilbake fra skolen tar hun bussen. Men nå kan jeg faktisk nekte henne å være med hvis dette fortsetter, så får hun sitte i en kald buss i stedet for varm bil. Er så forbanna akkurat nå.

TS

Jeg synes du gjorde rett. Og hun overlever det fint, selv om hun nok kommer til å bruke dette mot deg en god stund fremover. 
Kudos til deg - for fy fader så tøft det er mens dette står på.

MEN, ikke nekt henne å sitte på meg deg om morgningen. Helt uavhengig av oppførsel er det en arena hvor dere faktisk får et møtepunkt i hverdagen. Akkurat nå vil hun bruke det til å være sur, men det kommer også dager hvor hun trenger mammaen sin og da er bilen et nøytralt sted hvor hun slipper øyekontakt når hun søker deg.  Bilen kan være et av de beste stedene å oppnå den gode samtalen nettopp av den grunn.

Anonymkode: 02cfc...a71

Skrevet

Du sier hun mistet sin far da hun var liten og ikke sørger over det...? En veldig spesiell betrakting og antagelse av eget barn. Tror roten ligger mye her... 

Anonymkode: c85ee...e6b

Skrevet

Etter å ha lest tråden sitter jeg med er inntrykk av at hi har litt dårlig samvittighet, og skrev her inne for å forsvare sitt valg. Når valget blir motsagt kommer det unnskyldninger. Håper du ringer datteren din og sier at hun skal feire bursdag som normalt, men at dere tar en alvorsprat i morgen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...