Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Datteren min fyller 14 år i dag. Hun har nå i en uke planlagt sin bursdag, og bestemt å feire den på badeland (de har "bursdagspakke" for inntil 10 barn, der svømming, pizza og brus inngår). Hun har selv bestilt tid der og avtalt, så for meg var det bare å betale. Hun har også fått en flott gave fra meg og samboer (ny telefon som hun virkelig trengte, da den gamle var knust og ødelagt). Hun er vanligvis pliktoppfyllende ift skole, trening og den lille deltidsjobben hun har. Både sjefen, trenere og lærere er fornøyd med henne. Men hjemme forvandler hun seg til en furie uten dimensjoner, hun kjefter og smeller, skriker til meg, hermer etter meg og banner. Ikke hele tiden selvfølgelig, men blir oftere og oftere. I går kveld etter treningen fikk hun deksel til den nye mobilen fra småsøsken, som lillesøster på 8 har valgt med omhu, pakket inn og gledet seg til å gi henne. Hun pakket opp gaven, slengte den fra seg og sa at sånn deksel vil hun ikke bruke, det var bare dritt og helt feil farge og alt. Jeg kunne se at begge småsøsken var rimelig lei seg. Så fortsetter hun at "hvorfor kunne dere ikke kjøpe noe jeg vil ha, jeg kan jo plukke ut noe så betaler du". Måtte da forklare at man ikke bestiller gaver, og at man takker pent for gaver man får, uansett. Hun fortsatte bare å kjefte og snakket ikke med meg resten av kvelden. Så kom morgenen i dag, og det begynte med at hun spratt opp til meg og hylte om hvor jeg har gjort av en ting hun hadde i gymbagen sin (siden hun gikk rett på rommet og så i seng i går etter trening, merket jeg at hun glemte å ta ut det våte tøyet og håndkleet fra gymbagen, så jeg tok det ut, vasket det og hengte på tørk. Jeg forklarte rolig hva jeg gjorde i går, så fortsatte hun å hyle om hvorfor i all verden jeg ikke puttet denne tingen tilbake, om jeg var gørrlat og så videre. Kalte meg fattig fordi jeg ikke kunne (eller rettere ville) kjøpe henne en merkejakke til 3 000 og masse annet. Så på veg til skolen i bilen sa jeg til henne at jeg avlyser bursdagen. At jeg ringer til badelandet og kansellerer bestillingen, så hun må si fra til venninner at det ikke blir noe selskap. Hun ba om grunnen til det, og jeg forklarte rolig at oppførselen hennes var grunn, og kom med eksempler fra i går og i dag. Hun sa ikke et ord etter det og gikk da på skolen. Overreagerte jeg ved å avlyse bursdagen? Hva synes dere? Jeg bare synes at det begynner å gå over stokk og stein med tenåringsdramaet hennes, og jeg orker ikke mer kjefting, hyling og beskyldninger. Og før dere sier at det er min feil som oppdrager, jeg har tre andre barn, den eldste er 3 år eldre enn henne, og ingen har noen gang oppført seg på en slik måte. Eldste har jo vært gjennom samme periode med pubertet og lignende, har aldri vært borti noe sånt med ham. Trenger noen synspunkt. Anonymkode: 9aff2...6e9
Hengebukksvinet Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Du overreagerte ikke. Du setter grenser og det er bra. Slik oppførsel skal du ikke finne deg i!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg tror det er straff nok at hun har måttet tenke på dette med bursdagen i hele dag. Sett dere sammen i ettermiddag og prat om dette. Det er hormoner i sving, men en slik oppførsel er likevel ikke greit. Ikke kanseller bursdagen, det vil nok heller føre til ytterligere konflikt. Anonymkode: f30aa...7f0
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror det er straff nok at hun har måttet tenke på dette med bursdagen i hele dag. Sett dere sammen i ettermiddag og prat om dette. Det er hormoner i sving, men en slik oppførsel er likevel ikke greit. Ikke kanseller bursdagen, det vil nok heller føre til ytterligere konflikt. Anonymkode: f30aa...7f0 Bursdagen er kl 15, og hun slutter på skolen kl 14:30, så det rekker jeg ikke. Jeg tenker at hvis jeg ikke gjennomfører nå, så vil hun tro at mine trusler er tomme og hun slipper unna med alt (been there done that). Hormoner er greit, men vi har snakket om det utallige ganger, uten at det har gitt resultat. TS Anonymkode: 9aff2...6e9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg synes du gikk for langt. Bursdag er bursdag og skal være hyggelig uansett. Hun gjør ikke dette med vond vilje. Alt raser på innsiden akkurat nå og hun vet nok at hun oppfører seg dårlig. Det hjelper ikke å avlyse bursdagen. Det eneste du oppnår er større avstand til henne og kanskje en jente som trekker mer inn i seg selv. Selvfølgelig skal dere prate sammen og du må si klart i fra om hva du godtar. Bruk gjerne et personlig språk og fortell hva du føler når hun oppfører seg sånn. Men husk hvor vanskelig det kan være å ha riktig oppførsel utad når alt raser på innsiden. Hun er nok egentlig bare litt lei seg og synes at ting er litt tungt for tiden. Kanskje hun trenger en dag med mammaen sin? Inni henne er det et barn som strever. Anonymkode: fef5a...617
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Flott, dette ba hun om. Stå på krava. Forøvrig må jo badeland være det mest smittefarlige stedet å ha bursdag. Anonymkode: 37f19...c45
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Klapp på skulderen til deg som tør å sette grenser 👏 Ville gjort det samme selv. Et minimum av takknemlighet og folkeskikk er å forvente til tross for hormoner som herjer kroppen. Anonymkode: a7507...51f
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Fikk hun noe varsel av noe slag før du avlyste? Hvis ikke synes jeg du er møkkjip. Anonymkode: 6b863...26d
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 For å være helt pedagogisk korrekt burde du sikkert advart henne i går om at om hun ikke skjerpet seg så blir feiringen avlyst. MEN en 14 åring skal ikke oppføre seg slik ovenfor småsøsken, spesielt, og det er heller ikke greit å skjelle deg ut på den måten. Så alt i alt syns jeg reaksjonen din er innafor som en reaksjon på helt uakseptabel oppførsel. Anonymkode: be107...10f
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg synes vel hun strengt tatt kunne fått en advarsel først. Men oppførselen hennes er motbydelig. Greia nå er at du MÅ avlyse når du har sagt det. Trekker du det tilbake nå har du tapt. Jeg hadde vel heller sagt at om hun ikke umiddelbart skjerper oppførselen og sier unnskyld til småsøsknene etter skole i dag så ryker bursdagen. Å ta fra henne bursdag «helt ut av det blå» (dog veldig fortjent) vil muligens bare medføre verre oppførsel. Og slik hun oppfører seg hadde medført inndragelse av goder. WIFI, telefonabonnement, datapakke osv er ingen menneskerett. Her ryker WIFI som første gode og det vet de jævlig godt. Nå har jeg ennå ikke måttet inndra goder men jeg nøler ikke ett sekund når advarsel er gitt. Nå er du over grensa. Sikkert ikke pedagogisk riktig men her er ikke jeg grei om ikke de er det. Anonymkode: 7d375...905
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 For en drittunge oppførsel! Utakknemlig. Bra du avlyste bursdagen. Ikke bare setter du ned foten for ungen, men du viser for de to mindre barna at sånn oppførsel er uakseptabel. Anonymkode: 052cb...dc9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fikk hun noe varsel av noe slag før du avlyste? Hvis ikke synes jeg du er møkkjip. Anonymkode: 6b863...26d En 14 åring skal ikke trenge advarsel på at en slik oppførsel ikke er akseptabel. Det vet hun så inderlig godt. Anonymkode: be107...10f
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg syns du overreagerte noe helt utrolig. Hennes oppførsel var uakseptabel, men straffen står IKKE i forhold. Hun er fjortis, de er ofte sånn, og kan nesten ikke noe for det. En bursdag er en gang i året, hun har gledet seg, ordnet, invitert, dette er virkelig en ufattelig kjip reaksjon fra din side. Anonymkode: e1f68...759
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 Svarer til alle her: hun fikk advarsel i går, men jeg tror at hun oppfattet det som en tom trussel. Jeg sa til henne i går kveld at fortsetter hun i samme duren, blir bursdagen avlyst. Så det kommer ikke "ut av det blå" her. Når det gjelder inndragelse av goder, så betaler hun sin egen mobilabonnement. Så det kan jeg ikke ta fra henne, siden det er hennes private penger (som hun tjener på deltidsjobben sin). Men jeg kan nekte å kjøre hun steder hun ikke må være, for eksempel til venninner, eller nekte henne å sitte på med meg på morgenen. Hun har rett til buss, men bruker å sitte på med meg fordi skolen ligger 100 meter unna min jobb, så det passer seg sånn. Tilbake fra skolen tar hun bussen. Men nå kan jeg faktisk nekte henne å være med hvis dette fortsetter, så får hun sitte i en kald buss i stedet for varm bil. Er så forbanna akkurat nå. TS Anonymkode: 9aff2...6e9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 Du avlyser hennes bursdag samme dag som den skulle være? Beklager, men det er virkelig bare ondt. Jeg tenker hun kommer til å hate på småsøsknene sine, fordi hun vil føle at du tar deres parti og avlyser hennes bursdag fordi hun ikke oppførte seg bra mot søsknene. Det er ikke alltid pisk er den riktige metoden på ungdom. Jeg sier ikke at man skal behandle dem med silkehansker, men bursdag med venner har ingen ting med det hun gjorde å gjøre. Anonymkode: f30aa...7f0
Jordbærblomst Skrevet 22. oktober 2020 #16 Skrevet 22. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns du overreagerte noe helt utrolig. Hennes oppførsel var uakseptabel, men straffen står IKKE i forhold. Hun er fjortis, de er ofte sånn, og kan nesten ikke noe for det. En bursdag er en gang i året, hun har gledet seg, ordnet, invitert, dette er virkelig en ufattelig kjip reaksjon fra din side. Anonymkode: e1f68...759 Man er ikke fritatt fra alminnelig folkeskikk, bare fordi man har hormoner i kroppen. Helt uakseptabel oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #17 Skrevet 22. oktober 2020 "kan nesten ikke noe for det"? Herlighet, selvfølgelig kan de noe for det. Jeg har tre tenåringer selv, 13, 16 og 19 år, og joda, det er mye hormoner, humørsvingninger osv, og jeg kan godt vise storsinn og ta hensyn, men det må de også gjøre altså. Jeg tåler helt klart mer fra en hormonell tenåring enn jeg ville gjort av andre, men jeg forventer og forlanger at de også er litt ydmyke og kan tenke gjennom ting etterpå. Jeg sier til mine unger at alle kan ha en dårlig dag, alle kan være korte i lunta og eksplodere over småting, men da trekker vi oss unna familien, roer oss ned på rommet med en bok, litt musikk eller hva som nå trengs for å få hvilepuls igjen, også ber man om unnskyldning om man har oppført seg helt urimelig. Man kan i kampens hete miste all selvkontroll når man står midt i puberteten, men man mister ikke evnen til refleksjon og ettertanke. Jeg personlig ville nok ikke fjernet bursdagen, særlig ikke uten en advarsel først. Men jeg er helt enig med deg i at den type drittsekkoppførsel som datteren din har utsatt familien for siste døgnet er helt uakseptabel og må adresseres. Særlig kommentarene og utakknemligheten mot yngre søsken er helt horribel. At hun kjefter og smeller mot deg som mamma kunne jeg håndtert om hun etterpå hadde sagt unnskyld. Anonymkode: 35514...fb4
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #18 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du avlyser hennes bursdag samme dag som den skulle være? Beklager, men det er virkelig bare ondt. Jeg tenker hun kommer til å hate på småsøsknene sine, fordi hun vil føle at du tar deres parti og avlyser hennes bursdag fordi hun ikke oppførte seg bra mot søsknene. Det er ikke alltid pisk er den riktige metoden på ungdom. Jeg sier ikke at man skal behandle dem med silkehansker, men bursdag med venner har ingen ting med det hun gjorde å gjøre. Anonymkode: f30aa...7f0 Vi har forsøkt "gulrot" i nesten 1 år nå. Oversett hennes utbrudd, pratet rolig (jeg har til dags dato ikke reist stemmen mens jeg snakket med henne, men forklarte rolig og behersket). Det hun gjør nå, er å herme etter meg når jeg prater til henne, ber meg holde kjeft og slutte å snakke eller krangler åpenlyst. Kaller meg skjellsord, banner og skriker. Hun vil heller ikke hate småsøsknene sine, fordi jeg sa jeg avlyser selskapet fordi hun har oppført seg uakseptabelt mot MEG, blant annet i går kveld og i morges, og egentlig flere måneder i strekk nå. Det kan hende det jeg gjorde var feil, men hun stopper jo ikke oppførselen sin når jeg tar vekk mindre goder eller snakker pedagogisk. Ingenting funker. Anonymkode: 9aff2...6e9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #19 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: "kan nesten ikke noe for det"? Herlighet, selvfølgelig kan de noe for det. Jeg har tre tenåringer selv, 13, 16 og 19 år, og joda, det er mye hormoner, humørsvingninger osv, og jeg kan godt vise storsinn og ta hensyn, men det må de også gjøre altså. Jeg tåler helt klart mer fra en hormonell tenåring enn jeg ville gjort av andre, men jeg forventer og forlanger at de også er litt ydmyke og kan tenke gjennom ting etterpå. Jeg sier til mine unger at alle kan ha en dårlig dag, alle kan være korte i lunta og eksplodere over småting, men da trekker vi oss unna familien, roer oss ned på rommet med en bok, litt musikk eller hva som nå trengs for å få hvilepuls igjen, også ber man om unnskyldning om man har oppført seg helt urimelig. Man kan i kampens hete miste all selvkontroll når man står midt i puberteten, men man mister ikke evnen til refleksjon og ettertanke. Jeg personlig ville nok ikke fjernet bursdagen, særlig ikke uten en advarsel først. Men jeg er helt enig med deg i at den type drittsekkoppførsel som datteren din har utsatt familien for siste døgnet er helt uakseptabel og må adresseres. Særlig kommentarene og utakknemligheten mot yngre søsken er helt horribel. At hun kjefter og smeller mot deg som mamma kunne jeg håndtert om hun etterpå hadde sagt unnskyld. Anonymkode: 35514...fb4 Hun nektet å si unnskyld. Jeg har foreslått for henne at hun kunne si unnskyld, så var saken foreløpig ute av verden, hun satt der bare taus og så en annen vei. Hun fikk også beskjed i går kveld at i dag skulle hun ta bussen, for jeg ville ikke ha kjeftesmelle i bilen på vei til jobb. Vanligvis er hun treg på morgenen, så jeg gjorde minste klar for å kjøre før hun var ferdig. Men neida, da skyndte hun seg og hoppet inn i bilen, og jeg hadde ikke tid til å bruke en halvtime på å jage henne ut, så jeg kjørte henne bare. Så hun respekterte ikke "straffen" som ble satt. Hun har en storebror på 17 som også har vært i puberteten, med voksesmerter, humørsvingninger og mye mobbing på skolen han gikk på før. Han har grått, stukket på rommet i fortvilelse og vist følelser, men aldri vært frekk, hermet etter meg eller kjeftet og kalt meg skjellsord. Han kan gi meg en "eyeroll" eller svare med enstavelsesord, men aldri sånn drittsekkoppførsel som hun viser. Jeg tenker at det er ekstra viktig å få stopper for dette slik at småsøsken ikke tar etter henne. TS Anonymkode: 9aff2...6e9
*Miss Marple* Skrevet 22. oktober 2020 #20 Skrevet 22. oktober 2020 Når hun ble advart på forhånd er reaksjonen din selvsagt helt innafor. Å være tenåring er ikke frikort til å oppføre seg dritt ovenfor de hun bor med, så jeg syns straffen er helt grei. Skal hun ha goder får hun jammen oppføre seg!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #21 Skrevet 22. oktober 2020 Hvis straffen kom helt ut av det blå fpr henne synes jeg du car forcstreng, eller rettere sakt valgte gal straff. Dette går ut over fler enn henne selv og hun fikk ingen mulighet til å forbedre seg. Det tror jeg er dumt. Det virker som om hun har gjort mange "små" ting, i hennes løne, som du ikke har reagertv på. Når det så sprekker for deg gir du en kjempestraff. Det føles nok uforstålig og uretferdig for henne. Jeg tror det hadde vært bedre å ta kampen på hver enkelt litlle forseelse. Hva du bør gjøre nå aner jeg ikke. Anonymkode: 3874a...c04
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #22 Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun nektet å si unnskyld. Jeg har foreslått for henne at hun kunne si unnskyld, så var saken foreløpig ute av verden, hun satt der bare taus og så en annen vei. Hun fikk også beskjed i går kveld at i dag skulle hun ta bussen, for jeg ville ikke ha kjeftesmelle i bilen på vei til jobb. Vanligvis er hun treg på morgenen, så jeg gjorde minste klar for å kjøre før hun var ferdig. Men neida, da skyndte hun seg og hoppet inn i bilen, og jeg hadde ikke tid til å bruke en halvtime på å jage henne ut, så jeg kjørte henne bare. Så hun respekterte ikke "straffen" som ble satt. Hun har en storebror på 17 som også har vært i puberteten, med voksesmerter, humørsvingninger og mye mobbing på skolen han gikk på før. Han har grått, stukket på rommet i fortvilelse og vist følelser, men aldri vært frekk, hermet etter meg eller kjeftet og kalt meg skjellsord. Han kan gi meg en "eyeroll" eller svare med enstavelsesord, men aldri sånn drittsekkoppførsel som hun viser. Jeg tenker at det er ekstra viktig å få stopper for dette slik at småsøsken ikke tar etter henne. TS Anonymkode: 9aff2...6e9 Har du satt deg ned og forsøkt å finne ut hvorfor hun oppfører seg som hun gjør? Har hun det egentlig kanskje ikke så bra? Er det hel- eller halvsøsken? Kan du prøve å sette deg inn i at det å være ungdom i 2020 kan være sykt tøft. De har gått gjennom et år som ingen av oss som er voksne idag har vært i nærheten av. Jeg synes det har vært kjempe tøft selv! Tenk deg å være 14 med allverdens av hormoner i tillegg. Om hun ikke har det helt bra, så gjør du det ikke bedre ved å avlyse bursdagen samme dag. Det viser at du er en autoritær som kan styre henne akkurat som DU bestemmer. Det er også ganske respektløst overfor gjestene som har satt av dagen. Og for en nedverdigende følelse å måtte si til vennene sine at bursdagen er avlyst fordi mamma er sur. Jeg synes din håndtering er helt hårreisende. Anonymkode: f30aa...7f0
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #23 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du satt deg ned og forsøkt å finne ut hvorfor hun oppfører seg som hun gjør? Har hun det egentlig kanskje ikke så bra? Er det hel- eller halvsøsken? Kan du prøve å sette deg inn i at det å være ungdom i 2020 kan være sykt tøft. De har gått gjennom et år som ingen av oss som er voksne idag har vært i nærheten av. Jeg synes det har vært kjempe tøft selv! Tenk deg å være 14 med allverdens av hormoner i tillegg. Om hun ikke har det helt bra, så gjør du det ikke bedre ved å avlyse bursdagen samme dag. Det viser at du er en autoritær som kan styre henne akkurat som DU bestemmer. Det er også ganske respektløst overfor gjestene som har satt av dagen. Og for en nedverdigende følelse å måtte si til vennene sine at bursdagen er avlyst fordi mamma er sur. Jeg synes din håndtering er helt hårreisende. Anonymkode: f30aa...7f0 Hun sliter verken med mobbing, mangel på venner, skole, trening eller andre ting. Hun er populær på skolen, blir ansett som pen og kul, mange vil være med henne og ser opp til henne. Hun har besøk hele tiden (eller er på besøk), finner på ting med venner, jeg nekter henne vanligvis aldri å finne på ting. Hun trives på skole, idrett og jobb. Mangler ingenting hjemme, bruker å elske å være med småsøsken og leke med dem (det har hun alltid gjort), og jeg ber henne aldri å passe dem for meg med mindre det er krise, noe som er veldig sjeldent. Hun har fått en ganske dyr mobil i bursdagsgave. Vi tilbringer mye tid sammen, også bare jeg og henne (siden jeg er trener i hennes idrettslag, så har vi en annen interesse vi deler sammen). Så jeg vet faktisk ikke hvorfor hun oppfører seg slik. Vi har snakket om det utallige ganger. Ja, året har vært tøft, men det har også vært tøft for meg. Hun opprettholdt kontakten med venner digitalt, jeg satt der med fulltid hjemmekontor, hjemmebarnehage og tre barn i hjemmeskole, der det ene barnet måtte ha ekstra oppfølging som selvfølgelig jeg måtte stå for. Vi snakket om utfordringene, og jeg har alltid møtt hennes behov. Så denne frekkheten kommer helt uprovosert, hun begynner bare å skrike og hyle. Jeg ser at flere av venninnene hennes er dritfrekke mot foreldrene sine, så det er noe som går igjen i hennes vennegjeng. For øvrig avlyste jeg bursdagen ikke fordi jeg er sur, men fordi noen må sette stopper for denne oppførselen. Ingen i familien orker å forholde seg til konstant skriking, slenging med dørene, kasting av ting, suring og kjefting. Anonymkode: 9aff2...6e9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #24 Skrevet 22. oktober 2020 Er det rart unger/ungdom er som de er når de skal unnskyldes for alt mulig de gjør. Ja, de har hormoner, men de kan oppføre seg forde. De skal forståes i hjel, aldri få konsekvenser osv.. Syns du har vært tålmodig og, ikke hevet stemmen en gang? Det hadde skjedd for lengst her hjemme, da skjønner de at nok er nok, mine ihvertfall. Har 3 jenter på 12, 10 og 4 år, og det er litt av noen hormoner som raser der og, så vet hvordan det er. Kunne fått den konsekvensen her og. Anonymkode: 30cc9...ec3
Jordbærblomst Skrevet 22. oktober 2020 #25 Skrevet 22. oktober 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du satt deg ned og forsøkt å finne ut hvorfor hun oppfører seg som hun gjør? Har hun det egentlig kanskje ikke så bra? Er det hel- eller halvsøsken? Kan du prøve å sette deg inn i at det å være ungdom i 2020 kan være sykt tøft. De har gått gjennom et år som ingen av oss som er voksne idag har vært i nærheten av. Jeg synes det har vært kjempe tøft selv! Tenk deg å være 14 med allverdens av hormoner i tillegg. Om hun ikke har det helt bra, så gjør du det ikke bedre ved å avlyse bursdagen samme dag. Det viser at du er en autoritær som kan styre henne akkurat som DU bestemmer. Det er også ganske respektløst overfor gjestene som har satt av dagen. Og for en nedverdigende følelse å måtte si til vennene sine at bursdagen er avlyst fordi mamma er sur. Jeg synes din håndtering er helt hårreisende. Anonymkode: f30aa...7f0 Nei. Hun lærer at det er noe som heter konsekvenser, og at det finnes regler i samfunnet man skal følge. Selvfølgelig er det mor som bestemmer. Hvem ellers? Hvis hun har en lignende episode med en lærer, skal man da unnskylde ungdommen fordi man synes det er synd at hun skal følge regler? Skal hun få lov å nekte å bruke setebelte i bilen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå