Gå til innhold

Feirer dere barn som ikke vil konfirmeres på noen måte? Hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, tidenes respons 👏🏻
 

Hvis det er en trøst, så opplevde i hvert fall vi at presten som fulgte ungdommen gjennom konfirmasjonsundervisningen og seremonien, var langt mer empatisk og fordomsfri enn mange her inne gir inntrykk av å være. Der var alle velkomne, selv ateister med gavebordet som eneste drivkraft bak oppmøtet 😅

Anonymkode: 17a03...c4f

Og det viser vel fordommene mot de som ikke følger saueflokken i kirka. De gjør det bare for pengene, mens de som går i kirka gjør det utelukkende av åndelige og umaterialistiske grunner. 
Og sånn på siden, min venninnes konfirmasjonsprest ble dømt for overgrep mot barn et knapt 10-år etter hun var konfirmant. Sånn som motvekt til deres fantastiske prest. Og så holder jeg meg litt for god for *le så jeg griner emojies*.

Anonymkode: 1b351...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha, her var det mange hyklere som satt seg selv på en høy hest altså. 
 

De fleste ungdom legger ikke sjela si i konfirmasjonsundervisningen, vil påstå majoriteten av ungdom som konfirmeres i kirken er akkurat like lite opptatt av Gud og akkurat like opptatt av gaver som alle andre. Inkl mitt barn. Personlig kunne jeg fint droppet det meste av sermonier, enten det er dåp, konfirmasjon eller bryllup. Men vi gjør som så mange andre, bare følger saueflokken, så tantene blir fornøyd og man får en god grunn til å samle storfamilien. 
 

For det er jo det vi gjør hele veien. Julen handler om å samle familien, spise god mat sammen, sette pris på at vi har hverandre. De færreste feirer denne dagen med bakgrunn i Jesus fødsel. Bryllup handler om å feire de vi er glad i. Milepæler i livet som samler nære og kjære, slik at man faktisk finner et påskudd til å samles litt utenom bare når noen går bort. At folk virkelig går rundt å tror at de har langt mer rett til dette fordi de har en tenåring som dagdrømte seg gjennom noen undervisningstimer og har deltatt på rette seremonien, er ubegripelig for meg. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Snakk om å dra alle over en kam....

Det er ikke snakk om noen få undervisningstimer, det er mange. Og de foregår etter skoletid. Det er masse oppfølging av diverse slag også, så det er overhodet ikke snakk om å sløve seg gjennom noe her. 

Hva du og dine barn har gjort, får du stå for selv. Men ikke tro at alle andre er like sløve som deg og dine da. 

Anonymkode: 80551...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det viser vel fordommene mot de som ikke følger saueflokken i kirka. De gjør det bare for pengene, mens de som går i kirka gjør det utelukkende av åndelige og umaterialistiske grunner. 
Og sånn på siden, min venninnes konfirmasjonsprest ble dømt for overgrep mot barn et knapt 10-år etter hun var konfirmant. Sånn som motvekt til deres fantastiske prest. Og så holder jeg meg litt for god for *le så jeg griner emojies*.

Anonymkode: 1b351...810

Brukte ikke en «le så jeg griner emojie», så her ble det muligens en feilkobling. Fint for deg at du holder for god for det da. Nå legger jeg til en 😂

Uansett, finnes noen svin der også dessverre. Jeg tror og håper de fleste ikke er av den typen. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å dra alle over en kam....

Det er ikke snakk om noen få undervisningstimer, det er mange. Og de foregår etter skoletid. Det er masse oppfølging av diverse slag også, så det er overhodet ikke snakk om å sløve seg gjennom noe her. 

Hva du og dine barn har gjort, får du stå for selv. Men ikke tro at alle andre er like sløve som deg og dine da. 

Anonymkode: 80551...c22

Så lenge vi ikke er sløve når det virkelig gjelder, så sier jeg meg fornøyd med det. At det finnes mange som er som meg og mine, vet jeg. Har tross alt vært deltakende på en del, hører jo hva ungdommen sier og ser hva de gjør. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge vi ikke er sløve når det virkelig gjelder, så sier jeg meg fornøyd med det. At det finnes mange som er som meg og mine, vet jeg. Har tross alt vært deltakende på en del, hører jo hva ungdommen sier og ser hva de gjør. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Jeg tenker du får feie for din egen dør da, og ikke tenke at alle andre er av samme oppfatning til dette som deg. 

Anonymkode: 80551...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker du får feie for din egen dør da, og ikke tenke at alle andre er av samme oppfatning til dette som deg. 

Anonymkode: 80551...c22

Har jeg påstått noe sted at alle må være av samme oppfatning som meg? 
 

Må være lov å kommentere når enkelte her inne nesten sperrer en tråd ved å trakassere en annen bruker. Var ikke mye nestekjærlighet over det. I call bullshit. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jeg påstått noe sted at alle må være av samme oppfatning som meg? 
 

Må være lov å kommentere når enkelte her inne nesten sperrer en tråd ved å trakassere en annen bruker. Var ikke mye nestekjærlighet over det. I call bullshit. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Er vel ikke så mange som trakasserer i tråden. HI er ute etter synspunkter. Og det var hennes innlegg jeg svarte på. Jeg har slett ikke angrepet noen andre bruker her. 

Anonymkode: 80551...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke så mange som trakasserer i tråden. HI er ute etter synspunkter. Og det var hennes innlegg jeg svarte på. Jeg har slett ikke angrepet noen andre bruker her. 

Anonymkode: 80551...c22

Ikke mange er mange nok. Trakassering er ikke greit om det er 2 eller 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke så mange som trakasserer i tråden. HI er ute etter synspunkter. Og det var hennes innlegg jeg svarte på. Jeg har slett ikke angrepet noen andre bruker her. 

Anonymkode: 80551...c22

Hvis du ser i tråden, siterte du mitt innlegg, ikke motsatt. Og for å være helt ærlig kan jeg ikke se hva «snakk om å dra alle over en kam» innlegget ditt har med trådstarters spørsmål å gjøre. Tråden er forøvrig ryddet flere ganger, så en del av innleggene jeg refererer til er slettet. Jeg har heller ikke påstått at det var du som angrepet andre brukere. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ser i tråden, siterte du mitt innlegg, ikke motsatt. Og for å være helt ærlig kan jeg ikke se hva «snakk om å dra alle over en kam» innlegget ditt har med trådstarters spørsmål å gjøre. Tråden er forøvrig ryddet flere ganger, så en del av innleggene jeg refererer til er slettet. Jeg har heller ikke påstått at det var du som angrepet andre brukere. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Hjelp, kan vi ikke bare gi oss der? Ikke rart tråden er ryddet flere ganger...…..Kommer du med flere innvendinger nå, så sier vi det bare sånn at du sikkert har rett......

Anonymkode: 80551...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Basert på de empatiske evnene særlig de som er kristelig konfirmert her utstråler, så ser jeg det som en god ting at min sønn ikke vil konfirmeres. Kanskje det er håp for at han blir et godt menneske da. 

Anonymkode: 96a7f...da3

Hvordan vet du hvem som er kristelig konfirmert?

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp, kan vi ikke bare gi oss der? Ikke rart tråden er ryddet flere ganger...…..Kommer du med flere innvendinger nå, så sier vi det bare sånn at du sikkert har rett......

Anonymkode: 80551...c22

Ditto. Er du som startet, så kanskje du bør ta ditt eget råd? 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, tidenes respons 👏🏻
 

Hvis det er en trøst, så opplevde i hvert fall vi at presten som fulgte ungdommen gjennom konfirmasjonsundervisningen og seremonien, var langt mer empatisk og fordomsfri enn mange her inne gir inntrykk av å være. Der var alle velkomne, selv ateister med gavebordet som eneste drivkraft bak oppmøtet 😅

Anonymkode: 17a03...c4f

Så ateister har kun gavebordet som drivkraft, mens de som går i kirka selvfølgelig er troende og ikke tenker på gavene i det hele tatt. Naiv much?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Hengebukksvinet skrev:

Så ateister har kun gavebordet som drivkraft, mens de som går i kirka selvfølgelig er troende og ikke tenker på gavene i det hele tatt. Naiv much?

Kunn fest uten forberedelse - gaver og fest som drivkraft.

Humanetisk konfirmasjon - gaver, fest, og opplæring i moral og etikk som drivkraft.

Kristen konfirmasjon - gaver, fest, opplæring i moral og etikk og kristendomsundervisning som drivkraft.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kunn fest uten forberedelse - gaver og fest som drivkraft.

Humanetisk konfirmasjon - gaver, fest, og opplæring i moral og etikk som drivkraft.

Kristen konfirmasjon - gaver, fest, opplæring i moral og etikk og kristendomsundervisning som drivkraft.

Anonymkode: 50c14...db9

Er enig i at man ikke skal feire dersom det ikke er undervisning og seremoni, ja😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Så ateister har kun gavebordet som drivkraft, mens de som går i kirka selvfølgelig er troende og ikke tenker på gavene i det hele tatt. Naiv much?

Nei, det tror jeg ikke. Kun et eksempel, utelukker ingen, derfor det står selv foran. For å presisere, siden jeg ikke var tydelig nok. De var alle like velkomne uansett bakgrunn, selv om de hverken var troende eller hadde andre intensjoner enn gaver på den store dagen. Drivkraften til troende er sikkert like sprikende som hos ateister. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 11.27, Anonym bruker skrev:

Alle kulturer har tradisjon med en markering av overgangen fra barn til voksen i alderen rundt 15 år.
I den kristne tro har det vært konfirmasjon, eller voksendåp (alt ettersom hvilken retning av kristendommen man tilhører).
I morderne tid har borgerlig konfirmasjon (personlig syns jeg de skal finne et annet ord enn "konfirmasjon" her siden det er knyttet til kristendommen) tatt over for den rollen i vår del av verden.

Syns markering av overgangen fra barn til voksen skal bestå, men kanskje se på hvordan det gjøres per i dag

Anonymkode: 94608...88e

Vet ikke om noen kristne kulturer utenfor Norden som praktiserer "konfirmasjon". Sannheten er at alle blir voksne på forskjellige tidspunkt, og det er idiotisk å prøve å dytte voksendom på noen som ikke er klare for det.

Anonymkode: db640...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kunn fest uten forberedelse - gaver og fest som drivkraft.

Humanetisk konfirmasjon - gaver, fest, og opplæring i moral og etikk som drivkraft.

Kristen konfirmasjon - gaver, fest, opplæring i moral og etikk og kristendomsundervisning som drivkraft.

Anonymkode: 50c14...db9

Jeg vet om mange som konfirmerte seg kristent som slettes ikke hadde Gud i tankene...

Anonymkode: db640...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om mange som konfirmerte seg kristent som slettes ikke hadde Gud i tankene...

Anonymkode: db640...7a4

Hva folk har i tankene er ikke godt å vite. Poenget er at de har gjennomført et undevisningsopplegg.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo særs lite opplyst om du faktisk mener dette og ikke vet hva konfirmasjon står for i samfunnet.

Anonymkode: 8b70b...eae

I samfunnet står konfirmasjon for avsindig pengebruk uten noen nevneverdig grunn. Men det var ikke det jeg svarte på, jeg svarte på en påstand om at selve navnet hadde noe kirkelig monopol. Og det er altså ikke tilfelle. Jeg er ikke lite opplyst, jeg er lingvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva folk har i tankene er ikke godt å vite. Poenget er at de har gjennomført et undevisningsopplegg.

Anonymkode: 50c14...db9

Ja, det bør de betales dugelig for... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da må man passe på å få med alle de latinske ordene i innbydelsen, slik at det ikke blir helt teit 😛 

Anonymkode: 80551...c22

Hvis man holder seg med en noenlunde oppegående omgangskrets, så skjønner de sikkert hva som menes likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva folk har i tankene er ikke godt å vite. Poenget er at de har gjennomført et undevisningsopplegg.

Anonymkode: 50c14...db9

Er det det som skal til for at omverden skal godkjenne at de feires for å tre inn i de voksnes rekker? Jeg skjønner faktisk ingenting av alle de, i min verden, absurde ideene folk har fått for seg. Havner litt i «hva er meningen med livet» bobla, kjenner jeg. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pashla skrev:

Hvis man holder seg med en noenlunde oppegående omgangskrets, så skjønner de sikkert hva som menes likevel. 

Sikkert🙄

Anonymkode: 80551...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det det som skal til for at omverden skal godkjenne at de feires for å tre inn i de voksnes rekker? Jeg skjønner faktisk ingenting av alle de, i min verden, absurde ideene folk har fått for seg. Havner litt i «hva er meningen med livet» bobla, kjenner jeg. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Folk kan feire akkurat hva de vill for min del, vi burde egentlig feire mye mer, men hvis jeg blir invitert i et bryllup forventer jeg at noen gifter seg, hvis jeg inviteres i i en bursdag regner jeg med at npen fyller år og hvis jeg inviteres i en konfirmasjon så regner jeg med at noen har gjennomført et konfirmasjonsopplegg. Inviter meg gjerne på fest for å feire inngangen til voksenlivet, overgangsalderen eller at du har kjøpt ny bil, men ikke kall det noe helt annet enn det er.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...