Gå til innhold

Feirer dere barn som ikke vil konfirmeres på noen måte? Hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min er hardbarka ateist, og vil derfor ikke konfirmeres i kirken. Han synes også borgelig konfirmasjon er noe tull. Jeg er forsåvidt enig med ham der. Men dere som har barn som ikke vil konfirmeres, har dere noen markering likevel? 

Anonymkode: 96a7f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir fest med kaker og taler og det hele. Vi skal feire som man vanligvis gjør med gaver, god mat og gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det blir fest med kaker og taler og det hele. Vi skal feire som man vanligvis gjør med gaver, god mat og gjester. 

Vi skal ikke gifte oss, men feirer dagen som om vi hadde giftet oss.....

 

altså man tigger ikke etter gaver når man ikke gidder ha seremoniene. Jeg hadde takket nei til et slik liksomselskap for konfirmanten.

Anonymkode: e74a8...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal ikke gifte oss, men feirer dagen som om vi hadde giftet oss.....

 

altså man tigger ikke etter gaver når man ikke gidder ha seremoniene. Jeg hadde takket nei til et slik liksomselskap for konfirmanten.

Anonymkode: e74a8...acd

Ok. Vi har allerede invitert slekt og venner. Alle unntatt en har sagt at de kommer. 50 gjester. Alle vet hvorfor vi gjør det som vi gjør det og alle er helt ok med det. Hva du mener om saken betyr i grunn ganske lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er hardbarka ateist, og vil derfor ikke konfirmeres i kirken. Han synes også borgelig konfirmasjon er noe tull. Jeg er forsåvidt enig med ham der. Men dere som har barn som ikke vil konfirmeres, har dere noen markering likevel? 

Anonymkode: 96a7f...da3

Då hadde vi ikke hatt fest/selskap med familie, er jo ikke noe spesielt så skal feires. Blir som en annen sa, tigging etter gave! 
Hadde rett og slett sagt at blir det ikke konfirmasjons feiring på en eller annen måte, kan det bare være med det som følger med. Seremonien skal være på plass!

Anonymkode: b0bd3...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et valg man gjør. Ingen konf, ingen feiring, ingen gave. Og ingen tro, ingen kristen konf. Og ingen innsats, ingen borgerlig konf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ok. Vi har allerede invitert slekt og venner. Alle unntatt en har sagt at de kommer. 50 gjester. Alle vet hvorfor vi gjør det som vi gjør det og alle er helt ok med det. Hva du mener om saken betyr i grunn ganske lite

Så utrolig kleint...

Anonymkode: e74a8...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis våre unger hadde nektet å gjøre "jobben", så hadde det ikke blitt noen feiring heller. Konfirmasjonsundervisning er jo ikke en kjempejobb, men hvis man skal feires fordi det er en overgang i livet, synes jeg at den overgangen bør markeres med noe annet enn god mat og gaver. Diskusjonene rundt etikk og livssyn er jo en bevisstgjøringsprosess som jeg synes hører med i forberedelsen til konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det blir fest med kaker og taler og det hele. Vi skal feire som man vanligvis gjør med gaver, god mat og gjester. 

Hvorfor? Dersom ungdommen velger å ikke konfirmere seg verken i kirken eller borgerlig hvorfor da lage fest? Tåpelig. 

Anonymkode: d2d43...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig kleint...

Anonymkode: e74a8...acd

Ok. Null stress at du synes det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde synes det var mye kjekkere å bare komme i besøket/på festen enn å utholde en ulidelig kjedelig sermoni først. Feire i vei dere, at han har tatt steget inn mot voksenverden (før var jo det viktig, uten konfirmasjon kunne man ikke gifte seg, eie land osv, man var rett og slett ikke voksen), men vær forberedt på reaksjoner som du ser her. Noen mener at det ikke er "lov" med fest hvis ikke man følger fastsatte ritualer 🙄

Anonymkode: 0b842...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Dersom ungdommen velger å ikke konfirmere seg verken i kirken eller borgerlig hvorfor da lage fest? Tåpelig. 

Anonymkode: d2d43...3ba

Han har gode grunner til at det blir som det blir. At du synes det er tåpelig er greit det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ok. Null stress at du synes det

Jeg vet ikke om jeg synes det er kleint, men tenker ikke du at det å bli voksen og at man skal markere en overgang, også bør følges opp med nye forventninger? Det er et valg å ikke følge konfirmasjonsundervisning, men burde det ikke da følge naturlig at det valget innebærer noen konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det blir fest med kaker og taler og det hele. Vi skal feire som man vanligvis gjør med gaver, god mat og gjester. 

Så med andre ord er hele slekta uten ryggrad og fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Iiiiik skrev:

Jeg vet ikke om jeg synes det er kleint, men tenker ikke du at det å bli voksen og at man skal markere en overgang, også bør følges opp med nye forventninger? Det er et valg å ikke følge konfirmasjonsundervisning, men burde det ikke da følge naturlig at det valget innebærer noen konsekvenser?

Vi har laget våre egen "vei" mot den store dagen. Vi har satt opp samtaler med oss, besteforeldrene og også privat samtale med presten ( han valgte presten fordi vi kjenner han). Alt dette foregår over noen mnd og han skal absolutt gjennom noen ting. Vi voksne skal også i en slags "undervisning" med presten. Vi får også "undervisningsmateriell". Vi velger å tilrettelegge for at dagen og opplevelsen blir overkommelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk alternativene kirkelig, borgerlig, eller å droppe det helt. Nå ble det borgerlig, men hadde hun valgt det vekk hadde hun fått stor fest på 16- eller 18årsdagen isteden (da sannsynligvis bare med venner, vi har ikke så mye slekt i nærheten). Hun overtar min bunad, så den har hun uansett.

Alle må jo egentlig få gjøre som de vil tenker jeg, selv om en egen feiring uten tilhørende seremoni virker litt sært, ville nok knyttet det til en bursdag for å forsvare gave. Ettersom det som regel er begrenset med plasser til seremonien blir det jo som regel bare festen på de fleste gjestene uansett.

Anonymkode: 281d2...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ok. Vi har allerede invitert slekt og venner. Alle unntatt en har sagt at de kommer. 50 gjester. Alle vet hvorfor vi gjør det som vi gjør det og alle er helt ok med det. Hva du mener om saken betyr i grunn ganske lite

Har dere fortalt dem at poden ikke skal konfirmere seg? 

Anonymkode: da918...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes borgerlig konfirmasjon er noe tull. Enten får de konfirmere seg i kirken hvis de er kristen eller så bare droppe det. De gjør jo det uansett bare for pengene. Hvor mange hadde konfirmert seg hvis de ikke fikk gaver? Omtrent ingen.

Anonymkode: fcef2...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har dere fortalt dem at poden ikke skal konfirmere seg? 

Anonymkode: da918...4c0

Jada. Alle er fullt ut informert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes borgerlig konfirmasjon er noe tull. Enten får de konfirmere seg i kirken hvis de er kristen eller så bare droppe det. De gjør jo det uansett bare for pengene. Hvor mange hadde konfirmert seg hvis de ikke fikk gaver? Omtrent ingen.

Anonymkode: fcef2...153

Unnskyld at jeg sier det, men overgangen fra barn til voksen ble markert lenge før Jesus ble født altså. At kristendommen har tatt patent på alle slags seremonier her i livet, betyr ikke at man ikke har rett til å feire her. Humanistisk konfirmasjon inneholder veldig mye bra i kurset og er en fin måte for ungdom utvikle seg litt på. 

 

I utgangspunktet ville jeg syntes det var rart å bare komme i et selskap, men det aner meg at HI sin sønn har utfordringer som gjør st dette er en god løsning, da hadde jeg selvsagt støttet opp om det. Men, hadde det ikke foreligger spesielle grunnet hadde det ikke blitt noe selskap her i gården. Kun "gidder ikke" kurs, men vil gjerne ha gaver, er uakseptabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt eldste barn ønsket ikke å konfirmere seg verken kristent eller borgerlig, og jeg synes i grunn det er en klok avgjørelse. Derfor utgår også feiring. Vi har sagt til nummer to at hun ikke bør konfirmere seg med gaver som mål. Hun tviler sterkt på at hun vil konfirmere seg.
Nå er jeg også av den mening at de fleste som konfirmerer seg, både kirkelig og borgerlig, gjør det ene og alene for festen og gavene. Hvis man føler at det er hyklersk å arrangere en fest for ingenting, er det i grunn vel så tvilsomt å la ungene være hyklerne som er villige til å delta på et rite for å få penger i andre enden. Hvor mange ville konfirmert seg uten fest og gaver? Neppe mange. 

Anonymkode: 186cd...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes borgerlig konfirmasjon er noe tull. Enten får de konfirmere seg i kirken hvis de er kristen eller så bare droppe det. De gjør jo det uansett bare for pengene. Hvor mange hadde konfirmert seg hvis de ikke fikk gaver? Omtrent ingen.

Anonymkode: fcef2...153

Kristen konfirmasjon er i all hovedsak også tull. De færreste gjør det for troens skyld. 

Anonymkode: 186cd...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste ville ikke ha noe. Han har en diagnose der angst er vanlig. Han har bare to venner, disse har samme diagnose og disse møtte vi på leir med foreningen. Vi valgte å feire litt stort da han ble 16 år. Takk og liv har vi en raus familie som viser forståelse for at konfirmasjon og hele pakka var svært vanskelig for vår sønn. De ble feiret som en konfirmasjon med flotte taler og gaver. 

 

Anonymkode: 220df...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange som ikke takler en A4 konfirmasjon, da «hold your horses»: Vi er forskjellige. Noen har nevrologiske forstyrrelser som gjør at slike ting blir uoverkommelig og vanskelig. Ha litt takhøyde for at ikke alt fungerer etter den sorte og hvite tankerekka di!!!

Mamma med adhd-gutt: Håper dere får en fin feiring/markering.

Til deg HI: Vet om flere som har valgt å reise bort, noen har hatt minimarkering hjemme. Gjør det som passer dere best. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...