Gå til innhold

Feirer dere barn som ikke vil konfirmeres på noen måte? Hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Twintipp skrev:

Det finnes mange som ikke takler en A4 konfirmasjon, da «hold your horses»: Vi er forskjellige. Noen har nevrologiske forstyrrelser som gjør at slike ting blir uoverkommelig og vanskelig. Ha litt takhøyde for at ikke alt fungerer etter den sorte og hvite tankerekka di!!!

Mamma med adhd-gutt: Håper dere får en fin feiring/markering.

Til deg HI: Vet om flere som har valgt å reise bort, noen har hatt minimarkering hjemme. Gjør det som passer dere best. Lykke til.

Tusen takk♥️ heldigvis har vi gode flotte folk rundt oss som støtter måten vi har valgt å legge opp dagen på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Tusen takk♥️ heldigvis har vi gode flotte folk rundt oss som støtter måten vi har valgt å legge opp dagen på😊

Hos oss kan man ved spesielle årsaker konfirmere seg alene i kirka. Altså bare konfirmant og prest og kanskje foreldre. Har dere fått tilbud om det? Virker som dere har fått tilrettelagt undervisninga, hadde kanskje vært fint å gjennomføre konfirmasjonen på en eller annen måte.

 

Anonymkode: 06c0f...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Twintipp skrev:

Det finnes mange som ikke takler en A4 konfirmasjon, da «hold your horses»: Vi er forskjellige. Noen har nevrologiske forstyrrelser som gjør at slike ting blir uoverkommelig og vanskelig. Ha litt takhøyde for at ikke alt fungerer etter den sorte og hvite tankerekka di!!!

Mamma med adhd-gutt: Håper dere får en fin feiring/markering.

Til deg HI: Vet om flere som har valgt å reise bort, noen har hatt minimarkering hjemme. Gjør det som passer dere best. Lykke til.

Mange her inne klarer dessverre ikke å tenke lenger enn til sin egen nesetipp. Vi har også en med adhd og TS i tillegg, og vi angrer på at vi ikke bare sløyfet hele seremonien. Han taklet det veldig dårlig og dagen ble nesten ødelagt fordi han var utmattet før selskapet i det hele tatt var begynt. Vi har heldigvis også en forståelsesfull og kjærlig familie, så de ville også vist oss forståelse om vi ikke hadde gjennomført "vanlig" sermoni, men bare hatt festen. I vårt tilfelle fikk gjestene i stedet litt ventemat og gikk rundt og pratet, mens konfirmanten selv fikk seg en hvil. Da klarte han å gjennomføre selskapet etterpå noenlunde greit også. Han ville jo gjerne det, for han gledet seg til å høre taler, være med familien osv. 

Anonymkode: 0b842...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Optatium skrev:

Unnskyld at jeg sier det, men overgangen fra barn til voksen ble markert lenge før Jesus ble født altså. At kristendommen har tatt patent på alle slags seremonier her i livet, betyr ikke at man ikke har rett til å feire her. Humanistisk konfirmasjon inneholder veldig mye bra i kurset og er en fin måte for ungdom utvikle seg litt på. 

 

I utgangspunktet ville jeg syntes det var rart å bare komme i et selskap, men det aner meg at HI sin sønn har utfordringer som gjør st dette er en god løsning, da hadde jeg selvsagt støttet opp om det. Men, hadde det ikke foreligger spesielle grunnet hadde det ikke blitt noe selskap her i gården. Kun "gidder ikke" kurs, men vil gjerne ha gaver, er uakseptabelt. 

Nei, han har ingen utfordringer. Men han er over snittet smart, og veldig opptatt av vitenskap. Jeg må innrømme at jeg også synes konfirmasjon er noe tull vare seg kristen eller borgelig. Gutten sier at han ikke bryr seg om å få noen gaver. Vi heller litt mot å gjøre litt ekstra ut av 15 års dagen hans i steden rett og slett.

Anonymkode: 96a7f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min eldste ville ikke ha noe. Han har en diagnose der angst er vanlig. Han har bare to venner, disse har samme diagnose og disse møtte vi på leir med foreningen. Vi valgte å feire litt stort da han ble 16 år. Takk og liv har vi en raus familie som viser forståelse for at konfirmasjon og hele pakka var svært vanskelig for vår sønn. De ble feiret som en konfirmasjon med flotte taler og gaver. 

 

Anonymkode: 220df...8d8

Men da feirer dere jo bursdagen! Noe som er helt greit. Men å dikte opp en egen dag for å feire ingenting blir det samme som å tigge etter gaver. 

Anonymkode: e74a8...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss kan man ved spesielle årsaker konfirmere seg alene i kirka. Altså bare konfirmant og prest og kanskje foreldre. Har dere fått tilbud om det? Virker som dere har fått tilrettelagt undervisninga, hadde kanskje vært fint å gjennomføre konfirmasjonen på en eller annen måte.

 

Anonymkode: 06c0f...73d

Vi har fått tilbud om det ja. Han har valgt selv hvordan han vil ha det. Det er hans dag og han har brukt lang tid på å komme frem til noe som føles bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er hardbarka ateist, og vil derfor ikke konfirmeres i kirken. Han synes også borgelig konfirmasjon er noe tull. Jeg er forsåvidt enig med ham der. Men dere som har barn som ikke vil konfirmeres, har dere noen markering likevel? 

Anonymkode: 96a7f...da3

Nei, konfirmeres de ikke, hva feirer man da liksom? Det blir for dumt altså. Og vitner om bobleplast/sy puter under arma på barna foreldre. Barna gidder ikke konfirmeres, foreldre dynger dem ned i gaver og fest likevel...? Hvorfor???

Anonymkode: 8b70b...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen sporet kanskje litt av. Virker ikke som HI’s sønn har noen spesielle utfordringer, han vil bare ikke konfirmeres. Personlig ville jeg ikke ha hatt en fest da, men kanskje heller tatt en litt større feiring av 18-årsdagen.

Anonymkode: 06c0f...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å feire om man ikke gjennomfører noen slags seremoni? Hadde droppet det. Hvertfall droppet gaver, det er jo pinlig.

Anonymkode: 690dd...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det blir fest med kaker og taler og det hele. Vi skal feire som man vanligvis gjør med gaver, god mat og gjester. 

For noe tull. Hva skal dere feire da?

Er de ikke konfirmerte så er det heler ingenting å feire. 

Blir helt matt av slike sløve barn og foreldre. 

Anonymkode: a7ca6...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i familien min valgte å heller ha en større feiring av 18-årsdagen, med stor-familien, middag og taler. Det ble veldig fint, hvis man ikke synes det gjør noe å vente litt :) 

Anonymkode: ab79e...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Hva skal dere feire da?

Er de ikke konfirmerte så er det heler ingenting å feire. 

Blir helt matt av slike sløve barn og foreldre. 

Anonymkode: a7ca6...85a

Jeg blir i grunn matt av folk som ikke evner å forstå at vi er alle forskjellige. Vi har alle ulike behov og hensyn som må tas hensyn til. Gutten vår blir stilt krav til hele tiden. Han har hatt sin første sommerjobb nå i ei uke. Han er 13. Han utfordres stadig. Vi lar han på ingen måte slippe unna. Han hadde helt sikkert gjort undervisning og seremoni hvis jeg krevde det. Jeg vil ikke kreve det fordi det hadde ført til at dagen hans hadde blitt nok en ting han holder ut fordi det forventes. Han hadde vært så sliten at det hadde ikke vært noen god opplevelse. Nå blir dagen på hans premisser og han gleder seg. Det er nok av anledninger til å pushe det som ikke føles ok og det som føles uoverkommelig. Han jobber hardt på skolen og oppnår gode karakterer. Han slipper ikke unna. Vi har forventet at han får karakterer på lik linje som de andre. Han må pugge til prøver som alle andre. Jeg ser hvor mye det koster. Han utfordres på ting hele tiden. Jeg trumfe igjennom 17 mai og barnetoget i flere år fordi det er jo forventet. Gutten gikk men man kunne se på hele han at han på ingen måte hadde det godt. Det er bare ikke verdt det. Måten vi gjør det på lar det bli en hyggelig og god dag for alle og ikke minst han. Det er hans dag. Hva vi feirer? At han er i overgang til de voksne og at vi vil feire han. Med taler og fest. Hva folk måtte mene bryr vi oss svært lite om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg blir i grunn matt av folk som ikke evner å forstå at vi er alle forskjellige. Vi har alle ulike behov og hensyn som må tas hensyn til. Gutten vår blir stilt krav til hele tiden. Han har hatt sin første sommerjobb nå i ei uke. Han er 13. Han utfordres stadig. Vi lar han på ingen måte slippe unna. Han hadde helt sikkert gjort undervisning og seremoni hvis jeg krevde det. Jeg vil ikke kreve det fordi det hadde ført til at dagen hans hadde blitt nok en ting han holder ut fordi det forventes. Han hadde vært så sliten at det hadde ikke vært noen god opplevelse. Nå blir dagen på hans premisser og han gleder seg. Det er nok av anledninger til å pushe det som ikke føles ok og det som føles uoverkommelig. Han jobber hardt på skolen og oppnår gode karakterer. Han slipper ikke unna. Vi har forventet at han får karakterer på lik linje som de andre. Han må pugge til prøver som alle andre. Jeg ser hvor mye det koster. Han utfordres på ting hele tiden. Jeg trumfe igjennom 17 mai og barnetoget i flere år fordi det er jo forventet. Gutten gikk men man kunne se på hele han at han på ingen måte hadde det godt. Det er bare ikke verdt det. Måten vi gjør det på lar det bli en hyggelig og god dag for alle og ikke minst han. Det er hans dag. Hva vi feirer? At han er i overgang til de voksne og at vi vil feire han. Med taler og fest. Hva folk måtte mene bryr vi oss svært lite om

Men hvorfor er dere et/to år før enn vanlig? De konfimerer seg jo det året de er/blir 15.

Det er jo hvertfall ikke noe overgang til å bli voksen når gutten er bare 13 år. 

Regner med gutten er strålende fornøyd med å håve inn penger bare sånn helt ut av det blå. 

Anonymkode: a7ca6...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er dere et/to år før enn vanlig? De konfimerer seg jo det året de er/blir 15.

Det er jo hvertfall ikke noe overgang til å bli voksen når gutten er bare 13 år. 

Regner med gutten er strålende fornøyd med å håve inn penger bare sånn helt ut av det blå. 

Anonymkode: a7ca6...85a

Gutten blir 14 i år . Begynner i 9 over sommeren. Feiringen blir på våren i 9 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feiret når de var ferdige på ungdomsskolen så det ble et år senere enn om de hadde stått til konfirmasjon, men for oss ble det et mer naturlig tidspunkt å feire overgangen til voksenlivet. Synes det er merkelig at så mange mener at man bare kan feire at barnet blir 'voksen' hvis det legger igjen halvveis innsats på et utdatert kurs. Vi feiret gode karakterer og at de var ferdige med grunnskolen. Oppmøte og gaver fra familie var selvfølgelig frivillig, men heldigvis ville de også feire. Jeg er stolt av at mine barn ikke fulgte resten av saueflokken som stod til konfirmasjon for penger og fordi 'alle andre' gjør det. Synes det er pinlig å se at dere synes det er greit å pungen ut for fest og gaver for konfirmasjon for barn som kun gjør det av disse grunnene. Her er det dere foreldre som ikke har ryggrad tenker jeg da 

Anonymkode: aa369...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Vi feiret når de var ferdige på ungdomsskolen så det ble et år senere enn om de hadde stått til konfirmasjon, men for oss ble det et mer naturlig tidspunkt å feire overgangen til voksenlivet. Synes det er merkelig at så mange mener at man bare kan feire at barnet blir 'voksen' hvis det legger igjen halvveis innsats på et utdatert kurs. Vi feiret gode karakterer og at de var ferdige med grunnskolen. Oppmøte og gaver fra familie var selvfølgelig frivillig, men heldigvis ville de også feire. Jeg er stolt av at mine barn ikke fulgte resten av saueflokken som stod til konfirmasjon for penger og fordi 'alle andre' gjør det. Synes det er pinlig å se at dere synes det er greit å pungen ut for fest og gaver for konfirmasjon for barn som kun gjør det av disse grunnene. Her er det dere foreldre som ikke har ryggrad tenker jeg da 

Anonymkode: aa369...e3c

Når det er sagt da, jeg ville kanskje ikke feiret til samme tid som konfirmasjonen skulle vært. Jeg er enig i at man burde ha noe å feire, og våren i niende klasse er ikke noe spesielt egentlig.

Anonymkode: aa369...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det er sagt da, jeg ville kanskje ikke feiret til samme tid som konfirmasjonen skulle vært. Jeg er enig i at man burde ha noe å feire, og våren i niende klasse er ikke noe spesielt egentlig.

Anonymkode: aa369...e3c

Vi hadde også helst valgt ett annet tidspunkt men familie fra utlandet kommer for å feire 2 andre ungdommer i familien også da. Alle feiringene blir da lagt i løpet av 14 dager. Sånn sett slipper familien å komme flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Vi hadde også helst valgt ett annet tidspunkt men familie fra utlandet kommer for å feire 2 andre ungdommer i familien også da. Alle feiringene blir da lagt i løpet av 14 dager. Sånn sett slipper familien å komme flere ganger

Da er det jo praktisk 😊👍 det blir sikkert hyggelig. Og mye mer givende enn en standard konfirmasjon for en ungdom som ikke brydde seg og tok det enkleste valget med mest penger.

Anonymkode: aa369...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal ikke gifte oss, men feirer dagen som om vi hadde giftet oss.....

 

altså man tigger ikke etter gaver når man ikke gidder ha seremoniene. Jeg hadde takket nei til et slik liksomselskap for konfirmanten.

Anonymkode: e74a8...acd

Konfirmasjonen er ikke bare en konfirmasjon av den kristne tro. Det er en markering av overgangen fra barn til voksen. Det er ingen grunn for at et barn/en ungdom skal stå uten en slik stadfestelse bare fordi de i ung alder har klart å tenke egne tanker.. 

Det hadde gått helt greit å ikke ha deg på selskapet.. i min omgangskrets hadde du uansett bare vært en perifer slektning dom man følte at man måtte invitere - vi omgir oss ikke med slike folk.. 

Anonymkode: 100cc...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min valgte å ikke konfirmere seg. 
vi feiret 18 årsdagen med stort selskap. 

Anonymkode: 81167...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har ikke vi helt kommet din enda, men det er ikke så lenge til vår eldste skal ta det valget.

Jeg har tenkt at tradisjonelt markerer en konfirmasjon overgangen til voksenlivet.
I gamle dager var det da de fleste begynte å gå i lære etterpå, og konfirmerte man seg ikke, ble man ikke ansett som voksen.

I dag anses man ikke som voksen før man er 18 år, men man legger grunnlaget for sitt voksne liv i den alderen. 
Det året man konfirmeres er siste året på ungdomskolen. Man må gjøre voksne valg på hva man skal gjøre senere.
Hvilke videregående utdanning skal man velge, ønsker man å bli akademiker, ønsker man et yrkesfag og så videre.

Dersom våre ikke ønsker å konfirmere seg vil jeg ønske å lage en fest for den overgangen

Anonymkode: 94608...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg blir i grunn matt av folk som ikke evner å forstå at vi er alle forskjellige. Vi har alle ulike behov og hensyn som må tas hensyn til. Gutten vår blir stilt krav til hele tiden. Han har hatt sin første sommerjobb nå i ei uke. Han er 13. Han utfordres stadig. Vi lar han på ingen måte slippe unna. Han hadde helt sikkert gjort undervisning og seremoni hvis jeg krevde det. Jeg vil ikke kreve det fordi det hadde ført til at dagen hans hadde blitt nok en ting han holder ut fordi det forventes. Han hadde vært så sliten at det hadde ikke vært noen god opplevelse. Nå blir dagen på hans premisser og han gleder seg. Det er nok av anledninger til å pushe det som ikke føles ok og det som føles uoverkommelig. Han jobber hardt på skolen og oppnår gode karakterer. Han slipper ikke unna. Vi har forventet at han får karakterer på lik linje som de andre. Han må pugge til prøver som alle andre. Jeg ser hvor mye det koster. Han utfordres på ting hele tiden. Jeg trumfe igjennom 17 mai og barnetoget i flere år fordi det er jo forventet. Gutten gikk men man kunne se på hele han at han på ingen måte hadde det godt. Det er bare ikke verdt det. Måten vi gjør det på lar det bli en hyggelig og god dag for alle og ikke minst han. Det er hans dag. Hva vi feirer? At han er i overgang til de voksne og at vi vil feire han. Med taler og fest. Hva folk måtte mene bryr vi oss svært lite om

Men du sa jo at dere hadde fått Tilbud om tilrettelegging av både konfirmasjonsundervisning og seremoni. Han klarer ikke p gjennomføre en 45 min lang Tilrettelagt seremoni? 
 

Han skal selvfølgelig ikke gjennoføre konfirmasjonsundervisning fordi du krever det. Men fordi han ønsker det selv. Det er et valg ungdommen bør kunne ta selv uten å måtte pushes.

Vil de ikke gjennomføre undervisning, av ulike årsaker. Så er det jo Ingenting å feire. man feirer feks ikke gjennomført skolegang hvis den faktisk ikke er gjennomført. Man feirer ikke et godt eksamensresultat hvis eksamen ikke er tatt. Man feirer ikke bryllup dersom man ikke har giftet seg....

Anonymkode: 0ad38...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke feiret noe som ikke skjer, nei. Hva skal man feire da? At de fleste andre i klassen konfirmeres? At ungdommen fyller 14 år, 7 måneder og 11 dager? 

Jeg kan forstå de som legger opp til en større feiring av for eksempel 15-årsdagen, 16-årsdagen eller 18-årsdagen i stedet, men jeg har faktisk ikke forståelse for de som legger opp til stor feiring av noe som ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo praktisk 😊👍 det blir sikkert hyggelig. Og mye mer givende enn en standard konfirmasjon for en ungdom som ikke brydde seg og tok det enkleste valget med mest penger.

Anonymkode: aa369...e3c

Ikke sant! Vi gleder oss. Ikke ofte storfamilien møtes ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er hardbarka ateist, og vil derfor ikke konfirmeres i kirken. Han synes også borgelig konfirmasjon er noe tull. Jeg er forsåvidt enig med ham der. Men dere som har barn som ikke vil konfirmeres, har dere noen markering likevel? 

Anonymkode: 96a7f...da3

Hvorfor skulle man markere en dag man ikke vil involveres i? 😄

Om mitt barn sa han eller hun var ateist, så ville jeg først ha bedt ungen om å tenke seg godt om en gang til og om h*n var helt sikker. Er h*n det, så blir det jo selvsagt heller ingen markering eller feiring av noe slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...