Gå til innhold

Feirer dere barn som ikke vil konfirmeres på noen måte? Hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så vidt jeg vet så står man fritt til å svare eller ikke her inne. Man må ikke ta stilling til ting man ikke har lyst til 

Nei, det man ikke har lyst til slipper man i din familie, det har vi skjønt 🥴

Anonymkode: 8b70b...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det man ikke har lyst til slipper man i din familie, det har vi skjønt 🥴

Anonymkode: 8b70b...eae

Man slipper å svare kvererelde anonyme på nett ja. Svare høflig og saklig og ikke la seg vippe av pinnen så kommer man langt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Man slipper å svare kvererelde anonyme på nett ja. Svare høflig og saklig og ikke la seg vippe av pinnen så kommer man langt 

Men du elsker jo disse trådene som ender opp med å handle om deg? Du svarer og dytter og holder liv i de så lenge du klarer. 

Man får inntrykk av at du nyter oppmerksomheten og du er dyktig til å fremstå som snill og god, men man skal ikke skrape så mye på overflaten for klørne kommer ut. Gjerne etterfulgt av 🥰❤️☀️

Anonymkode: 7c8ee...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ateister har ingen tilknytning til konfirmasjoner🙄😂😂 kunnskapsløs..... vel, du må gjerne feire at tenåringen din ønsker å markere overgangen fra barn til voksen, men kall det ikke konfirmasjon 🤦‍♀️ Selvsagt vil ateisten din også ha penger og stas, men det blir jo på helt feil grunnlag.

Ja, penger må mottas på religiøst grunnlag 🤣🤣🤣 Står visst noe i dem boka om å tjene både Gud og Mammon, men det var neppe med på pensum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

De lærer mye om toleranse på kurset. Det tror jeg du kunne hatt godt av også. Da hadde du kanskje sluppet å være med på å sette ateistene i et så dårlig lys.

Anonymkode: 50c14...db9

«Ateistene»? Jeg er bare én person. Og du som kan så mye om toleranse, du mener vel ikke å antyde at du slår alle ateister sammen i én bås og dømmer dem du enda ikke har møtt på bakgrunn av de få du ikke liker...? Så vidt som jeg vet, så er hvert menneske et ukrenkelig individ ifølge kristendommen; og kan ikke reduseres til bare å være del av en masse.

Men akkurat den biten ble kanskje tatt ut av materialet før du begynte på kurset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

facebook_1495122843571.jpg

Anonymkode: 93d18...7b4

Ikke vanskelig å vite hva vi IKKE skal velge her i hvert fall. Vil påstå at den nederste lista er et par hakk hvassere hva gjelder nytteverdi og verdifull kompetanse for framtida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva kirka og HEF sier hva konfirmasjon handler om. Grei forklaring og så får ungdommen velge hva de synes er rett for dem.

De som føler dette er feil må få velge sin måte, og ingen må feire men helt naturlig å ønske + at det er ofte samlende for familiene.

Anonymkode: 93d18...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Ja, penger må mottas på religiøst grunnlag 🤣🤣🤣 Står visst noe i dem boka om å tjene både Gud og Mammon, men det var neppe med på pensum...

Så du synes altså at det er helt logisk og riktig at en ungdom som kalles seg ateist, som verken er kristen eller humanetiker, skal KONFIRMERE seg? At de av en eller annen grunn skal feire overgangen fra barn til voksen, må de jo gjerne gjøre. Men jeg vil overhode ikke kalle det en konfirmasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Så du synes altså at det er helt logisk og riktig at en ungdom som kalles seg ateist, som verken er kristen eller humanetiker, skal KONFIRMERE seg? At de av en eller annen grunn skal feire overgangen fra barn til voksen, må de jo gjerne gjøre. Men jeg vil overhode ikke kalle det en konfirmasjon. 

Spiller det egentlig noen rolle hva familier skriver på innbydelsen? Velkommen til knuts "konfirmasjon, fest, overgangsrituale, samling eller selskap"? Det viktigste bør jo være noe som ungdommen og familien er fornøyde med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Spiller det egentlig noen rolle hva familier skriver på innbydelsen? Velkommen til knuts "konfirmasjon, fest, overgangsrituale, samling eller selskap"? Det viktigste bør jo være noe som ungdommen og familien er fornøyde med. 

Ja, det spiller noen rolle. På samme måte som jeg forventer at et par gifter seg hvis jeg blir invitert i bryllup eller at en åerson er død om det blir arrsngert begravelse, regner jeg med at en ungdom har gått gjennom konfirmasjonsforberedelser og skal konfirmeres hvis jeg blir bedt i konfirmasjon.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Spiller det egentlig noen rolle hva familier skriver på innbydelsen? Velkommen til knuts "konfirmasjon, fest, overgangsrituale, samling eller selskap"? Det viktigste bør jo være noe som ungdommen og familien er fornøyde med. 

Dersom Knut ikke skal konfirmere seg verken i kirken eller som humanetiker, så er det veldig rart å skrive velkommen til konfirmasjon ja. Knut skal ikke konfirmere seg. Men om han likevel skal ha fest, så bør det heller stå selskap. Er det et helt rituale som skal foregå, så kan man jo bruke overgangsrituale ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, her var det mange hyklere som satt seg selv på en høy hest altså. 
 

De fleste ungdom legger ikke sjela si i konfirmasjonsundervisningen, vil påstå majoriteten av ungdom som konfirmeres i kirken er akkurat like lite opptatt av Gud og akkurat like opptatt av gaver som alle andre. Inkl mitt barn. Personlig kunne jeg fint droppet det meste av sermonier, enten det er dåp, konfirmasjon eller bryllup. Men vi gjør som så mange andre, bare følger saueflokken, så tantene blir fornøyd og man får en god grunn til å samle storfamilien. 
 

For det er jo det vi gjør hele veien. Julen handler om å samle familien, spise god mat sammen, sette pris på at vi har hverandre. De færreste feirer denne dagen med bakgrunn i Jesus fødsel. Bryllup handler om å feire de vi er glad i. Milepæler i livet som samler nære og kjære, slik at man faktisk finner et påskudd til å samles litt utenom bare når noen går bort. At folk virkelig går rundt å tror at de har langt mer rett til dette fordi de har en tenåring som dagdrømte seg gjennom noen undervisningstimer og har deltatt på rette seremonien, er ubegripelig for meg. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha, her var det mange hyklere som satt seg selv på en høy hest altså. 
 

De fleste ungdom legger ikke sjela si i konfirmasjonsundervisningen, vil påstå majoriteten av ungdom som konfirmeres i kirken er akkurat like lite opptatt av Gud og akkurat like opptatt av gaver som alle andre. Inkl mitt barn. Personlig kunne jeg fint droppet det meste av sermonier, enten det er dåp, konfirmasjon eller bryllup. Men vi gjør som så mange andre, bare følger saueflokken, så tantene blir fornøyd og man får en god grunn til å samle storfamilien. 
 

For det er jo det vi gjør hele veien. Julen handler om å samle familien, spise god mat sammen, sette pris på at vi har hverandre. De færreste feirer denne dagen med bakgrunn i Jesus fødsel. Bryllup handler om å feire de vi er glad i. Milepæler i livet som samler nære og kjære, slik at man faktisk finner et påskudd til å samles litt utenom bare når noen går bort. At folk virkelig går rundt å tror at de har langt mer rett til dette fordi de har en tenåring som dagdrømte seg gjennom noen undervisningstimer og har deltatt på rette seremonien, er ubegripelig for meg. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Jeg har konfirmant nå. Undervisningsopplegget er på 60 timer. Det er ganske mye. Både min datter og hennes venner snakker mye om det de gjør på konfirmasjonsopplegget. Det er ikke snakk om å slumre seg gjennom noen skoletimer. De diskuterer masse og gjør oppgaver. Jeg vil si mange av dem legger sjela si i oppmegget.

At fest, tradisjon, taler og gaver også er viktig er jeg ikke i tvil om, men ingen av dem jeg kjenner bille følt at det var det samme med fest, taler og gaver uten selve konfirmasjonen. 

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har konfirmant nå. Undervisningsopplegget er på 60 timer. Det er ganske mye. Både min datter og hennes venner snakker mye om det de gjør på konfirmasjonsopplegget. Det er ikke snakk om å slumre seg gjennom noen skoletimer. De diskuterer masse og gjør oppgaver. Jeg vil si mange av dem legger sjela si i oppmegget.

At fest, tradisjon, taler og gaver også er viktig er jeg ikke i tvil om, men ingen av dem jeg kjenner bille følt at det var det samme med fest, taler og gaver uten selve konfirmasjonen. 

Anonymkode: 50c14...db9

Jeg har store barn, så vi har gjennomgått opplegget selv. Å Joda, selv om ungdom i dag er mer fornuftig enn vi var og evner langt mer å engasjere seg enn hva vi gjorde, så er det fremdeles mange som deltar kun for å delta. Finnes selvfølgelig unntak her også som alt annet. Men det er mange som ikke ville deltatt på hele undervisningsopplegget om ikke det var for gulroten i enden. Det er bare å være tilstede på et arrangement, så er det ganske tydelig at det gjelder en god del. 
 

Men spiller det en stor rolle? Det var sosialt for ungdommen, presten var en utrolig bra type, det ble en god opplevelse fordi han evnet å se ungdommen og var både fordomsfri og tilgjengelig uansett hva de gikk gjennom. De er i en vanskelig fase i livet, med stor usikkerhet rundt hvem de er og hva de vil. Jeg vet flere snakket med presten og fikk mye god støtte på veien inn i voksenlivet. Så hvilke intensjoner som lå bak å delta er helt irrelevant for meg. Og skruppelløs som jeg er, deltok vi på seremonien og feiret dagen, tross det ikke finnes et snev av gudstro hos noen av oss. 
 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, spekulasjoner og avsporinger. Ved gjentatte ryddinger over kort tid vil tråden stenges.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Så du synes altså at det er helt logisk og riktig at en ungdom som kalles seg ateist, som verken er kristen eller humanetiker, skal KONFIRMERE seg? At de av en eller annen grunn skal feire overgangen fra barn til voksen, må de jo gjerne gjøre. Men jeg vil overhode ikke kalle det en konfirmasjon. 

Å konfirmere betyr å støtte eller styrke. Det er familiene rundt som skal støtte og styrke ungdommen. Det latinske ordet har mange konnotasjoner hos folk, men det har ingen apokryf religiøs egenbetydning. Con er latin og betyr med, firmus er latin og betyr fast. Suffikset -are gjør ordet transitivt, slik at firmus (fast) blir firmare («feste»). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det spiller noen rolle. På samme måte som jeg forventer at et par gifter seg hvis jeg blir invitert i bryllup eller at en åerson er død om det blir arrsngert begravelse, regner jeg med at en ungdom har gått gjennom konfirmasjonsforberedelser og skal konfirmeres hvis jeg blir bedt i konfirmasjon.

Anonymkode: 50c14...db9

Ja, for noe annet vil jo være å snyte deg for en femhundrelapp...? Får du noe spesielt igjen for den lappen bare fordi ungdommen har sittet på kurs i noen timer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, for noe annet vil jo være å snyte deg for en femhundrelapp...? Får du noe spesielt igjen for den lappen bare fordi ungdommen har sittet på kurs i noen timer? 

Akkurat det dreier det seg ikke om for meg. Her var det snakk om språk. Å konfirmere seg er noe annet enn å ha bursdag eller gifte seg. Det er ikke et fett hva du skriver i invitasjonen. Ord har innhold som du ikke kan velge helt selv hvis du ønsker å bli forstått.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Basert på de empatiske evnene særlig de som er kristelig konfirmert her utstråler, så ser jeg det som en god ting at min sønn ikke vil konfirmeres. Kanskje det er håp for at han blir et godt menneske da. 

Anonymkode: 96a7f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pashla skrev:

Å konfirmere betyr å støtte eller styrke. Det er familiene rundt som skal støtte og styrke ungdommen. Det latinske ordet har mange konnotasjoner hos folk, men det har ingen apokryf religiøs egenbetydning. Con er latin og betyr med, firmus er latin og betyr fast. Suffikset -are gjør ordet transitivt, slik at firmus (fast) blir firmare («feste»). 

Da må man passe på å få med alle de latinske ordene i innbydelsen, slik at det ikke blir helt teit 😛 

Anonymkode: 80551...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Basert på de empatiske evnene særlig de som er kristelig konfirmert her utstråler, så ser jeg det som en god ting at min sønn ikke vil konfirmeres. Kanskje det er håp for at han blir et godt menneske da. 

Anonymkode: 96a7f...da3

Hehe, tidenes respons 👏🏻
 

Hvis det er en trøst, så opplevde i hvert fall vi at presten som fulgte ungdommen gjennom konfirmasjonsundervisningen og seremonien, var langt mer empatisk og fordomsfri enn mange her inne gir inntrykk av å være. Der var alle velkomne, selv ateister med gavebordet som eneste drivkraft bak oppmøtet 😅

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Å konfirmere betyr å støtte eller styrke. Det er familiene rundt som skal støtte og styrke ungdommen. Det latinske ordet har mange konnotasjoner hos folk, men det har ingen apokryf religiøs egenbetydning. Con er latin og betyr med, firmus er latin og betyr fast. Suffikset -are gjør ordet transitivt, slik at firmus (fast) blir firmare («feste»). 

Du er jo særs lite opplyst om du faktisk mener dette og ikke vet hva konfirmasjon står for i samfunnet.

Anonymkode: 8b70b...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er jo særs lite opplyst om du faktisk mener dette og ikke vet hva konfirmasjon står for i samfunnet.

Anonymkode: 8b70b...eae

Ikke meg du svarte, men jeg lurer på hva du egentlig skal frem til her. Opplys meg gjerne. 

Anonymkode: 17a03...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

facebook_1495122843571.jpg

Anonymkode: 93d18...7b4

Til dette kan jeg si at den kirkelige konfirmasjonsundervisningen også tar opp mange av de samme temaene som den humanistiske. Har faktisk hørt at det ikke er så utrolig forskjellig. Det er lov til refleksjoner og til å stille kritiske spørsmål i den kirkelige undervisningen også. Humanetisk forbund tror visst at de er de eneste som tenker selv.... Eller har toleranse og omtanke for andre...

En del ateister tenker visst også at en Gudstjeneste foregår slik den foregikk på 1800-tallet. Jeg møtte en kollega på en Gudstjeneste en gang som min datter deltok på under konfirmasjonsundervisningen for noen år siden. Han har selv fortalt at han er ateist. Denne søndagen var han imidlertid på en Gudstjeneste fordi han var gjest i en dåp. Han sa til meg dagen etter at han var overrasket over hvor fin Gudstjenesten hadde vært. Med barnekor og det hele. Jeg skjønte igrunnen at han hadde vært på svært få Gudstjenester.... 

Anonymkode: 4aad5...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...