Gå til innhold

Feirer dere barn som ikke vil konfirmeres på noen måte? Hva gjør dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen sermoni ingen selskap eller gaver.. og det vet de her. største valgte ikke noe ting, mellomste borgelig, og de 2 minste er det 5 år til ,så det vet jeg ikke ennå

Anonymkode: f5a29...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.8.2020 den 18.16, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ok. Vi har allerede invitert slekt og venner. Alle unntatt en har sagt at de kommer. 50 gjester. Alle vet hvorfor vi gjør det som vi gjør det og alle er helt ok med det. Hva du mener om saken betyr i grunn ganske lite

Ja, vet det er flere i klassen til min datter som ikke skal konfirmeres i kirke, de skal ha en slags feiring samme dag som de som konfirmerer seg skal ha sin konfirmasjonsfeiring. Tenker at folk må få gjøre som de vil. Jeg hadde ikke hatt problemer med å,stille i en sånn feiring om jeg ble invitert. 

Anonymkode: a3a79...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 14.22, Sommerkroppen 2029 skrev:

Hvorfor skulle man markere en dag man ikke vil involveres i? 😄

Om mitt barn sa han eller hun var ateist, så ville jeg først ha bedt ungen om å tenke seg godt om en gang til og om h*n var helt sikker. Er h*n det, så blir det jo selvsagt heller ingen markering eller feiring av noe slag. 

Du vet altså ikke at konfirmasjon er en markering av overgang fra barn til voksen? Du er så kunnskapsløs at du tror en konfirmasjon utelukkende baserer seg på Jesus og kristendommen? Ateister blir kanskje ikke voksne, de?

Anonymkode: 6f3f5...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vet det er flere i klassen til min datter som ikke skal konfirmeres i kirke, de skal ha en slags feiring samme dag som de som konfirmerer seg skal ha sin konfirmasjonsfeiring. Tenker at folk må få gjøre som de vil. Jeg hadde ikke hatt problemer med å,stille i en sånn feiring om jeg ble invitert. 

Anonymkode: a3a79...bd9

Ikke sant. Det er ikke bare oss som går litt utenfor tradisjon. Viktigste er at ungdommen har en flott dag♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke sant. Det er ikke bare oss som går litt utenfor tradisjon. Viktigste er at ungdommen har en flott dag♥️

Hvorfor er det viktig for ungdommen (og foreldrene) å ha en flott dag og feiring når det ikke er noe å feire?

Anonymkode: 0ad38...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det viktig for ungdommen (og foreldrene) å ha en flott dag og feiring når det ikke er noe å feire?

Anonymkode: 0ad38...456

Vi har alt å feire. Han og at han er i en overgang til voksenlivet. For oss er det noe å feire. Hva folk måtte mene om det bryr oss ikke det spøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke blant «mamma til adhd...» største fans her inne, men herre fred for noen svar hun får her.

Hvis man ikke gidder ta et standpunkt, men følger flokken på halvhjertede forberedelser da er man verdig gaver og fest. Ellers ikke. For noe piss.

Jeg var den eneste som valgte humanetisk konfirmasjon da jeg gikk på ungdomsskolen. Noe jeg fikk gjennomgå ganske kraftig for (i tillegg til de vanlige beskyldningene om at jeg bare gjorde det for pengene/gavene). De som hadde konfirmasjon i kirka, men som egentlig ikke hadde nok undervisning/gudstjenester de gjorde det visst av helt andre grunner. 
 

I min familie har vi ikke dåp. Vi feirer at familien har fått et nytt medlem. Det er jo en lykke som absolutt bør feires selv om vi ikke er religiøse. Konfirmasjoner er som regel humanetiske, men om noen i min familie inviterte meg på fest for å feire sin flotte ungdom hadde jeg takket ja, pynta meg og hatt med gave. Helt uavhengig av om ungdommen hadde gått på kurs i 3-4 måneder. 

Til Mamma til adhd-gutt; feir din fine sønn som du er stolt av sammen med familie og venner som er glad i han og dere!

Anonymkode: 1b351...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke å konfirmere meg når jeg var ung, ingen form for feiring ol. Har det blitt noe form for feiring, ja da hadde jeg blitt flau!

Foreldrene mine hadde spart opp til konfirmasjonen min, så fikk en litt større gave + at resten ble spart til sertifikatet når jeg ble 18 😊 

Anonymkode: 090da...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har laget alternativ både navnefest og konfirmasjon uten sermoni. Tenker de har sine grunner og noen føler ikke at det som tilbys passer dem

Synes det er helt greit. Tradisjonener er viktige, men skal også tilpasses slik at de føles rett.

Jeg har konfirmant i år og har fått beskjed om at hvis det ikke blir i høst på grunn av Corona så blir det avlyst (humanistisk). Hvis det skjer lager vi eget opplegg. Melder ikke opp på nytt, men vet noen mener de må ha sermonien for at det skal føles rett.

Anonymkode: 93d18...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 18.13, Anonym bruker skrev:

Vi skal ikke gifte oss, men feirer dagen som om vi hadde giftet oss.....

 

altså man tigger ikke etter gaver når man ikke gidder ha seremoniene. Jeg hadde takket nei til et slik liksomselskap for konfirmanten.

Anonymkode: e74a8...acd

Ja, for det er jo mye bedre å gi gaver til noen som liksomtror på en gud...🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det viktig for ungdommen (og foreldrene) å ha en flott dag og feiring når det ikke er noe å feire?

Anonymkode: 0ad38...456

Hvorfor er det viktig å feire at ungdommen din klarer å hykle seg gjennom 4-5 gudstjenester på et år og spjåke seg ut i hvit kjortel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke blant «mamma til adhd...» største fans her inne, men herre fred for noen svar hun får her.

Hvis man ikke gidder ta et standpunkt, men følger flokken på halvhjertede forberedelser da er man verdig gaver og fest. Ellers ikke. For noe piss.

Jeg var den eneste som valgte humanetisk konfirmasjon da jeg gikk på ungdomsskolen. Noe jeg fikk gjennomgå ganske kraftig for (i tillegg til de vanlige beskyldningene om at jeg bare gjorde det for pengene/gavene). De som hadde konfirmasjon i kirka, men som egentlig ikke hadde nok undervisning/gudstjenester de gjorde det visst av helt andre grunner. 
 

I min familie har vi ikke dåp. Vi feirer at familien har fått et nytt medlem. Det er jo en lykke som absolutt bør feires selv om vi ikke er religiøse. Konfirmasjoner er som regel humanetiske, men om noen i min familie inviterte meg på fest for å feire sin flotte ungdom hadde jeg takket ja, pynta meg og hatt med gave. Helt uavhengig av om ungdommen hadde gått på kurs i 3-4 måneder. 

Til Mamma til adhd-gutt; feir din fine sønn som du er stolt av sammen med familie og venner som er glad i han og dere!

Anonymkode: 1b351...810

Tusen takk! Vi gleder oss alle sammen ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de to eldste har vi hatt en større feiring på 15-årsdagen, men pga covid blir det ikke det på yngste. Så hun får nok en større feiring på 16-årsdagen i stedet. Å kaste seg på selskapsrushet i mai ser jeg ingen grunn til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke konfirmasjonstradisjonen bare dø ut?

Anonymkode: db640...7a4

Alle kulturer har tradisjon med en markering av overgangen fra barn til voksen i alderen rundt 15 år.
I den kristne tro har det vært konfirmasjon, eller voksendåp (alt ettersom hvilken retning av kristendommen man tilhører).
I morderne tid har borgerlig konfirmasjon (personlig syns jeg de skal finne et annet ord enn "konfirmasjon" her siden det er knyttet til kristendommen) tatt over for den rollen i vår del av verden.

Syns markering av overgangen fra barn til voksen skal bestå, men kanskje se på hvordan det gjøres per i dag

Anonymkode: 94608...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å tenke litt på det. Har en 13 åring med høytfungerende autisme som ikke er spesielt glad i større samlinger, taler, oppmerksomhet og som har nok med hverdagen. Vi tenker å la det være helt og holdent opp til henne hva hun ønsker. Hun er ikke døpt, men hvis hun ønsker det kan hun døpes og konfirmeres. Hun kan velge humanetisk konfirmasjon eller ingen konfirmasjon i det hele tatt. Hvis hun ikke ønsker konfirmasjon, men en hyggelig feiring/sammenkomst med familie så ordner vi det, eller hun kan velge noe hyggelig som å gå ut, en reise eller lignende med bare oss i nærmeste familie hvis hun heller vil. 

Anonymkode: 5ae30...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vi ikke hatt. Ikke for å være kjipe, men en markering eller feiring skal jo markere eller feire ett eller annet. Uten noe konkret å markere, heller ingen markering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Nei, det hadde vi ikke hatt. Ikke for å være kjipe, men en markering eller feiring skal jo markere eller feire ett eller annet. Uten noe konkret å markere, heller ingen markering.

Det er jeg helt enig med deg i, men man kan jo godt ha en fest uten noen annen grunn enn at det er hyggelig å møtes.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet altså ikke at konfirmasjon er en markering av overgang fra barn til voksen? Du er så kunnskapsløs at du tror en konfirmasjon utelukkende baserer seg på Jesus og kristendommen? Ateister blir kanskje ikke voksne, de?

Anonymkode: 6f3f5...8b6

Ateister har ingen tilknytning til konfirmasjoner🙄😂😂 kunnskapsløs..... vel, du må gjerne feire at tenåringen din ønsker å markere overgangen fra barn til voksen, men kall det ikke konfirmasjon 🤦‍♀️ Selvsagt vil ateisten din også ha penger og stas, men det blir jo på helt feil grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Hvorfor er det viktig å feire at ungdommen din klarer å hykle seg gjennom 4-5 gudstjenester på et år og spjåke seg ut i hvit kjortel?

De lærer mye om toleranse på kurset. Det tror jeg du kunne hatt godt av også. Da hadde du kanskje sluppet å være med på å sette ateistene i et så dårlig lys.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg helt enig med deg i, men man kan jo godt ha en fest uten noen annen grunn enn at det er hyggelig å møtes.

Anonymkode: 50c14...db9

Nettopp. Min fjortenåring vil ikke konfirmeres, men selvfølgelig har vi lov til å ha en hyggelig fest hvor hun er hovedpersonen allikevel. Overgangen fra barn til voksen har blitt markert i så å si alle samfunn til alle tider, dette er altså ikke noe kristendommen har funnet på. Vi benytter anledningen til å samle familie og venner og markere at en flott jente er på vei til å bli voksen, det trenger vi ikke en seremoni for å gjøre. 

Jenta selv gleder seg til å se familien og ha en hyggelig dag sammen, særlig med dem som bor i utlandet og vi sjelden ser. Bare tull at ungdommene bare er opptatt av pengene. 

Anonymkode: 9e405...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leverpostei skrev:

Det kommer vel an på om du spør Kant eller Mill, jeg gidder ikke diskutere høyst hypotetiske kasus med idioter uten verdisynet i vater. Foreslår at vi holder oss til trådens tema. 

Dette. Og bare være enige om at folk er forskjellige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leverpostei skrev:

Det kommer vel an på om du spør Kant eller Mill, jeg gidder ikke diskutere høyst hypotetiske kasus med idioter uten verdisynet i vater. Foreslår at vi holder oss til trådens tema. 

😂 Jeg spurte ingen av dem. Jeg spurte deg, men du er sansynlig vis fot feig til å våge å ta stilling til vanskelige spørsmål.

Anonymkode: 50c14...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 Jeg spurte ingen av dem. Jeg spurte deg, men du er sansynlig vis fot feig til å våge å ta stilling til vanskelige spørsmål.

Anonymkode: 50c14...db9

Så vidt jeg vet så står man fritt til å svare eller ikke her inne. Man må ikke ta stilling til ting man ikke har lyst til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...