Gå til innhold

Ikke for å kritisere.. men må bare få det ut!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det "skal" de. Tenker du at alle som har det sånn bør være uføre? Altså slik at de kan bruke energien sin på alt annet enn jobb?

Flott at du som profilert bruker skriver dette, for det ser ut som mange i tråden tror at man må være dødssyk og permanent sengeliggende for å bli ufør. Realiteten er jo den du beskriver - man blir ofte ufør fordi "syke folk har krav på et levelig liv". Tenk om alle syke i arbeidslivet hadde den tankegangen..

 

Anonymkode: ce389...4aa

Man skal faktisk ha det, og det er noe som blir sagt både fra lege og Nav. Og har man ikke kommet til det punktet, det er man vel heller ikke syk nok

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skal faktisk ha det, og det er noe som blir sagt både fra lege og Nav. Og har man ikke kommet til det punktet, det er man vel heller ikke syk nok

Anonymkode: e63e2...69d

Så kommer det an på hva man legger i "et levelig liv" da. Og hvem som sitter, og bør sitte, med definisjonsmakten. 

Anonymkode: 5531c...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så kommer det an på hva man legger i "et levelig liv" da. Og hvem som sitter, og bør sitte, med definisjonsmakten. 

Anonymkode: 5531c...871

Ja, og det er det ikke mannen i gata som skal sitte med

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det "skal" de. Tenker du at alle som har det sånn bør være uføre? Altså slik at de kan bruke energien sin på alt annet enn jobb?

Flott at du som profilert bruker skriver dette, for det ser ut som mange i tråden tror at man må være dødssyk og permanent sengeliggende for å bli ufør. Realiteten er jo den du beskriver - man blir ofte ufør fordi "syke folk har krav på et levelig liv". Tenk om alle syke i arbeidslivet hadde den tankegangen..

 

Anonymkode: ce389...4aa

"Profilert"...? Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Men ja, jeg tenker at dersom de ikke har krefter til å ha noe som helst annet i livet sitt enn jobb og smerter, så fortjener de å lette på arbeidsbyrden og begynne å leve litt. Ellers blir det jo et liv som slave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så kommer det an på hva man legger i "et levelig liv" da. Og hvem som sitter, og bør sitte, med definisjonsmakten. 

Anonymkode: 5531c...871

Her er det f eks arbeidsgiverne som får lov å bestemme:
https://www.nrk.no/osloogviken/xl/nav-har-brukt-19-ar-pa-a-finne-ut-om-han-kan-jobbe-1.15052941

"Nav-legene mener også at det er mulig at arbeidsevnen kan bedres gjennom behandling. Behandling av migrene og psykiske plager.

Det til tross for at spesialistene ved Sunnaas i januar i år mente det var lite potensial for at behandling kan ha betydning for arbeidsevnen.

I svaret fra Nav klageinstans legges det også stor vekt på en rapport fra Frits Ove sin tidligere arbeidsgiver.

I tiltaksbedriften som samarbeider med Nav, jobbet 37-åringen i tilrettelagt arbeid over en periode.

De mente at Frits Ove hadde arbeidsevne og at han kunne fungere i arbeidslivet med god tilrettelegging.

– Det har vært utfordrende for Nav å vurdere saken til (Frits Ove)  Åteigen-Solvang. I perioder har han fungert bra i de arbeidsrettede tiltakene han har gjennomført, sier Kristoffersen i Nav.

Hun legger til at arbeidsgiver har vært langt mer positiv i sin vurdering av hvordan Frits Ove har fungert på jobb, enn det helsepersonell har vært.

– Hovedgrunnen til at uføresøknaden ble avslått i 2019, var at vi la stor vekt på bedriftens klare oppfatning om at Åteigen-Solvang hadde noe arbeidsevne, sier Kristoffersen.

Vurderingen gjort av ledelsen i bedriften veide tyngre for Nav enn spesialistene sin."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skal faktisk ha det, og det er noe som blir sagt både fra lege og Nav. Og har man ikke kommet til det punktet, det er man vel heller ikke syk nok

Anonymkode: e63e2...69d

Flott at flere brukere bekrefter det jeg sier - at man prioiriterer "det andre" i livet, og at NAV og lege er enige i dette. For det er det også mange som ikke forstår eller tror på i denne tråden. Men sånn er det.

Anonymkode: ce389...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flott at flere brukere bekrefter det jeg sier - at man prioiriterer "det andre" i livet, og at NAV og lege er enige i dette. For det er det også mange som ikke forstår eller tror på i denne tråden. Men sånn er det.

Anonymkode: ce389...4aa

Det er ikke sånn at man "prioriterer" det. Og heller ikke sånn at NAV nødvendigvis støtter deg når du trenger å ha et liv i tillegg til jobben. Men lovverket åpner for det, og selve støtteordningen er beregnet på at man skal ha krefter til å leve et liv. Det står ingen steder at så lenge du står oppreist skal du jobbe. Der er ganske mange gråsoner mellom "totalt pleietrengende og sengeliggende" og "100% arbeidsdyktig".

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flott at flere brukere bekrefter det jeg sier - at man prioiriterer "det andre" i livet, og at NAV og lege er enige i dette. For det er det også mange som ikke forstår eller tror på i denne tråden. Men sånn er det.

Anonymkode: ce389...4aa

Herregud, du leser akkurat det du vil lese og har fullstendig skyggelapper for det som faktisk står der.  Det er ingenting i mitt innlegg som støtter din mening overhodet.

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke sånn at man "prioriterer" det. Og heller ikke sånn at NAV nødvendigvis støtter deg når du trenger å ha et liv i tillegg til jobben. Men lovverket åpner for det, og selve støtteordningen er beregnet på at man skal ha krefter til å leve et liv. Det står ingen steder at så lenge du står oppreist skal du jobbe. Der er ganske mange gråsoner mellom "totalt pleietrengende og sengeliggende" og "100% arbeidsdyktig".

Enig i alt - bortsett fra prioriteringen. Fra arbeidstaker selv kommer ønsket/kravet om å prioritere kall det "restkapasiteten" sin på annet enn jobb. Jeg snakker da for ordens skyld om de som har kapasitet til å leve et tilnærmet vanlig liv gitt at man velger bort jobb, ikke de som er " totalt pleietrengde og sengeliggende".

 

Anonymkode: ce389...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt - bortsett fra prioriteringen. Fra arbeidstaker selv kommer ønsket/kravet om å prioritere kall det "restkapasiteten" sin på annet enn jobb. Jeg snakker da for ordens skyld om de som har kapasitet til å leve et tilnærmet vanlig liv gitt at man velger bort jobb, ikke de som er " totalt pleietrengde og sengeliggende".

 

Anonymkode: ce389...4aa

Og du tror seriøst at det er mange av dem?

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke sånn at man "prioriterer" det. Og heller ikke sånn at NAV nødvendigvis støtter deg når du trenger å ha et liv i tillegg til jobben. Men lovverket åpner for det, og selve støtteordningen er beregnet på at man skal ha krefter til å leve et liv. Det står ingen steder at så lenge du står oppreist skal du jobbe. Der er ganske mange gråsoner mellom "totalt pleietrengende og sengeliggende" og "100% arbeidsdyktig".

Det er helt sant. Min restarbeidsevne er beregnet til å være 20%, derfor er jeg 80% ufør. (Jeg har ikke klart å få noen 20% jobb da, men det er en annen sak. Det tapet må jeg ta selv.) Under prosessen sa saksbehandler til meg "Det viktigste er at du har krefter igjen til å være en god mor. Man skal ikke jobbe for enhver pris."

Siden jeg ikke får noen jobb bruker jeg restarbeidsevnen min på frivillig arbeid, slik at jeg også kan bidra litt til samfunnet. Men for mange er det også galt. "Jaså, det er hun frisk nok til!"

Man kan ikke vinne...

Anonymkode: ee430...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, du leser akkurat det du vil lese og har fullstendig skyggelapper for det som faktisk står der.  Det er ingenting i mitt innlegg som støtter din mening overhodet.

Anonymkode: 

Du har jo skrevet " man skal faktisk ha det, og det er noe som blir sagt fra lege og NAV". Det støtter ikke min mening? Jeg leser akkurat det du skriver. Og det s

Anonymkode: ce389...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du tror seriøst at det er mange av dem?

Anonymkode: e63e2...69d

Sa jeg seriøst det? 

Anonymkode: ce389...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo skrevet " man skal faktisk ha det, og det er noe som blir sagt fra lege og NAV". Det støtter ikke min mening? Jeg leser akkurat det du skriver. Og det s

Anonymkode: ce389...4aa

Det er forskjell på å ha et levelig liv, og et "andre liv" som du kaller det

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sa jeg seriøst det? 

Anonymkode: ce389...4aa

Det er vel mer eller mindre det du gjør ja

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo skrevet " man skal faktisk ha det, og det er noe som blir sagt fra lege og NAV". Det støtter ikke min mening? Jeg leser akkurat det du skriver. Og det s

Anonymkode: ce389...4aa

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å ha et levelig liv, og et "andre liv" som du kaller det

Anonymkode: e63e2...69d

Så nei, det støtter absolutt ikke din mening

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Så nei, det støtter absolutt ikke din mening

Anonymkode: e63e2...69d

Jeg har skrevet " det andre i livet", ikke et andre liv. Så jo, du støtter min mening med at man skal ha et levelig liv, altså å være ufør slik at man orker "det andre". Det andre er kort for hva nå enn folk gjør for å leve sitt levlige liv. Det er jo forskjellig fra person til person.

Anonymkode: ce389...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har skrevet " det andre i livet", ikke et andre liv. Så jo, du støtter min mening med at man skal ha et levelig liv, altså å være ufør slik at man orker "det andre". Det andre er kort for hva nå enn folk gjør for å leve sitt levlige liv. Det er jo forskjellig fra person til person.

Anonymkode: ce389...4aa

Poenget du ikke tar, er at for de fleste så er det ikke noe valg man tar, det er ikke noe man bare velger å prioritere, man kommer dit når man ikke har noe valg lenger.

Anonymkode: e63e2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt - bortsett fra prioriteringen. Fra arbeidstaker selv kommer ønsket/kravet om å prioritere kall det "restkapasiteten" sin på annet enn jobb. Jeg snakker da for ordens skyld om de som har kapasitet til å leve et tilnærmet vanlig liv gitt at man velger bort jobb, ikke de som er " totalt pleietrengde og sengeliggende".

 

Anonymkode: ce389...4aa

Og du ser altså ikke at der fins noen avskygninger i mellom totalt pleietrengende og «tilnærmet vanlig liv»...? Samme hvor mange i tråden som påtar seg det emosjonelle arbeidet det er å skrive det ned for deg så du kan lese hvordan de har det, så går det ikke inn?

Jaja, arbeidsdyktig betyr jo så mangt, det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Og du ser altså ikke at der fins noen avskygninger i mellom totalt pleietrengende og «tilnærmet vanlig liv»...? Samme hvor mange i tråden som påtar seg det emosjonelle arbeidet det er å skrive det ned for deg så du kan lese hvordan de har det, så går det ikke inn?

Jaja, arbeidsdyktig betyr jo så mangt, det også. 

Her tror jeg dessverre du pisker en død hest. Det stiller i samme kategori som: jeg er ikke rasist, men... Imponerende at du holder ut forresten. Jeg har gitt opp😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Her tror jeg dessverre du pisker en død hest. Det stiller i samme kategori som: jeg er ikke rasist, men... Imponerende at du holder ut forresten. Jeg har gitt opp😬

Er det noe jeg har, så er det stayerevne 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du tror seriøst at det er mange av dem?

Anonymkode: e63e2...69d

Ikke på uføretrygd i alle fall... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har skrevet " det andre i livet", ikke et andre liv. Så jo, du støtter min mening med at man skal ha et levelig liv, altså å være ufør slik at man orker "det andre". Det andre er kort for hva nå enn folk gjør for å leve sitt levlige liv. Det er jo forskjellig fra person til person.

Anonymkode: ce389...4aa

Ikke meg du svarer her, men du har tidligere ignorert det som er fortalt deg, at trolig de fleste som har endt opp med uføretrygd har vært der at de har forsaket alt annet enn jobb før de måtte legge inn årene i arbeidslivet. De har ofret og de har forsaket. De som ikke har ødelagt seg og blitt uføre av det, de er de heldige, for de har kanskje en restevne når de blir uføretrygdet til å ha et "levelig liv". Det er også disse som har best sjanser til å ev. komme seg tilbake i jobb igjen senere, fordi de ikke har ødelagt helsen sin (og livet sitt ellers) totalt for å ofre seg for jobben... og velferdsstaten, som du har skrevet flere steder.

De som virkelig har ofret seg slik, de vil mest trolig i snitt koste velferdsstaten langt mer på sikt. Fordi ødelagte forhold og familier vil koste langt mer. Fordi mangel på nære relasjoner, venner (som ofte også er ofret bort), et minimalt sosialt liv og nettverk gjør folk enda sykere på sikt. Og er man da så syk at man også etter uføretrygden er et faktum ikke er i stand til å bygge opp igjen "et levelig liv", da vil disse statistisk sett bli enda sykere, mindre aktive, mer isolert. Og mange av de som da ikke hadde psykiske diagnoser tidligere får gjerne det på toppen. Inaktiviteten forverrer gjerne allerede eksisterende fysisk sykdom og kan fort gi nye fysiske problemer og sykdommer. Alt dette belaster velferdsstaten langt mer på sikt enn om en som er uføretrygdet greier å ta vare på egen helse så langt det går og har en aktivitet som gjør at man greier å opprettholde et nettverk og en noenlunde meningsfull hverdag. For det siste er ofte også det som på sikt kan gjøre at disse kan ha en mulighet til å komme seg tilbake i jobb, eller om det er umulig å få, kanskje frivillig arbeid i ulike former (som også sparer velferdsstaten for store summer).

Ulike personer vil ha ulike behov når det gjelder hva som må til for å føle at de har "et levelig" etter at de er blitt for syke til å jobbe.

Det jeg lurer veldig på, det er hva DU mener er akseptabelt nivå av aktivitet man kan ha som uføretrygdet? Hvor mye mener du andre skal "ha lov til" å gjøre før DU reagerer? Og også, hva ville DU hatt behov for i en slik situasjon?

 

Anonymkode: c0307...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Og du ser altså ikke at der fins noen avskygninger i mellom totalt pleietrengende og «tilnærmet vanlig liv»...? Samme hvor mange i tråden som påtar seg det emosjonelle arbeidet det er å skrive det ned for deg så du kan lese hvordan de har det, så går det ikke inn?

Jaja, arbeidsdyktig betyr jo så mangt, det også. 

Du er jaggu en død hest du og. Det du så gjerne vil at skal gå inn, er dessverre ikke det jeg snakker om.

Jaja, lever godt med dine spydigheter.

Anonymkode: ce389...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jaggu en død hest du og. Det du så gjerne vil at skal gå inn, er dessverre ikke det jeg snakker om.

Jaja, lever godt med dine spydigheter.

Anonymkode: ce389...4aa

Ingen har vært spydig mot deg her. Du blir bare motsagt - fordi du tilfeldigvis tar feil. At du ikke tar det til deg er ikke min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...