Gå til innhold

Jeg er lett sjokkert over holdningen til enkelte her inne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et barn som ikke kan regulere seg selv vil ikke takle å ikke bli sett på den måten han eller hun har behov for. 

Et barn trenger trøst. 

Anonymkode: 2ccb9...b84

Man skal se et barn på den måten det har behov for.

Det er jo nettopp derfor man IKKE skal benytte smittevernsutstyr!

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har full respekt for at de ansatte i bhg til barnet mitt er bekymret for hvordan de skal håndtere dette. Jeg er bekymret selv for å sende henne. Og ja, det har vært fullstendig kaos med hjemmekontor og en 3-åring, men jeg greier likevel å se at bhg-ansatte er bekymret for en god grunn, ikke fordi de verken er uopplyste, arbeidssky eller lignende som noen her inne får det til å høres som. 

Anonymkode: cfcac...80b

Du bidrar bare til mer frykt når du sier det er god grunn.

Dette handler om mangel på kunnskap. 

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som ped.leder i barnehage og gleder meg til å åpne barnehagen igjen og det gjør alle mine kollegaer også, vi skriver kanskje bare ikke om det på facebook eller diverse forum. 
 

Ja, vi venter spent på retningslinjer for åpning og smittevern, hvordan organiserer vi gruppa, personalet og dagene. Samtidig vet vi at å holde avstand blir umulig så det får vi håpe ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 0fdc1...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over forakten og hetsen mange viser ovenfor andre. Er det en kamp om å ha det verst? Er det en kamp om ofre mest? Er det en kamp om å overleve selv, og til helvete med resten?

Så mye møkkafolk på et sted håper jeg man skal lete lenge etter!

Anonymkode: 29c19...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som ped.leder i barnehage og gleder meg til å åpne barnehagen igjen og det gjør alle mine kollegaer også, vi skriver kanskje bare ikke om det på facebook eller diverse forum. 
 

Ja, vi venter spent på retningslinjer for åpning og smittevern, hvordan organiserer vi gruppa, personalet og dagene. Samtidig vet vi at å holde avstand blir umulig så det får vi håpe ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 0fdc1...a23

Synes dere burde begynne å skrive om at dere gleder dere!

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får vi også fullt smittevernsutstyr eller? Ikke?

Nei, da falt argumentasjonen din i grus gitt😂

Anonymkode: 03127...a1d

Har de ansatte innen renhold, kontorjobb på sykehus og i matbutikker hatt fullt smittevernutstyr, eller? Ikke? 
 

nei, da falt ditt «motargument» i grus gitt. 🤣

Anonymkode: d0e05...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I noen uker har vi sendt helsepersonell og renholdere i fronten. De har stått med de mest smittsomme pasientene. Jobbet knallhardt for å redde liv og holde samfunnet så trygt som mulig, kanskje også måttet isolere seg helt fra sin egen familie. Vi vet at dødeligheten er økt hos helsepersonell som jobber med de sykeste pasientene. Nå skal samfunnet gradvis åpnes, og vi som har kunnet sitte trygt på hjemmekontor eller nesten tomme arbeidsplasser hvor kun de som føler seg helt friske får komme, sitter nå med halen mellom beina og gjør oss til. Barn, unge og relativt unge/voksne kvinner er de som generelt sett rammes lettest. Spesielt hvis vi smittet av et barn, og ikke tilhører noen risikogruppe vil sannsynligvis sykdomsforløpet være relativt lett. Skjerpings. Dette er selvopptatt sutring. Vi har fortsatt god tid til å få på plass forholdsregler og rutiner før åpning av skoler, barnehager og frisørsalonger. Jeg blir helt flau når jeg ser hva legene og ulike pleiere står i uten å klage. 

Anonymkode: 848f3...393

Helt enig! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, hvor pasientene har hvert sitt rom. Selv om de vandrer, kan de allikevel begrense den sosiale kontakten noe. Min gamle far som var dement var ikke ute av rommet sitt på 4 mnd uten å være syk ellers, så den muligheten finnes. 

Anonymkode: 141ca...809

Men det er jo helt forferdelig! Hvorfor tok dere ikke med far ut og lot han få se noe annet enn de fire veggene, på 4 mnd?!

Anonymkode: 29c19...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del i denne tråden som tydeligvis bare synser villt vekk og kaster ut påstander som om de var sannheter.

Flere påstår at smittevernutstyr helsepersonell bruker ikke er for å beskytte helsepersonell. Dette er FEIL! VELDIG FEIL!

SPESIELT ved en så smittsom sykdom som covid-19 er det avgjørende at helsepersonell har nok og godt nok smittevernutstyr for å hindre at de selv blir smittet og for å hindre smitte til eller mellom pasienter.

Nå må alle dere som synser uten å ha det minste kunnskap om emnet bare slutte!

https://www.nrk.no/norge/professor_-norge-kan-trenge-rundt-70-millioner-sett-med-smittevernutstyr-1.14972061

Og da gjenstår spørsmålet om hvordan man skal greie å gjennomføre reåpning av barnehager og skoler og samtidig ivareta smittevernhensynet.

En av grunnene til at en del andre yrkesgrupper ikke bruker smittevernutstyr er fordi de ikke har nærkontakt (2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer) med potensielle smittebærere. Ergo anses risikoen for mindre. Det er likevel noe eksperter ikke er enige om.

Man vet at færre barn (tilsynelatende) blir smittet og at de trolig bidrar mindre i smittespredning. Likevel, med mange samlet i lukkede rom og med nærkontakt (2 meter eller mindre) over tid, vil det bli en større smitterisiko dem imellom. Siden barn blir mindre syke av viruset er det gjerne ikke farlig for dem, men de kan likevel bli smittebærer til foreldre/familie, som igjen tar med seg smitte videre til sine arbeidsplasser. Lærer og bhg.personell vil trolig bli utsatt for større smittemengde, noe som igjen kan gjøre dem mer utsatt siden man mener at større smittemengde den enkelte får i seg øker risikoen for et mer alvorlig forløp av covid-19.

Skoler er en ting. Barnehager noe helt annet. Samme med en til en-behandlinger hos fysioterapeuter, andre behandlere, frisører osv.

 

Anonymkode: 80392...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en god del i denne tråden som tydeligvis bare synser villt vekk og kaster ut påstander som om de var sannheter.

Flere påstår at smittevernutstyr helsepersonell bruker ikke er for å beskytte helsepersonell. Dette er FEIL! VELDIG FEIL!

SPESIELT ved en så smittsom sykdom som covid-19 er det avgjørende at helsepersonell har nok og godt nok smittevernutstyr for å hindre at de selv blir smittet og for å hindre smitte til eller mellom pasienter.

Nå må alle dere som synser uten å ha det minste kunnskap om emnet bare slutte!

https://www.nrk.no/norge/professor_-norge-kan-trenge-rundt-70-millioner-sett-med-smittevernutstyr-1.14972061

Og da gjenstår spørsmålet om hvordan man skal greie å gjennomføre reåpning av barnehager og skoler og samtidig ivareta smittevernhensynet.

En av grunnene til at en del andre yrkesgrupper ikke bruker smittevernutstyr er fordi de ikke har nærkontakt (2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer) med potensielle smittebærere. Ergo anses risikoen for mindre. Det er likevel noe eksperter ikke er enige om.

Man vet at færre barn (tilsynelatende) blir smittet og at de trolig bidrar mindre i smittespredning. Likevel, med mange samlet i lukkede rom og med nærkontakt (2 meter eller mindre) over tid, vil det bli en større smitterisiko dem imellom. Siden barn blir mindre syke av viruset er det gjerne ikke farlig for dem, men de kan likevel bli smittebærer til foreldre/familie, som igjen tar med seg smitte videre til sine arbeidsplasser. Lærer og bhg.personell vil trolig bli utsatt for større smittemengde, noe som igjen kan gjøre dem mer utsatt siden man mener at større smittemengde den enkelte får i seg øker risikoen for et mer alvorlig forløp av covid-19.

Skoler er en ting. Barnehager noe helt annet. Samme med en til en-behandlinger hos fysioterapeuter, andre behandlere, frisører osv.

 

Anonymkode: 80392...d24

Å kjære tid!

Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves!

De ansatte beskyttes selvfølgelig, de også.

Men det er altså PASIENTENE som er i fokus når de ansatte beskyttes. 

Her er det DU som må gi deg, hvis du ønsker å få bukt med synsing og uvitenhet.

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å kjære tid!

Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves!

De ansatte beskyttes selvfølgelig, de også.

Men det er altså PASIENTENE som er i fokus når de ansatte beskyttes. 

Her er det DU som må gi deg, hvis du ønsker å få bukt med synsing og uvitenhet.

Anonymkode: c1067...b0f

Eh, nei. Når helsepersonell får inn en smittefarlig pasient så bruker de smittevernutstyr like mye for å beskytte seg selv mot smitte.

Om du ikke har forstått det, da forstår du ikke selv de mest elementære ting innen smittevern.

Eller mener du at både FHI og professorer i smittevern ikke har forstått noe?

SLUTT å spre vranglære, for du har tydeligvis ikke peiling!

Man må nesten ha ligget under en stein de siste månedene hvis man ikke har fått med seg at en av årsakene til at Kina og Italia har hatt så mange dødsfall blant helsepersonell er fordi de manglet smittevernutstyr.

Smittevernutstyr er for å beskytte helsepersonell og for å beskytte pasienter.

(Mulig du misforstår pga. diskusjonen som har vært rundt bruk av ordinære munnbind. Ordinære munnbind brukes for å hindre at den som bruker det sprer smitte til andre, men har langt mindre effekt for å hindre at man selv blir smittet. Men bare slutt å synse om ting du tydeligvis ikke har noe som helst kunnskaper om!)

 

Anonymkode: 80392...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo helt forferdelig! Hvorfor tok dere ikke med far ut og lot han få se noe annet enn de fire veggene, på 4 mnd?!

Anonymkode: 29c19...4fc

Fordi han de ikke ville at pasientene skulle bli urolige, og han tålte skifte i omgivelser dårlig.

Anonymkode: 141ca...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei. Når helsepersonell får inn en smittefarlig pasient så bruker de smittevernutstyr like mye for å beskytte seg selv mot smitte.

Om du ikke har forstått det, da forstår du ikke selv de mest elementære ting innen smittevern.

Eller mener du at både FHI og professorer i smittevern ikke har forstått noe?

SLUTT å spre vranglære, for du har tydeligvis ikke peiling!

Man må nesten ha ligget under en stein de siste månedene hvis man ikke har fått med seg at en av årsakene til at Kina og Italia har hatt så mange dødsfall blant helsepersonell er fordi de manglet smittevernutstyr.

Smittevernutstyr er for å beskytte helsepersonell og for å beskytte pasienter.

(Mulig du misforstår pga. diskusjonen som har vært rundt bruk av ordinære munnbind. Ordinære munnbind brukes for å hindre at den som bruker det sprer smitte til andre, men har langt mindre effekt for å hindre at man selv blir smittet. Men bare slutt å synse om ting du tydeligvis ikke har noe som helst kunnskaper om!)

 

Anonymkode: 80392...d24

Nei, jeg jobber faktisk med dette.

Det du kommer med er helt feil.

Grunnen til at de som jobber med pasienter beskytter seg, er pasientene. 

Det at de som jobber med pasienter også må passe på seg selv, er OGSÅ pasientene.

Dette er altså en grunn som faller bort, når man jobber med andre enn syke mennesker. 

Du mangler fullstendig forståelsen av dette, og uttaler deg på fullkomment feil grunnlag.

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I noen uker har vi sendt helsepersonell og renholdere i fronten. De har stått med de mest smittsomme pasientene. Jobbet knallhardt for å redde liv og holde samfunnet så trygt som mulig, kanskje også måttet isolere seg helt fra sin egen familie. Vi vet at dødeligheten er økt hos helsepersonell som jobber med de sykeste pasientene. Nå skal samfunnet gradvis åpnes, og vi som har kunnet sitte trygt på hjemmekontor eller nesten tomme arbeidsplasser hvor kun de som føler seg helt friske får komme, sitter nå med halen mellom beina og gjør oss til. Barn, unge og relativt unge/voksne kvinner er de som generelt sett rammes lettest. Spesielt hvis vi smittet av et barn, og ikke tilhører noen risikogruppe vil sannsynligvis sykdomsforløpet være relativt lett. Skjerpings. Dette er selvopptatt sutring. Vi har fortsatt god tid til å få på plass forholdsregler og rutiner før åpning av skoler, barnehager og frisørsalonger. Jeg blir helt flau når jeg ser hva legene og ulike pleiere står i uten å klage. 

Anonymkode: 848f3...393

Hvis det er barnehageansatte du sikter til, så synes jeg du er urettferdig. Ja, det er noen som sutrer veldig, men min erfaring er at folk bekymrer seg for hvordan man skal klare å opprettholde gode rutiner for å unngå smitte i barnehagen. Alle som jobber eller har jobbet i barnehage vet at det mest sannsynlig vil være mest fine ord på et papir, for i praksis vil det noe bli veldig utfordrende.
Folk er jo ikke bare redde for smitte selv, men for å smitte barna, som tar med seg smitte hjem, og for å smitte foreldre. Og selvfølgelig skal barnehageansatte gjøre jobben sin, men det må jo være lov til å uttrykkke bekumring for hvordan det skal løses uten å bli kalt selvopptatte, sutrete og at man gjør seg til. Barnehageansatte har blitt hamret ned i tråd etter tråd her inne etter at barnehagene ble stengt. De blir kalt late, udugelige og dumme folk, med hjemmekontor hvor de bare gjør tull. Det klages over at ansatte tar kontakt med hjemmene for å høre hvordan det går, det klages over at de sender tips om aktiviteter og det blir ledd av og harselert over barnehageyrket og blir fremstilt mer eller mindre som tullinger.

Anonymkode: c0b05...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som ped.leder i barnehage og gleder meg til å åpne barnehagen igjen og det gjør alle mine kollegaer også, vi skriver kanskje bare ikke om det på facebook eller diverse forum. 
 

Ja, vi venter spent på retningslinjer for åpning og smittevern, hvordan organiserer vi gruppa, personalet og dagene. Samtidig vet vi at å holde avstand blir umulig så det får vi håpe ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 0fdc1...a23

Avstand er selvfølgelig ikke nødvendig, se bare på matbutikkene og apotekene, til og med legevakten, de skal jo fjerne alle grenser, maks antall personer og fjerne alle plexiglassene de nettopp satt opp fordi grenser er unødvendig.

Anonymkode: 77a5f...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg jobber faktisk med dette.

Det du kommer med er helt feil.

Grunnen til at de som jobber med pasienter beskytter seg, er pasientene. 

Det at de som jobber med pasienter også må passe på seg selv, er OGSÅ pasientene.

Dette er altså en grunn som faller bort, når man jobber med andre enn syke mennesker. 

Du mangler fullstendig forståelsen av dette, og uttaler deg på fullkomment feil grunnlag.

Anonymkode: c1067...b0f

Det er skremmende om du jobber med dette og ikke har fått med deg at bruk av smittevernutstyr for helsepersonell er BÅDE for å beskytte helsepersonell mot smitte OG for å beskytte pasienten med smitte og andre pasienter.

Og nei, det er ikke bare fordi man må passe på å ikke smitte andre pasienter. Smittevernutstyr er avgjørende for at ikke for mange helsepersonell selv skal bli syke og dø.

Om du ikke har forstått dette så burde du ikke jobbe innen helse!

 

Anonymkode: 80392...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg jobber faktisk med dette.

Det du kommer med er helt feil.

Grunnen til at de som jobber med pasienter beskytter seg, er pasientene. 

Det at de som jobber med pasienter også må passe på seg selv, er OGSÅ pasientene.

Dette er altså en grunn som faller bort, når man jobber med andre enn syke mennesker. 

Du mangler fullstendig forståelsen av dette, og uttaler deg på fullkomment feil grunnlag.

Anonymkode: c1067...b0f

 

 

Ingen som har sagt at de ikke er for å beskytte pasientene også. 

Men like mye seg selv

Anonymkode: 2ccb9...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg vi skal slappe av litt. Skjønner at barnehageansatte kan være redde og usikre. Kunnskap om smitteveier og -vern har lenge vært mangelvare. Vi har stolt på antibiotika (det samme gjelder i stor grad helsepersonell). 
Det vi vil se nå er at grunnleggende hygiene som våre formødre brukte som vern mot bla tuberkulosen, får sin renessanse. Det er ikke bare ift dette viruset, men helt nødvendig også pga økende antibiotikaresistens, Det er så enkle ting som å lære barn og voksne håndhygiene. Ikke hoste opp i fjeset på folk osv.

Jeg er sikker på at myndighetene kommer på banen med opplegg og retningslinjer nå etter påske. Mitt håp er at de også kan lage et opplegg rettet mot de minste barna, fex via barne-TV.

Fatt mot! Tror dette går helt fint. Heldige oss som bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er skremmende om du jobber med dette og ikke har fått med deg at bruk av smittevernutstyr for helsepersonell er BÅDE for å beskytte helsepersonell mot smitte OG for å beskytte pasienten med smitte og andre pasienter.

Og nei, det er ikke bare fordi man må passe på å ikke smitte andre pasienter. Smittevernutstyr er avgjørende for at ikke for mange helsepersonell selv skal bli syke og dø.

Om du ikke har forstått dette så burde du ikke jobbe innen helse!

 

Anonymkode: 80392...d24

Se der ja - nå kommer innrømmelsene!

Ja, og de må unngå å bli syke og dø, for å kunne fortsette å ta seg av pasienter.

Det problemet slipper barnehageansatte å tenke på, da man regner med at ingen blir smittet av friske barn. 

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som har sagt at de ikke er for å beskytte pasientene også. 

Men like mye seg selv

Anonymkode: 2ccb9...b84

Helt feil. De som jobbet med pasienter er friske, de tåler mer. De som er pasienter er syke, de tåler ofte svært lite. Ergo er det i første rekke for å beskytte pasientene, deretter seg selv.

Men igjen..

Pasienter er SYKE.

Barnehagebarn er FRISKE.

(De som er syke får ikke komme.) 

Man behøver altså ikke smittevern i barnehagen. Og de som fortsetter å påstå at man trenger det, tar feil. 

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I noen uker har vi sendt helsepersonell og renholdere i fronten. De har stått med de mest smittsomme pasientene. Jobbet knallhardt for å redde liv og holde samfunnet så trygt som mulig, kanskje også måttet isolere seg helt fra sin egen familie. Vi vet at dødeligheten er økt hos helsepersonell som jobber med de sykeste pasientene. Nå skal samfunnet gradvis åpnes, og vi som har kunnet sitte trygt på hjemmekontor eller nesten tomme arbeidsplasser hvor kun de som føler seg helt friske får komme, sitter nå med halen mellom beina og gjør oss til. Barn, unge og relativt unge/voksne kvinner er de som generelt sett rammes lettest. Spesielt hvis vi smittet av et barn, og ikke tilhører noen risikogruppe vil sannsynligvis sykdomsforløpet være relativt lett. Skjerpings. Dette er selvopptatt sutring. Vi har fortsatt god tid til å få på plass forholdsregler og rutiner før åpning av skoler, barnehager og frisørsalonger. Jeg blir helt flau når jeg ser hva legene og ulike pleiere står i uten å klage. 

Anonymkode: 848f3...393

Men er du helt blåst?? Det er jo pga dem vi er bekymret da? Fordi alle skjønner at smitten vil skyte i været når de åpner igjen og da er det jo igjen de i fronten som får det verst. De får jo ingen pause heller. 

Anonymkode: ee3ba...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er du helt blåst?? Det er jo pga dem vi er bekymret da? Fordi alle skjønner at smitten vil skyte i været når de åpner igjen og da er det jo igjen de i fronten som får det verst. De får jo ingen pause heller. 

Anonymkode: ee3ba...e83

Alle utenom FHI, helsedirektoratet og myndighetene?

Anonymkode: 848f3...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alle utenom FHI, helsedirektoratet og myndighetene?

Anonymkode: 848f3...393

Tenkte det samme.

Det er jo betryggende at man har frisører og barnehageansatte som kan lære oss om alt om helse, medisin og smittevern, på en ytterst pedagogisk måte, siden vi ikke har sykepleiere, leger og medisinske fagfolk i dette landet. 

Når argumentene er «er du helt blåst?» og «alle skjønner at», så forstår man lett at dette er folk som har virkelig peiling, og da blir man ekstra beroliget. 

;) 

Anonymkode: c1067...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi som har familie i risikosonen må isolere oss fra disse (slik mange andre har måttet gjøre i noen uker allerede), og de som selv er i risikogruppen må selvfølgelig ikke jobbe. 

Anonymkode: 848f3...393

Jeg er i risikogruppen og må jobbe. Jeg jobber på sykehus så ikke mulighet for å ha hjemmekontor. Får ikke slippe jobb selvom jeg er i risikogruppen. 

Anonymkode: b82ba...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...