Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som begynner å protestere..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I Kina lå den på ca 3,5%, i italia ligger den nå på ca 10%. Det er steder i Italia der det har dødd flere mer enn dobbelt så mange som fødes hvert år.

Anonymkode: b3831...763

I Kina var den på over 17% i starten. Men, etterhvert som man testet flere og flere. Ikke bare de mest alvorlig syke, så har tallet falt til under 1 %

 

 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den økonomiske konsekvensen ville også blondine stor om hele befolkningen ble syk på en gang, og ble satt i isolasjon. Da hadde heller ikke bedriftene hatt kunder, lærerene og barnehagepersonalet hadde vært syke og dere/vi hadde vært syke, så bedriftene hadde gått på en smell uansett. Med denne tilnærmingen vi har nå, kan vi i alle fall håpe at dødstallene blir mindre, og at de som blir alvorlig syke blir raskere friske. Det er jo ikke sånn at om viruset hadde fått herje fritt, så hadde samfunnet gått som normalt.... 

Anonymkode: 82a1b...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den økonomiske konsekvensen ville også blondine stor om hele befolkningen ble syk på en gang, og ble satt i isolasjon. Da hadde heller ikke bedriftene hatt kunder, lærerene og barnehagepersonalet hadde vært syke og dere/vi hadde vært syke, så bedriftene hadde gått på en smell uansett. Med denne tilnærmingen vi har nå, kan vi i alle fall håpe at dødstallene blir mindre, og at de som blir alvorlig syke blir raskere friske. Det er jo ikke sånn at om viruset hadde fått herje fritt, så hadde samfunnet gått som normalt.... 

Anonymkode: 82a1b...b7a

Blomstre- ikke blondine 

Anonymkode: 82a1b...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er også mange langt yngre enn 80 år som blir så syke at de trenger sykehusbehandling og hjelp av respirator. Også folk nedi 30- og 40- åra.

Blir for mange syke på en gang har ikke Norge mange nok respiratorer til å hjelpe alle. Da vil også mange av disse dø.

Må også huske på at helsevesenet allerede nå - når vi knapt er kommet i gang med sykdommen her til lands - nesten kneler fordi tusenvis av helsearbeidere enten er i karantene eller er syke. Nå har vi riktignok fått en forsyning med smittevernutstyr til landet, men dette vil ikke vare lenge når flere og flere trenger sykehusbehandling. Smittevernutstyr byttes hele tiden, det går enorme mengder av det.

Anonymkode: dd0de...7a3

Og dette er ekstremt viktig å huske på. Det er mangel på utstyr nå. Hvordan ville det gå om vi hadde latt dette florere friere? Og jeg synes det et ganske kynisk å si at dette er kun personer med underliggende sykdommer. Ja hva så? Astma, kols, kreft, hjertesykdommer osv osv - en haug med sykdommer folk lever helt vanlige liv med (eller blir frisk av feks kreft), men ved en covid-19 infeksjon vil de slite. Hva om det er dun mor eller far det gjelder? Ville du være like kynisk da? Spiller ingen rolle om en person er 60 eller 80 i denne sammenhengen. Hva om en av dine nære ikke får respirator - de velger å prioritere en 50-åring framfor en 60-åring feks. 
 

Vi kan være så uenige vi vil med myndighetene, men vi har ikke annet valg enn å stole på de. De sitter med mye mere informasjon og kunnskap enn oss vanlige folk i gata. Å lage et opprør vil bare gjøre vondt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig egoistisk trår. Gamlingene skal dø allikevel så da er det bare å kjøre på lissom...

En for alle og alle for en. Vi er nok litt bortskjemt her i landet. 

Anonymkode: 4be0c...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Se på tallene fra Italia over hvem som dør av dette. Det er mennesker over 80 år med underliggende sykdommer. Mao mennesker som uansett vil dø i løpet av kort tid. Og vi raserer verdensøkonomien for at de skal leve en liten stund til. 
 

Er dette virkelig riktig måte å reagere på? Dette er galskap. Folk mister hele livsgrunnlaget sitt, jobben sin, husene sine. 

Jeg forstår ikke at hele verden bare sitter og lar dette skje. Hvorfor er det ingen som protesterer?

 

Anonymkode: a8f16...e9f

Du lever i Disneyland? arbeidsledigheten vil bare være en kort stund mens dette står på Staten vil gå inn å hjelpe alle.

Si i fra selv da om du ikke vil at det skal skje istedenfor å overlate det til "alle andre ".

Anonymkode: 4be0c...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Kina var den på over 17% i starten. Men, etterhvert som man testet flere og flere. Ikke bare de mest alvorlig syke, så har tallet falt til under 1 %

 

 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Feil. 
PROSENTANDELEN har falt. Dødstallene har ikke falt, de er absolutte.

Anonymkode: 03e32...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I Kina var den på over 17% i starten. Men, etterhvert som man testet flere og flere. Ikke bare de mest alvorlig syke, så har tallet falt til under 1 %

 

 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Det stemmer ikke. Dødstallene liggerfortsatt på ca 3,5% i Kina som helhet. For Kina utenfor Wuhan er dødstallene dede på 1%. Der har ikke smittetrykket blitt så stort slik at alle har kunnet få god behandling.

WHO har beregnet at ca 15% av de smittede på verdensbasis vil trenge sykhusinnleggelse med oksygentilgang. Hvis vi ikke kan gi det vil det bli veldig mange døde, muligens rundt 10% av alle som smittes. Da må vi regne med i størrelsesorden 200.000 mennesker i Norge.

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får du dette tallet når det er knapt 200 000 smittede på verdensbasis? 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Smitten har ikke spredt seg skikkelig i Afrika, enda. Vi har bare sett starten.

Jeg håper selvfølgelig at det ikke skjer, men vi må ikke være naive og tro at vi "bare" får 200 000 smittede, husk at mørketallene antakeligvis er så høye at man kan regne med at det er flere millioner som er, eller har vært, smitta.

Anonymkode: a5245...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Feil. 
PROSENTANDELEN har falt. Dødstallene har ikke falt, de er absolutte.

Anonymkode: 03e32...71d

Til info % = prosent

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig egoistisk trår. Gamlingene skal dø allikevel så da er det bare å kjøre på lissom...

En for alle og alle for en. Vi er nok litt bortskjemt her i landet. 

Anonymkode: 4be0c...a62

Litt? 

Helt vanvittig bortskjemte. 

Anonymkode: 34322...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Dødstallene liggerfortsatt på ca 3,5% i Kina som helhet. For Kina utenfor Wuhan er dødstallene dede på 1%. Der har ikke smittetrykket blitt så stort slik at alle har kunnet få god behandling.

WHO har beregnet at ca 15% av de smittede på verdensbasis vil trenge sykhusinnleggelse med oksygentilgang. Hvis vi ikke kan gi det vil det bli veldig mange døde, muligens rundt 10% av alle som smittes. Da må vi regne med i størrelsesorden 200.000 mennesker i Norge.

Anonymkode: b3831...763

Mener du seriøst at 200 000 nordmenn vil dø av dette viruset? I år?

Jeg skjønner godt folk får panikk og hamstrer do-papir hvis det er gjengs oppfatning her inne. 

Kina som var først ute med å oppdage viruset og var nok de som brukte lengst tid fra første var smitter (kun de aller sykeste ble testet i starten, samt de måtte finne ut hva årsaken til at de ble så alvorlig syk) til de satt inn tiltak, har nå en stor nedtrapping av antall syke pga tilsvarende tiltak vi har satt i gang i Norge. De har registrert under 100 000 smittede i ett land med nesten 1,5 milliarder mennesker og en befolkningstetthet på ca 152 personer per km2. Norge har tilsvarende 15 personer per km2 og ca 7 milioner innbyggere. 
 

 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mener du seriøst at 200 000 nordmenn vil dø av dette viruset? I år?

Jeg skjønner godt folk får panikk og hamstrer do-papir hvis det er gjengs oppfatning her inne. 

Kina som var først ute med å oppdage viruset og var nok de som brukte lengst tid fra første var smitter (kun de aller sykeste ble testet i starten, samt de måtte finne ut hva årsaken til at de ble så alvorlig syk) til de satt inn tiltak, har nå en stor nedtrapping av antall syke pga tilsvarende tiltak vi har satt i gang i Norge. De har registrert under 100 000 smittede i ett land med nesten 1,5 milliarder mennesker og en befolkningstetthet på ca 152 personer per km2. Norge har tilsvarende 15 personer per km2 og ca 7 milioner innbyggere. 
 

 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Hvis vi ikke gjør tiltak, slik vi gjør nå med å holde folk fra å møte hverandre så, ja. Da kan det bli konsekvensen. Det er derfor det er bintig at vi får flatet ut kurven nok til at de syke kan få behandling.

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med HI. Faktisk så skremmer økonomien meg mye mer enn Corona-viruset. Jeg håper det etter dette kommer på plass bedre retningslinjer om dette skulle skje igjen, f.eks. at man tidlig isolerer de i risikogruppen og lar de fleste andre bli syk. 

Ja jeg vet at en del helsearbeidere også ville måtte isoleres sammen med de, men om de hadde blitt tilbudt en ekstra årslønn for 6 mnd i isolasjon sammen med de i risikogruppen er det nok en god del som ville takket ja til det og det ville blitt mye billigere for samfunnet. 

Anonymkode: 6276e...abd

Dette er et skremmende, men godt eksempel på det Østerdølen skrev.

Når man er mer redd for økonomien sin enn for livet til sine kjære, da har noe gått helt feil.

Tro bare ikke jeg vet hva det å få rasert økonomien sin betyr. Jeg er en av de som falt mellom stoler i systemet, tross høy utdanning, pga. sykdom, og jeg sitter i dag som fattig med mindre enn sosialkontorets minstesats igjen å leve for hver måned - med økte utgifter til kosthold og sykdom. Tro meg, jeg vet. Likevel, når jeg tenker helt saklig på alle de jeg bryr meg om, og ser hvor mange av de som faktisk kan forsvinne pga. covid-19, da er det langt mer skremmende enn om jeg måtte mistet alt økonomisk en gang til. Er man frisk så bygger man seg opp igjen og får et bra liv, selv om levestandarden kanskje ikke blir like høy som tidligere. Man kan ikke erstatte de som går bort altfor tidlig. En del av de som nå blir mest alvorlig syke risikerer også langvarige og kanskje varige helseskader pga. dette, det kan heller ikke fås tilbake.

Prøv å ta til deg de fakta som nå er kjent om dette viruset, ta til deg tallene for hva dette kan føre til av enorme tap utover det økonomiske. Tenk deg godt om og tenk hvor mange av dine du kunne tenkt deg å ofre for å beholde din egen økonomi...

 

6 timer siden, Østerdølen skrev:

Du er en av grunnene til at jeg tror Norge har JÆ.... godt av en skikkelig økonomisk knekk. Vi har hatt det så godt og behagelig i så mange år at vi har blitt en gjeng med totale egoister,stort sett  hele gjengen. Det er kun Meg!Meg!Meg!

Vi har så godt av å komme ut av komfortsonen,kanskje vi klarer å finne tilbake til solidaritet og omtanke for våre medmennesker. Kanskje vi klarer å sette pris på de små tingene i livet, istedet for ting,klær og sosial status. 

Er så enig!!!

Hørte på radioen at Hytteforbundet (eller hva de heter) i dag krever at folk får bruke hyttene sine i påsken og at ulempen ved å ev. ikke få lov til det er for stor...

Anonymkode: dd0de...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Hørte på radioen at Hytteforbundet (eller hva de heter) i dag krever at folk får bruke hyttene sine i påsken og at ulempen ved å ev. ikke få lov til det er for stor...

Anonymkode: dd0de...7a3

😳😳😳😳😳

 

 

 

 

🤦‍♀️

Anonymkode: f7bf8...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tanke. New York City har vel 8 millioner innbyggere. Hvor mange intensivplasser de har der i byen, det vet jeg ikke. Men der har de anslått at hvis de skal ha mulighet til å hjelpe alle de nå regner med blir syke der, så trenger byen 15 000 nye respiratorer med det samme.

Norge, med sine nærmere 6 millioner innbyggere har 450 intensivplasser, og så kan de utvide det til å bli 800-1200 plasser...

Det sier noe om kapasiteten vi har... og DET er grunnen til at vi MÅ hindre at smitten spres så raskt. Vi har rett og slett ikke et helsevesen som er i nærheten av å ha kapasitet til å hjelpe alle som vil trenge det, om for mange blir smittet på en gang.

For hver måned vi greier å holde smittetallene nede nærmer vi oss en vaksine og behandling. Nå har vi ingen av delene.

 

Anonymkode: dd0de...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😳😳😳😳😳

 

 

 

 

🤦‍♀️

Anonymkode: f7bf8...4a9

Ja, du kan så si...

Norsk Hyttelag, kaller de seg visst...

Anonymkode: dd0de...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du kan så si...

Norsk Hyttelag, kaller de seg visst...

Anonymkode: dd0de...7a3

Jeg tenker jo at det er et under at jeg i det hele tatt har overlevd i mine 34 år på jorda her UTEN en hytte! 🤦‍♀️

Anonymkode: f7bf8...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vi ikke gjør tiltak, slik vi gjør nå med å holde folk fra å møte hverandre så, ja. Da kan det bli konsekvensen. Det er derfor det er bintig at vi får flatet ut kurven nok til at de syke kan få behandling.

Anonymkode: b3831...763

Vi gjør tiltak, og vi prøver å få flatet ut kurven.

Problemet er at samtidig som vi gjør det sliter mennesker pga de ikke får livsnødvendig medisiner takket være hamstrer som hysterisk tror at 200 000 stk av oss i Norge kommer til å dø av dette viruset. Folk får ikke medisinsk hjelp, de kommer ikke igjennom på 113, legevakter og fastleger er overbelastet pga alle hva, hvis, om atte, ringer og tar opp viktige medisinsk hjelp pga de muligens kjenner symptomer. For det skal tross alt dø 200 000 bare her i Norge av dette.

Hvorfor ikke heller slutte med all skremselspropaganda? Det eneste den medfører er i hovedsak to grupper. De hysteriske som hamstrer, og de som gir F i alle restriksjonen iom at faktaene dere presenterer er totalt usannsynlig i dagens Norge, ergo er hele epidemien opphauset. Begge deler taper vi bare stort på.  
 

Fortsett heller å oppfordre folk til å følge FHI. Motiver, støtt opp og hjelp til der det trengs. 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Østerdølen skrev:

Du er en av grunnene til at jeg tror Norge har JÆ.... godt av en skikkelig økonomisk knekk. Vi har hatt det så godt og behagelig i så mange år at vi har blitt en gjeng med totale egoister,stort sett  hele gjengen. Det er kun Meg!Meg!Meg!

Vi har så godt av å komme ut av komfortsonen,kanskje vi klarer å finne tilbake til solidaritet og omtanke for våre medmennesker. Kanskje vi klarer å sette pris på de små tingene i livet, istedet for ting,klær og sosial status. 

Litt usikker på om du helt skjønner konsekvensen av en skikkelig økonomisk knekk i Norge. Det er ikke de som i hovedsak sitter godt i det økonomisk i dag dette vil gå hardest utover. 

Arbeidsledigheten øker, nav sliter allerede med utbetalinger. Og går AS Norge på ræva, så lurer jeg på hvor du mener de skal hente penger til skoler, barnehager, helsevesen, uføre, arbeidsledige, sosialtrygd osv? 

Det er en veldig naiv tankegang du har 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt usikker på om du helt skjønner konsekvensen av en skikkelig økonomisk knekk i Norge. Det er ikke de som i hovedsak sitter godt i det økonomisk i dag dette vil gå hardest utover. 

Arbeidsledigheten øker, nav sliter allerede med utbetalinger. Og går AS Norge på ræva, så lurer jeg på hvor du mener de skal hente penger til skoler, barnehager, helsevesen, uføre, arbeidsledige, sosialtrygd osv? 

Det er en veldig naiv tankegang du har 

Anonymkode: 19bfe...c9d

.... NAV sliter TEKNISK med utbetalinger for tiden, ikke økonomisk.  AS Norge går heller ikke på ræva over natten.
Vi har noen år på å områ oss i dette landet - kanskje det blir mindre til mange, det er ikke nødvendigvis et onde.

Synes du er den naive her.

Anonymkode: 78808...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

.... NAV sliter TEKNISK med utbetalinger for tiden, ikke økonomisk.  AS Norge går heller ikke på ræva over natten.
Vi har noen år på å områ oss i dette landet - kanskje det blir mindre til mange, det er ikke nødvendigvis et onde.

Synes du er den naive her.

Anonymkode: 78808...a0c

Jeg vet det er tekniske problemer som gjør at nav sliter i dag. Men, tror du virkelig at pengesekken til AS Norge er utømmelig? 

Se på skolene, se på helsevesenet, se på politi og se på nav allerede i dag. Se også på kommuneøkonomien i det langstrakte landet på nåværende tidspunkt. Hvordan tror du dette blir når nå arbeidsledigheten øker, staten skal ta en større andel av permiteringsutgiftene, selskap går konkurs og skatteintekter synker parallelt med at arbeidsledigheten øker. 

Jeg krysser fingrene og håper din naive tankegang stemmer. 

Til info så betyr naivt godtroende. Tror nok ikke min tankegang defineres som godtroende i denne sammenheng, mer heller realistisk eventuelt pessimistisk...

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet det er tekniske problemer som gjør at nav sliter i dag. Men, tror du virkelig at pengesekken til AS Norge er utømmelig? 

Se på skolene, se på helsevesenet, se på politi og se på nav allerede i dag. Se også på kommuneøkonomien i det langstrakte landet på nåværende tidspunkt. Hvordan tror du dette blir når nå arbeidsledigheten øker, staten skal ta en større andel av permiteringsutgiftene, selskap går konkurs og skatteintekter synker parallelt med at arbeidsledigheten øker. 

Jeg krysser fingrene og håper din naive tankegang stemmer. 

Til info så betyr naivt godtroende. Tror nok ikke min tankegang defineres som godtroende i denne sammenheng, mer heller realistisk eventuelt pessimistisk...

Anonymkode: 19bfe...c9d

Dette. Tror det er veldig mange som ikke evner å se de varige konsekvensene av det som nå skjer. 
 

Dette er kjempe skummelt, og da er det ikke viruset jeg sikter til..

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Tror det er veldig mange som ikke evner å se de varige konsekvensene av det som nå skjer. 
 

Dette er kjempe skummelt, og da er det ikke viruset jeg sikter til..

Anonymkode: a8f16...e9f

Er langvarige konsekvenser at vi alle må kutte ut en sydentur i året, bytte ut garderoben annet hvert år i stedet for tre ganger i året, kjøpe brukt og tenke litt før vi kaster,så må jo det være strålende. Kanskje vi da kan klare oss med mindre, noe alle (og ikke minst jorda) tjener på.

Vi har klart oss i alle tider,men nå er vi så bortskjemte at vi får panikk om vi skal litt ut av komfortsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Østerdølen skrev:

Er langvarige konsekvenser at vi alle må kutte ut en sydentur i året, bytte ut garderoben annet hvert år i stedet for tre ganger i året, kjøpe brukt og tenke litt før vi kaster,så må jo det være strålende. Kanskje vi da kan klare oss med mindre, noe alle (og ikke minst jorda) tjener på.

Vi har klart oss i alle tider,men nå er vi så bortskjemte at vi får panikk om vi skal litt ut av komfortsonen.

Problemet,  som jeg nå etterhvert innser at du ikke evner å se, er at dette i hovedsak ikke kommer til å ramme de som kan ta flere sydenturer i året eller bytte ut garderoben annen hvert år. Vi kommer ikke til å lide noen nød vi. 

Problemet er at dette vil ramme de som allerede med full jobb i dag knapt får hverdagen til å gå rundt. Det vil ramme økonomien til kommunene som styrer helse, skole og barnehager. 

At jeg ikke kan ta den ene sydenturen driter jeg faktisk i. Jeg kommer heller ikke til å gjennomføre den andre heller for den saks skyld. Det jeg bekymrer meg for er søsteren min som er aleinemor, jobber som frisør og har leid leilighet. Jeg bekymrer meg for oppfølgingen til barnet til venninna mi som har en diagnose som gjør at det trengs ekstra ressurser i skolen, jeg bekymrer meg for mor mi som er avhengig av oppfølging hele døgnet på sykehjemmet hun bor på og jeg bekymrer meg for foreldrene til venninna til datteren min som startet opp butikk her i høst. 

Men, sitter man godt skjermet hjemme mef hode langt oppi ræva så er ikke det lett å få med seg at Norge består ikke kun av mennesker som byttet garderobe annenhver år og tar flere sydenturen i året. Det er faktisk en veldig stor gruppe som ikke har økonomi til det. Og det er de jeg bekymrer meg for i denne sammenheng. Noe vi alle burde gjøre, inkludert du. 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...