Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som begynner å protestere..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det SÅ viktig med den økonomien da? Vi må jo ødelegge økonomien om vi skal redde jorda også. Klimatiltak, begrense folketall. Mengden mat som blir produsert ervel den samme, og antall hus som er bygd er det samme.

Vi finner vel en løsning. 

Folk kan godt klare seg med mindre penger og mindre forbruk. På tide å begynne å tenke nytt. 

Anonymkode: 39529...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er helt vilt, men at de passer ryggen til de rike er jo ikke noe nytt

Anonymkode: 98c39...af3

Får meg til å tenke på tiden etter finanskrisen i USA, da bankene hadde kjørt seg selv på ræva med bruk av vanlige folks penger og fikk en gigantisk hjelpepakke (bestående av vanlige folks penger) og valgte å utbetale seg selv bonuser på hundretalls millioner dollar de neste par årene. Pengefolkene fornekter seg ikke, ikke vår mørkeblå regjering heller. 

Anonymkode: a32f7...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalderen på de fem første norske som døde er 89 år. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ønsker å bli kvitt eldrebølgen slik at økonomien for oss alle blir bedre, har tenkt tanken selv.

Så ser jeg på datteren min, hun er 8 år gammel. Hun savner venninnen sin så mye, og er redd for henne.
Venninnen hennes er så skjønn, men på kalde dager kan hun ikke være ute i friminuttene på skolen siden hun har kraftig astma.
Kraftig astma er noen man kan for det meste leve et normalt liv med, man kan få seg en utdanning, en jobb og familie.
Men dersom hun blir smittet kan hun dø.

Det er ikke bare snakk om eldre 

Anonymkode: c99ce...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er sjansen for at jeg skal dø av dette forsvinnende liten. Jeg har nettopp vært gjennom en forkjølelse med litt feber (så vidt forhøyet temp). Mulig det var corona.

Så vet du, den ytterst lille sjansen er jeg villig til å ta, anser sannsynligheten som mindre enn at jeg dør i en bilulykke. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Ja bare DU overlever så er jo alt greit😳🙄🤦🏼‍♀️

Anonymkode: d4661...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gjennomsnittsalderen på de fem første norske som døde er 89 år. 

Anonymkode: 1910c...980

Ja, de sier så, men om vi får all smitte på en gang vil vi ikke ha kapasitet til å behandle de som trenger det. Da vil ikke bare de eldste og sykeste dø, men også mange yngre og friske. Med god behandling, som det er mulig å gi nå som få er syke, kan vi regne med en dødlighet på ca 1%. Hvis vi får så mange smittede på en gang at helsevesenet ikke klarer å ta unna vil dødligheten kunne stigectil 4-6%. Det er veldig mange mennesker.

Myndighetene regner med at ca 2,2 millioner vil bli smittet uansett om vi isolerer oss. Det er bare et spørsmål om når. Med 1% dødlighet blir det 22.000 døde, det er veldig mange, men det vil stort sett være gamle og syke med få år igjen å leve. Hvis det stiger til 6% ender vi på 132.000 døde, og da også yngre og relativt friske mennesker.

Disse tallene er så store at de er vanskelige å ta inn over seg, men det er den faren vi står forran. Ved å forsinke smitten kan vi redde kanskje 100.000 norske liv.

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjennomsnittsalderen på de fem første norske som døde er 89 år. 

Anonymkode: 1910c...980

Men hvis smitten skal få florere så vil mange flere dø, også yngre friske folk. Og da vil det bli så fullt på sykehusene at mange ikke får den hjelpen de trenger, og da vil det ikke bare gjelde coronasyke, men de som har kommet ut for en bilulykke, fått hjerneslag, fått hjertestans osv. Det er jo snakk om å se fremover og ikke la helsevesenet bli helt oversvømmet-

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke myndighetene hadde gjennomført så ekstreme tiltak hvis dette kun gikk ut over få og eldre, tror dere virkelig det? Krona kollapser, økonomisk kommer dette til å koste uhørte summer, mange mennesker vil miste jobben og.livsgrunnlaget sitt; ingen regjering i verden ville ha iverksatt noe sånt som dette uten ekstremt god grunn. Det tror jeg de har, som.f.eks. å redde 150 000 norske liv. De hadde aldri gjennomført slike tiltak hvis det bare handlet om at noen få tusen eldre ville dø. 

Anonymkode: a32f7...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men. Det er noe som ikke stemmer. Boomen kommer ikke i det estimerte tempoet. «Få» døde (ihht en ordinær sesonginfluensa og i forhold til andre land vi trodde vi skulle følge ihht smitteeksplosjon av korona). Disse tallene over hvor mange som vil bli sjuke og av disse mange som vil dø, enten vi isolerer oss eller ei som skrevet over her, er det reelle utregninger, eller bare et skrekkscenario som kan skje og mye mulig over hodet ikke inntreffer?

Anonymkode: 6aef4...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så de burde la vær å skrive om 29 åringen, bare firdi personen er ung?

Anonymkode: 98c39...af3

Ser du mange overskrifter med «89 åring innlagt på sykehus med corona»? 
De hadde ikke trengt å skrive at det er en 29 åring som er innlagt. Og hvertfall ikke når de ikke skriver om dette er en ellers frisk person eller ikke. Dette skaper frykt, og VG gjør det kun for å få mange lesere.

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men. Det er noe som ikke stemmer. Boomen kommer ikke i det estimerte tempoet. «Få» døde (ihht en ordinær sesonginfluensa og i forhold til andre land vi trodde vi skulle følge ihht smitteeksplosjon av korona). Disse tallene over hvor mange som vil bli sjuke og av disse mange som vil dø, enten vi isolerer oss eller ei som skrevet over her, er det reelle utregninger, eller bare et skrekkscenario som kan skje og mye mulig over hodet ikke inntreffer?

Anonymkode: 6aef4...dab

Enig

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men. Det er noe som ikke stemmer. Boomen kommer ikke i det estimerte tempoet. «Få» døde (ihht en ordinær sesonginfluensa og i forhold til andre land vi trodde vi skulle følge ihht smitteeksplosjon av korona). Disse tallene over hvor mange som vil bli sjuke og av disse mange som vil dø, enten vi isolerer oss eller ei som skrevet over her, er det reelle utregninger, eller bare et skrekkscenario som kan skje og mye mulig over hodet ikke inntreffer?

Anonymkode: 6aef4...dab

Det er to steder vi kan finne sikkre og gode tall. Det ene er skipet, Dimond on the sea(?) Der alle passasjerene ble testet da de gikk i land. Der er ca 1% av de smittede nå døde. Det andre er Sør-Korea. De har vært rå på testing og smittesporong og dermed holdt smittetallene nede slik at de har kunnet gi god behandling. Der er også drøyt 1% av de smittede døde nå. 

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig

Anonymkode: a8f16...e9f

Dere må huske på at det tar tid fra man blir smittet til man dør, sansynlig vis over 2 uker for de fleste.

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men vi vet ingenting om sykdomshistorikken til denne personen. Media burde la være å skrive om dette når de ikke kan komme med detaljer. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Men hva har det egentlig å si om personen har underliggende sykdommer eller ei, personen er jo uansett like ung og det viser at det kan ramme den aldersgruppen og

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva har det egentlig å si om personen har underliggende sykdommer eller ei, personen er jo uansett like ung og det viser at det kan ramme den aldersgruppen og

Anonymkode: 98c39...af3

Det har alt å si. Du og jeg er ikke sammenlignbare med en hjertesyk eller kreftsyk 29 åring. 

Anonymkode: 73257...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har absolutt et poeng. Mange av de som dør, vil dø relativt snarlig uansett. Det er også disse som nedprioriteres om det blir behov for triage.

Samtidig fremstår det hensiktsmessig å begrense smitten så godt man kan for å unngå en slik overbelastning at også de yngre som blir alvorlig syke, klarer seg. Det er mange relativt unge og helt friske folk som blir alvorlig syke, både i Kina og Italia. De dør ikke, fordi de får adekvat behandling. Dette inkluderer noen få barn og unge, men mest folk i 40- og 50-årene. Dersom det blir for mange av disse, vil de ikke få adekvat behandling og man vil få helt andre dødsrater. Det kan godt tenkes dette vil komme til å skje i en del helsemesssige u-land.

FHI er jo tydelige på at de bare er ute etter å begrense smitten, ikke stanse den helt. En stans kan ikke skje uten en helt ekstrem isolasjonspolitikk. Mange vil bli smittet, mange vil dø, men ved å spre det utover så ikke helsevesenet kneler - unngår man at de som med behandling klarer seg, inngår i dødstallene. Det er ingen i myndighetene som benekter dette, de bare står ikke og fremhever at "vi regner uansett med at mange, mange tusen gamle og syke mennesker vil dø av dette over det neste året," for det har jo lite for seg.

Anonymkode: 159b3...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er sjansen for at jeg skal dø av dette forsvinnende liten. Jeg har nettopp vært gjennom en forkjølelse med litt feber (så vidt forhøyet temp). Mulig det var corona.

Så vet du, den ytterst lille sjansen er jeg villig til å ta, anser sannsynligheten som mindre enn at jeg dør i en bilulykke. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Så lenge det ikke gjelder deg, så kjør på liksom? Forbanna egoist.

Anonymkode: a5245...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har alt å si. Du og jeg er ikke sammenlignbare med en hjertesyk eller kreftsyk 29 åring. 

Anonymkode: 73257...f1b

Det finnes fler risikogrupper enn det. Vet du at det finnes over 2 millioner mennesker i Norge med en av de underliggende sykdommene, mange av de er unge mennesker med barn, famile og fulle jobber. Mennesker du aldri ville ant at de hadde en av de sykdommene. Det kunne like godt være kollegaen din, naboen din, venninnen din osv.

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes fler risikogrupper enn det. Vet du at det finnes over 2 millioner mennesker i Norge med en av de underliggende sykdommene, mange av de er unge mennesker med barn, famile og fulle jobber. Mennesker du aldri ville ant at de hadde en av de sykdommene. Det kunne like godt være kollegaen din, naboen din, venninnen din osv.

Anonymkode: 98c39...af3

Ja og?

Anonymkode: 73257...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes fler risikogrupper enn det. Vet du at det finnes over 2 millioner mennesker i Norge med en av de underliggende sykdommene, mange av de er unge mennesker med barn, famile og fulle jobber. Mennesker du aldri ville ant at de hadde en av de sykdommene. Det kunne like godt være kollegaen din, naboen din, venninnen din osv.

Anonymkode: 98c39...af3

Men om økonomen vår kollapser fullstendig, så har vi ingen penger til å behandle naboen din om hun får kreft om ett år. Har du tenkt på det?

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men om økonomen vår kollapser fullstendig, så har vi ingen penger til å behandle naboen din om hun får kreft om ett år. Har du tenkt på det?

Anonymkode: a8f16...e9f

Selv om det påvirker økonomien blir den ikke ødelagt for godt. Så lenge vi kan begynne å jobbe igjen etterpå får vi levestandarden opp igjen til det novået som arbeidet representerer. Vi vil muligens se en omfordeling av verdiene, men hvor godt vi har det er avhengi av hvor mye vi jobber og hvor smart vi jobber.

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frustrerende med det hele er at jeg som jobber på senter ser store klynger av eldre som sitter på kafé og koser seg. Drar bord inntil hverandre for å sitte der i timer og kose seg. Lever som om ingenting er skjedd. Vi andre? Vi skal miste jobben og sitte inne for å beskytte de svake og syke i samfunnet. Nei, gi portforbud til eldre og kronisk syke så vi andre kan holde Norge i gang.

Anonymkode: d3af6...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det frustrerende med det hele er at jeg som jobber på senter ser store klynger av eldre som sitter på kafé og koser seg. Drar bord inntil hverandre for å sitte der i timer og kose seg. Lever som om ingenting er skjedd. Vi andre? Vi skal miste jobben og sitte inne for å beskytte de svake og syke i samfunnet. Nei, gi portforbud til eldre og kronisk syke så vi andre kan holde Norge i gang.

Anonymkode: d3af6...05b

Akkurat det samme opplever vi her. Jeg er permittert, mannens jobb er i fare, og de vi gjør alt dette for fortsetter som før. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Akkurat det samme opplever vi her. Jeg er permittert, mannens jobb er i fare, og de vi gjør alt dette for fortsetter som før. 

Anonymkode: 1910c...980

Dette har heller ingen økonomiske konsekvenser for dem, da de uansett vil få pensjonen sin. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...