Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som begynner å protestere..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det dør årlig mange mennesker av influensa (feks i 2017 døde 1700 mennesker). Det visste ikke de fleste av oss en gang, fordi det ikke skrives om. Ingen setter verden på hode av den grunn. 
 

Dette tallet blir vel omtrent 17000 om det hadde vært i Italia (de er 10 ganger så mange som oss). Så mange har det ikke dødd i verden en gang av corona. 
 

 

 

Anonymkode: a8f16...e9f

Nemlig!!

Jeg er enig med deg, HI. Mener dette er overdrevet.

Anonymkode: c4013...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dødelighet av influensa i Norge vet man mye om. Den er på ca 0,1 % av smittede hver sesong.

Dødelighet av COVID-19 i Norge vet man foreløpig fint lite om. Basert på tall fra andre land, har WHO et foreløpig anslag på 3,4 % av smittede. I Italia opererer man p.t. med tall oppe i 6-8%. De mest forsiktige anslagene er at man som et minimum kan gå ut fra 1% dødelighet som forventning. Det er altså ti ganger så mange som av influensa, i tillegg til at dette er et virus som smitter ekstremt mye lettere enn de vanlige influensavirusene (som også mange har opparbeidet immunitet mot fra tidligere sesonger og som risikogrupper kan vaksinere seg mot).

Det. Er. Ikke. Sammenlignbart.

Så kan man selvfølgelig diskutere verdien av liv opp mot verdien av en rævkjørt økonomi, men som du har blitt forklart flere ganger i tråden er det ikke så sort-hvitt. Liv vil gå tapt uansett. Økonomien vil lide uansett.

Anonymkode: 159b3...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 av pasientene som var innlagt på norske intensivavdelinger tirsdag denne uken er under 50 årr,  2 av de er under 24 år. Det kommer jo garantert til å bli mange flere, mange av de vil nok overleve, men å tro at dette bare er et virus som vil ta livet av de på 80+, skjønner jeg ikke at man kan.

 

"Totalt var 34 pasienter innlagt 17.mars, ifølge oversikten. 22 av disse pasientene hadde tilleggssykdommer som kreft, astma og andre hjerte-lunge og karsykdommer.

Dette er oversikten fordelt på alder:

 
  • 0-24 år: 2 pasienter
  • 25-49: 9 pasienter
  • 50-75:18 pasienter
  • Over 75: 5 pasienter"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling

 

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig!!

Jeg er enig med deg, HI. Mener dette er overdrevet.

Anonymkode: c4013...602

Da er du stokk dum

Anonymkode: 6fc65...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

11 av pasientene som var innlagt på norske intensivavdelinger tirsdag denne uken er under 50 årr,  2 av de er under 24 år. Det kommer jo garantert til å bli mange flere, mange av de vil nok overleve, men å tro at dette bare er et virus som vil ta livet av de på 80+, skjønner jeg ikke at man kan.

 

"Totalt var 34 pasienter innlagt 17.mars, ifølge oversikten. 22 av disse pasientene hadde tilleggssykdommer som kreft, astma og andre hjerte-lunge og karsykdommer.

Dette er oversikten fordelt på alder:

 
  • 0-24 år: 2 pasienter
  • 25-49: 9 pasienter
  • 50-75:18 pasienter
  • Over 75: 5 pasienter"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling

 

Anonymkode: 98c39...af3

De flytter kanskje ikke de skrøpeligste fra sykehjem til sykehus? Anbefaler de som er veldig redde og lese litt svenske aviser, der er det ikke helt den samme krigsstemningen som i norske aviser. Der legges det frem realistisk og rolig. Det er helt normalt at når mange blir syke på en gang, blir også noen yngre syke. Husk at det kun er veldig gamle mennesker som er døde foreløpig. 

Jeg tror ikke det er bra å bli foret med alle disse dommedagsprofetiene. Husk at influensa tar livet av ca 650 000 mennesker på verdensbasis hvert år. Det er vel rundt 8000 som har dødd av korona (så langt, vet det blir flere). 

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de som er i mot denne dugnaden også ville ofret sin respirator og helsehjelp for en annen? Blir for mange syke på en gang, så har ikke helsevesenet nok kapasitet. 

Anonymkode: d59fa...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo kapasiteten til sykehusene som gjør at deltar på dugnaden. De fleste vil overleve sykdommen helt fint, selv med hjelp fra sykehusene. Men vi må bremse spredningen for å unngå at «alle» må inn på sykehuset samtidig. I tillegg kommer alle som knekker bein, blintarmbetennelse, bilulykker osv. Det blir for mye å takle. 

Derfor holder vi oss hjemme. 

Anonymkode: 55102...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var litt andre forhold i Norge da spanskesyken herjet.

Anonymkode: a8f16...e9f

Hvem snakker om forholdene i Norge? Eksisterer ikke resten av verden for deg? Jeg snakker om hvor farlig en verdensomspennende pandemi kan bli hvis den får virke ukontrollert, selv når selve sykdommen «bare» har en dødelighet på 1%. 

Jeg forstår at du ønsker å være kjerringa mot strømmen og kunne si «hva sa jeg» hvis vi om noen måneder faktisk har klart å begrense smitten og samfunnet begynner å kjenne på de økonomiske konsekvensene. Jeg håper inderlig det går sånn! Men husk at det i så fall er på grunn av det som ble gjort, ikke fordi sykdommen ikke er farlig. 

Anonymkode: a32f7...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Se på tallene fra Italia over hvem som dør av dette. Det er mennesker over 80 år med underliggende sykdommer. Mao mennesker som uansett vil dø i løpet av kort tid. Og vi raserer verdensøkonomien for at de skal leve en liten stund til. 
 

Er dette virkelig riktig måte å reagere på? Dette er galskap. Folk mister hele livsgrunnlaget sitt, jobben sin, husene sine. 

Jeg forstår ikke at hele verden bare sitter og lar dette skje. Hvorfor er det ingen som protesterer?

 

Anonymkode: a8f16...e9f

Du er en av grunnene til at jeg tror Norge har JÆ.... godt av en skikkelig økonomisk knekk. Vi har hatt det så godt og behagelig i så mange år at vi har blitt en gjeng med totale egoister,stort sett  hele gjengen. Det er kun Meg!Meg!Meg!

Vi har så godt av å komme ut av komfortsonen,kanskje vi klarer å finne tilbake til solidaritet og omtanke for våre medmennesker. Kanskje vi klarer å sette pris på de små tingene i livet, istedet for ting,klær og sosial status. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig dette. Klart de svake i samfunnet skal vernes, men akkurat nå kan vi jo også risikere flere selvmord grunnet økonomisk krise og forsvarsløse barn fastlåst i dysfunksjonelle hjem uten sitt vanlige nettverk. Frykter konsekvensene her overskrider viruset på sikt. 

Anonymkode: e5a0c...44c

Selvmord er selvvalgt. 

Anonymkode: 2f1e7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det dør årlig mange mennesker av influensa (feks i 2017 døde 1700 mennesker). Det visste ikke de fleste av oss en gang, fordi det ikke skrives om. Ingen setter verden på hode av den grunn. 
 

Dette tallet blir vel omtrent 17000 om det hadde vært i Italia (de er 10 ganger så mange som oss). Så mange har det ikke dødd i verden en gang av corona. 
 

 

 

Anonymkode: a8f16...e9f

For influensa har vi vaksine, og då er det ikkje nødvendig med total nedstenginga av samfunnet av smittevernomsyn.  Kvar haust er det kampanjer for å få risikogrupper og helsepersonell til å vaksinere seg.  På helseinstitusjonen der eg jobbar er det mykje styr rundt dette kvar haust, med "reklameplakatar", og kake til avdelingar som når minst 70% vaksinedekning på personalet. Vi vaksinerer risikopasientar i hopetall. Dei eldre i familien vår passar og på å få vaksine. Så det er absolutt fokus på influensa.

 Det vert gjort mykje for å forebygge ulike sjukdommar, men dette er eit heilt nytt virus som vi ikkje har opparbeida resistens for, behandling eller vaksinasjon for, og som spreier seg raskt med høge dødstall og set sjukehusa heilt ut av spel pga opphopinga av sjuke.  Difor er det ein no set verda på hovudet for å takle krisa. Det er godt mogleg at Sars-CoV-2 er kome for å bli, og at det i framtida vert to vaksinespøyter på hausten. 

Om du framleis ikkje skjønar alvoret, så sjekk Urix episoden frå Kina, eller kva italienske legar fortel frå sjukehusa der.  Når du ikkje har meir peiling sjølv, så får du stole på dei som har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill!!! 
følg myndighetenes råd. Ikke sitt og lag egne historier basert på kunnskap fra livets harde skole.

Vi aner ikke hvordan dette ville sett ut dersom tiltakene ikke hadde blitt satt i verk. 
 

Dessuten - mange intensivpasienter er unge. Hadde kapasiteten vært sprengt ville de kanskje ikke ha overlevd

Anonymkode: 6b193...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med HI. Faktisk så skremmer økonomien meg mye mer enn Corona-viruset. Jeg håper det etter dette kommer på plass bedre retningslinjer om dette skulle skje igjen, f.eks. at man tidlig isolerer de i risikogruppen og lar de fleste andre bli syk. 

Ja jeg vet at en del helsearbeidere også ville måtte isoleres sammen med de, men om de hadde blitt tilbudt en ekstra årslønn for 6 mnd i isolasjon sammen med de i risikogruppen er det nok en god del som ville takket ja til det og det ville blitt mye billigere for samfunnet. 

Anonymkode: 6276e...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med HI. Faktisk så skremmer økonomien meg mye mer enn Corona-viruset. Jeg håper det etter dette kommer på plass bedre retningslinjer om dette skulle skje igjen, f.eks. at man tidlig isolerer de i risikogruppen og lar de fleste andre bli syk. 

Ja jeg vet at en del helsearbeidere også ville måtte isoleres sammen med de, men om de hadde blitt tilbudt en ekstra årslønn for 6 mnd i isolasjon sammen med de i risikogruppen er det nok en god del som ville takket ja til det og det ville blitt mye billigere for samfunnet. 

Anonymkode: 6276e...abd

Men det er mange som ville blitt utelatt. Risikosonen er en gråsone. 

Anonymkode: 2f1e7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de sier så, men om vi får all smitte på en gang vil vi ikke ha kapasitet til å behandle de som trenger det. Da vil ikke bare de eldste og sykeste dø, men også mange yngre og friske. Med god behandling, som det er mulig å gi nå som få er syke, kan vi regne med en dødlighet på ca 1%. Hvis vi får så mange smittede på en gang at helsevesenet ikke klarer å ta unna vil dødligheten kunne stigectil 4-6%. Det er veldig mange mennesker.

Myndighetene regner med at ca 2,2 millioner vil bli smittet uansett om vi isolerer oss. Det er bare et spørsmål om når. Med 1% dødlighet blir det 22.000 døde, det er veldig mange, men det vil stort sett være gamle og syke med få år igjen å leve. Hvis det stiger til 6% ender vi på 132.000 døde, og da også yngre og relativt friske mennesker.

Disse tallene er så store at de er vanskelige å ta inn over seg, men det er den faren vi står forran. Ved å forsinke smitten kan vi redde kanskje 100.000 norske liv.

Anonymkode: b3831...763

Jeg skjønner ikke hvor de får tallet 2,2 mill fra. Kina som har ett mye høyere folketall og en folketetthet som er hinsidig ift Norge har hittil i underkant av 90 000 smittede. Hva er årsaken til at prognosene tilsier at 1/3 av Norges befolkning skal smittes? 

En annen ting jeg skulle gjerne hatt svar på er hvor mange dør i snitt i løpet av hver influensasesong i Kina. 

Jeg har ingen problemer med å skjønne att smittefaren på dette viruset er av en dimensjon vi aldri har sett før. Men, er virkelig viruset dødeligere enn den årlige influensa?

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvor de får tallet 2,2 mill fra. Kina som har ett mye høyere folketall og en folketetthet som er hinsidig ift Norge har hittil i underkant av 90 000 smittede. Hva er årsaken til at prognosene tilsier at 1/3 av Norges befolkning skal smittes? 

En annen ting jeg skulle gjerne hatt svar på er hvor mange dør i snitt i løpet av hver influensasesong i Kina. 

Jeg har ingen problemer med å skjønne att smittefaren på dette viruset er av en dimensjon vi aldri har sett før. Men, er virkelig viruset dødeligere enn den årlige influensa?

Anonymkode: 19bfe...c9d

Leser du ingen nyheter og informasjon i det hele tatt?

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du hørt om spanskesyken? Mellom 50 og 100 millioner døde, langt de fleste i sykdommens andre bølge (viruset dukket først opp om våren, den andre og langt farligere bølgen kom om høsten). Spanskesyken hadde en dødelighet på 1%. Hvis du ikke forstår at dette potensielt kan bli uhyre farlig, foreslår jeg at du leser deg opp litt. 

Anonymkode: a32f7...bf3

Selv under spanskesyken døde bare 15.000 i Norge. Tar man i betraktning av befolkningen var halvparten av nå, men at de sanitære forholdene også var radikalt dårligere, så tviler jeg på at vi kommer i nærheten av det tallet i dag. 

Anonymkode: 73257...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser du ingen nyheter og informasjon i det hele tatt?

Anonymkode: 98c39...af3

Det er faktisk et berettiget spørsmål å spørre om dødsraten av viruset, for den vet vi ikke før alt er over. Den synker med hver person som blir frisk, og enda er det store bølger av syke som ikke er med i statistikken. Tall fra Kina tyder på at den ikke blir mye høyere enn ved sesonginfluensa. 

Anonymkode: 73257...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig!!

Jeg er enig med deg, HI. Mener dette er overdrevet.

Anonymkode: c4013...602

Du tror det verste er forbi nå, ja? Du vil få deg en overraskelse, dessverre.

Anonymkode: a5245...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

650.000 dør av influensa hvert på på verdensbasis.

Anonymkode: 6aef4...dab

Da kan man vel regne med at det blir 6 500 000 som dør av coronaviruset dessverre.

Anonymkode: a5245...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk et berettiget spørsmål å spørre om dødsraten av viruset, for den vet vi ikke før alt er over. Den synker med hver person som blir frisk, og enda er det store bølger av syke som ikke er med i statistikken. Tall fra Kina tyder på at den ikke blir mye høyere enn ved sesonginfluensa. 

Anonymkode: 73257...f1b

Tall fra Italia sier noe helt annet

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk et berettiget spørsmål å spørre om dødsraten av viruset, for den vet vi ikke før alt er over. Den synker med hver person som blir frisk, og enda er det store bølger av syke som ikke er med i statistikken. Tall fra Kina tyder på at den ikke blir mye høyere enn ved sesonginfluensa. 

Anonymkode: 73257...f1b

I Kina lå den på ca 3,5%, i italia ligger den nå på ca 10%. Det er steder i Italia der det har dødd flere mer enn dobbelt så mange som fødes hvert år.

Anonymkode: b3831...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Kina lå den på ca 3,5%, i italia ligger den nå på ca 10%. Det er steder i Italia der det har dødd flere mer enn dobbelt så mange som fødes hvert år.

Anonymkode: b3831...763

Fordi besteforeldregenerasjonen er dobbelt så stor.. Italia har fortsatt mange syke, % vil synke. Samme for Kina. 

Anonymkode: 73257...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man vel regne med at det blir 6 500 000 som dør av coronaviruset dessverre.

Anonymkode: a5245...f82

Hvordan får du dette tallet når det er knapt 200 000 smittede på verdensbasis? 

Anonymkode: 19bfe...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...