Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som begynner å protestere..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Se på tallene fra Italia over hvem som dør av dette. Det er mennesker over 80 år med underliggende sykdommer. Mao mennesker som uansett vil dø i løpet av kort tid. Og vi raserer verdensøkonomien for at de skal leve en liten stund til. 
 

Er dette virkelig riktig måte å reagere på? Dette er galskap. Folk mister hele livsgrunnlaget sitt, jobben sin, husene sine. 

Jeg forstår ikke at hele verden bare sitter og lar dette skje. Hvorfor er det ingen som protesterer?

 

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig at dette er villt og forslaget om ny kriselov er over alle støvleskafter. Skremmende at vi hiver økonomi og demokrati på båten fordi enkelte er redde. 

Anonymkode: 0914b...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelige avveininger. Det eneste riktige på kort sikt er å gjøre det vi kan for å redde liv. På lang sikt er det mer komplisert. Jeg er alvorlig redd for psykisk helse oppe i alt dette. Jeg er redd vi vil se en bølge av selvmord. I Norge har vi støtteordninger som fanger opp de fleste, men globalt anslår FN at 25 millioner vil miste jobbene sine som følge av dette. Jeg bekymrer meg for sårbare barn i vanskelige familiesituasjoner som nå mister pusterom og kontakt med trygge voksne i skole og bhg. Etter hvert som folk mister jobbene sine er det også fare for selvmedisinering med alkohol. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig at dette er villt og forslaget om ny kriselov er over alle støvleskafter. Skremmende at vi hiver økonomi og demokrati på båten fordi enkelte er redde. 

Anonymkode: 0914b...a5e

Skremmende også at det ble vedtatt at selskaper kan ta ut utbytte før gjelden til fellesskapet er betalt. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreløpig er ca 400 personer under 70 år døde i Italia.

Anonymkode: b3831...763

Men de har hatt opptil 3 underliggende sykdommer. Det bor 10 ganger så mange mennesker i Italia som i Norge. Det dør dessverre noen yngre mennesker av vanlig influensa også (selv om vi har vaksine), vi stopper ikke hele verden av den grunn. 
 

Og jeg VET at det ikke er en influensa, men det er det nærmeste man kan sammenligne med.

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelige avveininger. Det eneste riktige på kort sikt er å gjøre det vi kan for å redde liv. På lang sikt er det mer komplisert. Jeg er alvorlig redd for psykisk helse oppe i alt dette. Jeg er redd vi vil se en bølge av selvmord. I Norge har vi støtteordninger som fanger opp de fleste, men globalt anslår FN at 25 millioner vil miste jobbene sine som følge av dette. Jeg bekymrer meg for sårbare barn i vanskelige familiesituasjoner som nå mister pusterom og kontakt med trygge voksne i skole og bhg. Etter hvert som folk mister jobbene sine er det også fare for selvmedisinering med alkohol. 

Anonymkode: 1910c...980

Historisk sett er det visst LAVERE antall selvmord etter en slik krise

Anonymkode: 2f1e7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Historisk sett er det visst LAVERE antall selvmord etter en slik krise

Anonymkode: 2f1e7...d6e

Også når folk er sosialt isolert og mister jobben? I så fall er i alle fall det gode nyheter. Jeg tror uansett mange vil slite stygt nå. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette. Klart de svake i samfunnet skal vernes, men akkurat nå kan vi jo også risikere flere selvmord grunnet økonomisk krise og forsvarsløse barn fastlåst i dysfunksjonelle hjem uten sitt vanlige nettverk. Frykter konsekvensene her overskrider viruset på sikt. 

Anonymkode: e5a0c...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg HI. Jeg tror ikke isoleringen er streng nok, og den kom for sent uansett til at den har særlig effekt.

Anonymkode: 33f0f...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mange langt yngre enn 80 år som blir så syke at de trenger sykehusbehandling og hjelp av respirator. Også folk nedi 30- og 40- åra.

Blir for mange syke på en gang har ikke Norge mange nok respiratorer til å hjelpe alle. Da vil også mange av disse dø.

Må også huske på at helsevesenet allerede nå - når vi knapt er kommet i gang med sykdommen her til lands - nesten kneler fordi tusenvis av helsearbeidere enten er i karantene eller er syke. Nå har vi riktignok fått en forsyning med smittevernutstyr til landet, men dette vil ikke vare lenge når flere og flere trenger sykehusbehandling. Smittevernutstyr byttes hele tiden, det går enorme mengder av det.

Anonymkode: dd0de...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelige avveininger. Det eneste riktige på kort sikt er å gjøre det vi kan for å redde liv. På lang sikt er det mer komplisert. Jeg er alvorlig redd for psykisk helse oppe i alt dette. Jeg er redd vi vil se en bølge av selvmord. I Norge har vi støtteordninger som fanger opp de fleste, men globalt anslår FN at 25 millioner vil miste jobbene sine som følge av dette. Jeg bekymrer meg for sårbare barn i vanskelige familiesituasjoner som nå mister pusterom og kontakt med trygge voksne i skole og bhg. Etter hvert som folk mister jobbene sine er det også fare for selvmedisinering med alkohol. 

Anonymkode: 1910c...980

Enig med deg. Hvilke hensyn veier tyngst og hva «ofrer» man. 

Anonymkode: c8519...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er også mange langt yngre enn 80 år som blir så syke at de trenger sykehusbehandling og hjelp av respirator. Også folk nedi 30- og 40- åra.

Blir for mange syke på en gang har ikke Norge mange nok respiratorer til å hjelpe alle. Da vil også mange av disse dø.

Må også huske på at helsevesenet allerede nå - når vi knapt er kommet i gang med sykdommen her til lands - nesten kneler fordi tusenvis av helsearbeidere enten er i karantene eller er syke. Nå har vi riktignok fått en forsyning med smittevernutstyr til landet, men dette vil ikke vare lenge når flere og flere trenger sykehusbehandling. Smittevernutstyr byttes hele tiden, det går enorme mengder av det.

Anonymkode: dd0de...7a3

«Mange» er et veldig svevende ord. Gi meg tall og statistikk. Folk har sagt dette hele tiden, nå viser faktiske undersøkelser fra Italia noe annet.

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om DU er den lille andelen som blir dødssyk. Og sykehusene er fylt til randen. Ingen respirator er ledig. Så du får morfin og oksygen på vei inn i døden. Hvis DETTE er OK for deg, å måtte gi ditt liv så skal du få mene dette. 
Om du derimot sier, det er liten sjanse for dette, dette skjer ikke meg så viser du at du ikke har skjønt dette.

Så er du villig til å dø for resten av Norge? Er du?

Anonymkode: c87f2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva om DU er den lille andelen som blir dødssyk. Og sykehusene er fylt til randen. Ingen respirator er ledig. Så du får morfin og oksygen på vei inn i døden. Hvis DETTE er OK for deg, å måtte gi ditt liv så skal du få mene dette. 
Om du derimot sier, det er liten sjanse for dette, dette skjer ikke meg så viser du at du ikke har skjønt dette.

Så er du villig til å dø for resten av Norge? Er du?

Anonymkode: c87f2...cc2

Nå er sjansen for at jeg skal dø av dette forsvinnende liten. Jeg har nettopp vært gjennom en forkjølelse med litt feber (så vidt forhøyet temp). Mulig det var corona.

Så vet du, den ytterst lille sjansen er jeg villig til å ta, anser sannsynligheten som mindre enn at jeg dør i en bilulykke. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Mange» er et veldig svevende ord. Gi meg tall og statistikk. Folk har sagt dette hele tiden, nå viser faktiske undersøkelser fra Italia noe annet.

Anonymkode: a8f16...e9f

Se på sykehuset i Stavanger nå. Gjennomsnittsalderen på de som nå er så syke av korona at de er innlagt der er 51 år. Den eldste er 92 år. Gjennomsnittet er 51... den ene er 40 år eldre enn gjennomsnittet, ergo er en god del av dem godt under 50.

 

Anonymkode: dd0de...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Se på sykehuset i Stavanger nå. Gjennomsnittsalderen på de som nå er så syke av korona at de er innlagt der er 51 år. Den eldste er 92 år. Gjennomsnittet er 51... den ene er 40 år eldre enn gjennomsnittet, ergo er en god del av dem godt under 50.

 

Anonymkode: dd0de...7a3

Det er jo fordi de norske som først ble syke var relativt unge menn på skiferie i Østerrike. Når dette for alvor når sykehjem blir det noe annet. Forhåpentlig har tiltakene vi har satt i gang kommet tidlig nok til å spare de fleste av de eldre. 

Anonymkode: 1910c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se på sykehuset i Stavanger nå. Gjennomsnittsalderen på de som nå er så syke av korona at de er innlagt der er 51 år. Den eldste er 92 år. Gjennomsnittet er 51... den ene er 40 år eldre enn gjennomsnittet, ergo er en god del av dem godt under 50.

 

Anonymkode: dd0de...7a3

Dene ene av de som er lagt inn er bare 29 år.

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dene ene av de som er lagt inn er bare 29 år.

Anonymkode: 98c39...af3

Men vi vet ingenting om sykdomshistorikken til denne personen. Media burde la være å skrive om dette når de ikke kan komme med detaljer. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende også at det ble vedtatt at selskaper kan ta ut utbytte før gjelden til fellesskapet er betalt. 

Anonymkode: 1910c...980

Enig! Det er kvalmende. 

Anonymkode: a32f7...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men vi vet ingenting om sykdomshistorikken til denne personen. Media burde la være å skrive om dette når de ikke kan komme med detaljer. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Så de burde la vær å skrive om 29 åringen, bare firdi personen er ung?

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende også at det ble vedtatt at selskaper kan ta ut utbytte før gjelden til fellesskapet er betalt. 

Anonymkode: 1910c...980

Det er helt vilt, men at de passer ryggen til de rike er jo ikke noe nytt

Anonymkode: 98c39...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hi jeg og. Mange ville strøket med i neste influansasesong uansett. Helt ille å si det høyt og det gjør man jo ikke. Men jeg mener også at kostnadene samfunnet og befolkningen kloden over vil lide under som ettervirkninger er verre enn tapet på et punkt. Hvor den grensen går er dog enormt vanskelig å mene noe om.

Anonymkode: 6aef4...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi vet ingenting om sykdomshistorikken til denne personen. Media burde la være å skrive om dette når de ikke kan komme med detaljer. 

Anonymkode: a8f16...e9f

Så enig med deg. Tidligere i uken så slo en av nettavisene stort opp at en fotball"stjerne" døde av Coronaviruset, leste man artikkelen så kom det frem at vedkommende hadde en kreftsykdom også.

Anonymkode: 3b07a...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...