Gå til innhold

Legen kunne ikke finne foster. 6+1


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 6+1 i dag og er ganske sikker da jeg hadde eggløsning 8 januar, fikk positiv test 21 januar og clearblue som viste 3+ sist fredag for en uke siden. 

jeg var hos legen i dag og nevnte at jeg ikke har noen symptomer og ikke føler meg gravid og er bekymret. Hadde en SA i fjor og er livredd for ny SA eller MA. Han sa han kunne ta en utvendig ul for å se om hjertet slo. Her finner han ingenting egentlig og han sier at han ikke tror at jeg kan være mer enn mellom 4-5 uker på vei. Det kan jo umulig stemme. Da skulle jo ikke barnet ha vært unnfanget engang når jeg fikk positiv test for 2,5 uker siden.. 

ble selvfølgelig DOBBELT så bekymret nå og har bare grått og grått fordi jeg er sikker på at det er en MA, der fosteret nok da sluttet å utvikle seg og døde i uke 4-5 men at kroppen min ikke støter det ut. Tok en test nå for å se om streken er svakere men den er fremdeles sterkere enn kontrollstreken så jeg har nok av hcg i kroppen ihvertfall..

mitt spm nå er om andre har opplevd at legen ikke finner noe på utvendig ul rundt uke 6+1 der det gikk fint likevell?

begynner også å lure på om jeg kanskje ikke er gravid likevell men at det feks er eggstokkreft som kan gi positive graviditetstester.. jeg er så livredd og knust nå. Skal heldigvis på innvendig ul hos jordmor i morgen så får se om vi blir klokere på det men kjenner jeg gruer meg ufattelig mye :(
 
 

 

Anonymkode: 80ddf...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt normalt å ikke finne noe dersom man tar en utvendig når man er så kort på vei.
De fleste tar derfor innvendig UL frem til uke 12.

Masse lykke til videre og XXXX for dere

Anonymkode: 4c929...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig av legen å utsette deg for dette!

Jeg var til innvendig ul i uke 7 PG selv da såg legen (som er spesialist) bare en plommepose. Utvendig ul brukes vel ikke før etter uke 12?

Prøv å pust med magen til du kommer til jordmor. Jeg tror ikke at legen din helt vet hva han driver med, akkurat her. 

Lykke til. 

Anonymkode: 73096...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er helt normalt å ikke finne noe dersom man tar en utvendig når man er så kort på vei.
De fleste tar derfor innvendig UL frem til uke 12.

Masse lykke til videre og XXXX for dere

Anonymkode: 4c929...b54

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så merkelig av legen å utsette deg for dette!

Jeg var til innvendig ul i uke 7 PG selv da såg legen (som er spesialist) bare en plommepose. Utvendig ul brukes vel ikke før etter uke 12?

Prøv å pust med magen til du kommer til jordmor. Jeg tror ikke at legen din helt vet hva han driver med, akkurat her. 

Lykke til. 

Anonymkode: 73096...29f

Tusen takk dere. Nei jeg reagerte sånn på at han tok en utvendig ul for så og si at 1 av 3 ting kunne være. Enten graviditet utenfor livmor, MA der fosteret sluttet å utvikle deg og døde i uke 4, eller at jeg kun er 4 uker på vei og derfor ser ingenting. Den siste vet jeg at ikke stemmer, og de andre 2 er jo at det ikke blir noe baby denne gangen heller :( Han sa ikke noe mer en det.. jeg håper så inderlig at det er et bankende hjerte på Innvendig tul i morgen, men jeg er så ufattelig redd :( orker ikke en gang til.. vi har ikke barn fra før og har vært prøvere i 1 år med en SA bak oss og muligens nå en MA.. 

MEN jeg kan ikke gi opp håpet. Prøver å finne en mellomting med å forberede meg på negative nyheter i morgen og det å ha litt håp Samtidig men det er jo umulig.. 

Anonymkode: 80ddf...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Embryo er bare 4 uker gammelt. Alt er fremdeles veldig veldig lite. Synes ikke det er så rart at legen ikke fant noe. 

https://embryology.med.unsw.edu.au/embryology/index.php/Week_4

Anonymkode: 0c17f...d6a

Ja ikke sant. Reagerer bare på at ikke legen sa ar det kunne være vanskelig å se noe på utvendig ultralyd på denne tiden. Han sa at om jeg var over 5 uker på vei så skulle vi ha sett mer og Ihvertfall et bankene hjerte..

Anonymkode: 80ddf...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mange MA hadde jeg innvendig ultralyd i uke 6+1, og de fant ikke foster. Jeg var helt knust. Ble satt opp time til utskrapning men de ville vente en uke for å sjekke en ekstra gang. 

7+1 fant de passelig stort embryo med bankende hjerte. Barnet har nå fylt 10 år og jeg håper dette nydelige hjertet hans banker til han er minst 100. 

Her er det masse håp! Ikke gi opp troen på at dette kan gå veldig fint ❤️
 

 

Anonymkode: 5d11e...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter mange MA hadde jeg innvendig ultralyd i uke 6+1, og de fant ikke foster. Jeg var helt knust. Ble satt opp time til utskrapning men de ville vente en uke for å sjekke en ekstra gang. 

7+1 fant de passelig stort embryo med bankende hjerte. Barnet har nå fylt 10 år og jeg håper dette nydelige hjertet hans banker til han er minst 100. 

Her er det masse håp! Ikke gi opp troen på at dette kan gå veldig fint ❤️
 

 

Anonymkode: 5d11e...5c3

Herlighet noe så nydelig. Kjente at tårene presset på av dette! Så fantastisk at det gikk fint, heldig han som har en så god mamma som deg❤️ 
 

tusen takk!❤️

Anonymkode: 80ddf...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innvendig ul hos meg 6+0 så gyn kun fostersekken. 6+4 klarte gyn etter mye leting å finne et bankende hjerte. Be om innvendig ul. De fleste gynekologer vil faktisk ikke ta innvendig en gang før 7+0 fordi man ikke kan være sikker på å se noe. (Gjorde det hos meg for å sjekke plassering tidligst mulig siden jeg tidligere har hatt svangerskap utenfor livmoren)

 

Lykke til! 

Anonymkode: fbacf...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi fikk også beskjed om at det ikke har noe inni der rundt uke 6. To dager etterpå fant de sprell levende bebis og alt i skjønneste orden. Ikke gi opp ❤️

Anonymkode: bcbfe...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier skal det være innvendig ul til tidligst uke 12. Idiotisk lege! Få henvisning eller gå til privat gynekolog. Hjertet banket ikke her før uke 7. De tok ikke utvendig ul før jeg var 14 uker på vei.

 

Anonymkode: 59f62...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en inkompetent lege. De kan ikke se noe som helst utvendig før senere.

Anonymkode: 63f42...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en inkompetent lege. De kan ikke se noe som helst utvendig før senere.

Anonymkode: 63f42...406

Og be om å få pengene tilbake!

Anonymkode: 63f42...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvendig ul så tidlig? Fosteret er såpass lite så ikke rart han ikke så noe. Spesielt ikke om du har litt kjøtt på magen. Martin Lundring (ul eksperten over alle eksperter😉) sa i uke 9 at han kunne forsøke utvendig ettersom jeg var så tynn (57kg og 178cm). Han sa at det kunne hende han måtte ta innvendig hvis bildet ble dårlig men at han kunne forsøke utvendig først. 

Anonymkode: 0e7a5...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen leger med et snev av kompetanse tar vel utvendig ul i uke 6?! 
 

Når det er sagt - her fant ikke den særs erfarne gynekologen noe som helst før i uke 9, selv med (innvendig) UL i både uke 6 og 7. Jeg har visstnok en livmor som står rett opp, og da kan det visst være vanskelig å finne noe. Men noe var det, hun er 3 år nå. 😊

Anonymkode: 411ca...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke hjertet begynte å slå før uke 7 jeg?

Da jeg ble gravid siste gang hadde jeg ikke hatt mensen enda etter forrige svangerskap, så når jeg testet positivt ante jeg ikke hvor langt jeg var på vei.

Jeg fikk prate med en gynekolog på telefonen og han sa han ville vente minst 4 uker etter positiv test før han tok ul, for før det kunne man ikke se noe sikkert i det hele tatt.

Så da jeg var på ul mente han jeg var 8+3 på vei og vi så et hjerte banke. Da var jeg hos gynekolog da, og han hadde jo både utvendig og innvendig ul tilgjengelig. Han tok derfor utvendig først, men sa at om han ikke så noe der ville han ta innvendig etterpå.

En vanlig fastlege som tar utvendig i uke 6 synes jeg er ganske kritikkverdig faktisk.

Anonymkode: 89b93...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde med meg. Dagen etter dro jeg på volvat og der så de et lite hjerte som slo. Hun sa at selv ikke med et trent øye hadde hun klart og se noe utvendig. 

Jeg tror du vil få se et bankende hjerte i morgen❤️

Anonymkode: aea5d...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trodde ikke hjertet begynte å slå før uke 7 jeg?

Joda, det begynner å slå allerede i uke 5☺️ men har aldri hørt om noen som har fått se det på utvendig ul så tidlig som 6+1.

Jeg tror ikke du har noen grunn til bekymring her, Hi. Veldig spesielt av en lege å ta utvendig ultralyd OG konkludere med de alternativene så tidlig. Jeg tipper du får se et bankende hjerte på innvendig ul i morgen ❤️

Anonymkode: 76bd4...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så inkompetent lege hadde jeg byttet tvert. Hva blir det neste han skal bomme på? 🤦‍♀️

Anonymkode: 62299...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå tusen takk alle sammen! Virkelig. Helt utrolig hvor gode dere i dette forumet er å ha. Er jo ingen som vet at jeg er gravid enda, og derfor ingen mulighet for å snakke med noen om dette heller. Jeg setter skikkelig stor pris på hver og en av dere som tar dere tid til å svare meg❤️ Jeg håper også virkelig å få se noe helt annet på innvendig ul i morgen. Krysser fingrene! :) 

 

jeg er skikkelig skuffet over legen min som kunne si noe sånt etter å ha brukt utvendig ul så tidlig. Han hadde en Ul-maskin fra sikkert 1970 tallet også... om det viser seg å være et bankende hjerte der i morgen eller senere, så kommer jeg til å bytte lege fortere enn fy for jeg kommer ikke til å være noe trygg på at han kommer til å være betryggende å ha i denne graviditeten.. han har for det meste kun eldre pasienter også, aldri sett noen som er yngre enn 40-50år på venterommet hos han.. jeg er 26. Så han er nok ikke vandt til gravide nei..

Anonymkode: 80ddf...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor styre så tidlig? Naturen går sin gang uansett, så lege er da ikke nødvendig så tidlig. Vent minst 2 uker nå før du gjør noe mer. Tror som de andre at du er gravid og at det bare er for tidlig å se noe. 

Anonymkode: 75dc6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åå tusen takk alle sammen! Virkelig. Helt utrolig hvor gode dere i dette forumet er å ha. Er jo ingen som vet at jeg er gravid enda, og derfor ingen mulighet for å snakke med noen om dette heller. Jeg setter skikkelig stor pris på hver og en av dere som tar dere tid til å svare meg❤️ Jeg håper også virkelig å få se noe helt annet på innvendig ul i morgen. Krysser fingrene! :) 

 

jeg er skikkelig skuffet over legen min som kunne si noe sånt etter å ha brukt utvendig ul så tidlig. Han hadde en Ul-maskin fra sikkert 1970 tallet også... om det viser seg å være et bankende hjerte der i morgen eller senere, så kommer jeg til å bytte lege fortere enn fy for jeg kommer ikke til å være noe trygg på at han kommer til å være betryggende å ha i denne graviditeten.. han har for det meste kun eldre pasienter også, aldri sett noen som er yngre enn 40-50år på venterommet hos han.. jeg er 26. Så han er nok ikke vandt til gravide nei..

Anonymkode: 80ddf...491

Lykke til i morgen. Det er altfor tidlig å se ett bankende hjerte med utvendig ul med ett gammelt apparat, brukt av en lege som kanskje ikke er helt erfaren på så tidlig UL. Dessuten vanskeliggjør  det ekstra om du har litt mage fra før av også. Hold oss oppdaterte. Jeg har troa på ett positivt resultat i morgen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrkKværner skrev:

Lykke til i morgen. Det er altfor tidlig å se ett bankende hjerte med utvendig ul med ett gammelt apparat, brukt av en lege som kanskje ikke er helt erfaren på så tidlig UL. Dessuten vanskeliggjør  det ekstra om du har litt mage fra før av også. Hold oss oppdaterte. Jeg har troa på ett positivt resultat i morgen 😊

takk for det, håper du har rett! Skal holde dere oppdatert i morgen :) 

Anonymkode: 80ddf...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...