Gå til innhold

Dere som har/har hatt adhd barn med utagerende atferd på skolen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om dine barn blir plaget hver dag på skolen; slått, spyttet på, kastet ting etter, kastet snøballer på, blir dyttet ned i snøen, sparket, får telefoner og skolesekken ødelagt, bøker blir revet ut av sekken og kastet i sølepytter slik at du må erstatte de, barnet blir redd for å gå til og fra skolen, vondt i magen hver dag, gruer seg hver dag. Forteller du da barnet ditt at det andre barnet har det vanskelig og husj- «bit tennene sammen og gå til skolen- og husk at Per har det vanskelig, så vær snill med han og la deg bli plaget og terrorisert han!» 

Jeg skjønner at du har et behov for å forsvare adhd fordi du har et barn som har det selv, men jeg har også et barn med adhd, og aldri har hun fått lov å oppføre seg som en dritt fordi hun har diagnosen. Jeg har fått mange telefoner om barnet og da har jeg måttet snakke med barnet i det uendelige om hva som er akseptert oppførsel. Aldri har jeg sagt «hun oppfører seg ikke sånn hjemme, så jeg kan ikke gjøre noe med det». Og hvorfor skal jeg deg? Blir et barn plaget av mitt barn, så er det et barn for mye! Jeg er forelderen, jeg må ta tak. Jeg har hatt en periode hvor jeg fikk omsorgslønn for å fotfølge mitt eget barn på skolen. Jeg har hatt møter med foreldre hvor jeg har tvunget barnet mitt med for å beklage så raskt som mulig etter at hun har gjort noe dumt. JEG er forelderen, JEG skal oppdra barnet mitt. Her ble det spesialskole hvor jeg måtte kjøre en time hver vei (Asker) for å få henne på skolen. Det viktigste for meg var faktisk at de andre barna skulle ha en trygg skolehverdag og det fikk de ikke når mitt barn terroriserte de andre barna.  

Anonymkode: e0e87...c9f

Men du har jo ikke forstått hva ADHD er? I mitt barns tilfelle er det ikke slik at han tror det er greit å si stygge ting eller slå. Det er jo dette som er så himla vanskelig. Han har ikke det mellomrommet i tankene som gjør at han kan tenke før han agerer. Når han er stresset eller sint er det ikke rasjonelt, det som skjer. Jeg kan snakke med ham om det til jeg blir blå i ansiktet, det hjelper ham fint lite når han står der in the heat of the moment. I tillegg er det slik at barn med ADHD ofte har langt dårligere sosial kompetanse enn andre barn, og det er vanskelig for dem å lære. Det er komplekse prosesser vi snakker om, og det er jo nettopp det som er så vanskelig. Det er ikke viljen det skorter på, det er evnen. Og de evnene trenger barna støtte til, av voksne rundt som forstår og veileder. Det hjelper ikke å "oppdra".

Anonymkode: 8da79...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 5518a...923

Først ekstremsituasjonen med mobilisering/overvåking/mobbing. Så når jeg foreslår hva du kunne ha gjort, sier du at en politianmeldelse kunne ha løst saken...

Jeg sporer ingen som helst empati hos deg- og de andre foreldrene. Kun en stor posjon egoisme. Og nei, dere prøvde ikke alt det andre, dere hadde helt feil fokus. Dere lot følelsene for egne barn stå i veien, og løsningene (gode eller ikke) farget resultatet. Dette må dere ha på samvittigheten. Et sted er det en jente og et foreldrepar som aldri vil tilbake. Det er ille.

ts. Ikke meningen å kuppe tråden din. Jeg håper du og barnet ditt kan møtes med respekt fra de rundt. Det er utrolig vondt å være foreldre til «den» ungen, og med empati fra de rundt, kan mye løses i fellesskap. 

Anonymkode: ecf42...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt dette gjorde vi. Det hjalp ikke. Så lenge foreldrene ikke ville innse problemet var det ikke mye som hjalp.

Anonymkode: 5518a...923

Dere gjorde jo ikke det. Her viser du bare at dere tok kontakt for å ansvarliggjøre foreldrene. Hvordan forventer du at de skulle ta det? En hel foreldregruppe tar kontakt med ett/to enkeltindivid for å klage på hvor ille barnet deres er?

nå må du virkelig prøve å sette deg inn i omvendt situasjon. En slik atferd er nok til å  virkelig skade noens psykiske helse. Jeg skal ikke skrive mer til deg nå, for jeg kjenner at jeg kan bli ufin. Og det ønsker jeg ikke. Men vær så snill, prøv å forstå hvorfor deres handlinger provoserte så voldsomt. 

Anonymkode: ecf42...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Først ekstremsituasjonen med mobilisering/overvåking/mobbing. Så når jeg foreslår hva du kunne ha gjort, sier du at en politianmeldelse kunne ha løst saken...

Jeg sporer ingen som helst empati hos deg- og de andre foreldrene. Kun en stor posjon egoisme. Og nei, dere prøvde ikke alt det andre, dere hadde helt feil fokus. Dere lot følelsene for egne barn stå i veien, og løsningene (gode eller ikke) farget resultatet. Dette må dere ha på samvittigheten. Et sted er det en jente og et foreldrepar som aldri vil tilbake. Det er ille.

ts. Ikke meningen å kuppe tråden din. Jeg håper du og barnet ditt kan møtes med respekt fra de rundt. Det er utrolig vondt å være foreldre til «den» ungen, og med empati fra de rundt, kan mye løses i fellesskap. 

Anonymkode: ecf42...43c

Dette er rent og skjært sludder. Det eneste du har rett i er at vi prioriterte våre egne barn høyest. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for hvordan vi taklet situasjonen den gangen utenom utenom at jeg muligens kunne tvunget frem hjelpetiltak ved å involvere barnevern og politi.

Jeg vet ikke om jenta har fått noen diagnose eller om hun har vært utsatt for traumer tidligere. Det er ikke viktig for meg heller. Noen måtte passe på at hun ikke fikk gjort andre vondt, uansett vvorfor hun gjorde det.

Det er ikke vår skyld at jenta oppførte seg som hun gjorde. Jeg håper både hun og foreldrene har det bra nå, men jeg er veldig glad for at vi ikke har det problemet lengre. 

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere gjorde jo ikke det. Her viser du bare at dere tok kontakt for å ansvarliggjøre foreldrene. Hvordan forventer du at de skulle ta det? En hel foreldregruppe tar kontakt med ett/to enkeltindivid for å klage på hvor ille barnet deres er?

nå må du virkelig prøve å sette deg inn i omvendt situasjon. En slik atferd er nok til å  virkelig skade noens psykiske helse. Jeg skal ikke skrive mer til deg nå, for jeg kjenner at jeg kan bli ufin. Og det ønsker jeg ikke. Men vær så snill, prøv å forstå hvorfor deres handlinger provoserte så voldsomt. 

Anonymkode: ecf42...43c

Det var ikke slik. Til å begynne med, da problemene begynte å bli store, ble det gjort mange forsøk på å løse enkeltsaker mellom enkeltelever. Det hjalp ikke.

Jeg henvendte meg også til helsesøster på skolen for å få henne til å engasjere seg for å gjøre klassemiljøet bedre. Jeg føler virkelig vi gjorde alt vi kunne for at jenta skulle få hjelp og vi holdt henne ikke utenfor. Hun var velkommen hit, men bare når jeg eller mannen kunne være her og passe på. 

Moren kom på mammakvelder og faren på pappatreff. Da diskuterte vi ikke problemene.

Mer kan man nesten ikke gjøre.

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvis du ikke forstår det så bør du gå litt i deg selv. Jeg blandet meg fordi jeg ikke synes det du kom med var noe ok til en mamma i krise. Jeg håper også at HI tar det som kommer med en klype salt. Verden er faktisk ikke svart hvit. 

Er så drit lei at alle hele tiden skal ta hensyn til de med diagnoser. Ofte terroriserer de hele klasser og ødelegger hele miljøet. Ja til spesialklasser eller skoler. 

Anonymkode: df51a...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Først ekstremsituasjonen med mobilisering/overvåking/mobbing. Så når jeg foreslår hva du kunne ha gjort, sier du at en politianmeldelse kunne ha løst saken...

Jeg sporer ingen som helst empati hos deg- og de andre foreldrene. Kun en stor posjon egoisme. Og nei, dere prøvde ikke alt det andre, dere hadde helt feil fokus. Dere lot følelsene for egne barn stå i veien, og løsningene (gode eller ikke) farget resultatet. Dette må dere ha på samvittigheten. Et sted er det en jente og et foreldrepar som aldri vil tilbake. Det er ille.

ts. Ikke meningen å kuppe tråden din. Jeg håper du og barnet ditt kan møtes med respekt fra de rundt. Det er utrolig vondt å være foreldre til «den» ungen, og med empati fra de rundt, kan mye løses i fellesskap. 

Anonymkode: ecf42...43c

Jeg blir forundret over at du blankt avfeier at denne anonyme og foreldrene rundt har forsøkt mye av det du beskriver. 

Hvis min 6-åring ble truet med bank og fikk bank hadde jeg også sørget for at voksne fulgt til skolen. Uansett hvor fælt dette barnet har det fortjener IKKE mitt eller andre barn vold på skoleveien. 

Hva ville du gjort om barnet ditt var banket opp og var truet igjen? Sendt det ubevoktet på skoleveien neste dag? Ingen av dine tiltak gjør noe med det akutte i situasjonen.

Anonymkode: e2afd...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er så drit lei at alle hele tiden skal ta hensyn til de med diagnoser. Ofte terroriserer de hele klasser og ødelegger hele miljøet. Ja til spesialklasser eller skoler. 

Anonymkode: df51a...76f

De aller fleste er enig i at det er en skam at så mange spesialskoler er blitt nedlagt . Selvsagt finnes det mange elever som står i ett vesentlig dårligere tilbud i nærskolen enn de ville hatt på en spesialskole. Når det nå engang er sånn at elevene er i vanlig skole så forstår de aller fleste at man må ta ekstra hensyn. Vil det alltid være rettferdig for A4 barnet ? Nei. Sånn er det bare. Hva er alternativet når det ikke er ett alternativ med spesialskole ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De aller fleste er enig i at det er en skam at så mange spesialskoler er blitt nedlagt . Selvsagt finnes det mange elever som står i ett vesentlig dårligere tilbud i nærskolen enn de ville hatt på en spesialskole. Når det nå engang er sånn at elevene er i vanlig skole så forstår de aller fleste at man må ta ekstra hensyn. Vil det alltid være rettferdig for A4 barnet ? Nei. Sånn er det bare. Hva er alternativet når det ikke er ett alternativ med spesialskole ? 

Så jeg må bare tolerere utslåtte tenner og utallige nye briller som ADHD rabiaten har ødelagt? Diagnoser er ikke en unnskyldning for å oppføre seg som en pøbel. Foreldrene dro ( selvsagt) bare på skuldrene og sa det ikke var noe de kunne gjøre. Vi flyttet fra spetakkelet. 

Anonymkode: df51a...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så jeg må bare tolerere utslåtte tenner og utallige nye briller som ADHD rabiaten har ødelagt? Diagnoser er ikke en unnskyldning for å oppføre seg som en pøbel. Foreldrene dro ( selvsagt) bare på skuldrene og sa det ikke var noe de kunne gjøre. Vi flyttet fra spetakkelet. 

Anonymkode: df51a...76f

Selvsagt er ikke diagnose en unnskyldning men det kan være en forklaring . For å spørre deg da.. dersom det ikke er mulig å ha barnet på spesialskole hva mener du er løsningen ? De aller fleste foreldre som har barn med ADHD bryr seg og ønsker å endre oppførselen men det er altså bare så mye de kan gjøre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt er ikke diagnose en unnskyldning men det kan være en forklaring . For å spørre deg da.. dersom det ikke er mulig å ha barnet på spesialskole hva mener du er løsningen ? De aller fleste foreldre som har barn med ADHD bryr seg og ønsker å endre oppførselen men det er altså bare så mye de kan gjøre 

Da må skolen eller andre voksne sørge for at alle barna er helt trygge. Det kan bety å fotfølge eleven til enhver tid eller til og med bruke makt i akutte situasjoner.

Det man aldri skal godta er at elever blir terrorisert hverken på skolen eller andre steder. Det er viktigere å sørge for flertallets sikkerhet enn en elevs rett til å være som alle andre.

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva i huleste snakker du om? Ppt sitt hovedmandat er å arbeide med organisasjons og kompetanseutvikling i skolen i tillegg til å vurdere hva slags opplæringstilbud har behov for. Ppt har ikke det pedagogiske ansvaret, det har skolen. Ppt er en rådgivende instans. 

Anonymkode: 7a899...331

De erfaringer eg har med PPT er elendig. Gadd isje engang å møte opp på samarbeidsmøte.. Så nei. PPT er lite bra

Anonymkode: 43448...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De erfaringer eg har med PPT er elendig. Gadd isje engang å møte opp på samarbeidsmøte.. Så nei. PPT er lite bra

Anonymkode: 43448...b56

Og vi har kun gode ord å si opp oppfølging av ppt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er så drit lei at alle hele tiden skal ta hensyn til de med diagnoser. Ofte terroriserer de hele klasser og ødelegger hele miljøet. Ja til spesialklasser eller skoler. 

Anonymkode: df51a...76f

Amen!

Anonymkode: 2483c...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De aller fleste er enig i at det er en skam at så mange spesialskoler er blitt nedlagt . Selvsagt finnes det mange elever som står i ett vesentlig dårligere tilbud i nærskolen enn de ville hatt på en spesialskole. Når det nå engang er sånn at elevene er i vanlig skole så forstår de aller fleste at man må ta ekstra hensyn. Vil det alltid være rettferdig for A4 barnet ? Nei. Sånn er det bare. Hva er alternativet når det ikke er ett alternativ med spesialskole ? 

Bare av nysgjerrighet, for dette vet jeg ikke stort om: hvor mange spesialskoler finnes det fremdeles, og vet du hvordan det har seg at disse ikke ble lagt ned sammen med resten? Og er det økende eller synkende antall slike skoler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

Bare av nysgjerrighet, for dette vet jeg ikke stort om: hvor mange spesialskoler finnes det fremdeles, og vet du hvordan det har seg at disse ikke ble lagt ned sammen med resten? Og er det økende eller synkende antall slike skoler?

 

Jeg vet ikke det eksakte tallet, men det er mer enn 68. En del av disse er skoler for døve og hørselshemmede.

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Bare av nysgjerrighet, for dette vet jeg ikke stort om: hvor mange spesialskoler finnes det fremdeles, og vet du hvordan det har seg at disse ikke ble lagt ned sammen med resten? Og er det økende eller synkende antall slike skoler?

 

Jeg vet ikke konkret antall i dag. Det har vel blitt nedlagt skoler gradvis over tid og antar det har med økonomi å gjøre. Det finnes stadig noen skoler og der samles gjerne skoler fra store avstander opp. Mange elever med forskjellige utfordringer. Det finnes og egne skoler for feks de med medisinske utfordringer, autisme , synshemming osv. Tanken er vel at « alle skal med» og derfor ender gjerne mange som burde hatt mer hjelp opp i vanlig skole.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke det eksakte tallet, men det er mer enn 68. En del av disse er skoler for døve og hørselshemmede.

Anonymkode: 5518a...923

Ok, jeg vet faktisk om disse, når jeg tenker meg om. Men hva med skoler som kunne ivareta utagerende barn som det er snakk om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg vet ikke konkret antall i dag. Det har vel blitt nedlagt skoler gradvis over tid og antar det har med økonomi å gjøre. Det finnes stadig noen skoler og der samles gjerne skoler fra store avstander opp. Mange elever med forskjellige utfordringer. Det finnes og egne skoler for feks de med medisinske utfordringer, autisme , synshemming osv. Tanken er vel at « alle skal med» og derfor ender gjerne mange som burde hatt mer hjelp opp i vanlig skole.  

Ok vi postet visst samtidig. Men ADHD er jo også en medisinsk utfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Ok vi postet visst samtidig. Men ADHD er jo også en medisinsk utfordring?

Det er det ja. Det finnes skoler for den type utfordringer ja. Først og fremst i de store byene . Mange av de elevene som sliter med den type problematikk får opplæring i regi av skolen sin utenfor skolens dører. Leirskole , ute, på gård etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er det ja. Det finnes skoler for den type utfordringer ja. Først og fremst i de store byene . Mange av de elevene som sliter med den type problematikk får opplæring i regi av skolen sin utenfor skolens dører. Leirskole , ute, på gård etc... 

Hvordan opplever du et sånt tilbud? Ville du ønske det (om dere ikke har det), eller tenker du integrering i vanlig skole bør være målet for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Hvordan opplever du et sånt tilbud? Ville du ønske det (om dere ikke har det), eller tenker du integrering i vanlig skole bør være målet for alle?

Vi har ikke hatt det personlig men vi har hatt elever i mine barns klasse som har hatt det. De har hatt det i kortere og lengere perioder . Lagt opp helt etter den enkelte elevs behov . Noen har hatt 2 dager på skolen og 3 på gården og etter noe tid har de alle kommet tilbake i samme klasse. Elevene var og på besøk og hadde skoledager på gården. De følger samme pensum som resten av skolen. Jeg tenker at for mange kan ett sånt tilbud være det som trengs og for andre vil de trenge å kun ha skolegang utenfor skolens vegger. Det er ikke noe mål i seg selv å slepe alle gjennom A4 skolen hvis det finnes bedre alternativer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sug lut skrev:

Hvordan opplever du et sånt tilbud? Ville du ønske det (om dere ikke har det), eller tenker du integrering i vanlig skole bør være målet for alle?

Glemte å svare på om vi hadde ønsket det. Når det stod på som verst så hadde det vært godt å ha ett slikt tilbud. Nå var det ikke utagering som var problemet hos oss men likevel. Det som skjedde i vårt tilfelle var at han modnet med alderen og det gikk selv til med litt tilpasning og spesielle hensyn. Det jeg vet er at jeg er glad for at vi ble sett og hørt og har blitt det hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

PPT har pedagogiske avsvaret, de er fint lite flinke til veiledning. 

Da må alltona inn i bildet. Alltona har kompetansen til å veilede skolen. 

Anonymkode: 43448...b56

Skolen har ansvar for pedagogisk opplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...