Gå til innhold

Dere som har/har hatt adhd barn med utagerende atferd på skolen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg sliten. Satt i møte i nesten to timer i dag, med kontaktlærer, assistent, psykolog og helsesøster. Assistenten gråt imens hun fortalte om språket barnet vårt bruker mot henne (mye stygt om sex, utseende og vekt). Lærer forteller om sinneutbrudd, banning og slag når det blir stilt krav til vårt barn, og at han føler usikkerhet i gruppa som fører til mye ‘tøff’ atferd. Det er generelt en krevende gruppe også, da. De er venner med hverandre på fritiden, men i samme klasserom blir de veldig kritiske til hverandre. Vært sånn siden barnehagen.
 

Lærer og assistent forteller også om andre foreldre som har kontaktet dem og sier at det de får høre om gutten vår fra sine barn, ikke er greit og at de andre foreldrene syns synd på skolens personale.... 

Han er 8 år gammel. 

De spør oss, foreldrene, om hva de skal gjøre. De har gjort alle ‘standardgrep’, som dagsplan, forutsigbare dager, skjerming, banking-time, belønning, sanksjoner ved banning, osv. Det er en liten skole, omrokkering av personale er nærmest umulig. 
Vi har grei kontroll på ham hjemme, han er en god og samvittighetsfull gutt som ikke utagerer mye på hjemmebane. Han føler seg trygg hjemme og har veldig faste rutiner. Vi snakker selvfølgelig med han, på alle mulige måter, om atferden hans på skolen. Han blir lei seg av slike samtaler, og sier at skole er bare fælt. 

Vi har ikke noen gode svar til skolen, og sitter bare og nærmest skammer oss imens vi hører om hvor ille gutten vår er på skolen. Nå er jeg bare oppgitt og skulle ønske jeg visste veien videre.

Noen erfarne folk der ute, som har gode råd?

Anonymkode: 432b2...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville faktisk søkt gutten inn på spesialskole. De andre var a føler seg utrygge med han og da må han flyttes. De gjorde det med en gutt her, og det ble harmoni i klassen den første uken etter at han flyttet. Kjipt for han, men det var 30 andre elever som fikk gjennomgå hver dag også. 

Anonymkode: e0e87...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville faktisk søkt gutten inn på spesialskole. De andre var a føler seg utrygge med han og da må han flyttes. De gjorde det med en gutt her, og det ble harmoni i klassen den første uken etter at han flyttet. Kjipt for han, men det var 30 andre elever som fikk gjennomgå hver dag også. 

Anonymkode: e0e87...c9f

Så bastant da gitt! Til HI: har dere vurdert en midlertidig alternativ opplæringsarena? Her finnes tilbud om å ha noe eller all undervisning utenfor skolen på en gård. Alt blir lagt opp etter elevens behov og eleven er fortsatt tilknyttet klassen sin. Tanken er å sluse eleven tilbake til klassen på sikt. Når det er sagt er det viktig å ta grep tidlig og ikke la det « skure å gå» . Det må ikke ende med angst og dårlig selvfølelse for gutten din. Ppt må på banen og ressurser må på plass. Ellers sender jeg deg en god klem. Jeg har vært der du er. Ikke like ille men det var tøft i perioder. I dag var vi også på møte om vår sønn og i dag snakker vi om hvor utrolig bra det går i dag. Det kan snu og det blir bedre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så bastant da gitt! Til HI: har dere vurdert en midlertidig alternativ opplæringsarena? Her finnes tilbud om å ha noe eller all undervisning utenfor skolen på en gård. Alt blir lagt opp etter elevens behov og eleven er fortsatt tilknyttet klassen sin. Tanken er å sluse eleven tilbake til klassen på sikt. Når det er sagt er det viktig å ta grep tidlig og ikke la det « skure å gå» . Det må ikke ende med angst og dårlig selvfølelse for gutten din. Ppt må på banen og ressurser må på plass. Ellers sender jeg deg en god klem. Jeg har vært der du er. Ikke like ille men det var tøft i perioder. I dag var vi også på møte om vår sønn og i dag snakker vi om hvor utrolig bra det går i dag. Det kan snu og det blir bedre❤️

Bastant i denne situasjonen- ja. Når et barn på 8 år går fysisk og verbalt til angrep på både barn og voksne, så ille at til og med den voksne gråter, da må man gjøre noe. Jeg har selv barn med adhd og det er faktisk ikke de andre barna som skal ha en kjip dag fordi hun har en diagnose. Jeg, og hun, kan ikke bruke diagnosen for alt mulig rart. 

Anonymkode: e0e87...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bastant i denne situasjonen- ja. Når et barn på 8 år går fysisk og verbalt til angrep på både barn og voksne, så ille at til og med den voksne gråter, da må man gjøre noe. Jeg har selv barn med adhd og det er faktisk ikke de andre barna som skal ha en kjip dag fordi hun har en diagnose. Jeg, og hun, kan ikke bruke diagnosen for alt mulig rart. 

Anonymkode: e0e87...c9f

Det er dog greit å tenke litt over hvordan du formidler noe slikt til en mamma som står i en tøff situasjon angående barnet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår sønn med adhd har heldigvis ikke atferdsvansker, men han ble i en periode mobbet, viste det seg, og da reagerte han med å bruke stygge ord og å slå/sparke. Det tok litt tid før de fant ut av det, for lærerne fikk ikke med seg provokasjonen i forkant, bare reaksjonen til vår sønn, men så var det heldigvis en som begynte å se et mønster og de fikk ordnet opp i det hele. Du er sikker på at din sønn ikke blir plaget også og utagerer pga dette?

Ellers antar jeg at PPT er med i bildet siden han har assistent? Det er mulig han blir overstimulert, barn med ADHD klarer ikke å filtrere ut inntrykk slik andre barn gjør, så det er godt mulig at å flytte ham til en skole med mulighet for små spesialklasser vil hjelpe. Ta kontakt med kontakt med deres saksbehandler i PPT og forhør dere litt.

Anonymkode: 2dc77...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er dog greit å tenke litt over hvordan du formidler noe slikt til en mamma som står i en tøff situasjon angående barnet sitt. 

Du mener jeg skulle ha skrevet 1000 pene ord før jeg kom til saken? Jeg er ikke en sånn person

Anonymkode: e0e87...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du mener jeg skulle ha skrevet 1000 pene ord før jeg kom til saken? Jeg er ikke en sånn person

Anonymkode: e0e87...c9f

Litt medmenneskelig er det lov å være . Det er heller ikke sånn at det bare er å søke over barnet på en spesialskole. Det er en lang prosess og det er slett ikke sikkert at det finnes noe slikt der HI bor. Hi trenger råd om hva hun kan gjøre her og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Litt medmenneskelig er det lov å være . Det er heller ikke sånn at det bare er å søke over barnet på en spesialskole. Det er en lang prosess og det er slett ikke sikkert at det finnes noe slikt der HI bor. Hi trenger råd om hva hun kan gjøre her og nå. 

Hva var det som ikke var medmenneskelig med innlegget? Og hvorfor i all verden skal du blande deg i hva jeg skriver? Gi dine egne råd på din måte, og la meg gi mine, på min måte. 

Anonymkode: e0e87...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva var det som ikke var medmenneskelig med innlegget? Og hvorfor i all verden skal du blande deg i hva jeg skriver? Gi dine egne råd på din måte, og la meg gi mine, på min måte. 

Anonymkode: e0e87...c9f

Hvis du ikke forstår det så bør du gå litt i deg selv. Jeg blandet meg fordi jeg ikke synes det du kom med var noe ok til en mamma i krise. Jeg håper også at HI tar det som kommer med en klype salt. Verden er faktisk ikke svart hvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvis du ikke forstår det så bør du gå litt i deg selv. Jeg blandet meg fordi jeg ikke synes det du kom med var noe ok til en mamma i krise. Jeg håper også at HI tar det som kommer med en klype salt. Verden er faktisk ikke svart hvit. 

Den eneste som har vært ufin her er du. Hvis hi kunne være så heldig å få gutten inn på en spessialskole ville det sansynlig vis gi ham en mye bedre hverdag. Det er bare du som tror det skal være noe nedverdigende.

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den eneste som har vært ufin her er du. Hvis hi kunne være så heldig å få gutten inn på en spessialskole ville det sansynlig vis gi ham en mye bedre hverdag. Det er bare du som tror det skal være noe nedverdigende.

Anonymkode: 5518a...923

Jeg tror ikke det er nedverdigende . Jeg ga også råd om alternativ opplæring. Jeg sa også at det er viktig å ta grep. Poenget mitt er at det er lett å kaste ut forslag om spesialskole men det er slett ikke sikkert at det er en mulighet for gutten til hi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en åtteåring som ligner veldig. Han har potensiale for alt du beskriver. Han blir verre i språk og atferd dess mindre sikker han er. Altså usikker på menneskene rundt seg, når det blir for mye etc. Han trives på skolen men er helt avhengig av gode relasjoner med de som jobber rundt han. Om gutten din bruker dette språket og denne atferden ovenfor assistenten ville jeg tenkt at det kan være lurt å prøve med en annen voksen tett på. Man MÅ ha en god relasjon for å komme i posisjon. Så må de voksne rundt han snakke sammen. MYE. Vi snakker mye med kontaktlærer og assistent, og har feks hatt møte med gutten og de to for å oppklare typisk misforståelser. Barnet må vite at dere snakker sammen. Dere får til mye hjemme og det kan man sakte men sikkert overføre til skolen. Hva sier gutten selv om hva som er vanskelig på skolen? Tenk "kids do well if they can" Når han oppfører seg sånn så er han utenfor toleransegrensen på en eller annen måte. Min tredjeklassing må ha avtalt ting på forhånd. Vi har gått gjennom alle fag. I matte jobber han mye ute for han forstyrres så av de andre. Når de har stasjonsundervisning er han i klasserommet osv osv. Han trenger mye skjerming. Fra bråk/støy/medelever...noen skoler skjønner ikke dette for de ser bare han som er frustrert og det bråket han lager. Disse barna har jo ikke dårlig oppmerksomhet egentlig, men for god. De tar inn alt og er veldig ofte overbelastet noe som fører til store problemer med fokus. Jobber skolen etter lærerguiden for adhd? https://adhdnorge.no/aktuelt/ny-laererguide/  Den beskriver veldig mange gode tiltak. Men min erfaring er at tett dialog med barn og de voksne rundt løser mye. Dess mer dere snakker sammen dess lettere finner dere løsninger. Tingene barnet klager på kan virke små eller som bagateller, og for oss er det ofte det, men det å rydde unna slike småting er ofte veldig viktig for det stopper helt opp for dem. Tenker at med disse barna så er ikke jobben å ha et møte å snakke om at han har adhd, så da må vi gjøre sånn- jobben består i alt arbeidet som er hele veien, være tett på, i dialog, rydde unna/opp i misforståelser eller annet som barnet reagerer på. Dette er helt klart løsbart. 

Lykke til. Vi har hatt noen kjipe møter vi også, det er ikke gøy 😕

Anonymkode: 79e02...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tror ikke det er nedverdigende . Jeg ga også råd om alternativ opplæring. Jeg sa også at det er viktig å ta grep. Poenget mitt er at det er lett å kaste ut forslag om spesialskole men det er slett ikke sikkert at det er en mulighet for gutten til hi 

Og så? Er det mer sansynlig at han kan få "midlertidig alternativ opplæringsarena"?

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så? Er det mer sansynlig at han kan få "midlertidig alternativ opplæringsarena"?

Anonymkode: 5518a...923

Selvsagt er det ikke sikkert at han kan det. Jeg spør hi om det er mulig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt er det ikke sikkert at han kan det. Jeg spør hi om det er mulig 

Det er akkurat det samme.

Anonymkode: 5518a...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen er ansvarlige for å møte gutten ordentlig. Når hans relasjon til dem er så preget av stygt språk og dårlig atferd, mens han ikke er slik med andre, så skal den voksne ta ansvaret for å reparere relasjonen. Da er det noe i samspil mellom lærer og elev som har gått i vranglås. 

Anonymkode: 57432...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et såpass lite barn slår, utagerer verbalt og er utrygg handler det ofte om avmakt. Det er gjennom adferd barn forteller at ting er ugreit og så er det voksne sitt ansvar å tolke adferden, vise god omsorgsadferd mot barnet og hjelpe barnet, også de andre barna i klassen og på skolen. 

Har Bup hatt veiledning med skolen? 

Anonymkode: 4739f...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite erfaring, men her tenker jeg lærerne trenger veiledning fra fagpersoner? Skjønner at assistenten er frustrert og hun trenger kanskje også veiledning. Min datters venn var «helt håpløs» i noen år, men vi har alltid godtatt han og tatt han inn i varmen. Etter noen år- tipper 6 klasse eller så er han den skjønneste gutten man kan tenke seg. Tålmodighet er en dyd heter det og den lille erfaringen jeg har bekrefter dette. Hjernen vil modnes men det er viktig at han får støtte underveis. Lykke til.

Anonymkode: 5d227...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette høres vanskelig ut for dere alle. Det er flott at du står i det sammen med barnet. Jeg håper det bedrer seg for dere.

Jeg har ikke erfaring selv. Men akkurat i dag leste jeg denne artikkelen. Jeg synes metoden som er beskrevet virker fin, fordi det handler om å gi eleven all mulig støtte og oppfølging til selv å løse problemene sine. https://www.utdanningsnytt.no/angst-fagartikkel-psykisk-helse/fagartikkel-samarbeid-om-og-med-elever-som-sliter-med-utagerende-eller-tilbaketrekkende-atferd-i-skolen/219871

Anonymkode: 3e21c...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skolen er ansvarlige for å møte gutten ordentlig. Når hans relasjon til dem er så preget av stygt språk og dårlig atferd, mens han ikke er slik med andre, så skal den voksne ta ansvaret for å reparere relasjonen. Da er det noe i samspil mellom lærer og elev som har gått i vranglås. 

Anonymkode: 57432...191

Det trenger det absolutt ikke å være. Det kan være mange grunner til at barnet er utagerende mot noen og ikke andre, noen barn er til og med mest utagerende mot dem de føler seg tryggest på. Det kan være en måte å teste "tryggheten" på, sjekke ut grenser og mye mer. Og selvfølgelig kan det også være dårlig samspill mellom barn og voksne. Men er det flere voksne som jobber med samme barnet, er det heller ikke uvanlig at det går på omgang hvem barnet utagerer mest mot. 

Det jeg reagerer på her er at assistenten sitter og gråter foran foreldrene pga barnets oppførsel. Det er utrolig uprofesjonelt. Og antageligvis feil person til å jobbe med dette barnet også.  Å jobbe med barn med problemer / utfordringer som fører til adferdsvansker er utrolig tungt, og det er helt lov å gråte og være oppgitt og sliten, men ikke foran barnets foreldre. Det gjør man på "bakrommet" sammen med støttespillere man jobber samme med. Kan man ikke fremstå som en trygg voksenperson overfor barnet og foreldrene, passer man ikke i jobben. Så enkelt er det faktisk. 

Man skal heller ikke "tillate" andre foreldre å tro / tenke at det er synd på voksne som jobber med disse barna. For det er det nemlig ikke. Om noen sier noe sånn, bør de straks få beskjed om at det ikke er synd på de voksne, det er jobben deres, det kan være tungt av og til, frustrerende, slitsomt osv, men det er ikke synd på den voksne. Og dersom det er det, så er det ikke barnets skyld, men støtteapparatet rundt den voksne som ikke gjør jobben sin. 

Det er ikke dere som skal svare skolen på hva skolen skal gjøre. Alle vet at det er stor forskjell på skole og hjemme - det som fungerer hjemme, fungerer ofte ikke på skolen, om omvendt også. Og tiltak som blir gjort hjemme, kan ofte ikke bli gjort på skolen. Men det er nyttig når foreldre og skole jobber sammen om tiltak som settes i gang selvfølgelig, sånn at barnet vet at hjem og skole er på samme lag.

Du skal ikke skamme deg over ditt barn! Og jeg skjønner godt at det er vondt og vanskelig å sitte å høre på at det "gale" ditt barn gjør og fører til. Men noe av det må jo fram også, men skolen må legge det fram sånn at det blir konstruktiv fakta og et ønske om å hjelpe barnet, ikke klaging sånn at foreldre blir en søppelbøtte som lærer og assistent kan hive frustrasjonene sine i. De erfarne folkene du spør etter, burde finnes på skolen / bup / ppt / ansvarsgruppen rundt barnet. Det betyr ikke at de har svar på alt, men at de alltid har en plan for  / tanker om hvordan barnet skal bli ivaretatt på best mulig måte. Det kan godt hende at verken plan A, B eller C fungerer som man ønsker, men da må man gå videre - det er mange bokstaver igjen i alfabetet.

 

Anonymkode: 38ae6...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten PPT som har forresten veiledningsansvar ovenfor skolene, så om ikke de er på banen allerede er det bare å be skolen henvise dit evt. gjøre det selv. 

Anonymkode: 79e02...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...