Gå til innhold

Dere som har/har hatt adhd barn med utagerende atferd på skolen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så? Er det mer sansynlig at han kan få "midlertidig alternativ opplæringsarena"?

Anonymkode: 5518a...923

Ja, det er det. Det finnes i veldig mange kommuner, spesialskoler finnes det svært få av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jeg sliten. Satt i møte i nesten to timer i dag, med kontaktlærer, assistent, psykolog og helsesøster. Assistenten gråt imens hun fortalte om språket barnet vårt bruker mot henne (mye stygt om sex, utseende og vekt). Lærer forteller om sinneutbrudd, banning og slag når det blir stilt krav til vårt barn, og at han føler usikkerhet i gruppa som fører til mye ‘tøff’ atferd. Det er generelt en krevende gruppe også, da. De er venner med hverandre på fritiden, men i samme klasserom blir de veldig kritiske til hverandre. Vært sånn siden barnehagen.
 

Lærer og assistent forteller også om andre foreldre som har kontaktet dem og sier at det de får høre om gutten vår fra sine barn, ikke er greit og at de andre foreldrene syns synd på skolens personale.... 

Han er 8 år gammel. 

De spør oss, foreldrene, om hva de skal gjøre. De har gjort alle ‘standardgrep’, som dagsplan, forutsigbare dager, skjerming, banking-time, belønning, sanksjoner ved banning, osv. Det er en liten skole, omrokkering av personale er nærmest umulig. 
Vi har grei kontroll på ham hjemme, han er en god og samvittighetsfull gutt som ikke utagerer mye på hjemmebane. Han føler seg trygg hjemme og har veldig faste rutiner. Vi snakker selvfølgelig med han, på alle mulige måter, om atferden hans på skolen. Han blir lei seg av slike samtaler, og sier at skole er bare fælt. 

Vi har ikke noen gode svar til skolen, og sitter bare og nærmest skammer oss imens vi hører om hvor ille gutten vår er på skolen. Nå er jeg bare oppgitt og skulle ønske jeg visste veien videre.

Noen erfarne folk der ute, som har gode råd?

Anonymkode: 432b2...a15

Etter å ha lest innlegget igjen tenker jeg først og fremst at skolen trenger veiledning i både å møte barnet men også hvordan de møter dere som foreldre . Man må slutte med å snakke om alt som ikke fungerer for assistent og lærere til dere. Det er skolens ansvar at dette fungerer og ikke dere som foreldre. Får ikke skolen til dette så er de pliktige til å finne en løsning for gutten deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Etter å ha lest innlegget igjen tenker jeg først og fremst at skolen trenger veiledning i både å møte barnet men også hvordan de møter dere som foreldre . Man må slutte med å snakke om alt som ikke fungerer for assistent og lærere til dere. Det er skolens ansvar at dette fungerer og ikke dere som foreldre. Får ikke skolen til dette så er de pliktige til å finne en løsning for gutten deres. 

Det er jeg helt enig med deg i. 

(Selv om jeg nå har har en god natts søvn bak meg, er jeg fremdeles sint og oppgitt på HI's vegne)

Anonymkode: 38ae6...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger det absolutt ikke å være. Det kan være mange grunner til at barnet er utagerende mot noen og ikke andre, noen barn er til og med mest utagerende mot dem de føler seg tryggest på. Det kan være en måte å teste "tryggheten" på, sjekke ut grenser og mye mer. Og selvfølgelig kan det også være dårlig samspill mellom barn og voksne. Men er det flere voksne som jobber med samme barnet, er det heller ikke uvanlig at det går på omgang hvem barnet utagerer mest mot. 

Det jeg reagerer på her er at assistenten sitter og gråter foran foreldrene pga barnets oppførsel. Det er utrolig uprofesjonelt. Og antageligvis feil person til å jobbe med dette barnet også.  Å jobbe med barn med problemer / utfordringer som fører til adferdsvansker er utrolig tungt, og det er helt lov å gråte og være oppgitt og sliten, men ikke foran barnets foreldre. Det gjør man på "bakrommet" sammen med støttespillere man jobber samme med. Kan man ikke fremstå som en trygg voksenperson overfor barnet og foreldrene, passer man ikke i jobben. Så enkelt er det faktisk. 

Man skal heller ikke "tillate" andre foreldre å tro / tenke at det er synd på voksne som jobber med disse barna. For det er det nemlig ikke. Om noen sier noe sånn, bør de straks få beskjed om at det ikke er synd på de voksne, det er jobben deres, det kan være tungt av og til, frustrerende, slitsomt osv, men det er ikke synd på den voksne. Og dersom det er det, så er det ikke barnets skyld, men støtteapparatet rundt den voksne som ikke gjør jobben sin. 

Det er ikke dere som skal svare skolen på hva skolen skal gjøre. Alle vet at det er stor forskjell på skole og hjemme - det som fungerer hjemme, fungerer ofte ikke på skolen, om omvendt også. Og tiltak som blir gjort hjemme, kan ofte ikke bli gjort på skolen. Men det er nyttig når foreldre og skole jobber sammen om tiltak som settes i gang selvfølgelig, sånn at barnet vet at hjem og skole er på samme lag.

Du skal ikke skamme deg over ditt barn! Og jeg skjønner godt at det er vondt og vanskelig å sitte å høre på at det "gale" ditt barn gjør og fører til. Men noe av det må jo fram også, men skolen må legge det fram sånn at det blir konstruktiv fakta og et ønske om å hjelpe barnet, ikke klaging sånn at foreldre blir en søppelbøtte som lærer og assistent kan hive frustrasjonene sine i. De erfarne folkene du spør etter, burde finnes på skolen / bup / ppt / ansvarsgruppen rundt barnet. Det betyr ikke at de har svar på alt, men at de alltid har en plan for  / tanker om hvordan barnet skal bli ivaretatt på best mulig måte. Det kan godt hende at verken plan A, B eller C fungerer som man ønsker, men da må man gå videre - det er mange bokstaver igjen i alfabetet.

 

Anonymkode: 38ae6...966

Dette ❤️ ble helt rørt 💕

Anonymkode: 43448...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er forresten PPT som har forresten veiledningsansvar ovenfor skolene, så om ikke de er på banen allerede er det bare å be skolen henvise dit evt. gjøre det selv. 

Anonymkode: 79e02...869

PPT har pedagogiske avsvaret, de er fint lite flinke til veiledning. 

Da må alltona inn i bildet. Alltona har kompetansen til å veilede skolen. 

Anonymkode: 43448...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

PPT har pedagogiske avsvaret, de er fint lite flinke til veiledning. 

Da må alltona inn i bildet. Alltona har kompetansen til å veilede skolen. 

Anonymkode: 43448...b56

PPT er den instansen som har ansvaret for veiledning til skolene. Noen steder har de egne kompetanse senter. Googlet Alltona og ser at det er et kompetansesenter for Sandnes kommune. Det er altså ikke noe som er tilgjengelig for alle, og sannsynligheten for at HI bor i Sandes er ganske liten. Jeg vet at det er ulik kompetanse og villighet til veiledning på ulike PP- kontor, men PPT har et mandat som går på å veilede skoler. Det har feks ikke BUP (selv om noen bidrar inn i skolesamarbeid likevel). Om PPT ikke har god nok kompetanse i saken kan PPT be om veiledning fra Statped som er de statlige kompetansesentrene. 

Det er ganske tydelig at skolen ikke klarer å håndtere barnet på en god måte når assistent gråter på møter, skolen spør foresatte hva de skal gjøre etc. Så å få tar i de som kan veilede skolen vil jeg tenke er lurt. Det er dessverre slik at man må stå på og mase selv. I denne saken tenker jeg det er viktig at foreldrene ikke går i kjelleren og blir med på den negative spiralen av håpløshet som skolen er inne i. De har en gutt som fungerer bedre på andre arenaer og som helt sikkert har mange gode ressurser. Da må man hjelpe den arenaen som ikke fungerer og da tenker jeg det er greit at foreldrene vet at det finnes instanser med lovpålagte mandat om veiledning. Skolene er ikke alltid så flinke til å be om det selv dessverre. 

 

Lykke til HI uansett. 

Anonymkode: 79e02...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til rektor og klag på måten du ble møtt på. Det er ikke greit! 
 

Jeg ble også møtt på lignende måte som deg av kontaktlærer ang min sønn på 11 år som har ADHD. 
 

Jeg klagde til rektor og da ble det fart på sakene. Rektor ble veldig glad for at jeg sa ifra og tok tak i det med en gang!

Hadde ikke rektor reagert hadde jeg gått videre til fylkesmannen.

Selv om det er tøft, så må du stå på kravene og kjempe for barnet ditt for det er ingen andre som gjør det. Barnet ditt har krav på tilrettelegging og det er skolen sitt ansvar, ikke gi deg på det!

Stor klem til deg ❤️

Anonymkode: 9f78d...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her...

TUSEN takk for oppløftende svar. Jeg er ganske langt nede etter dette møtet, men det hjelper å høre styrkende ord fra dere altså!

Nå når jeg har fordøyd dette møtet litt, sitter jeg med en følelse av at lærer og assistent syns synd på seg selv, og i mine øyne er det uprofesjonelt. I tillegg har de veldig få å spille på, virker det som, da dette er en liten, avsidesliggende skole. Så jeg skal ta med meg råd videre ang. hjelp fra Ppt/Statped. Ppt er såklart påkoblet fra før og har skrevet enkeltvedtak på han, men kanskje er de ikke involvert i stor nok grad nå. 
 

Sitter også med en sårhetsfølelse etter å ha hørt at andre foreldre snakker med lærer/assistent om  gutten vår og hvor ille de syns det er. Vi bor på en liten plass, så dette blir sårbart, kjenner jeg...

Vi vet så inderlig godt at gutten vår er urolig, usikker, sikter høyt og tåler nederlag veldig dårlig. Vi takler det greit hjemme og gjør så godt vi kan. Det er hele verden ellers som føles som en krigssone nå😢

Har også lest artikkel som ble anbefalt, tusen takk, godt å se at det finnes metoder.

Ps. spesialskole finnes ikke her i utkanten. Da må vi flytte (noe jeg også har plutselig begynt å vurdere...).

 

HI


 

 

Anonymkode: 432b2...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er alltona? 

Anonymkode: 38ae6...966

Alltona er styrket tilbud til skolene. 

 

Anonymkode: 43448...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om det er her, avsidesliggende skole, 8-åring barna er redde for. Da er det i alle fall en snakkis dessverre.

Hvor har han lært alt det stygge han sier egentlig? 

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her...

TUSEN takk for oppløftende svar. Jeg er ganske langt nede etter dette møtet, men det hjelper å høre styrkende ord fra dere altså!

Nå når jeg har fordøyd dette møtet litt, sitter jeg med en følelse av at lærer og assistent syns synd på seg selv, og i mine øyne er det uprofesjonelt. I tillegg har de veldig få å spille på, virker det som, da dette er en liten, avsidesliggende skole. Så jeg skal ta med meg råd videre ang. hjelp fra Ppt/Statped. Ppt er såklart påkoblet fra før og har skrevet enkeltvedtak på han, men kanskje er de ikke involvert i stor nok grad nå. 
 

Sitter også med en sårhetsfølelse etter å ha hørt at andre foreldre snakker med lærer/assistent om  gutten vår og hvor ille de syns det er. Vi bor på en liten plass, så dette blir sårbart, kjenner jeg...

Vi vet så inderlig godt at gutten vår er urolig, usikker, sikter høyt og tåler nederlag veldig dårlig. Vi takler det greit hjemme og gjør så godt vi kan. Det er hele verden ellers som føles som en krigssone nå😢

Har også lest artikkel som ble anbefalt, tusen takk, godt å se at det finnes metoder.

Ps. spesialskole finnes ikke her i utkanten. Da må vi flytte (noe jeg også har plutselig begynt å vurdere...).

 

HI


 

 

Anonymkode: 432b2...a15

Har gutten enkeltvedtak kan du undersøke hvorvidt mulighetene for alternativ opplæringsarena finnes. Snakk med rektor og ppt om det❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Begynner å lure på om det er her, avsidesliggende skole, 8-åring barna er redde for. Da er det i alle fall en snakkis dessverre.

Hvor har han lært alt det stygge han sier egentlig? 

Anonymkode: 4de92...ad3

Du føler det du skrev her hjalp eller? Og har ett barn som sliter blitt en snakkis så er det vårt ansvar som voksne å slutte med det omgående !!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du føler det du skrev her hjalp eller? Og har ett barn som sliter blitt en snakkis så er det vårt ansvar som voksne å slutte med det omgående !!! 

HVOR har barna lært det stygge de sier? Spør jeg. Det er du som har lært ham det?

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du føler det du skrev her hjalp eller? Og har ett barn som sliter blitt en snakkis så er det vårt ansvar som voksne å slutte med det omgående !!! 

Jeg snakker ikke om det, andre snakker om det, ungen min kommer hjem og sier at hun er REDD FOR dette barnet, at han er slem osv.

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HVOR har barna lært det stygge de sier? Spør jeg. Det er du som har lært ham det?

Anonymkode: 4de92...ad3

Nå er ikke jeg Hi. Jeg tror det er store sjanser for at barn lærer seg stygge ord andre steder enn av foreldrene sine altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er ikke jeg Hi. Jeg tror det er store sjanser for at barn lærer seg stygge ord andre steder enn av foreldrene sine altså 

Ja, det kan hende. Men de barna jeg ser lærer stygge ord tidlig har ofte litt omsorgssvikt inni bildet og utagerende eldre søsken.

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan hende. Men de barna jeg ser lærer stygge ord tidlig har ofte litt omsorgssvikt inni bildet og utagerende eldre søsken.

Anonymkode: 4de92...ad3

Jeg sier ikke at det gjelder HI. 

Jeg sier at jeg har sett det hos ANDRE..

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker ikke om det, andre snakker om det, ungen min kommer hjem og sier at hun er REDD FOR dette barnet, at han er slem osv.

Anonymkode: 4de92...ad3

Da får du lære datteren din at man ikke snakker om at barn er slemme da. Ta regla om at gutten har det vanskelig feks . Dessuten er det for dumt å anta at du vet hvem hi sin gutt er 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan hende. Men de barna jeg ser lærer stygge ord tidlig har ofte litt omsorgssvikt inni bildet og utagerende eldre søsken.

Anonymkode: 4de92...ad3

Nå må du rett og slett rulle inn!!! ADHD og utagering i den sammenheng har ingen link til omsorgssvikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da får du lære datteren din at man ikke snakker om at barn er slemme da. Ta regla om at gutten har det vanskelig feks . Dessuten er det for dumt å anta at du vet hvem hi sin gutt er 

Ikke snakker om at barn er slemme? Selvfølgelig skal man snakke om det, det er utrolig viktig. Jeg har et barn som har blitt mobbet, og du aner ikke hvor viktig det er at hun kan si akkurat hva hun vil, hva hun er redd for, hva som skjer på skolen akkurat når hun måtte ønske det, til hvilken voksen som helst. 

Du er helt.. ja..

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå må du rett og slett rulle inn!!! ADHD og utagering i den sammenheng har ingen link til omsorgssvikt 

Nei, det sier jeg ikke. Jeg sier bare hva jeg har sett hos barn som er stygge i språket. Nevnte ikke adhd.

Anonymkode: 4de92...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke snakker om at barn er slemme? Selvfølgelig skal man snakke om det, det er utrolig viktig. Jeg har et barn som har blitt mobbet, og du aner ikke hvor viktig det er at hun kan si akkurat hva hun vil, hva hun er redd for, hva som skjer på skolen akkurat når hun måtte ønske det, til hvilken voksen som helst. 

Du er helt.. ja..

Anonymkode: 4de92...ad3

Greit. Vi ser ting vilt forskjellig ... barn ER ikke slemme . De kan GJØRE slemme ting . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det sier jeg ikke. Jeg sier bare hva jeg har sett hos barn som er stygge i språket. Nevnte ikke adhd.

Anonymkode: 4de92...ad3

Ikke ta inn ting som ikke er relevant for hi sin situasjon da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da får du lære datteren din at man ikke snakker om at barn er slemme da. Ta regla om at gutten har det vanskelig feks . Dessuten er det for dumt å anta at du vet hvem hi sin gutt er 

Akkurat det hjelper ikke så mye. Jeg har selv to barn med ADHD, og to uten. Det ene uten er 12 år og går i klasse med en ny gutt som oppfører seg helt jævlig, så fælt at min gutt vegrer seg for å gå på skolen. Jeg har selvfølgelig sagt at det sikkert er grunner til at denne gutten oppfører seg som han gjør og at det er synd i ham, men det forandrer ikke det faktum at jeg ønsker ham langt pokker i vold fordi han skremmer mitt barn så mye at mitt barn har utviklet skolevegring.

Anonymkode: 2dc77...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...