Gå til innhold

Bare meg som ikke synes synd på NAV ofrene..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Urettmessig frihetsberøvelse?? Ingen, INGEN har nektet noen å reise noe sted. 

Anonymkode: 2b33f...804

Man kan jo ikke reise om man mister halve månedslønna man er avhengig av. Det sier seg jo selv.

Anonymkode: bb4be...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! Noe så pinlig!
Og de fleste klarer ikke ta noe som helst ansvar for seg selv. Ref siste avsnitt. 

Anonymkode: 2b33f...804

Hvorfor reagerte du på det?

Anonymkode: bb4be...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 4.11.2019 den 21.45, Anonym bruker skrev:

Som sagt, da kunne de holdt seg i Norge. Poenget mitt er at selv om det viser seg at loven var feil, så har de bevisst løyet for å unngå det daværende lovverket. Jeg tror de færreste visste at de egentlig hadde lov til dette. Og jeg klarer ikke å ha sympati med løgnere, selv om det viser seg at de er urettmessig dømt. 

Anonymkode: 1c458...714

Hvordan får du til å forsvare at embedsverket, domstolene og politiet ikke kan kritiseres, da, når de systematisk har løyet for NAV-klientene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet med å flytte til utlandet? Det er kanskje billigere for nav å gi støtte for det? Men her ser vi at Norge faktisk er et veldig uattraktivt land å bo i, hadde det ikke vært for økonomien så.... 

hva med folk som faktisk ikke får seg jobb? Skal ikke vi kunne gjøre noe vi liker? 
 

mer det ikke bra at vi peller oss ut av Norge? 
Eneste gleden min er å reise, men jeg har ingen jobb eller utdannelse som godtar det. Jeg hadde, men en irriterende diagnose forstyrrer alt. Så har vi alle som har gjort alt etter boka, som liker å se ned på andre og vil føle på hvor bra de har gjort alt. Så blir det urettferdig at andre kan reise osv da...

Jeg irriterer vettet av meg av mennesker som deg. De liker å se ned på andre, men så fort noen finner en annen vei til lykke gnåler dere om hvor urettferdig det er og skal sette en stopper for det hele. Jeg driter i hva du mener. Norge er ikke bygget for alle.Vi skal passe inn i en snever firkant. Da kan dere som er så heldige å passe inn betale skatt mens vi andre får gå arbeidsledige og finne andre gleder. Men vent..da ble det plutselig urettferdig. 
mennesker er irriterende. Ser alltid at noen har det bedre og da vil ha det selv. 
Synd det ikke går an å manipuleresere til å føle at Norge er det mest attraktive stedet å være..

Anonymkode: 5beb7...c7d

Jeg vet du har en diagnose som gjør at du er meget rigid og ikke evner å vurdere en sak fra flere sider, men det er ingen som nekter deg og andre som ønsker å flytte til utlandet eller å reise. Det folk reagerer på er dine ønsker om å kun motta fra samfunnet, og ikke gi. Skal alle tenke som deg hadde du havnet på hva man fra gammelt av kalte fattighuset da det ikke ville vært tilgjengelige midler til å forsørge deg på den måten du ønsker. Et land med et velferdssystem som Norge er avhengig av at de fleste pengene de gir ut kommer til omløp i Norge i forhold til moms på varer og tjenester, og i tillegg selvfølgelig skatt. Det er ikke bærekraftig hvis alle som mottar stønad i en eller annen form flytter pengene ut av landet. I tillegg er vi avhengig av at alle som kan jobbe gjør det selvom man ikke får drømmejobben. Livet består av mye plikt, mye glede, og noen timer på dag og i ferier til å gjøre hva man vil. Hvis du ikke ønsker å forholde deg til den virkelige verden som Norge er bygget på så må du gjerne flytte ut av Norge, men da er det meget urimelig at Norge skal fortsette å forsørge deg. Er man syk eller ufør så kan man etter EØS reglene oppholde seg i utlandet, men fortsatt må man forholde seg til forpliktelser som følger med en ytelse som f.eks aktivitetsplan, men det Norge nå bør vurdere er å trekke seg ut av EØS hvis dette regelverket åpner fri flyt av stønader over landegrensene.

Anonymkode: 5e6af...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet du har en diagnose som gjør at du er meget rigid og ikke evner å vurdere en sak fra flere sider, men det er ingen som nekter deg og andre som ønsker å flytte til utlandet eller å reise. Det folk reagerer på er dine ønsker om å kun motta fra samfunnet, og ikke gi. Skal alle tenke som deg hadde du havnet på hva man fra gammelt av kalte fattighuset da det ikke ville vært tilgjengelige midler til å forsørge deg på den måten du ønsker. Et land med et velferdssystem som Norge er avhengig av at de fleste pengene de gir ut kommer til omløp i Norge i forhold til moms på varer og tjenester, og i tillegg selvfølgelig skatt. Det er ikke bærekraftig hvis alle som mottar stønad i en eller annen form flytter pengene ut av landet. I tillegg er vi avhengig av at alle som kan jobbe gjør det selvom man ikke får drømmejobben. Livet består av mye plikt, mye glede, og noen timer på dag og i ferier til å gjøre hva man vil. Hvis du ikke ønsker å forholde deg til den virkelige verden som Norge er bygget på så må du gjerne flytte ut av Norge, men da er det meget urimelig at Norge skal fortsette å forsørge deg. Er man syk eller ufør så kan man etter EØS reglene oppholde seg i utlandet, men fortsatt må man forholde seg til forpliktelser som følger med en ytelse som f.eks aktivitetsplan, men det Norge nå bør vurdere er å trekke seg ut av EØS hvis dette regelverket åpner fri flyt av stønader over landegrensene.

Anonymkode: 5e6af...950

Kan vi slippe denne diskusjonen her

Anonymkode: 449d0...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan vi slippe denne diskusjonen her

Anonymkode: 449d0...728

Nei, hvorfor skal man ikke diskutere problematikken rundt velferdssystemet sett i lys av EØS reglene, og konsekvensene for Norge? Det er i høyeste grad relevant da vi ikke har en bærekraftig økonomi hvis velferdsgodene som de er nå også kan eksporteres til utlandet. Så lenge det er realiteten kommer det nok store innskrenkninger på de forskjellige ytelsene da vi ikke kan gi i både pose og sekk. Det igjen betyr mindre til de som eksporterer ytelsene, men også mindre til de som oppholder seg i Norge.

Anonymkode: 5e6af...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ikke reise om man mister halve månedslønna man er avhengig av. Det sier seg jo selv.

Anonymkode: bb4be...69e

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, hvorfor skal man ikke diskutere problematikken rundt velferdssystemet sett i lys av EØS reglene, og konsekvensene for Norge? Det er i høyeste grad relevant da vi ikke har en bærekraftig økonomi hvis velferdsgodene som de er nå også kan eksporteres til utlandet. Så lenge det er realiteten kommer det nok store innskrenkninger på de forskjellige ytelsene da vi ikke kan gi i både pose og sekk. Det igjen betyr mindre til de som eksporterer ytelsene, men også mindre til de som oppholder seg i Norge.

Anonymkode: 5e6af...950

Selvfølgelig kan vi gi i pose og sekk. Det er bare at vi ikke er smarte nok til å finne veier.

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ikke reise om man mister halve månedslønna man er avhengig av. Det sier seg jo selv.

Anonymkode: bb4be...69e

Litt sånn som arbeidstakere, ikke sant? ;) 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor reagerte du på det?

Anonymkode: bb4be...69e

Hun visste hun gjorde noe galt på den tid etter den tids antatt gjeldende regelverk. Og syntes synd i seg selv. Det er pinlig. Ei heller vitner noe som helst om at hun har prøvd annet for å hjelpe sin egen situasjon. Kun gått og ventet og forventet at alle andre (nav) skal ta tak. Man har faktisk lov og ansvar selv også, til å komme videre i saken sin. Men det er utrolig behagelig å få penger på konto uten å gjøre for mye. 
Før du hyler, ja jeg har god erfaring som langtidssykemeldt, på aap og nå ufør. Det finnes ingen unnskyldning for å bryte regler, selv om det i ettertid viser seg å være tolket feil. Man må gå ut ifra situasjon der og da. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Hvordan får du til å forsvare at embedsverket, domstolene og politiet ikke kan kritiseres, da, når de systematisk har løyet for NAV-klientene...?

Klart de skal kritiseres. Mange saksbehandlere visste ikke om forordningen, klientene visste, etter den tids antatte regelverk, at de gjorde noe galt. Flere har til og med innrømmet det nå. Dermed skal også disse kritiseres. For den biten, og få oppreising for feilen begått mot dem. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skrev du det?

Anonymkode: f96bf...a2f

Her skrev hun det:  De har fått avslag til både begravelser, ferie og andre opphold i utlandet.

Anonymkode: b507a...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Hvordan får du til å forsvare at embedsverket, domstolene og politiet ikke kan kritiseres, da, når de systematisk har løyet for NAV-klientene...?

Hvorfor kan jeg ikke vise forakt mot løgnere, samtidig som det offentlige må kritiseres for feil som er gjort?

Anonymkode: 1c458...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her skrev hun det:  De har fått avslag til både begravelser, ferie og andre opphold i utlandet.

Anonymkode: b507a...d13

De har fått avslag på å få dette lønnet, ikke å reise. Litt sånn som i den vanlige verden, hvor msn ikke har mulighet til å reise når det måtte passe med lønn. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har fått avslag på å få dette lønnet, ikke å reise. Litt sånn som i den vanlige verden, hvor msn ikke har mulighet til å reise når det måtte passe med lønn. 

Anonymkode: 2b33f...804

Dette.

Tror en del har litt vanskelig for å forstå forskjellen. Det er ingen som har nektet noen noe som helst. Det er akkurat de samme reglene som for vanlige arbeidstakere for å motta lønn.

Nå har Nav gått ut og sagt at de skal gå gjennom sakene på nytt, og se om de dømte kun har vært utenlands, eller om de har unnlatt å møte opp slik de skulle. Med rettigheter følger gjerne plikter - heldigvis. 

Anonymkode: 1c458...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 6.11.2019 den 7.02, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan jeg ikke vise forakt mot løgnere, samtidig som det offentlige må kritiseres for feil som er gjort?

Anonymkode: 1c458...714

https://www.dagbladet.no/kultur/en-grotesk-politisk-renvaskelse/71786060

Noen er faktisk ANSATT for å vite hva regelverket er og hvordan det skal håndheves. At de praktiserer det feil, og lyver overfor brukerne, med den hensikt å svindle dem for penger de har rett til, og utarbeider feil i skjemaer sånn at folk enten må lyve eller tape - det er da atskillig verre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pashla skrev:Tape? Ingen er nektet å reise noe sted eller oppholde seg utenlands. Man er nektet lønn under oppholdet. Men det skal vel bare gjelde arbeidstakere? Eller er det fritt fram også for dem å reise på ferie når det måtte passe med full lønn? Nei. Dette er vel grov forskjellsbehandling? Nei, det er mye mer synd i oss syke. Vi får reduksjon i inntekt etter 1 år, og hittil har vi pinadø måtte søke, som en ordinær arbeidstaker, om å få reise utenlands med lønn fra statskassen! Tenke seg til! Til og med har det vært begrensninger i tiden man har kunnet få «ferie», kun 4 uker per år! Det er en skam! Vi er blitt tvunget til å lyve og svindle til oss penger. Men nå skal vi få oppreisning og erstatning! Med rette! Snart er hylekoret om denne skandalen over, men heldigvis kommer det nye tøffere tider og innstramminger, som vi da kan hyle urettferdighet over! Fra stranden og gatekafeen i Torrevieja. Vi blir nok ikke «arbeidsløse» med det første nei.

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 6.29, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan vi gi i pose og sekk. Det er bare at vi ikke er smarte nok til å finne veier.

Anonymkode: 5beb7...c7d

Og her viser du veldig tydelig at du ikke har noen forståelse av samfunnsøkonomi.

Anonymkode: 5e6af...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 7.03, Anonym bruker skrev:

De har fått avslag på å få dette lønnet, ikke å reise. Litt sånn som i den vanlige verden, hvor msn ikke har mulighet til å reise når det måtte passe med lønn. 

Anonymkode: 2b33f...804

Joda, jeg er ikke nødvendigvis uenig i det. Men poenget er jo at de har fått avslag på noe de hadde hatt rett til. Ut i fra reglene hadde de hatt rett på å dra i en begravelse i f.eks Italia, uten å bli trukket i AAP. Så lenge det ikke hadde gått utover aktivitetskravet. Hadde en person hatt AAP, bodd i Grimstad og måtte i begravelse i Tromsø så ville man jo ikke måtte søkt. Selvom reisetiden ville blitt den samme. Hva har det å si om man er 2 dager i Tromsø eller Roma dersom man følger opp det man skal? 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, jeg er ikke nødvendigvis uenig i det. Men poenget er jo at de har fått avslag på noe de hadde hatt rett til. Ut i fra reglene hadde de hatt rett på å dra i en begravelse i f.eks Italia, uten å bli trukket i AAP. Så lenge det ikke hadde gått utover aktivitetskravet. Hadde en person hatt AAP, bodd i Grimstad og måtte i begravelse i Tromsø så ville man jo ikke måtte søkt. Selvom reisetiden ville blitt den samme. Hva har det å si om man er 2 dager i Tromsø eller Roma dersom man følger opp det man skal? 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Hvilken del av av at dette ikke var reiser på to dager er det du ikke forstår??? Ja mange inkludert min lir har fått avslag på blant annet begravelse. Hun klaget og fikk det godkjent. Her er det snakk om lange opphold. Ikke en liten svipptur på noen dager for å få litt sol på skrotten. Her har de vert dømt for å ha mottatt mange hundre tusen kroner i utlandet.

Anonymkode: b71e6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilken del av av at dette ikke var reiser på to dager er det du ikke forstår??? Ja mange inkludert min lir har fått avslag på blant annet begravelse. Hun klaget og fikk det godkjent. Her er det snakk om lange opphold. Ikke en liten svipptur på noen dager for å få litt sol på skrotten. Her har de vert dømt for å ha mottatt mange hundre tusen kroner i utlandet.

Anonymkode: b71e6...a18

Kjære vene... Det er jo virkelig du som ikke har forstått hva poenget mitt er.. Jeg snakker jo ikke om de som er dømt, jeg snakker om de som har forholdt seg til reglene, men kunne reist med loven på sin side. Og at din mor(regner med lir er mor?) har klaget og fått det godkjent er jo veldig bra. Men nå finnes det ganske mange som ikke har fått det, og hvor behandlingstiden har vært så lang at svaret har kommet etter at de skulle reist. 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene... Det er jo virkelig du som ikke har forstått hva poenget mitt er.. Jeg snakker jo ikke om de som er dømt, jeg snakker om de som har forholdt seg til reglene, men kunne reist med loven på sin side. Og at din mor(regner med lir er mor?) har klaget og fått det godkjent er jo veldig bra. Men nå finnes det ganske mange som ikke har fått det, og hvor behandlingstiden har vært så lang at svaret har kommet etter at de skulle reist. 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Ja der er jeg enig. Men vi må skille bart og snørr her. Ingen hadde blitt dømt til fengsel for å dra to dager i begravelse. Selv om de ikke har søkt. Det eneste som kunne ha skjedd var at de mistet de dagene med tanke på utbetaling. Der skulle det vert en mye enklere mindre rigide ansatte hos nav. Feks kunne de på aap hatt lik antal feriedager som vanlige ansatte. Slik hadde man unngått sånne situasjoner og familier kunne dratt på ferie sammen om sommeren. 

Anonymkode: b71e6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken del av av at dette ikke var reiser på to dager er det du ikke forstår??? Ja mange inkludert min lir har fått avslag på blant annet begravelse. Hun klaget og fikk det godkjent. Her er det snakk om lange opphold. Ikke en liten svipptur på noen dager for å få litt sol på skrotten. Her har de vert dømt for å ha mottatt mange hundre tusen kroner i utlandet.

Anonymkode: b71e6...a18

...som de OGSÅ hadde lov til å motta, hvis det ikke gikk ut over noe annet. Det er jo der feilen ligger. Du må gjerne mislike at folk "later seg", men dersom de har fått ytelser innvilget, så hjelper ikke din moralske fordømmelse.

https://www.nrk.no/ytring/fordi-de-fortjener-det-1.14769774?fbclid=IwAR1cOmzy8Vdpqvmkong-sfkBmcLsQGxYRt6TnWg2M-e4Sd1DUh05D1nz27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 6.29, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan vi gi i pose og sekk. Det er bare at vi ikke er smarte nok til å finne veier.

Anonymkode: 5beb7...c7d

Du får komme opp med disse smarte måtene da... men, stemmer det, du er jo ikke interessert i å gjøre noe som helst selv...

Anonymkode: 23291...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...