Gå til innhold

Bare meg som ikke synes synd på NAV ofrene..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at en saksbehandler har gitt velsignelse til at en bruker kan reise utenlands i ett til to år, uten å sende en skriftlig søknad? 


Er det realistisk at vedkommende bruker har hatt så god kontakt med saksbehandler at det er gitt slik tilsagn muntlig uten at detter registrert noe sted og uten at det er avtalt noen form for oppfølging?

Tror du at at det det er sannsynlig at det ikke er loggført dersom det var enighet om at bruker skulle fylle ut hvert eneste meldekort uriktig?

Det er stadig meldinger om at det er såååå vanskelig å komme i kontakt med saksbehandlerne. Men disse her har tydeligvis ikke hatt noe problem med de de da  de har ringt og sagt ifra at de blir borte ett år eller to og fått til svar at det er greit??

 

Anonymkode: fd430...e27

Man kan reise frem og tilbake, man kan ha kontakt med saksbehandler underveis.

Som tidligere nevn, det er ikke snakk om å fylle ut meldekortet uriktig for disse. De som har hatt avtale med saksbehandler om at de kan reise, de MÅTTE fylle ut "Nei" på om de har vært på ferie. Dette er slik meldekortene og systemet er designet, nok et eksempel på at Nav knapt vet hva de selv holder på med, siden de ikke har et alternativ som går på godkjent utenlandsreiser. Nav sier at så lenge det er godkjent av dem regnes det ikke som ferie, ergo skal man fylle ut "nei" i disse tilfellene.

Og uansett - her er det Nav og norske domstoler og norske politikere som har gjort feil i årevis, som har tolket lovverket feil - selv ETTER at de gjentatte ganger er blitt oppmerksomme på det - og likevel valgt å dømme folk for noe som faktisk var lovlig iflg. det regelverket politikerne har forpliktet Norge til.

Det er Nav, stat, politikere og domsstoler som her er synderne - ikke de som har fulgt lovverket (selv om noen av dem kanskje har ønsket å snike seg unna). Så lenge det de har gjort faktisk er fullt lovlig og deres rettigheter så sier det seg selv at de ikke skal dømmes.

Så får hver enkelt heller gå i seg selv og stemme slik at vi kan komme oss ut av EØS.

Den gangen Stortinget valgte å godkjenne dette gjorde de det uten folkeavtemning, noe som knapt var lovlig med tanke på at vi på den måten gir fra oss så mye selvbestemmelsesrett. Jeg har heller ikke sett ett eneste regnskap over hvor mye vi liksom vinner på å være en del av EØS ift. det å stå utenfor.

Anonymkode: 23291...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/visste-hun-brot-reglene---na-blir-hun-frikjent/71784443

Visste at heimby brøt reglene, men hun hadde jo fått seg kjæreste i utlandet, må vite... er ikke alle det er like lett å få sympati med.

Anonymkode: 9e236...b52

Jøss! Noe så pinlig!
Og de fleste klarer ikke ta noe som helst ansvar for seg selv. Ref siste avsnitt. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/visste-hun-brot-reglene---na-blir-hun-frikjent/71784443

Visste at heimby brøt reglene, men hun hadde jo fått seg kjæreste i utlandet, må vite... er ikke alle det er like lett å få sympati med.

Anonymkode: 9e236...b52

I sånne tilfeller som dette, så er det hårreisende at hun skal få erstatning

Anonymkode: 449d0...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man kan reise frem og tilbake, man kan ha kontakt med saksbehandler underveis.

Som tidligere nevn, det er ikke snakk om å fylle ut meldekortet uriktig for disse. De som har hatt avtale med saksbehandler om at de kan reise, de MÅTTE fylle ut "Nei" på om de har vært på ferie. Dette er slik meldekortene og systemet er designet, nok et eksempel på at Nav knapt vet hva de selv holder på med, siden de ikke har et alternativ som går på godkjent utenlandsreiser. Nav sier at så lenge det er godkjent av dem regnes det ikke som ferie, ergo skal man fylle ut "nei" i disse tilfellene.

Og uansett - her er det Nav og norske domstoler og norske politikere som har gjort feil i årevis, som har tolket lovverket feil - selv ETTER at de gjentatte ganger er blitt oppmerksomme på det - og likevel valgt å dømme folk for noe som faktisk var lovlig iflg. det regelverket politikerne har forpliktet Norge til.

Det er Nav, stat, politikere og domsstoler som her er synderne - ikke de som har fulgt lovverket (selv om noen av dem kanskje har ønsket å snike seg unna). Så lenge det de har gjort faktisk er fullt lovlig og deres rettigheter så sier det seg selv at de ikke skal dømmes.

Så får hver enkelt heller gå i seg selv og stemme slik at vi kan komme oss ut av EØS.

Den gangen Stortinget valgte å godkjenne dette gjorde de det uten folkeavtemning, noe som knapt var lovlig med tanke på at vi på den måten gir fra oss så mye selvbestemmelsesrett. Jeg har heller ikke sett ett eneste regnskap over hvor mye vi liksom vinner på å være en del av EØS ift. det å stå utenfor.

Anonymkode: 23291...794

Må bare påpeke en ting her. 

Å krysse av på ferie og opphold i utland er ikke samme sted. Det er to forskjellige valg. Du må søke om å få oppholde deg i utladet og skal skrive opp tidsrommet for denne perioden.

Så mange her som blander de punktene. Og muntlig OK fra nav er tull, det står tydelig i skjemaet at du må søke, søknaden er på papir og den er skriftlig i tilbakemeldingen. 

Anonymkode: f799b...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare påpeke en ting her. 

Å krysse av på ferie og opphold i utland er ikke samme sted. Det er to forskjellige valg. Du må søke om å få oppholde deg i utladet og skal skrive opp tidsrommet for denne perioden.

Så mange her som blander de punktene. Og muntlig OK fra nav er tull, det står tydelig i skjemaet at du må søke, søknaden er på papir og den er skriftlig i tilbakemeldingen. 

Anonymkode: f799b...65d

Da jeg var i utlandet var det ikke noe annet å krysse av enn at jeg ikke hadde hatt ferie, fikk også veldig tydelig beskjed om å krysse "nei" på ferie fordi jeg hadde fått "lov" å reise.

Hadde flere ganger forsøkt å søke, men linkene fungerte ikke. Jeg gjorde det som skulle, men fungerte ikke. Og ergo fikk jeg muntlig tillatelse til å reise. Vet flere andre som har opplevd det samme, selv de som har hatt behandlingsreiser til utlandet.

Anonymkode: 23291...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er egentlig så viktig med å holde seg i Norge? Når en fra Sørlandet går på AAP og reiser til Finnmark for å jakte og fiske i månedsvis er det ingen som blir irritert men reise til Spania er plutselig en stor sak.

Kall en spade for en spade: folk vil ikke at syke (ja de er syke!) får et snev av et godt liv, og i hvert fall ikke over lang tid i syden når de selv må betale masse for sine 2 uker på Mallorca midt i fellesferie.

Liker folk ikke at velferdsgoder tas med til utlandet må man enten gå ut av EØS eller faktisk kutte dramatisk i disse goder, og da for alle.

Tror jeg skal stemme SP neste gang. De er troverdige i sin kritikk til EU og EØS.

Anonymkode: a01d5...5f4

Det som er det største problemet føler jeg at syke kjøper seg ett mye bedre liv i utlandet. Det er billigere å leve der. Det blir som å kjøpe seg både pose og sekk slik fungerer ikke verden. Du skal ikke kunne flytte permanent og fortsatt få godene til det landet du faktisk skal oppholde deg. Ingen tvinger noen til å bli værende i Norge alle kan flytte men da sier du også fra deg dine norske rettigheter.

Anonymkode: b71e6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man som arbeidstaker reise utenlands på lang ferie med lønn når man måtte ønske? Det skal vel ikke være forskjellsbehandling om man er i arbeid eller syk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er det største problemet føler jeg at syke kjøper seg ett mye bedre liv i utlandet. Det er billigere å leve der. Det blir som å kjøpe seg både pose og sekk slik fungerer ikke verden. Du skal ikke kunne flytte permanent og fortsatt få godene til det landet du faktisk skal oppholde deg. Ingen tvinger noen til å bli værende i Norge alle kan flytte men da sier du også fra deg dine norske rettigheter.

Anonymkode: b71e6...a18

Hva er problemet med å flytte til utlandet? Det er kanskje billigere for nav å gi støtte for det? Men her ser vi at Norge faktisk er et veldig uattraktivt land å bo i, hadde det ikke vært for økonomien så.... 

hva med folk som faktisk ikke får seg jobb? Skal ikke vi kunne gjøre noe vi liker? 
 

mer det ikke bra at vi peller oss ut av Norge? 
Eneste gleden min er å reise, men jeg har ingen jobb eller utdannelse som godtar det. Jeg hadde, men en irriterende diagnose forstyrrer alt. Så har vi alle som har gjort alt etter boka, som liker å se ned på andre og vil føle på hvor bra de har gjort alt. Så blir det urettferdig at andre kan reise osv da...

Jeg irriterer vettet av meg av mennesker som deg. De liker å se ned på andre, men så fort noen finner en annen vei til lykke gnåler dere om hvor urettferdig det er og skal sette en stopper for det hele. Jeg driter i hva du mener. Norge er ikke bygget for alle.Vi skal passe inn i en snever firkant. Da kan dere som er så heldige å passe inn betale skatt mens vi andre får gå arbeidsledige og finne andre gleder. Men vent..da ble det plutselig urettferdig. 
mennesker er irriterende. Ser alltid at noen har det bedre og da vil ha det selv. 
Synd det ikke går an å manipuleresere til å føle at Norge er det mest attraktive stedet å være..

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er det største problemet føler jeg at syke kjøper seg ett mye bedre liv i utlandet. Det er billigere å leve der. Det blir som å kjøpe seg både pose og sekk slik fungerer ikke verden. Du skal ikke kunne flytte permanent og fortsatt få godene til det landet du faktisk skal oppholde deg. Ingen tvinger noen til å bli værende i Norge alle kan flytte men da sier du også fra deg dine norske rettigheter.

Anonymkode: b71e6...a18

Mange hevder de blir frisk av å leve i et annet land, kan de ikke også da gå tilbake til arbeidslivet der da og forsørge seg selv? 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange hevder de blir frisk av å leve i et annet land, kan de ikke også da gå tilbake til arbeidslivet der da og forsørge seg selv? 

Anonymkode: 2b33f...804

Hva med de fra landet?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aurora_2017 skrev:

Kan man som arbeidstaker reise utenlands på lang ferie med lønn når man måtte ønske? Det skal vel ikke være forskjellsbehandling om man er i arbeid eller syk? 

Du må skjønne at de som passet inn i den snevre firkanten vil føle seg bedre. Finner andre andre måter å komme seg frem på, så blir det sutring.

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er det største problemet føler jeg at syke kjøper seg ett mye bedre liv i utlandet. Det er billigere å leve der. Det blir som å kjøpe seg både pose og sekk slik fungerer ikke verden. Du skal ikke kunne flytte permanent og fortsatt få godene til det landet du faktisk skal oppholde deg. Ingen tvinger noen til å bli værende i Norge alle kan flytte men da sier du også fra deg dine norske rettigheter.

Anonymkode: b71e6...a18

Hvorfor er det så viktig for deg at de er i Norge?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med de fra landet?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Er det forskjell på en fra landet og en fra byen med bedret helse i utlandet? Er ikke det litt kategoriserende? 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

hva med folk som faktisk ikke får seg jobb? Skal ikke vi kunne gjøre noe vi liker? 
 

Anonymkode: 5beb7...c7d

De som ikke får seg jobb skal selvsagt måtte ta utdanning og kurs som gjør at de får seg jobb og kan forsørge seg selv. Herregud, hva trodde du?

Blir som om jeg sier «hva med meg som må jobbe for pengene, skal ikke jeg kunne gjøre noe JEG liker?»

Anonymkode: 9e236...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en gjeng med idioter dere er! Heldigvis så kommer dere aldri til makt, da dere er for dumme til å se lengre enn deres egen nese. 

Anonymkode: b507a...d13

Jeg fant andre måter å reise på 😛 andre betaler billettene mine, og mat på restaurant . Det er ikke foreldrene mine. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så viktig for deg at de er i Norge?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Det var en som forklarte dette veldig bra tidligere i tråden. 
 

De hater nav og Norge, men elsker livet på trygd i lavkostland og gratis helsehjelp i hjemlandet. 
 

Dette blir jo heldigvis en ikke-sak snart. Når smutthullet tettes og de faktisk må gjøre noe i egen sak og helse :) 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De som ikke får seg jobb skal selvsagt måtte ta utdanning og kurs som gjør at de får seg jobb og kan forsørge seg selv. Herregud, hva trodde du?

Blir som om jeg sier «hva med meg som må jobbe for pengene, skal ikke jeg kunne gjøre noe JEG liker?»

Anonymkode: 9e236...b52

Hva om man ikke passer til utdannelsene? Hvorfor kan man ikke leve på skattepengene deres? Hvorfor er det vanskelig for deg å unne andre?:p må da være den beste gaven å gi andre? 
Føl det heldig som kan jobbe? Men nei, du er dessverre intelligent nok til å vite hva som er attraktivt du også. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva om man ikke passer til utdannelsene? Hvorfor kan man ikke leve på skattepengene deres? Hvorfor er det vanskelig for deg å unne andre?:p må da være den beste gaven å gi andre? 
Føl det heldig som kan jobbe? Men nei, du er dessverre intelligent nok til å vite hva som er attraktivt du også. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Kan ikke du gå tilbake til din egen tråd og ikke kuppe denne med vaset ditt

Anonymkode: 449d0...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var en som forklarte dette veldig bra tidligere i tråden. 
 

De hater nav og Norge, men elsker livet på trygd i lavkostland og gratis helsehjelp i hjemlandet. 
 

Dette blir jo heldigvis en ikke-sak snart. Når smutthullet tettes og de faktisk må gjøre noe i egen sak og helse :) 

Anonymkode: 2b33f...804

Føler det veldig mye misunnelige mennesker her. Alle gleder skal fratas den som kanskje ikke har så mye fra før. Er jo så urettferdig for dere som må være i Norge.

hvorfor hater de nav?? Jeg ser bare ikke problemet med å være i utlandet under jobbsøkerprosessen eller no? 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva om man ikke passer til utdannelsene?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Da får man finne seg i å måke snø og handle for eldre, klippe gress i offentlige parker, fjerne tagging, rydde gatene, plukke søppel i strandsonen, vaske kommunale barnehager/skoler og andre oppgaver som ikke krever utdanning. Mange fattige norske kommuner som trenger hjelp til slike oppgaver.

Gjetter utdannelsene plutselig «passer» flere da, jeg.

Anonymkode: 9e236...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går ikke i detaljer om det, men jeg har måttet krysse av feil i årevis, eneste måten jeg får utbetalingene jeg skal ha. Og saksbehandlere i årevis har visst det, fordi når jeg krysset ut riktig så fikk jeg ikke utbetalinger overhodet, så ble bedt om å fortsette å fylle ut slik at jeg får penger.

Anonymkode: 23291...794

Det har jeg måttet gjøre da jeg fikk aap også. 

Spørsmålene er jo litt misvisende også. 

Ene er om man har vært syk og ikke kunne delta på aktivitet. Dette skal kun krysses av om man er annen syk enn det man er sykemeldt/aap for. 

Et var vel om man har deltar på aktivitet som arbeidsplanen tilsier. Her må man ofte krysse feil. For krysser man på aktivitet så blir det som lønnet arbeid. Og da mister man deler av stønaden. De aller fleste aktiviteter i arbeidsplanen er ikke lønnet men en del av tiltaket. 

Ikke lett å forstå seg på nav.

Men denne saken handler om uskyldige dømte. Altså, de har utført noe som var lovlig, men nav tolket det som ulovlig og de ble dømt til fengsel eller erstatning. At man ikke har sympati og empati for dem sier utrolig mye om dere.

Lurer på hva du selv hadde følt om du var for syk til å jobbe, varmen var eneste stede du følte deg så best som mulig. Fikk ja for å dra noen uker til Syden. Ofte da med dårlig økonomi fra før. For så å bli dømt til fengsel og erstatning. Erstatning du har svært liten kapasitet til å innfri. Man lever allerede på smertegrensen. Tror du kan blir friskere av den grunn?

Anonymkode: 26aa2...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får man finne seg i å måke snø og handle for eldre, klippe gress i offentlige parker, fjerne tagging, rydde gatene, plukke søppel i strandsonen, vaske kommunale barnehager/skoler og andre oppgaver som ikke krever utdanning. Mange fattige norske kommuner som trenger hjelp til slike oppgaver.

Gjetter utdannelsene plutselig «passer» flere da, jeg.

Anonymkode: 9e236...b52

Var dette virkelig eneste jobbene du kom på som ikke krever utdannelse? folk er dummere enn jeg liker å tro . så korttenkt. 
Å plukke søppel skal ikke måtte være nødvendig, men slik blir det når mennesker er så talentløse at de ikke klarer  å kaste søpla i søppelkassa. 
 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet med å flytte til utlandet? Det er kanskje billigere for nav å gi støtte for det? Men her ser vi at Norge faktisk er et veldig uattraktivt land å bo i, hadde det ikke vært for økonomien så.... 

hva med folk som faktisk ikke får seg jobb? Skal ikke vi kunne gjøre noe vi liker? 
 

mer det ikke bra at vi peller oss ut av Norge? 
Eneste gleden min er å reise, men jeg har ingen jobb eller utdannelse som godtar det. Jeg hadde, men en irriterende diagnose forstyrrer alt. Så har vi alle som har gjort alt etter boka, som liker å se ned på andre og vil føle på hvor bra de har gjort alt. Så blir det urettferdig at andre kan reise osv da...

Jeg irriterer vettet av meg av mennesker som deg. De liker å se ned på andre, men så fort noen finner en annen vei til lykke gnåler dere om hvor urettferdig det er og skal sette en stopper for det hele. Jeg driter i hva du mener. Norge er ikke bygget for alle.Vi skal passe inn i en snever firkant. Da kan dere som er så heldige å passe inn betale skatt mens vi andre får gå arbeidsledige og finne andre gleder. Men vent..da ble det plutselig urettferdig. 
mennesker er irriterende. Ser alltid at noen har det bedre og da vil ha det selv. 
Synd det ikke går an å manipuleresere til å føle at Norge er det mest attraktive stedet å være..

Anonymkode: 5beb7...c7d

Godt du hater mennesker som meg, som tross smerter i kroppen har tatt en utdannelse og en jobb;) ingen tvinger deg til å være i Norge. Ingen! Du kan flytte akkurat hvor du vill. Du kan da alvorlig talt ikke tro at det er greit å leve på nav penger og så flytte til ett billigere land for å reise😂 for det er du så glad i. Beklager altså men det finnes mange men mennesker som elsker å reise, som også innehar en jobb. Det finnes en jobb for alle! Da tar jeg unntak i uføretrygdede, de har det på svart og hvitt at de ikke har noe arbeids kapasitet igjen. Men de kan heller ikke bare flytte til utlandet 365 dager i året. For da må de faktisk melde flytting til det landet. Da lister de goder. Folketrygden og ja uføretrygden sin også!

Anonymkode: b71e6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...