Gå til innhold

Bare meg som ikke synes synd på NAV ofrene..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var dette virkelig eneste jobbene du kom på som ikke krever utdannelse? folk er dummere enn jeg liker å tro . så korttenkt. 
Å plukke søppel skal ikke måtte være nødvendig, men slik blir det når mennesker er så talentløse at de ikke klarer  å kaste søpla i søppelkassa. 
 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Problemet med deg er jo at du har sagt tydelig at du egentlig ikke vil gjøre noe som helst. Du vil ikke gjøre det som skal til for å få en god utdanning, eller en jobb du kan like, eller et liv du synes er spennende, eller som gir deg høy nok status. Du har selv sagt det, du vil ikke, for du synes det er kjedelig.

Du vil bare at alt skal falle i fanget på deg, at du plutselig skal bli kjempeattraktiv som person - selv om du ikke gidder gjøre noe som helst av det som faktisk gjør en person attraktiv. Du vil ha masse penger, du vil reise, du vil ha status... men jobbe for det, nei, det ligger visst under din verdighet oppi ditt hodet.

Faktum er at så lenge du ikke gidder gjøre en innsats selv, da vil du heller ikke få noe av det du ønsker deg.

Og jo - for de fleste går veien til det man ønsker deg via egen innsats, det å gjøre kjedelige ting man vet på sikt gir gevinst.

Men du vil jo ikke. Når du selv ikke vil, da kan du heller ikke forvente at du skal få alt du vil av fellesskapet! Det er du som tar dumme valg, ikke andre som er dumme!

Anonymkode: 23291...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg måttet gjøre da jeg fikk aap også. 

Spørsmålene er jo litt misvisende også. 

Ene er om man har vært syk og ikke kunne delta på aktivitet. Dette skal kun krysses av om man er annen syk enn det man er sykemeldt/aap for. 

Et var vel om man har deltar på aktivitet som arbeidsplanen tilsier. Her må man ofte krysse feil. For krysser man på aktivitet så blir det som lønnet arbeid. Og da mister man deler av stønaden. De aller fleste aktiviteter i arbeidsplanen er ikke lønnet men en del av tiltaket. 

Ikke lett å forstå seg på nav.

Men denne saken handler om uskyldige dømte. Altså, de har utført noe som var lovlig, men nav tolket det som ulovlig og de ble dømt til fengsel eller erstatning. At man ikke har sympati og empati for dem sier utrolig mye om dere.

Lurer på hva du selv hadde følt om du var for syk til å jobbe, varmen var eneste stede du følte deg så best som mulig. Fikk ja for å dra noen uker til Syden. Ofte da med dårlig økonomi fra før. For så å bli dømt til fengsel og erstatning. Erstatning du har svært liten kapasitet til å innfri. Man lever allerede på smertegrensen. Tror du kan blir friskere av den grunn?

Anonymkode: 26aa2...051

«- Jeg visste at jeg brøt reglene, men jeg hadde fått meg kjæreste i utlandet. Jeg fulgte hjertet og ikke hjernen, sier Siv Renee Eriksen.» 

Uskyldig sa du? Nå og da. Nå og da. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt du hater mennesker som meg, som tross smerter i kroppen har tatt en utdannelse og en jobb;) ingen tvinger deg til å være i Norge. Ingen! Du kan flytte akkurat hvor du vill. Du kan da alvorlig talt ikke tro at det er greit å leve på nav penger og så flytte til ett billigere land for å reise😂 for det er du så glad i. Beklager altså men det finnes mange men mennesker som elsker å reise, som også innehar en jobb. Det finnes en jobb for alle! Da tar jeg unntak i uføretrygdede, de har det på svart og hvitt at de ikke har noe arbeids kapasitet igjen. Men de kan heller ikke bare flytte til utlandet 365 dager i året. For da må de faktisk melde flytting til det landet. Da lister de goder. Folketrygden og ja uføretrygden sin også!

Anonymkode: b71e6...a18

Hvorfor bryr du deg? Mennesker skal alltid blande seg når noen får det bra. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sprøtt at det er så forskjellig. Jeg hørte ikke snurten fra nav mens jeg var sykmeldt, var kun innkalt på ett møte selv om de er pålagt å holde flere. Så skjønner godt at noen kan bli gåendes sånn, min erfaring med nav er at de følger opp null og niks

Anonymkode: 449d0...728

NAV er ikke lovpålagt å holde flere møter. Det er primært arbeidsgiveren din som skal følge deg opp og skrive jevnlige oppfølgingsplaner. Nav skal avholde dialogmøte etter 26 uker med mindre det er åpenbart unødvendig. 

Anonymkode: fd430...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt du hater mennesker som meg, som tross smerter i kroppen har tatt en utdannelse og en jobb;) ingen tvinger deg til å være i Norge. Ingen! Du kan flytte akkurat hvor du vill. Du kan da alvorlig talt ikke tro at det er greit å leve på nav penger og så flytte til ett billigere land for å reise😂 for det er du så glad i. Beklager altså men det finnes mange men mennesker som elsker å reise, som også innehar en jobb. Det finnes en jobb for alle! Da tar jeg unntak i uføretrygdede, de har det på svart og hvitt at de ikke har noe arbeids kapasitet igjen. Men de kan heller ikke bare flytte til utlandet 365 dager i året. For da må de faktisk melde flytting til det landet. Da lister de goder. Folketrygden og ja uføretrygden sin også!

Anonymkode: b71e6...a18

Det er ikke sant. Uføretrygdede kunne hatt arbeidskapasitet om de kunne jobbet fra hjemmet f.eks., men det er ingen som tillater det. Særlig ikke hvis du ikke har relevant utdanning.

Med det sagt sliter de med mer en "litt smerte i kroppen", da...

Anonymkode: f96bf...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«- Jeg visste at jeg brøt reglene, men jeg hadde fått meg kjæreste i utlandet. Jeg fulgte hjertet og ikke hjernen, sier Siv Renee Eriksen.» 

Uskyldig sa du? Nå og da. Nå og da. 

Anonymkode: 2b33f...804

Er det slik at man bare skal finne seg norske menn?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for tiden 100 % sykmeldt og annenhver uke fyller jeg inn et veldig enkelt skjema, med en del veldig tydelige og klare spørsmål. Ett av spørsmålene er: "Har du vært utenfor Norge i perioden denne sykmeldingen dekker?". Man kan svare ja eller nei, og hvis man er usikker, er det et spørsmålstegn man kan trykke på.

HVORFOR skulle jeg krysse av for "nei", hvis det ærlige svaret er "ja"? Selv om min saksbehandler muntlig har sagt at jeg kan reise på ferie?

Jeg forstår at NAV ikke har hatt rett til å stille dette spørsmålet i mange/de fleste tilfeller, men de som er dømt har likevel svart uærlig på det tidspunktet de svarte. De har løyet til NAV med vilje.

Anonymkode: 597db...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant. Uføretrygdede kunne hatt arbeidskapasitet om de kunne jobbet fra hjemmet f.eks., men det er ingen som tillater det. Særlig ikke hvis du ikke har relevant utdanning.

Med det sagt sliter de med mer en "litt smerte i kroppen", da...

Anonymkode: f96bf...a2f

Jeg tok i  det at saken deres er ferdig behandlet som utgangspunkt. Jeg nekter å spekulere i uføretrygdede sin helse tilstand. Men en ting jeg kanskje er unik på, hva vet jeg... men jeg har vert sykemeldt en del. Både fysiske og psykiske plager. Da jeg møtte veggen ble jeg sykemeldt bort i mot ett år. Felles for alle mine sykemeldinger var at jeg ikke greide å utføre mine dagligdagse ønsker. Jeg fikk beskjed om å trene, gå turning være mest mulig aktiv. Jeg slet med små turer og måtte sove etterpå i begynnelsen. Jeg hadde ikke hatt noe kapasitet til å flytte til ett nytt land og forholde meg til det. Når året nesten var omme og jeg allerede jobbet gradert for å komme meg tilbake i jobb da dro jeg på ferie i hele 5 dager. Med velsignelse fra både nav ig legen. Det var det! Så utrolig rart at man greier å leve ett helt liv i ett annet land mens man ikke greier det i Norge 🙄🙄

Anonymkode: b71e6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok i  det at saken deres er ferdig behandlet som utgangspunkt. Jeg nekter å spekulere i uføretrygdede sin helse tilstand. Men en ting jeg kanskje er unik på, hva vet jeg... men jeg har vert sykemeldt en del. Både fysiske og psykiske plager. Da jeg møtte veggen ble jeg sykemeldt bort i mot ett år. Felles for alle mine sykemeldinger var at jeg ikke greide å utføre mine dagligdagse ønsker. Jeg fikk beskjed om å trene, gå turning være mest mulig aktiv. Jeg slet med små turer og måtte sove etterpå i begynnelsen. Jeg hadde ikke hatt noe kapasitet til å flytte til ett nytt land og forholde meg til det. Når året nesten var omme og jeg allerede jobbet gradert for å komme meg tilbake i jobb da dro jeg på ferie i hele 5 dager. Med velsignelse fra både nav ig legen. Det var det! Så utrolig rart at man greier å leve ett helt liv i ett annet land mens man ikke greier det i Norge 🙄🙄

Anonymkode: b71e6...a18

Det er ikke rart, om man evner å sette seg inn i forskjellige situasjoner. Jeg hadde heller ikke greid å bo i et annet land, ikke for en måned engang. 

Anonymkode: f96bf...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik at man bare skal finne seg norske menn?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Jeg tror du gjør deg veldig mye dummere enn du egentlig er. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du gjør deg veldig mye dummere enn du egentlig er. 

Anonymkode: 2b33f...804

Nja. Jeg synes bare mennesker er utrolig talentløse som er sånne pengeslaver. Intelligensen er enkel og greit for lav til å ikke styres av penger. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja. Jeg synes bare mennesker er utrolig talentløse som er sånne pengeslaver. Intelligensen er enkel og greit for lav til å ikke styres av penger. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Pengeslaver?????? Nå kjenner jeg at jeg blir irritert du snylter på staten for deg ikke noe som helst jobb, som begrunnelse bruker du at du ikke passer inn i noen jobb, for så å komme her og lire av deg at vi som er i jobb er penge slaver???????

Anonymkode: b71e6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja. Jeg synes bare mennesker er utrolig talentløse som er sånne pengeslaver. Intelligensen er enkel og greit for lav til å ikke styres av penger. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Hvem er pengeslaver? Der du selv sitter og forventer at felleskapet skal bekoste deg dine ønsker og likings? Er det livets harde skole du har gått? Normal iq og eq eksisterer definitivt ikke. Gratulerer til deg som er så «smart» at du har funnet sugerøret og skamløst svindler samfunnet du heller burde vært en del av. Smart! Nu var du jævli smart ;) 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pengeslaver?????? Nå kjenner jeg at jeg blir irritert du snylter på staten for deg ikke noe som helst jobb, som begrunnelse bruker du at du ikke passer inn i noen jobb, for så å komme her og lire av deg at vi som er i jobb er penge slaver???????

Anonymkode: b71e6...a18

Hvem sa jeg går på nav?

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er pengeslaver? Der du selv sitter og forventer at felleskapet skal bekoste deg dine ønsker og likings? Er det livets harde skole du har gått? Normal iq og eq eksisterer definitivt ikke. Gratulerer til deg som er så «smart» at du har funnet sugerøret og skamløst svindler samfunnet du heller burde vært en del av. Smart! Nu var du jævli smart ;) 

Anonymkode: 2b33f...804

Jeg er ikke på nav. Hvor får dere det fra? 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo nesten det er verre med alle de som har forholdt seg til lovverket. De har fått avslag til både begravelser, ferie og andre opphold i utlandet. De har forholdt seg til det og nå kommer det frem at de med loven på sin side kunne reist. 

Syns jo det er verre at en person urettmessig har gått glipp av f.eks begravelse til et familiemedlem, noe man aldri kan gjenta, fordi Nav har mistolket lovverket. Ingen som snakker om de... 🤔

Anonymkode: 6ba4c...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns jo nesten det er verre med alle de som har forholdt seg til lovverket. De har fått avslag til både begravelser, ferie og andre opphold i utlandet. De har forholdt seg til det og nå kommer det frem at de med loven på sin side kunne reist. 

Syns jo det er verre at en person urettmessig har gått glipp av f.eks begravelse til et familiemedlem, noe man aldri kan gjenta, fordi Nav har mistolket lovverket. Ingen som snakker om de... 🤔

Anonymkode: 6ba4c...bae

Ikke lov å dra i begravelse? Begravelse i utlandet, da?

Anonymkode: f96bf...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lov å dra i begravelse? Begravelse i utlandet, da?

Anonymkode: f96bf...a2f

Ja, i utlandet selvfølgelig... Som jeg skrev. 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, i utlandet selvfølgelig... Som jeg skrev. 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Sitat

Syns jo det er verre at en person urettmessig har gått glipp av f.eks begravelse til et familiemedlem, noe man aldri kan gjenta, fordi Nav har mistolket lovverket. Ingen som snakker om de... 🤔

Hvor skrev du det?

Anonymkode: f96bf...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skrev du det?

Anonymkode: f96bf...a2f

Du bare hoppet over avsnittet over eller? 

Anonymkode: 6ba4c...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En sak har alltid to sider,  Jeg har vært ekstremt mye syk i de siste årene. 

Flere ganger har jeg drømt om kunne ta meg en uke  eller to  i syden. Vurderte det seriøst å reise bort en uke på ferie  snakket med legen om det og han mente at jeg kunne ha  godt av en uke borte alene og kunne søke nav om det. Men det ble med tanken. 

Jeg har hatt lyst å tipse NAV, når kjent folk har vært på fylle tur til syden i sykemelding 

 

Anonymkode: 40688...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bare hoppet over avsnittet over eller? 

Anonymkode: 6ba4c...bae

ja, ups

Anonymkode: f96bf...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns jo nesten det er verre med alle de som har forholdt seg til lovverket. De har fått avslag til både begravelser, ferie og andre opphold i utlandet. De har forholdt seg til det og nå kommer det frem at de med loven på sin side kunne reist. 

Syns jo det er verre at en person urettmessig har gått glipp av f.eks begravelse til et familiemedlem, noe man aldri kan gjenta, fordi Nav har mistolket lovverket. Ingen som snakker om de... 🤔

Anonymkode: 6ba4c...bae

Jeg er helt enig, urettmessig frihetsberøvelse som har påvirket utrolig mange mennesker over en lang periode. 

Kjenner faktisk flere, blant annet ei som står meg veldig nære. Prosessen der tok lang tid, avslag uten noe begrunnelse lenge etter saksbehandlingstiden var over, mistet penger i en lengre periode før klagen til slutt fikk medhold. I denne perioden på mange år turte ikke vedkommende å ta en dagstur til Sverige engang. Alt vi fant på var i nærområdet, både av hensyn til økonomi og at ikke personen skulle få ytterligere problemer med saksgangen. 

 

Anonymkode: f799b...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nja. Jeg synes bare mennesker er utrolig talentløse som er sånne pengeslaver. Intelligensen er enkel og greit for lav til å ikke styres av penger. 

Anonymkode: 5beb7...c7d

Nå er du helt på tur igjen, du trenger en alvorlig realitetsorientering! Snakk med din behandler om dette, at du ikke vil forholde deg til penger og jobb, at du ikke vil ta kjedelige arbeidsoppgaver fordi du mener det ligger under din intelligens osv.

Du er helt ute og kjøre - logg av nettet!

Andre er ikke talentløse, de innser at i den virkelige verden så må man jobbe for å få penger, man må være villig til å gjøre en innsats og til og med gjøre kjedelige oppgaver for å få penger. Om du ikke vil det kan du jo alltids flytte ut i skogen, greie deg kun på det du kan fange og lage selv...

 

Anonymkode: 23291...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig, urettmessig frihetsberøvelse som har påvirket utrolig mange mennesker over en lang periode. 

Kjenner faktisk flere, blant annet ei som står meg veldig nære. Prosessen der tok lang tid, avslag uten noe begrunnelse lenge etter saksbehandlingstiden var over, mistet penger i en lengre periode før klagen til slutt fikk medhold. I denne perioden på mange år turte ikke vedkommende å ta en dagstur til Sverige engang. Alt vi fant på var i nærområdet, både av hensyn til økonomi og at ikke personen skulle få ytterligere problemer med saksgangen. 

 

Anonymkode: f799b...65d

Urettmessig frihetsberøvelse?? Ingen, INGEN har nektet noen å reise noe sted. 

Anonymkode: 2b33f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...