Gå til innhold

Kunne du gått rundt uten BH som disse to kvinnene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

topp.no er ikke en særlig troverdig kilde altså. 

Du finner forresten forskning som går andre veien også. 

Men ser du på stammer som lever hele livet uten bh tror jeg vi kan slå fast ganske trygt at det ikke finnes en eneste kvinne uten hengepupper.

Så topp.no bør kanskje åpne øynene litt?

Anonymkode: 4936f...c47

Hvilke "stammer" tenker du på? Det er jo graviditeter og ammeteknikk som eventuelt kan gi hengebryster. Og dersom du sikter til visse stammer som har ekstremt lange og flate bryster, så skyldes det i noen samfunn at de binder brystene ned så flatt de kan, fordi hengebryster er idealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Pashla skrev:

Men de forlanges jo ikke å kle på seg en ekstrating i tillegg til vanlig tøy, for å skjule det mer.

Og ellers er sammenligningen bryster vs kjønnsorganer like relevant som om man f eks bestemte at ankler er seksuelle: brystvorten er ikke et forplantningsorgan. Ikke anklene heller, men i victoriatiden skulle de heller ikke vises, det var ansett for intimt og noe forbeholdt den private sfære. Så der er ingen automatikk i at brystvorter er "kjønnede". Det er slik jeg ser det en kulturell konstruksjon. I Iran er håret seksualisert, et annet sted er det halsen som skal vise kvinnelighet, et tredje sted er det rumpa som er den forbudte planet.

Og dette sier jeg helt uavhengig av hvorvidt folk velger å skjule dem eller ikke. Menn kan jo også skjule sine, hvis de vil, og selv skjuler jeg jo de fleste kroppsdeler ettersom jeg mest går i bukse og genser, men derifra til å tillegge ett bestemt sted en masse ekstra betydning, er jo en lang vei. Du velger å fortolke folk som "oppmerksomhetssøkende" bare fordi de ikke deler din oppfatning av hvilke kroppsdeler som tilhører privatsfæren; men det er jo bare din tolkning.

Har jeg på noe som helst tidspunkt påstått noe annet enn at det er min tolkning og min mening jeg ytrer? 

Ikke det nei?

Det er vel heller du som later til å tro at du sitter på fasiten.

Jeg forholder meg også som regel til normer, regler, retningslinjer og etikette for den verdensdelen og det landet/området jeg bor i. Jeg tenker at det er mest relevant for meg og mitt syn på ting i livet.

Anonymkode: 5038c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nåvel, vi får være enig om å være uenig i hva du mener å opp å med det du påpeker. 

For jeg mener helt klart synlighet og konturer har betydning, for deler av kroppen som i utgangspunktet anses for å være privat eller intim. For både menn og kvinners bryster anses å være det og er erogene soner som de aller første vil anse som innenfor den private sfære. Og kan derfor ikke sidestilles med hakepartiet.

Om du derimot har behov for å sammenligne, så kan jeg trekke paralleller til kjønnsorganet. Menns organ er mer fremtredende og synlig enn kvinners. Derfor vil de fleste menn kle seg i noe som ikke tydelig viser konturene av kjønnsorganet når de er ute blandet folk. Imidlertid finnes det de som liker at den er synlig for andre, som kler seg i liten speedo eller så trange bukser at du kan telle hårene på balla. Dette er da de med framtreden oppmerksomhetsbehov, eller de som er litt vulgære, i likhet med kvinner som føler for å vise fram hver minste kontur av brystene og brystvortene sine. Min oppfatning, min sannhet, mine argument. Du må gjerne være uenig.

Om noen ønsker å gå uten bh fordi det er mer behagelig, og bare derfor (uten oppmerksomhetsbehovet) så ville de valgt en vid genser eller overdel som skjulte konturene av brystvorten, nettopp fordi det er såpass vulgært å vise fram tydelige konturer av intime deler på kroppen.

Og for de som trekker fram amming. De fleste (igjen, de uten oppmerksomhetsbehov) setter barna sine først og gir barna sine mat når de trenger det, uansett hvor de er. Det er naturlig. En annen ting som de fleste da gjør, er å legge barnet diskret til brystet, og gjerne skjerme barn og brystvorte, nettopp fordi dette er relativt privat, men naturlig. 

Anonymkode: 5038c...a36

Tror du virkelig at de som velger å gå uten bh uten å kle seg i vide gevanter gjør det av oppmerksomhetsbehov? Hvorfor er det så vanskelig å fordtå at det bare er fordi det er mer behaglig. Hvorfor skulle jeg gå i vid genser?

Selv om det ikke er noe mål for meg at du skal se konturer av brystvortene mine gjør det jo i geneting. Det er like likegyldig for meg som om du skulle sett håndleddet eller fotsålene mine.

Anonymkode: 843ed...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at de som velger å gå uten bh uten å kle seg i vide gevanter gjør det av oppmerksomhetsbehov? Hvorfor er det så vanskelig å fordtå at det bare er fordi det er mer behaglig. Hvorfor skulle jeg gå i vid genser?

Selv om det ikke er noe mål for meg at du skal se konturer av brystvortene mine gjør det jo i geneting. Det er like likegyldig for meg som om du skulle sett håndleddet eller fotsålene mine.

Anonymkode: 843ed...47f

Fordi det ellers ser vulgært ut. 

Anonymkode: 5038c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at de som velger å gå uten bh uten å kle seg i vide gevanter gjør det av oppmerksomhetsbehov? Hvorfor er det så vanskelig å fordtå at det bare er fordi det er mer behaglig. Hvorfor skulle jeg gå i vid genser?

Selv om det ikke er noe mål for meg at du skal se konturer av brystvortene mine gjør det jo i geneting. Det er like likegyldig for meg som om du skulle sett håndleddet eller fotsålene mine.

Anonymkode: 843ed...47f

Fordi det ser sjuskete ut

Anonymkode: d446c...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det ellers ser vulgært ut. 

Anonymkode: 5038c...a36

Det er din oppfattning som har oppstått på grunn av påvirkning fea menneskene rundt deg fra du ble født til nå. Det er ingen universell sannhet. Jeg synes ikke det ser vulgært ut.

Anonymkode: 843ed...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er din oppfattning som har oppstått på grunn av påvirkning fea menneskene rundt deg fra du ble født til nå. Det er ingen universell sannhet. Jeg synes ikke det ser vulgært ut.

Anonymkode: 843ed...47f

Det er det. Og mange andre med meg.

Derfor velger jeg, med de beste intensjoner, å tro at de heller gjør det av et ønske om oppmerksomhet, framfor et ønske om å framstå vulgær.

Det er også en tolkning. Som sagt gjort i beste mening. Fordi jeg selv aldri hadde hatt ønske om å fremstå sjuskete og vulgær.

Anonymkode: 5038c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det. Og mange andre med meg.

Derfor velger jeg, med de beste intensjoner, å tro at de heller gjør det av et ønske om oppmerksomhet, framfor et ønske om å framstå vulgær.

Det er også en tolkning. Som sagt gjort i beste mening. Fordi jeg selv aldri hadde hatt ønske om å fremstå sjuskete og vulgær.

Anonymkode: 5038c...a36

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg går ikke uten bh hverken for åfå oppmerksomhet eller for å se vulgær eller sjuskete ut. Jeg gjør det fordi det er mest behaglig. Det plager meg ikke om du synes det ser vulgært og sjuskete ut, men det er ikke noe mål for meg.

Anonymkode: 843ed...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er din oppfattning som har oppstått på grunn av påvirkning fea menneskene rundt deg fra du ble født til nå. Det er ingen universell sannhet. Jeg synes ikke det ser vulgært ut.

Anonymkode: 843ed...47f

Jeg synes der var vulgært da jeg møtte en mann som gikk i T-skjorte og sokker og med snoppen på lufting. 

Men hey! Det er jo ingen universell sannhet. Snopp er jo helt naturlig! Det er bare jeg som er påvirket av mennesker rundt meg. 

Ordet vulgært kan jo like gjerne avskaffes. 

Anonymkode: 4936f...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes der var vulgært da jeg møtte en mann som gikk i T-skjorte og sokker og med snoppen på lufting. 

Men hey! Det er jo ingen universell sannhet. Snopp er jo helt naturlig! Det er bare jeg som er påvirket av mennesker rundt meg. 

Ordet vulgært kan jo like gjerne avskaffes. 

Anonymkode: 4936f...c47

Det har du helt rett i 😉

"Vulgært" kan ha litt ulike definisjoner, men den måten du bruker ordet på kan jeg ikke se tilfører samfunnet moe positivt. Da kunne den bruken like godt avskaffes.

Anonymkode: 843ed...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere som er i mot duvende bryster og konturer av brystvorte om hijab?

Er det mulig å forstå at noen synes det er like vulgært å vise håret i full offentlighet som dere synes det er å vise en løst hengende pupp? Eller ser dere på hijab som et kvinneundertrykkende plagg? 

Anonymkode: 4a0c9...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva synes dere som er i mot duvende bryster og konturer av brystvorte om hijab?

Er det mulig å forstå at noen synes det er like vulgært å vise håret i full offentlighet som dere synes det er å vise en løst hengende pupp? Eller ser dere på hijab som et kvinneundertrykkende plagg? 

Anonymkode: 4a0c9...1ae

Jeg syns det er rart, fordi det ikke har vært endel av min oppvekst og oppdragelse.

Men jeg kan likevel forstå at det føles unaturlig å gå med håret løst for en som er oppdradd til å føle at det er privat. 

 

Anonymkode: 5038c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg går ikke uten bh hverken for åfå oppmerksomhet eller for å se vulgær eller sjuskete ut. Jeg gjør det fordi det er mest behaglig. Det plager meg ikke om du synes det ser vulgært og sjuskete ut, men det er ikke noe mål for meg.

Anonymkode: 843ed...47f

Og det må du jo bare forsette med.

Om jeg bare skulle gå kledd på mest mulig behagelig måte hele tiden, så hadde jeg nok sett ganske uflidd og sjuskete ut jeg også. Det er jo et valg man tar. Enten man velger det ene eller det andre. Jeg ønsker ikke å se sjuskete, uflidd eller vulgær ut ute blant folk. Derfor velger jeg å bruke lett sminke, holde håret i orden, la være å bruke joggebukser i offentligheten og kle meg i klær av en viss standard når jeg er utenfor huset. Hva folk opplever som det, er jo også individuelt. Jeg velger for meg, og du for deg. Hva du velger provoserer ikke meg altså. Men jeg kan ha meninger om hvordan det ser ut likevel. 

Anonymkode: 5038c...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes dere som er i mot duvende bryster og konturer av brystvorte om hijab?

Er det mulig å forstå at noen synes det er like vulgært å vise håret i full offentlighet som dere synes det er å vise en løst hengende pupp? Eller ser dere på hijab som et kvinneundertrykkende plagg? 

Anonymkode: 4a0c9...1ae

Siden bryst og kjønnsorganer er seksuelle områder, noe hodehår ikke er, finner jeg sammenlikningen lite relevant. 

Anonymkode: 4936f...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ofte uten BH hjemme og ser jo hvordan det påvirker mannen min. Så en effekt har det jo absolutte. Jeg velger derfor BH ute i offentligheten.

Anonymkode: b4b52...324

Mannen min tenner på meg om jeg så går i joggebukse og hettegenser, så ifølge den logikken burde jeg gått i burka i offentligheten. 😛

Anonymkode: 8dc87...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg syns det må være lov å oppfatte noen som vulgær hvis man har behov for at alle konjekturer av kroppen skal syns gjennom klærne. Det er jo litt av poenget med klær (sånn i tillegg til å holde varmen). Det er en høyst subjektiv oppfatning.

Imidlertid syns jeg du har rett om hore og løsaktige. Bruk av bh eller ikke sier ingenting om seksuallivet ditt. Det finnes der andre parameter for å bestemme.

Anonymkode: 5038c...a36

Konturar... Men det er jo mogleg å tenke seg at det ikkje er fordi folk skal sjå på desse brystvortene dei går utan bh, men fordi det er meir behageleg.... 

Når det er sagt. Eg ville aldri gått utan bh, men brysta mine er i ein heilt eigen dimensjon av store og utflytande. Om eg går uten går dei i eitt med magen som desverre og er stor og utflytande og hengande. Ungane lurte på kvifor eg ikkje har bh på magen òg....hipp hurra. 

Anonymkode: 45a73...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser litt vulgært ut ja, det gjør det faktisk.

https://no.pinterest.com/AlexAlexRay/braless-in-public/

 

Anonymkode: 73a2c...84e

Det er berre ei vanesak. Viss dei fleste damer gjekk slik ville du ikkje reagert på det. Og damer hadde hatt mindre rygg og nakkevondt, betre brystmusklatur og betre haldning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Syngensang skrev:

Det er berre ei vanesak. Viss dei fleste damer gjekk slik ville du ikkje reagert på det. Og damer hadde hatt mindre rygg og nakkevondt, betre brystmusklatur og betre haldning. 

Jeg skjønner ikke hvordan man vil få mindre rygg- og nakkevondt av å ikke bruke bh

Anonymkode: d446c...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan man vil få mindre rygg- og nakkevondt av å ikke bruke bh

Anonymkode: d446c...bb5

Bedre holdning og sterkere muskler.

Anonymkode: 843ed...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan man vil få mindre rygg- og nakkevondt av å ikke bruke bh

Anonymkode: d446c...bb5

Fordi då får musklane utvikle seg naturleg uten å bli hindra av stramme bånd. Brystmusklaturen blir utvikla når den blir brukt, som andre musklar. Når ein brukar bh brukar ein ikkje brystmusklane sine rett, og ein blir avhengig av bh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

topp.no er ikke en særlig troverdig kilde altså. 

Du finner forresten forskning som går andre veien også. 

Men ser du på stammer som lever hele livet uten bh tror jeg vi kan slå fast ganske trygt at det ikke finnes en eneste kvinne uten hengepupper.

Så topp.no bør kanskje åpne øynene litt?

Anonymkode: 4936f...c47

Har hørt det nå, men du sier det iallefall på en voksen måte. Du kaller meg ikke liten og umoden fordi jeg fant den linken. Men forøverig bryr jeg meg ikke om hvilken side den linken kommer fra, det er bare en link. Takk for konstruktiv kritikk🙂 FREE THE NIPPLE! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forholder meg også som regel til normer, regler, retningslinjer og etikette for den verdensdelen og det landet/området jeg bor i. Jeg tenker at det er mest relevant for meg og mitt syn på ting i livet.

Anonymkode: 5038c...a36

Vel - nå kommer du med at du bare flagger din personlige mening. Men mitt spørsmål (til en annen deltaker her) var faktisk hva som OBJEKTIVT sett skiller en mannsvorte fra en kvinnevorte og gjør den ene nøytral og den andre seksuell.
Normer må du gjerne forholde deg til, men da må du huske at de ikke er statiske. Og du har da heller ikke noe monopol på hvordan normene bør tolkes. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det ellers ser vulgært ut. 

Anonymkode: 5038c...a36

...men såklart, så lenge det fins dømmende mennesker... 😂 

 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Store og duvende brystvorter???

Nå fikk jeg fryktelig morsomme bilder i hodet. Tror du de kan brukes som antenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...