Gå til innhold

Irritert på barnehagen nå, kan de gjøre dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det da så vanskelig å vite når dere skal ha fri?

Anonymkode: adbd5...a4a

Kunder, været og sykdom hos ansatte er blandt de vanligste årsakene.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg lan ikke svare på hvor mange ansatte det bør være i de ulike barnehagene i din kommune eller hvor vanskelig det er å beregne hvor mange barn som kommer hver dag. Det jeg mener er at det kan lønne seg for barnehagen å ha et system der de kan lalle inn elstra manakaper hvis de beregner feil, fremfpr bestandig å måtte beregne ansatte søik at de er sikkre på at det er nok folk til enhver tid.

Anonymkode: f53f9...fb4

Hvem skal betale disse ekstra ansatte? Hvem er de? Får de betalt også for de dagene de ikke jobber? Hvem vil ha en slik uforutsigbar arbeidsforhold? Kommunen har ikke råd, private barnehager har ikke råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dumi skrev:

Hvem skal betale disse ekstra ansatte? Hvem er de? Får de betalt også for de dagene de ikke jobber? Hvem vil ha en slik uforutsigbar arbeidsforhold? Kommunen har ikke råd, private barnehager har ikke råd. 

Som hun har nevnt flere ganger her er det mange andre bransjer hvor de får dette til. Og hvordan vet du hva alle andre barnehager i landet enn den/de DU har jobbet i drives og hva de har råd til? Hvorfor vil du skyve alle deres problemer over på kundene i stedet for å ta ansvar for dem selv, slik alle andre bedrifter må? 

Anonymkode: b794a...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dumi skrev:

Hvem skal betale disse ekstra ansatte? Hvem er de? Får de betalt også for de dagene de ikke jobber? Hvem vil ha en slik uforutsigbar arbeidsforhold? Kommunen har ikke råd, private barnehager har ikke råd. 

Det er ikke snakk om noen "ekstra" ansatte, bare om en litt mer fleksibel måte for barnehagen å styre hvem som skal jobbe når.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om noen "ekstra" ansatte, bare om en litt mer fleksibel måte for barnehagen å styre hvem som skal jobbe når.

Anonymkode: f53f9...fb4

Så forklar meg den fleksible ordningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dumi skrev:

Så forklar meg den fleksible ordningen. 

Vi bor i en ganske stor kommune. Her er det et eget barnehagekontor. Der er det ansatt litt fler enn det som er strengt tatt er nødvendig for å gjøre de vanlige oppgavene på kontoret. Hvis en barnehage er i akutt behov for folk til en vakt ringer de kontoret og en av dem som jobber der tar en vakt i barnehagen i stedenfor på kontoret.

I tillegg har barnehagene en liste over ringevikarer som kan kontaktes for jobb på kort varsel. Detgjelder først og fremst studenter og pensjonister som ikke ønsker full jobb.

I tillegg kan man avtale med ansatte at de får noe betalt for å være tilgjenglige hvis det skulle være behov. Da får den ansatte for eksempel 1/3 lønn hvis vedkommende ikke jobber og full lønn om det blir jobb.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som hun har nevnt flere ganger her er det mange andre bransjer hvor de får dette til. Og hvordan vet du hva alle andre barnehager i landet enn den/de DU har jobbet i drives og hva de har råd til? Hvorfor vil du skyve alle deres problemer over på kundene i stedet for å ta ansvar for dem selv, slik alle andre bedrifter må? 

Anonymkode: b794a...65f

Bedrifter må ta seg - og tar seg - betalt for det tjenester eller varer koster. En slik ordning som fb4 har ment burde eksistere vil føre til enorme prishopp i barnehagene - eller at kommunene kutter drastisk i andre tjenester til innbyggerne.

Anonymkode: 2b397...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg kan man avtale med ansatte at de får noe betalt for å være tilgjenglige hvis det skulle være behov. Da får den ansatte for eksempel 1/3 lønn hvis vedkommende ikke jobber og full lønn om det blir jobb.

Anonymkode: f53f9...fb4

Folk kan ikke leve på så lite. Da blir det sosial dumping samt enda mer deltidsansettelser, igjen først og fremst for kvinner...

Anonymkode: 2b397...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bedrifter må ta seg - og tar seg - betalt for det tjenester eller varer koster. En slik ordning som fb4 har ment burde eksistere vil føre til enorme prishopp i barnehagene - eller at kommunene kutter drastisk i andre tjenester til innbyggerne.

Anonymkode: 2b397...9d5

Det er bare tull. Hvorfor skulle det at bsrnehagen kunne redusere bemanningen på dager med få barn føre til høyere kostnader?

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er det ingen påmelding i ferier. Barnehagen er stengt i juli, de ansatte avvikler ferie da, ferdig snakket. Det fremstår jo som et alternativ til alle disse vaktlistene og påmeldingene. Er jo ikke så fleksibelt, da, men det lever vi greit med. 

Anonymkode: 9e796...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tull. Hvorfor skulle det at bsrnehagen kunne redusere bemanningen på dager med få barn føre til høyere kostnader?

Anonymkode: f53f9...fb4

Problemet er jo når mange melder inn at barna kommer på fridager (f.eks i jula), og barna ikke leveres. Det betyr at barnehagen må bemannes for det antall barn som er påmeldt, og hvis 30 barn er påmeldt og det kommer fem så forstår alle med litt omløp i hodet at det blir overflod av ansatte på de dagene. Det hadde forsåvidt vært greit hvis man så isolert på juleferien, men bruker man ressurser som ikke trengs så får man mindre ressurser når det er fullt belegg i hverdagen. Det igjen betyr at ansatte må ta ferie/avspassering når det er fullt med barn, voksentettheten blir på et minimum og det går utover barna. Barnehager har et visst antall årsverk og de har ikke budsjett til å sette inn ekstrahjelp til tross for få voksne, det budsjettet ble i mitt eksempel brukt på juleferien hvor det nesten ikke var barn der.

Anonymkode: bd35d...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo når mange melder inn at barna kommer på fridager (f.eks i jula), og barna ikke leveres. Det betyr at barnehagen må bemannes for det antall barn som er påmeldt, og hvis 30 barn er påmeldt og det kommer fem så forstår alle med litt omløp i hodet at det blir overflod av ansatte på de dagene. Det hadde forsåvidt vært greit hvis man så isolert på juleferien, men bruker man ressurser som ikke trengs så får man mindre ressurser når det er fullt belegg i hverdagen. Det igjen betyr at ansatte må ta ferie/avspassering når det er fullt med barn, voksentettheten blir på et minimum og det går utover barna. Barnehager har et visst antall årsverk og de har ikke budsjett til å sette inn ekstrahjelp til tross for få voksne, det budsjettet ble i mitt eksempel brukt på juleferien hvor det nesten ikke var barn der.

Anonymkode: bd35d...1bc

Les tidligere innlegg. 

Alternativet er ikke å gi beskjed i god tid om at barna ikke kommer. Alternativet er å sende dem i barnehagen selv om det viste seg at de kunne fått fri.

 

Hvis barnehagen sliter med å beregne hvor mange de trenger på jobb vil de kunne spare penger ved å beregne et relativt lavt antall og heller ha noen å ringe hvis det skulle vise seg å bli for få på jobb.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo når mange melder inn at barna kommer på fridager (f.eks i jula), og barna ikke leveres. Det betyr at barnehagen må bemannes for det antall barn som er påmeldt, og hvis 30 barn er påmeldt og det kommer fem så forstår alle med litt omløp i hodet at det blir overflod av ansatte på de dagene. Det hadde forsåvidt vært greit hvis man så isolert på juleferien, men bruker man ressurser som ikke trengs så får man mindre ressurser når det er fullt belegg i hverdagen. Det igjen betyr at ansatte må ta ferie/avspassering når det er fullt med barn, voksentettheten blir på et minimum og det går utover barna. Barnehager har et visst antall årsverk og de har ikke budsjett til å sette inn ekstrahjelp til tross for få voksne, det budsjettet ble i mitt eksempel brukt på juleferien hvor det nesten ikke var barn der.

Anonymkode: bd35d...1bc

Hadde barnehagen vært litt fleksibel med at barn som ikke er påmeldt kan komme likevel når det er behov for det så hadde flere meldt inn fri i jul og påske og lengre sommerferie. I vår bhg får ingen barn som ikke er påmeldt komme i ferien, uansett årsak. Hos oss har det skapt en del utfordringer når feks besteforeldre som skal ha barna ei uke ikke kan likevel pga at de må reise i begravelse. Eller en av oss foreldre ble syk en av ukene hvor vi har ferie alene med barna. Man blir ikke akkurat veldig populær på arbeidsplassen når man plutselig må ta ferie ei uke tidligere pga at barna ikke får komme i bhg fordi man har krysset av at barna skal ha fri. Så pga at bhg er så firkantet ser vi oss nødt til å kun melde inn 3uker sommerferie selv om vi egentlig har planlagt at barna skal ha fri lenger.

Anonymkode: 1d65f...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde barnehagen vært litt fleksibel med at barn som ikke er påmeldt kan komme likevel når det er behov for det så hadde flere meldt inn fri i jul og påske og lengre sommerferie. I vår bhg får ingen barn som ikke er påmeldt komme i ferien, uansett årsak. Hos oss har det skapt en del utfordringer når feks besteforeldre som skal ha barna ei uke ikke kan likevel pga at de må reise i begravelse. Eller en av oss foreldre ble syk en av ukene hvor vi har ferie alene med barna. Man blir ikke akkurat veldig populær på arbeidsplassen når man plutselig må ta ferie ei uke tidligere pga at barna ikke får komme i bhg fordi man har krysset av at barna skal ha fri. Så pga at bhg er så firkantet ser vi oss nødt til å kun melde inn 3uker sommerferie selv om vi egentlig har planlagt at barna skal ha fri lenger.

Anonymkode: 1d65f...9f0

Så fordi din arbeidsgiver blir sur, så skal barnehagen lide for det. Merkelig at det er barnehagen som skal være rund og legge til rette i bauger og kanter, det er faktisk ansatte der og. Ansatte som har egne barn, egne familier.  Barnehagen er en bedrift som skal skjøttes, akkurat som ditt arbeidssted er det.

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les tidligere innlegg. 

Alternativet er ikke å gi beskjed i god tid om at barna ikke kommer. Alternativet er å sende dem i barnehagen selv om det viste seg at de kunne fått fri.

 

Hvis barnehagen sliter med å beregne hvor mange de trenger på jobb vil de kunne spare penger ved å beregne et relativt lavt antall og heller ha noen å ringe hvis det skulle vise seg å bli for få på jobb.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det løser ingenting. En barnehage må ha personell som er kvalifisert og i en situasjon med få ansatte bør de være kjente for barna. Det igjen gjør at de som var bakvakt ikke kan ta ferie, og problematikken med at ansatte må ta ferie når barnegruppen er full er like fullt til stede. 

Selvfølgelig kan man ta inn hvilken som helst og gi de bakvakt, men da vil barna få stor usikkrhet med nye mennesker som ikke er kvalifisert, og pga det får barna altfor dårlig tilbud. Istedefor å prøve å finne opp elendige løsninger bør foreldre planlegge hverdagen litt mer enn det virker som noen gjør i denne tråden.

Anonymkode: bd35d...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det løser ingenting. En barnehage må ha personell som er kvalifisert og i en situasjon med få ansatte bør de være kjente for barna. Det igjen gjør at de som var bakvakt ikke kan ta ferie, og problematikken med at ansatte må ta ferie når barnegruppen er full er like fullt til stede. 

Selvfølgelig kan man ta inn hvilken som helst og gi de bakvakt, men da vil barna få stor usikkrhet med nye mennesker som ikke er kvalifisert, og pga det får barna altfor dårlig tilbud. Istedefor å prøve å finne opp elendige løsninger bør foreldre planlegge hverdagen litt mer enn det virker som noen gjør i denne tråden.

Anonymkode: bd35d...1bc

Vi er nok uenige om hvordan bemanningssituasjonen kan løses, men hvor mange uker mener du barna bør ha planlagt  fri og bør foreldre slutte å gi barna spontane fridager når det er mulig?

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å planlegge når man skal ha ferie og skape forutsigbarhet for barna sine tenker jeg er et minimum som foreldre burde kunne klare. De fleste barn ønsker, og trenger å vite, hvor de skal være når. Og de fleste barn gleder seg til ferie. 

For meg er det helt vilt at man ikke klarer å ha nogenlunde struktur på livet, hverdag og ferie. Jeg har også en jobb der jeg må ha beredskapsvakt og klarer fortsatt både ferie, fri med barna og en forutsigbarhet for dem. Mine barn, i likhet med de fleste andre barn, gleder seg masse til ferie og hadde blitt superskuffet, lei og forvirra om planlagt ferie måtte tilbringes i barnehagen. Eller om de fra dag til dag ikke visste om de skulle være hjemme eller være i barnehagen. 

Anonymkode: c40e0...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Egoismen lenge leve!

Anonymkode: d4b83...24b

det handler ikke om egoisme. Vi må også gjøre det sånn siden ferielistene i bhg må leveres inn en god stund før ferien. Mannen VET IKKE når han får ferie da. Derfor skriver jeg ALLTID at barnet skal ha fri de 3 ukene bhg er stengt. Men de får alltid mer fri enn det. I år ble det 7 uker ca, men det kunne ikke jeg vite i april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å planlegge når man skal ha ferie og skape forutsigbarhet for barna sine tenker jeg er et minimum som foreldre burde kunne klare. De fleste barn ønsker, og trenger å vite, hvor de skal være når. Og de fleste barn gleder seg til ferie. 

For meg er det helt vilt at man ikke klarer å ha nogenlunde struktur på livet, hverdag og ferie. Jeg har også en jobb der jeg må ha beredskapsvakt og klarer fortsatt både ferie, fri med barna og en forutsigbarhet for dem. Mine barn, i likhet med de fleste andre barn, gleder seg masse til ferie og hadde blitt superskuffet, lei og forvirra om planlagt ferie måtte tilbringes i barnehagen. Eller om de fra dag til dag ikke visste om de skulle være hjemme eller være i barnehagen. 

Anonymkode: c40e0...fa9

Det er ARBEIDSGIVEREN som bestemmer når folk får ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøystykke skrev:

Det er ARBEIDSGIVEREN som bestemmer når folk får ferie. 

Selvsagt er det arbeidsgiver som bestemmer og da vet man når man har ferie og setter opp barnas ferie deretter. Det er ikke noe hokus-pokus. 

Jeg refererer til HI som tydeligvis har null kontroll på hverdag og ferie. Det er trasig for barnet. 

Anonymkode: c40e0...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det fører til at de ansatte i stedet for, må ta ut feriedagene sine når det er fulle barnegrupper, så da blir de underbemannet de dagene. Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er så vanskelig å forstå

Anonymkode: adbd5...a4a

Det er vel like vanskelig som å skjønne at noen ganger vet man bare ikke om man får fri før like før? Det er vel få som melder barna på for gøy, for så å melde at de skal ha fri når det nærmer seg?

Mener du seriøst at man skal sende barn som egentlig kunne hatt fri i barnehagen fordi at de ansatte ikke skal få færre barn å passe på? Hva om barnet blir sykt? Hvilken praktisk forskjell gjør det?

Anonymkode: 36fe8...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min, som er/har enkeltmannsforetak, vet når han kan ha fri før samme dag, men ikke tre måneder i forveien. Vi måtte melde inn ferien før første mai, ingen sjanse for at han kunne vite hvilke behov kundene ville ha i august da. Intet problem for oss, da jeg har a4-jobb og kunne melde inn min vanlige ferie.

Tror dere virkelig det er uforutsigbart for vårt barn å få at "Nå skal snart du og Pappa reise og besøke Farmor." et par uker før turen? Vi pleier i grunnen ikke å snakke om den planlagte ferien før en uke eller to før uansett, ettersom barn i barnehagealder har lite begrep om tid og vi vil slippe masing om "skal vi dra i dag?" i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det arbeidsgiver som bestemmer og da vet man når man har ferie og setter opp barnas ferie deretter. Det er ikke noe hokus-pokus. 

Jeg refererer til HI som tydeligvis har null kontroll på hverdag og ferie. Det er trasig for barnet. 

Anonymkode: c40e0...fa9

Som sagt, her setter vi opp 3 uker. Men i realiteten blir det 2 barn som har fri langt mer enn det. Så de vil ha " for mange voksne", kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage fikk vi klager fordi vi leverte ferielistene så seint, de fikk listene rett etter påske, å de syntes de kunne fått dem i januar/ februar slik at vi kunne legge opp ferien vår etter hvor mange barn som kom. Å noen kunne ikke forstå at de ikke var like mange faste voksne på hver avdeling i ferien, de mente at det var uforsvarlig med en fast og 2 vikarer på en avdeling med 8 barn. Vi burde ikke få lov til å ta ut ferie i juli, siden noen av barna ikke skulle ha ferie før august. 

Anonymkode: 260fc...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I vår barnehage fikk vi klager fordi vi leverte ferielistene så seint, de fikk listene rett etter påske, å de syntes de kunne fått dem i januar/ februar slik at vi kunne legge opp ferien vår etter hvor mange barn som kom. Å noen kunne ikke forstå at de ikke var like mange faste voksne på hver avdeling i ferien, de mente at det var uforsvarlig med en fast og 2 vikarer på en avdeling med 8 barn. Vi burde ikke få lov til å ta ut ferie i juli, siden noen av barna ikke skulle ha ferie før august. 

Anonymkode: 260fc...298

Å her får vi ikke ta ferie i august da det er oppstart for nye barn.... 

Anonymkode: 3d312...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...