Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 11:30-11:45

Irritert på barnehagen nå, kan de gjøre dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Men da setter du ikke opp barna på fri i romjulen og påskeuken, da  er det bedre og si at de kommer og så ta fri. 

 

Det er absolutt IKKE bedre å si barna kommer, for så å ta dem fri. Det er sånne foreldre som gjør at bhg går overbemannet i ferier og at ansatte da må ta ut ferie når det er vanlig barnegruppe. Og det settes ikke inn vikarer for ferieavvikling, da må de aller fleste gå undermannet. 

Jeg har stått i klemma hver ferie. Bhg til sønnen har påmelding to uker før min bhg. Dvs at jeg må si ifra om fri eller ikke, før jeg vet om jeg selv får fri. Har dog aldri helgardert meg og det har alltid gått bra. 

Anonymkode: 88e41...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer faktisk ikke at vi betaler for barnehageplassen vår selv. Regningen man får for barnehage, er jo bare en liten egenandel av hva barnehage faktisk koster, resten er betalt av det offentlige. 

Det er klart at dette ikke kan sammenlignes med treningssenteret. Kjenner jeg blir litt lei av at noen skal trekke frem at dette er en tjeneste man har betalt for, når fakta er at dette er en tjeneste man får nærmest gratis som en velferdsordning.

Anonymkode: 893cf...ecc

Vi betaler delevis direkte for plassen og delevis via skattesedlen. Barnehagen får overført penger for å holde åpent for de barna som har plass i den barnehagen. Jeg tar heller ikke ut min bestemor fra sykehjemmet for at de ansatte skal få ferie og heller bruke resursene sine på økt bemanning resten av året og jeg sier ikke nei takk til sykepenger selv om jeg hadde overlevd uten.

Det virker spm om mamge tror barnehageansatte ikke er ansatte som alle andre men snille damer som passer barn av sin godhet og som om barnehagestyrere ikke er bedriftsledere eller ledere av en kommunal enhet,  men vanlige andatte som helst burde brukt tiden sammen med barna. Ledelse i nebærer å ta valg, prioritere resurser og noen ganger bli upoppulær fordi ikke alle kan få det som de vil. Hvordan de gjør det er i liten grad kundene eller brukerenes problem.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er absolutt IKKE bedre å si barna kommer, for så å ta dem fri. Det er sånne foreldre som gjør at bhg går overbemannet i ferier og at ansatte da må ta ut ferie når det er vanlig barnegruppe. Og det settes ikke inn vikarer for ferieavvikling, da må de aller fleste gå undermannet. 

Jeg har stått i klemma hver ferie. Bhg til sønnen har påmelding to uker før min bhg. Dvs at jeg må si ifra om fri eller ikke, før jeg vet om jeg selv får fri. Har dog aldri helgardert meg og det har alltid gått bra. 

Anonymkode: 88e41...7f0

Hvis jeg ikne er sikner øå at jeg skal ha fri gir jeg selvfølgelig ikke beskjed om at barnet skal ha fri. Barnehagen må da sørge for bemanning. Når dagen kommer har det ingenting å si om barnet dukker opp eller ikke, annet enn at de ansatte får litt bedre tid til de barna som er der hvis noen uteblir. Å sende barnet i barnehagen hvis det ikke er nødvendig hjelper ikke de ansatte på noen måte.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg ikne er sikner øå at jeg skal ha fri gir jeg selvfølgelig ikke beskjed om at barnet skal ha fri. Barnehagen må da sørge for bemanning. Når dagen kommer har det ingenting å si om barnet dukker opp eller ikke, annet enn at de ansatte får litt bedre tid til de barna som er der hvis noen uteblir. Å sende barnet i barnehagen hvis det ikke er nødvendig hjelper ikke de ansatte på noen måte.

Anonymkode: f53f9...fb4

Men det fører til at de ansatte i stedet for, må ta ut feriedagene sine når det er fulle barnegrupper, så da blir de underbemannet de dagene. Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er så vanskelig å forstå

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 11.50, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan de det? Er du helt dum?

Anonymkode: c7c59...4d3

Det er du som er dum når du svarer på den måte !! Håper ikke du svarer et barn på den måten !

Anonymkode: b7c11...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det fører til at de ansatte i stedet for, må ta ut feriedagene sine når det er fulle barnegrupper, så da blir de underbemannet de dagene. Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er så vanskelig å forstå

Anonymkode: adbd5...a4a

Barnehagen må sørge for å ha forsvarlig bemanni g til enhver tid. Hvis de ikke er mange nok til å kunne avvikle ferie må de ansette fler.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen må sørge for å ha forsvarlig bemanni g til enhver tid. Hvis de ikke er mange nok til å kunne avvikle ferie må de ansette fler.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen må sørge for å ha forsvarlig bemanni g til enhver tid. Hvis de ikke er mange nok til å kunne avvikle ferie må de ansette fler.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det er ikke den enkelte barnehage som styrer dette, hvis det er det du tror. Det er barnehageeier. I mange tilfeller er det kommunen, og i de aller fleste kommuner her i landet er budsjettene skåret til beinet. Flere ansatte i barnehagen kan bety at de må legge ned et aldershjem, for eksempel. Det er ikke til å komme fra at personalkostnader er dens tørste kostnaden i en barnehage.

Og i svært mange tilfeller er det slik at når foreldre melder på barna sine "for sikkerhets skyld" når det ikke er nødvendig, sånn at barnehagen må ha flere ansatte enn nødvendig på jobb om sommeren/ i romjula/ påsken, at disse ansatte må ta ut ferien sin på andre tidspunkter og at barnehagen da er underbemannet. 

Å avfeie det med at "da må de ansette flere" viser bare at du overhodet ikke har forstått hvordan det fungerer. Faktum er at de FÅR ikke flere ansatte, uansett hva du måtte mene om det saken, og de ansatte skal uansett avvikle ferien sin. Og da er det blant annet ditt barn det går ut over. Selv om det i de aller fleste tilfeller går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: adbd5...a4a

Hvordan mener du det fungerer? 

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Superdolly skrev:

Det er ikke den enkelte barnehage som styrer dette, hvis det er det du tror. Det er barnehageeier. I mange tilfeller er det kommunen, og i de aller fleste kommuner her i landet er budsjettene skåret til beinet. Flere ansatte i barnehagen kan bety at de må legge ned et aldershjem, for eksempel. Det er ikke til å komme fra at personalkostnader er dens tørste kostnaden i en barnehage.

Og i svært mange tilfeller er det slik at når foreldre melder på barna sine "for sikkerhets skyld" når det ikke er nødvendig, sånn at barnehagen må ha flere ansatte enn nødvendig på jobb om sommeren/ i romjula/ påsken, at disse ansatte må ta ut ferien sin på andre tidspunkter og at barnehagen da er underbemannet. 

Å avfeie det med at "da må de ansette flere" viser bare at du overhodet ikke har forstått hvordan det fungerer. Faktum er at de FÅR ikke flere ansatte, uansett hva du måtte mene om det saken, og de ansatte skal uansett avvikle ferien sin. Og da er det blant annet ditt barn det går ut over. Selv om det i de aller fleste tilfeller går bra. 

Alle bedrifte og offentlige instanser forsøker å drive så effektivt som mulig og alle skulle bestandig ønske de hadde mer penger til rådighet. Hvis barnehagen ikke har midler til å ansette et forsvarlig antall ansatte er den rett og slett dårlig styrt. Da er pengene brukt på andre ting.

Dårlig kommuneøkonomi er et problem mange steder, men det er ikke noe spessielt med barnehagen. Om alle kunne brøyte veien ved sitt eget hus, ta seg av familiens pleietrengende i feriene og ikke forvente oppkjørte skiløyper og ryddede parkeringsplasser i helger og ferier kunne også kommunen skåret ned på lønnsutgiftene. Det er ikke noe spessielt med barnehagetilbudet.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alle bedrifte og offentlige instanser forsøker å drive så effektivt som mulig og alle skulle bestandig ønske de hadde mer penger til rådighet. Hvis barnehagen ikke har midler til å ansette et forsvarlig antall ansatte er den rett og slett dårlig styrt. Da er pengene brukt på andre ting.

Dårlig kommuneøkonomi er et problem mange steder, men det er ikke noe spessielt med barnehagen. Om alle kunne brøyte veien ved sitt eget hus, ta seg av familiens pleietrengende i feriene og ikke forvente oppkjørte skiløyper og ryddede parkeringsplasser i helger og ferier kunne også kommunen skåret ned på lønnsutgiftene. Det er ikke noe spessielt med barnehagetilbudet.

Anonymkode: f53f9...fb4

Du glemte: Ta seg av sine egne barn i feriene.

For øvrig trenger du ikke fortelle meg at "alle forsøker å drive så effektivt som mulig og alle skulle ønske de hadde mer penger til rådighet". Det var du som skrev at barnehagen får bare ansette flere. Jeg forsøkte å forklare deg at det ikke går, og hvilke konsekvenser det har når foreldre melder på barn "for sikkerhets skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Superdolly skrev:

Du glemte: Ta seg av sine egne barn i feriene.

For øvrig trenger du ikke fortelle meg at "alle forsøker å drive så effektivt som mulig og alle skulle ønske de hadde mer penger til rådighet". Det var du som skrev at barnehagen får bare ansette flere. Jeg forsøkte å forklare deg at det ikke går, og hvilke konsekvenser det har når foreldre melder på barn "for sikkerhets skyld".

Hvorfor kan ikke barnehagen ansette fler? Hva gjør det vanskligere å holde beredskap for barnepass enn for snømåking?

Jeg nevnte ikke barnepass da det var utgangspunktet for diskusjonen. Det var det jeg sammenliknet med.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke barnehagen ansette fler? Hva gjør det vanskligere å holde beredskap for barnepass enn for snømåking?

Jeg nevnte ikke barnepass da det var utgangspunktet for diskusjonen. Det var det jeg sammenliknet med.

Anonymkode: f53f9...fb4

Beredskap for barnepass? Er du seriøs? Barnehagen er en pedagogisk instistusjon, ikke snømåking som gjøres ved siden av den jobben man har til daglig.

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke barnehagen ansette fler? Hva gjør det vanskligere å holde beredskap for barnepass enn for snømåking?

Jeg nevnte ikke barnepass da det var utgangspunktet for diskusjonen. Det var det jeg sammenliknet med.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det var det jeg forsøkte å forklare deg da: Økonomi. Det er ikke den enkelte barnehagestyrer eller den ansatte i hver barnehage som bestemmer hvor mange som er ansatt. Barnehageeier forholder seg til lover og forskrifter, og pga av økonomi legger de seg på et minimum. Og uansett hvordan du snur og vender på det: De ansatte i barnehager (som i alle andre bransjer) har krav på ferie. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke barnehagen ansette fler? Hva gjør det vanskligere å holde beredskap for barnepass enn for snømåking?

Jeg nevnte ikke barnepass da det var utgangspunktet for diskusjonen. Det var det jeg sammenliknet med.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det er helt tydelig at du overhodet ikke forstår deg på økonomi, i hvert fall ikke på kommuneøkonomi.

Ditt forslag, om å alltid ha bakvakter tilgjengelig i barnehager ville ført til at barnehagene hadde fått enormt mye større lønnsutgifter. Det er selvfølgelig fullt mulig praktisk å gjennomføre - hvor mye mer er du villig til å betale for barnehageplassene? 2000 ekstra i måneden? 5000 kr ekstra? 10 000 kr ekstra?

 

Anonymkode: 2b397...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommune til barnehage: dere bruker mer penger enn dere skal 

Barnehagestyrer: vi må jo overbemanne i tilfelle det blir fulltallig 

Kommune: vet dere ikke antall barn dere har ansvar for?

Barnehage: nei. Foreldre sier barna skal komme, også kommer de allikevel ikke.

Kommune: da får dere mer penger for å ansatte flere!

Hehe, særlig 

Anonymkode: 6ac4b...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beredskap for barnepass? Er du seriøs? Barnehagen er en pedagogisk instistusjon, ikke snømåking som gjøres ved siden av den jobben man har til daglig.

Anonymkode: adbd5...a4a

Begge deler er nødvendig arbeid som det offentlige har påtatt seg å gjøre for deg. Det er ikke vanskligere eller dyrere å ha folk i beredskap for den ene enn den andre jobben.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Begge deler er nødvendig arbeid som det offentlige har påtatt seg å gjøre for deg. Det er ikke vanskligere eller dyrere å ha folk i beredskap for den ene enn den andre jobben.

Anonymkode: f53f9...fb4

Du vet tydeligvis lite om økonomi rundt i barnehager. Og hva med alle private barnehager?

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Superdolly skrev:

Det var det jeg forsøkte å forklare deg da: Økonomi. Det er ikke den enkelte barnehagestyrer eller den ansatte i hver barnehage som bestemmer hvor mange som er ansatt. Barnehageeier forholder seg til lover og forskrifter, og pga av økonomi legger de seg på et minimum. Og uansett hvordan du snur og vender på det: De ansatte i barnehager (som i alle andre bransjer) har krav på ferie. 

 

Her ansattes folk i barnehagen, ikke direkte i komunen.  Hvordan pengene styres legger ikke kommunen seg opp i så lenge lover, regler, forskrifter og pålegg blir fulgt.

Selvfølgelig har de ansatte krav på ferie, men ikke nødvendig vis i juli. Hver ansatt har et vist antall arbeidstimer til rådighet.  Når de timene skal brukes kommer an på behovet. Som på alle andre arbeidssteder hender det at noen dager blir roligere enn beregnet og noen blir travlere. De færreste klarer å treffe nøyaktig med bemanningen til enhver tid. Det er ikke kundene eller brukerenes problem.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet tydeligvis lite om økonomi rundt i barnehager. Og hva med alle private barnehager?

Anonymkode: adbd5...a4a

Ja hva med dem?

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Begge deler er nødvendig arbeid som det offentlige har påtatt seg å gjøre for deg. Det er ikke vanskligere eller dyrere å ha folk i beredskap for den ene enn den andre jobben.

Anonymkode: f53f9...fb4

Jeg spør igjen - hvor mange tusen mer er du villig til å betale for barnehageplassen hver eneste måned for at barnehagen skal ha en slik beredskap?

Ang. brøyting - det er livsnødvendig å holde veier oppe, og helt nødvendig for at samfunnet skal gå rundt. Det er heller ikke mulig å planlegge en vinter på forhånd for å bestemme når man skal brøyte, strø eller salte, eller fordele snømengden på en fornuftig måte utover fremfor at mye kommer på en gang.

Foreldre bør greie å planlegge sin egen hverdag, de kan i stor grad planlegge når de skal ha fri/ferie, og er selv ansvarlig for å skaffe barnevakt om de selv ikke greier å ta vare på egne barn. Og greier de ikke det bør de kanskje vurdere hvorfor de fikk barn.

At du ikke forstår forskjellen på livsnødvendige tjenester kommunen yter og beredskapen rundt denne, og barnehagers åpningstider, det viser at du ikke har særlig peiling på økonomi - eller beredskap, for den saks skyld.

Så igjen - hvor mye mer er du villig til å betale for bhg-plass hver måned for at de skal kunne opprettholde en beredskap som gir høyde for at alle foreldre kan ombestemme seg når de vil fremfor å planlegge livene sine?

Anonymkode: 2b397...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har levert inn ferielapp så er det den så gjelder. 

Bhg har lagt opp kabalen med ansatte pr barn. 

Skulle det være nødvendig med bhg plassen, der det er krise. 

Kan du søke/ringe styrer/ledelse og forklare hvorfor dere trenger plassen. 

Anonymkode: 959c9...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her ansattes folk i barnehagen, ikke direkte i komunen.  Hvordan pengene styres legger ikke kommunen seg opp i så lenge lover, regler, forskrifter og pålegg blir fulgt.

Selvfølgelig har de ansatte krav på ferie, men ikke nødvendig vis i juli. Hver ansatt har et vist antall arbeidstimer til rådighet.  Når de timene skal brukes kommer an på behovet. Som på alle andre arbeidssteder hender det at noen dager blir roligere enn beregnet og noen blir travlere. De færreste klarer å treffe nøyaktig med bemanningen til enhver tid. Det er ikke kundene eller brukerenes problem.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lover og regler og forskrifter tilsier kun en minimumsbemanning i barnehagene. Her er de ansatte ansatt i kommunen, ikke i den enkelte barnehagen. 

De ansatte har krav på tre uker sammenhengende ferie om sommeren, som alle andre arbeidstakere, og de kan derfor ikke ta en dag her og en dag der dersom det tilfeldigvis kommer litt færre barn den dagen. I tillegg er det en stor fordel for barnehagen og barna at de ansatte har fått gjort unna ferien til nytt barnehageår starter i august, for da begynner tilvenningen med de nye barna som skal begynne.

Og uansett hvor mye du krangler med oss her inne og uansett hvor mye du sammenlikner barnehagedrift med snømåking, så gjenstår det faktum at barnehagene planlegger bemanningen etter antall påmeldte barn. Når mange barn er påmeldt "for sikkerhets skyld" må de ha mange ansatte på jobb, og disse må da ta ferie på et annet tidspunkt. Gjerne når det er full barnegruppe.

Du har helt rett i at det ikke er ditt problem, men det kan fort bli ditt barns problem, og at du nekter å se dette får meg til å tenke at du enten troller eller gjør deg vanskelig for å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør igjen - hvor mange tusen mer er du villig til å betale for barnehageplassen hver eneste måned for at barnehagen skal ha en slik beredskap?

Ang. brøyting - det er livsnødvendig å holde veier oppe, og helt nødvendig for at samfunnet skal gå rundt. Det er heller ikke mulig å planlegge en vinter på forhånd for å bestemme når man skal brøyte, strø eller salte, eller fordele snømengden på en fornuftig måte utover fremfor at mye kommer på en gang.

Foreldre bør greie å planlegge sin egen hverdag, de kan i stor grad planlegge når de skal ha fri/ferie, og er selv ansvarlig for å skaffe barnevakt om de selv ikke greier å ta vare på egne barn. Og greier de ikke det bør de kanskje vurdere hvorfor de fikk barn.

At du ikke forstår forskjellen på livsnødvendige tjenester kommunen yter og beredskapen rundt denne, og barnehagers åpningstider, det viser at du ikke har særlig peiling på økonomi - eller beredskap, for den saks skyld.

Så igjen - hvor mye mer er du villig til å betale for bhg-plass hver måned for at de skal kunne opprettholde en beredskap som gir høyde for at alle foreldre kan ombestemme seg når de vil fremfor å planlegge livene sine?

Anonymkode: 2b397...9d5

Ja, det er nødvendig å brøyte. Det vet jeg godt. Det er jobben min. En del av grunnen til at jeg må ha beredskap for å kunne sende barna i barnehagen er at jeg må jobbe hvis det snør.

Det er mange andre foreldre som har det som meg med jobber der vi ikke vet når vi har fri. Det er også foreldte som må ta høyde for egen helse eller som har andre oppgaver som gjør at de ikke bestandig vet når de har fri. Da blir det for dumt å sende barna i barnehagen de dagene man faktisk får fri, bare fordi det er folk på jobb.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er nødvendig å brøyte. Det vet jeg godt. Det er jobben min. En del av grunnen til at jeg må ha beredskap for å kunne sende barna i barnehagen er at jeg må jobbe hvis det snør.

Det er mange andre foreldre som har det som meg med jobber der vi ikke vet når vi har fri. Det er også foreldte som må ta høyde for egen helse eller som har andre oppgaver som gjør at de ikke bestandig vet når de har fri. Da blir det for dumt å sende barna i barnehagen de dagene man faktisk får fri, bare fordi det er folk på jobb.

Anonymkode: f53f9...fb4

Men da spør jeg igjen - hvor mye ekstra er du villig til å betale hver eneste måned til bhg. for å få en slik beredskap?

Noen ganger må man faktisk bytte jobb når det å ha barn og den jobben ikke går ihop. Er du ikke villig til å bytte jobb - hvor mye mer er du villig til å betale hver måned for en slik beredskapsordning i bhg?

Anonymkode: 2b397...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...