Gå til innhold

Irritert på barnehagen nå, kan de gjøre dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Uff så utrolig kjipt. Skjønner at du har gjort en feil og at barnehagen bemanner men føler vel at det bør være litt rom i bemanningen uansett? 

Anonymkode: 8ebea...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke i noe innlegg protestert på å gi beskjed pm de 3 ukene ferie barna skal ha om sommeren. Det jeg får kjeft for er at jeg ikke har full kontroll på hvilke andre dager de kommer til å være borte. Såpass synes jeg faktisk det må være lov å ta på sparket.

Jeg har vært gift i 17 år. Jeg har aldri hatt mer enn 9 dager ferie sammenhengende, samtidig som min mann. Jeg har ikke hatt 3 uker sammenhengende på 30 år. Mennesker lever på litt forskjellige måter. Ikke alle har standard 9-4-jobber eller jobber der du er garantert 3 uker ferie i juli, fri i romjulen og i påskeuka og aldri fri ellers. Det bør en god barnehage ta høyde for.

Anonymkode: f53f9...fb4

Beklager jeg trodde det var det dere diskuterte.  Ang fridager ellers er jo opp til dere som foreldre. Og det har ikke vi noe med. Og når det er snakk om enkeltdager her og der så er det jo gjerne bemanning for hele barnegruppa. 

Har full forståelse for at ikke alle jobber slik som meg 8-16. Jeg velger kun 3 uker på sommeren for at barna skal få fri jul og påske og noen ganger høstferie.  Mens mannen vil ha 4 uker og må ta dager når det er planleggingsdager.

 

Anonymkode: 3d312...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får forklare hvordan det fungerer da.

Hvor lang tid før en fridag skal man måtte gi beskjed?

Hvor mange fridager skal barnet måtte ha?

Bør det være forbudt med en spontan fridag eller en friuke hvis muligheten byr seg?

Anonymkode: f53f9...fb4

Det er ikke en ekstra fridag som er et problem!! Det er den dagen du satt ungen opp på ferie men likevel vil ha den i bhg som er problemet. Hjelp.

Anonymkode: bd36d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff så utrolig kjipt. Skjønner at du har gjort en feil og at barnehagen bemanner men føler vel at det bør være litt rom i bemanningen uansett? 

Anonymkode: 8ebea...2f9

Hvor mange flere barn føler du det burde være rom for? Du skjønner kanskje at om man sier ja til en, så må man si ja til de to neste som kommer også? Det er gjerne rom for en eller to til, men det er forbeholdt de foreldrene som f.eks blir beordret på jobb, akutte kriser osv. og ikke for de som har glemt at de har krysset på lista eller har unger som kjeder seg hjemme.

Anonymkode: 3698e...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De trenger ikke kutte noe som helst. Det er slik barnehagene fungerer i dag. 

Anonymkode: f53f9...fb4

Så du mener at kommunen skal ansette folk som kan være ansatte i en barnehage kun hvis det er behov ved at det kommer flere barn enn forventet?  Hvor mange av disse? Hvem er de? Får de betalt hvis de ikke må jobbe? Hvis ikke, hvem vil ta en slik jobb som er totalt uforutsigbar? Hvis de får betalt for de dagene de ikke jobber har du en urealistisk tro på kommuners økonomi! Og ja, for å ikke snakke om økonomien til private barnehager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi betaler delevis direkte for plassen og delevis via skattesedlen. Barnehagen får overført penger for å holde åpent for de barna som har plass i den barnehagen. Jeg tar heller ikke ut min bestemor fra sykehjemmet for at de ansatte skal få ferie og heller bruke resursene sine på økt bemanning resten av året og jeg sier ikke nei takk til sykepenger selv om jeg hadde overlevd uten.

Det virker spm om mamge tror barnehageansatte ikke er ansatte som alle andre men snille damer som passer barn av sin godhet og som om barnehagestyrere ikke er bedriftsledere eller ledere av en kommunal enhet,  men vanlige andatte som helst burde brukt tiden sammen med barna. Ledelse i nebærer å ta valg, prioritere resurser og noen ganger bli upoppulær fordi ikke alle kan få det som de vil. Hvordan de gjør det er i liten grad kundene eller brukerenes problem.

Anonymkode: f53f9...fb4

Du er ikke så veldig smart. Konsekvensen av at de ansatte ikke tar ut fri når det er lite barn er at de tar ut avspasering og ferie når alle ungene er der. De er ikke gitt at de da får inn vikar. Konsekvensen er at ditt barn får et dårligere tilbud ellers i året, som kan være uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen må sørge for å ha forsvarlig bemanni g til enhver tid. Hvis de ikke er mange nok til å kunne avvikle ferie må de ansette fler.

Anonymkode: f53f9...fb4

Har du ikke lest aviser de siste årene? Dette er en av grunnene til at både foreldre og ansatte har kjempet for en bedre bemanningsnorm de siste årene! Fordi de ikke trenger ansette fler...😳 Når pengene ikke strekker til (eventuelt at kommersielle eiere vil ha overskudd) kan man ikke ta inn vikar eller ansette flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Ingen som reagerer om barnet har spontant fri innimellom, det er påmeldingsdagene vi maser om. Vi vil gjerne bruke avspasering og feriedager i rolige tider, som romjul og dagene før påske, i stedet for en vanlig hverdag hvor trykket på jobb er normalt. For både barn og voksne sitt beste. Det er ganske frustrerende å komme på jobb også er det flere voksne enn barn, nettopp fordi foreldre helgarderer seg ift behov for bhg (på de aktuelle dagene). 

Gi i det minste beskjed dagen før hvis barnet skal ha fri på en påmeldt dag, da er det iallefall mulighet til å se over vaktene. 

Anonymkode: 88e41...7f0

Nå et det temmelig mange som har kritisert Anonym fb4 for akkurat det... 

Vi har gjort mye av det samme som henne (ettersom mannen min har eget firma og har nedeperioder innimellom). Barnehagen vår har alltid sagt at ekstra fridager er helt greit og opp til oss, så lenge det blir minst tre uker sammenhengende om sommeren. Disse tre ukene må meldes inn på forhånd, ikke ekstra fridager. Jeg må si at jeg er sjokkert over at så mange synes at det at foreldre tar barna ut ekstra sees på som et problem. 

I vår barnehage har jeg også sett at de ansatte gjør ekstraoppgaver om sommeren. Lekene gås igjennom og vaskes, skruer skrus til og så videre. Jeg har tenkt at er fordi de har mindre arbeidspress enn ellers, men det har ikke slått meg at dette er et stort problem for dem.

Bør vi endre praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en ekstra fridag som er et problem!! Det er den dagen du satt ungen opp på ferie men likevel vil ha den i bhg som er problemet. Hjelp.

Anonymkode: bd36d...419

Til sammen har mine barn fri ca 8-10 uker i året, men det er bare de pålagte 3 ukene vi varsler om på skjemaene.

Til jul for eksempel pleier de ha nesten 2 uker fri, men det er bestandig en fare for at vi må jobbe en dag så da må vi ha åpning for at barna kanskje må i barnehagen en dag. Det koster ikle barnehagen noe mer å ha bemanning klar tol mine barn enn det koster å ha bemanning klar til de barna som kommer hver dag.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til sammen har mine barn fri ca 8-10 uker i året, men det er bare de pålagte 3 ukene vi varsler om på skjemaene.

Til jul for eksempel pleier de ha nesten 2 uker fri, men det er bestandig en fare for at vi må jobbe en dag så da må vi ha åpning for at barna kanskje må i barnehagen en dag. Det koster ikle barnehagen noe mer å ha bemanning klar tol mine barn enn det koster å ha bemanning klar til de barna som kommer hver dag.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det koster barna

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ulenissen skrev:

Har du ikke lest aviser de siste årene? Dette er en av grunnene til at både foreldre og ansatte har kjempet for en bedre bemanningsnorm de siste årene! Fordi de ikke trenger ansette fler...😳 Når pengene ikke strekker til (eventuelt at kommersielle eiere vil ha overskudd) kan man ikke ta inn vikar eller ansette flere..

Ta utgangspunkt i en privat barnehage der eierene tar ut overskudd. Tror du de ville øke bemanningen eller ta ut større overskudd hvis foreldrene reduserte toden de hadde barna i barnehagen? Tror du det ville være noe annerledes i kommunale barnehager?

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det koster barna

Anonymkode: adbd5...a4a

Det koster hvilke barn hva?

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Dumi skrev:

Så du mener at kommunen skal ansette folk som kan være ansatte i en barnehage kun hvis det er behov ved at det kommer flere barn enn forventet?  Hvor mange av disse? Hvem er de? Får de betalt hvis de ikke må jobbe? Hvis ikke, hvem vil ta en slik jobb som er totalt uforutsigbar? Hvis de får betalt for de dagene de ikke jobber har du en urealistisk tro på kommuners økonomi! Og ja, for å ikke snakke om økonomien til private barnehager. 

Jeg lan ikke svare på hvor mange ansatte det bør være i de ulike barnehagene i din kommune eller hvor vanskelig det er å beregne hvor mange barn som kommer hver dag. Det jeg mener er at det kan lønne seg for barnehagen å ha et system der de kan lalle inn elstra manakaper hvis de beregner feil, fremfpr bestandig å måtte beregne ansatte søik at de er sikkre på at det er nok folk til enhver tid.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til sammen har mine barn fri ca 8-10 uker i året, men det er bare de pålagte 3 ukene vi varsler om på skjemaene.

Til jul for eksempel pleier de ha nesten 2 uker fri, men det er bestandig en fare for at vi må jobbe en dag så da må vi ha åpning for at barna kanskje må i barnehagen en dag. Det koster ikle barnehagen noe mer å ha bemanning klar tol mine barn enn det koster å ha bemanning klar til de barna som kommer hver dag.

Anonymkode: f53f9...fb4

Det koster ikke barnehagen mer enn det ville gjort hvis barna dine ikke var der, enig i det. Men hvis de kunne spart en dagslønn i en lavintensiv periode, kunne de kanskje brukt den dagslønnen på noe annet. Da slipper de å sette inn vikar fordi det er få barn der, og den ansatte har en fridag mindre som skal avvikles på en annen tid av året. Det gir vel mening? 

Anonymkode: 27d29...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det koster hvilke barn hva?

Anonymkode: f53f9...fb4

Det koster barna når de ansatte er underbemannet når det skal tas ut ferie og fridager når det er fulle barnegrupper

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lan ikke svare på hvor mange ansatte det bør være i de ulike barnehagene i din kommune eller hvor vanskelig det er å beregne hvor mange barn som kommer hver dag. Det jeg mener er at det kan lønne seg for barnehagen å ha et system der de kan lalle inn elstra manakaper hvis de beregner feil, fremfpr bestandig å måtte beregne ansatte søik at de er sikkre på at det er nok folk til enhver tid.

Anonymkode: f53f9...fb4

Men det er jo overhodet ikke realistisk

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke i noe innlegg protestert på å gi beskjed pm de 3 ukene ferie barna skal ha om sommeren. Det jeg får kjeft for er at jeg ikke har full kontroll på hvilke andre dager de kommer til å være borte. Såpass synes jeg faktisk det må være lov å ta på sparket.

Jeg har vært gift i 17 år. Jeg har aldri hatt mer enn 9 dager ferie sammenhengende, samtidig som min mann. Jeg har ikke hatt 3 uker sammenhengende på 30 år. Mennesker lever på litt forskjellige måter. Ikke alle har standard 9-4-jobber eller jobber der du er garantert 3 uker ferie i juli, fri i romjulen og i påskeuka og aldri fri ellers. Det bør en god barnehage ta høyde for.

Anonymkode: f53f9...fb4

Nå har alle arbeidstakere rett på 3 uker sammenhengende ferie i perioden 1.juni til 30.september så at du aldri har hatt 3 uker ferie sammenhengende  på 2å år fremstår meget merkelig. Eller er du selvstendig næringsdrivende?

 

Anonymkode: bd35d...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nevis skrev:

Hva mener du egentlig barnehagene skal gjøre? Leie inn vikarer det kanskje ikke blir bruk for? Eller ha uforsvarlig få folk på jobb ift barn (gjett hvem som blir forbanna da forresten)?

Jeg mener ingenting om det. Men har barnehagen vedtekter, så bør de følge disse. Og om det er er problem får de ta det opp med eier, altså kommunen. 

Anonymkode: b794a...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har alle arbeidstakere rett på 3 uker sammenhengende ferie i perioden 1.juni til 30.september så at du aldri har hatt 3 uker ferie sammenhengende  på 2å år fremstår meget merkelig. Eller er du selvstendig næringsdrivende?

 

Anonymkode: bd35d...1bc

Både jeg og mannen er selvstendig mæringsdrivende, ja.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo overhodet ikke realistisk

Anonymkode: adbd5...a4a

Det er helt realistisk og gjøres blant annet i vår kommune.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Både jeg og mannen er selvstendig mæringsdrivende, ja.

Anonymkode: f53f9...fb4

Hvorfor er det da så vanskelig å vite når dere skal ha fri?

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er helt realistisk og gjøres blant annet i vår kommune.

Anonymkode: f53f9...fb4

I de private barnehagene og?

Anonymkode: adbd5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem tenker du skal være bakvakter mot lavere lønn i bhg og sfo da? De må de ansette egne folk til å være bakvakter da, aner du hvor mye det vil koste en arbeidsgiver, ikke bare i lønn?

Anonymkode: adbd5...a4a

Tipper flere av de 13-14 personene som ellers ville sittet å kikket i veggen på jobb MER enn gjerne hadde vært hjemme i en solstol i Hagen sin med mobilen på bordet og samtidig få betalt for det, så ser ikke helt problemet der altså...

Anonymkode: b794a...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I de private barnehagene og?

Anonymkode: adbd5...a4a

Det vet jeg ikke, men hvis de ikke kan konkurere med offentlige barnehager har de strengt tatt ikke livets rett som bedrifter.

Anonymkode: f53f9...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens, mener dere virkelig at det hadde vært bedre om fb4 (og meg for den saks skyld) faktisk sendte barna i barnehagen hver dag 11 måneder i året i stedet for å gi dem mer fri? For det er det som er alternativet, ikke å melde inn mer på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...