Gå til innhold

Mellom Norge og Tyrkia... blir psykisk knekt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men la oss si at han blir sammen med ei dansk ei, tysk eller hva enn...hvorfor fungerer det for dem? 
Hvorfor prøvde han seg på meg i det hele tatt, altså prøvde å date... ?
Lurer på om han ble lei seg for væremåten min.....jeg var isåfall utrolig lei meg for at jeg ikke møtte han og ble kjent. 
Og ja, jeg lurer på hva slags dame han ender opp med.
Jeg vet hvordan han bor, han bor søsknene sine + barnet til ene paret. Ene søsteren har en mann.
Hvordan gjør de slik den dagen alle finner partner og skal få barn, blir ikke det veldig trangt? 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Som sagt - alle disse tankene du har er bare hang-ups som gjør at du ikke fokuserer på å bli friskere.

Vis tråden(e) du har skrevet om dette til terapeuten din på dps.

Anonymkode: 3176e...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt - alle disse tankene du har er bare hang-ups som gjør at du ikke fokuserer på å bli friskere.

Vis tråden(e) du har skrevet om dette til terapeuten din på dps.

Anonymkode: 3176e...11e

Men jeg hadde det lignende med en jeg var forelsket i før han her og...
Det var en jeg kjente veldig godt da.

Jeg hater fremdeles livet for at så ubetydelige ting som landegrenser og religion skal stå i veien .. :( 

Det er fordi flertallet har laget en regel om at det er urealistisk , tror jeg. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg hadde det lignende med en jeg var forelsket i før han her og...
Det var en jeg kjente veldig godt da.

Jeg hater fremdeles livet for at så ubetydelige ting som landegrenser og religion skal stå i veien .. :( 

Det er fordi flertallet har laget en regel om at det er urealistisk , tror jeg. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Nei, det er urealistisk - ikke pga. landegrenser og religion - men først og fremst pga. din egen helse.

Flertallet har ikke laget en regel om at det er urealistisk, flertallet vet at for flertallet er det du beskriver urealistisk. Skal et slikt forhold lykkes for deg må du først bli frisk. Ta med det du skriver til terapeuten din, da kan dere komme dere videre i behandlingen, for slik du grubler på dette hindrer du deg selv fra å bli frisk.

Anonymkode: 3176e...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er urealistisk - ikke pga. landegrenser og religion - men først og fremst pga. din egen helse.

Flertallet har ikke laget en regel om at det er urealistisk, flertallet vet at for flertallet er det du beskriver urealistisk. Skal et slikt forhold lykkes for deg må du først bli frisk. Ta med det du skriver til terapeuten din, da kan dere komme dere videre i behandlingen, for slik du grubler på dette hindrer du deg selv fra å bli frisk.

Anonymkode: 3176e...11e

Ja jeg skal det. Tror du vi hadde et bra utgangspunkt da? hvis vi ser bort fra helsen min ?
For derfor har jeg alltid vært så sint på meg selv. Jeg kan ikke ha det like gøy som mange andre og ta slike "ekstreme" valg pga jeg må gå for det mer veldig trygge og vanlige. Har siden jeg var lite barn følt at jeg må velge litt enklere ting. 
Tror du vi kan få til noe evt når jeg har blitt frisk da?

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg skal det. Tror du vi hadde et bra utgangspunkt da? hvis vi ser bort fra helsen min ?
For derfor har jeg alltid vært så sint på meg selv. Jeg kan ikke ha det like gøy som mange andre og ta slike "ekstreme" valg pga jeg må gå for det mer veldig trygge og vanlige. Har siden jeg var lite barn følt at jeg må velge litt enklere ting. 
Tror du vi kan få til noe evt når jeg har blitt frisk da?

Anonymkode: 3b09f...c2c

Siden dere aldri egentlig har kjent hverandre er det umulig å vite. Men dere kommer i tillegg fra svært forskjellige kulturer, dere kan lite eller ingenting om den andres kultur, snakker ikke samme språk og ingen av dere snakker den andres språk, dere kommer fra veldig forskjellige familiebakgrunner. Alt dette gjør at utgangspunktet fra begynnelsen av har ligget på minussiden. Langt på minussiden. Så kommer helsen din som enda en kompliserende faktor.

Slutt å tenke og gruble på denne mannen, det har ingen hensikt. Sett fokuset ditt på det livet du faktisk lever i dag, her i Norge. Og gjør det som skal til for å bli frisk.

Anonymkode: 3176e...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

men hva skal jeg liksom forklare ham ? jeg sitter med en følelse av at jeg vil bli avvist. 
Han har vært den som har tatt kontakt absolutt hele tiden. 
Eneste gangen jeg gjorde det, var når jeg skrev at jeg håpte det gikk bra med han, at bildet han la ut var fint og "lykke til" 😛 
Han har tatt kontakt når han har lurt på hvordan det går og vi har fine samtaler. Ja jeg har lyst, men jeg klarer liksom ikke.

Anonymkode: 3b09f...c2c

Det er vel ingen grunn til at han skal avvise deg som du vet om? Forsøk, og se om det blir en bra samtale. Jeg vil anbefale deg å lese boken "Sjef i eget liv" (av psykiater Wilhelmsen). Den går på å ikke la seg følge og bli nedtrykt av sine egne negative tanker. Din terapeut har sagt sin mening i saken, altså, du bestemmer selv. Det er mye en kan si om Tyrkia og tyrkere, men alle som reiser dit/blir kjent med tyrkere opplever ikke det negative. 

Anonymkode: e6f3a...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du gift med han?

Anonymkode: 3b09f...c2c

Eh?! Selv om et flertall av min manns landsmenn (svogerforskning) har et annet syn på psykisk sykdom enn meg, er det ikke ene og alene dette temaet som definerer vårt samliv.

Anonymkode: 7eb5f...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen grunn til at han skal avvise deg som du vet om? Forsøk, og se om det blir en bra samtale. Jeg vil anbefale deg å lese boken "Sjef i eget liv" (av psykiater Wilhelmsen). Den går på å ikke la seg følge og bli nedtrykt av sine egne negative tanker. Din terapeut har sagt sin mening i saken, altså, du bestemmer selv. Det er mye en kan si om Tyrkia og tyrkere, men alle som reiser dit/blir kjent med tyrkere opplever ikke det negative. 

Anonymkode: e6f3a...133

Kanskje, men som noen andre over skriver så er jeg kanskje ikke særlig frisk nå. 
Da føler jeg det er dumt å begynne å prøve å "rømme" fra problemene. 
Men det er litt feil at han blir en flukt, for jeg fikk følelser som om det skulle vært hvilken som helst mann. 
Og mine evige kamp mot følelsene gjør de jo bare værre. men jeg kan ikke fatte hvorfor han fremdeles skulle ha interesse for meg. Jeg vil på en måte ikke forstyrre, men virker ikke som han har tenkt slik. 
 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje, men som noen andre over skriver så er jeg kanskje ikke særlig frisk nå. 
Da føler jeg det er dumt å begynne å prøve å "rømme" fra problemene. 
Men det er litt feil at han blir en flukt, for jeg fikk følelser som om det skulle vært hvilken som helst mann. 
Og mine evige kamp mot følelsene gjør de jo bare værre. men jeg kan ikke fatte hvorfor han fremdeles skulle ha interesse for meg. Jeg vil på en måte ikke forstyrre, men virker ikke som han har tenkt slik. 
 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Jeg tenker at du ikke rømmer fra problemene ved å snakke med ham, du skal jo ikke flytte dit med en gang. Problemet her er vel heller at du tenker at han ikke har interesse for deg. Forsøk heller å tenke at det er ingen grunn for at han ikke skal ha interesse for deg. 

Anonymkode: e6f3a...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt at du kan følge hjertet ditt litt. Det er tydelig at du har lagt for mye lokk på ulike følelser og begrenset deg selv lenge nok i livet. Det er ikke sunt det heller.

Ta opp kontakten ned ham igjen. Bare begynn å prat, og fokuser på å bli kjent. Men ikke hopp inn i et forhold for enhver pris. Se hvor det fører hen. Etterhvert blir det viktig å diskutere spm rundt barn, religion, familieliv osv før du blir for seriøs med ham. Om det bare blir en flørt, kan det jo bli en fin erfaring å ha med seg uansett? 

Du fortjener litt eventyr i livet ditt, så lenge du ikke mister hodet ;) Lev, vær åpen, vær deg selv, og vær tro mot deg selv.

Anonymkode: 645f6...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes godt at du kan følge hjertet ditt litt. Det er tydelig at du har lagt for mye lokk på ulike følelser og begrenset deg selv lenge nok i livet. Det er ikke sunt det heller.

Ta opp kontakten ned ham igjen. Bare begynn å prat, og fokuser på å bli kjent. Men ikke hopp inn i et forhold for enhver pris. Se hvor det fører hen. Etterhvert blir det viktig å diskutere spm rundt barn, religion, familieliv osv før du blir for seriøs med ham. Om det bare blir en flørt, kan det jo bli en fin erfaring å ha med seg uansett? 

Du fortjener litt eventyr i livet ditt, så lenge du ikke mister hodet ;) Lev, vær åpen, vær deg selv, og vær tro mot deg selv.

Anonymkode: 645f6...9c7

Ja jeg har lagt lokk på alle følelser. 
Jeg hopper ikke rett inn i et forhold, og ser i ettertid at jeg har sett for stort på det. Tenkte at vi sikkert ikke har noen fremtid sammen og at det derfor ikke er noen vits i tilbringe tid med ham , men det sitter i meg. Har brukt så lang tid på å se frem til at vi ser hverandre igjen, men så vet jeg liksom ikke innerst inne om jeg vil (lenger). 
Han blir jo eldre han og og jeg aner ikke hvor i livet han er nå slik planmessig. Altså, om han er der at han ønsker familie, har planer om å ta videre utdannelse osv osv.  
Men jeg vil ha en forbindelse til utlandet, jeg liker ikke å reise bare for å reise, så det at han bor i utlandet er et + , men bakgrunnen er en utfordring.  
 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg har lagt lokk på alle følelser. 
Jeg hopper ikke rett inn i et forhold, og ser i ettertid at jeg har sett for stort på det. Tenkte at vi sikkert ikke har noen fremtid sammen og at det derfor ikke er noen vits i tilbringe tid med ham , men det sitter i meg. Har brukt så lang tid på å se frem til at vi ser hverandre igjen, men så vet jeg liksom ikke innerst inne om jeg vil (lenger). 
Han blir jo eldre han og og jeg aner ikke hvor i livet han er nå slik planmessig. Altså, om han er der at han ønsker familie, har planer om å ta videre utdannelse osv osv.  
Men jeg vil ha en forbindelse til utlandet, jeg liker ikke å reise bare for å reise, så det at han bor i utlandet er et + , men bakgrunnen er en utfordring.  
 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Ikke ta ting så seriøst. Ta kontakt, så ser du hvor det bærer hen. Ikke ha en forutanelse på hvordan det blir eller ender, ikke ha noen forventninger eller overanalysere ting, bare «go with the flow». Finner du ut at han inne er drømmemannen likevel, så er ikke det så farlig. Da angrer du i alle fall ikke på at du aldri prøvde.

Anonymkode: 645f6...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke ta ting så seriøst. Ta kontakt, så ser du hvor det bærer hen. Ikke ha en forutanelse på hvordan det blir eller ender, ikke ha noen forventninger eller overanalysere ting, bare «go with the flow». Finner du ut at han inne er drømmemannen likevel, så er ikke det så farlig. Da angrer du i alle fall ikke på at du aldri prøvde.

Anonymkode: 645f6...9c7

*ikke er drømmemannen*

Anonymkode: 645f6...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.4.2019 den 19.28, Anonym bruker skrev:

Ikke helt. Har hatt tilbakevendende depresjoner siden tenårene. Jeg begynte i fjor på dps igjen og har fått utelukket psykoser. Så vrangforestillinger har jeg ikke. Jeg har ikke barn og har ikke planer om. Jeg var fulltid siden jeg var 19, men ble deltid i fjor. Nå er jeg ikke i jobb. Jeg vet ikke hva jeg skal. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

hvorfor er du her da 🤔

Anonymkode: 1b5bb...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokete opplysninger, men jeg får inntrykk av at du først møtte han på en datingside. Du spør også hvordan familien skal bo om flere gifter seg fordi det er trangt.

 

Denne mannen kommer tydeligvis fra fattigdom sammenlignet med de fleste nordmenn. Mange mennesker i en slik situasjon søker forhold med utenlandske partnere som kan ta den med til hjemlandet sitt.

Anonymkode: 745d1...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 0.15, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du gift med han?

Anonymkode: 3b09f...c2c

Hun snakker om Tyrkia, ikke mannen sin..

Anonymkode: fba54...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 1.04, Anonym bruker skrev:

Men jeg hadde det lignende med en jeg var forelsket i før han her og...
Det var en jeg kjente veldig godt da.

Jeg hater fremdeles livet for at så ubetydelige ting som landegrenser og religion skal stå i veien .. :( 

Det er fordi flertallet har laget en regel om at det er urealistisk , tror jeg. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Landegrenser og religion er jo faktisk ikke ubetydelige ting..

Anonymkode: fba54...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min tyrkiske mann har nå vært gift i 19 år. Vi har et godt ekteskap og han er en god mann. Men at vi har møtt på kulturelle utfordringer er ikke til å stikke under en stol. Vi har og har hatt et godt liv sammen, men ting ville vært mer stabilt og trygt hvis vi hadde valgt noen fra vår egen kultur. Av type så er jeg impulsiv og ikke så opptatt av rammer og rutiner, noe som har vært nyttig å vårt forhold. Jeg kjenner mange skandinavene som er sammen med tyrkere og de fleste kjenner seg igjen i det. Og når du har psykiske utfordringer er det kanskje viktig i en periode å ha trygge rammer og rutiner? 

Men jeg forstår det også sånn at du ergrer deg over at du lever så safe? Er jo ikke noe i veien for å ha en sommerflørt uten noe ansvar, men på meg så høres det ut som en dårlig ide å etablere et forhold med denne mannen på nåværende tidspunkt. 

Men jeg kjenner jo hverken deg, han eller situasjonen mer enn det jeg fikk inntrykk av her, ei heller er jeg noen terapeut, så godt mulig jeg tar feil.

Anonymkode: 5c6a3...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 23.44, Anonym bruker skrev:

Ja jeg skal det. Tror du vi hadde et bra utgangspunkt da? hvis vi ser bort fra helsen min ?
For derfor har jeg alltid vært så sint på meg selv. Jeg kan ikke ha det like gøy som mange andre og ta slike "ekstreme" valg pga jeg må gå for det mer veldig trygge og vanlige. Har siden jeg var lite barn følt at jeg må velge litt enklere ting. 
Tror du vi kan få til noe evt når jeg har blitt frisk da?

Anonymkode: 3b09f...c2c

Kanskje er trangen til ekstreme valg noe du alltid vil måtte bekjempe, så lenge du er litt psykisk skjør.

Anonymkode: a40ea...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Landegrenser og religion er jo faktisk ikke ubetydelige ting..

Anonymkode: fba54...0e0

Jeg synes vi er tafatt som blir stoppet av det. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brokete opplysninger, men jeg får inntrykk av at du først møtte han på en datingside. Du spør også hvordan familien skal bo om flere gifter seg fordi det er trangt.

 

Denne mannen kommer tydeligvis fra fattigdom sammenlignet med de fleste nordmenn. Mange mennesker i en slik situasjon søker forhold med utenlandske partnere som kan ta den med til hjemlandet sitt.

Anonymkode: 745d1...c03

Møtte han ikke på datingside. Ja jeg skjønner ikke hvordan de gjør det, for hvis det er slik at en partner flytter inn i deres leilighet så blir det jo ikke plass til slutt, men nå vet jeg likevel ikke hvordan hans familie gjør det. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og min tyrkiske mann har nå vært gift i 19 år. Vi har et godt ekteskap og han er en god mann. Men at vi har møtt på kulturelle utfordringer er ikke til å stikke under en stol. Vi har og har hatt et godt liv sammen, men ting ville vært mer stabilt og trygt hvis vi hadde valgt noen fra vår egen kultur. Av type så er jeg impulsiv og ikke så opptatt av rammer og rutiner, noe som har vært nyttig å vårt forhold. Jeg kjenner mange skandinavene som er sammen med tyrkere og de fleste kjenner seg igjen i det. Og når du har psykiske utfordringer er det kanskje viktig i en periode å ha trygge rammer og rutiner? 

Men jeg forstår det også sånn at du ergrer deg over at du lever så safe? Er jo ikke noe i veien for å ha en sommerflørt uten noe ansvar, men på meg så høres det ut som en dårlig ide å etablere et forhold med denne mannen på nåværende tidspunkt. 

Men jeg kjenner jo hverken deg, han eller situasjonen mer enn det jeg fikk inntrykk av her, ei heller er jeg noen terapeut, så godt mulig jeg tar feil.

Anonymkode: 5c6a3...c49

Hvor traff du din mann ? Hvordan er familien? Hvor praktiserende er de?
 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor traff du din mann ? Hvordan er familien? Hvor praktiserende er de?
 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Jeg traff han i Marmaris. Familien er imøtekommende og inkluderende, noen er praktiserende mens andre ikke. Utfordringene går ofte på ulik tankegang, ting som er helt opplagt for meg, som alle andre med min kulturelle bakgrunn ville forstått og vært enig i er «de» skeptisk til, og vis versa. Mtp forhold til tid, behov for ro og alenetid, privatliv, grenser, barneoppdragelse, velmenende råd, ja mye som tar laaaang tid å finne ut av. Og selv om vi i vårt ekteskap har funnet ut av det, sånn nogen lunde, så er det resten av de to landene man skal forholde seg til. Det er klart at det er givende, spennende og lærerikt, men det er også utfordrende, frustrerende og slitsomt 😂

Anonymkode: 5c6a3...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes vi er tafatt som blir stoppet av det. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Det er da mange nordmenn som er sammen med utlendinger. Du trenger ikke å la deg stoppe av det du heller.

Anonymkode: e6f3a...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes vi er tafatt som blir stoppet av det. 

Anonymkode: 3b09f...c2c

Mulig du er tafatt, men kan ikke skjønne at vi andre er det. Hva sier egentlig han om dette? Er han interessert eller er dette bare i hodet ditt?

Anonymkode: fba54...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...