Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2018 #126 Skrevet 28. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du lærer? Anonymkode: 8db2c...8ae Har undervist siden 1999. Slutta i år.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #127 Skrevet 28. august 2018 Jeg er forøvrig leder i en stor bedrift som skal moderniseres kraftig og jeg kan underskrive på at skolen ikke lenger utdanner ungdom i den type kompetanse vi trenger. Vi trenger ikke folk som kan pugge, lære seg ting utenat, folk som har oppramset kunnskap inni hodet. Folk som gjør ting fordi «det er sånn det alltid har vært». Vi trenger folk som er vant til å jobbe i grupper, som kan tenke sammen med andre, som kan hente kunnskap på nettet eller andre steder og vet hvordan de skal forholde seg til og bruke denne kunnskapen. Vi trenger folk som tør å utfordre det eksisterende, tenke nye tanker, som tør å snakke i forsamlinger eller med eksterne. Flere og flere arbeidsplasser vil gå gjennom denne utviklingen etter hvert som samfunnet digitaliseres og automatiseres. Når våre barn er voksne vil arbeidslivet være grunnleggende annerledes enn i dag. Derfor MÅ skolen modernisere seg. Dessverre er foreldre en av de største bremseklossene for at dette skal skje. Anonymkode: 40dd5...89c
Optatium Skrevet 28. august 2018 #128 Skrevet 28. august 2018 2 timer siden, Pashla skrev: Jøss, har du ikke verktøy å møte det med, altså? Da brenner du virkelig ikke mye for språkfag... Selvfølgelig har jeg det. Jeg mente i forhold til elevers forventninger til både innhold og innsats. Jeg syns mange elever er urealistiske og generasjonen som går på skolen nå vil at alt skal være gøy og spennende hele tiden. Selvfllgelig skal skolen være variert og interessant, men noen ganger må man pugge og det er sjelden artig.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #129 Skrevet 28. august 2018 12 minutter siden, Optatium skrev: Selvfølgelig har jeg det. Jeg mente i forhold til elevers forventninger til både innhold og innsats. Jeg syns mange elever er urealistiske og generasjonen som går på skolen nå vil at alt skal være gøy og spennende hele tiden. Selvfllgelig skal skolen være variert og interessant, men noen ganger må man pugge og det er sjelden artig. Nei. Dagens skole burde være fri for pugging. Faktisk burde pugging vært avviklet for 20-30 år siden. At foreldre ikke henger med i utviklingen av skolen, samfunnet og arbeidslivets behov for ferdigheter i fremtiden er synd. Men da hadde det vært en fordel om de innså sin egen begrensning. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #130 Skrevet 28. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei. Dagens skole burde være fri for pugging. Faktisk burde pugging vært avviklet for 20-30 år siden. At foreldre ikke henger med i utviklingen av skolen, samfunnet og arbeidslivets behov for ferdigheter i fremtiden er synd. Men da hadde det vært en fordel om de innså sin egen begrensning. Anonymkode: 40dd5...89c Der er jeg helt uenig med deg. Selv om man kan søke seg frem til mange opplysninger er det nødvendig å ha basiskunskapene inne for kunne finne og nyttegjøre seg informasjon. Hvis du for eksempel ikke kan gangetabellen må du bruke kalkulator på alle regnestykker. Det går jo an, men det vil føre til at feil, store feil, ikke oppdages fordi man ikke har den automatiske kontrollen fra at du vet hva 7×9 er. Et annet eksempel. Om du ikke vil pugge rettskrivning må du regne med å slite med googlingen både på norsk og engelsk. Er å gjøre det litt mer komplekst trenger du også en masse kunnskap som er fordøyd for å se de relevante problemstillingene, vurdere kilder osv. Du trenger kunnskap for å kunne være effektiv og kreativ. Anonymkode: 7d2d5...cc3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #131 Skrevet 28. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Der er jeg helt uenig med deg. Selv om man kan søke seg frem til mange opplysninger er det nødvendig å ha basiskunskapene inne for kunne finne og nyttegjøre seg informasjon. Hvis du for eksempel ikke kan gangetabellen må du bruke kalkulator på alle regnestykker. Det går jo an, men det vil føre til at feil, store feil, ikke oppdages fordi man ikke har den automatiske kontrollen fra at du vet hva 7×9 er. Et annet eksempel. Om du ikke vil pugge rettskrivning må du regne med å slite med googlingen både på norsk og engelsk. Er å gjøre det litt mer komplekst trenger du også en masse kunnskap som er fordøyd for å se de relevante problemstillingene, vurdere kilder osv. Du trenger kunnskap for å kunne være effektiv og kreativ. Anonymkode: 7d2d5...cc3 Hvis du tror kunnskap kun kommer gjennom pugging har du lite pedagogisk innsikt. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #132 Skrevet 28. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis du tror kunnskap kun kommer gjennom pugging har du lite pedagogisk innsikt. Anonymkode: 40dd5...89c Nei, det kommer ikke bare gjennom pugging, men enkelte ting må man godta at man må pugge for å lære seg. Det er ikke farlig å pugge. Det er sunt. Ofte kan det bære morsomt også. Skolen skal ikke være bare pugg, men vi må ikke tro at pugg unødvendig. Anonymkode: 7d2d5...cc3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #133 Skrevet 28. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det kommer ikke bare gjennom pugging, men enkelte ting må man godta at man må pugge for å lære seg. Det er ikke farlig å pugge. Det er sunt. Ofte kan det bære morsomt også. Skolen skal ikke være bare pugg, men vi må ikke tro at pugg unødvendig. Anonymkode: 7d2d5...cc3 Men det er det. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #134 Skrevet 28. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er det. Anonymkode: 40dd5...89c Mener du at det er unødvendig å lære seg ting som gangetabellen, tysk grammatikk eller det periodiske system eller mener du at man kan lære det med metoder du ikke kaller pugging? Anonymkode: 7d2d5...cc3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #135 Skrevet 28. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du at det er unødvendig å lære seg ting som gangetabellen, tysk grammatikk eller det periodiske system eller mener du at man kan lære det med metoder du ikke kaller pugging? Anonymkode: 7d2d5...cc3 Begge deler, men mest det siste. Språkkunnskap kan man tilegne seg uten pugg. Hoderegning må man kunne litt av, men det er mye mindre viktig enn tidligere, og kan også læres uten pugg. Periodiske systemer trenger man overhodet ikke pugge. Men det er fint å vite hva det er, hvor man finner det og hva det kan brukes til. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #136 Skrevet 28. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begge deler, men mest det siste. Språkkunnskap kan man tilegne seg uten pugg. Hoderegning må man kunne litt av, men det er mye mindre viktig enn tidligere, og kan også læres uten pugg. Periodiske systemer trenger man overhodet ikke pugge. Men det er fint å vite hva det er, hvor man finner det og hva det kan brukes til. Anonymkode: 40dd5...89c Her tror jeg du tar helt feil. Norge trenger folk med dyp kunnskap. Det holder ikke å være god til å "google ". Anonymkode: 7d2d5...cc3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #137 Skrevet 28. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her tror jeg du tar helt feil. Norge trenger folk med dyp kunnskap. Det holder ikke å være god til å "google ". Anonymkode: 7d2d5...cc3 Da misforstår du. Dyp kunnskap som du kaller det er ikke å pugge. Og jeg har ikke skrevet noe som helst om å Google, så det trenger du ikke tilskrive meg. Norge trenger ikke folk med «dyp» kunnskap. Fremtidens Norge trenger folk som vet hvordan de skal innhente og anvende kunnskap. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #138 Skrevet 28. august 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da misforstår du. Dyp kunnskap som du kaller det er ikke å pugge. Og jeg har ikke skrevet noe som helst om å Google, så det trenger du ikke tilskrive meg. Norge trenger ikke folk med «dyp» kunnskap. Fremtidens Norge trenger folk som vet hvordan de skal innhente og anvende kunnskap. Anonymkode: 40dd5...89c Når jeg skrev "google" i anførselstegn var det fordi jeg mente det i utvidet betydning, som i å lete opp hva andre har skrevet om et tema. Jeg er helt enig at det er av de tingene som er viktig å kunne, men det er ikke nok med bare det. For å kunne finne og anvende relevante opplysninger må du sitte inne med en kunnskapsbase selv. Jo bredere og dypere denne basen er jo bedre vil du være til å bruke kunnskapen du finner. I tillegg ville det ta veldig mye tid om du stadig måtte lete opp helt grunnleggende fakta. Hva som er dyp kunnskap kan diskuteres. Å vite at noe er på en viss måte er dypere kunnskap enn du sitter med etter å ha lest det, men ikke like dyp som om du forstår hvorfor ting er som de er. Enda dypere blir kunnskapen når du forstår hvilke forutsetninger som må være oppfylt for at det skal være slik osv. Alt kan ikke pugges, men i en del tilfeller er pugging en god strategi for å få nødvendig kunnskap. Anonymkode: 7d2d5...cc3
Leverpostei Skrevet 28. august 2018 #139 Skrevet 28. august 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da misforstår du. Dyp kunnskap som du kaller det er ikke å pugge. Og jeg har ikke skrevet noe som helst om å Google, så det trenger du ikke tilskrive meg. Norge trenger ikke folk med «dyp» kunnskap. Fremtidens Norge trenger folk som vet hvordan de skal innhente og anvende kunnskap. Anonymkode: 40dd5...89c Norge trenger folk med kompetanse, først og fremst. Læringskompetanse innebærer å kunne tilegne seg ny kunnskap, evne til selvstendig tenkning og utvikling av nye metoder. På eksamen i norsk får man nå bruke alle hjelpemidler. Det stilles krav til at eleven kan finne, og nyttiggjøre seg relevante kilder. Eleven må også kunne bruke ordliste. Problemet er at elever uten automatiserte ferdigheter vil bruke så mye tid på å slå opp i ordlisten at de ikke får gjort noe annet. Hun MÅ derfor «pugge» høyfrekvente ord. Og dersom man ikke har «pugget» en del grunnleggende allmennkunnskap blir det veldig vanskelig å vite hva man skal lete etter. Jeg sier «pugget» i anførselstegn, fordi vi i skolen har en rekke gode innlæringmetoder på lur. Men utenatlæring må til, altså. På 27.8.2018 den 7.46, Evablaum skrev: Trene kan de gjøre på skolen Ja, det kan og bør de. Men jeg har fire norsktimer til disposisjon per uke, og 29 elever. Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye jeg får trent én til én.
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2018 #140 Skrevet 28. august 2018 2 timer siden, Optatium skrev: Selvfllgelig skal skolen være variert og interessant, men noen ganger må man pugge og det er sjelden artig. Såklart må man pugge. Men det er vel ikke elever i de høyere klassene som er tema her.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #141 Skrevet 28. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er forøvrig leder i en stor bedrift som skal moderniseres kraftig og jeg kan underskrive på at skolen ikke lenger utdanner ungdom i den type kompetanse vi trenger. Vi trenger ikke folk som kan pugge, lære seg ting utenat, folk som har oppramset kunnskap inni hodet. Folk som gjør ting fordi «det er sånn det alltid har vært». Vi trenger folk som er vant til å jobbe i grupper, som kan tenke sammen med andre, som kan hente kunnskap på nettet eller andre steder og vet hvordan de skal forholde seg til og bruke denne kunnskapen. Vi trenger folk som tør å utfordre det eksisterende, tenke nye tanker, som tør å snakke i forsamlinger eller med eksterne. Flere og flere arbeidsplasser vil gå gjennom denne utviklingen etter hvert som samfunnet digitaliseres og automatiseres. Når våre barn er voksne vil arbeidslivet være grunnleggende annerledes enn i dag. Derfor MÅ skolen modernisere seg. Dessverre er foreldre en av de største bremseklossene for at dette skal skje. Anonymkode: 40dd5...89c Men nå er det ikke slik at skolens eneste mandat er å produsere små arbeidere som kun skal tilfredsstille kravene til bedriftseiere og -ledere heller da. Anonymkode: 01d65...b1d
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2018 #142 Skrevet 28. august 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå er det ikke slik at skolens eneste mandat er å produsere små arbeidere som kun skal tilfredsstille kravene til bedriftseiere og -ledere heller da. Anonymkode: 01d65...b1d Så derfor bør skolen fortsette som før, siden samfunnets krav ikke skal få lov å bety noe...? Altså, drive med metoder og kompetansemål som verken elevene eller arbeidsplassene ettersøker...?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #143 Skrevet 28. august 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå er det ikke slik at skolens eneste mandat er å produsere små arbeidere som kun skal tilfredsstille kravene til bedriftseiere og -ledere heller da. Anonymkode: 01d65...b1d Neivel. Hvis målet ikke er å utdanne dem til fremtidig arbeidsbehov, hva er målet da? Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #144 Skrevet 28. august 2018 Gjør leksene til en hyggelig ting! Sett deg sammen barnet og se, lær, og gjør sammen. Lekser er hyggelig Om du som foreldre legger opp til det. Det er vel hyggelig å vite hva barnet holder på med på skolen? Barnet vil jo vise hva hen har lært? Anonymkode: 8562a...4ae
Optatium Skrevet 28. august 2018 #145 Skrevet 28. august 2018 1 time siden, Pashla skrev: Såklart må man pugge. Men det er vel ikke elever i de høyere klassene som er tema her. Vi diskuterte vel lekser på et mer prinsipielt nivå?
Leverpostei Skrevet 28. august 2018 #146 Skrevet 28. august 2018 25 minutter siden, Pashla skrev: Så derfor bør skolen fortsette som før, siden samfunnets krav ikke skal få lov å bety noe...? Altså, drive med metoder og kompetansemål som verken elevene eller arbeidsplassene ettersøker...? Men mener du at å automatisere håndskrift ved hjelp av repetisjon er en slik avleggs metode? Det er vel en slik lekse HI ikke finner formålstjenlig?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #147 Skrevet 28. august 2018 12 minutter siden, Pashla skrev: Så derfor bør skolen fortsette som før, siden samfunnets krav ikke skal få lov å bety noe...? Altså, drive med metoder og kompetansemål som verken elevene eller arbeidsplassene ettersøker...? Skolen har endret seg mye og det er mange som er opptatt av å gjøre den best mulig. Det betyr ikke at alle er enige med deg eller meg om hvordan den skal være. Det er en evig kamp om hva som skal prioriteres. Der du trenger folk som kan samarbeide og snakke utvunget i forsamlinger, men som ikke har noe behov for egne faktakunskaper har jeg behov for folk som kan jobbe selvstendig og ta raske avgjørelser. Noen trenger folk med store språkkunnskaper, andre trenger noen som kan mye om planter eller geografi. Vi som foreldre må godta at barna våre kanskje får bruk for ferdigheter eller kunnskaper som vi selv ikke tenker på som viktige. Anonymkode: 7d2d5...cc3
Leverpostei Skrevet 28. august 2018 #148 Skrevet 28. august 2018 Akkurat nå, Leverpostei skrev: Men mener du at å automatisere håndskrift ved hjelp av repetisjon er en slik avleggs metode? Det er vel en slik lekse HI ikke finner formålstjenlig? For ordens skyld: jeg er lærer, og jeg gir lite lekser. Men noe mengdetrening og repetisjon hjemme mener jeg er nødvendig.
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2018 #149 Skrevet 28. august 2018 2 minutter siden, Optatium skrev: Vi diskuterte vel lekser på et mer prinsipielt nivå? HI diskuterer vel mest sin egen førsteklassing. Og der er jo ingen som fjerner de leksene som har dokumentert effekt, dv s lesetrening i barneskolen og noen få automatiserte ferdigheter som f eks gangetabell og lignende.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #150 Skrevet 28. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det kommer ikke bare gjennom pugging, men enkelte ting må man godta at man må pugge for å lære seg. Det er ikke farlig å pugge. Det er sunt. Ofte kan det bære morsomt også. Skolen skal ikke være bare pugg, men vi må ikke tro at pugg unødvendig. Anonymkode: 7d2d5...cc3 Jeg tenker det er viktigere med logikk og se sammenheng, enn så mye fokus på pugging. For eks innenfor matematikk. Så er det viktigere å kunne vite hvordan en kan regne seg frem at 2×6=12, enn å kunne gangetabellen utenat. Tenker det er viktig å lære seg å tenke selv. Enkelte ting, som for eks hovedstad i et land må kanskje pugging til. Men tror det er lettere å lære, om en for eks får i oppgave å Google/lese seg frem til svaret selv og noe om stedet. Anonymkode: 7d215...9b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå