Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #26 Skrevet 26. august 2018 Akkurat nå, Evablaum skrev: Stor? Han er 6! Førsteklassing. Min 3 åring legger seg senere enn det. Aldri hatt behov for å bli kvitt unga så fort som mulig på ettermiddagen jeg. Anonymkode: 284c4...36a
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #27 Skrevet 26. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Førsteklassing. Min 3 åring legger seg senere enn det. Aldri hatt behov for å bli kvitt unga så fort som mulig på ettermiddagen jeg. Anonymkode: 284c4...36a Du er nok bare lat og orker ikke å sette grenser for barnet ditt.
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #28 Skrevet 26. august 2018 https://www.nrk.no/livsstil/noen-barn-legges-for-tidlig-1.11197892 Enkelt Google- søk
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #29 Skrevet 26. august 2018 Hvis du synes leksene er for enkle og han kjeder seg, kan du snakke med læreren. Ha likevel i bakhodet at de bruker en metode, og det kan være greit å lære seg bokstavene på "riktig" måte. Jeg hadde ikke stilt spørsmålstegn ved lærerens og skolens autoritet etter to uker - det er første skolebarnet ditt og det kan kanskje være greit å ha litt is i magen til du har fått litt oversikt. Nå snakker jeg selvsagt i store linjer og innen rimelige grenser. Men bare husk at nå har skoletilværelsen begynt, og nå er det viktig at du legger et godt fundamentet for innstillingen til lekser. Han skal gjøre lekser i minst 13 år fremover - ettermiddagsaktivitetene kan det hende han slutter med neste år. Anonymkode: c36e5...5c7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #30 Skrevet 26. august 2018 Skjermtid er selvsagt viktigere enn lekser🙄 Håper dette er trolling, ærlig talt. Anonymkode: eaa4d...8b3
HeiteH Skrevet 26. august 2018 #31 Skrevet 26. august 2018 Jeg siterer en venninne som er lærer: "Ungene er greie, hadde det bare ikke vært for disse foreldrene"...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #32 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp, det synes jeg faktisk 😊 Hadde det vært noe givende så kunne vi sikkert gjort det, men 12 minutter om dagen med oppkopierte sider hvor de skal skrive ukas bokstav hundre ganger og sirkel rundt i en tekst og trekke noen streker mellom ting som hører sammen osv - da mener jeg faktisk vi har bedre ting å ta oss til altså 😉 HI Anonymkode: bc334...367 Veldig mange av de leksene som virker dumme er faktisk veldig gode. Det er viktig å repeter og automatisere ting de allerede kan. Disse leksene gjør at barna bruker ulike deler av hjernen til å lære det samme noe som gjør at det sitter bedre og gir dem dypere forståelse. Anonymkode: 7d2d5...cc3
Optatium Skrevet 26. august 2018 #33 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Sjekk anonymkodene neste gang du, det var ikke meg som sa det 😉 Takk for tipset om å snakke med læreren da, men tviler vel på at det blir endringer av den grunn. Leksemengden er felles for hele trinnet, 4 paralellklasser. Tenkte vel mer på å bare droppe det når det ikke passer sånn og/eller bare blir negativt, og om det evt da blir konsekvenser av det. Innkalt til rektor eller meldt til barnevernet feks 😉 HI Anonymkode: bc334...367 Helt ærlig er konsekvensene langt alvorligere enn som så. Du viser barnet ditt at det er Ok å stå over når han ikke har lyst, vil, orker eller kan. Du gir barnet ditt dårlige holdninger til skolen og lærere ved å overprøve det de har sagt. Du lærer også ungen din at lekser og øving er noe uviktig herk som man kan velge bort om man vil. Menc det er ikke sikkert de største konsekvensene kommer før enda senere. Når han skal på videregående eller høyskole/universitet og ikke har innarbeidet gode atbeidsvaner og rutiner og han ikke klarer å disponere tid og lesemengde. Da er det kjipt at man hoppet over leksene man ikke gadd på barneskolen. Holdninger legges tidlig.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #34 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Førsteklassing. Min 3 åring legger seg senere enn det. Aldri hatt behov for å bli kvitt unga så fort som mulig på ettermiddagen jeg. Anonymkode: 284c4...36a Åh, kutt ut! Det handler ikke om å «bli kvitt unga». Det handler om anbefalte leggetider, da barn har bruk for flere timers søvn enn voksne. Barn i den alderen anbefales å legge seg i den tiden. Min la seg også kl 19 da han var 6. Nå er han snart 8, og legger seg senest kl 20 i hverdagene. Anonymkode: 15998...f43
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #35 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Evablaum skrev: Du er nok bare lat og orker ikke å sette grenser for barnet ditt. Ja, selvsagt. Det er jo jeg som er den late da som vil bruke tid på barnet mitt. DIB logikk på høyt nivå😂 Anonymkode: 284c4...36a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #36 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Evablaum skrev: https://www.nrk.no/livsstil/noen-barn-legges-for-tidlig-1.11197892 Enkelt Google- søk Ehm.. du leste ikke det du linket til eller? 😂 Anonymkode: 284c4...36a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #37 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, HeiteH skrev: Jeg siterer en venninne som er lærer: "Ungene er greie, hadde det bare ikke vært for disse foreldrene"... Det er veldig komisk. Foreldre insisterer på å overprøve læreren, f.eks ved å nekte å gjøre lekser. Læreren, som har ansvaret for at barna lærer det de skal, er prisgitt foreldrenes vilje til å innordne seg. Og når foreldrene ikke gjør dette, hvem får skylda når lillegulls faglige evner ikke utvikler seg når de skal? Den udugelige læreren så klart. Lærere skulle skaffet seg litt mer baller. Sagt at Ok, hvis ikke dere vil følge mine anbefalinger, så kan heller ikke jeg ta ansvaret for podens faglige utvikling. Deres valg. Anonymkode: 01d65...b1d
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #38 Skrevet 26. august 2018 (endret) 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ehm.. du leste ikke det du linket til eller? 😂 Anonymkode: 284c4...36a At en 6- åring bør være i seng 19.30? Med noen lokale variasjoner, her på 30 minutter 😂😂 Endret 26. august 2018 av Evablaum
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #39 Skrevet 26. august 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, selvsagt. Det er jo jeg som er den late da som vil bruke tid på barnet mitt. DIB logikk på høyt nivå😂 Anonymkode: 284c4...36a Ungen din sitter nok kun med iPaden, og bæres i seng etter at hun har sovnet på sofaen😂
Gjest Antarctica Skrevet 26. august 2018 #40 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenkte vel mer på å bare droppe det når det ikke passer sånn og/eller bare blir negativt, og om det evt da blir konsekvenser av det. Innkalt til rektor eller meldt til barnevernet feks 😉 Å herregud. Leksene fins der for å disiplinere foreldrene, uttalte Jesper Juul. Det har de visst lyktes med her!
Gjest Antarctica Skrevet 26. august 2018 #41 Skrevet 26. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lærere skulle skaffet seg litt mer baller. Sagt at Ok, hvis ikke dere vil følge mine anbefalinger, så kan heller ikke jeg ta ansvaret for podens faglige utvikling. Deres valg. Har du vært lærer selv? Det har jeg. Og jeg støtter HI 100%. Viktigere å trives enn å gjøre alle lekser. Og faglig framgang via lekser kan ikke dokumenteres.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #42 Skrevet 26. august 2018 8 minutter siden, Pashla skrev: Har du vært lærer selv? Det har jeg. Og jeg støtter HI 100%. Viktigere å trives enn å gjøre alle lekser. Og faglig framgang via lekser kan ikke dokumenteres. Men er du enig i at 1 time pr uke er pr definisjon for mye? Hvordan skal man lære barna gode lærerutiner hvis man samtidig viser dem at det ikke er viktig å følge lærerens plan? Hvor gamle må barna være før det ikke er ok å sette ønske om lek foran læring? Hvor setter man grensen for å sette trivsel foran læring? Min 5,5 åring er lite interessert i å sitte stille ved pulten. Skal hans trivsel settes foran lærerens plikt til å undervise og de andre elevenes rett til å lære? Så lenge man har lekser, må man faktisk bare finne seg i å gjøre dem på best mulig måte. Så får man heller jobbe politisk for leksefri skole (som jeg er veldig for og gjør mitt for å innføre) Anonymkode: cf52c...eb1
Gjest Antarctica Skrevet 26. august 2018 #43 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er du enig i at 1 time pr uke er pr definisjon for mye? Hvordan skal man lære barna gode lærerutiner hvis man samtidig viser dem at det ikke er viktig å følge lærerens plan? Hvor gamle må barna være før det ikke er ok å sette ønske om lek foran læring? Hvor setter man grensen for å sette trivsel foran læring? Min 5,5 åring er lite interessert i å sitte stille ved pulten. Skal hans trivsel settes foran lærerens plikt til å undervise og de andre elevenes rett til å lære? Så lenge man har lekser, må man faktisk bare finne seg i å gjøre dem på best mulig måte. Så får man heller jobbe politisk for leksefri skole (som jeg er veldig for og gjør mitt for å innføre) Anonymkode: cf52c...eb1 Jeg tar en ting av gangen: Jeg har ikke uttalt meg om tidsbruk. Men mine unger har heller aldri behøvd å stelle seg kl 18.30 for å få nok søvn. Å "lære barna gode lærerutiner" skjer i alle fall ikke ved å sitte og trumpe dem til å gjøre noe de gråter over. Og lærerens plan er ikke ufeilbarlig - mye av det som skjer i skolen er ren tradisjon. Ikke evidensbasert. Å gjøre lekser for leksenes skyld, uten å se på innholdet eller evt progresjon som resultat av leksene, er som å ta vaksiner for sprøytas skyld. Men - bombe - det er ikke selve stikket som kurerer sykdom. Det er innholdet. Å bare sitte i et visst antall minutter med den eller den oppgaven, handler om å beskjeftige ungene. Ikke om læringsresultat. Hvor gamle de må være for at lek ikke lenger skal komme foran læring - feil spørsmål. Du snakker som om lek og læring er to forskjellige ting. Det er det ikke. Og seksårsreformen er mislykket. https://www.barnehage.no/artikler/seksarsreformen-20-ar-etter-gi-seksaringene-forskolen-tilbake/427214 Så de skal være atskillig eldre enn førsteklassinger, i alle fall. (HVIS spørsmålet ditt hadde gått an å besvar.) Hvor setter man grensen for å sette trivsel foran læring - igjen, feil spørsmål. Ingen trivsel = ingen læring. Det blir som å f eks velge mellom mat og læring - enhver bondeknøl kan fatte at den som sitter og er sulten ikke lærer noe. På samme måte fins det ingen lærer som når inn til et barn som vantrives. At din 5,5-åring har lite lyst til å sitte stille: ja vel? Hvordan fikk han inn kunnskap før han ble bedt om å sitte stille, da? Må læring skje ved en pult? Tankefeilen du begår er jo å anta at hvis et barn ikke passer inn i et gitt system, så ligger feilen hos barnet. Men den ligger jo hos et system! Dersom man forventer stillesitting av en femåring, er det noe feil med systemet, for femåringens naturlige modus ER bevegelse.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #44 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Optatium skrev: Helt ærlig er konsekvensene langt alvorligere enn som så. Du viser barnet ditt at det er Ok å stå over når han ikke har lyst, vil, orker eller kan. Du gir barnet ditt dårlige holdninger til skolen og lærere ved å overprøve det de har sagt. Du lærer også ungen din at lekser og øving er noe uviktig herk som man kan velge bort om man vil. Menc det er ikke sikkert de største konsekvensene kommer før enda senere. Når han skal på videregående eller høyskole/universitet og ikke har innarbeidet gode atbeidsvaner og rutiner og han ikke klarer å disponere tid og lesemengde. Da er det kjipt at man hoppet over leksene man ikke gadd på barneskolen. Holdninger legges tidlig. Å herregud... Snakk om å overdramatisere. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #45 Skrevet 26. august 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er du enig i at 1 time pr uke er pr definisjon for mye? Hvordan skal man lære barna gode lærerutiner hvis man samtidig viser dem at det ikke er viktig å følge lærerens plan? Hvor gamle må barna være før det ikke er ok å sette ønske om lek foran læring? Hvor setter man grensen for å sette trivsel foran læring? Min 5,5 åring er lite interessert i å sitte stille ved pulten. Skal hans trivsel settes foran lærerens plikt til å undervise og de andre elevenes rett til å lære? Så lenge man har lekser, må man faktisk bare finne seg i å gjøre dem på best mulig måte. Så får man heller jobbe politisk for leksefri skole (som jeg er veldig for og gjør mitt for å innføre) Anonymkode: cf52c...eb1 Du snakker om førsteklassinger. Barn på 5-6 år. Leksedisiplin kan utsettes i mange år. Det er ikke sånn at politikerne plutselig finner dette ut sånn helt av seg selv. De må få høre det, i debatt, av foreldre som er drittlei skolesystemer som ikke virker, av foreldre som gjør mer enn å sitte på ræva og håpe og politikerne tar til fornuft. Og den måten som høres best er når foreldre gir beskjed til skolen om at lekser ikke gjøres, fordi det ikke funker. Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #46 Skrevet 26. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp, det synes jeg faktisk 😊 Hadde det vært noe givende så kunne vi sikkert gjort det, men 12 minutter om dagen med oppkopierte sider hvor de skal skrive ukas bokstav hundre ganger og sirkel rundt i en tekst og trekke noen streker mellom ting som hører sammen osv - da mener jeg faktisk vi har bedre ting å ta oss til altså 😉 HI Anonymkode: bc334...367 Mengdetrening kalles det, og det er viktig. 12 minutter daglig med lekser som han tydeligvis mestrer syns jeg IKKE du har noen grunn til å verken klage over eller nedprioritere. Hadde det vært slik at dere satt i over en time med lekser som gutten ikke har mulighet til å greie på egen hånd, så ville det vært noe annet. Ser for meg at du kommer til å få bakoversveis når han kommer på ungdomsskolen. Anonymkode: ee19c...dea
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #47 Skrevet 26. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Da antar jeg at du er utdannet lærer og har bedre forslag til hvordan det er best at 6 åringer lærer å lese og skrive! Anonymkode: ba9f7...7c3 Som sagt kan min 6åring allerede lese og skrive helt grunnleggende. Det har han lært gjennom at vi har lest mye for han, og så har han spurt når det er noe han lurer på og vi har forklart han det etterhvert. Jeg vet ikke hvordan alle 6åringer skal lære, men jeg vet hvordan min lærer ja. HI Anonymkode: bc334...367
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #48 Skrevet 26. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke i første klasse. Forskning viser at «social skills» blir den mest etterspurte kompetansen i fremtiden etter hvert som samfunnet digitaliseres. «Mathematical skills» blir mindre og mindre viktig. (Forøvrig litt morsomt at alle som er for lekser tror at 1 time fordelt på 4 dager blir 12 minutter, men det var nå en avsporing fra en leksemotstander) Anonymkode: 40dd5...89c Tror faktisk ikke lekser på noe tidspunkt er viktigere enn venner jeg... Anonymkode: bc334...367
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #49 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Også stuer du bort ungen kl 19?? En så stor unge. Anonymkode: 284c4...36a Hehe stuer han bort faktisk 😂 Vi er somlete og koser oss med legging, både bok og snakk og sang og det tar ca 1 time fra vi går på badet til han sover. Da sover han til 6:30, noe som holder akkurat til de dagene vi må dra hjemmefra klokka 7,som vi gjør et par dager i uka. Hører om mange som sliter med å hale ungene opp om morgenen - her har vi aldri gjort det fordi vi legger tidlig. Og står opp tidlig, både hverdag og helg. Ungene har normalt rolige morgener med tid til lek og kos og minimalt med stress. Kunne sikkert både skjøvet leggetid og somlet mindre med leggingen men så lenge det fungerer fint så fortsetter vi sånn. Anonymkode: bc334...367
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #50 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Veldig mange av de leksene som virker dumme er faktisk veldig gode. Det er viktig å repeter og automatisere ting de allerede kan. Disse leksene gjør at barna bruker ulike deler av hjernen til å lære det samme noe som gjør at det sitter bedre og gir dem dypere forståelse. Anonymkode: 7d2d5...cc3 Tja, men hva om det dreper gleden ved å lære på veien? Tror faktisk glede ved å lære og lyst til å finne ut mer er det viktigste når det kommer til læring, spesielt i den alderen. Det vil jeg faktisk ikke knekke hos en 6åring... Anonymkode: bc334...367
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå