Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #51 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe stuer han bort faktisk 😂 Vi er somlete og koser oss med legging, både bok og snakk og sang og det tar ca 1 time fra vi går på badet til han sover. Da sover han til 6:30, noe som holder akkurat til de dagene vi må dra hjemmefra klokka 7,som vi gjør et par dager i uka. Hører om mange som sliter med å hale ungene opp om morgenen - her har vi aldri gjort det fordi vi legger tidlig. Og står opp tidlig, både hverdag og helg. Ungene har normalt rolige morgener med tid til lek og kos og minimalt med stress. Kunne sikkert både skjøvet leggetid og somlet mindre med leggingen men så lenge det fungerer fint så fortsetter vi sånn. Anonymkode: bc334...367 Uten å gjøre plass til 12 minutter lekser... Anonymkode: aa1d7...fdf
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #52 Skrevet 26. august 2018 Himmel... Her var det mye skråsikkerhet og sterke meninger. Lite forankring i evidens. Det er forsket en del på lekser, og effekten på læring virker å være liten. Google selv. Forskning lekser Selv gjorde jeg aldri lekser på skolen. Det hindret ikke meg i å ta høyere utdanning. Anonymkode: 49706...35e
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #53 Skrevet 26. august 2018 Hva med å bytte ut 30 minutters skjermtid med 15 minutters lekser? Anonymkode: 8b3bd...f18
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #54 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Pashla skrev: Å herregud. Leksene fins der for å disiplinere foreldrene, uttalte Jesper Juul. Det har de visst lyktes med her! Likte veldig godt det sitatet!!! 👍🏻 Der er det mye sannhet!!! Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #55 Skrevet 26. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Sjekk anonymkodene neste gang du, det var ikke meg som sa det 😉 Takk for tipset om å snakke med læreren da, men tviler vel på at det blir endringer av den grunn. Leksemengden er felles for hele trinnet, 4 paralellklasser. Tenkte vel mer på å bare droppe det når det ikke passer sånn og/eller bare blir negativt, og om det evt da blir konsekvenser av det. Innkalt til rektor eller meldt til barnevernet feks 😉 HI Anonymkode: bc334...367 Mener du virkelig i fullt alvor at dere ikke kan bruke 12 minutter av 24 timer på lekser om dagen? Blir du ikke litt flau over å sutre over så lite Anonymkode: b79ed...9e8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #56 Skrevet 26. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du virkelig i fullt alvor at dere ikke kan bruke 12 minutter av 24 timer på lekser om dagen? Blir du ikke litt flau over å sutre over så lite Anonymkode: b79ed...9e8 Jeg tenker det er mer flaut å forsøke å trykke ned de som stiller kritiske spørsmål til et utdatert system som all forskning har vist at ikke virker og er 50 år på overtid. Anonymkode: 40dd5...89c
Hannasbananas Skrevet 26. august 2018 #57 Skrevet 26. august 2018 5 timer siden, Hannasbananas skrev: Jeg kjenner at jeg blir helt matt... Selvsagt skal barnet ditt kunne klare å sitte med lekser 12 minutter hver dag. Det er med på å lære seg om både forpliktelser, og at ikke alt alltid skal være supergøy, samt at man må lære seg at læring krever trening. Når det er sagt - lekser bør, som alt annet, være tilpasset barnet. Dersom du anser de leksene han nå har som unødvendige, bør du be om lekser, ikke bare droppe å gjøre dem. Be om andre, mer utfordrende lekser, skulle det selvsagt stå... 🤦🏻♀️
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #58 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Førsteklassing. Min 3 åring legger seg senere enn det. Aldri hatt behov for å bli kvitt unga så fort som mulig på ettermiddagen jeg. Anonymkode: 284c4...36a Les litt om søvn og hjerneutvikling, så ser du kanskje at det ikke handler om å «bli kvitt unga sine», som du så elegant kaller det. Også var det selvsagt det med ulikt søvnbehov, da... Anonymkode: c5c96...447
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #59 Skrevet 26. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jepp, det synes jeg faktisk 😊 Hadde det vært noe givende så kunne vi sikkert gjort det, men 12 minutter om dagen med oppkopierte sider hvor de skal skrive ukas bokstav hundre ganger og sirkel rundt i en tekst og trekke noen streker mellom ting som hører sammen osv - da mener jeg faktisk vi har bedre ting å ta oss til altså 😉 HI Anonymkode: bc334...367 Hjelpes, stakkars lærere som må hanskes med slike selvsentrerte foreldre. Det er snakk om 12 minutter hver dag. Det trenger ikke være veldig givende, men det gir deg innsikt i hva barnet ditt lærer, barnet får læring en til en, og det lærer en viss selvdisiplin. Nå skal det sies at jeg selv heller skulle hatt heldagsskole uten lekser, men når vi nå engang HAR lekser, gjennomfører vi selvsagt det. Noe annet ville vært å undergrave lærerens autoritet, og jeg ville også gjort barnet en bjørnetjeneste. I livet er det faktisk ikke slik at man kan la være å gjøre de tingene man ikke har så lyst til å gjøre fordi andre ting kanskje er morsommere. Anonymkode: cee71...5fd
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #60 Skrevet 26. august 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du virkelig i fullt alvor at dere ikke kan bruke 12 minutter av 24 timer på lekser om dagen? Blir du ikke litt flau over å sutre over så lite Anonymkode: b79ed...9e8 Selvfølgelig klarer vi å sette av 12 minutter til noe barnet mitt synes er spennende, relevant og morsomt. Mer også for den saks skyld. Og det kan veldig godt tenkes at barnet mitt vil føle at leksene han får er så spennende at det er en fryd å gjøre dem, og at alt vi trenger å gjøre er å tilrettelegge for det. Og det gjør vi da så gjerne! Men nei, jeg ofrer ikke mitt lille barns rollelek, sosialisering med venner, søvn eller fysiske aktivitet for å insistere på at han hver dag skal gjøre lekser hvis han mistrives med det og det skaper motvilje og dårlig stemning! Så lojal er jeg faktisk ikke mot systemet! Javisst skal han gå mange år på skole fremover, men desto viktigere å starte med et godt utgangspunkt, en følelse av at skolen er noe bra og positivt, ikke tvang og stillesitting og firkantede regler! Anonymkode: bc334...367
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #61 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig klarer vi å sette av 12 minutter til noe barnet mitt synes er spennende, relevant og morsomt. Mer også for den saks skyld. Og det kan veldig godt tenkes at barnet mitt vil føle at leksene han får er så spennende at det er en fryd å gjøre dem, og at alt vi trenger å gjøre er å tilrettelegge for det. Og det gjør vi da så gjerne! Men nei, jeg ofrer ikke mitt lille barns rollelek, sosialisering med venner, søvn eller fysiske aktivitet for å insistere på at han hver dag skal gjøre lekser hvis han mistrives med det og det skaper motvilje og dårlig stemning! Så lojal er jeg faktisk ikke mot systemet! Javisst skal han gå mange år på skole fremover, men desto viktigere å starte med et godt utgangspunkt, en følelse av at skolen er noe bra og positivt, ikke tvang og stillesitting og firkantede regler! Anonymkode: bc334...367 Huff, du har virkelig ikke skjønt noen ting. Lykke til ❤ Anonymkode: aa1d7...fdf
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #62 Skrevet 26. august 2018 Hva mener du er riktig mengde? "Ta opp boka, lukt på side 3, legg den ned igjen"? Anonymkode: 87e01...547
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #63 Skrevet 26. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi gjør ikke alle leksene de første årene på skolen. Jeg har gitt beskjed til lærerene og de sier det er ok. Mine barn er allikevel blant de flinkeste i klassen og ligger langt foran i flere fag. Anonymkode: 40dd5...89c Skal prøve samme approach på jobb. Meg: jeg orker ikke og kommer ikke til å gjøre ikke alle arbeidsoppgavene mine. sjef: okeeei...... meg: mamma har gitt beskjed. hilsen neste generasjon Anonymkode: 91bc3...881
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #64 Skrevet 26. august 2018 Forresten, hvis ditt lille barn ikke vil på skolen. Er det greit å la han slippe slik at han istedenfor kan være fysisk aktiv og være med venner? Anonymkode: aa1d7...fdf
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #65 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Veldig mange av de leksene som virker dumme er faktisk veldig gode. Det er viktig å repeter og automatisere ting de allerede kan. Disse leksene gjør at barna bruker ulike deler av hjernen til å lære det samme noe som gjør at det sitter bedre og gir dem dypere forståelse. Anonymkode: 7d2d5...cc3 Ikke for alle barn. Jeg har en som klør i hjernen av repetisjon. Han mister motivasjonen av det. Han kan det likevel og har fotografisk hukommelse. Lærer fort og kunne fint tidoblet tempoet. Anonymkode: 254e3...706
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #66 Skrevet 26. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal prøve samme approach på jobb. Meg: jeg orker ikke og kommer ikke til å gjøre ikke alle arbeidsoppgavene mine. sjef: okeeei...... meg: mamma har gitt beskjed. hilsen neste generasjon Anonymkode: 91bc3...881 Å hjelpes... Skjønner at du sliter litt på jobb når du til og med tror at epler og pærer kan sammenliknes. Du forstår at du fremstår som lettere tilbakestående med en så intetsigende sammenlikning? Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #67 Skrevet 26. august 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig klarer vi å sette av 12 minutter til noe barnet mitt synes er spennende, relevant og morsomt. Mer også for den saks skyld. Og det kan veldig godt tenkes at barnet mitt vil føle at leksene han får er så spennende at det er en fryd å gjøre dem, og at alt vi trenger å gjøre er å tilrettelegge for det. Og det gjør vi da så gjerne! Men nei, jeg ofrer ikke mitt lille barns rollelek, sosialisering med venner, søvn eller fysiske aktivitet for å insistere på at han hver dag skal gjøre lekser hvis han mistrives med det og det skaper motvilje og dårlig stemning! Så lojal er jeg faktisk ikke mot systemet! Javisst skal han gå mange år på skole fremover, men desto viktigere å starte med et godt utgangspunkt, en følelse av at skolen er noe bra og positivt, ikke tvang og stillesitting og firkantede regler! Anonymkode: bc334...367 Dette er ofte de samme barna som kommer ut i arbeidslivet som 18 åringer og blir overrasket over at de ikke kan komme og gå som de vil, som er utslitt etter 2 timer, og som blir overrasket når det forventes at de faktisk jobber. Du gjør ungen din en bjørnetjeneste. Anonymkode: b79ed...9e8
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #68 Skrevet 26. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette er ofte de samme barna som kommer ut i arbeidslivet som 18 åringer og blir overrasket over at de ikke kan komme og gå som de vil, som er utslitt etter 2 timer, og som blir overrasket når det forventes at de faktisk jobber. Du gjør ungen din en bjørnetjeneste. Anonymkode: b79ed...9e8 Jasså er det det? Du må for all del legge ved link til den forskningen for det var helt nytt for meg! Eller vent, det var kanskje bare noe du fant på selv??? Anonymkode: 40dd5...89c
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #69 Skrevet 26. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å hjelpes... Skjønner at du sliter litt på jobb når du til og med tror at epler og pærer kan sammenliknes. Du forstår at du fremstår som lettere tilbakestående med en så intetsigende sammenlikning? Anonymkode: 40dd5...89c Skjønte du ikke sammenligningen? Det er ingen som fremstår som lettere tilbakestående her. Kutt ut! Anonymkode: aa1d7...fdf
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #70 Skrevet 26. august 2018 Det er snakk om en time I uka! Nå er ikke mine barn så gamle at de har begynt på skolen. Men er det ikke interessant for deg å vite hva de holder på med på skolen? Og kan du ikke gjøre den timen i uka til noe positivt? En time hvor du sitter ned med barnet og gir han/henne din fulle oppmerksomhet? Det kan være en god stund hvor dere også kan snakke om andre ting. En time i uka. Er det du som synes det er vanskelig eller har barnet sagt det? Tror det ligger mye i det svaret der. Anonymkode: b9734...15f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #71 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du er riktig mengde? "Ta opp boka, lukt på side 3, legg den ned igjen"? Anonymkode: 87e01...547 😂😂😂 Den måtte jeg le litt av Anonymkode: 82a10...f80
Iiiiik Skrevet 26. august 2018 #72 Skrevet 26. august 2018 Jeg tror mange som har svart i denne tråden gjorde for få mattelekser da de gikk på skolen. 1 time lekser i uka, er 60 minutter. Det gis lekser fire dager i uka. Hvor mange minutter pr dag blir det? Ikke 12! For en førsteklassing er det viktig å ivareta motivasjonen. Å tvinge et gråtende barn til å gjøre lekser så tidlig, vil sannsynligvis gjøre noe med gleden over skole og læring. Samtidig tenker jeg at det er en dårlig strategi å lære barnet sitt at mamma bestemmer mer enn læreren. Det er kjipt for en 6-åring å sitte i klasserommet og være den som ikke har gjort leksene, og det er dumt å lære seg at felles beskjeder gjelder alle andre enn meg. Jeg synes også det er vanskelig å forstå at skjermtid er viktigere enn lekser. Jeg har for alle mine barn gitt beskjed en gang eller tre at ikke alle leksene er gjort. Da de var små prøvde jeg å unngå at vi satt særlig mer enn 15-20 minutter daglig med lesker. Men å droppe lekser helt fordi jeg mener at de ikke trenger dem, det ville jeg ikke gjort. Jeg synes forresten denne kronikken er leseverdig! https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jPjWJ9/Aldri-undervurder-den-snille-stemmen
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #73 Skrevet 26. august 2018 Å kjære vene... Tenk å ikke kunne bruke et kvarter pr dag på lekser. Bare for å oppøve god leseevne og -hastighet trengs daglig trening. Kjære HI, vær så snill, ikke undergrav skolen allerede etter en uke. Ha såpass tiltro til skolen og lærerne at du ikke hogger hodet av dem med en gang. De har gjerne en plan med det de gjør, skjønner du. Anonymkode: 80083...4f7
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #74 Skrevet 26. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Å kjære vene... Tenk å ikke kunne bruke et kvarter pr dag på lekser. Bare for å oppøve god leseevne og -hastighet trengs daglig trening. Kjære HI, vær så snill, ikke undergrav skolen allerede etter en uke. Ha såpass tiltro til skolen og lærerne at du ikke hogger hodet av dem med en gang. De har gjerne en plan med det de gjør, skjønner du. Anonymkode: 80083...4f7 Hvilken forskning har du å vise til som støtter om den gammeldagse ideen om at lekser er en nødvendig onde?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #75 Skrevet 26. august 2018 4 minutter siden, Evablaum skrev: Hvilken forskning har du å vise til som støtter om den gammeldagse ideen om at lekser er en nødvendig onde? Bytt ut lekser med øving eller trening, så skjønner du kanskje poenget. Ingen blir gode uten trening, samme hvor godt talent man har. Anonymkode: 80083...4f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå