Gå til innhold

Når man er uenig med leksemengden i skolen...

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Optatium skrev:

Jeg påstår at manglende respekt for skolen, lærere og system (deri lekser), bidrar til frafall og dårlige holdninger og arbeidsvaner hos elever idag. Det er selvfølgelig flere årsaker, det sa jeg i første innlegget. 

Kan jo like godt være motsatt: at meningsløse og verdensfjerne aktiviteter som kun er ment for å disiplinere elevene og holde dem beskjeftiget, på sikt fører til at de mister motivasjonen og opplever skole, læring og faglig innhold som irrelevant og demotiverende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutes ago, Pashla said:

Kan jo like godt være motsatt: at meningsløse og verdensfjerne aktiviteter som kun er ment for å disiplinere elevene og holde dem beskjeftiget, på sikt fører til at de mister motivasjonen og opplever skole, læring og faglig innhold som irrelevant og demotiverende.

Hvilke meningsløse og verdensfjerne aktiviteter driver elevene med i dag som de ikke gjorde tidligere?

Anonymkode: 8db2c...8ae

Skrevet
3 timer siden, Pashla skrev:

Hvem er det som har innbilt folk at de skal få være så fordømt motiverte hele tiden før de skal gjøre noe? Noen ting gjør man fordi det er det man skal, som lekser, gå på skolen, vaske huset, gjøre jobben sin osv. Om man vokser opp i en verden som forteller deg at du skal ha glede av alt du gjør og føle motivasjon og relevans, så er det ikke rart at vi har unge mennesker som dropper ut av både vgs og yrkesliv, for når motivasjonen uteblir og man hverken har blitt lært eller har fått tilegnet seg arbeidsmoral, arbeidsvaner, pliktfølelse eller en fornuft som tilsier at "dette gjør jeg fordi det er klokt, selv om jeg ikke har lyst", så må det da bli unødig tungt å fylle de kravene som stilles i skolen og arbeidslivet i dag. Det betyr naturlig nok ikke at man ikke kan stille spørsmål ved hvordan ting gjøres eller hva hensikten er, men det er like greit å lære seg med en gang at ikke alt du gjør trenger å gi deg noe eller at du ikke trenger å forstå årsaken til at du skal gjøre noe. Disiplin er faktisk ikke et skjellsord.

Jeg møter titt og ofte på unge mennesker som strever med motivasjon, med inspirasjon, med å føle seg lykkelige og alt det der. Jeg tenker at mange av dem har blitt foret med en illusjon fra de var små om at de skal føle så mye rundt alt de skal gjøre, og om de ikke gjør det, så er det noe galt med dem. Sannheten er jo at livet består av langt flere hverdager enn helger, flere må-ting enn vil-ting og da er det å kaste blår i øynene på unger og ungdommer hvis vi lærer dem fra de er små at de skal kjenne seg motivert før de løfter en finger. 

Skrevet
5 timer siden, Himmel og hav skrev:

Hvem er det som har innbilt folk at de skal få være så fordømt motiverte hele tiden før de skal gjøre noe? Noen ting gjør man fordi det er det man skal, som lekser, gå på skolen, vaske huset, gjøre jobben sin osv. Om man vokser opp i en verden som forteller deg at du skal ha glede av alt du gjør og føle motivasjon og relevans, så er det ikke rart at vi har unge mennesker som dropper ut av både vgs og yrkesliv, for når motivasjonen uteblir og man hverken har blitt lært eller har fått tilegnet seg arbeidsmoral, arbeidsvaner, pliktfølelse eller en fornuft som tilsier at "dette gjør jeg fordi det er klokt, selv om jeg ikke har lyst", så må det da bli unødig tungt å fylle de kravene som stilles i skolen og arbeidslivet i dag. Det betyr naturlig nok ikke at man ikke kan stille spørsmål ved hvordan ting gjøres eller hva hensikten er, men det er like greit å lære seg med en gang at ikke alt du gjør trenger å gi deg noe eller at du ikke trenger å forstå årsaken til at du skal gjøre noe. Disiplin er faktisk ikke et skjellsord.

Jeg møter titt og ofte på unge mennesker som strever med motivasjon, med inspirasjon, med å føle seg lykkelige og alt det der. Jeg tenker at mange av dem har blitt foret med en illusjon fra de var små om at de skal føle så mye rundt alt de skal gjøre, og om de ikke gjør det, så er det noe galt med dem. Sannheten er jo at livet består av langt flere hverdager enn helger, flere må-ting enn vil-ting og da er det å kaste blår i øynene på unger og ungdommer hvis vi lærer dem fra de er små at de skal kjenne seg motivert før de løfter en finger. 

Dette. Når du tar med en film til ungdomsskoleelever og de sukker og spør om vi ikke kan gjøre noe gøy. 🙄

Alt skal være gøy, kult, givende. Ingenting skal jobbes for, terpes eller pugges. Heldigvis finnes det unntak altså, men når elevene sier de ønsker seg mindre lesing og skriving i norsktimene, da lurer jeg litt på hvordan vi skal løse det. 

Skrevet

Jesper Juul har et treffende uttrykk der ja 👍🏻

Jeg er litt opprørsk av meg og sliter faktisk med å godta at ungene skal sitte i timesvis med lekser jeg finner meningsløse. Ettermiddagen er faktisk vår fritid og vår familietid. Vi skal ikke bare blindt godta at andre skal styre den. Nå gjelder dette litt større barn, hvor vi snakker fort et par timer med lekser hver dag. Hvorfor pugge innbyggertall i 5 tilfeldige land i Afrika? Det er da virkelig ikke info en trenger på stående fot. Trafikkregler og førstehjelp kan jeg skjønne, men info som du uansett glemmer, ikke kan bruke til noe og som har endret seg betydelig innen neste gang (hvis du noen gang) trenger å vite det? 

Jeg tenker det er helt OK å stille spørsmål ved hva man gjør hver eneste dag. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. 

Men på noen arenaer virker det som all praktisk tenkning og logikk forsvinner i «sånn har vi alltid gjort» eller man bare kan henvise til en pensumliste. 

Heldigvis har vi nå en lærer som gir lekser og pensum med mening. Men vi har ikke alltid hatt det. Ironisk nok har vi aldri hatt et så godt år med resultater og sosial utvikling som dette året hvor all denne unødvendige støyen er borte. For tid er en begrenset ressurs og det er begrenset hvor mye som fester seg i hjernen uansett hvor mange timer du pugger. Skoleleie elever som ikke finner mening med det de gjør er ikke et godt utgangspunkt. 

Anonymkode: c362e...eab

Skrevet
12 timer siden, Pashla skrev:

Jeg er så enig med deg her. 👏🏻👏🏻👏🏻

Skal vi fostre opp gründere og innovatører må vi tørre å la de tenke litt selv. Det er ikke nødvendigvis de som var best på å pugge kjedelig pensum på skolen som finner de virkelig gode løsningene i arbeidslivet. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jesper Juul har et treffende uttrykk der ja 👍🏻

Jeg er litt opprørsk av meg og sliter faktisk med å godta at ungene skal sitte i timesvis med lekser jeg finner meningsløse. Ettermiddagen er faktisk vår fritid og vår familietid. Vi skal ikke bare blindt godta at andre skal styre den. Nå gjelder dette litt større barn, hvor vi snakker fort et par timer med lekser hver dag. Hvorfor pugge innbyggertall i 5 tilfeldige land i Afrika? Det er da virkelig ikke info en trenger på stående fot. Trafikkregler og førstehjelp kan jeg skjønne, men info som du uansett glemmer, ikke kan bruke til noe og som har endret seg betydelig innen neste gang (hvis du noen gang) trenger å vite det? 

Jeg tenker det er helt OK å stille spørsmål ved hva man gjør hver eneste dag. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. 

Men på noen arenaer virker det som all praktisk tenkning og logikk forsvinner i «sånn har vi alltid gjort» eller man bare kan henvise til en pensumliste. 

Heldigvis har vi nå en lærer som gir lekser og pensum med mening. Men vi har ikke alltid hatt det. Ironisk nok har vi aldri hatt et så godt år med resultater og sosial utvikling som dette året hvor all denne unødvendige støyen er borte. For tid er en begrenset ressurs og det er begrenset hvor mye som fester seg i hjernen uansett hvor mange timer du pugger. Skoleleie elever som ikke finner mening med det de gjør er ikke et godt utgangspunkt. 

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, men jeg lurer litt på om du reflekterer over hvilke følger dette får for læreren? Hypotetisk sett, hvis alle foreldrene i en klasse stiller spørsmål ved lærerens opplegg, hva skal læreren da gjøre? Vedkommende kommer fullstendig i skvis mellom foreldrenes ønsker og rektors, skolens og i siste instans Utdanningsetatens og politikernes avgjørelser. Det kan bli veldig slitsomt.

Det er en fin balanse, dette - mellom å være bevisst, stille spørsmål, ikke godta alt - og det å forstå at i et samfunn må alle individer til en viss grad innrette seg, hvis ikke funker det bare ikke. Vi må klare å se utover vår egen familie og tenke større, tenke at vi inngå i et større samfunn.

Anonymkode: c36e5...5c7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, men jeg lurer litt på om du reflekterer over hvilke følger dette får for læreren? Hypotetisk sett, hvis alle foreldrene i en klasse stiller spørsmål ved lærerens opplegg, hva skal læreren da gjøre? Vedkommende kommer fullstendig i skvis mellom foreldrenes ønsker og rektors, skolens og i siste instans Utdanningsetatens og politikernes avgjørelser. Det kan bli veldig slitsomt.

Det er en fin balanse, dette - mellom å være bevisst, stille spørsmål, ikke godta alt - og det å forstå at i et samfunn må alle individer til en viss grad innrette seg, hvis ikke funker det bare ikke. Vi må klare å se utover vår egen familie og tenke større, tenke at vi inngå i et større samfunn.

Anonymkode: c36e5...5c7

Enig i det, trenger ikke lage prinsippsak av alt. Og jeg mener vi skal prøve først og så ta det opp hvis en ser at det opplagt ikke fungerer. 

Jeg følger Petter Stordalens råd, ros i plenum og ris på tomannshånd. 

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hypotetisk sett, hvis alle foreldrene i en klasse stiller spørsmål ved lærerens opplegg, hva skal læreren da gjøre?

Alle barn har rett på tilpasset opplæring. Det betyr ikke nødvendigvis "frislipp" eller at de skal shoppe aktiviteter. Men les litt om hva som foregår i andre, mer innovative skoleslag, som f eks Forsøksgym, Summerhill, Montessori... å overlate læring til barna ER faktisk å jobbe på deres naturlige premisser. Førskolebarna er naturlig nysgjerrige  -  hvordan er det vi klarer å avlære dem den nysgjerrigheten, da? For det er det vi gjør...

Gjest Antarctica
Skrevet
13 timer siden, Himmel og hav skrev:

Hvem er det som har innbilt folk at de skal få være så fordømt motiverte hele tiden før de skal gjøre noe?

Åh, du verden. 

De som FORSKER på læring og utdanning har i alle fall "innbilt" meg at der ikke skjer noen læring der det er manglende interesse. Så hvis målet er at de skal LÆRE, dvs lære fag, da er det grunnleggende å jobbe med motivasjonen. Så går resten av seg selv. 

Men såklart, hvis målet er å undervise i lydighet, for eksempel, eller å bare holde barn og unge beskjeftiget i å produsere ett eller annet (antall sider med stiler?antall meter med bokstavborder? antall regnestykker løst?), så kan man jo bruke tvang i stedet. Læringsgevinsten er neppe stor, men man opprettholder en tradisjon, om ikke annet.

Skrevet
2 minutter siden, Pashla skrev:

Alle barn har rett på tilpasset opplæring. Det betyr ikke nødvendigvis "frislipp" eller at de skal shoppe aktiviteter. Men les litt om hva som foregår i andre, mer innovative skoleslag, som f eks Forsøksgym, Summerhill, Montessori... å overlate læring til barna ER faktisk å jobbe på deres naturlige premisser. Førskolebarna er naturlig nysgjerrige  -  hvordan er det vi klarer å avlære dem den nysgjerrigheten, da? For det er det vi gjør...

På den andre siden er lærere mennesker med stort sett 3-5 års høyere utdanning i det å undervise. Er det ikke sansynlig at de kan det litt bedre enn den gjengse forelder?

Anonymkode: 7d2d5...cc3

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg tenker at mange av dem har blitt foret med en illusjon fra de var små om at de skal føle så mye rundt alt de skal gjøre, og om de ikke gjør det, så er det noe galt med dem.

Jeg tenker vel motsatt - at om veldig mange unge mistrives i et system, så passer ikke systemet til dem. Da er det en papirtiger. For ingen "oppdras til å føle", å føle noe omkring enhver aktivitet, det er noe barn gjør helt naturlig. I alle fall når følelsen er mestring. Av en eller annen grunn skal de slutte å føle og i stedet begynne å lystre på seksårsdagen. 

Gjest Antarctica
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På den andre siden er lærere mennesker med stort sett 3-5 års høyere utdanning i det å undervise. Er det ikke sansynlig at de kan det litt bedre enn den gjengse forelder?

Har noen antydet at foreldrene skal overta undervisningen?

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Optatium skrev:

Heldigvis finnes det unntak altså, men når elevene sier de ønsker seg mindre lesing og skriving i norsktimene, da lurer jeg litt på hvordan vi skal løse det. 

Jøss, har du ikke verktøy å møte det med, altså? Da brenner du virkelig ikke mye for språkfag...

Gjest Antarctica
Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke meningsløse og verdensfjerne aktiviteter driver elevene med i dag som de ikke gjorde tidligere?

De driver med veldig mange av de eksakt SAMME og fortsatt like verdensfjerne og meningsløse aktiviteter som tidligere. Innhold og metode er ikke så endret som mange kanskje tror. 

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

De driver med veldig mange av de eksakt SAMME og fortsatt like verdensfjerne og meningsløse aktiviteter som tidligere. Innhold og metode er ikke så endret som mange kanskje tror. 

(Eller rettelse: mye av det praktisk/estetiske er fjerne og erstattet med flere tradisjonelle oppgaver. Så innholdet er endret til det verre...)

Skrevet

Sorry, men den kjøper jeg ikke. Din fremstilling av årsak-virkning er svogerforskning. Din oppskrift på hvordan vi skal håndtere utfordringene med at skolen ikke henger med i utviklingen er å innprente ungene at vi gjør det fordi det er sånn og det er til vårt eget beste. Men verden går faktisk fremover og forandrer seg! Familielivet er ikke innrettet slik det var i gamle dager, arbeidslivet er overhodet ikke innrettet slik det var i gamle dager (og vil være enda mer endret om 20 år) og digitaliseringen av samfunnet gir helt andre muligheter ift læring og kunnskap. Da må skolen også endre seg!!! Siden ALL forskning viser at lekser (med unntak av lesetrening) gir NULL verdi tenker jeg det er et sted å begynne! 

Men neida. Her skal vi tviholde på gamle og meningsløse tradisjoner fordi det lærer ungene våre å gjøre kjedelige ting. Hvis du seriøst tror at lekser vil lære ungene arbeidsvaner, pliktfølelse osv vil jeg i beste fall mene at du er kunnskapsløs. Å tvinge ungene til å gjøre noe absolutt meningsløst lærer dem derimot at vi skal gjøre ting bare fordi det er tradisjon, utvikling og forbedring av skolen er bare tull. Vi lærer dem også at det ikke er noen vits i å si ifra, makta rår, og bestemmer, selv om det ikke er noen logikk i avgjørelsen, vi lytter ikke til de unge selv, vi vet best. 

Med de holdningene du fremlegger stopper utviklingen av skolen/samfunnet opp. I Norge er vi så heldige å ha mulighet til å utvikle verdens beste skole, vi bare griper den ikke. Og barna våre taper på det. 

Anonymkode: 40dd5...89c

Skrevet

Dagens lekse for min 5, snart 6 åring var å lese en side i leseboken fem ganger og sette strek mellom dyr og skrive antallet. 

Det var utfordrende, han sliter med å huske bokstavene. Da er det vel vår oppgave som foreldre å hjelpe til, terpe og og oppmuntre til det forhåpentligvis til slutt sitter? Her er mengdetrening essensielt og det kan man da ikke forvente at læreren skal ha kapasitet til på skolen? Lekser er vel repetisjon og øvelse av lærdom det har blitt lagt grunnlag for i timene? 

Til tross for at det ikke faller han lett brukte vi max 15 min mellom middag og iPad-tid. 15 min med en-til-en kontakt mellom mamma og sønn. Jeg ser virkelig ikke noe negativt med det! 

Resten av ettermiddagen blir det felles familietid, så det lille kvarteret med bare oss to setter jeg pris på. 

Anonymkode: cf52c...eb1

Gjest Antarctica
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var utfordrende, han sliter med å huske bokstavene. Da er det vel vår oppgave som foreldre å hjelpe til, terpe og og oppmuntre til det forhåpentligvis til slutt sitter? Her er mengdetrening essensielt og det kan man da ikke forvente at læreren skal ha kapasitet til på skolen? Lekser er vel repetisjon og øvelse av lærdom det har blitt lagt grunnlag for i timene? 

Leseleksene er blant dem som er dokumentert som effektive. Tror ikke det fins noen skole som har fjernet dem.

Men det stemmer ikke at lekser er repetisjon og øvelse av lærdom der grunnlaget allerede er lagt. Ideelt sett, jo. Men ikke ute i den virkelige verden. Du ville grøsse hvis du fikk se de leksene mine unger i perioder ble pålagt.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

. I Norge er vi så heldige å ha mulighet til å utvikle verdens beste skole, vi bare griper den ikke. Og barna våre taper på det. 

Der er jeg HELT enig. Vi er for feige - politisk sett - og har for lite tillit til fagmiljøene. Skole er blitt et område alle skal mene noe om fordi de en gang i tiden gikk på en skole selv. Det er nesten på linje med å mene en hel masse om veivesenets metoder når de legger asfalt bare fordi man selv innmellom kjører på asfalt.

Skole er også blitt et tema der utviklingen ikke skal belegges med faktisk forskning, men med politisk ønsketenkning. F eks ble seksårsreformen innført på bekostning av læring, fordi noen høyrepartier tok modell av thatcherisme. De ønsket at elevene skal bli billigere og tidligere ferdige - for etter å ha fått inn seksåringene i førsteklasse tok de til orde for å fjerne tiendeklasse... snakker om å bare produsere arbeidskraft? 

Endret av Pashla
Skrevet
44 minutter siden, Pashla skrev:

Åh, du verden. 

De som FORSKER på læring og utdanning har i alle fall "innbilt" meg at der ikke skjer noen læring der det er manglende interesse. Så hvis målet er at de skal LÆRE, dvs lære fag, da er det grunnleggende å jobbe med motivasjonen. Så går resten av seg selv. 

Men såklart, hvis målet er å undervise i lydighet, for eksempel, eller å bare holde barn og unge beskjeftiget i å produsere ett eller annet (antall sider med stiler?antall meter med bokstavborder? antall regnestykker løst?), så kan man jo bruke tvang i stedet. Læringsgevinsten er neppe stor, men man opprettholder en tradisjon, om ikke annet.

Interesse og motivasjon er to forskjellige ting. Jeg er f.eks interessert i å kunne løpe ei mil, men motivasjonen min for å gjøre jobben er ikke tilstede.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Interesse og motivasjon er to forskjellige ting. Jeg er f.eks interessert i å kunne løpe ei mil, men motivasjonen min for å gjøre jobben er ikke tilstede.

Takk, flisespikkingen er mottatt. Det øvrige så du ingen grunn til å svare på?

Skrevet
57 minutes ago, Pashla said:

Er du lærer?

Skrevet
56 minutter siden, Pashla skrev:

(Eller rettelse: mye av det praktisk/estetiske er fjerne og erstattet med flere tradisjonelle oppgaver. Så innholdet er endret til det verre...)

Samtidig er det ofte lekser som tar opp i seg de praktiske og estetiske elementene som foreldrene kaller tullelekser...

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Samtidig er det ofte lekser som tar opp i seg de praktiske og estetiske elementene som foreldrene kaller tullelekser...

Ja, og tja. Og nei. Hvis du sikter til fargelegging av digre bilder som metode for å lære inn hoderegning: ja, det oppleves som tullete for mange barn. Hvis barnet fant motivasjon i å få bildet ferdig, og samtidig måtte regne ut noen tall for å plassere fargen i riktig felt, alt i orden. Men man lærer ikke kunst og håndverk på den måten. Og i mange tilfeller lærer man ikke heller matte. For meg blir sånne oppgaver litt juks. Bedre å lære hoderegning via et kortspill, da. Så bruker man en relevant ferdighet der den trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...