Gjest Antarctica Skrevet 26. august 2018 #76 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: I livet er det faktisk ikke slik at man kan la være å gjøre de tingene man ikke har så lyst til å gjøre fordi andre ting kanskje er morsommere Nei, men i et utdanningsløp bør man drite i å gjøre ufruktbare ting hvis andre ting er nyttigere.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #77 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig klarer vi å sette av 12 minutter til noe barnet mitt synes er spennende, relevant og morsomt. Mer også for den saks skyld. Og det kan veldig godt tenkes at barnet mitt vil føle at leksene han får er så spennende at det er en fryd å gjøre dem, og at alt vi trenger å gjøre er å tilrettelegge for det. Og det gjør vi da så gjerne! Men nei, jeg ofrer ikke mitt lille barns rollelek, sosialisering med venner, søvn eller fysiske aktivitet for å insistere på at han hver dag skal gjøre lekser hvis han mistrives med det og det skaper motvilje og dårlig stemning! Så lojal er jeg faktisk ikke mot systemet! Javisst skal han gå mange år på skole fremover, men desto viktigere å starte med et godt utgangspunkt, en følelse av at skolen er noe bra og positivt, ikke tvang og stillesitting og firkantede regler! Anonymkode: bc334...367 Du verden, du går noen harde år imøte! Anonymkode: cf52c...eb1
HeiteH Skrevet 26. august 2018 #78 Skrevet 26. august 2018 22 minutter siden, Pashla skrev: Nei, men i et utdanningsløp bør man drite i å gjøre ufruktbare ting hvis andre ting er nyttigere. Ikke når man er seks år!
graa Skrevet 26. august 2018 #79 Skrevet 26. august 2018 (endret) Jeg mener at når barn er på skolen / SFO til kl 16 burde de virkelig slippe lekser. Lekser hører ikke hjemme i den moderne skolen. Når jeg gikk i 1. klasse hadde vi tre timer om dagen, enten fra 8:30 til 11:00 eller fra 11:30 til 14:00. Da klarte man fint 20 minutter med lekser hjemme, med masse tid til lek og fritid i tillegg. Endret 26. august 2018 av graa
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #80 Skrevet 26. august 2018 1 minutt siden, graa skrev: Jeg mener at når barn er på skolen / SFO til kl 16 burde de virkelig slippe lekser. Lekser hører ikke hjemme i den moderne skolen. Når jeg gikk i 1. klasse hadde vi tre timer om dager, og enten fra 8:30 til 11:00 eller fra 11:30 til 14:00. Da klarte man fint 20 minutter med lekser hjemme, med masse tid til lek og fritid i tillegg. Redd du fikk litt for lite ut av de korte skoledagene dine... Hint: da/når. Jeg gjentar: Ingen blir gode i noe uten trening, samme hvor stort talentet er. Anonymkode: 80083...4f7
Optatium Skrevet 26. august 2018 #81 Skrevet 26. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Å herregud... Snakk om å overdramatisere. Anonymkode: 40dd5...89c Nei, ikke egentlig. 1/3 fullfører ikke videregående og studentene idag sliter med å gjennomføre på normert tid. En av årsakene dreier seg om srbeidsvaner.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #82 Skrevet 26. august 2018 Hjelpes.. Ca 15 min lekse er for mye om han ikke selv vil? Hvor mye får han styre resten av huset og livet da? Hva om han ikke vil på skolen da? Beklager, men dette hørtes sløvt og curling-mamma ut. Anonymkode: 1a7ef...843
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #83 Skrevet 27. august 2018 2 hours ago, Anonym bruker said: Redd du fikk litt for lite ut av de korte skoledagene dine... Hint: da/når. Jeg gjentar: Ingen blir gode i noe uten trening, samme hvor stort talentet er. Anonymkode: 80083...4f7 Herregud for en blære. Anonymkode: 8db2c...8ae
Mamma_til_2 Skrevet 27. august 2018 #84 Skrevet 27. august 2018 For eller imot lekser spiller ingen rolle så lenge den norske skolen får velge, din sønns skole har valgt lekser og da gjør du han en bjørnetjeneste ved og la han slippe nå, det blir bare mer etter hvert som han kommer opp i trinnene. 15 min dagen nå er ikke mye.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #85 Skrevet 27. august 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes, stakkars lærere som må hanskes med slike selvsentrerte foreldre. Det er snakk om 12 minutter hver dag. Det trenger ikke være veldig givende, men det gir deg innsikt i hva barnet ditt lærer, barnet får læring en til en, og det lærer en viss selvdisiplin. Nå skal det sies at jeg selv heller skulle hatt heldagsskole uten lekser, men når vi nå engang HAR lekser, gjennomfører vi selvsagt det. Noe annet ville vært å undergrave lærerens autoritet, og jeg ville også gjort barnet en bjørnetjeneste. I livet er det faktisk ikke slik at man kan la være å gjøre de tingene man ikke har så lyst til å gjøre fordi andre ting kanskje er morsommere. Anonymkode: cee71...5fd Man trenger ikke heldagsskole for å kutte ut lekser altså... Her gikk snittet opp og trivselen økte etter skolen ble leksefri. Anonymkode: b319e...b20
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #86 Skrevet 27. august 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er ofte de samme barna som kommer ut i arbeidslivet som 18 åringer og blir overrasket over at de ikke kan komme og gå som de vil, som er utslitt etter 2 timer, og som blir overrasket når det forventes at de faktisk jobber. Du gjør ungen din en bjørnetjeneste. Anonymkode: b79ed...9e8 Kilder? Anonymkode: b319e...b20
Evablaum Skrevet 27. august 2018 #87 Skrevet 27. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Bytt ut lekser med øving eller trening, så skjønner du kanskje poenget. Ingen blir gode uten trening, samme hvor godt talent man har. Anonymkode: 80083...4f7 Trene kan de gjøre på skolen
Evablaum Skrevet 27. august 2018 #88 Skrevet 27. august 2018 8 timer siden, Optatium skrev: Nei, ikke egentlig. 1/3 fullfører ikke videregående og studentene idag sliter med å gjennomføre på normert tid. En av årsakene dreier seg om srbeidsvaner. Lekser har tydelivis ikke hjulpet nei
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #89 Skrevet 27. august 2018 Burde vel være overkommelig? Han kommer nok til å sitte mye mer en de 12 minuttene de neste årene... Anonymkode: 8bee3...7b7
Optatium Skrevet 27. august 2018 #90 Skrevet 27. august 2018 34 minutter siden, Evablaum skrev: Lekser har tydelivis ikke hjulpet nei Lekser har vært til alle tider, frafallet er økende. Men dagens foreldre stiller seg over skolen, det var aldri tilfellet før.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #91 Skrevet 27. august 2018 41 minutter siden, Optatium skrev: Lekser har vært til alle tider, frafallet er økende. Men dagens foreldre stiller seg over skolen, det var aldri tilfellet før. Du må nesten legge frem link til kilden din. Du påstår at foreldrenes holdninger om å «stille seg over skolen» ved å begrense lekser i førsteklasse er årsak til økende frafall. Dette er noe tullball du har funnet på selv. Jeg ønsker meg en opplyst debatt basert på fakta og forskning. Ikke fri diktning og tom retorikk. Anonymkode: 40dd5...89c
Fastnbulbous Skrevet 27. august 2018 #92 Skrevet 27. august 2018 (endret) 1 Endret 27. august 2018 av Fastnbulbous
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #93 Skrevet 27. august 2018 18 timer siden, Pashla skrev: Har du vært lærer selv? Det har jeg. Og jeg støtter HI 100%. Viktigere å trives enn å gjøre alle lekser. Og faglig framgang via lekser kan ikke dokumenteres. Men det kan dokumenteres at det bedrer selvdisiplin, arbeidsvaner og evnen til selvstendig tenking. Dette er vel så viktig som faglig fremgang. Om man tenker litt lenger frem i tid, så vil disse barna ha en fordel av at de har opparbeidet seg gode vaner. Anonymkode: eaa4d...8b3
Evablaum Skrevet 27. august 2018 #94 Skrevet 27. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det kan dokumenteres at det bedrer selvdisiplin, arbeidsvaner og evnen til selvstendig tenking. Dette er vel så viktig som faglig fremgang. Om man tenker litt lenger frem i tid, så vil disse barna ha en fordel av at de har opparbeidet seg gode vaner. Anonymkode: eaa4d...8b3 Kilder?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #95 Skrevet 27. august 2018 7 minutter siden, Evablaum skrev: Kilder? tallogforskning.udir.no Anonymkode: eaa4d...8b3
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2018 #96 Skrevet 27. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det kan dokumenteres at det bedrer selvdisiplin, arbeidsvaner og evnen til selvstendig tenking. Dette er vel så viktig som faglig fremgang. Om man tenker litt lenger frem i tid, så vil disse barna ha en fordel av at de har opparbeidet seg gode vaner. Anonymkode: eaa4d...8b3 Men det kan de fint øve på seinere enn i 1.klasse.
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2018 #97 Skrevet 27. august 2018 16 timer siden, HeiteH skrev: Ikke når man er seks år! Særlig når man er seks år.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #98 Skrevet 27. august 2018 Jeg har tilsammen hatt barn i grunnskolen 36 år til sammen. Jeg har til dags dato ennå ikke opplevd lærere som har tatt det negativt å bli kontaktet av meg for en dialog omkring barnas lekser. Vi har fått tilrettelagt med vanskeligere lekser,enklere lekser,mindre leksemengde og større leksemengde. Hvorfor ikke ta kontakt med kontaktlærer å ta initiativ til dialog rundt ditt barns lekser? Istedenfor at barnet ditt får lekser som er kjedelige og repetitative,så kan han kanskje får andre lekser som han synes er interessante? Min erfaring (svogerforskning) er at barn trenger lekser og gode lekserutiner,men hva leksene inneholder kan være forskjellig. Hvis ditt barn for eksempel sliter med motivasjon til å gjøre leseleksa,så kan tiltaket være å lese om noe han interesserer seg for. Det kan være alt fra dinosaurer til paraplyer for alt jeg vet. Dialog er nøkkelen her,og jeg har til dags dato ikke opplevd noen lærere som har vært negative til dialog rundt en elevs lekser. Anonymkode: 7b3c4...a27
Anonym bruker Skrevet 27. august 2018 #99 Skrevet 27. august 2018 På 26.8.2018 den 15.02, Anonym bruker skrev: Jepp, det synes jeg faktisk 😊 Hadde det vært noe givende så kunne vi sikkert gjort det, men 12 minutter om dagen med oppkopierte sider hvor de skal skrive ukas bokstav hundre ganger og sirkel rundt i en tekst og trekke noen streker mellom ting som hører sammen osv - da mener jeg faktisk vi har bedre ting å ta oss til altså 😉 HI Anonymkode: bc334...367 Hvordan tenker du ellers at ungen skal lære å skrive bokstaver korrekt? Anonymkode: 1ec3c...7ac
Optatium Skrevet 27. august 2018 #100 Skrevet 27. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må nesten legge frem link til kilden din. Du påstår at foreldrenes holdninger om å «stille seg over skolen» ved å begrense lekser i førsteklasse er årsak til økende frafall. Dette er noe tullball du har funnet på selv. Jeg ønsker meg en opplyst debatt basert på fakta og forskning. Ikke fri diktning og tom retorikk. Anonymkode: 40dd5...89c Jeg påstår at manglende respekt for skolen, lærere og system (deri lekser), bidrar til frafall og dårlige holdninger og arbeidsvaner hos elever idag. Det er selvfølgelig flere årsaker, det sa jeg i første innlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå