Gå til innhold

Når man er uenig med leksemengden i skolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nybakt "skolemamma" med en 6åring som begynte på skolen nå for en uke siden. Men allerede nå ser jeg et fokus på mye lekser som jeg ikke er så glad for... 

Han er en klok og flink gutt, som både skriver og leser litt og kan enkel matte, ikke noe geni tror jeg, men flink og forstår ting lett. Men har masse energi som skal ut og liker dårlig å sitte stille. 

Jeg vil tippe leksene vil ta ham rundt 1 time i uka å gjennomføre. Det er kanskje ikke kjempemye, men når vi er hjemme rundt 16 så vil han selvfølgelig slappe av litt og leke med søsken, skravle med oss osv. Og så er det middag og en halvtime skjermtid og så må han begynne kveldsstellet rundt 1830 for å få nok søvn. Og to ganger i uken har vi aktiviteter utenom som han elsker og der han får være fysisk aktiv, og da er tiden enda knappere.

Leksene er ark som må fylles ut. Og så må vi lese så og så mange minutter og svare på spørsmål om det som blir lest. 

Men vi leser allerede hver kveld, gode kvalitetsbøker som han elsker. Han er også nysgjerrig og spør om masse og vi svarer som best vi kan. I helgene går vi på museum, er i naturen og sammen med familie og venner. 

Hva gjør man? Kan man bare droppe det hvis man føler det er tull? Skal selvfølgelig prøve så lenge det er morsomt for han, men nekter å sitte med gråtende barn og tvinge gjennom lekser... Hva kan skolen evt gjøre om man ikke vil? 

Anonymkode: bc334...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud... du tenker han vil bruke en time i uka på lekser, og du klager allerede???

Og hva du gjør? Du snakker jo helt åpenbart med læreren! Hva trodde du? Rektor, lokalavisa og utdanningsministeren?

Anonymkode: 01d65...b1d

Skrevet

Her fikk vi beskjed i 1.klasse at de skulle sitte maks 20 minutter med leksene å ble de ikke ferdig da så gikk det bra. Vi har også fått beskjed av læreren at jeg ikke skal presse han for mye,så det er bedre at han gjør litt selv om ikke alt er gjort. Var mye lekser her også.

Anonymkode: 423e5...dd3

Skrevet

Vi gjør ikke alle leksene de første årene på skolen. Jeg har gitt beskjed til lærerene og de sier det er ok. Mine barn er allikevel blant de flinkeste i klassen og ligger langt foran i flere fag. 

Anonymkode: 40dd5...89c

Skrevet

Å nei du kan ikke bare kutte ut lekser du mener er tull! Hvilke signaler vil det gi gutten din??

Anonymkode: 423e5...dd3

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud... du tenker han vil bruke en time i uka på lekser, og du klager allerede???

Og hva du gjør? Du snakker jo helt åpenbart med læreren! Hva trodde du? Rektor, lokalavisa og utdanningsministeren?

Lenge siden det har blitt noe på deg? Ta deg en chill pill og nyt søndagen!

Skrevet

En time i uka i lekser? 12 minutter om dag? Synes du det er urimelig?

Skrevet

Vi gjør det bare de gangene de har lyst. Mye bedre for seksåringer å leke👍😊

Anonymkode: 254e3...706

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lenge siden det har blitt noe på deg? Ta deg en chill pill og nyt søndagen!

Huff, blei det så galt at noen så det åpenbart dumme i innlegget ditt at du måtte trekke «lenge siden det har blitt noe på deg»-kortet?

Jeg lurer helt oppriktig jeg altså. Hvem trodde du det var lurt å snakke med ang barnets leksemengde? Slo det deg aldri at det lureste nok er å prate med læreren?

Én time lekser i uka er virkelig ikke mye, og det er ikke så lenge til du burde bruke minimum den tiden med barnet kun til å lese. Så må han han/hun etterhvert øve på regnestykker, trene på skriving osv også.

Foreslår at du roer ned på curlingen og heller lærer barnet ditt at livet ikke bare er kosemos hele tiden.

Nå skal jeg ut og nyte søndagen, håper du gjør det samme 😘😘😘

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, blei det så galt at noen så det åpenbart dumme i innlegget ditt at du måtte trekke «lenge siden det har blitt noe på deg»-kortet?

Jeg lurer helt oppriktig jeg altså. Hvem trodde du det var lurt å snakke med ang barnets leksemengde? Slo det deg aldri at det lureste nok er å prate med læreren?

Én time lekser i uka er virkelig ikke mye, og det er ikke så lenge til du burde bruke minimum den tiden med barnet kun til å lese. Så må han han/hun etterhvert øve på regnestykker, trene på skriving osv også.

Foreslår at du roer ned på curlingen og heller lærer barnet ditt at livet ikke bare er kosemos hele tiden.

Nå skal jeg ut og nyte søndagen, håper du gjør det samme 😘😘😘

Sjekk anonymkodene neste gang du, det var ikke meg som sa det 😉 

Takk for tipset om å snakke med læreren da, men tviler vel på at det blir endringer av den grunn. Leksemengden er felles for hele trinnet, 4 paralellklasser. Tenkte vel mer på å bare droppe det når det ikke passer sånn og/eller bare blir negativt, og om det evt da blir konsekvenser av det. Innkalt til rektor eller meldt til barnevernet feks 😉

HI

Skrevet

gutten min elsker lekser og gjør alle leksene sine på en dag, han går i andre... barn har ikke vondt av og gjøre lekser.. aldri skjønt det sutring over lekser, la han begynne på en skole det er leksefri hvis det er så ille

Anonymkode: 6cf4b...9c9

Skrevet
38 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

En time i uka i lekser? 12 minutter om dag? Synes du det er urimelig?

Jepp, det synes jeg faktisk 😊 Hadde det vært noe givende så kunne vi sikkert gjort det,  men 12 minutter om dagen med oppkopierte sider hvor de skal skrive ukas bokstav hundre ganger og sirkel rundt i en tekst og trekke noen streker mellom ting som hører sammen osv - da mener jeg faktisk vi har bedre ting å ta oss til altså 😉

HI

Skrevet

Dette kan han vel gjøre mens en av dere lager middag? Tar da like lang tid om ikke mindre?

Anonymkode: 1719d...57f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

gutten min elsker lekser og gjør alle leksene sine på en dag, han går i andre... barn har ikke vondt av og gjøre lekser.. aldri skjønt det sutring over lekser, la han begynne på en skole det er leksefri hvis det er så ille

Bra for deg, sønnen min synes det er morsomt i små porsjoner men elsker også så mange andre ting. Og å sende han bort fra venner og nærmiljø for å gå på alternativ skole er ikke akkurat en enkel løsning! 

HI

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nybakt "skolemamma" med en 6åring som begynte på skolen nå for en uke siden. Men allerede nå ser jeg et fokus på mye lekser som jeg ikke er så glad for... 

Han er en klok og flink gutt, som både skriver og leser litt og kan enkel matte, ikke noe geni tror jeg, men flink og forstår ting lett. Men har masse energi som skal ut og liker dårlig å sitte stille. 

Jeg vil tippe leksene vil ta ham rundt 1 time i uka å gjennomføre. Det er kanskje ikke kjempemye, men når vi er hjemme rundt 16 så vil han selvfølgelig slappe av litt og leke med søsken, skravle med oss osv. Og så er det middag og en halvtime skjermtid og så må han begynne kveldsstellet rundt 1830 for å få nok søvn. Og to ganger i uken har vi aktiviteter utenom som han elsker og der han får være fysisk aktiv, og da er tiden enda knappere.

Leksene er ark som må fylles ut. Og så må vi lese så og så mange minutter og svare på spørsmål om det som blir lest. 

Men vi leser allerede hver kveld, gode kvalitetsbøker som han elsker. Han er også nysgjerrig og spør om masse og vi svarer som best vi kan. I helgene går vi på museum, er i naturen og sammen med familie og venner. 

Hva gjør man? Kan man bare droppe det hvis man føler det er tull? Skal selvfølgelig prøve så lenge det er morsomt for han, men nekter å sitte med gråtende barn og tvinge gjennom lekser... Hva kan skolen evt gjøre om man ikke vil? 

Man kan selvfølgelig ikke droppe det om man synes det er tull. Du får gjøre avtale på at dere bruker x antall minutter pr dag på lekser. Og da skal det jobbes effektivt. 12 minutter pr dag er det minste dere kan ofre. Makan!

Anonymkode: aa1d7...fdf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bra for deg, sønnen min synes det er morsomt i små porsjoner men elsker også så mange andre ting. Og å sende han bort fra venner og nærmiljø for å gå på alternativ skole er ikke akkurat en enkel løsning! 

HI

12 minutter pr dag er små porsjoner. 

Vent, du mener egentlig ikke det her. Tror du er ute etter å provosere.

Anonymkode: aa1d7...fdf

Skrevet (endret)

Jeg er en svoren leksemotstander, synes at lekser er noe tull - uten at det betyr at vi ikke skal jobbe med ting hjemme som ungene trenger å jobbe med. Men 15 minutter lekser hver dag, burde absolutt ha vært overkommelig. Det å skrive en bokstav "100 ganger" er nyttig for å lære å skrive pent og på riktig måte, dvs. riktig retning. Det har med fremtidige skiveferdigheter å gjøre. Og selv om det blir mer og mer skriving på skjerm, så er det fremdeles viktig å kunne skrive for hånd. Riktig tekniske skriveferdigheter betyr spart til på skriveoppgaver i fremtiden. 

Disse sette-strek-oppgavene stride de lærde om har noen effekt eller ikke, men dersom dette er noe gutten din ikke har brukt for, så betyr det vel at det er så enkelt for ham at de er gjort på to minutter. 

En time i uken er ikke mye lekser! (Selv om jeg helst skulle sett at det var 0)

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

HI

lekser er viktigere enn venner

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, det synes jeg faktisk 😊 Hadde det vært noe givende så kunne vi sikkert gjort det,  men 12 minutter om dagen med oppkopierte sider hvor de skal skrive ukas bokstav hundre ganger og sirkel rundt i en tekst og trekke noen streker mellom ting som hører sammen osv - da mener jeg faktisk vi har bedre ting å ta oss til altså 😉

HI

Jeg kjenner at jeg blir helt matt... Selvsagt skal barnet ditt kunne klare å sitte med lekser 12 minutter hver dag. Det er med på å lære seg om både forpliktelser, og at ikke alt alltid skal være supergøy, samt at man må lære seg at læring krever trening. 

Når det er sagt - lekser bør, som alt annet, være tilpasset barnet. Dersom du anser de leksene han nå har som unødvendige, bør du be om lekser, ikke bare droppe å gjøre dem. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Da antar jeg at du er utdannet lærer og har bedre forslag til hvordan det er best at 6 åringer lærer å lese og skrive!

Anonymkode: ba9f7...7c3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

lekser er viktigere enn venner

Ikke i første klasse. 

Forskning viser at «social skills» blir den mest etterspurte kompetansen i fremtiden etter hvert som samfunnet digitaliseres. «Mathematical skills» blir mindre og mindre viktig. 

(Forøvrig litt morsomt at alle som er for lekser tror at 1 time fordelt på 4 dager blir 12 minutter, men det var nå en avsporing fra en leksemotstander)

Skrevet

Jeg ville ikke kuttet ut leksene. Ville forsøkt med ti minutter effektiv leksetid mandag-torsdag. Det er ikke for mye å forvente. Hvis han allerede leser og kan enkel regning burde leksene være fort gjort med den rette metoden. Eventuelt kan dere kanskje gjøre en lekse på søndag, så det blir mindre i en «hektisk hverdag».

Anonymkode: 5d968...dcc

Skrevet

10-15 min effektivt arbeid mandag til torsdag er virkelig ikke noe å klage over!

Å skrive ukens bokstav 'hundre' ganger er god trening for dem som ikke helt har knekt koden enda. 

Hvordan tenker du å legge opp til god rutine på lekser om du allerede fra førete klasse lar barnet velge hva som skal gjøres eller ikke?

Og det kan nok komme reaksjon fra skolen om han stadig møter på skolen uten å ha gjort det som står på planen. For ikke å snakke om at det er flaut og ubehagelig for han å ikke ha gjort det de andre har. 

Er du uenig i mengden må du ta det opp med lærer, rektor eller skoleledelsen. Du kan ikke bestemme at dere ikke gidder lekser. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Også stuer du bort ungen kl 19?? En så stor unge. 

Anonymkode: 284c4...36a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Også stuer du bort ungen kl 19?? En så stor unge. 

Anonymkode: 284c4...36a

Stor? Han er 6!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...