Gå til innhold

Forbered deg på å jobbe minst 1 timer mer hver dag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun tenker nok på goder som gratis skolegang og helsevesen, veier, kultur, bibliotek, andre offentlige tjenester som politi, barnevern...

Anonymkode: c2d4d...f2a

Nå for tiden er det jo som regel sånn at dersom en av partene er hjemmearbeidende, så jobber den andre parten an i forholdet mer enn normalt, eller har så høy inntekt at man kan klare det økonomisk at en er hjemme. Dermed går vel det regnestykket greit nok opp tenker jeg.

En annen ting er at blant etniske nordmenn er det vel svært få som er hjemmearbeidende eller frivillig deltidsarbeidende hele livet. Stort sett er det snakk om enkelte perioder av livet hvor man trenger å få hverdagen til å gå opp, feks pga små barn el.l. Og totalt sett gjennom livet jobber man nok til å dekke opp de Ev utgifter man belaster samfunnet med. Tenker jeg  

Og når det gjelder innvandrerfamilier, hvor det kan være en del hjemmearbeidende kvinner, så tar jo de også i mye større grad ansvar for sine eldre og småbarn på en måte som ikke belaster samfunnet økonomisk.  

Og ellers så er vi nå en gang et samfunn som er bygget opp på en sosialistisk tankegang. Heldigvis. Eller jeg burde kanskje heller si; enn så lenge... 

Anonymkode: de098...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Hjertefru skrev:

Så folk uten inntekt skal betale egenandel for å føde fex? Høres helt bakvendt ut. For ikke å si usosialt. 

 

 

Du kaller det «folk uten inntekt», jeg snakket om arbeidsføre som velger å ikke jobbe. Vesentlig forskjell.

Vi som jobber bidrar til velferden i landet, som helse, politi og sikkerhet, vei/transport, kulturtilbud osv osv. Når folk VELGER å ikke jobbe, og dermed velger å ikke bidra til staten Norge, så bør de jo belastes på andre måter, f.eks gjennom egenandeler på offentlige tjenester. Hvorfor skal en alenemor i et lavtlønnsyrke som sliter med å få endene til å møtes bidra til gratis helsetjenester til alle gjennom skatteseddelen, mens rikmannsfruer som velger å ikke jobbe slipper å bidra SAMTIDIG som de drar nytte av velferdsstaten? Er det rettferdig?

Og du som mener det er greit at kvinner ikke jobber eller jobber deltid fordi mange menn jobber og skatter mye: Det er jo bare en fullstendig ansvarsfraskrivelse. Kvinner er selvstendige individer med et selvstendig ansvar. Ingen skatter på vegne av noen. Det enkelte menn skatter høyere enn gjennomsnittet skal ikke gå til å dekke inn for arbeidsføre kvinner som ikke vil jobbe, det skal bidra til å dekke inn for bl.a de som ikke KAN jobbe, som uføre, barn og de eldre. 

Og jo: det er de aller, aller færreste som bidrar med mer penger inn til staten enn de trekker ut igjen i løpet av livet. 

Anonymkode: 68c5a...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kaller det «folk uten inntekt», jeg snakket om arbeidsføre som velger å ikke jobbe. Vesentlig forskjell.

Vi som jobber bidrar til velferden i landet, som helse, politi og sikkerhet, vei/transport, kulturtilbud osv osv. Når folk VELGER å ikke jobbe, og dermed velger å ikke bidra til staten Norge, så bør de jo belastes på andre måter, f.eks gjennom egenandeler på offentlige tjenester. Hvorfor skal en alenemor i et lavtlønnsyrke som sliter med å få endene til å møtes bidra til gratis helsetjenester til alle gjennom skatteseddelen, mens rikmannsfruer som velger å ikke jobbe slipper å bidra SAMTIDIG som de drar nytte av velferdsstaten? Er det rettferdig?

Og du som mener det er greit at kvinner ikke jobber eller jobber deltid fordi mange menn jobber og skatter mye: Det er jo bare en fullstendig ansvarsfraskrivelse. Kvinner er selvstendige individer med et selvstendig ansvar. Ingen skatter på vegne av noen. Det enkelte menn skatter høyere enn gjennomsnittet skal ikke gå til å dekke inn for arbeidsføre kvinner som ikke vil jobbe, det skal bidra til å dekke inn for bl.a de som ikke KAN jobbe, som uføre, barn og de eldre. 

Og jo: det er de aller, aller færreste som bidrar med mer penger inn til staten enn de trekker ut igjen i løpet av livet. 

Anonymkode: 68c5a...fb9

Men altså; vi er mennesker, ikke slaver. Hvis man finner ut at man ikke behøver å jobbe, kanskje fordi man er i fellesskap med en med grei inntekt, ikke har så høyt forbruk osv så skal man ikke tvinges ut i jobb?!

Det er ikke alle som er enige i at vi må jobbe mer. Ja, det blir et stort behov for folk innen fex eldreomsorg fremover. Men: Historien til Erna om at vi må jobbe mer og mer er også et resultat av en hyperkapitalistisk tankegang og fører til en overopphetet økonomi og en overopphetet jord. Hvis alle skulle levd med nordmenns forbruk hadde vi trengt tre jordkloder, leste jeg nylig. Vi må heller nedskalere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ofte både 10 og 12 timers skift jeg... og sier også ja til dobbelt på da 15 timer. Ikke har jeg pause heller. Har høy arbeidsmoral, og liker at det kommer inn gode penger til familien. 

For det første tviler jeg på at det blir lagt til timer på det jeg allerede jobber, og for det andre ser jeg ikke problemet med at man faktisk jobber på jobber sin. 

Anonymkode: 40789...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Hjertefru skrev:

Men altså; vi er mennesker, ikke slaver. Hvis man finner ut at man ikke behøver å jobbe, kanskje fordi man er i fellesskap med en med grei inntekt, ikke har så høyt forbruk osv så skal man ikke tvinges ut i jobb?!

Det er ikke alle som er enige i at vi må jobbe mer. Ja, det blir et stort behov for folk innen fex eldreomsorg fremover. Men: Historien til Erna om at vi må jobbe mer og mer er også et resultat av en hyperkapitalistisk tankegang og fører til en overopphetet økonomi og en overopphetet jord. Hvis alle skulle levd med nordmenns forbruk hadde vi trengt tre jordkloder, leste jeg nylig. Vi må heller nedskalere. 

 

 

Jeg sier ikke at noen skal tvinges ut i jobb, jeg sier at de som velger å stå utenfor arbeidsmarkedet også bør betale for velferden de nyter av, f.eks gjennom egenandeler, på lik linje med de som jobber. 

Har man en mann med høy inntekt så klarer man da å betale for tjenester man benytter seg av, akkurat slik f.eks lavtlønte, alenemødre og pensjonister gjør gjennom skatten de betaler inn.

Hvorvidt vi må jobbe mer for å opprettholde velferden eller ikke vet jeg ikke nok om til å ha sterke meninger om. Men før vi som allerede er i jobb skal jobbe enda mere, så får man heller kreve at de som jobber frivillig deltid eller velger å ikke jobbe faktisk jobber mer eller bidrar på andre måter.

Anonymkode: 68c5a...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jobber ofte både 10 og 12 timers skift jeg... og sier også ja til dobbelt på da 15 timer. Ikke har jeg pause heller. Har høy arbeidsmoral, og liker at det kommer inn gode penger til familien. 

For det første tviler jeg på at det blir lagt til timer på det jeg allerede jobber, og for det andre ser jeg ikke problemet med at man faktisk jobber på jobber sin. 

Anonymkode: 40789...d49

Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Noen er mer strukturerte enn andre. Rart at de skal ha mye mindre å gjøre enn andre lærere, syns du ikke?

Anonymkode: 54c22...128

Rarere at de skryter av at de ikke gjør jobben sin, syns nå jeg. Men så er vel heller ikke omgangskretsens syn på en gitt persons arbeidsdag hele sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at noen skal tvinges ut i jobb, jeg sier at de som velger å stå utenfor arbeidsmarkedet også bør betale for velferden de nyter av, f.eks gjennom egenandeler, på lik linje med de som jobber. 

Har man en mann med høy inntekt så klarer man da å betale for tjenester man benytter seg av, akkurat slik f.eks lavtlønte, alenemødre og pensjonister gjør gjennom skatten de betaler inn.

Hvorvidt vi må jobbe mer for å opprettholde velferden eller ikke vet jeg ikke nok om til å ha sterke meninger om. Men før vi som allerede er i jobb skal jobbe enda mere, så får man heller kreve at de som jobber frivillig deltid eller velger å ikke jobbe faktisk jobber mer eller bidrar på andre måter.

Anonymkode: 68c5a...fb9

Ja, la oss for all del ikke ta oss av våre egne barn og syke foreldre. La oss plassere dem i døgnåpne institusjoner, med folk som jobber 12 timers skift, slik at vi også kan jobbe 12 timer hver dag. Da kan vi nemlig produsere mer, forbruke mer, og overbelaste kloden vår. 

Det skal ikke lønne seg å leve enkelt på et selvforsynt småbruk, i pakt med naturen. Da skal man ikke få ha barna på skole, eller motta helsehjelp. 

Vi kan ikke alle være maur! Jeg har kapasitet til å jobbe 100%. Jeg har lyst og mulighet. Ikke alle har samme kapasitet, helse, livssituasjon eller mulighet til det samme. Jeg drar gjerne lasset for dem! Kanskje jeg selv en dag ikke makter 100% stilling? Vil gjerne motta offentlige tjenester likevel.

Dessuten er ikke vårt kapitalistiske system noe som er bærekraftig for kloden og fremtiden vår.

Anonymkode: 00ff9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må tørre å skape arbeidsplasser som har rom for alle. Alle de som kan jobbe litt, men ikke fulle dager. Alle de som kanskje ikke kan komme i dag likevel, men som kommer i morgen. På sikt vil det være lønnsomt. Folk trenger å jobbe, men de trenger ikke å jobbe seg syke. Jeg f.eks har jobbet siden jeg var 15 år gammel. Er 33 nå, har tatt utdannelse med små barn og store barn og 100% jobb. Så gikk jeg på en smell og ble sykemeldt. "Summen av livet" ble for mye, som psykologen så fint sa. Jeg er heldig som har en jobb  hvor jeg faktisk har disse mulighetene. Muligheten til å ikke komme en dag om det er for vanskelig. mulighet til å jobbe redusert, mulighet til å jobbe hjemme...

Jeg forstår at ikke alle arbeidsplasser har den luksusen, og det skal de ikke heller, men på sikt tror jeg ikke løsningen er å skrape inn til beinet overalt, men ha litt rom for at man tåler fravær. Et menneske trenger å jobbe, de trenger å bruke hodet, være en del av noe, bidra til noe...

Anonymkode: 85d70...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi må tørre å skape arbeidsplasser som har rom for alle. Alle de som kan jobbe litt, men ikke fulle dager. Alle de som kanskje ikke kan komme i dag likevel, men som kommer i morgen. På sikt vil det være lønnsomt. Folk trenger å jobbe, men de trenger ikke å jobbe seg syke. Jeg f.eks har jobbet siden jeg var 15 år gammel. Er 33 nå, har tatt utdannelse med små barn og store barn og 100% jobb. Så gikk jeg på en smell og ble sykemeldt. "Summen av livet" ble for mye, som psykologen så fint sa. Jeg er heldig som har en jobb  hvor jeg faktisk har disse mulighetene. Muligheten til å ikke komme en dag om det er for vanskelig. mulighet til å jobbe redusert, mulighet til å jobbe hjemme...

Jeg forstår at ikke alle arbeidsplasser har den luksusen, og det skal de ikke heller, men på sikt tror jeg ikke løsningen er å skrape inn til beinet overalt, men ha litt rom for at man tåler fravær. Et menneske trenger å jobbe, de trenger å bruke hodet, være en del av noe, bidra til noe...

Anonymkode: 85d70...2cb

Høyre tenker ikke på at mennesker er komplekse, og at vi er avhengige av hverandre, og fungerer best når vi hjelper hverandre som en gruppe. Vi er ikke maskiner. De glemmer også at vi har en klode vi skal ta vare på. Alt handler ikke om økt produksjon og økt forbruk. Det er en boble som kommer til å sprekke, med mye puss!

Anonymkode: 00ff9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, la oss for all del ikke ta oss av våre egne barn og syke foreldre. La oss plassere dem i døgnåpne institusjoner, med folk som jobber 12 timers skift, slik at vi også kan jobbe 12 timer hver dag. Da kan vi nemlig produsere mer, forbruke mer, og overbelaste kloden vår. 

Det skal ikke lønne seg å leve enkelt på et selvforsynt småbruk, i pakt med naturen. Da skal man ikke få ha barna på skole, eller motta helsehjelp. 

Vi kan ikke alle være maur! Jeg har kapasitet til å jobbe 100%. Jeg har lyst og mulighet. Ikke alle har samme kapasitet, helse, livssituasjon eller mulighet til det samme. Jeg drar gjerne lasset for dem! Kanskje jeg selv en dag ikke makter 100% stilling? Vil gjerne motta offentlige tjenester likevel.

Dessuten er ikke vårt kapitalistiske system noe som er bærekraftig for kloden og fremtiden vår.

Anonymkode: 00ff9...035

Akkurat sånn tenker jeg også. Så enig med deg.

Jeg tror ikke velferdsstaten kommer til å overleve, dessverre. Og heldigvis, for jorden. Om vi ikke nedskalerer forbruk frivillig, kommer vi til å tvinges til det. Noe vil skje, hva vet jeg ikke, men noe kommer...

Jeg er overbevist om at mine barn og i hvertfall barnebarn ikke kommer til å ha det like godt velferdsmessig som oss i dag. 

(Beklager at jeg høres ut som en dommedagsprofet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Pashla skrev:

Ja, Sverige er en av verdens tryggeste økonomier, ett av verdens minst kriminelle land, det er verdens høyest ansette land og er blant de som har verdens høyeste gjennomsnittsinntekt...? Hva sikter du til?

Den svenske utopisk-humanistiske idé om høy innvandring og fargerik flerkultur med eksotisk mat og trommedans på torget, har blitt en dundrende fiasko. Sammenbruddet har allerede skjedd, og dokumentasjonen er formidabel. Det burde være nok å vise til Sverigedemokratene som på få år har blitt det største partiet, med god margin. Det sier seg selv at det er dramatisk når også innvandrere har begynt å sympatisere med SD. Norske medier er i stand til å trylle bort "svenske tilstander", dikte opp nedgang i vold, og idioterklære vanlige svensker som føler uro og utrygghet. 

Politisjefen i Sverige sa for et år siden at de har mistet kontroll, men du du Pashla, påstår at det er trygt og vet bedre? 11-åringer som ikke kan straffes brukes til å frakte våpen i følge samme artikkel. Det er det vi får i Norge om innvandringen fortsetter i samme takt og med de samme gruppene. 

Antall skytinger med dødelig utgang opp fra 4 pr. år på tidlig 90-tall, til 42 i fjor.

78 angrep med håndgranat siden 2011. Dette er på nivå med Mexico,

Antall voldsbejaende islamister tidoblet på mindre enn ti år. Säpo (fra sveriges svar på Kripos)

Antall voldsbejaende islamister tidoblet på mindre enn ti år. Säpo

Andelen som oppgir å bli utsatt for mishandling, trusler, seksuelle overgrep, personran, bedrageri eller trakassering har økt til rekordnivåer. Andelen kvinner utsatt for seksualforbrytelser er mer enn fordoblet fra 2014 til 2016.

Du Pashla dokumenterer ikke det du skriver, fordi det ikke er sant. Lysbakken og klassekampen er heller ikke gode kilder om du skulle gå den veien. Disse over er det. Hva har Norge å tjene på at du skriver det du skriver? Er du klar over konsekvensene for oss som nasjon og kvinnen ved ihht seksualforbrytelser? Er det så viktig for deg å vinne diskusjoner? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjertefru skrev:

Akkurat sånn tenker jeg også. Så enig med deg.

Jeg tror ikke velferdsstaten kommer til å overleve, dessverre. Og heldigvis, for jorden. Om vi ikke nedskalerer forbruk frivillig, kommer vi til å tvinges til det. Noe vil skje, hva vet jeg ikke, men noe kommer...

Jeg er overbevist om at mine barn og i hvertfall barnebarn ikke kommer til å ha det like godt velferdsmessig som oss i dag. 

(Beklager at jeg høres ut som en dommedagsprofet)

Om vi ønsker like god velferd, er helt opp til hvordan vi velger å organisere samfunnet vårt. Men sannsynligvis, og egentlig forhåpentligvis, vil vi måtte skalere ned på vårt materialistiske overforbruk, spise mer sesongbaserte matvarer og reise mindre lange avstander. Men det er helt greit. Bærekraftig, og mer fritid til å bruke på familien, venner, kultur, helse og å skape og lære ting. Greit å leve enkelt, når det er felles for alle. 

Anonymkode: 00ff9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om vi ønsker like god velferd, er helt opp til hvordan vi velger å organisere samfunnet vårt. Men sannsynligvis, og egentlig forhåpentligvis, vil vi måtte skalere ned på vårt materialistiske overforbruk, spise mer sesongbaserte matvarer og reise mindre lange avstander. Men det er helt greit. Bærekraftig, og mer fritid til å bruke på familien, venner, kultur, helse og å skape og lære ting. Greit å leve enkelt, når det er felles for alle. 

Anonymkode: 00ff9...035

Fin tanke, men har ingen tro på at en slik nedskalering skjer frivillig. Ingen politiker kommer til å vinne valg på mindre forbruk og begrensning i antall flyreiser. 

Oppi hodene våre er vi i bunn og grunn enkle steinaldermennesker med en begrenset evne til å se utover egen gruppe og et begrenset tidsperspektiv.

Så det kommer ikke frivillig, kanskje ikke før det er alt for sent og vi står på randen av sammenbruddet. 

(Sorry dystopien, ellers har jeg det bra 🙊)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Hjertefru said:

Fin tanke, men har ingen tro på at en slik nedskalering skjer frivillig. Ingen politiker kommer til å vinne valg på mindre forbruk og begrensning i antall flyreiser. 

O

Eneste løsning er miljø-diktatur. Vil vi ha det?

Anonymkode: 5c03e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 19.55, Pashla skrev:

Hva foreslår du at lærere skal jobbe med om sommeren? 

Kan hjelpe oss i barnehagen å få sommerferieksbalen når vi har oppe hele sommeren og problematiske regler for ferieavvikling for barna...?! 

Anonymkode: 53ebd...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eneste løsning er miljø-diktatur. Vil vi ha det?

Anonymkode: 5c03e...283

 Nei, vil jo ikke egentlig det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, mipsmaster skrev:

Den svenske utopisk-humanistiske idé om høy innvandring og fargerik flerkultur med eksotisk mat og trommedans på torget, har blitt en dundrende fiasko. Sammenbruddet har allerede skjedd, og dokumentasjonen er formidabel. Det burde være nok å vise til Sverigedemokratene som på få år har blitt det største partiet, med god margin. Det sier seg selv at det er dramatisk når også innvandrere har begynt å sympatisere med SD. Norske medier er i stand til å trylle bort "svenske tilstander", dikte opp nedgang i vold, og idioterklære vanlige svensker som føler uro og utrygghet. 

Politisjefen i Sverige sa for et år siden at de har mistet kontroll, men du du Pashla, påstår at det er trygt og vet bedre? 11-åringer som ikke kan straffes brukes til å frakte våpen i følge samme artikkel. Det er det vi får i Norge om innvandringen fortsetter i samme takt og med de samme gruppene. 

Antall skytinger med dødelig utgang opp fra 4 pr. år på tidlig 90-tall, til 42 i fjor.

78 angrep med håndgranat siden 2011. Dette er på nivå med Mexico,

Antall voldsbejaende islamister tidoblet på mindre enn ti år. Säpo (fra sveriges svar på Kripos)

Antall voldsbejaende islamister tidoblet på mindre enn ti år. Säpo

Andelen som oppgir å bli utsatt for mishandling, trusler, seksuelle overgrep, personran, bedrageri eller trakassering har økt til rekordnivåer. Andelen kvinner utsatt for seksualforbrytelser er mer enn fordoblet fra 2014 til 2016.

Du Pashla dokumenterer ikke det du skriver, fordi det ikke er sant. Lysbakken og klassekampen er heller ikke gode kilder om du skulle gå den veien. Disse over er det. Hva har Norge å tjene på at du skriver det du skriver? Er du klar over konsekvensene for oss som nasjon og kvinnen ved ihht seksualforbrytelser? Er det så viktig for deg å vinne diskusjoner? 

 

Jeg har slutta diskutere innvandring her, og iallfall med Pasla. Uansett hvor saklig jeg forholder meg blir jeg beskyldt for å kun hente mine kilder på document og lignende nettsted, samt dårlig skjulte beskyldninger om en rasistisk agenda.

Nå husker jeg ikke helt hvordan innvandring kom inn i denne tråden, var vel noe med dyr velferd? Til det vil jeg bare si at jeg ikke er så bekymret. Eldreomsorgen er allerede blitt umulig å drive uten nye landsmenn. Jobber selv innen sektoren, og er imponert over arbeidsinnsatsen og respekten de viser de eldre. Og de gamle elsker dem! Tror ingen som kjenner meg vil klistre rasisme til meg, er av broket etnisk opprinnelse selv 🤗

Men utviklingen i Sverige er jo velkjent også via Msm. Det gjorde inntrykk å se den gamle svensken som gråt på TV etter bilbrannene forleden. Det som bekymrer meg er fremveksten radikal islam eller wahabisme har for tiden. Jeg er oppriktig bekymra for at en stor muslimsk minoritet blir påvirket i den retningen. Var vel et program på NRK i går også om unge norske islamister. Dette har potensiale til å føre samfunnet i feil retning. Har lest en del av nylig avdøde W. Kubaisi, sekulær muslim og nordmann. Han ytret seg om disse tingene, og for det ble han bla overfalt på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, la oss for all del ikke ta oss av våre egne barn og syke foreldre. La oss plassere dem i døgnåpne institusjoner, med folk som jobber 12 timers skift, slik at vi også kan jobbe 12 timer hver dag. Da kan vi nemlig produsere mer, forbruke mer, og overbelaste kloden vår. 

Det skal ikke lønne seg å leve enkelt på et selvforsynt småbruk, i pakt med naturen. Da skal man ikke få ha barna på skole, eller motta helsehjelp. 

Vi kan ikke alle være maur! Jeg har kapasitet til å jobbe 100%. Jeg har lyst og mulighet. Ikke alle har samme kapasitet, helse, livssituasjon eller mulighet til det samme. Jeg drar gjerne lasset for dem! Kanskje jeg selv en dag ikke makter 100% stilling? Vil gjerne motta offentlige tjenester likevel.

Dessuten er ikke vårt kapitalistiske system noe som er bærekraftig for kloden og fremtiden vår.

Anonymkode: 00ff9...035

Selvfølgelig er ikke systemet vi har nå bærekraftig på sikt, men det er heller ikke det jeg diskuterer. Jeg argumenterer for at arbeidsføre FRISKE (hvorfor drar du inn syke?) som VELGER å stå utenfor arbeidslivet bør bidra til den velferden vi faktisk har, og som de benytter seg av, PÅ LIK LINJE med de som jobber og betaler skatt! Hvorfor i all verden skulle de ikke det?

90% av befolkningen vil jobbe mindre eller ikke i det hele tatt, for å få mer tid til barn, syke foreldre, seg selv osv. Men om vi skal jobbe enda mindre kan vi i hvert fall glemme subsidiert barnehage, gratis skole, gratis helsetjenester osv. Er det det du vil? Alle mann for seg selv? Hvis ikke, hvorfor skal NOEN betale for ALLE?

I hvilket land kan befolkningen dulle rundt på sitt egen småbruk og leve av selvplukka bær og melk fra egen ku, og SAMTIDIG motta alle de godene vi har i Norge, gratis? Det er jo helt utopisk!

Vær så snill å forklare meg hvorfor en alenemor med hjelpepleierlønn som sliter seg ut i full turnus skal bidra til velferdstjenester gjennom skatten hun jobber for, mens advokatfrue Pedersen som trives best hjemme skal få de samme tjenestene uten å bidra med en pøkk selv?

Anonymkode: 68c5a...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 17.21, Pashla skrev:

Velferden til de fulltidsarbeidende foreldrene er ikke skolens gebet. Skolen skal gjøre det som gagner elevene.

Jeg mener faktisk det ville ganget elevene også. Ser ikke noe positivt for elevene med så lang pause fra skole. Både sosialt og trening av hjernen. 

Riktignok at skolen skal gjøre det som gangner elevene, men et velferdssystem innebærer at flere må jobbe lengre dager for å dekke tilbud som blant annet skole, da må alle deler av samfunnet tilpasse seg dette. 

Anonymkode: 20296...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hjertefru skrev:

Men altså; vi er mennesker, ikke slaver. Hvis man finner ut at man ikke behøver å jobbe, kanskje fordi man er i fellesskap med en med grei inntekt, ikke har så høyt forbruk osv så skal man ikke tvinges ut i jobb?!

Det er ikke alle som er enige i at vi må jobbe mer. Ja, det blir et stort behov for folk innen fex eldreomsorg fremover. Men: Historien til Erna om at vi må jobbe mer og mer er også et resultat av en hyperkapitalistisk tankegang og fører til en overopphetet økonomi og en overopphetet jord. Hvis alle skulle levd med nordmenns forbruk hadde vi trengt tre jordkloder, leste jeg nylig. Vi må heller nedskalere. 

 

 

Dette 👏👏👏👏😌

Anonymkode: 5b81f...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror tydeligvis alle her at alle som velger å være hjemme er «rike fruer»...?😅

jeg er ikke det, men velger å være hjemme likevel fordi jeg vil prioritere mine barn og bruke tid på dem mens de er små...tenk det da!

vi nedjusterer også vårt forbruk utifra dette..vi lever enkelt og nyter det! 

Som ei lenger oppe her sa..vi er faktisk ikke slaver, men frie mennesker som kan velge selv!

en dag går ikke dette systemet vi har idag med overforbruk og jobb, jobb, jobb lenger..folk blir syke av dette..stakkars barn som må sitte midt oppi slikt mener nå jeg!! 

Anonymkode: 5b81f...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror tydeligvis alle her at alle som velger å være hjemme er «rike fruer»...?😅

jeg er ikke det, men velger å være hjemme likevel fordi jeg vil prioritere mine barn og bruke tid på dem mens de er små...tenk det da!

vi nedjusterer også vårt forbruk utifra dette..vi lever enkelt og nyter det! 

Som ei lenger oppe her sa..vi er faktisk ikke slaver, men frie mennesker som kan velge selv!

en dag går ikke dette systemet vi har idag med overforbruk og jobb, jobb, jobb lenger..folk blir syke av dette..stakkars barn som må sitte midt oppi slikt mener nå jeg!! 

Anonymkode: 5b81f...d13

Hvis du er så velbemidlet ar du kan «prioritere» dine barn ved å gå hjemme med dem, der andre må «prioritere» sine barn ved å forsørge dem, og samtidig opprettholde en normal levestandard, så er du i de aller flestes øyne rik jo. 

Måten du snakker om deg selv på gir meg lyst til å spørre: mener du foreldre som jobber ikke prioriterer barna sine? Det er jo NETTOPP pga barna mane av oss jobber, fordi det er vår plikt å forsørge dem!

Jeg har heller ikke sagt at alle skal være slaver. Ingen kan tvinge deg til å jobbe. Men hvorfor skal DU få helt gratis det andre hardtarbeidende foreldre må betale for? Hvorfor skal ikke DU også bidra til felleskapet?

Anonymkode: 68c5a...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er så velbemidlet ar du kan «prioritere» dine barn ved å gå hjemme med dem, der andre må «prioritere» sine barn ved å forsørge dem, og samtidig opprettholde en normal levestandard, så er du i de aller flestes øyne rik jo. 

Måten du snakker om deg selv på gir meg lyst til å spørre: mener du foreldre som jobber ikke prioriterer barna sine? Det er jo NETTOPP pga barna mane av oss jobber, fordi det er vår plikt å forsørge dem!

Jeg har heller ikke sagt at alle skal være slaver. Ingen kan tvinge deg til å jobbe. Men hvorfor skal DU få helt gratis det andre hardtarbeidende foreldre må betale for? Hvorfor skal ikke DU også bidra til felleskapet?

Anonymkode: 68c5a...fb9

Jeg spør deg igjen, hva slags goder er det du snakker om?

Anonymkode: 3d0ed...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er så velbemidlet ar du kan «prioritere» dine barn ved å gå hjemme med dem, der andre må «prioritere» sine barn ved å forsørge dem, og samtidig opprettholde en normal levestandard, så er du i de aller flestes øyne rik jo. 

Måten du snakker om deg selv på gir meg lyst til å spørre: mener du foreldre som jobber ikke prioriterer barna sine? Det er jo NETTOPP pga barna mane av oss jobber, fordi det er vår plikt å forsørge dem!

Jeg har heller ikke sagt at alle skal være slaver. Ingen kan tvinge deg til å jobbe. Men hvorfor skal DU få helt gratis det andre hardtarbeidende foreldre må betale for? Hvorfor skal ikke DU også bidra til felleskapet?

Anonymkode: 68c5a...fb9

Selvfølgelig kan man prioritere sine barn i høyere grad enn å jobbe hue og ræva av seg og bare godta mer og mer jobb..man kan jobbe deltid f.eks. Skjønner selvsagt at ikke alle kan, men MANGE kan og vil ikke..! Og de sikter jeg til...som bare vil jobbe mer og mer og godtar alt på bekostning av tid med sine barn!

 

Anonymkode: 5b81f...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...