Gå til innhold

Forbered deg på å jobbe minst 1 timer mer hver dag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt tullete, og vil bare skyve enda flere ut av arbeidslivet. Vi kan ikke ha et samfunn der kun 100% superfriske mennesker skal dra hele lasset. Norge er et av de mest produktive landene, selv om vi har kortere dager enn de fleste. Jeg har mer tro på sekstimersdager og flere i arbeid, enn at færre skal jobbe mere.

Anonymkode: c2d4d...f2a

Sykefraværet i Norge er pinlig høyt og en direkte konsekvens av at man får for mye penger. Norge er Europas sykeste nasjon faktisk. 

Perspektivmeldingen til regjeringen fra 2017 slår fast at vi blir friskere samtidig som sykefraværet og antall uføre øker. Det er en selvfølge at når vi blir friskere og Sverige og Danmark knuser oss i statistikken, at det er bløffmakere, kriminelle snyltere som aldri burde fått penger som står for nesten halvparten av de 70 milliardene det koster. Hva annet skulle det vært når vi er like friske på annen statistikk?

Norge har en særlig utfordring med høyt fravær på grunn av uførhet, se figur 1.7B. Det samme gjelder sykefravær. Mens flere andre land har klart å redusere dette fraværet de siste par tiårene, har det økt i Norge. Det har skjedd til tross for at flere helseindikatorer peker i retning av at vi blir stadig friskere, selv om utviklingen innenfor psykisk helse er bekymringsfull. Det er ikke opprettholdbart om en stadig økende andel av befolkningen blir gående på ulike former for helserelaterte stønader.

Du kan ikke skatte deg ut av dette. Det må flere i arbeid, da er høy innvandring dårlig medisin. Menn jobber oftere og i stor grad 100% Det er kvinnene som må ut i arbeidslivet og de som er der, må slutte å jobbe deltid. Det er det eneste som monner økonomisk. 

 

image.png.2d502a96b5e2eed996098634f5cc305b.png

 

Anonymkode: bde1d...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykefraværet i Norge er pinlig høyt og en direkte konsekvens av at man får for mye penger. Norge er Europas sykeste nasjon faktisk. 

Perspektivmeldingen til regjeringen fra 2017 slår fast at vi blir friskere samtidig som sykefraværet og antall uføre øker. Det er en selvfølge at når vi blir friskere og Sverige og Danmark knuser oss i statistikken, at det er bløffmakere, kriminelle snyltere som aldri burde fått penger som står for nesten halvparten av de 70 milliardene det koster. Hva annet skulle det vært når vi er like friske på annen statistikk?

Norge har en særlig utfordring med høyt fravær på grunn av uførhet, se figur 1.7B. Det samme gjelder sykefravær. Mens flere andre land har klart å redusere dette fraværet de siste par tiårene, har det økt i Norge. Det har skjedd til tross for at flere helseindikatorer peker i retning av at vi blir stadig friskere, selv om utviklingen innenfor psykisk helse er bekymringsfull. Det er ikke opprettholdbart om en stadig økende andel av befolkningen blir gående på ulike former for helserelaterte stønader.

Du kan ikke skatte deg ut av dette. Det må flere i arbeid, da er høy innvandring dårlig medisin. Menn jobber oftere og i stor grad 100% Det er kvinnene som må ut i arbeidslivet og de som er der, må slutte å jobbe deltid. Det er det eneste som monner økonomisk. 

 

image.png.2d502a96b5e2eed996098634f5cc305b.png

 

Anonymkode: bde1d...bed

Ja, PG da er det dummeste vi gjør å gjøre arbeidslivet enda mer utilgjengelig for de som allerede sliter, enten de er såvidt innenfor eller såvidt utenfor arbeidsførhet. Med sekstimersdag vil flere ha mulighet til å jobbe, og færre trenge trygd. Det første vi kan gjøre er å omplassere effektivitetsjagende, blåskjortebefengte økonomer. 

Anonymkode: c2d4d...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du mener lærere har det så lukrativt, så er det jo bare å utdanne seg til lærer. Det gjør jeg, ved siden av full jobb i det private næringsliv 😊 Og ja, jeg gleder meg til å ha lange sommerferier sammen med barna mine! Enkelt å få jobb er det og, ettersom det er stor lærermangel. Skjønner ikke hvorfor ikke flere velger læreryrket? Hvorfor gjorde ikke du det?

For øvrig bidrar man jo som arbeidstaker sterkt til svekkelse av arbeideres rettigheter når man aksepterer å jobbe overtid uten å kreve godtgjørelse for det. Det er jo å skyte seg selv i beinet (ref alle «jeg jobber 50 timer i uka uten å få det avspasert, og JEG klager ikke, det er det bare lærerne som gjør!»).

Når det gjelder trådens tema, så er det selvsagt urettferdig at jeg skal jobbe mer for å finansiere godt bemidlede kvinner som velger å jobbe deltid. Øk heller skatten til de som jobber frivillig deltid, de koster velferdsstaten like mye som andre og burde betale like mye som alle andre.

Anonymkode: 68c5a...fb9

Du har nok ikke mye yrkeserfaring... virkeligheten er litt annen i kommunal sektor med trange budsjetter og fleksitid som eneste mulighet. Du hadde ikke holdt en dag i kommunal sektor med den innstillingen om at man bidrar til svekkelse. Det ENESTE du hadde oppnådd er sure sjefer og misnøye om at du var en negativ arbeidstager. 

Skal man trenge å bli lærer for det? Har jobbet som det jeg før jeg tok videre grader, og jeg skal si deg at jobben i barnevernet var ca 100% hardere. 

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er lærerne de første til å rope om krevende hverdager når det er slik debatt. Men sannheten ER at de scorer langt ned på skalaen når det gjelder krevende jobber.

helsepersonell, barnevern, hjelpepleier, vernepleiere (og de fleste av disse går i ugunstig turnus) har en mye mer krevende hverdag. 

Det er rart at alle andre enn lærerne ser dette. Hadde de bare kunnet si at de egentlig har en svært gunstig arbeidssituasjon - men NEI da, de har det sååå krevende...

og som du sier; du gleder deg til få lange sommerferier med barna dine. Så får du heller gjøre det, mens resten av oss andre får drive det videre.

i samme slengen; lærerne snakker om at de har en utrolig krevende jobb som lærere til neste generasjon. Men sannheten er at dersom det oppstår kompliserte saker med barna, havner de hos barnevernet fordi lærerne liksom ikke har «kompetanse». Så er det de (bv) som må jobbe overtid for å «fikse» de problemene skolen ikke klarer. Forstå det den som kan...

Anonymkode: f5cca...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida helt ok at det kun fødes 1.62 barn om vi åpner opp for mer arbeidsinnvandring , penger ut men også inn. Daukjøtt og kun utgifter slik jeg nevnte med asylsøkere og øko"flyktninger " er noe annet. 

Anonymkode: e19c2...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Oj, du vet visst ikke så mye om samfunnsøkonomi...

Hva har det med saken å gjøre? Jeg vet MYE om skole og SFO og debatten som har pågått om sommerskole. Mange barn kunne ha god nytte av et pedagogisk sommertilbud , noe lærerne har kompetanse til. 

Den debatten har foregått i årevis, men ikke uventet kommer fagforeningen stormende til når det dreier seg om å kutte feriene. Argumentet er «krevende hverdag». Forslag om at lærer-ressursene kan benyttes inn i SFO i sommermånedene (hele juli og hele august fram til skolestart), møtte ikke uventet knallhard motstand. 

At lærerne går ned til 40 timers uke (som oss andre), og bruker timene til overs til å skape den kvaliteten i norsk skole som er mulig ved sommerprogram, språkstyrking etc , ville tjene samfunnsøkonomien. Flere kunne løftes opp, fått språktrening, etc,  og på sikt økt sannsynligheten for at flere faller utenom (noe som er veldig kostnadskrevende for et samfunn),

skjønner ikke argumentet ditt med samfunnsøkonomi..

...du er vel ikke fra fagforeningen vel?;-)

Anonymkode: f5cca...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida helt ok at det kun fødes 1.62 barn om vi åpner opp for mer arbeidsinnvandring , penger ut men også inn. Daukjøtt og kun utgifter slik jeg nevnte med asylsøkere og øko"flyktninger " er noe annet. 

Anonymkode: e19c2...8b6

Unnskyld meg, kalte du akkurat mennesker på flukt fra krig og klimakriser for “daukjøtt”? 

Anonymkode: 00ff9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre? Jeg vet MYE om skole og SFO og debatten som har pågått om sommerskole. Mange barn kunne ha god nytte av et pedagogisk sommertilbud , noe lærerne har kompetanse til. 

Den debatten har foregått i årevis, men ikke uventet kommer fagforeningen stormende til når det dreier seg om å kutte feriene. Argumentet er «krevende hverdag». Forslag om at lærer-ressursene kan benyttes inn i SFO i sommermånedene (hele juli og hele august fram til skolestart), møtte ikke uventet knallhard motstand. 

At lærerne går ned til 40 timers uke (som oss andre), og bruker timene til overs til å skape den kvaliteten i norsk skole som er mulig ved sommerprogram, språkstyrking etc , ville tjene samfunnsøkonomien. Flere kunne løftes opp, fått språktrening, etc,  og på sikt økt sannsynligheten for at flere faller utenom (noe som er veldig kostnadskrevende for et samfunn),

skjønner ikke argumentet ditt med samfunnsøkonomi..

...du er vel ikke fra fagforeningen vel?;-)

Anonymkode: f5cca...d4a

Sånn rent samfunnsøkonomisk, som denne tråden jo først og fremst handler om, så er det ikke god økonomi å si opp ufaglærte og erstatte dem med faglærte. Det er bare dyrt. Blir som å dekke inn hjelpepleierstillinger med sykepleiere: de skal ha mer betalt selv om oppgavene er uendret. Hva som angår skolens innhold, styrking av språkundervisningen og så videre, så er ikke det direkte tema for tråden her, men du må gjerne starte en egen tråd om hvordan norsk skole skal reformeres. Det er ikke det som er innholdet i HIs artikkel, men bevares. Interessant det også.

Og jo, jeg er fagorganisert. Noe annet er jo rent idioti. Den norske modellen bygger jo nettopp på hvordan partene i arbeidslivet holder balanse gjennom store og bredt funderte avtaler. Det burde man også vite hvis man mener seg kompetent på samfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så er det de (bv) som må jobbe overtid for å «fikse» de problemene skolen ikke klarer. Forstå det den som kan...

Ja, tenk at de som er utdannet til å undervise skal ...undervise. Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flyktninger og sylsøkere. Vi ser hvor flott det går i Sverige. 

Anonymkode: 5c03e...283

Ja, Sverige er en av verdens tryggeste økonomier, ett av verdens minst kriminelle land, det er verdens høyest ansette land og er blant de som har verdens høyeste gjennomsnittsinntekt...? Hva sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pashla skrev:

Sånn rent samfunnsøkonomisk, som denne tråden jo først og fremst handler om, så er det ikke god økonomi å si opp ufaglærte og erstatte dem med faglærte. Det er bare dyrt. Blir som å dekke inn hjelpepleierstillinger med sykepleiere: de skal ha mer betalt selv om oppgavene er uendret. Hva som angår skolens innhold, styrking av språkundervisningen og så videre, så er ikke det direkte tema for tråden her, men du må gjerne starte en egen tråd om hvordan norsk skole skal reformeres. Det er ikke det som er innholdet i HIs artikkel, men bevares. Interessant det også.

Og jo, jeg er fagorganisert. Noe annet er jo rent idioti. Den norske modellen bygger jo nettopp på hvordan partene i arbeidslivet holder balanse gjennom store og bredt funderte avtaler. Det burde man også vite hvis man mener seg kompetent på samfunnsøkonomi.

Jeg har jo ikke sagt at man skal si opp noen. Bemanningsnorm i SFO er en voksen PR 15 barn. Hvis lærerne også er der, blir det lik bemanning som på skole. 

Du misforsto, men det kan man gjøre når man ikke har tilstrekkelig kunnskap om skolesystemet 😉

Anonymkode: f5cca...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, Sverige er en av verdens tryggeste økonomier, ett av verdens minst kriminelle land, det er verdens høyest ansette land og er blant de som har verdens høyeste gjennomsnittsinntekt...? Hva sikter du til?

Pashla ville nekte for problemer med ikke-vestlig innvandring til hun blir blå. Selvfølgelig er det tragisk det som skjer i enkelte svenske områder. Disse menneskene tar selvfølgelig med seg kulturen dit de drar,  sånn er det dessverre. 

Anonymkode: e51ba...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Anonym bruker said:

Unnskyld meg, kalte du akkurat mennesker på flukt fra krig og klimakriser for “daukjøtt”? 

Anonymkode: 00ff9...035

Over 70% av de som kommer fra "syria" er menn under 30. Er det disse som har mest behov for hjelp og beskyttelse?

Anonymkode: 5c03e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutes ago, Pashla said:

Ja, Sverige er en av verdens tryggeste økonomier, ett av verdens minst kriminelle land, det er verdens høyest ansette land og er blant de som har verdens høyeste gjennomsnittsinntekt...? Hva sikter du til?

Haha, hvilken verden lever du i? Du kan umulig forstå hva du snakker om. Eventuelt troller du.

Anonymkode: 5c03e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jo ikke sagt at man skal si opp noen. Bemanningsnorm i SFO er en voksen PR 15 barn. Hvis lærerne også er der, blir det lik bemanning som på skole. 

Du misforsto, men det kan man gjøre når man ikke har tilstrekkelig kunnskap om skolesystemet 😉

Anonymkode: f5cca...d4a

Jeg har undervist i skolen i 16 år. Så jeg vet nok meget godt at man ikke kan erstatte en SFO-ansatt (i høyden barne- og ungdomsarbeider) med en lærer uten at det koster mer. Hvilken del av det er det DU ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Pashla skrev:

Hva foreslår du at lærere skal jobbe med om sommeren? 

Kunne fint kuttet ned sommerferien for ungene betydelig, noe som ville vært svært positivt for fulltidsarbeidende foreldre som ikke har mer enn tre uker ferie. Siden flere skal både i jobb og jobbe lengre. 

Anonymkode: 20296...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste flyktninger og asylsøkere ønsker seg jobb og de ønsker å bidra i samfunnet. Det er vårt ansvar å legge til rette for at det blir gjennomførbart. Kjenner en afrikansk mamma til tre flotte barn. Hun søker alt av jobber, får ingenting. Det er ikke noe hun heller vil enn å jobbe og så får hun ikke engang stuepikejobb på hotell.

Anonymkode: d30ca...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste flyktninger og asylsøkere ønsker seg jobb og de ønsker å bidra i samfunnet. Det er vårt ansvar å legge til rette for at det blir gjennomførbart. Kjenner en afrikansk mamma til tre flotte barn. Hun søker alt av jobber, får ingenting. Det er ikke noe hun heller vil enn å jobbe og så får hun ikke engang stuepikejobb på hotell.

Anonymkode: d30ca...ef0

Og hun har bodd her i mange år, har permanent opphold og snakker norsk. Så det er ikke det som stopper.

Anonymkode: d30ca...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok ikke mye yrkeserfaring... virkeligheten er litt annen i kommunal sektor med trange budsjetter og fleksitid som eneste mulighet. Du hadde ikke holdt en dag i kommunal sektor med den innstillingen om at man bidrar til svekkelse. Det ENESTE du hadde oppnådd er sure sjefer og misnøye om at du var en negativ arbeidstager. 

Skal man trenge å bli lærer for det? Har jobbet som det jeg før jeg tok videre grader, og jeg skal si deg at jobben i barnevernet var ca 100% hardere. 

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er lærerne de første til å rope om krevende hverdager når det er slik debatt. Men sannheten ER at de scorer langt ned på skalaen når det gjelder krevende jobber.

helsepersonell, barnevern, hjelpepleier, vernepleiere (og de fleste av disse går i ugunstig turnus) har en mye mer krevende hverdag. 

Det er rart at alle andre enn lærerne ser dette. Hadde de bare kunnet si at de egentlig har en svært gunstig arbeidssituasjon - men NEI da, de har det sååå krevende...

og som du sier; du gleder deg til få lange sommerferier med barna dine. Så får du heller gjøre det, mens resten av oss andre får drive det videre.

i samme slengen; lærerne snakker om at de har en utrolig krevende jobb som lærere til neste generasjon. Men sannheten er at dersom det oppstår kompliserte saker med barna, havner de hos barnevernet fordi lærerne liksom ikke har «kompetanse». Så er det de (bv) som må jobbe overtid for å «fikse» de problemene skolen ikke klarer. Forstå det den som kan...

Anonymkode: f5cca...d4a

Jeg har 22 års yrkeserfaring innenfor ulike yrker i både offentlig og privat sektor, så ro ned hersketeknikken.

Det er litt latterlig hvordan du forsøker å sette yrker opp mot hverandre. Det virker som om du er fryktelig bitter på lærerstanden generelt. Dine betraktninger blir like dumme som om jeg skal påstå at «de som jobber i barnehagen trenger ikke å bruke hodene sine på jobb» eller «de aller fleste som jobber i barnevernet er fullstendig inkompetente». Det er kun subjektive oppfatninger. 

Hvorfor tror du forresten det er to ulike utdanninger for å kunne jobbe innen henholdsvis undervisning og barnevern? Kan det være fordi de ulike etatene etterspør nettopp ulik kompetanse...?

Ja jeg gleder meg til å ha lange sommerferie med barna mine, og driter langt i at det synes å provosere misunnelige sjeler der ute. Det var noe jeg tok med i pluss/minus-regnestykket da jeg bestemte meg for å studere deltid i fem år ved siden av jobb og tre små barn for å bli lærer. 

Hvis det er noen trøst for deg, så tror jeg ikke engang et lite sekund at livet som lærer blir noen dans på roser. Jeg er hellig overbevist om at jeg vil føle på et langt større ansvar og ha mer pressa arbeidsdager som lærer enn som mellomleder i det private, som jeg er nå. Hvis du opplevde læreryrket som lite krevende, så har du rett og slett vært en ræva lærer. Tre av mine beste venninner er lærere, og de jobber fletta av seg. Men så er de også engasjerte og dyktige.

Hvorfor slutta du som lærer egentlig?

Anonymkode: 68c5a...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, hvilken verden lever du i? Du kan umulig forstå hva du snakker om. Eventuelt troller du.

Anonymkode: 5c03e...283

Den virkelige verden. Den med fakta. Ikke den med alternative fakta.

https://www.aftonbladet.se/a/XwAzgn

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7008885

https://www.di.se/nyheter/urstark-svensk-tillvaxt-krossar-forvantningarna/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne fint kuttet ned sommerferien for ungene betydelig, noe som ville vært svært positivt for fulltidsarbeidende foreldre som ikke har mer enn tre uker ferie. Siden flere skal både i jobb og jobbe lengre. 

Anonymkode: 20296...6d0

Velferden til de fulltidsarbeidende foreldrene er ikke skolens gebet. Skolen skal gjøre det som gagner elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Over 70% av de som kommer fra "syria" er menn under 30. Er det disse som har mest behov for hjelp og beskyttelse?

Anonymkode: 5c03e...283

Ja, så klart. Det er de som står i fare for å bli tvangsutskrevet som soldater -  tror du gamle bestmødre står først i køen der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pashla ville nekte for problemer med ikke-vestlig innvandring til hun blir blå. Selvfølgelig er det tragisk det som skjer i enkelte svenske områder. Disse menneskene tar selvfølgelig med seg kulturen dit de drar,  sånn er det dessverre. 

Anonymkode: e51ba...a7e

Å nekte for problemer med ikke-vestlig innvandring trenger man slett ikke gjøre - hvis det er dét som er problemet. Da kan man se på problemet o løse det. Men å dikte opp problemer som ikke er der, fordi man har en rasistisk agenda, det er faktisk noe annet enn å løse eksisterende problemer. Og folk i tråden her vet visst null og niks om Sverige utover det Sylvi vil at man skal tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne fint kuttet ned sommerferien for ungene betydelig, noe som ville vært svært positivt for fulltidsarbeidende foreldre som ikke har mer enn tre uker ferie. Siden flere skal både i jobb og jobbe lengre. 

Anonymkode: 20296...6d0

At det var, sa du? 

Skal skolen tilpasse seg ditt arbeidsforhold? Skal skolen ta ansvar for barna dine i enda større del av året enn den allerede gjør? 

Hvor stort årsverk tenker du det er greit at lærerne jobber? 1,3? 1,6? 

Anonymkode: eb9d9...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...