Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Jeg trenger egentlig ikke like de heller, men jeg må ha noe kontakt med de da guttene er 6 år og sammen nesten hver dag etter skolen. De er som regel her og det er greit. Jeg liker gutten. Snill og grei og høflig og de leker alltid fint sammen. Jeg kommer hjem fra jobb 15.30 og om han er her da, så sender jeg SMS til foreldrene med «xxx er her hos meg». Jeg får sjelden svar. I starten så ringte jeg de og da sa de som regel at de ikke så hensikten med å svare på en SMS som kun inneholdt informasjon. Så da har jeg jo sluttet å ringe de. Vi spiser middag ca 16.30. Gutten er her fortsatt. Det er trening for de begge på tirsdager og gutten har ofte med treningstøy så han kan skifte her og jeg får de til trening og hjem til hvert sitt hus. De dagene det ikke er trening, så blir ikke gutten hentet. Jeg sender da SMS på nytt med «nå er det snart leggetid her, så fint om xxx kan bli hentet». Jeg vil ikke sende han gående hjem da det ikke er helt trygg vei og det er mørkt ute. Har noen ganger sendt han hjem i det jeg kommer hjem, så han kan gå hjem mens det fortsatt er lyst nok. Han bruker ca 20 min på å gå hjem. Da får jeg SMS fra foreldrene hans «xxx sier han ikke kunne være hos dere i dag og kom hjem sliten og sulten. Har de ikke fått mat?!» eller lignende. Alltid et eller annet spørsmål om hvorfor han ikke kan være her eller jeg har gjort noe galt. De dagene han ikke blir hentet )det er mer en regel enn et unntak), så spør alltid foreldrene om ikke jeg kan svippe han hjem, for det er så vanskelig med både det ene og det andre. Det er ikke sjelden jeg må sitte her med gutten etter at mine barn er i seng fordi de ikke kommer og henter. Jeg kan ikke kjøre han hjem hver gang. Jeg har to barn som er mindre enn sønnen min og kan ikke bare dra fra de som det passer disse foreldrene. Jeg har tidligere meldt saken til barnevernet, men den er mulig henlagt. Det er i alle fall ikke skjedd noe siden jeg meldte første gang tidlig i høst. Jeg meldte en gang til før jul, men vet ikke hva som skjer med den meldingen. Jeg klarer snart ikke å forholde meg til disse og skjule frustrasjonen overfor barnet som har disse foreldrene. Jeg har fortalt de at jeg ikke kan drive taxivirksomhet hver dag. Det er greit at jeg for de til og fra trening, og da kjører han hjem, men jeg kan ikke drive med dette hver dag. Det er jeg som gir sønnen deres middag nesten hver dag, jeg som gjør lekser med han og jeg som leverer og henter på trening. De gjør ikke noe for gutta om de er hos de, og jeg er drittlei av å stå på for foreldre som ikke gidder. Og selv etter mange runder med de, så går ikke noe inn. De kan ikke forstå at det skal være lettere for de å hente enn det er for meg å levere. Hvordan når man frem til sånne foreldre? Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Du før ikke gjort noe mer enn du allerede gjør. Du har meldt bekymring til rett instans. Jeg syns det er flott at du tar vare på denne gutten. Hvis du har mulighet, så fortsett med det. Du kan være hans signifikante andre. Anonymkode: 1f881...0ec
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 Oj, spesiell situasjon! Prøv å tenk at du gjør det du gjør for gutten og ikke foreldrene. Høres ut som om du har gjort det du kan ellers. Anonymkode: 4c040...f9d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Jeg tror du bare må endre innstillingen din. Du står ikke på pinne for dem, du gjør det for gutten. Antagelig er du det mennesket som gjør en forskjell for denne gutten, det mennesket som gjør at han får en god oppvekst. Men om de mener han er gammel nok til å gå hjem selv kan jo ikke du bestemme at han ikke er det, da kan du nesten ikke gjøre annet enn å sørge for at han har godt med reflekser på seg og sende han hjem. Selvfølgelig kan du ikke kjøre han hjem hver dag. Anonymkode: db78a...08f
Yellow Brick Road Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 Jeg skjønner deg kjempegodt, hadde vært utrolig irritert sjøl. Men for barnets skyld håper jeg at du holder ut, selv om du ikke har noen som helst plikt til det.
3 i april Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 Har du pratet med skolen ? Om du snakker med læreren deres eller rektor? Skolen er pliktig til å melde i fra om mistanke om omsorgssvikt, så om du melder din bekymring til skolen og skolen melder sin bekymring til bv så blir det en melding med mer tyngde og en melding som bv tar mer på alvor.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror du bare må endre innstillingen din. Du står ikke på pinne for dem, du gjør det for gutten. Antagelig er du det mennesket som gjør en forskjell for denne gutten, det mennesket som gjør at han får en god oppvekst. Men om de mener han er gammel nok til å gå hjem selv kan jo ikke du bestemme at han ikke er det, da kan du nesten ikke gjøre annet enn å sørge for at han har godt med reflekser på seg og sende han hjem. Selvfølgelig kan du ikke kjøre han hjem hver dag. Anonymkode: db78a...08f De mener som meg, at han ikke er gammel nok til å gå veien alene i mørket. Derfor vil de jeg skal kjøre han hjem fordi det er jeg som har tillatt at de er her etter mørkets frembrudd. Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 47 minutter siden, 3 i april skrev: Har du pratet med skolen ? Om du snakker med læreren deres eller rektor? Skolen er pliktig til å melde i fra om mistanke om omsorgssvikt, så om du melder din bekymring til skolen og skolen melder sin bekymring til bv så blir det en melding med mer tyngde og en melding som bv tar mer på alvor. Nei. Jeg har ikke snakket med skolen om det. Jeg har tenkt at de ikke kan ta ansvar og melde fra om det er noe som skjer på fritiden Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 Meld til BV igjen. Disse foreldrene trenger veiledning - minst! Skjønner du blir sliten, men flott at du stiller opp for gutten. Anonymkode: e4f95...9e3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De mener som meg, at han ikke er gammel nok til å gå veien alene i mørket. Derfor vil de jeg skal kjøre han hjem fordi det er jeg som har tillatt at de er her etter mørkets frembrudd. Anonymkode: 022e4...886 Huff, lei situasjon. Det er jo klart at disse foreldrene trenger veiledning. Både for din del og for guttens del. Kan dere sette opp et tidspunkt for når han skal hentes? Hva har bv sagt når du har meldt? Eller kanskje du skal fortsette å sende han hjem når du kommer hjem? Anonymkode: d87ad...110
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #11 Skrevet 27. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Huff, lei situasjon. Det er jo klart at disse foreldrene trenger veiledning. Både for din del og for guttens del. Kan dere sette opp et tidspunkt for når han skal hentes? Hva har bv sagt når du har meldt? Eller kanskje du skal fortsette å sende han hjem når du kommer hjem? Anonymkode: d87ad...110 Jeg har bare sendt bekymring anonymt til barnevernet. Uansett hvilke tider jeg setter opp for henting, så kommer de ikke, for de mener jeg skal kjøre hjem. Det er jo jeg som har tillatt at de er her. Hvis jeg sender han hjem når jeg kommer hjem, så får jeg disse sure meldingene. Ikke at de hensyntas, men de snakker jo med gutten om det, så han blir lei seg og tror han er kastet ut Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Meld til BV igjen. Disse foreldrene trenger veiledning - minst! Skjønner du blir sliten, men flott at du stiller opp for gutten. Anonymkode: e4f95...9e3 Jeg har meldt nå før jul. Jeg kommer til å fortsette å melde fra, men ikke hver mnd. De har vel 3 mnd på undersøkelse, så har prøvd å la det gå 3 mnd eller mer mellom meldingene. Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 veldig lite og melde for, bare fordi ikke gidder og hente... Anonymkode: 2c48f...6ef
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: veldig lite og melde for, bare fordi ikke gidder og hente... Anonymkode: 2c48f...6ef Hvorfor det? De er ikke interessert i å få sønnen sin hjem. Hvor interessert kan de være i han generelt da? Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 Nå er det vel ikke akkurat omsorgssvikt at foreldre ikke gidder hente barna sine hos venner, tviler på at barnevernet gjør noe med det... Men du får formulere deg sånn at gutten ikke tror han er kastet ut da kanskje, så han ihvertfall ikke føler på det. "Du må gå hjem før det blir mørkt Per, for foreldrene dine har ikke mulighet til å hente deg i dag og du er ikke gammel nok til å gå hjem i mørket." Anonymkode: db78a...08f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #16 Skrevet 27. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det? De er ikke interessert i å få sønnen sin hjem. Hvor interessert kan de være i han generelt da? Anonymkode: 022e4...886 men er ikke noe så alvorlig som må meldes til bv Anonymkode: 2c48f...6ef
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #17 Skrevet 27. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: men er ikke noe så alvorlig som må meldes til bv Anonymkode: 2c48f...6ef Så sa er det innafor at gutten sitter hjemme hos meg nesten hver kveld etter at barna mine har lagt seg og venter på foreldrene sine? Jeg mener at det vil kunne skade han psykisk på sikt. Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #18 Skrevet 27. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så sa er det innafor at gutten sitter hjemme hos meg nesten hver kveld etter at barna mine har lagt seg og venter på foreldrene sine? Jeg mener at det vil kunne skade han psykisk på sikt. Anonymkode: 022e4...886 er uansett ikke en bv sak, de gjør neppe noe med det, er jo du som er litt vanskelig her også som ikke kjører han hjem Anonymkode: 2c48f...6ef
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #19 Skrevet 27. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: er uansett ikke en bv sak, de gjør neppe noe med det, er jo du som er litt vanskelig her også som ikke kjører han hjem Anonymkode: 2c48f...6ef Det kan du ikke mene. Anonymkode: 1463e...213
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #20 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det kan du ikke mene. Anonymkode: 1463e...213 kanskje ikke,men er ikke en bv sak.. det er ikke alvorlig i hele tatt Anonymkode: 2c48f...6ef
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #21 Skrevet 27. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: er uansett ikke en bv sak, de gjør neppe noe med det, er jo du som er litt vanskelig her også som ikke kjører han hjem Anonymkode: 2c48f...6ef Jeg har 3 små barn og kan ikke drive med kjøring hjem hver dag. Når middagen er ferdig, så er jeg snart i gang med å gjøre barn klare for kvelden. Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #22 Skrevet 27. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: kanskje ikke,men er ikke en bv sak.. det er ikke alvorlig i hele tatt Anonymkode: 2c48f...6ef Men skal man bare melde alvorlige saker? Anonymkode: 022e4...886
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #23 Skrevet 27. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men skal man bare melde alvorlige saker? Anonymkode: 022e4...886 ja, i alle fall ikke en fillesak som denne, bv har mer enn nok og gjøre Anonymkode: 2c48f...6ef
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #24 Skrevet 27. januar 2018 Snakk med skolen, eller det blir igrunn å bare si hva du opplever, har gjort og føler. Skolen har ikke lov å si deg noe, men skolen har plikt til å gjøre noe med informasjonen de får. I klassen til mitt ene barn var det en forelder som gikk hardt ut og spredde sladder om hvor dårlig skolen var. Hun sa også noe om regler skolen hadde som vi ikke kjente oss igjen i. Meg og en annen mor tok ett møte med rektor, for vi hadde noen spm vi ville ta direkte og ikke med unger i nærheten eller mellom ulike på skolen. Vi leste fort gjennom linjene at dette var en BV sak, og hun prøvde ulike måter å få sympati på. Så når rektor sa han ikke kunne si noe om noe, men all informasjon han fikk måtte han ta vidre og han hadde meldeplikt om han fikk informasjon om noe så fikk det oss til å tenke rimelig kjapt. Små ting som når ungene våre fikk mld av dette barnet, når det kom, når det dro hjem, moren fikk vi sjeldent kontkat med når vi prøvde, hvor sultent barnet var osv. Dette barnet var ikke bestevenn med noen av våre barn, men siden vi bodde så nære skolen var barnet ofte innom og vi så det ofte. Det er ikke normalt at ett barn på barneskolen går ute rundt midnatt på en hverdag, er skrubbsulten uansett når på døgnet det kommer og oppfører seg som det aldri har fått mat. Små ting, men når vi tenker litt etter så blir ting litt mer opplagt. Barnet har fått hjelp. Det har vi fått høre av all klagingen fra mor, men utifra henne så er hun verdens beste mor så BV har bare lite å gjøre siden de holder på slikt med henne. Men det er ikke vanskelig å se at barnet har fått det bedre og nå får det som ett barn faktisk skal ha og trenger. Anonymkode: df889...a25
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2018 #25 Skrevet 27. januar 2018 Det der er da ikke innafor i det hele tatt. Og ærlig talt, ingen kan da mene at barnegjester kan bli ETTER barnas leggetid. Og at det er rimelig å alltid kjøre han hjem? Bra du melder. Gjentatte meldinger blir tatt mer og mer seriøst. Og da gjør du det du kan for å beskytte han. Ellers kan jeg tipse om barnevern-vakta. Men kobler du inn dem blir nok vennskapet mellom guttene ødelagt.. Anonymkode: 4851a...501
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå