Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #101 Skrevet 31. desember 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Fikk hjem en veldig skuffa 5-åring i går. Hun hadde feiret jul med barnefar og hans foreldre. De har alle mye penger på bok. Hun fortalte at hun hadde fått nesten ingen pakker og at det var "gutteleker" (sjakk, kjemisett, lego technic og en bukse). Hun hadde snakka masse om å møte nissen på forhånd (hypa opp i barnehagen) og hørtes veldig skuffa ut da hun fortalte at han hadde ringt på døra, satt igjen gavene utafor og løpt 😢 BF var veldig klar over dette med nissen da det samme skjedde sist hun feiret hos ham. Han og foreldrene kjenner mange som kunne stilt opp som nisse, og de har lommene fulle av penger til å leie en. Syns også det er trist at hun ikke fikk noe hun ønska seg og heller ting han ville hun skulle ha... Heller ingen julestrømpe. Hun hadde fått mandelen, men det var ingen premie....... Forholdet mellom BF og meg er vanskelig fra før, og jeg kan derfor ikke ta det opp med ham. Men er jeg urimelig som reagerer? Nå har vi ordnet med nisse til i morgen/nyttårsaften og passet på at hun får det som står på ønskelista.... ❤ Anonymkode: fc8eb...aca Jeg vet alt om jule/nyttårsfeiringer som ikke er slik jeg drømmer om at mitt barn skal få ha det, når det er hos far. Vi er svært ulike, har forskjellige tradisjoner og vi prioriterer ulike ting. Kjenner til de følelsene du har om at barnet ditt ikke har fått den jula du ville gitt, eller du ville barnet skulle få Dessverre må man svelge kameler, noen ganger halve og noen ganger en hel jævla flokk. Forholdet deres er anstrengt fra før, og det vil bli vondt verre av å ta dette opp med far (det kommer ingenting godt ut av det; jeg har prøvd..) til neste år er det vel din tur å ha barnet på julaften, og da ordner du jula slik du mener den skal være. Det går helt fint Mitt barn er like fornøyd med begge deler når alt kommer til alt, selv om pappan både sover lenge, ikke kjøper de beste gavene eller har julestrømpe. Et par år har han heller ikke hatt juletre. Det ordner seg, men svelg kamelen. Anonymkode: ad88a...395
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #102 Skrevet 31. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Sånn at han skal få cred uten egentlig å måtte bry seg selv. Anonymkode: 06534...b01 Det er noe av det barnsligste jeg har hørt... Anonymkode: 11596...011
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #103 Skrevet 31. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Syns dere er rimlig stygge mot hi her altså. Hadde deres 5 åring blitt lei seg for noe på julaften hadde dere gjort selv alt dere sier her? Det er utrolig mye dere forventer av en femåring. I begynnelsen av et brudd og når barna er små er det veldig vanlig å feire to juler. Er skilsmissebarn selv og vi gjorde det i de første årene. Spesielt da mamma og pappa samarbeidet dårlig. Men som årene gikk så feiret vi en jul. Den ekstra julefeiringen var ikke med masse familie eller julemat men bare en ekstra kosekveld med mamma eller pappa. De aller fleste foreldre prøver jo så sant økonomien tillater det å gi en gave som barnet ønsker seg. Til dels også for å se gleden. Virker som mange av dere har gjort opp en mening om hva fasiten er for alle familier på jul og hvis noen blir lei seg så kan dere akkurat si hva problemet er. Og det er hvertfall aldri far som er. Anonymkode: aff16...e8b Nei, det er mor forventningene rettes mot. Det er hun som ikke evnet å snakke med hverken far eller barn i forkant av julen for å klarlegge hva som var realistiske og/eller urealistiske forventninger til selve julefeiringen. Mor har selv skrevet her at barnet er lite hos far, hvordan kan han da ha visst hva hun ønsker seg? Selvfølgelig har far også ansvar oppi dette, og han burde absolutt snakket med mor og spurt hva datteren forventet. Det er jo totalt mangel på kommunikasjon rundt barnet og hennes behov, ønsker og forventninger! Dere må jo samarbeide, hi! Ellers vil ikke dette være eneste gangen hun blir skuffet! Anonymkode: 1f810...8a4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #104 Skrevet 31. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er noe av det barnsligste jeg har hørt... Anonymkode: 11596...011 Når jula kommer, er jeg sikker på at det nettopp er "barnet i oss" som har forventningene, fordi noen rundt oss la opp til ekte julestemning da vi selv var barn. Men så ble vi foreldre, og så måtte vi selv skape den julemagien på vegne av våre barn. Det virkelig barnslige her er at faren til femåringen skal slippe å bli voksen og gjøre det som trengs. Han skal få alt gjort for seg, få lagt det hele opp i hendene av mor, som dermed plastrer igjen hullene i hans voksenrolle, der han kommer til kort. I stedet for altså å måtte ta diskusjonen om hvor mye det krever og hva man kan forvente, og hva et barn faktisk ser for seg når jula nærmer seg. Selv om det faktisk er genser for hvor evneveik en voksen man kan slippe unna med å være. Eller kanskje han bare spiller dum...? Det bør f eks ikke komme som noen overraskelse at barnet har en egen ønskeliste (som IKKE ligner "pappas egen ønskeliste fra den jula han var 12"...) Det er heller ikke et ukjent konsept at en nabo leker nisse i 5 minutter. Anonymkode: 06534...b01
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #105 Skrevet 31. desember 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er mor forventningene rettes mot. Det er hun som ikke evnet å snakke med hverken far eller barn i forkant av julen for å klarlegge hva som var realistiske og/eller urealistiske forventninger til selve julefeiringen. Mor har selv skrevet her at barnet er lite hos far, hvordan kan han da ha visst hva hun ønsker seg? Selvfølgelig har far også ansvar oppi dette, og han burde absolutt snakket med mor og spurt hva datteren forventet. Det er jo totalt mangel på kommunikasjon rundt barnet og hennes behov, ønsker og forventninger! Dere må jo samarbeide, hi! Ellers vil ikke dette være eneste gangen hun blir skuffet! Anonymkode: 1f810...8a4 At barnet får noen aldersadekvate julegaver er ikke noe mor skal trenge å "samarbeide" med far om. Hvis han ikke skjønner såpass selv, feiler han noe grunnleggende i knollen. Anonymkode: 06534...b01
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #106 Skrevet 31. desember 2017 Dette er enkelt å fikse til neste gang barnet skal ha jul hos far. julesokken henges hos deg Og du forklarer at allebarn har kun en sokk, så denne kan hun jo glede seg til hun kommer tilbake fra far. Forklar at det ikke er julesokk hos far. finn ut mest mulig om julen hos far ved å snakke med han. Slik kan du forberede datteren din på at det er litt annerledes. Om nissen ikke kommer så har hun fått gave fra nissen. Dette prater du med far om på forhånd og forbereder jenta. Jeg er helt sikker på at nissen har ulik tradisjon hos mange i barnehagen og det er nok mange som kun har fått gave og ikke fått sett han på julaften. har du sendt over ønskeliste til far? Siden han er mest hos deg så tenker jeg du har mer kontroll på ønsker enn far. Her bor far sammen med oss, men han er likevel håpløs til gaver og å huske hva barna ønsker seg. selvsagt ble det amputert julefeiring når hun kun fikk halvparten av gavene. Hadde dere sendt med alle vikle jo datteren din fått mye av det hun ønsketseg, samt gavene fra far ville blitt spennende og annerledes på en god måte siden hun fikk det hun ønsket seg mest fra deg og din familie. Selvsagt skal gavene fra dere til deg etterpå. Det hadde jeg gjort helt tydelig for far, reist på døra og hentet dem eller tatt far med på familiekontoret. Å feire julaften med julesokk, julenisse osv på nyttår blir bare tragisk. En 5 åring vil jo skjønne at dette blir rart og føle at det er enda større konflikt mellom mor og far siden mor skal ha julaften hun og. Dessuten går hun glipp av en nyttårsfest, lag heller gode tradisjoner i den. det ene barnet mitt måtte feire jul på sykehus. Havnet inn lillejulaften så det var ikke planlagt. Vi tar ikke jula en annen dag, for de andre har jo feirer jul. Men vi fikk en god julaften på en annen måte men klarte gjøre ting positive. Nissen kunne ikke komme på isolat, men han sendte med et bilde av seg og det ble to pakker siden nissen sendte med en god-bedring-pakke også. Osv Anonymkode: 51088...453
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #107 Skrevet 31. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Når jula kommer, er jeg sikker på at det nettopp er "barnet i oss" som har forventningene, fordi noen rundt oss la opp til ekte julestemning da vi selv var barn. Men så ble vi foreldre, og så måtte vi selv skape den julemagien på vegne av våre barn. Det virkelig barnslige her er at faren til femåringen skal slippe å bli voksen og gjøre det som trengs. Han skal få alt gjort for seg, få lagt det hele opp i hendene av mor, som dermed plastrer igjen hullene i hans voksenrolle, der han kommer til kort. I stedet for altså å måtte ta diskusjonen om hvor mye det krever og hva man kan forvente, og hva et barn faktisk ser for seg når jula nærmer seg. Selv om det faktisk er genser for hvor evneveik en voksen man kan slippe unna med å være. Eller kanskje han bare spiller dum...? Det bør f eks ikke komme som noen overraskelse at barnet har en egen ønskeliste (som IKKE ligner "pappas egen ønskeliste fra den jula han var 12"...) Det er heller ikke et ukjent konsept at en nabo leker nisse i 5 minutter. Anonymkode: 06534...b01 Det spiller ingen rolle hvor gode grunner fu tror du har. Å la være å sende med barnet noe, kun fordi man er redd for at far skal få æren, det er faktisk så emosjonelt umoden atferd hos en forelder med hovedomsorg at det er bekymringsverdig. Anonymkode: 11596...011
Englenemine Skrevet 31. desember 2017 #108 Skrevet 31. desember 2017 Eller .... så kan man si Faren ikke er spesielt omtenksom og ikke vil ha en hoppende glad datter når hun åpner gaver. Men neida dere kan jo vri det til hi sin greie så mye dere orker hehe, hjelpes altså.
Mostly Harmless Skrevet 31. desember 2017 #109 Skrevet 31. desember 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Min unge er IKKE redd for å si hva som er dritt hos faren sin så ikke ta alle under en kam. Det er ikke for ingenting at hun ikke har sett faren sin på et år. Det er fordi hun er dønn ærlig og sier akkurat hvordan ståa er. Uansett hvor sint/såra/skuffa jeg må bli. Så ja, den sannheten tviholder jeg på. Uansett hva et eller annet innbitt kvinnemenneske på nett prøver å fortelle meg. Anonymkode: 6d9a3...9c1 Det kan godt være du har rett, altså, men lakmustesten er jo ikke om jenta tør å klage over sin far til deg. Om hun skal be om å få feire med gaver bare på julaften, må hun føle seg fri til å avlyse noe hun vet du gleder deg til å gjøre sammen med henne. Det har et helt annet potensial til å såre deg enn å klage på pappa. Som sagt, kan godt være hun ikke har tenkt tanken, men synes ikke du argumenterer så godt for deg her.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #110 Skrevet 31. desember 2017 Min 6-åring har foreldre som bor sammen, men jeg er 100 % sikker på at han heller ville åpnet pakker to ganger enn å ikke få ha gavene sine i det daglige. Jeg har tiltro til at de foreldrene som ikke bor sammen også kjenner barna sine godt nok til å vite såpass. Når faren gjør som han gjør, så er det tross alt kun disse to alternativene moren har. Helt utrolig at HUN skal få pes for det. Det er lett å si at det "bare" er å hente gavene osv, men om faren nekter henne å komme inn så kan hun faktisk ikke det... Anonymkode: 1ada6...c8b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #111 Skrevet 31. desember 2017 Det var jo tydeligvis et sett besteforeldre med på denne julefeiringa å. Er jo grunn til å anta at det er lite forbedringspotensiale når det gjelder hans familie siden heller ikke de bidro til å ta barnets perspektiv. Pedagogiske leker har en hele resten av året på å anskaffe. Dessverre har noen fedre stoppet opp på 12 års stadiet når det gjelder å se andre enn egne behov og skjønner heller ikke at det ikke holder mål. Det er grunn til å tro at moren her må regne med å kompensere for manglende barnevennlig julefeiring fremover. Anonymkode: 5513e...fe4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #112 Skrevet 31. desember 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns du sjakkbrett og Lego technics er egnede leker for en femåring...? Anonymkode: 06534...b01 Ja. Datteren min ville likt det veldig godt . De spiller ofte sjakk i barnehagen og hun elsker å bygge rare maskiner. Nye klær er også topp. Kjemisett var veldig stas, men krevde at vi voksne hjalp til. Anonymkode: f538a...fd9
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #113 Skrevet 31. desember 2017 ser ikke helt problemet. min gutt er og 5 år og var hos far i jula kom hjem skuffet fordi de ikke hadde feiret slik jeg gjør, far har ny kone og har blitt far til tvillinger som nå snart er 1år,men sa bare at det går fint, at jeg og han skulle feire sammen neste år og at pappa, bonusmor og brødrene hans var glad for besøk og at de elsket han og det var fine gaver de tok det veldig pent pga de små, noe jeg har forstårelse for, de hadde ikke nisse og spiste middag og pakket opp gaver og så la de seg etter det,hos meg er vi stort sett hos foreldrene mine og det skjer mer der,men far er like god far selvom de har andre tradisjoner, og det fins ikke jente og gutteleker Anonymkode: 64061...686
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #114 Skrevet 31. desember 2017 I vår familie er det vanlig at besteforeldre alltid kommer med "kjedelige" gaver til barnet så det reagerer ikke på. Da tenker jeg på type gave som mor blir glad for men som er kjedelig for barnet. Ene året fikk han vintersko,ett år vinterjakke,å i år fikk han foret regntøy. Barn må lære seg at de ikke bare får leker men ting de trenger også som for eksempel den buksen han fikk. Anonymkode: b26e8...e71
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #115 Skrevet 31. desember 2017 Det største problemet her er ikke at julefeiringene og gavene er forskjellige, det kunne man fint leve med, men at faren er så kjip at han nekter barnet å ta med gaver hjem til der hun bor mest. Det hadde jo nesten vært verre om jenta fikk noe hun virkelig ønsket seg, eller rett og slett elsket kjemisettet sitt, og så fikk hun ikke lekt mer med det etter jul? Hvis du skal ta opp noe med faren, HI, så fokuser på det, ikke på alt det andre. Anonymkode: 18ef4...55b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #116 Skrevet 31. desember 2017 Her var det veldig mye forskjellige svar, men det som skremmer meg aller mest er hvordan dere hogger hodet av Hi. Her er det tydelig at mor sliter med en far som ikke ser jenta sitt behov i det hele tatt. Utfra slik jeg leser og tolker Hi sitt innlegg, virker det for meg som hun virkelig har prøvd alt hun kan for at jenta skal ha en så bra jul som en 5-åring burde få ha. Når først far skal feire jul med jenta si, og tydelig har store midler tilgjengelig, burde han ikke da gjøre dette til den perfekte jula for sin prinsesse? Han kjøper/skaffer gaver som er helt tydelig hans egne ønsker, og ikke hva jenta selv har på sin ønskeliste. Far har jo samvær med jenta, nå kommer det ikke frem hvor ofte og hvor mye, men han burde uansett hatt god tid til å snakke med jenta på forhånd om hva hun ønsker seg og hvordan hun ser for seg julen. Far sitter med det store ansvaret her etter hva jeg kan se. Virker som det bare er mor sitt ansvar å sørge for at han klarer å gjøre jobben som far? Hvorfor burde ikke han tatt ansvaret med å spørre mor om hvordan julen burde være eller hvordan jenta er vant til å feire jul hos henne? Noen nevner familievernkontor osv. Her er det mange fakta vi ikke vet fra Hi, men de har tydelig ikke lett for å snakke sammen, og da har de garantert vært på fvk opptil flere ganger vil jeg tro. Slik jeg tolker far, så er det tydelig en person som er mest opptatt av seg selv og sine egne behov. Han har store problemer med å møte datteren sin på hennes behov og alderstrinn. Dette forstår jeg godt må være frustrerende for mor å se fra sidelinjen. Julen for en 5-åring skal være magisk! Hun tror på nissen, og skal selvfølgelg få besøk av nissen, noe far burde klart å ordne, siden også besreforeldre var tilstede. At hun ikke får med pakker fra mor syntes jeg er helt greit. Hvorfor skal mor redde far i enhver situasjon? Og om forholdet er så anspent som det virker her, så tviler jeg på at far ville la mor hente gaver på døra osv. Igjen har far ansvaret her. Det er da helt normalt å la 5-åringen skrive en ønskeliste. Og når hun er 5 klarer hun helt fint å si hva hun ønsker seg. Om hun ønsket seg kjemisett, technic lego og sjakkbrett, så er jo det fint, men her var tydelig ikke det noen av jenta sine egne ønsker. Da forstår jeg at hun ble veldig skuffet! Barn trenger ikke få alt de ønsker seg, men BF i mitt tilfelle, han ville gjort alt han kunne for å gjøre julen magisk for sin prinsesse. I alle fall for å bevise meg at han er flink og ser hennes behov. Jeg støttet fullt ut Hi at hun prøver å gjøre det lille som er igjen av julen magisk for prinsessa si, og syntes hun gjør en utmerket jobb som mor! Vi som mødre burde best av alle vite, at det finnes ekstremt mange fedre der ute som er UMULIG å kommunisere med, eller fortelle hvordan de burde løse ting. I dette tilfellet har jeg vanskelig for tro at far i det hele tatt er åpen for korreksjoner eller råd fra mor på noen som helst måte. Han virker selvopptatt og arrogant. Uansett er det stygt å henge Hi på en måten mange gjør. Hun er tydelig i en vanskelig situasjon mtp sin datter, og da fortjener hun virkelig ikke så mye oppgulp fra verdensmestre og perfekte mødre som kommer her. Stå på mor! Gjør jenta di glad med pakker og raketter i kveld! Hos oss er det helt vanlig å feire en liten julaften på nyttårsaften annethvert år, og det fungerer perfekt! Anonymkode: 78818...935
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #117 Skrevet 31. desember 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her var det veldig mye forskjellige svar, men det som skremmer meg aller mest er hvordan dere hogger hodet av Hi. Her er det tydelig at mor sliter med en far som ikke ser jenta sitt behov i det hele tatt. Utfra slik jeg leser og tolker Hi sitt innlegg, virker det for meg som hun virkelig har prøvd alt hun kan for at jenta skal ha en så bra jul som en 5-åring burde få ha. Når først far skal feire jul med jenta si, og tydelig har store midler tilgjengelig, burde han ikke da gjøre dette til den perfekte jula for sin prinsesse? Han kjøper/skaffer gaver som er helt tydelig hans egne ønsker, og ikke hva jenta selv har på sin ønskeliste. Far har jo samvær med jenta, nå kommer det ikke frem hvor ofte og hvor mye, men han burde uansett hatt god tid til å snakke med jenta på forhånd om hva hun ønsker seg og hvordan hun ser for seg julen. Far sitter med det store ansvaret her etter hva jeg kan se. Virker som det bare er mor sitt ansvar å sørge for at han klarer å gjøre jobben som far? Hvorfor burde ikke han tatt ansvaret med å spørre mor om hvordan julen burde være eller hvordan jenta er vant til å feire jul hos henne? Noen nevner familievernkontor osv. Her er det mange fakta vi ikke vet fra Hi, men de har tydelig ikke lett for å snakke sammen, og da har de garantert vært på fvk opptil flere ganger vil jeg tro. Slik jeg tolker far, så er det tydelig en person som er mest opptatt av seg selv og sine egne behov. Han har store problemer med å møte datteren sin på hennes behov og alderstrinn. Dette forstår jeg godt må være frustrerende for mor å se fra sidelinjen. Julen for en 5-åring skal være magisk! Hun tror på nissen, og skal selvfølgelg få besøk av nissen, noe far burde klart å ordne, siden også besreforeldre var tilstede. At hun ikke får med pakker fra mor syntes jeg er helt greit. Hvorfor skal mor redde far i enhver situasjon? Og om forholdet er så anspent som det virker her, så tviler jeg på at far ville la mor hente gaver på døra osv. Igjen har far ansvaret her. Det er da helt normalt å la 5-åringen skrive en ønskeliste. Og når hun er 5 klarer hun helt fint å si hva hun ønsker seg. Om hun ønsket seg kjemisett, technic lego og sjakkbrett, så er jo det fint, men her var tydelig ikke det noen av jenta sine egne ønsker. Da forstår jeg at hun ble veldig skuffet! Barn trenger ikke få alt de ønsker seg, men BF i mitt tilfelle, han ville gjort alt han kunne for å gjøre julen magisk for sin prinsesse. I alle fall for å bevise meg at han er flink og ser hennes behov. Jeg støttet fullt ut Hi at hun prøver å gjøre det lille som er igjen av julen magisk for prinsessa si, og syntes hun gjør en utmerket jobb som mor! Vi som mødre burde best av alle vite, at det finnes ekstremt mange fedre der ute som er UMULIG å kommunisere med, eller fortelle hvordan de burde løse ting. I dette tilfellet har jeg vanskelig for tro at far i det hele tatt er åpen for korreksjoner eller råd fra mor på noen som helst måte. Han virker selvopptatt og arrogant. Uansett er det stygt å henge Hi på en måten mange gjør. Hun er tydelig i en vanskelig situasjon mtp sin datter, og da fortjener hun virkelig ikke så mye oppgulp fra verdensmestre og perfekte mødre som kommer her. Stå på mor! Gjør jenta di glad med pakker og raketter i kveld! Hos oss er det helt vanlig å feire en liten julaften på nyttårsaften annethvert år, og det fungerer perfekt! Anonymkode: 78818...935 Jeg mener ikke at far skal fratas ansvar. Men når man vet (slik jeg selv gjør) at faren ikke ser barna og gjør ting veldig anderledes, da bruker jeg MYE tid på å forberede dem før de skal dit på julefeiring, så de har det best mulige utgangspunkt for å få en koselig jul tross alt. Den delen av det er faktisk mitt ansvar som bostedsforelder og som den av oss som kjenner barna best. Det er grusomt å få ulykkelige barn hjem. Men når man har en vanskelig/saboterende eks, så er man bare nødt til å være pragmatiker og sluke kameler på samlebånd så barna får det best mulig. Ikke slik mor skulle ønske de hadde det, men så godt som de ut fra den faktiske situasjonen kan få det. Og så gjør man det bare værre om man gir signaler om at julen hos pappa ikke er en skikkelig jul eller lignende. Det er en meget vanskelig balanseakt. Anonymkode: 7b2c0...b4c
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #118 Skrevet 31. desember 2017 Du kan vel be far skrive en liste over hva hun får og hvem hun får det ifra? Dette har jeg måtte gjort for at barna skal få alt med seg hjem igjen fra far jeg sier bare at han må skrive det ned, fordi jeg trenger å vite det når jeg og barna skal takke for gavene. Enkelt og greit 👌 Anonymkode: 4a72b...541
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #119 Skrevet 31. desember 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke at far skal fratas ansvar. Men når man vet (slik jeg selv gjør) at faren ikke ser barna og gjør ting veldig anderledes, da bruker jeg MYE tid på å forberede dem før de skal dit på julefeiring, så de har det best mulige utgangspunkt for å få en koselig jul tross alt. Den delen av det er faktisk mitt ansvar som bostedsforelder og som den av oss som kjenner barna best. Det er grusomt å få ulykkelige barn hjem. Men når man har en vanskelig/saboterende eks, så er man bare nødt til å være pragmatiker og sluke kameler på samlebånd så barna får det best mulig. Ikke slik mor skulle ønske de hadde det, men så godt som de ut fra den faktiske situasjonen kan få det. Og så gjør man det bare værre om man gir signaler om at julen hos pappa ikke er en skikkelig jul eller lignende. Det er en meget vanskelig balanseakt. Anonymkode: 7b2c0...b4c Dette!! 👏👏 Anonymkode: 4a72b...541
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #120 Skrevet 31. desember 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja. Datteren min ville likt det veldig godt . De spiller ofte sjakk i barnehagen og hun elsker å bygge rare maskiner. Nye klær er også topp. Kjemisett var veldig stas, men krevde at vi voksne hjalp til. Anonymkode: f538a...fd9 Vel, du kjenner datteren din og vet at det ville falle i god jord. Når dette barnet er så skuffa, tror du faren hennes kjenner henne like godt? Anonymkode: 06534...b01
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #121 Skrevet 31. desember 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det spiller ingen rolle hvor gode grunner fu tror du har. Å la være å sende med barnet noe, kun fordi man er redd for at far skal få æren, det er faktisk så emosjonelt umoden atferd hos en forelder med hovedomsorg at det er bekymringsverdig. Anonymkode: 11596...011 Hvem sikter du til egentlig? Leser du anonymkodene her? Mine barn opplever ikke dette, ettersom de er store og feirer hos meg. Jeg er ikke HI. Men det var jeg som sa jeg syns det var unødvendig å la faren en jul gratis med i bagen når han ikke lager en selv. Anonymkode: 06534...b01
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #122 Skrevet 31. desember 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, du kjenner datteren din og vet at det ville falle i god jord. Når dette barnet er så skuffa, tror du faren hennes kjenner henne like godt? Anonymkode: 06534...b01 Det kan godt hende han gjør. Jeg vet ikke noe om det. Det er synd hvis jenta har hatt en trist jul, men feilen slik jeg ser det her er ikke selve julefeiringen. Den høres koselig ut. Feilen ligger i at hun har foreldre som har gitt henne urealistiske forventninger til hvordan julaften skal være. Veldig mange barn må gjennom en jul eller to som ikke helt lever opp til forventningene. Det er en del av det å vokse opp. Datteren min hadde det litt på samme måte da hun var på den alderen. Lillesøster fikk gråtedukke, ikke hun. Jenta var knust. Bestemor stormet ut og kjøpte dukke så snart butikkene åpnet. Den ble åpnet og lekt med i 5 minutter før den ble liggende blandt de andre dukkene hennes et par år uten å bli rørt. Anonymkode: f538a...fd9
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #123 Skrevet 31. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende han gjør. Jeg vet ikke noe om det. Det er synd hvis jenta har hatt en trist jul, men feilen slik jeg ser det her er ikke selve julefeiringen. Den høres koselig ut. Feilen ligger i at hun har foreldre som har gitt henne urealistiske forventninger til hvordan julaften skal være. Anonymkode: f538a...fd9 Er det urealistisk at én av fire gaver treffer i alle fall bittelitt på ønskelista? Er det urealistisk å tro at det skjer noe litt morsomt når man har fått mandelen i grøten? Er det urealistisk at nissen er innom? Er det urealistisk å tro at det blir julegodter? Da feirer vi to veldig forskjellige former for jul, du og jeg. Anonymkode: 06534...b01
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #124 Skrevet 31. desember 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvem sikter du til egentlig? Leser du anonymkodene her? Mine barn opplever ikke dette, ettersom de er store og feirer hos meg. Jeg er ikke HI. Men det var jeg som sa jeg syns det var unødvendig å la faren en jul gratis med i bagen når han ikke lager en selv. Anonymkode: 06534...b01 Det var nettopp deg jeg svarte her. Anonymkode: 11596...011
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #125 Skrevet 1. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det urealistisk at én av fire gaver treffer i alle fall bittelitt på ønskelista? Er det urealistisk å tro at det skjer noe litt morsomt når man har fått mandelen i grøten? Er det urealistisk at nissen er innom? Er det urealistisk å tro at det blir julegodter? Da feirer vi to veldig forskjellige former for jul, du og jeg. Anonymkode: 06534...b01 Vel mor og hennes familie har vel og kjøpt gaver? Dersom dette var det jenta ønskes seg aller mest, så kan jo ikke far kjøpe dobbelt? kanskje far valgte gaver som de kan holde på med sammen, så de har noe felles? Så tenkte han nok at mor stod for andre gaver. Visste far at gavene fra din familie ikke ble med? Sender far gaver med når hun feirer hos dere? Anonymkode: 51088...453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå