Gå til innhold

5-åringens jul hos BF- innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årsaken til at gaver ikke ble sendt med er at de aldri ville fått bli med tilbake, og at hun er såpass lite tid hos far at hun ikke ville fått brukt dem noe særlig... og at vi jo hadde planer om egen feiring. Jeg ser at dere er engasjerte, i alt fra gutte/jenteleker (jentas utsagn, ikke mitt), til om det er feil å feire jul 2 ganger... det er vel godt på siden av temaet. Jeg har alltid sett på det som normalt i en sånn situasjon, og har aldri sett noe galt i det... 

Hi

Anonymkode: fc8eb...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er julestrømpe og gaver barnet ønsker seg så viktig for deg så får du sende med begge deler til neste år da.

Hadde ikke jeg sendt med julestrømpe med godteri oppi og en morgengave,så hadde nok ikke far ordnet noen av delene for det er ikke han vant til. Men jeg vet at sønnen vår setter stor pris på det så da sender jeg det heller med på samvær. Å jeg sendte selvsagt med alle gavene! Har ikke tenkt tanken engang på å holde gaver igjen,det blir bare for dumt! Det er rett og slett bare egoistisk av foreldrene! Julaften er kun en dag å det er da alle pakkene skal åpnes uavhengig av hvilken familie pakkene er fra!

Anonymkode: b26e8...e71

Skrevet

Oh loord. Har dere ikke noe sympati? Jeg er helt enig med deg HI. Synes de godt kunne gjort julen mye bedre. At en 5åronh ikke får noe hun ønsker seg er tragisk. Stakkars jente

Anonymkode: 8ac93...145

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dette har fungert fint for oss. Ikke bekymre deg! 

Anonymkode: 6d9a3...9c1

For deg. Det har fungert fint for deg. 

Og det fungerer sikkert fint for HI også.

Men ikke for femåringen, tydeligvis. 

Men om det fungerer for deg så! 

Anonymkode: 936c9...507

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For deg. Det har fungert fint for deg. 

Og det fungerer sikkert fint for HI også.

Men ikke for femåringen, tydeligvis. 

Men om det fungerer for deg så! 

Men herlighet, du ser vel at det ikke er fordi ungen feirer jul to steder som er problemet her?? 

Om HI sin unge får dekt alle behov i morra på julefeiring så er vel det bedre enn at hun kun fikk en crappy jul hos faren??

barnet mitt har aldri lidd noen nød. Barnet som nå er mer enn stor nok til å fortelle om det noensinne har vært et problem. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men herlighet, du ser vel at det ikke er fordi ungen feirer jul to steder som er problemet her?? 

Om HI sin unge får dekt alle behov i morra på julefeiring så er vel det bedre enn at hun kun fikk en crappy jul hos faren??

barnet mitt har aldri lidd noen nød. Barnet som nå er mer enn stor nok til å fortelle om det noensinne har vært et problem. 

Hvor ser DU at det IKKE er problemet?

Vet du, jeg forstår at du kommer til å tviholde på din sannhet inn i evigheten uansett hva jeg sier. Men det er veldig få unger som frivillig vil si noe de vet skuffer sine foreldre, også når de blir større- kanskje til og med i mindre grad dess eldre de/vi blir.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Årsaken til at gaver ikke ble sendt med er at de aldri ville fått bli med tilbake, og at hun er såpass lite tid hos far at hun ikke ville fått brukt dem noe særlig... og at vi jo hadde planer om egen feiring. Jeg ser at dere er engasjerte, i alt fra gutte/jenteleker (jentas utsagn, ikke mitt), til om det er feil å feire jul 2 ganger... det er vel godt på siden av temaet. Jeg har alltid sett på det som normalt i en sånn situasjon, og har aldri sett noe galt i det... 

Hi

Jeg er ikke for 2 julaftener men i en slik situasjon så skjønner jeg det. Faren viser egentlig ganske godt at han er temmelig selvsentrert og ikke engasjerer seg i å bli kjent med sin egen datter. Det med at gavene ikke hadde blitt med tilbake var noe jeg også tenkte meg utifra hovedinnlegget ditt. Han evner ikke til å sette barnet sitt først så da er han nok ikke den som hjelper henne å ta vare på tingene hun får slik at de blir med henne hjem igjen.

Håper hun får strømpe i morgen da med en liten lapp fra nissen som kanskje forteller at han la strømpen en plass slik at hun ikke fant den. Neste gang hun skal feire med far så send med strømpe, han kan vel klare å gi henne den håper jeg.

Min 5 åring hadde blitt SÅ skuffet og lei seg om han ikke fikk strømpe og han hadde sikkert trodd han hadde vært slem eller noe. Så Skriv en lapp i strømpen der du skriver at hun er en snill og god jente osv.......

Det med nissen er ikke den største krisen for mange her men utifra det du skriver så var dette noe som var veldig viktig for henne. Utifra dette så bør man jo se barnets ønsker og behov, det er det en god forelder gjør. Det handler om å leve seg inn i deres tanker og følelser utover det du selv oppfatter og setter som viktig. Det vitner jo om at barnets far ikke evner til å gjøre dette, håper du kan snakke med han slik at han kanskje kan se dette også selv :) 

Anonymkode: 2b137...871

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal en unge si da mener du? 

«Kjære mor, jeg elsker deg og vil ikke skuffe deg men jeg vil ikke feire liksomjul med deg i år. Jeg vil heller ha bare en skikkelig julaften fordi når man deler den i to blir begge dagene amputert og feil»?

En femåring (som HIs) vil ikke ha sjans til å ordlegge seg eller definere hva som er feil. De kan skylde på nissen eller pakkene eller maten, eller alt. Men hovedgrunnen for at ting blir feil er mer sannsynlig at de har to foreldre som ikke er sammen og som i tillegg insisterer på at julaften da skal feires to ganger halvveis.

Jeg har full forståelse for at to voksne mennesker ikke alltid kan leve sammen, men jeg har ingen forståelse for voksne mennesker som setter seg selv først og som ikke klarer å forstå at man ikke kan dele alt her i verden i to og fremdeles føle seg like hel. 

En femåring er stor nok til å skjønne at curlingmamma arrangerer en julaften nummer to med julestrømpe og nisse hvis det sier at det ikke var moro nok hos pappa.

Dette blir det bortskjemte barn av.

Anonymkode: 11596...011

Skrevet

Skjønner godt at dette var sårt, jeg. Handler ikke om å være bortskjemt eller urimelig, men det er jo trist å være barn på julaften uten å nesten få gaver, og at julenissen ringte på og stakk av, er jo snodig. Er sikker på at du er en god mamma, som gjør så godt du kan❤️ 

Anonymkode: f5d82...45c

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ser DU at det IKKE er problemet?

Vet du, jeg forstår at du kommer til å tviholde på din sannhet inn i evigheten uansett hva jeg sier. Men det er veldig få unger som frivillig vil si noe de vet skuffer sine foreldre, også når de blir større- kanskje til og med i mindre grad dess eldre de/vi blir.

Min unge er IKKE redd for å si hva som er dritt hos faren sin så ikke ta alle under en kam. Det er ikke for ingenting at hun ikke har sett faren sin på et år. Det er fordi hun er dønn ærlig og sier akkurat hvordan ståa er. Uansett hvor sint/såra/skuffa jeg må bli. Så ja, den sannheten tviholder jeg på. Uansett hva et eller annet innbitt kvinnemenneske på nett prøver å fortelle meg. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min unge er IKKE redd for å si hva som er dritt hos faren sin så ikke ta alle under en kam. Det er ikke for ingenting at hun ikke har sett faren sin på et år. Det er fordi hun er dønn ærlig og sier akkurat hvordan ståa er. Uansett hvor sint/såra/skuffa jeg må bli. Så ja, den sannheten tviholder jeg på. Uansett hva et eller annet innbitt kvinnemenneske på nett prøver å fortelle meg. 

Ja goddag mann økseskaft.... Du er helt på bærtur.

Ingenting av det du sier her har noen slags sammenheng med det jeg har sagt. Du bare bekrefter at du er selvsentrert. 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke for 2 julaftener men i en slik situasjon så skjønner jeg det. Faren viser egentlig ganske godt at han er temmelig selvsentrert og ikke engasjerer seg i å bli kjent med sin egen datter. Det med at gavene ikke hadde blitt med tilbake var noe jeg også tenkte meg utifra hovedinnlegget ditt. Han evner ikke til å sette barnet sitt først så da er han nok ikke den som hjelper henne å ta vare på tingene hun får slik at de blir med henne hjem igjen.

Håper hun får strømpe i morgen da med en liten lapp fra nissen som kanskje forteller at han la strømpen en plass slik at hun ikke fant den. Neste gang hun skal feire med far så send med strømpe, han kan vel klare å gi henne den håper jeg.

Min 5 åring hadde blitt SÅ skuffet og lei seg om han ikke fikk strømpe og han hadde sikkert trodd han hadde vært slem eller noe. Så Skriv en lapp i strømpen der du skriver at hun er en snill og god jente osv.......

Det med nissen er ikke den største krisen for mange her men utifra det du skriver så var dette noe som var veldig viktig for henne. Utifra dette så bør man jo se barnets ønsker og behov, det er det en god forelder gjør. Det handler om å leve seg inn i deres tanker og følelser utover det du selv oppfatter og setter som viktig. Det vitner jo om at barnets far ikke evner til å gjøre dette, håper du kan snakke med han slik at han kanskje kan se dette også selv :) 

Anonymkode: 2b137...871

Enig. Å gi barnet gaver ut i fra hva han selv ønska seg som liten, viser bare hvor navlebeskuende han er.

Anonymkode: 06534...b01

Skrevet

Vi har verken julestrømpe, mandel i grøten eller nisse som kommer med gaver.Gavene legges under treet og litt av gleden er å kikke på navnelappene,klemme litt, kanskje klare å mase seg til å åpne en bitteliten pakke før tiden. Hadde heller ikke noe av dette da jeg var barn, og ingen i min slekt har det heller. Tror det er viktig at dere snakker om at folk feirer jul på ulike måter, når det nå er slik at hun skal feire flere steder. Og at alle måter er bra, nisse eller ikke. Synd hun ikke likte gavene, de var jo fine,så kanskje hun endrer mening etterhvert når hun har bearbeidet at hun ikke fikk akkurat det hun ønsket seg. Man kan ikke alltid få det.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva var det jenta ønsket seg da?

Ikke alle ønsker kan oppfylles og ikke alle bør oppfylles. Om ønskene var egen hest og barbidukke nummer 10 er det ikke rart at hun ikke fikk det hun ønsket seg. Noen ganger er det bedre å gi barna noe de trenger enn det de tror de ønsker seg.

Anonymkode: f538a...fd9

Syns du sjakkbrett og Lego technics er egnede leker for en femåring...? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er bare en person og gjør det beste ut av det👍🏻😊 Akkurat som HI bør gjøre slik at barnet også vil huske de gode tingene hos far, som hos mor😊

Anonymkode: 96995...2d5

Det er farens egen jobb. Ikke HIs.

Skrevet

lego er jo helt supert for 5 åringer! Sønnen min hadde blitt kjempe glad for det.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er farens egen jobb. Ikke HIs.

Men når far ikke helt klarer det så skader det ikke å hjelpe litt med å for eksempel sende med en full julestrømpe,sende med noen gaver som hun vet at barnet har ønsket seg,sende med en koselig julefilm ++++

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

lego er jo helt supert for 5 åringer! Sønnen min hadde blitt kjempe glad for det.

Har 3 sønner, og ingen av dem har hatt glede av så avansert Lego før langt opp i skolealder. Den ene er 18 og bygger fortsatt Lego, og først nå som tenåring har han fullt utbytte av den typen. Technics er roboter, kjøretøyer, romskip etc med mekaniske deler, fjernstyring, batterimotorer osv. Ligner egentlig mer på Meccano-bygging enn Lego-bygging.

Skrevet

Men når far ikke helt klarer det så skader det ikke å hjelpe litt med å for eksempel sende med en full julestrømpe,sende med noen gaver som hun vet at barnet har ønsket seg,sende med en koselig julefilm ++++

Sånn at han skal få cred uten egentlig å måtte bry seg selv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det du sier er at fordi du og far ikke greier å samarbeide så må jenta di feire amputert julaften med sin far, uten julegaver fra deg og din familie, hver gang hun skal feire jul hos ham. Videre forventer du at han skal kjenne alle hennes ønsker når han har lite samvær.

Du og han trenger en del timer på familievernkontoret, og kanskje et kurs for begge ville vært bra også, for slik det er nå er det bare en taper her - jenta deres som må lide fordi dere to foreldre ikke greier å samarbeide.

Ta ansvar!

Anonymkode: 7eb37...e8e

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spille sjakk på alderen! Begynte da jeg var tre år faktisk :)

Anonymkode: 14766...d09

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn at han skal få cred uten egentlig å måtte bry seg selv.

Av og til så må en bare sette seg selv til siden å tenke hva som er best for BARNET :) Om det noen ganger betyr at far får cred når han ikke egentlig fortjener det,så er det verdt det hvis det kan gjøre dagen til barnet bedre.

Skrevet

Å hadde ikke far kommet tilbake med gaver som dere skulle hatt hjemme hos dere så hadde jeg kjørt ut til barnefaren å hentet tingene personlig.Det er ikke verre enn du gjør det til..

Skrevet

Syns dere er rimlig stygge mot hi her altså. 

Hadde deres 5 åring blitt lei seg for noe på julaften hadde dere gjort selv alt dere sier her? 

Det er utrolig mye dere forventer av en femåring. 

I begynnelsen av et brudd og når barna er små er det veldig vanlig å feire to juler. Er skilsmissebarn selv og vi gjorde det i de første årene. Spesielt da mamma og pappa samarbeidet dårlig. Men som årene gikk så feiret vi en jul. Den ekstra julefeiringen var ikke med masse familie eller julemat men bare en ekstra kosekveld med mamma eller pappa. 

De aller fleste foreldre prøver jo så sant økonomien tillater det å gi en gave som barnet ønsker seg. Til dels også for å se gleden. 

Virker som mange av dere har gjort opp en mening om hva fasiten er for alle familier på jul og hvis noen blir lei seg så kan dere akkurat si hva problemet er. Og det er hvertfall aldri far som er. 

Anonymkode: aff16...e8b

Skrevet

Hadde jeg delt gavene i hans og min familie så hadde jammen ikke barna mine fått noe særlig spennende på julaften hos faren :P her sendte vi med alle gavene, slik at barna sko få feire jul på lik linje som de andre som feiret jul der. Faren til barna mine er ELENDIG når det kommer til gaver, så jeg må enten inkludere han i vår gave (stefaren deres og min gave), eller så må jeg hjelpe han å finne gave. Dette gjøre jeg selvsagt med glede fordi jeg vet at dette ikke er hans sterkeste side, og fordi jeg vil barnas beste. Julestrømpe fikk de heller ikke, men det legger ikke jeg meg oppi.  Om barna mine hadde hypet opp det at julenisse skulle komne, så hadde jeg sagt at det ikke var sikkert, slik at de ikke ble skuffet.  Jeg kan ikke styre hvordan han og hans familie skal feire jul. 

Anonymkode: 4a72b...541

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...