Gå til innhold

5-åringens jul hos BF- innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville heller snakket med barnehagen angående det å hype opp nissen så veldig

Anonymkode: 874da...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Motsatt. Du skal være en rimelig korka forelder om du ikke klarer å lære ungene dine at jenter kan leke med både gutte- og jenteting og vice versa. 

Anonymkode: ea124...3cc

Hjelper ikke nødvendigvis så mye hva foreldrene mener om saken, når de andre unger i barnehagen kommenterer og seg imellom ser det som en sannhet.

Vokste selv opp på 70'tallet med foreldre av tidsånden. Unisexklær, unisexfrisyre, unisexleker osv. Jeg har aldri i mitt liv hatt en rosa kjole! Jeg gikk bare halv tid i barnehagen. Likevel "visste" da også jeg at det var jenteleker og gutteleker. 

Anonymkode: 7b2c0...b4c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke nødvendigvis så mye hva foreldrene mener om saken, når de andre unger i barnehagen kommenterer og seg imellom ser det som en sannhet.

Vokste selv opp på 70'tallet med foreldre av tidsånden. Unisexklær, unisexfrisyre, unisexleker osv. Jeg har aldri i mitt liv hatt en rosa kjole! Jeg gikk bare halv tid i barnehagen. Likevel "visste" da også jeg at det var jenteleker og gutteleker. 

Når foreldre har så lite innflytelse på barna sine i femårsalderen og bortforklarer hvor stor innflytelse venner har, er det noe som sier meg at de kommer til å slite en smule når de får tenåringer...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fikk hjem en veldig skuffa 5-åring i går. Hun hadde feiret jul med barnefar og hans foreldre. De har alle mye penger på bok. Hun fortalte at hun hadde fått nesten ingen pakker og at det var "gutteleker" (sjakk, kjemisett, lego technic og en bukse). Hun hadde snakka masse om å møte nissen på forhånd (hypa opp i barnehagen) og hørtes veldig skuffa ut da hun fortalte at han hadde ringt på døra, satt igjen gavene utafor og løpt 😢 BF var veldig klar over dette med nissen da det samme skjedde sist hun feiret hos ham. Han og foreldrene kjenner mange som kunne stilt opp som nisse, og de har lommene fulle av penger til å leie en. Syns også det er trist at hun ikke fikk noe hun ønska seg og heller ting han ville hun skulle ha... Heller ingen julestrømpe. Hun hadde fått mandelen, men det var ingen premie.......

Forholdet mellom BF og meg er vanskelig fra før, og jeg kan derfor ikke ta det opp med ham. Men er jeg urimelig som reagerer? Nå har vi ordnet med nisse til i morgen/nyttårsaften og passet på at hun får det som står på ønskelista.... ❤

Anonymkode: fc8eb...aca

Ja, med litt unntak av gavene så er du urimelig her. 

Anonymkode: 11596...011

Skrevet

Jeg hadde også hatt vondt av barnet mitt i lignende situasjon Hi, dom en annen skriver - er ikke akkurat overdådige ønsker. Virker som om han/de ikke har lagt noen energi i å sette seg inn i hva jenta gledet seg til i jula. Når man ikke har peiling på hva jenta ønsker seg, at hun gleder seg til å treffe nissen, gleder seg til å få julestrømpe, eller hadde satt pris på en marsipangris når hun fant mandelen, så har man ikke strukket seg langt for å sette seg inn i et barns univers altså.

Anonymkode: e9d28...190

Skrevet

Julenissen har ikke tid til å komme hit heller. Ei i barnehagen fikk nissen på besøk, men ikke min sønn på 4,5. Men det gikk fint det, forklarte bare at nissen har mange å besøke! Ikke fikk han noe av det han ønska seg heller... 

eldste min har en annen far. Han kaster pakker i peisen når de ikke gjør som de får beskjed om og alle må være dratt og lagt til klokka 20. DET er stusselig det!

Anonymkode: 6d9a3...9c1

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Spennende at en femåring har et begrep om "gutteleker", gitt.

De lærer dette i bhg , eller helt av seg selv. Jeg tenker også at det ikke er fryktelig rart at det er forskjeller på jenter og gutter. Jeg forklarer jenta mi på 5 år , når hun kommer hjem og sier jentefarger og guttefarger. Hun har en lillebror som bruker mye rosa, but still. 

Anonymkode: 0be2f...afb

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Julenissen har ikke tid til å komme hit heller. Ei i barnehagen fikk nissen på besøk, men ikke min sønn på 4,5. Men det gikk fint det, forklarte bare at nissen har mange å besøke! Ikke fikk han noe av det han ønska seg heller... 

eldste min har en annen far. Han kaster pakker i peisen når de ikke gjør som de får beskjed om og alle må være dratt og lagt til klokka 20. DET er stusselig det!

Tror ikke på det du skriver. 🤣

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke på det du skriver. 🤣

Hæ? Hva er det å ikke tro på?

Skrevet

Skjønner ikke dere hogger hue av hi. Faren har ikke gitt henne 1 eneste gave hun ønsket seg!  Kun ting han mener hun burde ha. Hva i alle dager. Dette er faren og ikke en senil tante på 87 som ikke kjenner jenta. Men jeg går da også utifra at dere har gjort det samme med deres egne barn, gitt sønnen deres på 7 rosa balettkjole og lego friends for han skal jo bli balettdanser for det ønsker dere, og jenta deres på 10 har fått leggbeskyttere til fotball og hettegenser for det er jo sååå kult om datteren deres spillet fotball og går saggy kledt! Virkelig? At de ikke har nisse er det minste problemet her , dog jeg skjønner ikke hvorfor man som forelder ikke ønsker å gjøre julen skikkelig magisk med alt man gjøre, som faktisk ikke er så vanskelig å gjennomføre om man gidder. Og at hun ikke fikk strømpe skjønner jeg hun synes var rart og trist. Om faren har vokst opp uten å få er det ikke rart han ikke tenkte på det, men om han ikke gadd... igjen hva er greia med å ikke gjøre julen magisk for små som fremdeles tror ? Noen få år som ungene faktisk tror på alt og det burde være stas og søtt og ikke en byrde for foreldre. Hi jeg skjønner veldig godt jenta di og du er skuffa. Det er ikke ungen din som er bortskjemt men faren hennes er selvsentrert og litt ego!

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Motsatt. Du skal være en rimelig korka forelder om du ikke klarer å lære ungene dine at jenter kan leke med både gutte- og jenteting og vice versa. 

Hvorfor tror du at man ikke lærer barna dette? Du mistforstår jo helt. Barna mine leker med alle slags leker. Gutten går i rosa og jenta mi går med blå utedress. De sier gutteleker og jenteleker og guttefarger og jentefarger fordet. Jeg tror de bruker begrepene for å beskrive , ikke fordi de ikke skjønner at gutter  kan leke med Barbie. Når jeg ser på feks klærne til guttene i bhg, så går de fleste med grønne,blå, eller svarte klær. Jentene med mye rosa.Ikke rart de kaller rosa for jentefarge! Barna har jo øyne ! 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det som er trist, er at utviklande leiker, som i dette tilfellet sjakk, kjemisett og teknisk lego, vert sett på som guteleiker, medan jenter skal pynte seg i prinsessekjole.  

Skrevet

Jeg er enig med mange her.

Du har selv vært med på amputere julaften for ungen. Ta ansvar og forandre det til neste gang.

Man deler ikke julaften i to etter eget godtbefinnende. Man har ikke pakkeåpning to ganger. Da blir selvsagt alt veldig amputert. Det blir IKKE dobbelt så gøy med to feiringer - noe du har fått ettertrykkelig bevist. Ta selvkritikk og ikke skyld det på alle andre.

Ikke nok med at unger ikke skal bo med begge foreldrene, neida, de skal ikke få feire julaften på skikkelig en gang. SERIØST?! 

Anonymkode: 936c9...507

Skrevet

Jeg er enig med mange her.

Du har selv vært med på amputere julaften for ungen. Ta ansvar og forandre det til neste gang.

Man deler ikke julaften i to etter eget godtbefinnende. Man har ikke pakkeåpning to ganger. Da blir selvsagt alt veldig amputert. Det blir IKKE dobbelt så gøy med to feiringer - noe du har fått ettertrykkelig bevist. Ta selvkritikk og ikke skyld det på alle andre.

Ikke nok med at unger ikke skal bo med begge foreldrene, neida, de skal ikke få feire julaften på skikkelig en gang. SERIØST?! 

Så du klarer faktisk å få dette til å bli HI din feil, fordi hun etter ditt sigende insisterer på to juler? (Noe som forøvrig er veldig vanlig)

Fantastisk.

Skrevet

Greia er vel ikke gutte vs jenteleker egentlig i denne sammenheng men at han ikke har gitt 1 ting hun ønsket , eller et ønske som man kan tenke seg de fleste jenter på 5 vil ha. Når det er sagt, mine unger vokser ikke opp til jente el gutteleker.  Men de får hva de ønsker seg. Min gutt på ønsket prinsessekjole til 4 års dagen, det fikk han med en tiara og tryllestav, han ønsket også playmobil brannstasjon og fikk det også . Greia er jenta burde fått noe hun ønsket. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du klarer faktisk å få dette til å bli HI din feil, fordi hun etter ditt sigende insisterer på to juler? (Noe som forøvrig er veldig vanlig)

Fantastisk.

Det er vanlig for folk som ikke skjønner at de ødelegger jula for ungene. Gratulerer  med det! 

Skrevet

Det er vanlig for folk som ikke skjønner at de ødelegger jula for ungene. Gratulerer  med det! 

Nei ærlig talt. Jeg har praktisert dette i alle år eldste har feira hos sin far, frem til for to år siden. Hun har aldri klaga og har storkost seg!

Skrevet

Det handler jo ikke om verken bortskjemt unge, storforlangende mor eller bitter eks, men en annerledes jul fordi far ikke «ser» henne. Selvsagt kan det gi ei lita jente vonde følelser, og som mor må du ha et rimelig amputert følelsesliv om du ikke reagerer på det.

Selv vi voksne reagerer (jmf. innlegg her inne også) på gaver som overhode ikke treffer mottakeren. Det er ikke pengene det handler om, men at du gjennom å kjenne et menneske også gir gave(r) du vet den andre vil sette pris på.

Jeg fikk engang en hvit naglegenser i str XS som høygravid og 90 kg, kunne mye heller latt være.

Neste år hadde jeg sørget for et bedre samarbeid med far, og forsøkt å få jenta til og komme på det fine hun kanskje gjorde med pappa, men som ble overskygget av skuffelsene.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar... det var hun som var skuffet, ikke jeg som tenker negativt om julen hos far. Jeg tror de har vært rimelig edru og spist god mat, ja... Poenget mitt var vel at det er trist at BF ikke ser barnets behov /ønsker og prøver å legge opp dagen litt etter det... jeg snakker selvsagt ikke negativt om jula hos far med barnet, men gjør meg jo mine egne tanker og syns det er vondt å se et barn som er så skuffa.. 

Hi

Anonymkode: fc8eb...aca

Du kan virkelig ikke kalle dette å ikke se barnets behov..! Gud bedre.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk.

To juler er IKKE vanlig.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei ærlig talt. Jeg har praktisert dette i alle år eldste har feira hos sin far, frem til for to år siden. Hun har aldri klaga og har storkost seg!

Hva skal en unge si da mener du? 

«Kjære mor, jeg elsker deg og vil ikke skuffe deg men jeg vil ikke feire liksomjul med deg i år. Jeg vil heller ha bare en skikkelig julaften fordi når man deler den i to blir begge dagene amputert og feil»?

En femåring (som HIs) vil ikke ha sjans til å ordlegge seg eller definere hva som er feil. De kan skylde på nissen eller pakkene eller maten, eller alt. Men hovedgrunnen for at ting blir feil er mer sannsynlig at de har to foreldre som ikke er sammen og som i tillegg insisterer på at julaften da skal feires to ganger halvveis.

Jeg har full forståelse for at to voksne mennesker ikke alltid kan leve sammen, men jeg har ingen forståelse for voksne mennesker som setter seg selv først og som ikke klarer å forstå at man ikke kan dele alt her i verden i to og fremdeles føle seg like hel. 

Skrevet

Du burde jo sendt med julegavene fra deg, og eventuelt en strømpe . Jeg og mannen er sammen, men jeg har jobbet julaften på dagtid flere ganger . Han hadde ikke skjønt at ting skulle oppi en strømpe og satt klar hvis ikke han fikk beskjed , ikke er han vokst opp med det heller. Kommunikasjon !!

Anonymkode: 90d52...0a7

Skrevet

Hva var det jenta ønsket seg da?

Ikke alle ønsker kan oppfylles og ikke alle bør oppfylles. Om ønskene var egen hest og barbidukke nummer 10 er det ikke rart at hun ikke fikk det hun ønsket seg. Noen ganger er det bedre å gi barna noe de trenger enn det de tror de ønsker seg.

Anonymkode: f538a...fd9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

«Kjære mor, jeg elsker deg og vil ikke skuffe deg men jeg vil ikke feire liksomjul med deg i år. Jeg vil heller ha bare en skikkelig julaften fordi når man deler den i to blir begge dagene amputert og feil»?

En femåring (som HIs) vil ikke ha sjans til å ordlegge seg eller definere hva som er feil. De kan skylde på nissen eller pakkene eller maten, eller alt. Men hovedgrunnen for at ting blir feil er mer sannsynlig at de har to foreldre som ikke er sammen og som i tillegg insisterer på at julaften da skal feires to ganger halvveis.

Jeg har full forståelse for at to voksne mennesker ikke alltid kan leve sammen, men jeg har ingen forståelse for voksne mennesker som setter seg selv først og som ikke klarer å forstå at man ikke kan dele alt her i verden i to og fremdeles føle seg like hel. 

Enig . Og håper virkelig hun hadde en gave fra mamma på julaften iallefall fremfor å vente. Jeg ble skilsmisse barn i en alder av 9 år og har kun hatt en julaften i året 

Anonymkode: 90d52...0a7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dette har fungert fint for oss. Ikke bekymre deg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...