Gå til innhold

5-åringens jul hos BF- innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt var planen å feire på nyttårsaften, uavhengig av når vi har ordnet det praktiske.... jeg kan ikke se at det er å handle negativt ovenfor far.... men du har tydeligvis laget deg noen egne teorier 😂

Hi

Anonymkode: fc8eb...aca

Hvorfor bruker du en latterliggjørende smiley i svaret ditt. 

Du virker umoden til å ha en femåring. 

Anonymkode: e8694...bbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mye dritt hi får her.

Er nok vondt at datter er skuffet. Og det er vondt for henne  er vel slik det er å vokse opp, mange skuffelser en ska igjennom, knuste drømmer osv. 

Prøv å sett en positiv spinn på det (nissen er TRAVEL! Han har nok bedre tid neste år...). Buksa er kanskje fin eller god? Bli med å bygge lego. Snakk om alt hun kan bruke den til. Hjelp henne til å finne løsninger og positivitet istedet for å synes så innmari synd på henne og understreke skuffelsen ved å "redde" julen (du understreker ved å gi henne akkurat det faren ikke ga.  Du får være den reddende engelen...)

Spør om alt det fine. Om det var mange klemmer, om de lekte, så en bra film osv. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: f10a9...f46

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lett å være liten med masse forhåpninger og forventninger;) 

Fikk hun omsorg i julen? Var de voksne snille og (rimelig) edru? Mat, seng å sove i etc? Om hun fikk dette så har hun nok hatt det fint, selv om gavene ikke innfridde og julenissen hadde det travelt. 

Anonymkode: 96995...2d5

Tror en 5 åring heller vil ha nissen på besøk altså

Anonymkode: 0be2f...afb

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror en 5 åring heller vil ha nissen på besøk altså

Nissen kom jo. Han hadde det bare travelt;) 

og HI spør om julen var innafor. det var den selv om 5-åringen ikke fikk innfridd alle sine (eller mors?) ønsker 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk hjem en veldig skuffa 5-åring i går. Hun hadde feiret jul med barnefar og hans foreldre. De har alle mye penger på bok. Hun fortalte at hun hadde fått nesten ingen pakker og at det var "gutteleker" (sjakk, kjemisett, lego technic og en bukse). Hun hadde snakka masse om å møte nissen på forhånd (hypa opp i barnehagen) og hørtes veldig skuffa ut da hun fortalte at han hadde ringt på døra, satt igjen gavene utafor og løpt 😢 BF var veldig klar over dette med nissen da det samme skjedde sist hun feiret hos ham. Han og foreldrene kjenner mange som kunne stilt opp som nisse, og de har lommene fulle av penger til å leie en. Syns også det er trist at hun ikke fikk noe hun ønska seg og heller ting han ville hun skulle ha... Heller ingen julestrømpe. Hun hadde fått mandelen, men det var ingen premie.......

Forholdet mellom BF og meg er vanskelig fra før, og jeg kan derfor ikke ta det opp med ham. Men er jeg urimelig som reagerer? Nå har vi ordnet med nisse til i morgen/nyttårsaften og passet på at hun får det som står på ønskelista.... ❤

Jeg synes du skulle lære datteren din å være takknemmelig i stedet for å klage over gaver!

Mine jenter fikk også bukse, lego og andre «gutteleker» og jammen ble de glad for alt sammen!

Du har er helt skrudd syn på at faren skal gjøre ting akkurat slik du synes de bør være. Det er på tide at du tar et oppgjør med deg selv og legger bitterheten bak deg. Den eneste som taper på denne kritiske holdningen din er datteren din. Ego er du!

Anonymkode: ea124...3cc

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar... det var hun som var skuffet, ikke jeg som tenker negativt om julen hos far. Jeg tror de har vært rimelig edru og spist god mat, ja... Poenget mitt var vel at det er trist at BF ikke ser barnets behov /ønsker og prøver å legge opp dagen litt etter det... jeg snakker selvsagt ikke negativt om jula hos far med barnet, men gjør meg jo mine egne tanker og syns det er vondt å se et barn som er så skuffa.. 

Hi

Hei HI ! Jeg har en 5 åring selv, så jeg skjønner deg veldig godt. 😊 Jeg må kjempe for hva jeg syns er viktig i jula, og jeg er sammen med barnefar. Her var det også snakk om å sette gavene på trappa. Mamma gjorde det med småsøsken mine. Jeg hadde dessverre flyttet hjemmefra.. Uansett. Da ingen ville være nisse, så foreslo de dette. Jeg sa UAKTUELT !! 5 åringen har gledet seg til at nissen skal komme. De voksne i barnehagen har spurt alle sammen min datter " Ja, kommer nissen til deg Da?" Og jenta mi sier selvfølgelig Ja! Jeg måtte tvinge mannen til å kle seg ut. Nesten skilsmissegrunn hvis han hadde nektet.

Kjipt at din ikke fikk julestrømpe engang🙁 og ikke fikk noe av det hun ønsket seg. Det er for dårlig! Jeg syns du skal snakke med han eksen din jeg men. 

Ikke akkurat dyre eller for store ønsker barnet ditt hadde akkurat. ❤

Skrevet

Dette kunne du ha løst helt enkelt med å la datteren din feire ordentlig jul de årene hun skal være hos sin far. Dvs. at hun får med seg gaver fra din familie også til sin far og at alt blir åpnet der. Dere må ikke feire jul andre dager, det er mer for din skyld enn hennes. Nå oppnår du bare å gjøre forskjellen mellom fars og din "julefeiring" blir langt større - men det er kanskje det du ønsker...?

Jeg forstår godt at du og din datters far ikke kommuniserer godt, for bare i denne tråden skinner det lett gjennom at du på et eller annet vis er bitter på din eks, du setter deg selv over ham på en ganske arrogant måte. Å si at de burde skaffet nisse ved å leie en blir latterlig. De hadde nisse, bare ikke helt slik du eller din datter så for seg. Ved å ha en nisse slik som de hadde det - en travel nisse som hun ikke helt får møtt - beholder hun illusjonene om nissen lengre enn hun vil gjøre av å se en person med en maske, for det blir avslørt fort. Du virker misunnelig og bitter fordi din eks og/eller familien hans tydeligvis har god økonomi.

Din eks og hans familie ga henne tid. Sjakkspillet og kjemisettet, og mest trolig legosettet også, krever at han eller andre i familien bruker tid sammen med din datter. Gir du gaver som krever at datteren din får mer tid med deg? Lærer de henne å spise sjakk lærer de henne også logisk tenkning, strategitenkning, konsekvenstenkning og tålmodighet. Kjemisettet vil lære og trolig inspirere henne til å forstå hvordan verden rundt henne fungerer, det lærer henne også at en handling og enkelte valg får en konsekvens, mens andre får andre konsekvenser, hun lærer forsiktighet og nøyaktighet. Legobyggingen lærer henne problemløsning og det å forstå bruksanvisninger, det lærer henne å se for seg ting fra todimensjonelt til tredimensjonelt. Og en bukse vil jeg tro hun trengte uansett? Hadde du latt henne få full julefeiring der ville hun i tillegg til disse flotte gavene også hatt andre ting som hun kanskje ønsket seg, men som ikke trolig vil gi henne særlig læring eller utvikling eller tid med og oppmerksomhet av voksne.

Anonymkode: 7eb37...e8e

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vokst opp med at den som får mandelen skal dikte eller synge en sang 😉 

Anonymkode: 1f810...8a4

Uff! Hadde jeg fått angst

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uff! Hadde jeg fått angst

God grunn til å spise den opp:D

Anonymkode: 874da...cda

Skrevet

Her var det da mye oppgulp om hvor fornøyde og glade man var i egen oppvekst uten gaver og nisse. Forstår innsender veldig godt. I dag lærer ungene at alle snille unger får besøk av julenissen på juleaften. Å være 5 år er en av de få mulighetene man har å skape en magisk jul der de har forstått prinsippet med julenissen, men ikke avslørt ham. Mitt barn trodde at han ikke hadde vært snill i en tilsvarende situasjon. Å se skuffelsen hos ham var hjerteknusende. Virker som om det er lenge siden en del innsendere her har hatt barn i samme alder. Voksne kommer også å spør etter hvordan det var da nissen kom. Synes et plaster på "såret" for denne jenta er helt på sin plass, virkelig!!! Voksne som ikke greier/ gidder å glede barnet sitt med julenissebesøk trenger ikke å ha ansvaret på juleaften. 

Anonymkode: 5513e...fe4

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er med julenissen er at han har det så utrolig travelt. Han har mange hundretusen barn som skal få gaver. Til oss kommer han på natta. Klart det er litt kjedelig, men sånn er det. Er vi heldige ser vi nordlyset som er nisseveien til Nordpolen. 

Det som er så fantastisk med barn er at man kan sette en positiv spinn på det meste. Bare å bruke fantasien og datteren din vil elske det. Og da blir det kanskje også lettere neste gang hun skal feire jul med far 

Hyggelig.. bare fordi dere ikke gidder å kle dere ut i 5 min

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her var det da mye oppgulp om hvor fornøyde og glade man var i egen oppvekst uten gaver og nisse. Forstår innsender veldig godt. I dag lærer ungene at alle snille unger får besøk av julenissen på juleaften. Å være 5 år er en av de få mulighetene man har å skape en magisk jul der de har forstått prinsippet med julenissen, men ikke avslørt ham. Mitt barn trodde at han ikke hadde vært snill i en tilsvarende situasjon. Å se skuffelsen hos ham var hjerteknusende. Virker som om det er lenge siden en del innsendere her har hatt barn i samme alder. Voksne kommer også å spør etter hvordan det var da nissen kom. Synes et plaster på "såret" for denne jenta er helt på sin plass, virkelig!!! Voksne som ikke greier/ gidder å glede barnet sitt med julenissebesøk trenger ikke å ha ansvaret på juleaften. 

Anonymkode: 5513e...fe4

Dette ! Takk 👏

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

God grunn til å spise den opp:D

Anonymkode: 874da...cda

Det hadde jeg gjort selv om jeg er drit allergisk! 🤣

Skrevet

Hyggelig.. bare fordi dere ikke gidder å kle dere ut i 5 min

Jeg er bare en person og gjør det beste ut av det👍🏻😊 Akkurat som HI bør gjøre slik at barnet også vil huske de gode tingene hos far, som hos mor😊

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Lurer på om noen av dere leser for mye utav det jeg skrev - jeg er ikke bitter på faren, misunnelig over at han har penger eller ute etter å forsterke noe som kanskje ikke har vært tipp-topp hos far. Jeg fikk rett og slett hjem ei veldig skuffa og trist jente, og det var vondt å se. Ovenfor henne snakker jeg fram gavene og feiringa som har vært hos far, men jeg blir i mitt stille sinn trist over at han ikke tenker mer over (forstår?) hva hun vil bli glad for.... 

HI

Skrevet

Dib i et nøtteskall. Her diktes det litt av hvert inn i et innlegg, slik at man kan "ta" hi. Datteren min ville heller ikke satt pris på kjemisett, lego og sjakk.Hun var en typisk prinsessejente i 5 års alderen. Det er bare en fase! Himmel, la nå barn få lov til å være som de er uten å måtte presse de inn i foreldrenes ideer om hva som er "riktige" leker. Helt greit å gi en gave utenom det barnet liker, for å utvide horisonten, men når det kun gis gaver som er langt utenfor det barnet selv liker, så synes man åpenbart at barnets interesser ikke er bra nok. 

Jeg synes likevel at julefeiringen var innafor. Nisse synes jeg ikke er en livsnødvendighet, det har heller ikke vi hatt hver gang. Da har nissen hatt det ekstra travelt, for han jo så mange han må innom på bare en kveld. At hun ikke var fornøyd med gavene, har hun nok på en eller annen måte synliggjort for faren også. Barn skal lære alminnelig høflighet og takke, uansett hva de får, men at en 5 åring skal ha stålkontroll på dette er litt mye forlangt, særlig når ingen av gavene er innenfor noe hun liker å leke med. Jeg ville ikke tatt det opp, hvis han er passe oppegående så har han nok skjønt det selv. 

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Lurer på om noen av dere leser for mye utav det jeg skrev - jeg er ikke bitter på faren, misunnelig over at han har penger eller ute etter å forsterke noe som kanskje ikke har vært tipp-topp hos far. Jeg fikk rett og slett hjem ei veldig skuffa og trist jente, og det var vondt å se. Ovenfor henne snakker jeg fram gavene og feiringa som har vært hos far, men jeg blir i mitt stille sinn trist over at han ikke tenker mer over (forstår?) hva hun vil bli glad for.... 

HI

Men hvorfor lar du henne ikke få med seg gaver fra din familie når hun skal feire jul hos sin far? Da hadde du jo sluppet denne triste jenta. Du skaper dette ved å tviholde på at du vil ha julefeiring med henne også de årene hun feirer jul hos sin far.

Anonymkode: 7eb37...e8e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI

Han ser vel andre sider i henne enn du gjør. Kanskje han mener hun har evner til å bli en god sjakkspiller? Kanskje han vil bruke tid med legobygging og å lære  ort sjakk. Han må jo få mulighet til å PRØVE dette. Kanskje hun liker det, kanskje han ser at det ikke er helt "henne" allikevel. 

Skjønner at det er vondt at hun er skuffet. Men du må også se på om du har vært med på å skru opp forventninger. Har du sagt til henne at "du får MØTE nissen hos pappa!!" uten å ha snakket med ham og hørt ham si at nissen kommer og deler ut gaver him self? Kunne noe av dette vært unngått om dere snakket bedre sammen? 

Anonymkode: f10a9...f46

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar... det var hun som var skuffet, ikke jeg som tenker negativt om julen hos far. Jeg tror de har vært rimelig edru og spist god mat, ja... Poenget mitt var vel at det er trist at BF ikke ser barnets behov /ønsker og prøver å legge opp dagen litt etter det... jeg snakker selvsagt ikke negativt om jula hos far med barnet, men gjør meg jo mine egne tanker og syns det er vondt å se et barn som er så skuffa.. 

Hi

Han modellerer det hele etter sitt eget barndomsønske. Narsissistisk far.

Anonymkode: 06534...b01

Skrevet

Hjelp! Gutteleker? Flotte gaver, spør du meg!

Anonymkode: 1fc2e...390

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Skjerp dere! Klart ungen er skuffa om hun forventet nisse! Må gå an å forstå andre litt istedet for å kappe hodet av HI.

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Spennende at en femåring har et begrep om "gutteleker", gitt.

Det har begge mine hatt så lenge jeg kan huske, og ikke fordi vi foreldre har satt standarden. Du skal være en rimelig korka 5-åring hvis du ikke har fått med deg "gutteting" og "jenteting". 

Skrevet

Jeg må også sende barna til faren deres annen hver jul. Særlig første gang var vanskelig for dem. Jeg måtte bruke mye tid på forhånd og snakke om hvordan er det hos pappa i julen. Vi måtte ringe og spørre om ting. "Hei. "Tina" lurer på hva dere skal spise på julekvelden?" "Hei. "Oskar" lurer på om det kommer til å være andre sammen med dere på julekvelden" osv. Jo mere man forbereder barna på hvordan det blir jo bedre går det.

Jeg skjønner hun var skuffet for det var helt anderledes enn hun hadde sett for seg. Det er det dessverre ikke mye å gjøre med i etterkant. Selve julefeiringen var sikkert ok. Det var bare noe helt annet enn hun trodde det skulle være.

Anonymkode: 7b2c0...b4c

Skrevet
2 minutter siden, SuperFries skrev:

Det har begge mine hatt så lenge jeg kan huske, og ikke fordi vi foreldre har satt standarden. Du skal være en rimelig korka 5-åring hvis du ikke har fått med deg "gutteting" og "jenteting". 

Motsatt. Du skal være en rimelig korka forelder om du ikke klarer å lære ungene dine at jenter kan leke med både gutte- og jenteting og vice versa. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Motsatt. Du skal være en rimelig korka forelder om du ikke klarer å lære ungene dine at jenter kan leke med både gutte- og jenteting og vice versa. 

Selvsagt lærer de det. Det er ikke ensbetydende med at de ikke har sin egen mening om hva de liker. Eldste jenta liker rosa og lilla best, men kan fint leke med lego i alle farger og former. Minste gutten hater rosa og lilla, nekter å se på jenter på barnetv og leker ikke med ting som er for jenter. Etter hans mening. De har egne meninger selv om jeg lærer de ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...