Gå til innhold

5-åringens jul hos BF- innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk hjem en veldig skuffa 5-åring i går. Hun hadde feiret jul med barnefar og hans foreldre. De har alle mye penger på bok. Hun fortalte at hun hadde fått nesten ingen pakker og at det var "gutteleker" (sjakk, kjemisett, lego technic og en bukse). Hun hadde snakka masse om å møte nissen på forhånd (hypa opp i barnehagen) og hørtes veldig skuffa ut da hun fortalte at han hadde ringt på døra, satt igjen gavene utafor og løpt 😢 BF var veldig klar over dette med nissen da det samme skjedde sist hun feiret hos ham. Han og foreldrene kjenner mange som kunne stilt opp som nisse, og de har lommene fulle av penger til å leie en. Syns også det er trist at hun ikke fikk noe hun ønska seg og heller ting han ville hun skulle ha... Heller ingen julestrømpe. Hun hadde fått mandelen, men det var ingen premie.......

Forholdet mellom BF og meg er vanskelig fra før, og jeg kan derfor ikke ta det opp med ham. Men er jeg urimelig som reagerer? Nå har vi ordnet med nisse til i morgen/nyttårsaften og passet på at hun får det som står på ønskelista.... ❤

Anonymkode: fc8eb...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lett å være liten med masse forhåpninger og forventninger;) 

Fikk hun omsorg i julen? Var de voksne snille og (rimelig) edru? Mat, seng å sove i etc? Om hun fikk dette så har hun nok hatt det fint, selv om gavene ikke innfridde og julenissen hadde det travelt. 

Anonymkode: 96995...2d5

Skrevet

Stakkars barn som i en alder av 5 må gjøre sin mor fornøyd med å fortelle negativt om jul hos far..

Anonymkode: e2dda...8c4

Skrevet

Jøss. Bare jøss. Godt for ham at han er en eks, tenker jeg. Du er ikke akkurat en solstråle og du gjør ikke ungen noen tjenester heller.

Anonymkode: dfeb4...299

Skrevet

ps. tror dessverre ikke du hjelper til ved å understøtte at julen hos far var dritt. julen hos han var annerledes, men hjelp henne heller med å finne frem det som likevel var fint med julen hos far. en 5-åring trenger regulerende voksne, ikke foreldre som gjør bjørnetjenester og kjører helikopter 

Skrevet

Jeg synes ikke du kan forvente at han skal feire jul som du ønsker, og han må lage sine egne tradisjoner. Men å ikke få en eneste gave som traff er jo litt stusselig. Men at dere nå overkompenserer fullstendig med julenisse og julegaver på nyttårsaften, bygger jo bare opp under hvor fælt det var hos pappa. Gratulerer med det, det gjør det sikkert mye enklere for henne neste gang hun skal til pappa.....

Anonymkode: 874da...cda

Skrevet

Det er trist at det er forventninger om å leie inn en nisse.

Skrevet

Spennende at en femåring har et begrep om "gutteleker", gitt.

Skrevet

Takk for svar... det var hun som var skuffet, ikke jeg som tenker negativt om julen hos far. Jeg tror de har vært rimelig edru og spist god mat, ja... Poenget mitt var vel at det er trist at BF ikke ser barnets behov /ønsker og prøver å legge opp dagen litt etter det... jeg snakker selvsagt ikke negativt om jula hos far med barnet, men gjør meg jo mine egne tanker og syns det er vondt å se et barn som er så skuffa.. 

Hi

Skrevet

Det er ikke alltid vi har hatt julenisse her heller å det går helt fint. Holder lenge med å forklare at julenissen har det travelt på julaften. Å hvis barnefaren ikke har vokst opp med julestrømpe selv på julaften, så har han nok ikke kommet på tanken engang om å kjøpe julestrømpe.

Hadde barnet kommet med ønsker på foran som barnefaren visste om da? Er ikke sikkert datteren deres har sagt hva hun ønsker seg,å dermed bare har kjøpt noe han håper at hun vil like.

Anonymkode: b26e8...e71

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

Spennende at en femåring har et begrep om "gutteleker", gitt.

Datteren min lærte om jente- og gutteleker i barnehagen. Tragisk, men sant. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for svar... det var hun som var skuffet, ikke jeg som tenker negativt om julen hos far. Jeg tror de har vært rimelig edru og spist god mat, ja... Poenget mitt var vel at det er trist at BF ikke ser barnets behov /ønsker og prøver å legge opp dagen litt etter det... jeg snakker selvsagt ikke negativt om jula hos far med barnet, men gjør meg jo mine egne tanker og syns det er vondt å se et barn som er så skuffa.. 

Hi

Du gjør det i handlinger

Skrevet

Skjønner at hun er skuffet, men sånn er livet! Barn har godt av å lære seg at de ikke alltid kan få det de vil ha bare fordi de har så veldig lyst på det! Og julenisse på nyttårsaften? Bare tull! Hva lærer hun av det egentlig? Julenissen var jo hos henne på julaften, hvorfor skal han komme en gang til?  Og hvorfor må hun absolutt få det som er på ønskelisten? Her virker det som om det er du som har laget forventningene og satt standarden veldig høyt, det er absolutt ikke et must å ha julestrømpe eller å få en gave bare fordi man fikk mandelen i grøten. Senk dine egne krav og forventninger til hvordan faren hennes skal feire jul med henne så slipper hun å bli så skuffet!

Anonymkode: 1f810...8a4

Skrevet

Ja, du er urimeleg, og lærer ungen din opp til å bli utaknemlig.  Litt dumt at gåvene ikkje trefte, men han har nok gjort så godt han kunne.  Niesa mi hadde vorte glad for alt det der.  Kjemisett feks er ikkje spesielt gutete, det kan vere lærerikt for både jenter og gutar.  Juletradisjonar varierer. Eg hadde hverken julenisse eller julestrømpe då eg vaks opp, og den som fekk mandelen skulle ta oppvasken sa dei vaksne.( men det var berre tull)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min lærte om jente- og gutteleker i barnehagen. Tragisk, men sant. 

Det gjorde min gutt også. Han er 6 år nå og det er minst 2 år siden han sluttet å leke med "jenteleker" offentlig, selv om det er dem han liker best. (Han mener selv at det er feil at det skal være sånn, men blir lei seg når han får kommentarer på det.)

Anonymkode: 1ada6...c8b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør det i handlinger

På hvilken måte? Ved å ordne julenisse og gi noe hun ønsker seg? Vi skulle uansett "feire julaften på nyttårsaften" her siden vi ikke var sammen selve dagen - det er vel ganske vanlig? 

Skrevet

Stakkars unge. Ring BV. 

Hårreisende å ikke leie en nisse når de har råd til det. 

Ta deg en bolle a mamma. Om DETTE er problemet ditt så trenger du å trekke nesa ut av navelen og se deg litt rundt. 

Anonymkode: e8694...bbc

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det som er med julenissen er at han har det så utrolig travelt. Han har mange hundretusen barn som skal få gaver. Til oss kommer han på natta. Klart det er litt kjedelig, men sånn er det. Er vi heldige ser vi nordlyset som er nisseveien til Nordpolen. 

Det som er så fantastisk med barn er at man kan sette en positiv spinn på det meste. Bare å bruke fantasien og datteren din vil elske det. Og da blir det kanskje også lettere neste gang hun skal feire jul med far 

Skrevet
1 minutt siden, soleia skrev:

Ja, du er urimeleg, og lærer ungen din opp til å bli utaknemlig.  Litt dumt at gåvene ikkje trefte, men han har nok gjort så godt han kunne.  Niesa mi hadde vorte glad for alt det der.  Kjemisett feks er ikkje spesielt gutete, det kan vere lærerikt for både jenter og gutar.  Juletradisjonar varierer. Eg hadde hverken julenisse eller julestrømpe då eg vaks opp, og den som fekk mandelen skulle ta oppvasken sa dei vaksne.( men det var berre tull)

Jeg er vokst opp med at den som får mandelen skal dikte eller synge en sang 😉 

Skrevet

På hvilken måte? Ved å ordne julenisse og gi noe hun ønsker seg? Vi skulle uansett "feire julaften på nyttårsaften" her siden vi ikke var sammen selve dagen - det er vel ganske vanlig? 

Selvfølgelig skulle dere det............Ingenting i hovedinnlegget ditt indikerer det, nå har vi ordnet med nisse og gaver hun ønsker seg står det.

Skrevet

Det er ganske spesielt å omtale faren som BF hele veien. Det lyser dårlig kjemi.

Anonymkode: 46ae3...47d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skulle dere det............Ingenting i hovedinnlegget ditt indikerer det, nå har vi ordnet med nisse og gaver hun ønsker seg står det.

Selvsagt var planen å feire på nyttårsaften, uavhengig av når vi har ordnet det praktiske.... jeg kan ikke se at det er å handle negativt ovenfor far.... men du har tydeligvis laget deg noen egne teorier 😂

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit å feire sammen en annen dag, men julenissen kommer kun en dag i året og det er julaften! Hvorfor skal han plutselig komme en ekstra gang til henne? 

Skrevet

Selvsagt var planen å feire på nyttårsaften, uavhengig av når vi har ordnet det praktiske.... jeg kan ikke se at det er å handle negativt ovenfor far.... men du har tydeligvis laget deg noen egne teorier 😂

Hi

Det ser ut som om det ikke bare er meg som har den samme teorien, og det er at du bygger luftputer under armene til datteren deres

Skrevet

Vi hadde aldri julenisse da jeg vokste opp. Vi har heller aldri hatt det etter jeg selv fikk barn. Men vi har mye magi og spenning og lek likevel.

Man kan feire jul på mange måter, men om jenta kommer skuffet hjem etter julefeiring hos faren sin betyr det jo at han ikke har greid å snakke med henne om dette. Det er veldig dumt. Selve feiringen er det ikke nødvendigvis noe galt med, og om han satte seg ned med henne og lekene og sa at nå skal vi to se om vi sammen kan finde ut av dette, så kunne gavene også vært flotte.

Er hun ofte hos faren sin? Det høres litt ut som han ikke kjenner henne helt og kanskje ikke tenker over at det som var magisk for ham som liten kanskje ikke er det hun er vant med så hun reagerer ikke slik han reagerte som barn.

Anonymkode: 7b2c0...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...